Mikä on kristinuskoa?

mormoni

Jos nyt jälleen ottaisin esiin tämän asian koska miltei jokaisessa täällä olevassa juonessa tulee esiin väite että mormonit eivät olisi kristittyjä.
Tämä väite ei sinänsä ole minkään arvoinen ilman sanan kristitty määrittelyä.
Sanaa kristitty käyttivät ensimmäisenä kristinuskon viholliset Jeesuksen Kristuksen seuraajista. Se oli siis aluksi haukkumanimi. Kristityiden merkki ei suinkaan ollut risti jolla vapahtajamme kuoli vaan kala, joka kuvaa oikeastaan lähetystyötä; Tulkaa niin teen teistä ihmisten kalastajia.
Vasta Polycrap kuollessaan marttyyrinä (156) ja julkisesti todisti olevansa kristitty, vasta silloin alkoivat kristityt kutsua itseään positiivisessa mielessä kristityiksi. (J.A: Frizmayerin kirjasta "The first Epistole of Peter".
Kristitty oli tuolloin henkilö joka uskoi Jeesukseen Kristukseen.
Ingnatsius oli ensimmäinen joka kirjoitti Kristityistä. (Epistle to Romans)
Pinley kirjoittaa kristityistä, että he valalla vannoivat pidättäytyvänsä varastamisesta, toisen tavaroiden haalimisesta, huorintekemisestä, että he ovat luotettavia, eivätkä petä ja palauttavat lainaamansa. (Pinley letters X 96)
Tuolloin oli monenlaisia eri kristillisiä ryhmittymiä. Nämä alkoivat kinastella keskenään ja Keisari konstantin, joka kastettiin kuolinvuoteella, halusi kristittyjen olevan hiljaa, koska hänellä oli paljon muita ryhmiä jotka tappelivat keskenään ja täten vetivät Rooman valtakunnan sotilaita pois taistelutantereelta. Siksi hän päätti että piti pitää kokous jossa päätettiin yksi yhteinen usko. Tähän kokoukseen kutsuttiin kaikki eri kristinuskoiset ryhmät. Kaikki eivät tulleet ja heidät julistettiin vääräuskoisiksi ja likvidoitiin. Tietenski Rooman piispalle luvattiin KOKO kirkon johto (Siis ei Jumala antanut johtoa hänelle vaan keisari).
Tässä kokouksessa sitten keksittiin tämä "yhteinen kristinusko" jossa on osia joissa MAP kirkko on eri mieltä. Joten ne jotka tuijottavat tähän apostoliseen (ilman apostoleita tehtyyn) uskontunnustukseen ainoana oikeana eivät lue MAP kirkkoa kristityksi.
MAP kirkon kristillisyys lasketaankin Jeesuksesta Kristuksesta eikä mistään 300v hänen jälkeensä tehdystä kokouksesta, jossa oli saatava aikaan yhteinen uskontunnustus tai menetettävä päänsä.
Eli siis mikäli katsot yhteisen uskontunnustuksen olevan ainoa oikea et kastso että mormonit ovat kristittyjä ja se on ihan ok. Kerro vain miksi näin ajattelet.
Mitä monijumalaisuuteen tulee... Isä on eri ja Poika on eri jopa Pyhä Henkikin on eri, kuka näistä on Jumala? Meillä näitä kolmea yhdessä kutsutaan jumaluudeksi. Apostolisessa uskontunnustuksessakin sanotaan niiden jokaisen olevan Jumala... erikseen ...
Mormonien sulkeminen pois kristillisyydestä on keinotekoista. Mikäli mormonit jostakin syystä suljetaan pois kristinuskosta, niin ikäväkyllä moni muukin ns. kristillinen ryhmä olisi myös suljetava, koska he uskovat samoin kuin mormonit. Näitä ovat mm. Koptiset, Armeniankirkko, Syrian kirkko, Etiopian kirkko, Jakobilaiset, Montanistit, Donatistit, kirkon isistä puhumattakaan; kaikkia näitä kutsutaan kristillisiksi ja samoin nuskovat mormonit meivät sitten olis kristittyjä?

30

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopetapotaska

      Ja taas ihan potaskaa. Gordon B. Hinkleykin totesi, että mormonien Kristus on eri Kristus kuin kristityillä. Mormonit evät siis edes oman profeettansa sanomisten perusteella seuraa tai edes usko kristittyjen Kristukseen, joten miten ihmeessä kehtaatte väittää olevanne kristittyjä. Valehtelijoita ja varkaita te olette!

      • Selkeyttä

        Eri Kristus mormoneilla, mutta vain siinä tapauksessa, jos kuvitellaan, että Athanasiuksen uskontunnustuksen luoma kolminaisuusoppi on oikea. Tavalliset kristityt ymmärtävät ilman muuta, että Isä-Jumala ja Jeesus Kristus ovat erillisiä kuten isä ja poika muutenkin.

        Näin ei ole: "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus."

        Isä on suurin, jolle muut ovat alisteisia. Hänelle Kristus antoi kunnian ja Hänen tahtoaan Hän toteutti. Isä on ollut ennen Poikaa.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eri Kristus mormoneilla, mutta vain siinä tapauksessa, jos kuvitellaan, että Athanasiuksen uskontunnustuksen luoma kolminaisuusoppi on oikea. Tavalliset kristityt ymmärtävät ilman muuta, että Isä-Jumala ja Jeesus Kristus ovat erillisiä kuten isä ja poika muutenkin.

        Näin ei ole: "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus."

        Isä on suurin, jolle muut ovat alisteisia. Hänelle Kristus antoi kunnian ja Hänen tahtoaan Hän toteutti. Isä on ollut ennen Poikaa.

        > Tavalliset kristityt ymmärtävät ilman muuta, että Isä-Jumala ja Jeesus Kristus ovat erillisiä kuten isä ja poika muutenkin.

        No niinhän se menee kolminaisuusopinkin mukaan. Mutta mormonismissa on kyse useasta Jumalasta eli polyteismistä.

        > Isä on ollut ennen Poikaa.

        Nytkö jo unohdat oman usein tekemäsi lainauksen: "Alussa oli Sana...."


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eri Kristus mormoneilla, mutta vain siinä tapauksessa, jos kuvitellaan, että Athanasiuksen uskontunnustuksen luoma kolminaisuusoppi on oikea. Tavalliset kristityt ymmärtävät ilman muuta, että Isä-Jumala ja Jeesus Kristus ovat erillisiä kuten isä ja poika muutenkin.

        Näin ei ole: "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus."

        Isä on suurin, jolle muut ovat alisteisia. Hänelle Kristus antoi kunnian ja Hänen tahtoaan Hän toteutti. Isä on ollut ennen Poikaa.

        Olet taas epärehellinen, ei kristinuskon Jeesus ole jumalaksi kehittyneen Korotetun ihmisen ja tämän vaimon poika Kolobin tienoilta. Siksihän sinun uskontosi on, että se julistaa uusia ilmoituksia joiden perusteella on saatu uusi ja uudenlainen jumala ja tämän uusi Jeesus -poika .


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eri Kristus mormoneilla, mutta vain siinä tapauksessa, jos kuvitellaan, että Athanasiuksen uskontunnustuksen luoma kolminaisuusoppi on oikea. Tavalliset kristityt ymmärtävät ilman muuta, että Isä-Jumala ja Jeesus Kristus ovat erillisiä kuten isä ja poika muutenkin.

        Näin ei ole: "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus."

        Isä on suurin, jolle muut ovat alisteisia. Hänelle Kristus antoi kunnian ja Hänen tahtoaan Hän toteutti. Isä on ollut ennen Poikaa.

        Edelleenkin sinä Selkeyttä väität että kolminaisuusoppi olisi Athanasiuksen uskontunnustuksessa luotu. Tunnet ihan varmasti Nikaian uskontunnustuksen joka on Athanasiuksen uskontunnustusta vanhempi. Nikaian uskontunnustuksen mukaan Jeesus on samaa olemusta kuin Isä.
        Muutenkaan et tunnu ymmärtävän uskontunnustusten luonnetta. Ei niitä yht´äkkiä keksitty uusina oppeina vaan kirkolliskokouksissa puettiin sanoiksi se mitä oli kauan ennen yhdessä uskottu.

        Mormonismissa opit muuttuvat sen mukaan mitä kulloinenkin profeetta fundeeraa itsekseen.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eri Kristus mormoneilla, mutta vain siinä tapauksessa, jos kuvitellaan, että Athanasiuksen uskontunnustuksen luoma kolminaisuusoppi on oikea. Tavalliset kristityt ymmärtävät ilman muuta, että Isä-Jumala ja Jeesus Kristus ovat erillisiä kuten isä ja poika muutenkin.

        Näin ei ole: "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus."

        Isä on suurin, jolle muut ovat alisteisia. Hänelle Kristus antoi kunnian ja Hänen tahtoaan Hän toteutti. Isä on ollut ennen Poikaa.

        "Isä on suurin, jolle muut ovat alisteisia. Hänelle Kristus antoi kunnian ja Hänen tahtoaan Hän toteutti. Isä on ollut ennen Poikaa."

        Myöhempien AIkojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon toinen presidentti, profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja Brigham Young opetti kuka tuo Kristuksen (sekä meidän henkiemme) Isä on. Hän on Aadam eli Mikael eli Vanhaikäinen.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        "Isä on suurin, jolle muut ovat alisteisia. Hänelle Kristus antoi kunnian ja Hänen tahtoaan Hän toteutti. Isä on ollut ennen Poikaa."

        Myöhempien AIkojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon toinen presidentti, profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja Brigham Young opetti kuka tuo Kristuksen (sekä meidän henkiemme) Isä on. Hän on Aadam eli Mikael eli Vanhaikäinen.

        Tuo perustuu väärinkäsitykseen.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo perustuu väärinkäsitykseen.

        Mihin väärinkäsitykseen?


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo perustuu väärinkäsitykseen.

        Ei tule vastausta mistä väärinkäsityksestä on kyse.


    • Hehheheh

      Jos kristityt pidättyivät huorintekemisestä, silloin mormonit eivät voi olla kristittyjä. Jo itse Smith jäi housut nilkoissa kiinni huorinteosta.

      • Selkeyttä

        Perätön väite!


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Perätön väite!

        Kyllä Fanny Algerilla ja monella muullakin neitokaisella oli vinha perä, ainakin Smithin mielestä.
        Onhan huorintekoa ollut myös niin sinun kuin Nenadankin perheessää, varsinkin, kun muistetaan että Raamatun mukaan eronneen naiva tekee huorin.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Perätön väite!

        "In Joseph Smith’s time, monogamy was the only legal form of marriage in the United States."

        Suomeksi: Joseph Smithin aikana yksiavioisuus oli ainoa laillinen avioliittomuoto Yhdysvalloissa.

        Lainaus otettu LDS-kirkon virallisilta sivuilta kohdasta Gospel Topic "Plural Marriage in Kirtland and Nauvoo".

        Smith suoritti monasti aviorikoksen (huorinteon) eli nai laillisen vaimonsa Emman lisäksi useita naisia. Fannyn kohdalla taisi jäädä kiinni myös itse teosta.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        "In Joseph Smith’s time, monogamy was the only legal form of marriage in the United States."

        Suomeksi: Joseph Smithin aikana yksiavioisuus oli ainoa laillinen avioliittomuoto Yhdysvalloissa.

        Lainaus otettu LDS-kirkon virallisilta sivuilta kohdasta Gospel Topic "Plural Marriage in Kirtland and Nauvoo".

        Smith suoritti monasti aviorikoksen (huorinteon) eli nai laillisen vaimonsa Emman lisäksi useita naisia. Fannyn kohdalla taisi jäädä kiinni myös itse teosta.

        Yhdysvalloissa oli uskonnonvapaus. Mormonien moniavioisuus oli uskonnollinen periaate ja siksi laillinen. Se perustui samaan kuin Vanhan testamentin aikainen moniavioisuus ja alkoi tästä ilmoituksesta, jonka alussa mainitaan:
        Oppi ja liitot luku 132:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        Sittemmin Yhdysvaltain perustuslakia muutettiin niin, ettei se salli uskonnollisin perustein solmittuja moniavioliittoja. Sellainen avioliitto on kutenkin välttämätön, koska avioliitto voi olla iankaikkinen. Uudelleen avioituminen esim. leskeksi jäämisen jälkeen on sallittua. Kaikkien vaimojen tulee olla yhtä oikeutettuja iankaikkiseen avioliittoon. Sellaiset avioliitot ovat iankaikkisuudessa edelleen mahdollisia. Maallinen laki ei voi niitä estää.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Yhdysvalloissa oli uskonnonvapaus. Mormonien moniavioisuus oli uskonnollinen periaate ja siksi laillinen. Se perustui samaan kuin Vanhan testamentin aikainen moniavioisuus ja alkoi tästä ilmoituksesta, jonka alussa mainitaan:
        Oppi ja liitot luku 132:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        Sittemmin Yhdysvaltain perustuslakia muutettiin niin, ettei se salli uskonnollisin perustein solmittuja moniavioliittoja. Sellainen avioliitto on kutenkin välttämätön, koska avioliitto voi olla iankaikkinen. Uudelleen avioituminen esim. leskeksi jäämisen jälkeen on sallittua. Kaikkien vaimojen tulee olla yhtä oikeutettuja iankaikkiseen avioliittoon. Sellaiset avioliitot ovat iankaikkisuudessa edelleen mahdollisia. Maallinen laki ei voi niitä estää.

        ei uskonnonvapaus tarkoita sitä että minkään uskonnon nimissä saisi rikkoa valtion lakeja joita kaikkien tulee noudattaa uskonnosta riippumatta. paavali aikanaan teki tämän kristinuskonkin kannalta selväksi mutta mominismei ie ole krilein sukeon teilel ilsmeisti tuokin oli epäselvä selväa asia .

        suomessakin on uskonnon vapaus mutta muslimitkaan silti saa ottaa yhtä useampaa vaimoa ja vaikka raamattu sallii lasten fyysisen kurittamisen sen paremmin juutalsaiet kuin kristityt eivät enää saa tätä rankaisutapaa käyttää .

        Taas kerran annat väärän todistukseen israelilaisten moniavoisuudesta, on käsittämätöntä miten paljon uskontonne perustuu valehteluun ja tietämättömyyteen. Historiallinen fakta, jonka jokainen voi raamatustakin tarkistaa, on että jokainen israelilainen mies niin halutessaan voi ottaa useamman vaimon eikä siihen tarvittu kenenkään lupaa, kauppa oli miehen ja niiden naisten omistajien välinen joilta hän vaimot hankki.
        Ei avioliittoja edes solmittu millään muulla tavoin kuin rahan tai esineen siirrolla, erotessa vaimo sai erokirjan jotta pystyi osoittamaan että oli nyt vapaa. Liitot olivat maallisia ihmiselämän joksikin ajaksi, eihän Israelin uskonnossa ollut ajatusta ikuisesta elämästäkään ,saati ikuisnainnista .Ei liioin kukaan ollut menossa mihinkään "kirkkauteen", Pyhää henkeäkään ei Israelin uskonnossa ollut eikä ole, sehän on kristillinen käsite.


      • kaksipisteto
        kaksipisteto kirjoitti:

        ei uskonnonvapaus tarkoita sitä että minkään uskonnon nimissä saisi rikkoa valtion lakeja joita kaikkien tulee noudattaa uskonnosta riippumatta. paavali aikanaan teki tämän kristinuskonkin kannalta selväksi mutta mominismei ie ole krilein sukeon teilel ilsmeisti tuokin oli epäselvä selväa asia .

        suomessakin on uskonnon vapaus mutta muslimitkaan silti saa ottaa yhtä useampaa vaimoa ja vaikka raamattu sallii lasten fyysisen kurittamisen sen paremmin juutalsaiet kuin kristityt eivät enää saa tätä rankaisutapaa käyttää .

        Taas kerran annat väärän todistukseen israelilaisten moniavoisuudesta, on käsittämätöntä miten paljon uskontonne perustuu valehteluun ja tietämättömyyteen. Historiallinen fakta, jonka jokainen voi raamatustakin tarkistaa, on että jokainen israelilainen mies niin halutessaan voi ottaa useamman vaimon eikä siihen tarvittu kenenkään lupaa, kauppa oli miehen ja niiden naisten omistajien välinen joilta hän vaimot hankki.
        Ei avioliittoja edes solmittu millään muulla tavoin kuin rahan tai esineen siirrolla, erotessa vaimo sai erokirjan jotta pystyi osoittamaan että oli nyt vapaa. Liitot olivat maallisia ihmiselämän joksikin ajaksi, eihän Israelin uskonnossa ollut ajatusta ikuisesta elämästäkään ,saati ikuisnainnista .Ei liioin kukaan ollut menossa mihinkään "kirkkauteen", Pyhää henkeäkään ei Israelin uskonnossa ollut eikä ole, sehän on kristillinen käsite.

        Taas jäi oikoluku kesken:mormonismi ei ole kristillinen uskonto joten teille ilmeisesti tuokin on epäselvä asia


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        ei uskonnonvapaus tarkoita sitä että minkään uskonnon nimissä saisi rikkoa valtion lakeja joita kaikkien tulee noudattaa uskonnosta riippumatta. paavali aikanaan teki tämän kristinuskonkin kannalta selväksi mutta mominismei ie ole krilein sukeon teilel ilsmeisti tuokin oli epäselvä selväa asia .

        suomessakin on uskonnon vapaus mutta muslimitkaan silti saa ottaa yhtä useampaa vaimoa ja vaikka raamattu sallii lasten fyysisen kurittamisen sen paremmin juutalsaiet kuin kristityt eivät enää saa tätä rankaisutapaa käyttää .

        Taas kerran annat väärän todistukseen israelilaisten moniavoisuudesta, on käsittämätöntä miten paljon uskontonne perustuu valehteluun ja tietämättömyyteen. Historiallinen fakta, jonka jokainen voi raamatustakin tarkistaa, on että jokainen israelilainen mies niin halutessaan voi ottaa useamman vaimon eikä siihen tarvittu kenenkään lupaa, kauppa oli miehen ja niiden naisten omistajien välinen joilta hän vaimot hankki.
        Ei avioliittoja edes solmittu millään muulla tavoin kuin rahan tai esineen siirrolla, erotessa vaimo sai erokirjan jotta pystyi osoittamaan että oli nyt vapaa. Liitot olivat maallisia ihmiselämän joksikin ajaksi, eihän Israelin uskonnossa ollut ajatusta ikuisesta elämästäkään ,saati ikuisnainnista .Ei liioin kukaan ollut menossa mihinkään "kirkkauteen", Pyhää henkeäkään ei Israelin uskonnossa ollut eikä ole, sehän on kristillinen käsite.

        Tuolloin ei ollut tulkintaa siitä, ettei uskonnonvapaus koske monivaimoisuutta. Oli aivan oikeutettua ja aiheellista kysyä: "... miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa." Sittemmin tuo tulkinta annettiin ja moniavioisuus lopetettiin.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuolloin ei ollut tulkintaa siitä, ettei uskonnonvapaus koske monivaimoisuutta. Oli aivan oikeutettua ja aiheellista kysyä: "... miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa." Sittemmin tuo tulkinta annettiin ja moniavioisuus lopetettiin.

        Totta kai oli selvää että sen paremmin uskovat kuin muut eivät saaneet ottaa monia vaimoja kun kerran maan laki sen kielsi.
        Ei ollut lainkaan aiheellista keksiä ruveta kysymään hölmöjä Abrahamista tai muista, koska juutalaisten parissa tiedettiin että joka mies voi muinoin ottaa niin monta vaimoa kuin halusi ja se oli ollut yksin hänen asiansa ja keskiajalta lähtien ashkenasijuutalaiset tiesivät että polygamia ei enää ole sallittua koska oppineet sen olivat kieltäneet. Näin, vaikka maan laki olisi sen sallinut .

        Kristinusko jo alunperin piti naimattomuutta naimista parempana ja vaati siveyttä ja uskollisuutta , polygamia katosi kristittyjen keskuudesta ja avioliitosta tuli yhden ja yhden naisen liitto. Raamatun perusteella tuollainen kysymys olisi ollut mahdoton, ei siellä ole mitään "periaatetta eikä oppia" moniavioisuudesta koko juttu on Smithin omaa keksintöä.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuolloin ei ollut tulkintaa siitä, ettei uskonnonvapaus koske monivaimoisuutta. Oli aivan oikeutettua ja aiheellista kysyä: "... miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa." Sittemmin tuo tulkinta annettiin ja moniavioisuus lopetettiin.

        Ainakaan Salomosta ja Daavidista ei Smithillä ollut mitään syytä kysellä sillä kertoohan Mormonin kirja että heidän monet vaimonsa olivat iljetys Herralle.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Ainakaan Salomosta ja Daavidista ei Smithillä ollut mitään syytä kysellä sillä kertoohan Mormonin kirja että heidän monet vaimonsa olivat iljetys Herralle.

        Aivan, David ja Salomo ottivat vaimoja myös omin päin eikä siten kuin oli määrätty eli "profeetan käden alla".


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Yhdysvalloissa oli uskonnonvapaus. Mormonien moniavioisuus oli uskonnollinen periaate ja siksi laillinen. Se perustui samaan kuin Vanhan testamentin aikainen moniavioisuus ja alkoi tästä ilmoituksesta, jonka alussa mainitaan:
        Oppi ja liitot luku 132:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        Sittemmin Yhdysvaltain perustuslakia muutettiin niin, ettei se salli uskonnollisin perustein solmittuja moniavioliittoja. Sellainen avioliitto on kutenkin välttämätön, koska avioliitto voi olla iankaikkinen. Uudelleen avioituminen esim. leskeksi jäämisen jälkeen on sallittua. Kaikkien vaimojen tulee olla yhtä oikeutettuja iankaikkiseen avioliittoon. Sellaiset avioliitot ovat iankaikkisuudessa edelleen mahdollisia. Maallinen laki ei voi niitä estää.

        Tapani, puolustelet Smithin huorintekoa Smithin omilla kirjoituksilla. Kehäpäätelmä.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aivan, David ja Salomo ottivat vaimoja myös omin päin eikä siten kuin oli määrätty eli "profeetan käden alla".

        Kaikki ottivat vaimoja omin päin, ei ollut muuta tapaa ottaa vaimoja. Vaimot olivat miehen omaisuutta , siksi toisen miehen vaimoihin ei saanut koskea , saati tapattaa miestä kun olisi ensin maannut tämän miehen vaimon ja saattanut raskaaksikin .
        "Profeetan käden alla" on pelkkä Smithin keksintö omiin tarpeisiin 1800-luvun Amerikassa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aivan, David ja Salomo ottivat vaimoja myös omin päin eikä siten kuin oli määrätty eli "profeetan käden alla".

        Tämä Mormonin kirjan kohta sopii hyvin Joseph Smithiin, hänhän yritti puolustella haureuttaan vetoamalla Daavidiin ja Salomoniin:

        "Mutta Jumalan sana painaa minua teidän vakavampien rikostenne tähden. Sillä katso, näin sanoo Herra: Tämä kansa alkaa käydä pahemmaksi; se ei ymmärrä kirjoituksia, sillä se yrittää haureutta harjoittaessaan puolustella itseään sen perusteella, mitä on kirjoitettu Daavidista ja hänen pojastaan Salomosta.

        Katso, Daavidilla ja Salomolla todella oli monta vaimoa ja sivuvaimoa, mikä oli iljettävää minun edessäni, sanoo Herra." MK Jaakob 2: 23 - 24


      • UusiTestamentti
        Selkeyttä kirjoitti:

        Yhdysvalloissa oli uskonnonvapaus. Mormonien moniavioisuus oli uskonnollinen periaate ja siksi laillinen. Se perustui samaan kuin Vanhan testamentin aikainen moniavioisuus ja alkoi tästä ilmoituksesta, jonka alussa mainitaan:
        Oppi ja liitot luku 132:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        Sittemmin Yhdysvaltain perustuslakia muutettiin niin, ettei se salli uskonnollisin perustein solmittuja moniavioliittoja. Sellainen avioliitto on kutenkin välttämätön, koska avioliitto voi olla iankaikkinen. Uudelleen avioituminen esim. leskeksi jäämisen jälkeen on sallittua. Kaikkien vaimojen tulee olla yhtä oikeutettuja iankaikkiseen avioliittoon. Sellaiset avioliitot ovat iankaikkisuudessa edelleen mahdollisia. Maallinen laki ei voi niitä estää.

        Vanha Testamentti ei ole kristittyjen, vaan juutalaisten pyhä kirja. Kristinusko perustuu juutalaisuuteen, Kristuskin oli juutalainen. Vasta Hänen seuraajansa eriytyivät juutalaisuudesta ja kristinusko syntyi. Uusi Testamentti on kristinuskon pyhä kirja. Missä kohdassa siellä on puhe moniavioisuudesta?


      • Selkeyttä
        UusiTestamentti kirjoitti:

        Vanha Testamentti ei ole kristittyjen, vaan juutalaisten pyhä kirja. Kristinusko perustuu juutalaisuuteen, Kristuskin oli juutalainen. Vasta Hänen seuraajansa eriytyivät juutalaisuudesta ja kristinusko syntyi. Uusi Testamentti on kristinuskon pyhä kirja. Missä kohdassa siellä on puhe moniavioisuudesta?

        Vanha testamentti on ainakin mormonien pyhä kirja ja olen ymmärtänyt sen olevan muidenkin kristittyjen pyhä kirja. Se kuuluu ehdottomasti Raamattuun. Mistä ajatuksesi on peräisin ettei niin olisi? Kristus täytti Mooseksen lain, mutta ei kumonnut sitä. Vanha testamentti valmisti ihmisiä Kristuksen tulemiseen ja siinä on lukuisia ennustuksia Hänestä.

        Moniavioisuus on voimassa vain slloin, kun siitä annetaan käsky.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Vanha testamentti on ainakin mormonien pyhä kirja ja olen ymmärtänyt sen olevan muidenkin kristittyjen pyhä kirja. Se kuuluu ehdottomasti Raamattuun. Mistä ajatuksesi on peräisin ettei niin olisi? Kristus täytti Mooseksen lain, mutta ei kumonnut sitä. Vanha testamentti valmisti ihmisiä Kristuksen tulemiseen ja siinä on lukuisia ennustuksia Hänestä.

        Moniavioisuus on voimassa vain slloin, kun siitä annetaan käsky.

        Moniaviosuudesta ei ole annettu käskyä. Se ei ollut riippuvainen uskonnosta.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Vanha testamentti on ainakin mormonien pyhä kirja ja olen ymmärtänyt sen olevan muidenkin kristittyjen pyhä kirja. Se kuuluu ehdottomasti Raamattuun. Mistä ajatuksesi on peräisin ettei niin olisi? Kristus täytti Mooseksen lain, mutta ei kumonnut sitä. Vanha testamentti valmisti ihmisiä Kristuksen tulemiseen ja siinä on lukuisia ennustuksia Hänestä.

        Moniavioisuus on voimassa vain slloin, kun siitä annetaan käsky.

        VT:ssä ei ole käskyä moniavioisuudesta, mutta sen ajan lähi-idässä jossa VT:n kirjoitukset syntyivät, oli käytäntö että miehet voivat ottaa useampia vaimoja, samoin ottaa käyttöön "naisikseen" orjattaret ja sodassa käsiinsä joutuneet vihollisnaiset.
        Alueen tapa edelsi Israelin kansan syntymää eikä ollut uskonnollinen tapa, avioliitto oli maallinen kauppa, ei kulttiin kuuluva sakraalinen eikä luvanvarainen. Sen laki määräsi ettei tiettyjä sukulaisiaan saanut maata eikä ottaa vaimoiksi ja että vaimoksi hankitut olivat kunkin miehen yksityisomaisuutta. Vieraat miehet eivät saaneet heihin koskea eivätkä vokotella . Omaisuuden suoja oli ehdoton ja koski kaikkia.
        UT:ssa on jo toiset opetukset ja määräykset avioliitosta kuten kaikki kristityt tietävät. Lakeja noudatetaan niin kauan kun ne ovat voimassa eikä niitä voi noudattaa kenenkään toisen puolesta. VT:n lait olivat Israelin kansan lakeja, eikä muiden kansojen tarvinnut niitä noudattaa.
        Lait liittyivät Jahveen joka uskottiin niiden antajaksi ja joka ilmoittanut että on tehnyt liiton Israelin kansan kanssa, joka nyt lait hyväksyessään olisi sen todistaja että Jahve on ainoa jumala. Laki kielsi palvomasta muita jumalia ja tuon lain kohdan Jeesus vahvistaa erikseen, näin kristinusko oli perustajansa kautta sitoutunut monoteismiin ja siihen että vieraita, eli pakanoiden jumalia, ei saanut palvoa .Tämä koskee niin mormonismin Korotettua ihmistä kuin Zeusta tai Baalia.


    • kaksipisteto

      Kaikki kristityt uskovat samaan Jeesukseen ja samaan Jeesuksen isään , Israelin jumalaan. Mormoniuskonto ei kumpaankaan, mormonismissa uskotaan ja palvotaan Korotettua ihmistä, joka on kokemusten kautta jumalaksi kehittynyt ruumiillinen olento .
      Mormonit saivat tietää tästä jumalasta oman profeettansa Smithin välityksellä 1800-luvulla, sitä ennen ei kukaan tiennyt että tällainen jumala edes on olemassa. Mormonien lisäksi mikään muu uskonto ei tätä jumalaa palvo eikä ole koskaan palvonut .
      Uskonnot määrittelevät itse oppinsa ja jumalansa, eri jumala, eri uskonto, ja näin mormonismikin on yhtä vähän kristinuskoa kuin hindulaisuus tai islam. Mormonien luottamus omaan jumalaan tuntuu olevan vähäinen, muuten heillä ei olisi mitään tarvetta olla olevinaan jotain mitä eivät ole.

    • samarin

      "Mormonien sulkeminen pois kristillisyydestä on keinotekoista. Mikäli mormonit jostakin syystä suljetaan pois kristinuskosta, niin ikäväkyllä moni muukin ns. kristillinen ryhmä olisi myös suljetava, koska he uskovat samoin kuin mormonit. Näitä ovat mm. Koptiset, Armeniankirkko, Syrian kirkko, Etiopian kirkko, Jakobilaiset, Montanistit, Donatistit, kirkon isistä puhumattakaan; kaikkia näitä kutsutaan kristillisiksi ja samoin nuskovat mormonit meivät sitten olis kristittyjä?"

      Mistä sinä oikein puhut? Koptit ovat (alunperin egyptiläisiä) kristittyjä jotka uskovat kolminaisuuteen ja ovat ylpeitä omasta pojastaan Athanasios Suuresta (Athanasios Aleksandrialaisesta) jolle Ortodoksinen kirkko on antanut lisänimen Ortodoksisuuden isä. Hän oli Nikean uskontunnustuksen suuri puolustaja ja hänen nimensä mukaan on nimetty se kuuluisa myöhemmin kirjoitettu Athanasiuksen uskontunnustus.

      Niin Aleksandrian koptilaisortodoksinen kirkko kuin Armenian Apostolinen kirkko (Armenian ortodoksinen kirkko), Antiokian syyrialaisortodoksinen kirkko kuin Etiopian ortodoksinen kirkkokin ovat ns. orientaali-ortodoksisia kirkkoja joita historiassa syytettiin monofysitismistä.

      "Kirkkojen välisissä oppineuvotteluissa on selvinnyt, että syytös monofysitismistä on saattanut perustua väärinkäsityksiin. Aikanaan eroon johtaneet kristologiset syyt saattavat olla enemmän kirjallisia ja verbaalisia kuin teologisia ja kummallakin osapuolella onkin sama usko, mutta erilaiset uskon ulkoiset muodot. Siksi orientaalisia kirkkoja on alettu kutsua myös nimellä esikalkedonialainen ortodoksinen kirkko. Monia telogisia kysymyksiä on jo ratkaistu myönteisesti oppikeskusteluissa ja lähestymistä ortodoksien ja orientaaliortodoksien välillä on tapahtunut."

      Noilla kirkoilla ei ole mitään opillista yhteistä mormonismin jumalaopin kanssa. Lähteesi ei ilmeisesti tiedä mitä monofysitismi tarkoittaa eikä tunne kirkkojen välistä dialogia.

    • 234567

      Vilkas on mielikuvitus ja rivo on ajatus kuten aina. Asiatietoa tosin on kovasti vailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe