Säästöpankkien lisäeläke

Eläkkeellejoskus

Hei,

löytyykö kohtalotovereita.

Työskentelin Säästöpankin palveluksesssa muutaman vuoden 80-90-lukujen taitteessa. Työsuhteen myötä minulle on kertynyt pieni lisäeläke, jonka määrä on n. 200 euroa kuukaudessa.

Ennen kuin edes kysyn mitään, haluaisin kuulla tunteeko täällä kukaan asiaa?
Sain viimeksi Mandatumilta "tarjouksen" lisäeläkkeen uudelleen järjestelystä (jonka tarkoitus oli avian selvästi pasta eroon koko järjestelmästä mahdollisimman pian). Nyt olen alkanut epäillä, tulenko koskaan saamaan ko. eläkettä? Eläke on kiertänyt vakuutusyhtiöistä toiseen vuosien varrella. Mandatum taitaa olla jo kolmas paikka, joka sitä hallinnoi.

Eli onko paikalla joku, joka ehkä on jo ko. eläkkeen saanut tai tietää siitä enemmän?

12

4295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jamesbond7007

      kyllähän kertyneet eläkkeet aina maksetaan . ei niistä kukaan laista eikä voikaan laistaa

      • Anonyymi

        Näin kuviteltiin vielä keväällä 2016 eli nelisen vuotta sitten. Nyt on vuosi 2020 ja kiitos hallituksen ketkuilun, tulevien eläkkeiden maksut näyttävät jatkuvasti epätodennäköisimmiltä.


    • Karvaskokemus

      Olin töissä SKOP ssa 80 ja 90 luvuilla yhteensä 10 v.
      En ole koskaan saanut mitään informaatiota ko lisäeläkkeestä.
      Minulla on muilta aikaisemmilta työnantajilta vastaavia eläkkeitä ja niistä on tullut säännöllisesti tietoa milloin niitä voi hakea ja minkä suuruisina lisäeläke maksetaan.
      30.05.2016 sain kuitenkin Mandatum Lifesta lisäeläkehakemuslomakkeen ja puhelinsoiton. Minulle kerrottiin puhelimessa että olisin voinut hakea eläkettä jo täytettyäni 60 v . Nyt olen siis ollut jo eläkkeellä kolme vuotta ja vasta nyt saan ensimmäistä kertaa tietää lisäeläkkeestä.
      Kuinkahan monta työtoveriamme on poistunut eskuudestamme tietämättä heille kuuluneesta eläkkeestä... vaan rahat jääneet vakuutusyhtiölle .

      • Potti

        Nyt olet jo varmaan vuosien aikana selvittellyt ja saanutkin vanhoja lisäeläkkeitä. Siellä lienee ollut joku potti , jonka olisi voinut nostaa esim 60-65 v, viiden vuoden aikana kuukausittain.
        Jos sitä ei tehnyt, niin 63-vuotiaana saattoi nostaa saman potin 2 vuoden aikana jos niin sopi. Jossain vaiheessa se potti, säästöpankista riippuen, putosi ja soviteltiin yhteen normaalin työeläkkeen kanssa.
        Joku pieni lisäeläke saattaa jatkua elämän loppuun asti.
        Voi olla vaikka mitä versioita kullakin.
        Yhteys ajoissa Mandatumiin tai muuhun maksajaan. Niin minä tein kauan sitten...


      • Jalliriivatsalo

        Kannattaa soittaa mandatumiin aina,jos ei heiltä tule informaatiota. Olin itse SKOPISSA 1978-1995. Jään eläkkeelle syksyllä 2019. Tarvii vain ilmoittaa Heille koska jään ja toimittaa verokortti. Maksu tulee kerran kuukaudessa vuoden ajan ollen noin 900 euroa miinus verot. Terv Herkko


    • 06500000

      Minä saan lisäeläkettä vielä muutaman vuoden muutaman satasen, sitten lisäeläke putoaa n. 50,- /kk. Kun varsinainen eläke on pienehkö, tuo pudotus varmaan tulee tuntumaan. Alkuvuosina ilmeisesti eläkekertymä oli pienempi varsinaisen työeläkkeen osalta. Viimeisinä vuosina ennen eläkettä olin palkkatukitöissä ja niistähän ei paljon kartu eläkettä.
      Pankissa olin pääasiassa minäkin.

    • ooooo400

      Oletko vielä täällä aloittaja ? Kiinnostaisi kuulla saatko tuon summan jatkuvasti vai pieneekö se vuosien päästä ?
      Olin itsekkin ko pankkiryhmässä aikoinaan ja saan pientä lisäeläkettä.

    • SuomalainenSp

      Olen työskennellyt säästöpankissa 1983 alkaen aina Suomen Säästöpankki SSP:n syntymään ja pilkkomiseen asti. Työsuhteeni jatkuu "vanhana työntekijänä" nykyisessä pankkiryhmässä.
      Täytän kohta 60 vuotta ja kirjauduin Mandatum Lifen verkkopalveluun selvittääkseni lisäeläkekertymäni, tai arvion maksettavasta määrästä. Sivustoilta ei löytynyt tiedoillani minkäänlaista sopimusta... Muutama tuttava on tiedot suoraan sivuilta saanut. Melkoisen hajanaisia ovat kokemukset.......

    • EläkkeelleJoskus2

      Hei! Palaan "vähän" viiveellä tähän asiaan.

      Joku halusi tietää kertyneen eläkkeeni määrästä ja miten se muuttuu ajan kuluessa.

      Tässä tieto Mandatumilta saamastani otteesta:

      Eläkä 60 - 65 vuotiaana 223,-/kk (arvio, laskettu tuotto-oletuksella 3,5 %)
      Eläke 65 vuodesta eteenpäin 50,76 / kk

      Työskentelin säästöpankissa 1.4.1987 pankin pilkkomiseen saakka (oliko lokakuu vuonna 1993 ??? - en muista).

      Uusi tarjottu Sesam ryhmäeläkesopimus olisi tarjonnut seuraavaa:

      60 - 63 vuotiaana 616,10 / kk

      tai

      60 - 65 vuotiaana 381,98 / kk

      Tämän jälkeen ei sitten enää m itään.

      En suostunut muutoksiin, koska tiedän, että pankki tekee muutokset vain omaa etuaan ajatellen.

      Kokemukset aiheesta kiinnostavat yhä!

      Terveisin alkuperäinen EläkkeelleJoskus

      • Anonyymi

        Toi sun työaika säästöpankissa on aika lyhyt ja siksi yrittävät melko varmasti tarjota könttäsummaa päästäkseen irti maksusta.
        Itse olin aikoinaan kunnanpalveluksessa joitakin vuosia ennen kun siirryin valtionpalvelukseen. Eläkkeelle lähtiessäni maksoivat kuntaeläkkeen könttäsummana, ilmoittivat palveluajan niin lyhkäiseksi.
        Jos päätät ottaa noista kahdesta toisen, niin toi 381, 98 antaa vähän enemmän.
        Koita selvittää asiaa vielä.


    • Anonyymi

      Kävin sähköpostidialogin Mandatum Lifen kanssa 2016 omaa kertymääni koskien. Nämä ns. Nova-eläkkeet eivät silloin(kaan) valitettavasti näkyneet heidän verkkopaluissaan, vaikka varat ovat siirtyneet jo 1995 Mandatumille.
      Nyt Mandatum kyselee tuntemistietojen täsmäytystä, ihan OK. ... Mutta vieläkään asiakkuudestani ei ole mitään tietoja saatavilla.

      Hyväksyisiköhän jokin oikeuksia valvova virantomainen moisen käytännön
      Osasivat minulle ennakoida eläkkeen suuruuden, mutta eivät tiedä mitä on kertynyt... Sen kyllä osasivat mainita että varat eivät tuota mitään...

    • Anonyymi

      Kannataa olla töissä kuitenkin 63 v ja 9 kk:n ikään asti eli töistä suoraan lakisääteiselle vanhuuseläkkeelle. Työttömyys- ja työkyvyttömyyseläkkeelle jos on päässyt ennen ko. ajankohtaa, mitään lisäeläkettä ei tipu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe