Miten yrittäjäksi menettämättä päivärahaa

mahdotonyrityskö

Tämän hetkinen tilanne on, että päivärahani ja osa lapsilisästä menee vuokraan. Kauhulla odotan sähkö yms. Laskuja, kun ei ole mistä maksaa. En voi siis menettää nykyisiä tulojani. Jos alan tarjoamaan kotonani jalkahoitoja ja käytän apuna esim. Ukko.fi laskutusta, onko toiminta laillista? Päiväraha hakemukseen ilmoittaisin, että olen ollut sinä ja sinä päivänä töissä. Tulot eivät olisi paljoa, mutta jos yksi hoito maksaisi 40e ja saisin houkuteltua edes muutaman asiakkaan per kuukausi... Ja onko luvallista mainostaa tällaista palvelua, jos ei ole "oikea yrittäjä". En uskalla, enkä halua tehdä pimeästi ja jotain on keksittävä. Alalle on olemassa oikea koulutus taustalla. Kiitos hyvistä neuvoista. Niin ja sivutoimista yrittäjyyttä mietin myös, mutta työkkäristä sanoivat hakemuksen käsittelyn kestävän sen 4vk. En voi odottaa ilman tuloja noin kauan saanko soviteltua päivärahaa.

11

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PellenHommaa_

      Vastaus on: Ei mitenkään, ei tässä natsilandiassa onnistu mikään.
      Olin itse yrittäjänä, tein joka päivä töitä, kuin hullu, aamusta iltaan. Sain vähemmän käteen, kuin nykyisessä palkkatyössä. Älä ryhdy pelleksi, vaan mene palkkatyöhön, ei ole mitään järkeä näännyttää itseään työllä, mistä jää vain vähän käteen. Verottaja ja vakuutusyhtiöt ne yrittämisen tappaa tässä maassa se on nähty ja koettu se.

    • aloittajalta

      Olen huomannut, että yrittäminen on tosiaan mahdotonta suomessa... Töitä ei löydy, joskus lyhyitä pätkiä vain. Osaamista löytyisi kyllä, mutta ihankuin täällä maassa kannustettaisiin pimeisiin töihin. Ei hyvä:(

      • KLKLÖÖ

        Moni muukin on saman huomannut. Etuuksia ei voi saada kahta yhtä aikaa. Työtön on ainakin erityiskytätty, ei saa tulla tuloja, ei saa kieltäytyä, laatuvaatimukset sille, miten voi kieltäyä. Jos on vain vähän aikaa töissä siitäkin tulee ihan helposti karenssi. Yleensä työttömän töihin meno, jos huomaa, ettei tämä käy, on kaikki tiet tukossa.

        Yritys on tuotantosysteemi, eli valtio vie paljon välistä, ei salli omaa tahtoa ja ihmisten käsittely on tiukassa valvonnassa.


    • TyökkäriEIanna

      Vaikeeta se on, jopa mahdotonta.

      Joku juuri kertoi: "TE-keskus juuri antoi minulle lausunnon, että olen täystyöllistetty, enkä voi ottaa kokopäiväistä työtä vastaan. Todella omituista. Onkohan siellä ihmiset jossain burnoutissa? Olen tehnyt kai sen virheen, että yritin itse työllistää itseäni. Eihän se Suomessa sellainen aktiivisuus vaan mitenkään sovi."

      Ongelma ei ole Suomen laki tai hallitus, koska laki kyllä mahdollistaa sivutoimisen yrittäjyyden työttömänä.

      Ongelma on TYÖKKÄRIN ÄMMÄT, jotka EIvät suostu noudattamaan lakia vaan käyttävät omaa päätäntävaltaa täysin mielivaltaisesti!

      Niin kauan kun työkkärin ämmät saavat vapaasti itsenäisesti mielivaltaisesti päättää kuka saa ja kuka ei olla sivutoiminen yrittäjä, ei työttömänä kannata aloittaa yrittäjyyttä!

      Ei niin pientä valtaa etteikö sitä voisi väärin käyttää!

    • alkuperäinen

      Työkkärin tädeistä... Kävin uudemman kerran keskustelemassa vaihtoehdoista. Olisin halunnut lisää tietoa kevytyrittäjyydestä. Täti katseli esitettä ja totesi ettei voi sitä minulle antaa, koska muuten käsittäisin väärin. Esitteessä oli aiheena starttirahan hakeminen, muiden asioiden lisäksi. En ollut kuitenkaan mitään starttirahoja hakemassa, tiesin jo ettei niitä kevytyrittäjille myönnetä. Joten täti saneli minulle nettiosoitteen, jonka kiltisti kirjoitin paperille. Voisin sitten kotona tietokoneelta lukea. En ehkä toiste ajele kymmeniä kilometrejä työkkäriin tuon takia. Infopisteen täti ei ohjannut eteenpäin yritysneuvontaa antavalle tädille, vaikka sellainenkin henkilö kyseisessä paikassa oli. Loistavaa asiakaspalvelua.

    • ByrokratiaHuoh

      Haluaisin perustaa yrityksen, mutta en uskalla, koska pelkään menettäväni työttömyyspäivärahan. Haluaisin painaa sata lasissa töitä, mutta tarvitsen jonkun varman tulonlähteen. Työkkäristä saa vain epämääräisiä vastauksia siihen, että voiko tehdä mitään menettämättä etuuttansa. Kuulemma ihan mielivaltaista.

      En siis uskalla perustaa yritystä, mutta toivon että hallitus tekisi jotain ja pääsisin tulevaisuudessa tekemään töitä.

      Nimim. kaksi vuotta työttömyyttä, it-insinööri 32 v.

    • KapuloitaRattaisiin

      Soitin juuri työkkäriin, että onko mahdollista perustaa työttömänä yritys ja olla menettämättä päivärahaa. Lopputulos oli että, jos katsotaan että tätä uutta työtä voi tehdä kokopäiväisesti, niin menettää etuuden todennäköisesti. Sillä, että onko sinulla minkäänlaisia tuloja ei vaikuta asiaan, vaikka (kuten omassa tapauksessani) tiedän etten tienaa ensimmäisen vuoden aikana vielä mitään.

      Ainoa keino olisi tehdä työtä sivutoimisesti, mutta jotta voisit tehdä sitä sivutoimisesti niin olisi sinun pitänyt jo tehdä sitä sivutoimisesti vähintään ppuolen vuoden ajan kokopäiväisen työn ohella. MITÄ HEL*#¤&%¤Ä!!!?

      Eli ihan oikeasti. Se että yrittäisit lisätä tätä Suomen tuottavuutta raatamalla niska limassa oman yrityksesi kanssa, paremman tulevaisuuden toivossa, niin työkkäristä katsotaan paremmaksi ettet tee mitään. Koska täysin tyhjän päälle jääminen tai suuren lainan ottaminen on suurimmalle osalle tavallisista ihmisistä mahdoton asia.

    • Osa.aikaTyötönYrittäjä

      Hallitus: Työtön sivutoimiseksi yrittäjäksi!

      Hallitus kertoi 3.5.2016 yrittäjyys- ja työllisyyspaketistaan.

      Hallitus kannustaa ihmisiä itsensä työllistämiseen, sanoo elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.).

      Hallitus aikoo edistää siirtymistä palkansaajasta yrittäjäksi, Rehn totesi tiedotustilaisuudessa.

      Hänen mukaansa on tärkeää saada nykyistä isompi joukko yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään ja yrittäjyyspaketin avulla hallitus rohkaisee yrityksiä seuraavan askelen ottamiseen. Toimet painottuvat mikro- ja pienyrittäjyyden tukemiseen, Rehn kertoi.

      Valtaosa suomalaisista yrityksistä on mikroyrityksiä.

      Työttömyysturvajärjestelmään valmistellaan muutoksia, joilla kannustetaan itsensä työllistämiseen.

      Yrittäjyydestä tehdään nykyistä houkuttelevampaa vähentämällä pullonkauloja ja normeja.

      – Samalla otetaan paremmin huomioon erilaiset työnteon muodot ja mahdollistetaan joustavat siirtymät palkansaajasta yrittäjäksi ja päinvastoin.

      – Tarkoitus on tehdä sivutoimisen yritystoiminnan aloittaminen työttömänä nykyistä sujuvammaksi, Rehn totesi.

      Työtön voi kokeilla osapäiväistä yrittämistä ilman, että tulee heitetyksi kokonaan työttömyysturvan ulkopuolelle.

      SSS-Hallitus siis haluaa työttömät osapäiväyrittäjiksi.

    • fkmfd

      Itse käyn osa-aikatyössä. Teen niin monta tuntia kuukaudessa kuin saan. Ne päivät kun ei ole töitä olen työttömänä. Työttömyyskassaan tosiaan ilmoitellaan nettilomakkeella "työtön, työtön, työssä, työtön" ja lähetetään palkkakuitit kerran kuukaudessa ja maksavat soviteltua päivärahaa sen mukaan. Suojaosan jälkeen jokainen tienattu euro leikkaa päivärahaa 50 sentillä.

      (Yrittäjille tiedoksi, että jos teillä on töissä osa-aikatyötön, niin palkkakuittien ja vastaavien saapumisaikataulu ja tietojen tarkkuus on työntekijälle todella tärkeää kaiken ekstrabyrokratian takia).

      Ei liity yrittämiseen mitenkään, mutta on ainakin turvallinen systeemi. Jos mahdollista saada osa-aikatyötä jostain, niin kannattaa kyllä. Toki nykyään osa-aikaisetkin hommat alkavat olla kortilla.

      • mielenvikaista

        Osa-aikatyöt pitäisi kieltää lailla. Kyllä työllä pitää elää. Täysin järjetöntä että yhteiskunta rahoittaa ahneiden yrittäjien toimintaa subventoimalla työntekijöiden palkkakuluja.


      • cmjcc
        mielenvikaista kirjoitti:

        Osa-aikatyöt pitäisi kieltää lailla. Kyllä työllä pitää elää. Täysin järjetöntä että yhteiskunta rahoittaa ahneiden yrittäjien toimintaa subventoimalla työntekijöiden palkkakuluja.

        Ei palkkakuluja subventoida, vaan osa-aikatyöntekijän elämää. Ja sitähän taas subventoidaan ihan siitä huolimatta onko työtä vai ei. Jokainen tienattu palkkaeuro vähentää yhteiskunnan maksuja osa-aikaiselle ja siirtää kustannuksia yrityksille ja työntekijälle itselleen kuten pitääkin. Tietysti ihanne olisi, että työtä olisi niin paljon, että sen palkalla eläisi täysin, mutta parempi vähäkin työ kuin ei työtä ollenkaan.

        Sen sijaan suora palkkasubventio erilaisten työkokeilujen, 9 euron orjien ja nuorten sanssikorttien tyyliin pitäisi ilman muuta lopettaa. Työllä on itseisarvo ja kaiken työn pitää kannattaa. Jos ei kannata, ei sitä työtä pidä tehdä eikä teettää. Kannattamattoman työn tukeminen vääristää markkinoita ja johtaa yhteiskunnan luovan tuhon prosessien eli eteenpäin vievien voimien heikkenemiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe