jatkuva nivelsärky ja muut oireet

washedout

Olen 24vuotias nuori nainen.

Olen tässä viimeiset pari kuukautta kärsinyt epämääräisistä oireista, ja juossut kaikenmaailman testeissä eikä mitään syytä näille ole löytynyt. Aloitetaas siitä, että mulla on ollut monta vuotta suurentunut imusolmuke kaulalla, ja nyt kuukausi sitten niitä putkahti muutama lisää. Yöhikoilusta olen kärsinyt myös siitä asti, kun tuo ensimmäinen imusolmuke suurentui. Yöhikoilu on sittemmin vielä pahentunut, jos torkahdan päikkäreille niin herään silloinkin läpimärkänä ja nihkeänä. Lääkärissä kyselin imusolmukesyövän mahdollisuudesta, joka tyrmättiin täysin sillä näin pitkän ajan myötä se olisi levinnyt huomattavasti ja patit kasvaneet. Kävin tästä huolimatta yksityisellä ultraamassa kaulan, ja radiologi totesi että normaalinnäköisiä suurentuneita imusolmukkeita eikä syytä huoleen. Ei sitten ilmeisesti sitä imusolmukesyöpää. Ihoni on punertavan läikikäs tavallaan kuin ihon alta, varsinkin käsivarsista ja nyt huomasin myös jalkojeni näyttävän samalta. Myös ihon pinnalle on ilmestynyt läiskiä jotka eivät kutia, ole kuivia tai koholla. Lääkäri katsoi nopsaa ja sanoi jotain punatäplähilseilystä, mutta eipä tämä tasan siltä näytä. Ei myöskään ole mennyt ohi, vaan lisääntynyt pikkuhiljaa (huomasin ensimmäisiä läiskiä vuosia sitten).

Ruokahalunikin katosi totaalisesti joskus alkuvuodesta, ja olo on jotenkin "täysi" koko ajan. Olen aikaisemmin kärsinyt todella vilkkaasta ja vähänkin epäsopiviin ruokiin samantien reagoivasta vatsasta, ja saatoin käydä suuremmallakin hädällä useita kertoja päivässä. Nykyisin saattaa olla parikin päivää välissä, helposti. Suu on aivan jatkuvasti kuiva, eikä juominen helpota. Oon huomannut välillä himoitsevani hirveästi suolaista ruokaa, vaikka oon aina ollut kunnon sokerihiiri.

Tunsin itseni todella kipeäksi useita viikkoja, jonka jälkeen olo helpottui. Väsynyt olen ollut jo pidemmän aikaa. Oireet kuitenkin on ja pysyvät mutteivat niin rajuina. Viimeiset kolme viikkoa olen kärsinyt todella kovista nivelsäryistä, jotka ylettyvät sormenpäistä kyynärpäähän ja polvista varpaisiin. Symmetrisesti molemmilla puolilla. En ihan varmaksi sano, mutta mielestäni nivelet ovat olleet jo pidemmän aikaa vähän jäykät, mutta luulin sen johtuvan siitä että olen istuskellut pitkään vaan kotona :D Nivelet ovat myös alkaneet naksua kovasti, jota eivät ole ennen tehneet. En ole myöskään koskaan minkään flunssankaan yhteydessä kärsinyt minkäänlaisista nivelsäryistä, joten tämä oire hieman pelottaa. Varsinkin, kun kivut ovat ihan jatkuvia ja kovia, olin sitten liikkeessä tai sängyssä makoilemassa.. Aikaisemmin mulla oli jalat ja kädet jatkuvasti ihan kylmät, nyt ne oikeen hohkaa kuumaa ja hikoaa.

Normaalisti ruumiinlämpöni on ollut semmoista 36,5 noin, nykyisin se on joka päivä sen 37.2. Lääkärissä käydessäni mainitaan vaan että infektio-oireilua, niin mikähän infektio sitten mua tässä on viimeisen vuosisadan vaivannut?? Ei ole tässä edes flunssaa ollut.. Tulehdusarvoissa ei mitään, ja kaikki muutkin aivan normaalit (hiv, maksa, munuaiset, reuma, pissatestit, laaja verenkuva, diabetes, kilpirauhanen ym ym) joten lääkäri mitä ilmeisemmin leimasi luulosairaaksi ja määräsi masennuslääkkeet (duloxetine) jotka myös auttavat kipuiluun. Olen aikaisemmin ollut masentunut ja silloin söin cipralexeja, mutta lopetin ja pääsin masennuksesta eroon omin avuin. En ole tuntenut oloani masentuneeksi millään tapaa pitkiin aikoihin, enkä missään nimessä halua syödä lääkkeitä joilla muutun taas tunteettomaksi zombiksi? Mulla menee kaikinpuolin hyvin, ellei näitä jatkuvia oireita ja kipuja lasketa. En edes tiedä mistä lähteä tutkimaan, kun lääkärit leimaavat oireet samantien vain psyykkisiksi.

Onko kenelläkään ollut samankaltaisia oireita, ja onko syytä oireille löydetty? Listailen tähän alas näitä, jos joku ei romaania jaksanut lukea.

-yöhikoilu joka kestänyt vuosia, tämän vuoden puolella selkeästi voimistunut

-väsymys

-vuosia kaulalla turvoksissa ollut imusolmuke, tämän vuoden puolella ilmestynyt lisää

-ihottumaa ja muita epämääräisiä iho-oireita

-kadonnut ruokahalu, täysi olo

-kova nivelsärky symmetrisesti raajoissa

-suun kuivuus

-jatkuva matala lämpöily

3

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakiaako

      Keliakia?

      Jätä gluteeniviljat pois.

      Terveelliset ravitsemussuositukset yli 2-vuotiaalle ovat:

      Päivittäisestä energiasta lähes 40% pitäisi tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

      Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja kasviöljyjä (pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

      Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

      Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

      Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei edes kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.

      Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

      Syöthän D-vitamiinia?

      Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

      Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg / vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 20-30µg / vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

      D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

      Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10µg/päivä) D-vitamiinisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät vastasyntyneille sekä kissoille ja pienille koirille.

    • ihmelääke

      kyllä kyllä,syökäämme vitamiineja mitä tämä luontotohtori ehdottelee,niin kaikki oudot oireet häviävät taianomaisesti!amen.Liekö joku luontaistuotekauppias kun joka ainalla terveyspalsta sivulla hän kehuu tuotteita! Vitamiinit ei auta jos on sairaus joka tarvitsee oikean dignoosin ja hoitisuunnitelman,rahaa menee vimmatusti yhteenkin purkkiin,sillä saisi jo yksityislääkärille ajan ja lähetteet,,,joopajoo huokaus

    • sairaankauniselämä

      Hei
      Olen 37 v mies
      Mulla oli noi samat oireet 18 vuotta sitten pienen flunssan jälkeen. Meni 4 vuodessa ohi. Väittivät psykosomaattiseksi, en usko. En tiedä mikä oli. Pelkäsin sen jälkeen aina kun tuli uusi flunssa että nyt taas mennään. No nyt olen puoli vuotta sairastellut kaikennäköistä ja vanhat muistot palaavat ikävästi mieleen. Pieni epäilys on että joku virus tai bakteeri jää muhimaan "loputtomiin".
      Ehkä olemme 4 vuoden päästä taas terveitä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe