Masennus ei ole sairaus,

jussioulu

masennus on voimakas surureaktio.

Surua ei voi hoitaa lääkkeillä.

20

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pokke

      En ihan samaa mieltä ole että olisin ollut surullinen viimeiset 5 vuotta. Toki sitäkin olen mutta kyllä vaikean masennuksen puoleen käännyn itseni kohdalla. Mutta mitä lääkkeisiin tulee niin olen samaa mieltä. En usko psykiatriaan enkä lääkkeisiin. Aikoinaan kun muka niin sanottua hoitoa sain niin saivat iloisesta, sosiaalisesta ihmisestä pelokkaan, yksinäisen, itseään inhoavan yksilön. Toki vaikea masennukseni omalta osaltaan on muuttanut minua mutta mtt viimeisteli sen etsimällä minusta vikoja, vähättelemällä ja valtaa käyttäen. Nyt kuljen vapaana mtt.stä ja olen tippunut yhteiskunnan rattaista totaalisesti mutta aion pärjätä ja olen tyytyväinen kun kukaan ei kontrolloi. Olenkin tullut siihen tulokseen miten helppoa on psykiatrin työ-lätkäistään diagnooseja ja tehdään hoitovirheitä mutta vastuuseen ei joudu koskaan. Pääasia että hyvä palkka juoksee ja provikat tulee sen mukaan miten onnistuu lääkkeitä ihmisille tyrkyttämään.

    • jari-pekka--65

      Joo suruakin se voi olla, mutta masennus on pohjimmiltaan kuitenkin toivottomuutta.

      Ei siihen lääkkeet autakkaan, kun se ei ole sairaus. Masennukseen auttaa vain lohdutus ja toivo.

      Tulevaisuuden pelko ja yhteiskunnan asettamat paineet masentaa. Sellanen kauhea kilpailu työmarkkinoillakin. Joka puolelta tulee jonkinlainen täydellisyyden vaatimus, jonka seurauksena ihmiset kokee riittänättömyyttä.

      Tämä nykymaailma vain kuluttaa ihmiset loppuun. Ihmisestä on tullut hyödyke. Parisuhteissakin sen usein huomaa. Kaikki on hyvin pinnallista ja itse ihminen unohtuu.

      Nykyelämä on täyttä hulabaloota. Kiire kiire, ura, harrastukset, saavutukset ym.

      Kaikki pitää saavuttaa heti ja siinä on valtavat riskit. Mikään työpaikka ei ole enää varma ja se luo velalliselle omat paineensa. Ja jos et lähde tähän hullunmyllyyn mukaan, niin sä olet maailman silmissä luuseri, joka ei näe omaa parastansa.

      Siksi masennus on myös eräänlaista loppuunpalamista.


      Mutta kaikenkaikkiaan sitä voisi kuvata sanalla toivottomuus.

    • fdghfdh

      Ei se mikään sairaus olekaan vaan oire jostain, jota ei tule vähätellä.

      Masennukseen auttaa yhteisöllisyys, tasavertaisuuden tunne sekä rutiinit.

      Tämän vuoksi Suomessa masentuneet laitetaan johonkin kuntouttavaan työtoimintaan mukaan, vaikka noissa monesti tuntee itsensä vielä huonommaksi. Siis SAATTAA tuntea.
      Masentuneiden pitäisi päästä tasapainoisten ihmisten kanssa tekemisiin, jotta saavat uusia näkökulmia asioihin ja eivät tunne itseään niin erilaisiksi.
      Hierarkiaa on mielenterveystoiminnassakin.

      Kannattaa harrastaa psykoedukatiivisia asioita jos haluaa lievittää masennusta. Ymmärrys saattaa auttaa asiaa.

      Tässä mielestäni ihan hyvä opettavainen puhe:

      https://www.youtube.com/watch?v=emHAoQGoQic

    • Life_is_life

      Totta. Masennus ei ole sairaus sen enempää kuin onnellisuuskaan. Ei kannata uskoa valtion, teollisuuden, psykiatrian ammattikunnan tai niin sanottujen potilasjärjestöjen ja vastaavien propagandaa vastakkaisesta näkemyksestä. Saa vaan itsensä tai läheisensä/ystävänsä pahemmin sykkyrään ja potentiaalisesti väärille urille sen suhteen miten selvitä elämäntuskasta.

      Ap:n toisen kohtaan voisin esittää vaihtoehtoisen näkökulman, sillä kyllähän psykoaktiivisin ainein voi tunteitaan keinotekoisesti muunnella. Ei se asioiden syitä tietenkään ratkaise, mutta poistaa tuskatuntemuksia, itse asiassa kaikki tuntemukset. Käyttöön liittyy isojakin terveysriskejä, joten en henkilökohtaisesti kenellekään sitä linjaa suosittele, mutta ymmärrän heitä, jotka sille tielle lähtevät. Suomen käytetyimpiä "masennuslääkkeitähän" ovat alkoholi ja sitten vasta SSRI-aineet.

      Myönnän itsekin tuskaani psykoaktiivisin ainein välillä turruttaneeni. Oma valintani on ollut alkoholi, miljoonan muun suomalaisen tapaan, koska pidän sitä tuhannesti turvallisempana vaihtoehtona virallisiin "masennuslääkkeisiin", SSRI-aineisiin, verrattuna.

    • 4ty35y

      Surulla ei pääse eläkkeelle, vaikealla masennuksella pääsee , masennus on siis sairaus.

      • idioottijjje

        Täysin pätevää logiikkaa


      • dfhgdhhd

        Osaisitko heittää vielä perustelun, koska tätä asiaa tässä kaikki muutkin pohdimme.


      • Life_is_Life

        Logiikan riemuvoitto :)

        Otan riskin, että kommentoin trollausta, mutta, kun tuntuu, että jotkut ovat ihan tosissaan liikkeellä vastaavilla argumentteille.


      • MrJuha82outolintu
        dfhgdhhd kirjoitti:

        Osaisitko heittää vielä perustelun, koska tätä asiaa tässä kaikki muutkin pohdimme.

        Mun mielestä suru ja masennus kaksi eri asiaa.
        Masennus on sairaus, suru ei ole.


      • Life_is_Life
        MrJuha82outolintu kirjoitti:

        Mun mielestä suru ja masennus kaksi eri asiaa.
        Masennus on sairaus, suru ei ole.

        Miten mielestäsi kyseiset kaksi tilaa eroavat toisistaan paitsi nimeltä?


      • mrjuha82outolintu
        Life_is_Life kirjoitti:

        Miten mielestäsi kyseiset kaksi tilaa eroavat toisistaan paitsi nimeltä?

        Helppo! Suru on lievempää, masennus hankalampi paljon.
        Masennus vie usein toimintakyvyn.


      • Life_is_Life
        mrjuha82outolintu kirjoitti:

        Helppo! Suru on lievempää, masennus hankalampi paljon.
        Masennus vie usein toimintakyvyn.

        Ole rehellinen itsellesi. Ajattelitko, että lääketieteessä tuollainen kategorisointi menisi läpi?


    • Hällävälisti

      Olen lähes 50 v. ukko, ja ollut masentunut jo lapsesta lähtien, siinä 40 vuotta. Nuorempana yritin itsaria pari kertaa tosissani, ja lisänä muutama typerä kännisekoiluyritys päälle. Olen todella syrjäytynyt mielenterveyseläkeläinen, käytännössä erakko, mutta muutama hyvä ystävä minulla tosin on. En käy missään hoidoissa enää, ei niistä ole ollut minulle mitään hyötyä koskaan (paitsi eläkkeelle pääseminen). Nuorempana olin 4 laitosjaksoa vuosia mtt asiakkuutta ja psykiatrin juttuja.
      Haaveilen leiskauttaa itseni parvekkeelta alas, mutta en halua että naapurin lapset löytävät kuolleen miehen. Muuten se olisikin hyvä, menisi ehkä onnettomuudesta kun puoliksi palanut tupakka löytyisi vierestä: se vaan tippui vahingossa istuessaan parvekkeen kaiteella tupakalla, kännissä tietenkin.
      Mutta se on vain haaveilua, ehkä jotain yritystä lohduttaa itseä, että sellainenkin mahdollisuus poistua on olemassa.
      Olen näiden vuosien jälkeen alkanut hiljakseen vaan hyväksymään sen että masennus on osa perusluonnettani, ja se ei lopu. Jotenkin se helpottaa, mutta en osaa sanoa miksi. Jos sen keksin niin kerron teillekin.

    • RealismiaKehiin

      Lukaisin koko viestiketjun pikaisesti läpi. Kukaan ei ole vielä kommentoinut sitä, mikä erottaa masennuksen ja surun oikeasti toisistaan.

      Suru on jotakin, minkä laukaisee ulkoinen voima. Läheisen kuolema on hyvin tyypillinen laukaisija. Jos ihminen on terve, hän toipuu tuosta tapahtumasta.

      Masennus on sensijaan ihan oikea sairaus, jonka syynä on aivojen välittäjäaineiden virhetila. Jos tällainen ihminen kokee suuren surun, hän todennäköisesti ei toivu tuosta tapahtumasta vaan ajautuu masennukseen. Nuo välittäjäaineet voivat olla myös niin paljon pielessä, ettei mitään ulkoista masennuksen käynnistäjää edes tarvita.

      Niin yksinkertaista.

      Ymmärrän kyllä, että henkilö joka ei ole oikeaa masennusta kokenut, ei asiaa ymmärrä. Mutta tuokin olisi helppo demonstroida jokaiselle, laskemalla hemoglobiiniarvo riittävän alas ja katsomalla miten ihminen masentuu. Kun tälle ihmiselle annetaan hyvälaatuista lisäverta, hän toipuu masennuksestaan puolessa tunnissa.

      Täällä väitetyn teorian mukaan ihmiselle tulisi suru, alhaisen hemoglobiinin vuoksi ja se poistuu kun hemoglobiini palutetaan normaalille tasolle.

      • Life_is_Life

        Masennuksen syynä ei ole aivojen välittäjäaineiden virhetila. Tuo on kaikki pseudotieteellistä hömppää tai osa tehokasta lääkemarkkinointikampanjaa näkökulmasta riippuen. Hemoglobiiniarvot eivät siten sovellu vertailukohdaksi.

        Käytännössä mitä käteen jää on, että masennus ja suru ovat about ihan sama asia. Ainoat erot riippuvat kertojasta samaan tapaan kuin eri ihmiset määrittelevät ihastumisen ja rakastumisen eroavaisuuksia, ja jotkut pitävät niitä samana asiana. Mielipide, näkemys, maailmankatsomusasia, miten tuntojaan kuvaa.

        Mitään lääketieteellistä ei ole masennuksessa/surussa havaittu, joten lääketieteellisesti määritteleminen sairaudeksi on siten jo lähtökohtaisesti mahdotonta.


      • Hohhoijakkaa
        Life_is_Life kirjoitti:

        Masennuksen syynä ei ole aivojen välittäjäaineiden virhetila. Tuo on kaikki pseudotieteellistä hömppää tai osa tehokasta lääkemarkkinointikampanjaa näkökulmasta riippuen. Hemoglobiiniarvot eivät siten sovellu vertailukohdaksi.

        Käytännössä mitä käteen jää on, että masennus ja suru ovat about ihan sama asia. Ainoat erot riippuvat kertojasta samaan tapaan kuin eri ihmiset määrittelevät ihastumisen ja rakastumisen eroavaisuuksia, ja jotkut pitävät niitä samana asiana. Mielipide, näkemys, maailmankatsomusasia, miten tuntojaan kuvaa.

        Mitään lääketieteellistä ei ole masennuksessa/surussa havaittu, joten lääketieteellisesti määritteleminen sairaudeksi on siten jo lähtökohtaisesti mahdotonta.

        "Masennuksen syynä ei ole aivojen välittäjäaineiden virhetila."

        Ja perustelu on mikä?

        "Tuo on kaikki pseudotieteellistä hömppää tai osa tehokasta lääkemarkkinointikampanjaa näkökulmasta riippuen. "

        Perustelusi on hieman takaperoinen. Vihasi lääketeollisuutta kohtaan saa sinut kääntämään ajatuksesi siihen, että koko asiaa ei ole olemassakaan.

        Ymmärrän vihasi, mutta ei se poista sitä faktaa, että ongelma on olemassa, lääketeollisuus ei vaan sitä pysty korjaamaan.

        "Käytännössä mitä käteen jää on, että masennus ja suru ovat about ihan sama asia."

        Aivan loistavaa päätelmää, kun tuo suru on nyt kiskaistu jostakin niin eikö voitaisi heittää mutuna että masennus ja kakkahätä on sama asia. Molemmissa tapauksissa ihminen haluaa eristäytyä muusta maailmasta, kakkahätää hoitaessa hieman lyhyemmäksi ajaksi vessaan, mutta ehkä ajatus tuli selväksi. Kaikkea voi heittää ajatuksena ilmaan, vailla perusteluja.

        "Ainoat erot riippuvat kertojasta samaan tapaan kuin eri ihmiset määrittelevät ihastumisen ja rakastumisen eroavaisuuksia, ja jotkut pitävät niitä samana asiana. "

        Ja tämä on kokemusperäistä tietoasi? Kuinka pitkän masennusjakson olet sairastanut? Vai mistä tuo tieto jota varmana viljelet, on peräisin?

        "Mitään lääketieteellistä ei ole masennuksessa/surussa havaittu, joten lääketieteellisesti määritteleminen sairaudeksi on siten jo lähtökohtaisesti mahdotonta."

        No tuo nyt oli sitä "hömppää", sana jota käytit perusteluna muiden kirjoitusten, jopa perusteltujen nollaamiseen.

        Kerroppa alkajaisiksi, miksi masentuneella ihmisellä todetaan alentumaa serotoniinitasossa?

        Miksi D-vitamiinin vajauksesta kärsivä masentuu?

        Ja miksi alhaisen hemoglobiinin omaava ihminen masentuu?

        Miksi kaikkien edellämainittujen tilojen korjaaminen poistaa masennuksen?

        Tiedän että olet ajatuksesi vanki, etkä pysty sitä muuttamaan, joten tämä keskustelu on sinänsä turha, mutta jos haluat edes jotenkin yrittää perustella heittojasi niin saat toki yrittää.


    • ettäsilleen

      krapula on masennuksen esiaste. masennus on silloin, kun ei enää edes rehellisesti vituta,ei sureta vaan kaikki on vaan tasasta paskaa. silloin on hyvät neuvot kalliit. nää pillerit kun ei poista sitä ongelmaa vaan piilottaa ne joksku aikaa. probleemin suurin aiheuttaja on liian vähänen liikunta,huono safka ja huono nukkuminen. siihen vielä henkilökohtaset ongelmakentät,koetut paskat keissit ja taipumus vaipua synkkyyteen tilaisuuden tullen. siellä sitä ollaan:krapulamaisessa mielentilassa ilman tunteita,itsetuntoa tai unelmia. ei oo oikeen kivaa vaikka mitä tekis. koittakaamme rimpuilla hyvät kanssa ihmiset. näin se vaan on...sentää kesä tulee.se on hyvä... ;>

    • Hällävälisti

      Näkisin niin että masennus on turhautumista (frustraatio) elämään.
      Jotkut ketä näkevät elämän todellisuuden, ovat liian viisaita elämään.
      Jotkut turhautuvat, kun mikään ei toimi.
      Minut on todettu sekamuotoiseksi persoonallisuushäiriöiseksi, ja vittu niiden kaikenlaisten haittojen mukaan. Muun muassa tunteettomuus. Psykologi kertoi näin. On minulla paperitkin siitä. Ä.O. tutkimuksessa minut todettiin kuitenkin keskivertoa älykkäämmäksi. Itse tunnen silti olevani tyhmä.
      Aion tappaa itseni viimeistään n. vuoden sisään. Tiedän jo miten sen teen.

    • VVO

      Voi pirskatti että se on helppo terveen sanoa ettei masennus ole sairaus vaan surua! Jos diagnoosina on psykoottinen masennus ei siinä ole kyse surusta vaan jostain aivan muusta. Toivoisin jokaisen joka muuta kirjoittaa kokevan saman tunnelin jota olen elänyt viimeiset kymmenen vuotta. Ajatelkaa vähän "terveet" mitä kirjoitatte. Se joka jää henkiin masennukseen sairastuttuaan on onnen pekka.

      • Ylpeähullu

        Näinhän se on. Monesti ihmiset puhuvat masennuksesta vähätellen ja vajavaisin tiedoin. Toki suru voi muuttua vakavaksi masennukseksi, mutta masennus on enemmän kuin vain surua.

        Omaan varjoonsa kannattaa jättää nämä psykiatristen sairauksien vastustajat. Heidän kanssa keskustelun taso on samaa luokkaa kuin väittelisi salaliittoteoreetikoiden kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe