Aitosuomalaisuus on kaunista!

Tosi.on

Aitosuomalaisuuteen kuuluu myös ruotsin kieli ja maamme kaksikielisyys. Se on meillä geeneissä.

72

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svenskspråkigfinländare

      Tack för de vänliga orden,sådant är man inte vad vid på det här forumet.

      • suamalaane

        Han skriver bara sanningen. Så är det.


      • annemarieB
        suamalaane kirjoitti:

        Han skriver bara sanningen. Så är det.

        Man blir väldigt glad över positiva inlägg.


      • suomenkielinen
        annemarieB kirjoitti:

        Man blir väldigt glad över positiva inlägg.

        Kiva juttu.


      • positivavibbar
        suomenkielinen kirjoitti:

        Kiva juttu.

        Det är jättetrevligt !


    • Miten "kaksikielisyys" voi olla "geeneissä"?

      Mielestäni tuo on vaan suomenkielsiten halveksumista. Niiden ihmisten, jotka ovat saaneet äidinkielekseen juuri suomen kielen.

      Ruotsin kieli kuuluu Suomeen aivan yhtä paljon kuin suomen kielikin Ruotsiin esimerkiksi. Silläkään ei ole merkitystä, että molemmissa maissa vaihdettiin kieltä nimenomaan suomesta ruotsiin - ja Ruotsi on alkuperältään hyvin pitkälti suomalainen. Suurin osa suomalaisista puhuu äidinkielenään suomea ja sinun on sitä myös kunnioitettava.

      • Sisar-hento-valkoinen

        Sinä se et ole päästäsi mikään erityisen terävä tyttö.

        Mikä oli sinun tekosyysi olla oppimatta ruotsia koulussa, vai kannatatko IHAN periaatteessa myös kirkosta eroamista, siviilipalvelusta, maalla asumista ja kasvisruokaa?

        Koskeeko kaipaamasi valinnan vapaus vain sinua vai voinko minä vastustaa pakkomatematiikkaa, pakkoveroja ja moottoriteitä ja kannattaa ydinvoimaa, turkistarhausta, punaista lihaa ja kaupungissa asumista?


      • sinäteesitä

        "Mielestäni tuo on vaan suomenkielsiten halveksumista."

        Sinä halveksut suomalaisia kakkien eniten tällä palstalla: Muistutat joka päivä, että suomalaiset ovat nöyryytettyjä, alistettuja, kielitaidottomia (=eivät osaa ruotsia) ja itsekunnioitusta vailla olevia surkimuksia.


      • Sisar-hento-valkoinen kirjoitti:

        Sinä se et ole päästäsi mikään erityisen terävä tyttö.

        Mikä oli sinun tekosyysi olla oppimatta ruotsia koulussa, vai kannatatko IHAN periaatteessa myös kirkosta eroamista, siviilipalvelusta, maalla asumista ja kasvisruokaa?

        Koskeeko kaipaamasi valinnan vapaus vain sinua vai voinko minä vastustaa pakkomatematiikkaa, pakkoveroja ja moottoriteitä ja kannattaa ydinvoimaa, turkistarhausta, punaista lihaa ja kaupungissa asumista?

        Hur vet du att jag inte kan tala svenska? Eller överhuvudtaget ALLA finländare som t.ex. har studerat svenska? Hur otacksam kan man överhuvudtaget vara? Det finska folket är det ENDA folket i världen som hittills har godkännt en sådan språkpolitik som vi nu har. Pakkoruotsi är inte bara något vanligt "skolämne" utan ett politiskt ämne som gynnar bara ett politiskt parti och en liten minoritet. Och det är inte bara "pakkoruotsi" som måste slopas, ni har ingen som helst rätt att blanda er i finskspråkigas frågor.


      • liioittelua_
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Hur vet du att jag inte kan tala svenska? Eller överhuvudtaget ALLA finländare som t.ex. har studerat svenska? Hur otacksam kan man överhuvudtaget vara? Det finska folket är det ENDA folket i världen som hittills har godkännt en sådan språkpolitik som vi nu har. Pakkoruotsi är inte bara något vanligt "skolämne" utan ett politiskt ämne som gynnar bara ett politiskt parti och en liten minoritet. Och det är inte bara "pakkoruotsi" som måste slopas, ni har ingen som helst rätt att blanda er i finskspråkigas frågor.

        Liioittelet: Suomi ei ole ainoa maa jossa luetaan vähemmsitön kieltä / pientä kieltä (Irlanti, E-Afrikka, Islanti, ainakin nämä).

        Jokaisessa maassa on itsestäänselvästi oma kielipolitiikkansa, miten muuten voisi ollakaan, kun kaikki maat ovat erilaisia lähtökohdiltaan! Jos "samanlainen" kielipolitiikka kiinnostaa, niin ent. Neuvostoliitossa oli yksikielistämispolitiikka. Mutta sekin on mennyttä maailmaa...


      • liioittelua_ kirjoitti:

        Liioittelet: Suomi ei ole ainoa maa jossa luetaan vähemmsitön kieltä / pientä kieltä (Irlanti, E-Afrikka, Islanti, ainakin nämä).

        Jokaisessa maassa on itsestäänselvästi oma kielipolitiikkansa, miten muuten voisi ollakaan, kun kaikki maat ovat erilaisia lähtökohdiltaan! Jos "samanlainen" kielipolitiikka kiinnostaa, niin ent. Neuvostoliitossa oli yksikielistämispolitiikka. Mutta sekin on mennyttä maailmaa...

        Täällä on niin moneen kertaan jo selitetty noiden maiden erot Suomeen nähden (siellä tosiaan on kyse "pelkästä kouluaineesta"), joten kannattaa selailla selityksiä tähän muista ketjuista. Kieli on tarkiotettu kommunikoimiseen ja vain siihen.

        "yksikielistämispolitiikka" Miten niin entisessä Neuvostoliitossa? Miksi satuit juuri sen ottamaan esimerkiksi, etkä esim. RUOTSIA? Suomenhan ei tarvitse tehdä muuta kuin muuttaa lait todellisuutta vastaaviksi. Ruotsi ON vähemmistökieli, sitä ei tarvitse sellaiseksi edes muuttaa - vain lait on muutettava tätä todellisuutta vastaaviksi.


      • Ilmeisesti tosiaan. Jännä, ettei tämä kakskielisyysgeeni ole myöskään vaikkapa niillä 1/5 ruotsalaisista, jotka ovat pelkästään etelä-Ruotsin metsäsuomalaisten jälkeläisiä.


      • framåt

        SulleLapsiHerkimmin
        Jo pelkkä nikki paljastaa jotain hämärää sepustusta olevan tulossa.


      • lamf

        Många har ju på riktigt svenskt blod i ådrorna,


      • OleYlpeäSuomalaisuudes
        lamf kirjoitti:

        Många har ju på riktigt svenskt blod i ådrorna,

        Tuollainen ajatusmaailma on lapsellista, sillä se menee nimenomaan niin päin, että Ruotsissa asuvista lähes jopa puolet ovat suomalaistaustaisia, kun taas Suomen alueelle ei Ruotsista ikinä ole muutettu paljoakaan - ja jos on muutettu, silloinkin juuri suomalaisilta alueilta. 19% silloisista Ruotsin vallan ajan suvuista oli alunperin Ruotsista, eli pieni määrä (Ahvenanmaa mukana). Ja kun taas ajattelee sitä , moniko Ruotsissa on suomalaistaustainen, pelkästäään Etelä-Ruotsin metsäsuomalaisten jälkeläiset 1/5 ruotsalaisista, koko pohjoinen Ruotsi ja vielä nykyiset Ruotsissa asuvat suomalaisetkin täytyy laskea (n. 10%). Eli tuo ajateusmaailma, että kaikki tulee Ruotsista Suomeen, eikä toisinpäin, on naurettavaa.


      • OleYlpeäSuomalaisuudes
        OleYlpeäSuomalaisuudes kirjoitti:

        Tuollainen ajatusmaailma on lapsellista, sillä se menee nimenomaan niin päin, että Ruotsissa asuvista lähes jopa puolet ovat suomalaistaustaisia, kun taas Suomen alueelle ei Ruotsista ikinä ole muutettu paljoakaan - ja jos on muutettu, silloinkin juuri suomalaisilta alueilta. 19% silloisista Ruotsin vallan ajan suvuista oli alunperin Ruotsista, eli pieni määrä (Ahvenanmaa mukana). Ja kun taas ajattelee sitä , moniko Ruotsissa on suomalaistaustainen, pelkästäään Etelä-Ruotsin metsäsuomalaisten jälkeläiset 1/5 ruotsalaisista, koko pohjoinen Ruotsi ja vielä nykyiset Ruotsissa asuvat suomalaisetkin täytyy laskea (n. 10%). Eli tuo ajateusmaailma, että kaikki tulee Ruotsista Suomeen, eikä toisinpäin, on naurettavaa.

        Ja tuo 19% oli nimenomaan silloisista ruotsinkielisistä suvuista! Ei todellakaan suomalaisista, vaan juuri ruotsinkielisistä. Sen sijaan enemmän oli jopa Keski-Euroopasta, Venäjältä ja Batiastakin kuin Ruotsista, samoin eniten juuri suomen kielestä vaihtaneita, suomalaisia sukuja (60%).


      • undrarbara
        lamf kirjoitti:

        Många har ju på riktigt svenskt blod i ådrorna,

        Hur många finländare kan vara säkra på att de inte har en droppe "främmande blod " i sina ådror ?


      • eikysesiitä
        undrarbara kirjoitti:

        Hur många finländare kan vara säkra på att de inte har en droppe "främmande blod " i sina ådror ?

        Eivät suomalaiset mieti tuollaisia, identiteettimme on suomalainen. Omat isonvanhempani ovat Saksasta ja sukulaisia myös Virossa, en ikinä kuitenkaan korosta sitä missään, olen vain suomalainen, enkä mitään muuta, suomalainen identiteetti on minussa niin vahvasti. Se, miksi suomalaiset nykyään tutkivat omaa historiaansa enemmän - ja puhuvat mm. siitä, miten Ruotsi on enemmänkin "suomalainen" kuin Suomi "ruotsalainen", johtuu tästä rakenteellisesta syrjinnästä, joka suomalaisia kohtaan edelleenkin esiintyy. Sen vuoksi Suomen ja suomalaisten historia ja alkuperäkin oon hämmärretty. Ruotsin kieltä on käyttetty valtaan suomalaiasia vastaan.


    • levaochlåtaleva

      En ÄKTA finskspråkig människa har ett hjärta av guld,han är ärlig,stolt och han har sisu för tio,men aldrig att han skulle sänka sig sig ner till sådan djup som vissa "fejkaitosuomalaisia " vars enda livsuppgift verkar att vara mobbning av svenskspråkiga.Den här ÄKTA människan har stark identitet i sig själv och gott självförtroende,han är ingen martyr för han vet siit eget värde.
      Han högaktar och älskar sitt eget språk ,men är så klok att han vet att också för andra människor är modersmålet lika viktigt.
      Tack för att det finns så många goda finskspråkiga människor.

      • KielieiVallanVäline

        "han vet siit eget värde."

        Siksi hän ei myöskään alistu politiikalle, joka asettaa hänen oman äidinkielensä, suomen kielen, rakenteellisesti syrjittyyn asemaan.

        Kun Suomen kielipolitiikka on oikeudenmukainen ja ruotsin kielellä on sen puhujamäärää vastaava asema, tälläkään palstalla ei näy AINUTTAKAAN kritisoijaa.


      • född1947
        KielieiVallanVäline kirjoitti:

        "han vet siit eget värde."

        Siksi hän ei myöskään alistu politiikalle, joka asettaa hänen oman äidinkielensä, suomen kielen, rakenteellisesti syrjittyyn asemaan.

        Kun Suomen kielipolitiikka on oikeudenmukainen ja ruotsin kielellä on sen puhujamäärää vastaava asema, tälläkään palstalla ei näy AINUTTAKAAN kritisoijaa.

        Tänk att jag aldrig under mitt rätt så långa liv träffat en finskspråkig som skulle anse att han är förtryckt av att det finns svenskspråkiga i Finland.Hälften av min egen familj är finskspråkig,arbetskamraterna var finskspråkiga,grannarna är finskspråkiga,många vänner är finskspråkiga.Jag jobbade över 40 år inom ett serviceyrke och inte ens där mötte jag finskspråkiga som skulle ha lidit av några komplex.


      • koskaloppuu
        KielieiVallanVäline kirjoitti:

        "han vet siit eget värde."

        Siksi hän ei myöskään alistu politiikalle, joka asettaa hänen oman äidinkielensä, suomen kielen, rakenteellisesti syrjittyyn asemaan.

        Kun Suomen kielipolitiikka on oikeudenmukainen ja ruotsin kielellä on sen puhujamäärää vastaava asema, tälläkään palstalla ei näy AINUTTAKAAN kritisoijaa.

        ruotsin kielellä on jo puhujamäärää vastaava asema. ja sinä se silti jatkat vouhkaamistasi.


      • KielieiVallanVäline
        koskaloppuu kirjoitti:

        ruotsin kielellä on jo puhujamäärää vastaava asema. ja sinä se silti jatkat vouhkaamistasi.

        Ei ole. Vasta sitten, kun KAIKKI, pienimmätkin vaatimukset suomenkielisiä kohtaan on lopetettu.


      • blirbesvärligt
        KielieiVallanVäline kirjoitti:

        Ei ole. Vasta sitten, kun KAIKKI, pienimmätkin vaatimukset suomenkielisiä kohtaan on lopetettu.

        Heregud ändå ,vad skall alla vi tusentals svenskspråkiga göra som har en finskspråkig äkta hälft då ?


      • linkki.laista
        KielieiVallanVäline kirjoitti:

        Ei ole. Vasta sitten, kun KAIKKI, pienimmätkin vaatimukset suomenkielisiä kohtaan on lopetettu.

        Laita linkki laista, tai perustele, miksi ruotsilla ei olisi puhujamäärää vastaava asema. Laita myös kansainvälinen linkki, jossa YK, EU tai muu vastaava vaikutusvaltainen taho määrää, että kaikilla kansanryhmillä on oltava "puhujamäärää vastaava asema".


      • Kiitos-Suomi
        KielieiVallanVäline kirjoitti:

        Ei ole. Vasta sitten, kun KAIKKI, pienimmätkin vaatimukset suomenkielisiä kohtaan on lopetettu.

        Olen suomenkielinen ja minulle ei ole esitetty mitään vaateita. Päinvastoin, yhteiskunta on kouluttanut minut, jonka olen ottanut kiitollisuudella vastaan.


      • född1947 kirjoitti:

        Tänk att jag aldrig under mitt rätt så långa liv träffat en finskspråkig som skulle anse att han är förtryckt av att det finns svenskspråkiga i Finland.Hälften av min egen familj är finskspråkig,arbetskamraterna var finskspråkiga,grannarna är finskspråkiga,många vänner är finskspråkiga.Jag jobbade över 40 år inom ett serviceyrke och inte ens där mötte jag finskspråkiga som skulle ha lidit av några komplex.

        Rakenteellinen syrjintä on eri asia kuin henkilökohtainen syrjintä. En ole minäkään esimerkiksi Ruotsissa käydessäni tai keneltäkään ruotsinkieliseltä IKINÄ kohdannut henkilökohtaista syrjintää, päinvastoin. En koe henkilökohtaista syrjintää edes oman perheeni ruotsinkielisiltä puoliskoilta.

        Mutta siltikin täytyy sanoa, että moni suomalainen on oikeasti Ruotsissa kokenut silti MYÖS henkilökohtaista syrjintää, usein riippuen siitä, minkälainen hän nyt vaan sattuu olemaan ja laitetaanko vaikkapa joku kiusaajien mielestä "huono piirre" juuri suomalaisuuden piikkiin. Tällainen esimerkki oli vaikkapa se "finnomani"-ohjelman juontaja SVT:llä, joka kertoi olleensa tälllä tavoin kiusattu "korkeiden suomalaisten poskipäidensä vuoksi". Tällaistakaan ei pidä kuitenkaan vähätellä! Se on vakavaa.


      • jkdsjfksj
        Kiitos-Suomi kirjoitti:

        Olen suomenkielinen ja minulle ei ole esitetty mitään vaateita. Päinvastoin, yhteiskunta on kouluttanut minut, jonka olen ottanut kiitollisuudella vastaan.

        Minullekaan ei ole esitetty mitään vaatimuksia. Minä olen sen sijaan saanut etuoikeuden opiskella peruskoulussa vieraita kieliä moninkertaisesti verrattuna EU-maihin. Olen tästä mahdollisuudesta ikuisesti kiitollinen (- en katkera, kuten "eräät"...).


      • Kiitos-Suomi kirjoitti:

        Olen suomenkielinen ja minulle ei ole esitetty mitään vaateita. Päinvastoin, yhteiskunta on kouluttanut minut, jonka olen ottanut kiitollisuudella vastaan.

        Niin on kouluttanut minutkin. Ruotsin opinkin. Se ei tarkoita sitä, ettenkö voisi epäoikeudenmukaista ja ihmisiä eriarvoistavaa kielipolitiikkaa vastustaa. Päinvastoin, ruotsin oppiminen siinä auttoikin.


      • blirbesvärligt kirjoitti:

        Heregud ändå ,vad skall alla vi tusentals svenskspråkiga göra som har en finskspråkig äkta hälft då ?

        Miten niin ? Ei ainakaan minun oma ruotsinkielinen mieheni ole ikinä asettanut vaatimuksia oman kielensä suhteen minulle? Kysehän on juuri rakenteellisesta syrjinnästä, johon on puututtava?


      • SääliksiKäy_
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Miten niin ? Ei ainakaan minun oma ruotsinkielinen mieheni ole ikinä asettanut vaatimuksia oman kielensä suhteen minulle? Kysehän on juuri rakenteellisesta syrjinnästä, johon on puututtava?

        Sääliksi käy miestäsi.


      • SääliksiKäy_ kirjoitti:

        Sääliksi käy miestäsi.

        Siitä vaan. Hän on ruotsindemokraattina täysin samaa mieltä kanssani politiikasta - myös Suomemme kielipolitiikasta.


      • litetnyfiken
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Miten niin ? Ei ainakaan minun oma ruotsinkielinen mieheni ole ikinä asettanut vaatimuksia oman kielensä suhteen minulle? Kysehän on juuri rakenteellisesta syrjinnästä, johon on puututtava?

        Har ni barn,får din man tala sitt modersmål med barnen och är den svenska kulturen lik viktig i ert hem som den finska ?


      • litetnyfiken kirjoitti:

        Har ni barn,får din man tala sitt modersmål med barnen och är den svenska kulturen lik viktig i ert hem som den finska ?

        En koe tarpeelliseksi tällaisesta puhua, ei kuulu palstalle, mielestäni tuo kertoo vain vihastasi minuaja äidinkieltäni kohtaan. Ja lapseni äidinkieli on suomi ja isänkieli ruotsi.


      • geenitkasvattaa
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        En koe tarpeelliseksi tällaisesta puhua, ei kuulu palstalle, mielestäni tuo kertoo vain vihastasi minuaja äidinkieltäni kohtaan. Ja lapseni äidinkieli on suomi ja isänkieli ruotsi.

        Vääristelet lähes kaiken, totuus ilmeisesti olisi jostain syystä liikaa? Koita päästä pois asenteestasi, tuollainen on henkisestikin kamalaa ja rajoittavaa.


      • geenitkasvattaa kirjoitti:

        Vääristelet lähes kaiken, totuus ilmeisesti olisi jostain syystä liikaa? Koita päästä pois asenteestasi, tuollainen on henkisestikin kamalaa ja rajoittavaa.

        Mitä vääristelen? Suomenkielisellä ei ole ihmisarboa ja samaa oikeutta kielivapauteen juin muilla kansoilla? Niinkö? Anna edes yksi esimerkki siitä "vääristelystä".


      • ahs-636
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        En koe tarpeelliseksi tällaisesta puhua, ei kuulu palstalle, mielestäni tuo kertoo vain vihastasi minuaja äidinkieltäni kohtaan. Ja lapseni äidinkieli on suomi ja isänkieli ruotsi.

        Olet paha noita tai fennomaanivalehtelija!


      • ahs-636 kirjoitti:

        Olet paha noita tai fennomaanivalehtelija!

        Sanopa tuo läheisilkeni, tuollaista en nimittäin ole ikinä kuullut itsestäni, pelkkää päinvastaista. Kaikki keinot teidän on näköjään käytettävänä puolustaessanne Suomen ainutlaatuista kielipolitiikkaa, t. Noita Nokinenä


      • ahs-636 kirjoitti:

        Olet paha noita tai fennomaanivalehtelija!

        Surra, purra, murraa, taikapussi hurraa. Kierrä, kaarra, kiikuta, vuoren rinne liikuta lahja kiva kaikille Kuusimetsän lapsille. Noitavuoren rinne on, kelkkamäki verraton.


      • otacksamma
        jkdsjfksj kirjoitti:

        Minullekaan ei ole esitetty mitään vaatimuksia. Minä olen sen sijaan saanut etuoikeuden opiskella peruskoulussa vieraita kieliä moninkertaisesti verrattuna EU-maihin. Olen tästä mahdollisuudesta ikuisesti kiitollinen (- en katkera, kuten "eräät"...).

        Tänk hur utmärkt vi har undervisningen ordnad här i Finland och ändå orkar folk gnälla.Miljontals barn här i världen har inte samma möjlighet.


      • detärsköntdet
        född1947 kirjoitti:

        Tänk att jag aldrig under mitt rätt så långa liv träffat en finskspråkig som skulle anse att han är förtryckt av att det finns svenskspråkiga i Finland.Hälften av min egen familj är finskspråkig,arbetskamraterna var finskspråkiga,grannarna är finskspråkiga,många vänner är finskspråkiga.Jag jobbade över 40 år inom ett serviceyrke och inte ens där mötte jag finskspråkiga som skulle ha lidit av några komplex.

        Vi som lever vardagen bland vanliga finskspråkiga människor VET att det är mycket ovanligt med språkrasism bland dem.Det är mest på olika diskussionsforum som de här hat och hotskriverierna förekommer.


      • Keskustelunulkopuolinen
        ahs-636 kirjoitti:

        Olet paha noita tai fennomaanivalehtelija!

        Kun argumentit loppuvat, alkaa vastapuolen nimittely. Todistat tämän niin todeksi.


      • repuneväät

        "levaochlåtaleva".....olet täysin oikeassa.


      • omöjligt
        född1947 kirjoitti:

        Tänk att jag aldrig under mitt rätt så långa liv träffat en finskspråkig som skulle anse att han är förtryckt av att det finns svenskspråkiga i Finland.Hälften av min egen familj är finskspråkig,arbetskamraterna var finskspråkiga,grannarna är finskspråkiga,många vänner är finskspråkiga.Jag jobbade över 40 år inom ett serviceyrke och inte ens där mötte jag finskspråkiga som skulle ha lidit av några komplex.

        Språkfanatikerna är en alldeles egen grupp bland den finskspråkiga befolkningen,man kan inte jämföra dem med normfinskspråkiga.


    • vapaavalintaiseksi

      Mutta nyt tuli kritisoija! Hyvä ettei Venäjän kieli tarttunut geeneihimme?! Turhempaa kielenoppimista kuin Ruotsi, on vaikea hakea kouluihimme! Kaikki muut kielet joita suomalainen tarvitsee, ovat tärkeämpiä kuin Ruotsi.
      Entä demokratian kannalta katsottuna? Neljä prosenttia kansasta pakottaa opiskelemaan 96 prosenttia, omaa kieltään. Kieltä, jota ei tarvitse milloinkaan. Työ- ja virkaura akateeminenura, tökkää lyhyeen ellet käytä valtavasti aikaasi turhaan valloittajan ja miehittäjän kieleen!
      Nyt kun olen perehtynyt historiaan tarkasti niin joutuu toteamaan, että oli hyvä että Venäjä ryösti Suomen Ruotsilta! Loppui ruotuväkilaitos (so. armeijan elättäminen Ruotsin hyväksi) Loppui Venäjän sotaväen HYÖKKÄYKSET Suomeen (siis Ruotsiin). Totuus: Ruotsin kanssa Venäjä soti mutta Suomen maaperällä. Suomeen idästä hyökättii 1939 jne.
      Entä Suomen kielen asema virastoissa? Se oli Alexanteri II joka MÄÄRÄSI Suomen kielen viralliseksi kieleksi, Ruotsin kielisten VASTUSTAISSA jyrkästi. Onneksi JWSnellmannilla oli järkeä enemmistöä kohtaa!!

      • hirveää_liioittelua

        Et ole tainnut akateemisella tai virakauralla ollut, kun et tiedä, että virkaruotsi on käytännössä pelkkä muodollisuus. Kenenkään virkaa hakevan ura ei ole koskaan tyssännyt ruotsin kieleen.

        terv. Virassa oleva suomenkielinen


      • 600-vuotta-orjana

        > Kieltä, jota ei tarvitse milloinkaan.

        Sinhän puhut vain omasta puolestasi! Orja!


      • älänyviitti

        Fennothan ne ryssän kanssa varmaan neuvottelit. Tiiät sie aleksei mitä, mie e tykköö huostol russoo. Tsaari halusi eristää Suomen Ruotsista, valitettavasti tämä toimi varsin hyvin etenkin Kainuussa ja Savossa.


    • VesaKaitera

      SuulleLapsiHerkimmin kirjoitti: "Suomenhan ei tarvitse tehdä muuta kuin muuttaa lait todellisuutta vastaaviksi. Ruotsi ON vähemmistökieli, sitä ei tarvitse sellaiseksi edes muuttaa - vain lait on muutettava tätä todellisuutta vastaaviksi."


      Tämä on oleellinen pointti. Suomessa päättäjät ovat jo pitkähkön aikaa yrittäneet väkisin saada suomalaisen kielipoliitisen todellisuuden vastaamaan voimassaolevia lakeja. Ihan putkeen ei ole mennyt. Paremin onnistuttaisiin, jos yritettäisiin saada lait vastaamaan nykyisen suomalaisen yhteiskunnan todellisuutta.

      Jos ruotsin kieli todellakin olisi osa suomalaisten DNA:ta, niin ei sen opiskeluun suhtauduttaisi Suomessa niin välinpitämättömästi ja suorastaan vihamielisesti kuin nyt. Pakkovenäjä ei nauttinut Suomessa suurta suosiota 1910-luvulla, eikä pakkoruotsikaan ole sitä ainakaan viime vuosina tehnyt. Valtaosa niistä, jotka työkseen opettavat kieliä, kyllä tunnustaa, ettei nykyinen pakkoruotsisysteemi toimi. Parasta siis vain kehittää järjestelmää suhteessa toimivammaksi.

      Sivulla www.kansalaisaloite.fi on nyt kolmatta viikkoa ollut aloite "Monikielinen Suomi - ruotsi valinnaiseksi". Tähän mennessä sitä on netin kautta tukenut kaikkiaan 3170 suomalaista ja lisäksi paperilomakkeiden kautta reilut 200. Jos vastustat pakkoruotsia, niin käypä netissä allekirjoittamassa tuo aloite.

      • Poliittinenhuijaus

        Teitä, jotka teette kaikkenne, jotta nuori tuntisi ruotsin opiskelun vastenmieliseksi on muutamia. Tänä päivänä teillä on ollut mittavat ilmaiset välineet ruotsalaisuusvastaiseen politikointiin. Ja nuoriso on tietenkin hyvin vastaanottavaista, kun kerrotte; ei kannata opiskella turhaa ruotsia. Sitten jeesustelette nuorten huonosta motivaatiosta ruotsin opiskelua kohtaan. Kyllähän tämä Suomalaisuuden Liitosta lähtöisin oleva mustamaalaaminen on häikäilemätöntä nuorten hyväksikäyttöä poliittisten päämäärien saavuttamiseksi.


      • Pakkoeläkeläinen

        Se on juuri noin. Muutaman eläkeläisen poliittiset intohimot revitään koululaisten selkänahasta. Miten tällaista saa hyvässä Suomessa tapahtua koululaisten tulevaisuuden kustannuksella.


      • Höpö-Heikki

        > Kyllähän tämä Suomalaisuuden Liitosta lähtöisin oleva mustamaalaaminen on häikäilemätöntä nuorten hyväksikäyttöä poliittisten päämäärien saavuttamiseksi.

        Naulan kantaa!


      • juujuujuujuu
        Poliittinenhuijaus kirjoitti:

        Teitä, jotka teette kaikkenne, jotta nuori tuntisi ruotsin opiskelun vastenmieliseksi on muutamia. Tänä päivänä teillä on ollut mittavat ilmaiset välineet ruotsalaisuusvastaiseen politikointiin. Ja nuoriso on tietenkin hyvin vastaanottavaista, kun kerrotte; ei kannata opiskella turhaa ruotsia. Sitten jeesustelette nuorten huonosta motivaatiosta ruotsin opiskelua kohtaan. Kyllähän tämä Suomalaisuuden Liitosta lähtöisin oleva mustamaalaaminen on häikäilemätöntä nuorten hyväksikäyttöä poliittisten päämäärien saavuttamiseksi.

        Kaikki muut poliittiset nuorisojärjestöt ovat pakkoruotsia vastaan, paitsi ilmeisesti RKP- ja vasemmistonuoret.

        Tässäpä Vihreiden nuorten, ViNon kanta:

        "Liittokokous päätti ViNOn viralliseksi kannaksi pakosta luopumisen ja ohjelmaan kirjattiin kohta: ”Virkamiesruotsista on luovuttava korkea-asteella ja toinen kotimainen kieli on muutettava toisella asteella pakolliseksi B2-kieleksi, joka voi olla jokin muukin kuin toinen kotimainen kieli.”


      • hyväkielihyvämieli
        juujuujuujuu kirjoitti:

        Kaikki muut poliittiset nuorisojärjestöt ovat pakkoruotsia vastaan, paitsi ilmeisesti RKP- ja vasemmistonuoret.

        Tässäpä Vihreiden nuorten, ViNon kanta:

        "Liittokokous päätti ViNOn viralliseksi kannaksi pakosta luopumisen ja ohjelmaan kirjattiin kohta: ”Virkamiesruotsista on luovuttava korkea-asteella ja toinen kotimainen kieli on muutettava toisella asteella pakolliseksi B2-kieleksi, joka voi olla jokin muukin kuin toinen kotimainen kieli.”

        Nuoret eivät edusta koko kansaa, ja hyvä niin, sillä siinä iässä ei vielä ymmärrä asioista kunnolla kokonaisuudessaan, perspektiivi häilyvää, suhteellisuudentajua uupuu jne.


      • vapausparempimieli
        hyväkielihyvämieli kirjoitti:

        Nuoret eivät edusta koko kansaa, ja hyvä niin, sillä siinä iässä ei vielä ymmärrä asioista kunnolla kokonaisuudessaan, perspektiivi häilyvää, suhteellisuudentajua uupuu jne.

        Mutta kun koko kansankin kohdalla kaikissa koulutusryhmissä, kaikissa ikäluokissa ja jopa kaikkien muiden puolueiden äänestäjissä kuin RKP ja Vihreät, enemmistö kannattaa vapaaehtoista ruotsia.


      • dåligaval
        vapausparempimieli kirjoitti:

        Mutta kun koko kansankin kohdalla kaikissa koulutusryhmissä, kaikissa ikäluokissa ja jopa kaikkien muiden puolueiden äänestäjissä kuin RKP ja Vihreät, enemmistö kannattaa vapaaehtoista ruotsia.

        Varför har vi då ännu pakkoruotsi ?Jag tycker det är väldigt konstigt när ALLA vill slopa obligatorisk skolsvenska och ingenting händer det.
        Hur har ni röstat in så dåliga representanter i riksdagen?


      • parlament
        dåligaval kirjoitti:

        Varför har vi då ännu pakkoruotsi ?Jag tycker det är väldigt konstigt när ALLA vill slopa obligatorisk skolsvenska och ingenting händer det.
        Hur har ni röstat in så dåliga representanter i riksdagen?

        Sanningen är lite mera, än gallup-fråkningen.


      • asgfsgdf
        dåligaval kirjoitti:

        Varför har vi då ännu pakkoruotsi ?Jag tycker det är väldigt konstigt när ALLA vill slopa obligatorisk skolsvenska och ingenting händer det.
        Hur har ni röstat in så dåliga representanter i riksdagen?

        Totuus löytyy kyllä gallupeista, jos kysyt totuutta siitä, mitä mieltä ihmiset ovat pakkoruotsista. Mutta valitettavasti politiikka on lobbareiden ja lehmänkauppojen politiikkaa - ja juuri siksi pakkoruotsista keskustellaan täällä RKP:n palstalla. RKP on tehnyt kaikki (lue kaikki) pakkoruotsin luomiseen, ylläpitoon ja vahvistamiseen liittyvät aloitteet. RKP on valinnut sen kärkihankkeekseen. Ja RKP:llä on rahaa ja verkostoja pitää tätä rakennelmaa pystyssä vastoin enemmistön tahtoa, vastoin enemmistön etua, vastoin eettisyyttä ja inhimillisyyttä.

        Herätkää ja lopettakaa RKP:n pakkoruotsimania!


      • xmnvxmn
        asgfsgdf kirjoitti:

        Totuus löytyy kyllä gallupeista, jos kysyt totuutta siitä, mitä mieltä ihmiset ovat pakkoruotsista. Mutta valitettavasti politiikka on lobbareiden ja lehmänkauppojen politiikkaa - ja juuri siksi pakkoruotsista keskustellaan täällä RKP:n palstalla. RKP on tehnyt kaikki (lue kaikki) pakkoruotsin luomiseen, ylläpitoon ja vahvistamiseen liittyvät aloitteet. RKP on valinnut sen kärkihankkeekseen. Ja RKP:llä on rahaa ja verkostoja pitää tätä rakennelmaa pystyssä vastoin enemmistön tahtoa, vastoin enemmistön etua, vastoin eettisyyttä ja inhimillisyyttä.

        Herätkää ja lopettakaa RKP:n pakkoruotsimania!

        Nyt olisi tämän palstan "kieliaktiiveilla" oiva näytön paikka kerätä nimiä ja näyttää että ovat sanojensa takana. Tuolla on toinen ketju, jossa kysyttiin siitä, kerääkö joku nimiä aktiivisesti, niin siellä YKSI ilmoitti olevansa kiinnostunut.

        Ei ne asiat itsestään toteudu pelkästään puhumisella. Jotenkin tuntuu, että tämän palstan pakkoruotsivastaiset eivät ole kovin aktiivisia ajamaan asiaansa.


      • VesaKaitera lainaa kirjoittajaa SuulleLapsiHerkimmin: "Suomenhan ei tarvitse tehdä muuta kuin muuttaa lait todellisuutta vastaaviksi. Ruotsi ON vähemmistökieli, sitä ei tarvitse sellaiseksi edes muuttaa - vain lait on muutettava tätä todellisuutta vastaaviksi."

        Siinä se on, selvä ja ymmärrettävä totuus, jonka SuulleLapsiHerkimmin sanoo yhdellä lauseella: "Ruotsi ON vähemmistökieli, sitä ei tarvitse sellaiseksi edes muuttaa - vain lait on muutettava tätä todellisuutta vastaaviksi."

        Hyvä iskulause, hyvä kiteytys. Kiitoksia, SuulleLapsiHerkimmin!


      • idagsöndag
        xmnvxmn kirjoitti:

        Nyt olisi tämän palstan "kieliaktiiveilla" oiva näytön paikka kerätä nimiä ja näyttää että ovat sanojensa takana. Tuolla on toinen ketju, jossa kysyttiin siitä, kerääkö joku nimiä aktiivisesti, niin siellä YKSI ilmoitti olevansa kiinnostunut.

        Ei ne asiat itsestään toteudu pelkästään puhumisella. Jotenkin tuntuu, että tämän palstan pakkoruotsivastaiset eivät ole kovin aktiivisia ajamaan asiaansa.

        Farten på namnunderskrifterna idag ca. 1 st per timme.


      • pientärajaany
        Poliittinenhuijaus kirjoitti:

        Teitä, jotka teette kaikkenne, jotta nuori tuntisi ruotsin opiskelun vastenmieliseksi on muutamia. Tänä päivänä teillä on ollut mittavat ilmaiset välineet ruotsalaisuusvastaiseen politikointiin. Ja nuoriso on tietenkin hyvin vastaanottavaista, kun kerrotte; ei kannata opiskella turhaa ruotsia. Sitten jeesustelette nuorten huonosta motivaatiosta ruotsin opiskelua kohtaan. Kyllähän tämä Suomalaisuuden Liitosta lähtöisin oleva mustamaalaaminen on häikäilemätöntä nuorten hyväksikäyttöä poliittisten päämäärien saavuttamiseksi.

        Miten "pytteliten" SL muka pystyy kampanjoimaan koululaisille, hyvä kun pystyvät maksamaan vuokransa. Kyllä suomalaiset ilman agitaatiotakin tajuavat, että pakkoruotsi on perseestä. Svekoilla on kummallinen ajatuskulku, että suomalaiset eivät osaa muka itse ajatella, vaan milloin ryssä, milloin fenno käy kiihottamassa, "kun muuten lapset riemuiten lukisivat hyötyruotsia 24/7".


      • Brasserie.de.Tahiti
        asgfsgdf kirjoitti:

        Totuus löytyy kyllä gallupeista, jos kysyt totuutta siitä, mitä mieltä ihmiset ovat pakkoruotsista. Mutta valitettavasti politiikka on lobbareiden ja lehmänkauppojen politiikkaa - ja juuri siksi pakkoruotsista keskustellaan täällä RKP:n palstalla. RKP on tehnyt kaikki (lue kaikki) pakkoruotsin luomiseen, ylläpitoon ja vahvistamiseen liittyvät aloitteet. RKP on valinnut sen kärkihankkeekseen. Ja RKP:llä on rahaa ja verkostoja pitää tätä rakennelmaa pystyssä vastoin enemmistön tahtoa, vastoin enemmistön etua, vastoin eettisyyttä ja inhimillisyyttä.

        Herätkää ja lopettakaa RKP:n pakkoruotsimania!

        Herätkää ja lopettakaa PAKKORUOTSIMAFIA!


      • jskdjfk
        Nettisuoma-nettifenno kirjoitti:

        VesaKaitera lainaa kirjoittajaa SuulleLapsiHerkimmin: "Suomenhan ei tarvitse tehdä muuta kuin muuttaa lait todellisuutta vastaaviksi. Ruotsi ON vähemmistökieli, sitä ei tarvitse sellaiseksi edes muuttaa - vain lait on muutettava tätä todellisuutta vastaaviksi."

        Siinä se on, selvä ja ymmärrettävä totuus, jonka SuulleLapsiHerkimmin sanoo yhdellä lauseella: "Ruotsi ON vähemmistökieli, sitä ei tarvitse sellaiseksi edes muuttaa - vain lait on muutettava tätä todellisuutta vastaaviksi."

        Hyvä iskulause, hyvä kiteytys. Kiitoksia, SuulleLapsiHerkimmin!

        Se on neffestä hyvä iskulause. Maailman mittakaavassa vähemmistökielillä ja kansalliskielillä ei ole mitään tekemistä prosenttien kanssa. Esim. Sveitsissä Italia on maan virallinen kieli, vaikka puhujia on alle 3%.


      • Grande_sucesso_este_tema
        idagsöndag kirjoitti:

        Farten på namnunderskrifterna idag ca. 1 st per timme.

        Kyllä ne nimet vielä kasaan saadaan. Turhaan te surut siellä Muumilaaksossa sitä murehditte!

        Ottakaa vaan itse se lusikka kauniiseen käteen ja asemoikaa itsenne ajoissa vähemmistöksi muiden vähemmistöjen joukkoon. Jos ette sitä tee ajoissa, saatte olla napit vastakkain muiden vähemmistöryhmien edustajien kanssa.

        2030-luvulle tultaessa suomalaisissa muropaketeissa tulee olemaan tuoteselosteet suomeksi, englanniksi, venäjäksi ja ruotsiksi, mahdollisesti myös muilla kielillä. Kannattaa sopeutua tulevaan kielitilanteeseen ajoissa, etteivät mene aamismurot väärään kurkkuun tuoteselosteita lukiessa.


      • ireiutouer
        Grande_sucesso_este_tema kirjoitti:

        Kyllä ne nimet vielä kasaan saadaan. Turhaan te surut siellä Muumilaaksossa sitä murehditte!

        Ottakaa vaan itse se lusikka kauniiseen käteen ja asemoikaa itsenne ajoissa vähemmistöksi muiden vähemmistöjen joukkoon. Jos ette sitä tee ajoissa, saatte olla napit vastakkain muiden vähemmistöryhmien edustajien kanssa.

        2030-luvulle tultaessa suomalaisissa muropaketeissa tulee olemaan tuoteselosteet suomeksi, englanniksi, venäjäksi ja ruotsiksi, mahdollisesti myös muilla kielillä. Kannattaa sopeutua tulevaan kielitilanteeseen ajoissa, etteivät mene aamismurot väärään kurkkuun tuoteselosteita lukiessa.

        Tuoteselosteissa on jo nyt selosteet jopa 5-8- kielellä (myös ruuissa), jos et ole sattunut huomaamaan. Joten olet aikaasi jäljessä, kun et ole huomannut että meille tulee runsaati tuotteita EU:n alueelta.


      • jskdjfk kirjoitti:

        Se on neffestä hyvä iskulause. Maailman mittakaavassa vähemmistökielillä ja kansalliskielillä ei ole mitään tekemistä prosenttien kanssa. Esim. Sveitsissä Italia on maan virallinen kieli, vaikka puhujia on alle 3%.

        Kansalainen jskdjfk: "Se on neffestä hyvä iskulause."

        Niin on ja svekomielisen neffen mielestä kerrassaan kelvoton.

        Kansalainen jskdjfk: "Sveitsissä Italia on maan virallinen kieli, vaikka puhujia on alle 3%."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sveitsinitalia : "Vaikka italia on Sveitsin liittovaltion virallinen kieli ja Sveitsin kolmanneksi puhutuin kieli, Sveitsin perustuslaki takaa kantoneille mahdollisuuden valita itse omat viralliset kielensä. Kantoneista vain Ticinossa ja Graubündenissä italian kielellä on virallinen asema. Noin 500 000 sveitsiläistä, eli 6,5 % väestöstä puhuu italiaa."

        Eikä Sveitsissä ole koko kansan pakkoitaliaa.


      • Grande_sucesso_este_tema
        ireiutouer kirjoitti:

        Tuoteselosteissa on jo nyt selosteet jopa 5-8- kielellä (myös ruuissa), jos et ole sattunut huomaamaan. Joten olet aikaasi jäljessä, kun et ole huomannut että meille tulee runsaati tuotteita EU:n alueelta.

        Taisin kyllä sanoa, että suomalaisiin (Suomessa valmistettuihin) muropaketteihin tullaan laittamaan tekstit yhä useammalla kielellä. Monista Suomessa valmistetuista tuotteista puuttuu vielä mm. venäjänkielinen tuoteseloste, eikä kaikissa suomalaisissa tuotteissa ole vielä edes englanninkielistäkään tuoteselostetta.


      • onko_ongelmana
        Grande_sucesso_este_tema kirjoitti:

        Taisin kyllä sanoa, että suomalaisiin (Suomessa valmistettuihin) muropaketteihin tullaan laittamaan tekstit yhä useammalla kielellä. Monista Suomessa valmistetuista tuotteista puuttuu vielä mm. venäjänkielinen tuoteseloste, eikä kaikissa suomalaisissa tuotteissa ole vielä edes englanninkielistäkään tuoteselostetta.

        Mikä on pointtisi? Miksi muropaketteihin ei saisi laittaa tekstejä muilla kielillä kuin suomeksi ja ruotsiksi?


      • Grande_sucesso_este_tema
        onko_ongelmana kirjoitti:

        Mikä on pointtisi? Miksi muropaketteihin ei saisi laittaa tekstejä muilla kielillä kuin suomeksi ja ruotsiksi?

        Pointtini on se, että vuonna 2030 mm. venäjän kieltä puhuvia on ennustettu asuvan Suomessa enemmän kuin suomenruotsalaisia, ja myös muiden vähemmistöjen suhteellinen osuus kasvaa, ja tämä tarkoittaa sitä, että suomenruotsalaisten kannattaisi ottaa ajoissa huomioon tämä muuttuva kielitilanne.

        Muropakkausesimerkilläni yritin sanoa, että suomenruotsalaisten kannattaisi ajoissa sopeutua tähän tulevaan muutokseen, sillä pahimmillaan vähemmistöt voivat joutua kieliriitoihin keskenään.


      • ei_uhkaa
        Grande_sucesso_este_tema kirjoitti:

        Pointtini on se, että vuonna 2030 mm. venäjän kieltä puhuvia on ennustettu asuvan Suomessa enemmän kuin suomenruotsalaisia, ja myös muiden vähemmistöjen suhteellinen osuus kasvaa, ja tämä tarkoittaa sitä, että suomenruotsalaisten kannattaisi ottaa ajoissa huomioon tämä muuttuva kielitilanne.

        Muropakkausesimerkilläni yritin sanoa, että suomenruotsalaisten kannattaisi ajoissa sopeutua tähän tulevaan muutokseen, sillä pahimmillaan vähemmistöt voivat joutua kieliriitoihin keskenään.

        Maahanmuuttajien kielet eivät uhkaa kielivähemmistöjä millään lailla. Kielivähemmistömme ja enemmistömme on niin hyvin suojattu lailla.

        Ranskassa on arabiankielinen vähemmistö, joka on suurempi kuin joidenkin maiden arabiaa puhuvien määrä, joissa maissa arabia on virallnen kieli. Arabia ei uhkaa millään lailla Ranskan pikkuisia vähemmistökieliä. Sillä ei ole virallista statusta.


    • totuusvihdoinjulki

      "Suomessa päättäjät ovat jo pitkähkön aikaa yrittäneet väkisin saada suomalaisen kielipoliitisen todellisuuden vastaamaan voimassaolevia lakeja. Ihan putkeen ei ole mennyt. Paremin onnistuttaisiin, jos yritettäisiin saada lait vastaamaan nykyisen suomalaisen yhteiskunnan todellisuutta."

      Homma lähti lapasesta jo sata vuotta sitten, kun svekomaanit eivät halunneet olla osa Suomen kansaa, vaan tulkitsivat olevansa itäruotsalaisia, siis oma kansansa suomalaisen kansan ylä- ja ulkopuolella, toki yhdessä ja samassa Suomen valtiossa.
      Ruotsin kansalliskieliasema saatiin toisaalta kiristämällä ja uhkailemalla, toisaalta suomenkielisten naivilla oletuksella, että olemalla hyväntahtoinen vähemmistöä kohtaan, maailma suhtautuisi positiivisesi Ahvenanmaan pitämiseen Suomen yhteydessä, aivan kuten se oli ollut Venäjän vallan aikanakin.
      Painostuksen alla ruotsista oli pakko tehdä kansalliskieli, siis Suomessa asuvan ruotsalaisen kansan kansalliskieli, ei meidän suomenkielisten kansalliskieli.
      Meidän suomenkielisten kansalliskieli on suomi, ei mikään muu!

      Kun tuo ruotsalainen kansa sitten aiottiin pakottaa oppimaan Suomen pääkieli, siis nimenomaan pakottamaan oppimaan, Suomen ruotsalaiSen Kansan puolue ei voinut niellä sitä nöyryytystä, koska ko. päätös olisi tarkoittanut suomen kielen aseman tunnustamista maan ykköskieleksi eli kielet olisi (sinänsä hallitusmuodon vastaisesti) laitettu paremmuusjärjestykseen. Siksi RKP vaati pakkoruotsin suomenkielisille, vaikka toinen vaihtoehto olisi ollut pakkoenglanti kaikille eikä lainkaan toisen kansan kansalliskielen opiskelupakkoa!
      RKP:n x-faileissa on edelleen kirjaus kahdesta kansasta. Päivi Storgårdin yksi kansa- kaksi kieltä on täyttä hölynpölyä. RKP:n linja on: Yksi valtio-kaksi kansaa-kaksi kansalliskieltä! Parempi kansa (bättre folk) ei voi alistua yksipuolisesti lukemaan huonomman kansan kieltä, siksi pakkoruotsi!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe