Tällainen esitys, kiirehtiivät alkamaan jo ennen vuotta 2017.
Kiinnittää huomiota että nykyään kuntouttavasta työntekijästä paikan tarjoava saa 10,09/ työpäivä.
Työntekijä saa 9,-/ työpäivä.
Esittäävät että työntarjoava osapuoli tulisi jatkossa saamaan työntekijästä 20,-/ työpäivä, yllätys yllätys, työntekijä tulee saamaan edelleen ainoastaan 9,-/ työpäivä.
Tässä koko esitys:
Lausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 12.1.2015, Dnro 5948/90/2014, Ellen Vogt, Maria Porko
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 13 §:n muuttamisesta HE
Hallituksen vuoden 2014 maaliskuun kehysriihen yhteydessä tekemään päätökseen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta osana julkisen talouden suunnitelmaa (25.3.2014) kirjattiin, että kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain mukainen aktivointisuunnitelma ja kuntouttava työtoiminta kohdennetaan uudelleen. Uudelleen kohdentamisella tavoitellaan päätöksen mukaan 3 miljoonan euron säästöä kuntien menoihin.
Edellä mainittu hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanoa koskevassa päätöksessä edellyttämä uudelleen kohdentaminen ehdotetaan toteutettavaksi muuttamalla kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 13 §:n 2 momenttia siten, että kuntouttavan työtoiminnan jakson aikana henkilö voisi osallistua työtoimintaan enintään neljänä päivänä kalenteriviikossa nykyisen enintään viiden päivän sijaan.
Esityksessä ehdotettua muutosta perustellaan sillä, että muutoksen avulla olisi mahdollista entistä tehokkaammin suunnata kuntouttavaa työtoimintaa ja kehittää toiminnan sisältöä sellaisille henkilöille, jotka eivät kykene osallistumaan toimintaan viitenä päivänä viikossa. Henkilöiden, joiden katsotaan pystyvän osallistumaan työtoimintaan viitenä päivänä viikossa, voidaan lähtökohtaisesti ajatella pystyvän osallistumaan esimerkiksi työ- ja elinkeinotoimiston tarjoamiin palveluihin. Ehdotettu muutos voisi siis kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain tarkoituksen mukaisesti selkiyttää entisestään työ- ja elinkeinotoimiston ja kunnan työnjakoa ja yhteistyötä työttömyydestä johtuvan syrjäytymisen torjumisessa sekä korostaa julkisten työvoimapalvelujen ensisijaisuutta. Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2017.
Esityksen taloudelliset vaikutukset ovat
Valtion päiväkohtaisten 10,09 euron korvausten määrän arvioidaan laskevan 1,7 miljoonalla eurolla. Lisäksi muutoksen arvioidaan vähentävän valtion maksamien kulukorvausten määrää noin 1,3 miljoonalla eurolla.
Kunnille esityksen mukaan syntyisi 5 miljoonan euron säästöt. Säästöarvio on tehty siten, että kuntouttavan työtoiminnan järjestämispäivien lukumäärä pysyy vuoden 2013 tasolla ja laskennallisena päivähintana on käytetty Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2006 tilannetta tarkastellutta tutkimusta ja siinä arvioitua laskennallista päivähintaa korottamalla päivähinta vuoden 2013 sosiaali- ja terveystoimen hintaindeksin pisteluvulla.
Kuntouttavan työtoiminnan jakson kalenteriviikon enimmäisosallistumispäivien määrän vähentämisellä yhdellä päivällä arvioidaan olevan vähäisiä vaikutuksia maksettujen matkakustannusten määrään. Matkakustannukset on edellä kuvatulla tavalla laskettu osaksi kuntouttavan työtoiminnan toimintapäivän hintaa. Säästövaikutus kuntien talouteen on siten laskettu osana edellä kuvattua valtionosuuden vähennystä koskevaa kustannusarviota.
Yllä esitetyt laskelmat perustuvat nykytilanteesta saatuihin lukuihin sekä toimintapäivän järjestämiskustannuksen osalta osittain vanhentuneeseen tutkimustietoon. Laskelmissa ei ole otettu huomioon jo tapahtunutta työttömyyden kasvusta johtuvia asiakasmäärien muutoksia ja kustannusten kasvua tulevina vuosina, eikä muiden tulevien ja juuri voimaan astuneiden lakimuutosten vaikutuksia.
Esityksessä arvioitujen säästöjen laskennallisista heikkouksista huolimatta Kuntaliitto pitää esitystä kannatettavana. Viikoittaisten päivien maksimimäärän vähentämisellä viidestä neljään päivään voidaan parhaassa tapauksessa lisätä kuntien mahdollisuuksia organisoida toimintaansa tehokkaammin ja tätä kautta saavuttaa kuntouttavan työtoiminnan kustannusten nousun hidastumista.
Esitys ehdotetaan kuitenkin tulemaan voimaan vasta 1.1.2017. Esitys liittyy hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan, eikä siinä ole esitetty perusteluja ja syitä sille, miksi lakimuutos ei voisi tulla voimaan jo aikaisemmin.
Kuntaliiton arvion mukaan lakimuutoksen voimaantulolle välittömästi ei ole estettä. Tästä syystä Kuntaliitto edellyttää, että säästöjen ja tehokkaamman sekä joustavamman järjestämistavan syntyminen mahdollistetaan välittömästi siten, että lain voimaantuloa aikaistetaan. Välitöntä voimaantuloa puoltavat koko ajan kasvavat ja pitkittyvät työttömyysluvut sekä 1.1.2015 voimaan tullut laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta. Palvelurakenteiden uudistuessa ja tehostuessa tarvitaan myös muussa lainsäädännössä joustoja, jotta pitkään työttömänä olleiden palvelutarpeisiin pystytään vastaamaan mahdollisimman n
Kunt. työntekijästä työnantajalle yli 100% korotu
9
122
Vastaukset
- haije
...jatkoa
Kuntaliiton arvion mukaan lakimuutoksen voimaantulolle välittömästi ei ole estettä. Tästä syystä Kuntaliitto edellyttää, että säästöjen ja tehokkaamman sekä joustavamman järjestämistavan syntyminen mahdollistetaan välittömästi siten, että lain voimaantuloa aikaistetaan. Välitöntä voimaantuloa puoltavat koko ajan kasvavat ja pitkittyvät työttömyysluvut sekä 1.1.2015 voimaan tullut laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta. Palvelurakenteiden uudistuessa ja tehostuessa tarvitaan myös muussa lainsäädännössä joustoja, jotta pitkään työttömänä olleiden palvelutarpeisiin pystytään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Erityisen keskeistä lain voimaantulon aikaistaminen on myös siksi, että kuntien vastuu pitkään työttömänä olleista henkilöistä on kasvanut merkittävästi vuoden 2015 alusta lukien.
Esitetty muutos ei vähennä kuntien tehtäviä, koska se ei poista kunnilta lakisääteistä velvollisuutta järjestää palvelua, vaan ainoastaan rajaa kuntien harkintavaltaa järjestettävien työtoimintapäivien lukumäärän suhteen. Kuntouttavan työtoiminnan luonteesta johtuen uudistuksen myötä vapautuvan kapasiteetin hyödyntäminen on tosiasiassa haastavaa. Mikäli vapautuvaa kapasiteettia ei kyetä hyödyntämään täysimääräisesti, tosiasiallinen hyöty uudistuksesta jää kyseenalaiseksi. Lisäksi uudistuksen tavoitteiden toteuttaminen edellyttää kuntouttavan työtoiminnan laadun ja muotojen kehittämistä sekä TE-hallinnolta huomattavasti nykyistä suurempaa panostusta pitkään työttömänä olleiden palveluihin.
Kuntaliiton näkemyksen mukaan lain vaikutuksia tulee seurata tarkasti ja ryhtyä toimenpiteisiin, mikäli aiotut tavoitteet eivät toteudu. Erityisen keskeistä on seurata sitä, tarjoaako TE-hallinto kuntouttavaan työtoimintaan oikeutetuilla pitkään työttömänä olleille henkilöille jatkossa nykyistä enemmän juuri heille sopivaa palvelua eli toteutuuko esityksellä tavoiteltu kuntouttavan työtoiminnan viimesijaisuuden korostuminen nykyistä paremmin esityksen seurauksena.
Keskeiseksi uudistusta tukevaksi elementiksi Kuntaliitto arvioi kuntouttavan työtoimintapäivän laadun kehittämisen, minkä mahdollistaisi kuntouttavan työtoiminnan päiväkohtaisen korvauksen tason nostaminen10,09 eurosta 20 euroon. Tällä muutoksella kannustettaisiin kuntia nykyistä laadukkaamman palvelun kehittämiseen ja sitä kautta mahdollistettaisiin palvelun parempi vaikuttavuus. Koska kuntouttava työtoiminta on kunnan palveluista ainoa, jolla kunta pystyy itse vaikuttamaan työmarkkinatuen maksuvastuun pienenemiseen, on nykyisessä työttömyys- ja taloustilanteessa epärealistista olettaa, että palveluun ohjautuvien lukumäärä lähivuosina pienenisi.
Ellen Vogt
erityisasiantuntija
Suomen Kuntaliitto
Twiittaa
Sisältö tarkistettu:
12.1.2015 Vogt Ellen- Soihdut_sammuu_jne
Voisiko joku valaista, että missä vaiheessa minä (lähes vuoden työttömänä ollut) muutun oikeasti rasitteeksi kotikaupungilleni? Jostain syystä otan aina itseeni nämä asiat.
Olen nyt asunut tässä kaupungissa lähes tuon saman ajan ihan vaan omaan piikkiini. Palveluita en ole käyttänyt edes kirjastokortin vertaa. Lähipuussa olleet kaupungin jouluvalotkin sammuivat melkein saman tien sytyttämisen jälkeen.
Veroja maksan nyt aluksi 25 % ansiosidonnaisestani, mutta se tuskin riittää lopullisessa verotuksessa. Mahdollisesti veroni kelpaisivat muuallekin. Ajattelinkin nyt hakea lähistöltä työpaikkaa, jonka myötä voi saada myöskin asunnon.
Työ olisi omalta alaltani, mutta vähän kuin sisäänajoa aivan täysin erilaiseen ympäristöön kuin missä olen työskennellyt viimeiset 8 vuotta. Lisäksi sitä olisi tarpeeksi vähän (kuitenkin päätoimisesti), koska ikäkin alkaa jo painaa.
Minulla on mahdollisuus lähteä pienemmällä palkalla, koska nyt nauttimani ansioturvan taso ei ole uhattuna minun ikäiselläni. Tässä on kyllä yksi varsin kiitettävä uudistus meikäläisen kannalta.
- 167-176
Tuossahn suorastaan yllytetään kuntia laittomuuksiin. Kuntien "sakkomaksun" välttäminen ei ole lain mukaan kuntouttavan työtoiminnan peruste. Jos se esitetään perusteeksi aktivointissuunnitelmaa tehdessä niin vähintään kantelu pitäisi tehdä, tai jopa rikosilmoitus. Aktivointikeskustelu ja kaikki muutkin viranomaiskeskustelut on syytä äänittää todisteeksi laittomuuksista, mieluummin salaa.
"päiväkohtaisen korvauksen tason nostaminen10,09 eurosta 20 euroon. Tällä muutoksella kannustettaisiin kuntia nykyistä laadukkaamman palvelun kehittämiseen ja sitä kautta mahdollistettaisiin palvelun parempi vaikuttavuus."
Turha luulo. Koska toiminta on pakollista asiakkaalle ei ole mitään tarvetta parantaa laatua, noudattaa lakeja ja asiakasta saa kohdella kuinka hyvänsä. Pakollisuus mahdollistaa ja suorastaan aiheuttaa mielivaltaa. Kun touhun laillisuusvaltvonta ei toimi huonostikkaan niin laittomuus ja mielivalta rehottaa.- haije
Hie, onpa hienoa huomata että joku lukenut ja ymmärtänyt asian!
Tuo kohta että vähennettäisiin työpäivät 5:stä neljään, olettaisin ajatuksen takana olevan että saadaan enemmän työnnettä ihmisiä kuntouttaviin ja taas tilasto työttömistä kaunistuisi!
Olen yrittänyt laittaa asiatietoa komeentoimalla iltasanomien kommenttiosioihin jonkin asiaa käsittelevien aiheiden yhteydessä, eipä kommenttejani juurikaan ole julkaistu, ei ilmeisesti haluta siltäkään suunnalta saattaa asioita julkisuuteen.
Ainoa tapa onkin siis ottaa yhteys tutkivaan journalismiin/ antaa uutisvinkki, jos yksi taho ei puutu asiaan niin varmasti tulee taho joka tarttuu asiaan.
Aiemmin olen aloittanut tuon alempana olevan viestiketjun otsakkeella: Lue tämä terveystietojen katselusta omakanta.fi
Tarttukaa hyvät ihmiset asioihin, yritetään saada meille oikeudenmukaisuutta ja on saatava loppumaan tämä ainainen työttömien pilkkaaminen ja syyllistäminen!
Kivaa kesäistä päivää kaikille : - 167-176
haije kirjoitti:
Hie, onpa hienoa huomata että joku lukenut ja ymmärtänyt asian!
Tuo kohta että vähennettäisiin työpäivät 5:stä neljään, olettaisin ajatuksen takana olevan että saadaan enemmän työnnettä ihmisiä kuntouttaviin ja taas tilasto työttömistä kaunistuisi!
Olen yrittänyt laittaa asiatietoa komeentoimalla iltasanomien kommenttiosioihin jonkin asiaa käsittelevien aiheiden yhteydessä, eipä kommenttejani juurikaan ole julkaistu, ei ilmeisesti haluta siltäkään suunnalta saattaa asioita julkisuuteen.
Ainoa tapa onkin siis ottaa yhteys tutkivaan journalismiin/ antaa uutisvinkki, jos yksi taho ei puutu asiaan niin varmasti tulee taho joka tarttuu asiaan.
Aiemmin olen aloittanut tuon alempana olevan viestiketjun otsakkeella: Lue tämä terveystietojen katselusta omakanta.fi
Tarttukaa hyvät ihmiset asioihin, yritetään saada meille oikeudenmukaisuutta ja on saatava loppumaan tämä ainainen työttömien pilkkaaminen ja syyllistäminen!
Kivaa kesäistä päivää kaikille :"Tuo kohta että vähennettäisiin työpäivät 5:stä neljään, olettaisin ajatuksen takana olevan että saadaan enemmän työnnettä ihmisiä kuntouttaviin ja taas tilasto työttömistä kaunistuisi!"
Lain mukaan mimi on yhtenä päivänä viikossa 4 tuntia. Kaikki vaatimukset tuon ylittävästä ajasta ovat perusteettomia ja laittomia. Laki ei anna virkanilkeille oikeuttaa päättää tuosta ajasta mutta sen he tekevät ja tuskin asiakkaalta edes kysyvät mitään vaikka lain mukaan pitäisi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812#L2P4
"Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa."
Asiakkaan etu on siis ainoa kirteeri, kunnan etu tulee kaukana perästä jos ollenkaan. Jos eivät suostu kuuntelemaan ja OTTAMAAN HUOMIOON asiaksasta niin pitää vaatia kirjaamaan aktivointisuunnitelmaan että päätös viikottaisesta ja päivittäisestä ajasta on tehty vastoin lakia, asiakkaan mielipidettä ja etua. Eivät kyllä suostu tuollaista kirjaamaan kovin helposti ja voi joutua käyttämään "ulkoparlamentaalisia" keinoja kertomalla mahdollisista seurauksista virkanilkille. Virkanilkkien ämpyily on syytä äänittää. - Win_Win
167-176 kirjoitti:
"Tuo kohta että vähennettäisiin työpäivät 5:stä neljään, olettaisin ajatuksen takana olevan että saadaan enemmän työnnettä ihmisiä kuntouttaviin ja taas tilasto työttömistä kaunistuisi!"
Lain mukaan mimi on yhtenä päivänä viikossa 4 tuntia. Kaikki vaatimukset tuon ylittävästä ajasta ovat perusteettomia ja laittomia. Laki ei anna virkanilkeille oikeuttaa päättää tuosta ajasta mutta sen he tekevät ja tuskin asiakkaalta edes kysyvät mitään vaikka lain mukaan pitäisi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812#L2P4
"Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa."
Asiakkaan etu on siis ainoa kirteeri, kunnan etu tulee kaukana perästä jos ollenkaan. Jos eivät suostu kuuntelemaan ja OTTAMAAN HUOMIOON asiaksasta niin pitää vaatia kirjaamaan aktivointisuunnitelmaan että päätös viikottaisesta ja päivittäisestä ajasta on tehty vastoin lakia, asiakkaan mielipidettä ja etua. Eivät kyllä suostu tuollaista kirjaamaan kovin helposti ja voi joutua käyttämään "ulkoparlamentaalisia" keinoja kertomalla mahdollisista seurauksista virkanilkille. Virkanilkkien ämpyily on syytä äänittää.Miten nopeasti se sakkomaksu alkaa juosta? Kunnan kannattaisi alkaa ottaa porukkaa osa-aikaisesti töihin säännöllisin väliajoin. Sillä se säästäisi. Ihiminen saisi ite kerrytettyä siinä vähän eläkettä.
- koltoistplusneltoist
Win_Win kirjoitti:
Miten nopeasti se sakkomaksu alkaa juosta? Kunnan kannattaisi alkaa ottaa porukkaa osa-aikaisesti töihin säännöllisin väliajoin. Sillä se säästäisi. Ihiminen saisi ite kerrytettyä siinä vähän eläkettä.
"Pitkäaikaistyöttömistä seuraa kallis sakkomaksu kunnille, jos ne eivät työllistä tai osoita koulutus- tai harjoittelupaikkaa yli 500 päivää työttömänä olleelle työnhakijalle."
- 167-176
Win_Win kirjoitti:
Miten nopeasti se sakkomaksu alkaa juosta? Kunnan kannattaisi alkaa ottaa porukkaa osa-aikaisesti töihin säännöllisin väliajoin. Sillä se säästäisi. Ihiminen saisi ite kerrytettyä siinä vähän eläkettä.
Niin kannattaisi tehdä ja kustannukset olisivat suunnilleen samat, jossain näin laskelmat asiasta. Mutta eihän se käy että työttömät pääsee palkkatöihin ja silloin välistävetäjät orjapiiskurit eivät pääsisi tienaamaan ja orjatyöluokan kehittämien olisi hankalampaa. Tarkoituksellista ja harkittua toimintaa tuo orjuutus on.
- V.Alkosipuli
Hyvinä aikoina pienehkö ongelma oli se, että monet halusivat kerta kerran jälkeen tukityöllistetyksi kunnalle. Muihin töihin ei ollut paloa ja sille tielle jäivät. Jos kärjistetään, tukityöstä toiseen. Teillä voi olla fiinimpi tuttavapiiri, jos ette tunnista tapausta.
Mutta nyt ajat ovat toiset eikä yksityinen puoli juurikaan vedä. Kunta saisi tarjota palkkatyötä, vaikka sitten osa-aikaisena ja määräaikaisena. Ongelma: määräaikaisuudelle pitää olla lain mukaan peruste. Mikä se tässä tapauksessa olisi, kun edellinen samaa työtä tehnyt juuri pistettiin pihalle? On tämä mutkikasta.
Miten hallitus taistelee työttömyyttä vastaan? Sipilä-Soini-Stubb esimerkiksi lyhensi vuorotteluvapaata, sääti 20 vuoden työssäoloehdon ja pienensi korvausta. Kun leikata pitää, olisi voinut pienentää vuorottelukorvausta, mutta helpottaa ja yksinkertaistaa vuorotteluvapaalle pääsyä ja sillä tavalla antaa työttömälle mahdollisuuden päästä hankkimaan palkkaa ja työkokemusta. Samalla tietysti edistää sitä pitempää työssä jaksamista. Mutta hallitus tekee juuri päinvastoin. Voi näitä meidän herroja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1501606Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671586Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä661296En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292- 421115
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100890Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155666