Kuluvien osien kestoikä

KuluvatOsat

Mikä on kokemuksenne mukaan seuraavien kuluvien osien keskimääräinen kestoikä:
- renkaat
- kytkinlevy
- jarrupalat
- pakoputken takaosa
- tuulilasinpyyhkijän sulat
- ohjausnievelet

PS. Tiedän, että kaikki osat kuluvat, mutta puhutaan nyt yllä mainituista.

14

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kytkimestämallia

      42 vuoden ja noin puolentoista miljoonan kilometrin autoilukomemuksen myötä sanoisin, että renkaita kuluu, kytkinlevyjä ei niinkään, jarrupaloja kuluu, takapönttö ei ikuisuuksia kestä ja tuulilasin pyyhkijän sulkia joutuu uusimaan tämän tästä sekä ohjausniveliäkin silloin tällöin joutuu vaihtamaan.
      Eli kaikkia mainitsemiasi osia on pitänyt vaihtaa jokaisessa autossani, yhtä lukuunottamatta. Kytkinlevyyn ei ole koskaan tarvinnut kajota.

    • kestaa-kestää

      Jotkut renkaat kestää montakertaa enemmän kun toiset. Kytkinlevy kestää yli 500tkm hyvällä käytöllä. Jarrupalat kestää yli 500tkm jos jarrut muistaa herkistellä ja ei turhia jarruttele. Pakoputken takaosa kestää ehkä 25 vuotta... Sulat kannattaa vaihtaa vuosittain. Ohjausnivelet kestävät yli 500tkm kun ostaa auton jossa ne on tehty kunnolla.

      • noloPoikaJaTyhmäkin

        Olet melkoisen tyhmä tai sitten täysin tietämätön autoilijan alku.


    • pv-544

      Edellisistä jo näkee, että mitään täsmävastausta ei tuohon pysty antamaan.
      Autot on laadultaan niin erilaisia ja akseliston rakenteet ovat kovin erilaisia ja kuskit vasta erilaisia ovatkin. Saman autonkin osat kestävät ihan eri aikoja riippuen eri kuljettajista. Mutta 40 v. kokemusta näyttää mm. seuraavaa:
      Renkaat kestää normiajoa 30-40.000 km
      Kytkinlevy , joillakin 100 tkm, mulla ainakin 250 tkm, vaikka asuntovaunua vedin 10 kesää. Amazonissakin kesti kytkin yli 300 tkm .
      Jarrupalat kestää edessä äkkinäisellä 50 tkm ja rauhallisella 100 tkm ja takana tuplasti tuon määrän elleivät kerkiä jumittumaan ja sen vuoksi kulu.
      Rosteriputki kesti 12 vuotta, tarvikepöntöt takana 3-5 vuotta.
      Sulat kestää 1-2 vuotta riippuen siitä kuinka paljon hankaat niillä jäätä.
      Ohjausnivelet kestää VW=100 tkm, tojossa paljon kauemmin eli mulla on kestäneet jo 431.000 km (siis ne alkuperäisosat) Ns. Koiranluut kestävät ranskalaisissa 100 tkm ja japseissa ainakin 200 tkm.

      • kuspäistäpuuhaa

        Ja pitää ottaa huomioon minkä ajan autoista puhutaan. Nyt sekoitetaan auto -60luvusta tähän päivään ja kehutaan kuinka joskus joku kesti ihan mahottomia.


      • nippon.kestää

        Tämän päivän autoista ei voi tietää etukäteen kuinka kauan ne kestävät, vaikka olisi kaksi kristallipalloa. Dsg luultavasti oireilee jo alle 100 tkm:n.


    • jokumuuuu

      Muut paitsi pyyhkijän sulat riippuvat niin paljon automallista ja ajotavasta että paha on mennä mitään tarkkoja metrimääriä arvailemaan. Sulat olisi hyvä vaihtaa kerran vuodessa mutta kaipa niillä pari vuottakin sinnittelee.

      Omassa kymmenvuotiaassa ja 193tkm ajetussa Pösössäni kesärenkaat (nopeusluokka V) ovat kestäneet 3-4 kesää, etujarrupalat pidempään kuin levyt jotka näyttävät menevän noin 100.000 km, ohjausnivelet ainakin tähän asti lukuunottamatta alapallonivelien tilalla olevia laakereita jotka on viimeisen sadan tuhannen aikana kerran vaihdettu.

      Kytkin ja takapönttö ovat alkuperäisiä, tosin jälkimmäinen alkaa olla murean näköinen vaikkei vielä vuodakaan.

      Juuri muutakaan mekaanista palikkaa ei ensimmäiseen 200 tuhanteen ole tarvinnut vaihtaa. Jotain pienempiä sähköosia kylläkin, parkkitutkan antureita, taustapeilien lämmityselementtejä jne.

    • karkeita.arvioita

      - renkaat
      Karkeana arviona 5v / 50.000km jos ajotapa on rauhallinen ja ohjauskulmat suorassa.

      - kytkinlevy
      Riippuu siitä ajaako paljon kaupunkiajoa vai maantieajoa.

      - jarrupalat
      Tämäkin riippuu siitä ajaako kaupungissa vai maantieajoa.

      - pakoputken takaosa
      Riippuu siitä onko pakoputkisto rosteria vai tavallista sekä siitä ajaako paljon lyhyttä ajoa vai pidempää ajoa että putkisto kuumenee ja kosteus kuivuu.

      - tuulilasinpyyhkijän sulat
      Vuoden-kaksi.

      - ohjausnievelet
      Riippuu varmaan miten hyväkuntoisia teitä ja katuja ajelee. Jos paljon kuoppia, nivelet voi mennä paskaksi jo muutaman 10 tuhannen kilometrin aikana, hyväkuntoisilla teillä ehkä satatonnia.
      Hidastetöyssyt kuluttavat myös niveliä ja autoa muutenkin esim. iskareita.

      • Vanhempi.asentaja

        Nuo pallonivelet menee yleensä sen takia, että ne on tehty väärin. Eli nivelen suojakumi pääsee painumaan kasaan niin paljon, että se menee nivelpallon ja kartion välisen ohennuksen alueelle jolloin kuravesi pääsee nivelen sisälle ja se ruostuu väljäksi. Tätä voi vähän hidastaa, kun uudesta nivelestä ottaa suojakumin pois ja täyttää tilan kokonaan voitelurasvalla ja kasaa sitten. Tehtaan jäljiltä siellä on vain sen verran rasvaa, ettei nivel ruostu myymälän hyllyssä. Ja onpa sieltä löytynyt joskus sorvinlastujakin (Fiat)...
        Kuvien mukaan Wartburgissa oli suojakumin alla peltinen laippaosa, joka esti suojakumin painumisen liikaa kasaan.
        Toinen mikä niissä on usein väärin on se, että pallo on kiinnityskartion alapuolella jolloin se veden reitti nivelen sisään on helpompi kuin jos nivel olisi toisin päin. Ei ne tehtaan suunnittelijat läheskään kaikkea huomioi...


    • 3463464

      - renkaat
      Nokian, good year, continental ehkä 20tkm, Michelin, yokohama, kumho 40tkm.
      - kytkinlevy
      yli 200tkm (ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa)
      - jarrupalat
      yli 100tkm
      - pakoputken takaosa
      noin 15v, mutta riippuu tosi paljon kuinka usein ajaa suolatuilla teillä, tiesuola ruostuttaa kaikki hajalle
      - tuulilasinpyyhkijän sulat
      Boschit 2v, Champion ja biltema 3-4v
      - ohjausnievelet
      ei kai tuo mikään kulutusosa ole

    • opelisti

      Itselläni on autoilukokemusta 27 vuoden verran. Sanoisin, että joissakin automerkeissä jotkut asiat saattaa joutua vaihtamaan useammin kuin toisessa, mutta ajotyyli ja se miten autoa huoltaa ja hoitaa vaikuttaa todella paljon.

      Renkaat: Kestää normaalisti 30000 - 40000 km riippuen millaisesta kumista ne on tehty. Yleensä mitä mukavammat ja hiljaisemmat renkaat ovat sen lyhyempi käyttöikä. Sudittamalla renkaat voi pilata nopeastikin.

      Kytkinlevy: En ole vaihtanut ikinä yhtään. Ajotyyli vaikuttaa.

      Jarrupalat: Kestää varmaan 200000 km. Automaatti ja ajonvakautus yms kuluttaa paloja enemmän kuin vanhoissa autoissa. Muutaman kerran joutunut vaihtamaan jarrujen jumittamisen takia.

      Pakoputki: Ennen piti vaihtaa muutaman vuoden välein. Nykyään kestävämpiä. Viimeiseen 15 vuoteen en ole vaihtanut yhtään. Tosin autotkin ovat olleet uudempia.

      Pyyhkijänsulat: Pari vuotta

      Ohjausnivelet: Ei ole tarvinnut vaihtaa yhtään kertaa mihinkään autoon.

      • opelisti

        Lisään vielä sen verran, että sieltä Esson baarista löytyy niitä kavereita, jotka sanoo ettei omalle autolle ole tarvinnut tehdä mitään. Oikeesti sitä olisi pitänyt korjata jo monta kertaa. Saattaa vaan kertoa välipitämättömyydestä oman auton kuntoa kohtaan. Tiedän itse pari hyvää esimerkkiä tuollaisista henkilöistä. Toinen heistä opetti kunnossapitoa koulussa ja toinen on oma isäni jonka hyvä auto oli lopulta sellaisessa kunnossa, että sitä ei enää kannattanut korjata.


    • ffceert

      Yllä tulikin karkeita arvailuja kysymykseesi.
      Ja kysyt tätä... miksi ihmeessä? Kuluvia osia vaihdellaan autoon, viimeistään kun ne on kuluneet käyttökelvottomiksi tai mieluumminkin ennen kuin ne on ihan loppu.
      Kytkimen saa rikki tunnissa uudessakin autossa, samoin renkaat viidessä minuutissa pilalle ja jarrut jne. saa rikkomalla rikki alta aikayksikön... kulutusosia autotehtaille valmistavat alihankkijat, toiset paremmin kulutusta kestäviä toiset erittäinkin huonoja sarjoja erinäisiäkin komponentteja.

      Auton omistajan/haltijan/käyttäjän on seurattava ja huolehdittava kulutusosien kuluneisuudesta ja mahdollisesta vaihdosta, ei kenenkään muun. Ei käyttäjälle auton myyjän, eikä autotehtaan, saati keskustelupalstalla vastailijan.

      • long.life.auto

        Eihän ne mitään arvailuja olleet vaan vuosikymmenten kokemukseen perustuvaa vankkaa tietoa. Nykyiselläkin on jo ajettu 430 tkm, joten kokemusta on karttunut vain lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe