ADHD -sisaruksia?

kärsivä

Nonih, mulla on siis pikkusisko, jolla on ADHD (eli semmonen keskittymishäiriö). On siis ylivilkas ja niin pois päin. Itte oon aika rauhaa rakastava tyyppi, ja mä oikeesti INHOON siskoani! Tää on varmaan vähän sairasta, mutta joskus mä toivon, että se unissaan kävellessään (tekee sitä usein) hyppäis parvekkeelta ja taittais niskat..:(
Oisin tietty tosi surullinen ja noin, mutta elämä olis niiiin paljon helponpaa..

Sisko haastaa koko ajan riitaa, mölyää jatkuvasti, ei ole hetkeäkään hiljaa eikä pysy hetkeäkään paikallaan. Jos se hyräilee kovaan ääneen jotain kappaletta, kysyn ihan ystävällisesti, että "voisitko lopettaa?", niin ei kun vaan volumia suuremmalle.

Usein menetän hermot ja meille tulee hirvee riita (eli hakkaan siskoa ja se mua..O_o). Ja se on vaan yksinkertasesti maailman kauhein sisko. Miten mä kestän sitä enää? En mitenkään.. Onko kellään muulla vastaavaa tilannetta esimerkiksi ADHD -sisaruksen kanssa?

19

3983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisit vähän ajatella..

      Siskollasi taitaa olla sinun kanssasi asiat 100 kertaa pahemmin, kuin sinulla hänen kanssaan. Hänen pitää jaksaa kestää tuollaista marisevaa ja yrmeää siskoa päivästä toiseen.
      Mietipä sinä, että mitä siitä tulisikaan, jos olisimme kaikki samanlaisia? Mielestäni erilaisuus on rikkaus ja on hienoa, että on erilaisia ihmisiä.
      Jos siskosi toisinaan ärsyttää sinua, niin laske vaikkapa kymmeneen ja lähde silloin suosiolla vaikkapa lenkille tai kirjastoon.
      Ei siskosi tahallaan sinua halua ärsyttää, vaan hänellä on erityispiirre ADHD ja tämä erityispiirre tuo mukanaan myös positiivisia asioita. Rupea mieluummin negatiivisten asioiden tilalla etsimään hänestä positiivisia piirteitä. Ja muista, että hän on kuitenkin sinun siskosi ja hän tarvitsee sinulta ja muilta läheisiltään erityisesti rakkautta ja hyväksyntää.

      • kärsivä

        Hänellä todellakin on asiat minun kanssani paremmin kuin minulla hänen kanssaan.. Ei se vaan tajua kuinka ärsyttävä onkaan.
        Jos joka kerta, kun sisko alkaisi pänniä, lähtisin mäkeen, minua näkyisi kotona tosi harvoin :)

        "Ei siskosi tahallaan sinua halua ärsyttää, vaan hänellä on erityispiirre ADHD.." tätähän olen saanut kuulla. Minusta tuo ei kuitenkaan ole suurikaan puoluste. Se on silti ihminen, jolla on aivot, miksi (oi miksi!) ei voi käsittää, että kun sanon haluavani olla rauhassa?! En kuitenkaan jaksa olla koko aikaa kiltti ja huomaavainen ja rauhallinen siskoa kohtaan. Omaan tosi kireän pinnan..

        Positiivisia puolia ei siskossa taida ollakaan..:(
        Tai eiköhän siitä jotain löydy, mutta ne tulevat esiin varsin harvoin. Nyt kun miettii, sisko on yleensä aika huomaavainen ja antelias tyyppi, mutta valitettavasti kaikille muille paitsi minulle.. Ihan kun sen elämäntehtävä olisi saada isosisko hermoraunioksi..

        Kiitos kuitenkin kun viitsit vastata. Rakkautta ja hyväksyntään sisko kyllä saakin, vanhemmilta yllinkyllin. Suoraan sanoen hemmoteltu kakara. Ei siinä uskoisi olevan mitään ongelmaa. Mutta se on totta, että hän on aikasta riippuvainen minusta o_O... Aina menossa sinne minne minäkin, ja aina matkimassa (tiedän tiedän, siskostahan yleensä otetaan mallia jne. jne.).. Minäkin olen vain ihminen, enkä yksinkertaisesti kestä tuota.
        Saatan olla ehkä vähän masentunut (ei siskon vika), ja elämä vähän kallellaan, niin nyt sitä suuttuu vähän herkemmin. Ei koko aikaa jaksa auttaa ja olla kärsivällinen sen kanssa.. Se on Kamala.

        P.S. Anteeksi näin pitkä vuodatus, toivottavasti joku jaksaa lukea ^_^


      • kärsivä kirjoitti:

        Hänellä todellakin on asiat minun kanssani paremmin kuin minulla hänen kanssaan.. Ei se vaan tajua kuinka ärsyttävä onkaan.
        Jos joka kerta, kun sisko alkaisi pänniä, lähtisin mäkeen, minua näkyisi kotona tosi harvoin :)

        "Ei siskosi tahallaan sinua halua ärsyttää, vaan hänellä on erityispiirre ADHD.." tätähän olen saanut kuulla. Minusta tuo ei kuitenkaan ole suurikaan puoluste. Se on silti ihminen, jolla on aivot, miksi (oi miksi!) ei voi käsittää, että kun sanon haluavani olla rauhassa?! En kuitenkaan jaksa olla koko aikaa kiltti ja huomaavainen ja rauhallinen siskoa kohtaan. Omaan tosi kireän pinnan..

        Positiivisia puolia ei siskossa taida ollakaan..:(
        Tai eiköhän siitä jotain löydy, mutta ne tulevat esiin varsin harvoin. Nyt kun miettii, sisko on yleensä aika huomaavainen ja antelias tyyppi, mutta valitettavasti kaikille muille paitsi minulle.. Ihan kun sen elämäntehtävä olisi saada isosisko hermoraunioksi..

        Kiitos kuitenkin kun viitsit vastata. Rakkautta ja hyväksyntään sisko kyllä saakin, vanhemmilta yllinkyllin. Suoraan sanoen hemmoteltu kakara. Ei siinä uskoisi olevan mitään ongelmaa. Mutta se on totta, että hän on aikasta riippuvainen minusta o_O... Aina menossa sinne minne minäkin, ja aina matkimassa (tiedän tiedän, siskostahan yleensä otetaan mallia jne. jne.).. Minäkin olen vain ihminen, enkä yksinkertaisesti kestä tuota.
        Saatan olla ehkä vähän masentunut (ei siskon vika), ja elämä vähän kallellaan, niin nyt sitä suuttuu vähän herkemmin. Ei koko aikaa jaksa auttaa ja olla kärsivällinen sen kanssa.. Se on Kamala.

        P.S. Anteeksi näin pitkä vuodatus, toivottavasti joku jaksaa lukea ^_^

        Hae kirjastosta joku kirja ADHD-lapsista (enkä nyt tarkota mitään kuivaa lääkäri-kirjaa, vaan ihan semmosta tarina muodossa kerrottua, mielellään sen ADHD-lapsen näkökulmasta vielä), hae tietokoneelta tai kysy kirjaston tädiltä. Ehkä oppisit vähän ymmärtämään siskoasi. Hän ei nimittäin mahda itselleen mitään. Tuossa kun sanot, että onhan silläkin aivot ja se ajattelee, niin kyllähän sillä on, mutta se ei toimi ihan samalla lailla ADHDn kanssa. En nyt väitä, että tämä varsinaisesti mitään auttaa, valaiseepahan vain vähän tilannetta.


      • kyllä se siskos rauhottuu kun painat sen seinää vasten ja jysäytät koska
        SISKON PIMPPI PARAS PIMPPI


      • pekka97

        Itselläni on add-veli tunnistan kuvauksen. Käytlshäiriöiset voivat olla oikeasti täysin sietämättömiä, ja itse asiassa monet diktaattorit ja muut hullut ovat olleet jotain tuollaisia. Mutta eivät tietenkään kaikki aspergerit, adhd:t j äa muut vastaavat ole sellaisia.


    • kärsivä

      Kiitos vain kaikille tuesta ja neuvoista..

    • mulla adhd-veli...

      Se on todella rasittavaa, ja tiedän miltä tuo tuntuu!

      Kerronpa vähän minun ja 2 vuotta nuoremman veljeni väleistä...

      Mun veli on ollut aina TODELLA rasittava, kiroileva, valehteleva ilkimys (vaikka joillekin osaa olla kivakin ja joskus on jopa hetkiä, jolloin PIDÄN hänestä, mutta ne hetket menevät noin tunnissa viimeistään ohi.. hänen käytöksensä takia). No, veljeni on minulle kateellinen: minulla on erityinen harrastus ja minua sanotaan siinä lahjakkaaksi, menestyn koulussa, olen tasapainoinen ja rauhallinen tyyppi, eikä minusta puhuta "kylillä" kuten hänestä.
      (enkä nyt väitä olevani täydellinen, itse asiassa veljeni saa minusta yleensä vain ikävimmät piirteeni esille: nalkuttamisen ja katkeruuden ja ilkeyden, jotka hän osaa kyllä itsekin..)

      Veljelläni ADHD diagnosoitiin vasta 8. luokalla. Tätä ennen hänen ongelmansa olivat jo suurta luokkaa (tarkemmin en ala kertoa ettei tunnisteta, sitä kun ei koskaan tiedä...)
      . Pahin vaihe oli juuri 8.luokan syksyllä, kun itse olin lukion 1.:llä. Hän asui (silloin) viereisessä huoneessa kuin minä ja huudatti aina stereoitaan niin kovaa aamuyöhön asti, etten voinut olla omassa huoneessani ollenkaan rauhassa kun hän oli kotona. Hän toi kotiin kavereitaan (kuvottavia tyyppejä), jotka yleensä olivat humalassa, soitti kamalia levyjään yöllä johonkin 5:een asti ja teki sen ihan tahallaan minun takiani.. Tuntui etten kestä enää, etenkin kun hän joinakin kertoina jopa riehui kotona ja uhkasi ampua minut.. :( Hänellä oli silloin asekin kädessä...

      Lyönyt hän on minua kymmeniä kertoja (itsekin olen itsepuolustukseksi, mutta en pärjää hänelle). Nyt ei onneksi enää ainakaan vuoteen.. mutta AINA, jos YKSIKIN ASIA ei mene hänen mielensä mukaan, hän saa mielettömän raivokohtauksen, alkaa huutaa, lyödä muita jne,.


      Minusta veljeni on levitellyt toisille juttuja, jotka ovat täyttä pa*kaa, ja esim. kertonut kavereilleen, MILLOIN MINULLA ON MENKAT. Todella nöyryyttävää! :'( Hän on haukkunut minua huoraksi, läskiksi jne. niin paljon kuin mahdollista.MINÄ kuulemma valitan hänelle joka asiasta, vaikka hän on itse haukkumassa minua joka välissä. Teen mitä vain, olen tyhmä, idiootti, läski, huora, pihtari jne..

      Hän esittää kaveriseurassa koko ajan ja monesti kun hänen kavereitaan (jotka vaihtuvat noin joka kuukausi) on meillä, he haukkuvat minua yhdessä..

      Tällasta täällä... :(

      • mulla adhd-veli...

        Rasittavaa on sekin, että äiti puhuu KOKO AJAN veljestäni. Hän tuskin koskaan kyselee mitään, mitäm mulle kuuluu, mutta esim. kun hakee minua harrastuksista, puhuu minulle taukoamatta, mitä veljeni (true gangsta) on taas tehnyt. Välillä tuntuu että pää räjähtää, ja on pakko sanoa äidille että OLE välillä hiljaa veljeni asioista... Ei minua läheskään aina edes kiinnosta, tiedän, miten TYHMÄ veljeni on ja miten pahasti hän voi asiansa sotkea. Tiedän, että äidillä on mielettömän rankkaa, mutta silti ei minusta ole oikein että hänen huomionsa kohdistuu kokonaan veljeeni. :(

        Pakko myöntää, olen kateellinen joskus. Mutta on aihettakin: veljeni saa suunnilleen kaiken mitä haluaa, ettei saisi niitä raivonpuuskiaan. Hänellä on mopo, kevari, autoja, moottorikelkka, jne. jne. jne. Vaatteita hän saa aina kun vaatii, jne. Minä saisin kerjätä vuoden, että saisin esim. tonnin maksavan kevarin.. ei sillä että haluaisin, mutta epäoikeudenmukaista yhtä kaikki. MINÄ joudun tekemään töitä taskurahojen eteen, veljeni yleensä ei.

        Jne..

        Yleisin tunne veljeäni kohtaan on inho, joskus jopa vihaan häntä. Joskus olen todella huolissani hänestä, koska kaikesta huolimatta hän on veljeni ja jollain kieroutuneella tavalla rakastan häntä (vaikken usko, että hän minua). Joskus on todella tuskallista, kun hänestä puhutaan niin paljon pahaa (koska hän ON täysi PASKA), vaikka toisaalta suurimman osan hänen ongelmistaan aiheuttaa ADHD. Toisaalta olen täysin samaa mieltä pahaa puhuvien kanssa. Mutta onhan sekin todella "kivaa" kun itsekin saan hullun maineen veljeni takia, ja hän levittelee minusta perättömiä juttuja.


      • ^_MinäVainJokaEiOSaaAuttaaH...
        mulla adhd-veli... kirjoitti:

        Rasittavaa on sekin, että äiti puhuu KOKO AJAN veljestäni. Hän tuskin koskaan kyselee mitään, mitäm mulle kuuluu, mutta esim. kun hakee minua harrastuksista, puhuu minulle taukoamatta, mitä veljeni (true gangsta) on taas tehnyt. Välillä tuntuu että pää räjähtää, ja on pakko sanoa äidille että OLE välillä hiljaa veljeni asioista... Ei minua läheskään aina edes kiinnosta, tiedän, miten TYHMÄ veljeni on ja miten pahasti hän voi asiansa sotkea. Tiedän, että äidillä on mielettömän rankkaa, mutta silti ei minusta ole oikein että hänen huomionsa kohdistuu kokonaan veljeeni. :(

        Pakko myöntää, olen kateellinen joskus. Mutta on aihettakin: veljeni saa suunnilleen kaiken mitä haluaa, ettei saisi niitä raivonpuuskiaan. Hänellä on mopo, kevari, autoja, moottorikelkka, jne. jne. jne. Vaatteita hän saa aina kun vaatii, jne. Minä saisin kerjätä vuoden, että saisin esim. tonnin maksavan kevarin.. ei sillä että haluaisin, mutta epäoikeudenmukaista yhtä kaikki. MINÄ joudun tekemään töitä taskurahojen eteen, veljeni yleensä ei.

        Jne..

        Yleisin tunne veljeäni kohtaan on inho, joskus jopa vihaan häntä. Joskus olen todella huolissani hänestä, koska kaikesta huolimatta hän on veljeni ja jollain kieroutuneella tavalla rakastan häntä (vaikken usko, että hän minua). Joskus on todella tuskallista, kun hänestä puhutaan niin paljon pahaa (koska hän ON täysi PASKA), vaikka toisaalta suurimman osan hänen ongelmistaan aiheuttaa ADHD. Toisaalta olen täysin samaa mieltä pahaa puhuvien kanssa. Mutta onhan sekin todella "kivaa" kun itsekin saan hullun maineen veljeni takia, ja hän levittelee minusta perättömiä juttuja.

        Moi ADHD-sisaruksista kärsivät ja kaikki muut!Yritän olla fiksu ja kirjoittaa jotain. Minun luokallani on eräs tyttö(hänellä ei ole ADHD:ta)
        olkoon hänen nimensä vaikka Maaria. Nii sen maarian äiti sai niinku vauvan, ni se vauva synty kehitysvammaisena, ja ihan vasta sille tule 5 uutta sairautta. Niin oikeesti, vähä mua suretti kun Maaria kerto sen mulle. Sillä vauvalla puuttuu jotai sydämmestä. :( Mutta nyt asiaan:

        Mielestäni ADHD on todella hankala sairaus. Koittakaa jaksaa kaikki! Moi!


      • KyllästynytTyttö
        mulla adhd-veli... kirjoitti:

        Rasittavaa on sekin, että äiti puhuu KOKO AJAN veljestäni. Hän tuskin koskaan kyselee mitään, mitäm mulle kuuluu, mutta esim. kun hakee minua harrastuksista, puhuu minulle taukoamatta, mitä veljeni (true gangsta) on taas tehnyt. Välillä tuntuu että pää räjähtää, ja on pakko sanoa äidille että OLE välillä hiljaa veljeni asioista... Ei minua läheskään aina edes kiinnosta, tiedän, miten TYHMÄ veljeni on ja miten pahasti hän voi asiansa sotkea. Tiedän, että äidillä on mielettömän rankkaa, mutta silti ei minusta ole oikein että hänen huomionsa kohdistuu kokonaan veljeeni. :(

        Pakko myöntää, olen kateellinen joskus. Mutta on aihettakin: veljeni saa suunnilleen kaiken mitä haluaa, ettei saisi niitä raivonpuuskiaan. Hänellä on mopo, kevari, autoja, moottorikelkka, jne. jne. jne. Vaatteita hän saa aina kun vaatii, jne. Minä saisin kerjätä vuoden, että saisin esim. tonnin maksavan kevarin.. ei sillä että haluaisin, mutta epäoikeudenmukaista yhtä kaikki. MINÄ joudun tekemään töitä taskurahojen eteen, veljeni yleensä ei.

        Jne..

        Yleisin tunne veljeäni kohtaan on inho, joskus jopa vihaan häntä. Joskus olen todella huolissani hänestä, koska kaikesta huolimatta hän on veljeni ja jollain kieroutuneella tavalla rakastan häntä (vaikken usko, että hän minua). Joskus on todella tuskallista, kun hänestä puhutaan niin paljon pahaa (koska hän ON täysi PASKA), vaikka toisaalta suurimman osan hänen ongelmistaan aiheuttaa ADHD. Toisaalta olen täysin samaa mieltä pahaa puhuvien kanssa. Mutta onhan sekin todella "kivaa" kun itsekin saan hullun maineen veljeni takia, ja hän levittelee minusta perättömiä juttuja.

        Mullaki 11v pikkuveljee lahjotaan ettei ala raivoomaan. Kerran ku se ei suostunu menee oppitunnille kouluun nii sai 10€ ja sitte meni..ja osti sillä pelikamaa.. ja mitä mä saan? 5€ ku siivoon 4 huonetta talosta


    • Tuttu_tunne

      Mulla on ihan sama juttu pikkuveljen kanssa, paitsi että se sen lisäksi saattaa vain juosta mun huoneeseen puukon tai sytkärin kanssa ja alkaa niillä huitomaan. Ollaan yritetty piilottaa niitä mutta aina se jostain sen kiskasee. Yrittää uimassa ollessa potkia veden alle ja haastaa kaikkien kanssa riitaa ja saanu pari muuta lasta sairaalaan. Ite haluaisin vaan olla rauhassa omassa huoneessa. Ei jätä ees synttäreillä rauhaan vaan on heittäny vierasta haitarilla päähän ilman mitään syytä.
      Ja ennen kuin joku sanoo että joo, se on se ADHD, niin tunnen todella monta muutakin sitä sairastavaa mutta kukaan niistä ei käyttäydy niin edes sisaruksiaan kohtaa.

      • Kyllästynyttyttö

        Koittakaa kestää. Oon 14 ja mul on yks 10v adhd pikkusisko, yks 12v adhd pikkuveli ja yks 9v adhd pikkuveli. Ja ite oon niin rauhallisuuden perikuva. Onneks metsään voi mennä jos kotona liikaa mölyä


    • addusisko

      Mä taijan olla sun siskos xdd

    • Vitun pitkä teksti joten en jaksa lukee mut voin sanoo et vältä rokotteita sain niistä autismin sekä AHDH

    • Minulla ei ole sisaruksia.

    • Itselläni on sekä ADHD että ASPERGER että näin adhd lääkkeetki mull on ja ennen ku joku tulee sanoo et mä oon hemmoteltu nii en oo yleensä mun pitää rahani/tavarani ansaita mut joo ne jotka tietää mikä on asperger nii voi miettii et millast on siihen yhdistettynä adhd joten joo eipä oo adhd sisaruksia ku oon ite adhd tapaus ne jotka mut tuntee ni voi sanoo et mä sillon tällön tosi kohtelias ja sillon tällön tosi epäkohtelias mut se ei mun kavereit haittaa koska mun yhel kaveril on masennus kolmee on kiusattu niinku muakin eli ollaan oikeesti "sairaita" kaikki viis mut miettikää vähä mitä puhutte adhd tyypeist ku mua itteeni ainaki loukkaa tommone käsitys meistä joilla on adhd

      T: adhdeen omaava 04 syntynyt poika hämeest

      Ps: eiks ihmisii yleensä pitäs tähä aikaa väsyttää?

    • Anonyymi

      Mun on pakko kommentoija asiaa nyt mulla on adhd ja minulla on kaksoissisko jolla ei ole adhdta meijän melkee kaikilla perheenjäsenillä on mutta minä asun laitoksessa kaksoissiskoni kanssa samassa paikassa ja hän saa aina huonot piirteeni esiin ja tahallee ärsyttää koska tietää että en osaa hallita tunteitani ja puhuu musta paskaa kaikille ja sen takia täällä on kaikki sen kavereita ja tosi vähä mun kavereita koska kaikki uskoo että mää ärsytän sitä tahallee vaikka seon toisin päin koska hän tekee sen sillain että muut ei nää esim pöydän penkillä istun minä nii se tullee siihe tönimää ja haukkuu ja sitte mää en anna periksi nii kaikki kattoo vaa mum siskoa että sää näytät nii kyllästyneeltä ja syyttää mua että mää oon niin ärsyttävä ja outo ja mää tiedostan sen itekki että oon erilaine ku muut ja tykkään esim puhua paljon itsekseni vahingossa muitteki eessä ja tarkkailen outoja juttuja ja muut on sen hoksannu ja siskoni myös nii ne biis kaikesta puhuu musta pahaa ja saa tarkoituksella mut tuntumaa ulkopuoliselta ja sitte haluisin vaa hyökätä sen päälle ku se siinä tahallee ärsyttää tai potkii pienesti että muut ei nää ja sitte mää suutun ja kaikki syyttää mua eikä usko ja puhuu vaa pahaa ja nii joten mää voin sanoa että seon oikeesti vaikeeta koska sen tajuaa itekki että on erilaine ja muut ei ymmärrä nii on se vaikeeta ihan pikku jutuistaki kyllä mää ymmärrän että on se mun siskollekki vaikeeta mutta sen ilmeestä näkee tai mää nään että se tahallee haluaa sitä ja nii anteeks en tiiä ymmärtäkö kukaa mitää mutta niii!

    • Anonyymi

      Emmä tiiä meitsil o add eikä mitää vaivaa siit koulus pystyy keskittyy jne jne

      • Anonyymi

        Tämä on kyllä yli 15 vuotta vanha ketju muttaa..

        Hyvä, että on noin lievä. ADHD/ADD streotypiat on muutenkin valheita kun moni jää ilman diagnoosia, koska pärjää koulussa, mutta on sosiaalisesti tai muuteen ADHD/ADD johtuvia ongelmia jotka vaikeuttaa elämää.
        Lopulta usein koko häiriö vaikuttaa enemmän kaikessa muussa kuin kuin siinä koulukeskittymisessä, koska koulussa on selkeät rajat ja rytmi mikä auttaa keskittymishäiriöistä.
        Tässä koulukäytöksessä on tutkittu vain Hyper osuuden poikia anyway..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe