Noan arkki löytynyt Turkin alueelta Araratilta

saku787654345

Monet epäilee, mutta kyllä Raamattu on luotettava ja aito kirja Jumalalta. Pelkästään muinaisesta vedenpaisumuksesta on valtavasti todisteita: Mm. korkeilta vuoriltakin löytyy simpukoiden kuoria ja jäännöksiä ja maankuoressa ja kallioissa on näkyvissä selkeet uurteet,jotka kertovat vedenpaisumuksesta. Myös on Nooan arkki löydetty tai oikeastaan sen säilyneet ja kivettyneet osat. Maanjäristys Turkissa sijaitsevalla Araratin vuorella paljasti arkin Araratin vuorelta. Löydön ovat varmistaneet mm. arkeologi Ron Wyatt ja Turkin hallitus ja Turkin ilmavoimien lentäjä. Käypä katsomassa : totta-on.fi linkit Nooan arkki ja arkkia katsomassa. Siellä on myös värillinen ilmakuva Nooan arkista.

40

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melper

      Se ei nyt auta meitä, vaikka olis löytynyt tuhat Nooan arkkia.

      • elämän_

        Vahvistaa osaltaan sitä, että Raamattu on luotettava elämän kompassi.
        Myös siinä, mitä se kertoo tulevaisuudesta.


      • NiinTahiNäin2

        Luukkaan evankeliumissa Jeesus tosiaan kuvaa hyvin neljäkymmentä vuotta myöhemmin tapahtunutta juutalaissotaa mm surressaan Jerusalemin tulevaa kohtaloa. Ehkä liiankin hyvin. Jeewuskun kuoli vuonna 33 jaa ja luukkaan evankeliumi kirjoitettiin vähän reilu kolkutvuotta myöhemmin yhdessä tai jälkeen Markuksen Evankeliumin.


    • hgfdsa

      Kyseinen kivimuodostelma on syntynyt niin, että keskellä ja reunojen ulkopuolella oleva pehmeämpi kiviaines on eroosion vaikutuksesta kulunut pois, jolloin jäljelle on jäänyt laivan muotoinen kovemmasta kiviaineksesta koostuva reuna. Netistä löytyy tietoa.

    • huuhuuhk

      Suomessakin on merkkejä vedenpaisumuksesta jonka jääkausi aikanaan teki..sileitä kiviä ja kallioita pitkin meren rantaa..käyppä tutustumassa.

    • ylipappi_Kaifaan_arkku

      MARRASKUUSSA 1990 tehtiin kiinnostava löytö. Noin kilometri Jerusalemin vanhastakaupungista etelään oli joukko miehiä työssä puistossa ja tiellä, kun traktori osui vahingossa muinaisen hautaluolan kattoon sillä seurauksella, että katto romahti. Alueella oli ollut suuri hautausmaa ensimmäiseltä vuosisadalta ennen ajanlaskumme alkua ensimmäiselle vuosisadalle yleistä ajanlaskua. Arkeologit löysivät kammion sisältä jotain mielenkiintoista.

      Luolassa oli kaksitoista ossuariumia eli luuarkkua. Luuarkkuun pantiin kuolleen ihmisen luut sen jälkeen kun ruumis oli ollut haudassa vuoden verran ja liha oli mädäntynyt. Yksi arkuista oli hienoimpia, mitä koskaan on löydetty. Se oli upeasti kaiverrettu, ja sen kylkeen oli raaputettu nimi Joosef bar Kaifa (Joosef Kaifaan poika).

      Todisteet viittaavat siihen, että hauta saattoi kuulua ylimmäiselle papille, joka johti tärkeintä koskaan pidettyä oikeudenkäyntiä: Jeesuksen Kristuksen oikeudenkäyntiä. Juutalainen historioitsija Josefus puhuu tästä ylimmäisestä papista ”Joosefina, jota kutsuttiin Kaifaaksi”. Raamatussa hänestä käytetään vain nimeä Kaifas

      Iltalehti, 04.04.1992:
      "Kaifaan suusta löydetty Herodes Agrippan aikainen kultaraha on paikallistettu vuodelle 43 jKr.
      - Arkeologian kannalta haudan ajoitus ensimmäiselle vuosisadalle jKr. on rahan ansiosta siten niin varma kuin tämän tieteenalan parissa vain voi olla, kertoo Mikko Louhivuori, joka työskentelee tutkijana Israelin muinaismuistovirastossa. Kummastusta tutkijoissa on sen sijaan herättänyt se, että eivätkö saddukeukset luottaneetkaan siihen, että elämä loppuu kuolemaan. Suussa oleva kultaraha oli nimittäin yleensä tarkoitettu pakanalliselle Tuonelan lautturille Kerberokselle."

    • hienotolo

      Onko lestadiolaisillekin -ainoille oikeille uskovaisille- jokin kultainen hautakammio mihin heidät lasketaan odottamaan taivaaseen lähtöä?

      • vika.tikkikö

        Nimimeri hienotolo on ilmeisesti yrittänyt kirjoittaa heinola.


    • Voisikohan_tämän

      nyt löytyneen Nooan arkin ehkä kunnostaa seuraavaa vedenpaisumusta varten?

      • gygyugyugygy

        Kai srk on jo rakentanut uuden oman paatin jolla seilataan ja saadaan uskovaiset turvaan kun muut hukkuvat eivätkä he ota heitä kyytiin.


      • jom.king

        Turkkilaisen tietolähteen mukaa Nooan arkki on tulossa suomeen telakoitavaksi.Summan veneveistämö haminasta on saanut tehtäväkseen aluksen peruskunnostuksen,koska sillä on pitkät perinteet puurakenteisista aluksista.Työn on arveltu kestävän noin kolme vuotta ja työllistävän kuusi laivatimpuria,seilimaakarin ja mahdollisesti kaksi tervaajaa osa-aikaisesti.


    • NiinTahiNäin2

      Jossain vaiheessa puhuttiin että Nooan eli Utnapishtimin paikallinen tulva on sama kuin Gilgamesh ja Atra-Hasis eeposten tulva ja että mahdollisesti se Nooan Ararat olikin Nimush- eli Nisir vuori Irakin Kurdistanissa. Kreatonistit suoltaa nyt jälleen huuhaata joka uskis palstalle. Tätä Nooan arkkia ei ole edes löydetty eikä siellä ole ollut niitä Himputin kenguruita jotka nauttivat siihen aikaan rauhassa Australian auringosta tietämättä mitään Nooasta joka painiskeli Lähi-Idässä tulvan kanssa, eikä tämä Nooa tiennyt että oli oli olemassa mitään kenguruita saati koskaan sellaista nähnyt.

      • Minulla_on

        varma tieto siitä, että Nooalla oli mukana arkissaan pari kengurua, uros ja naaras.


      • luonnollista_

        Näitä eepoksia eri versioineen on ympäri maapallon kulttuurien ja ne vain todistavat osaltaan Nooan ajan vedenpaisumuksen tapahtuneen. Vedenpaisumuksen jälkeen ihmiskunta jakaantui Baabelin tornihankkeen kaaduttua eri puolille ja vei mukanaan nämä eepokset.


      • Minulla_on kirjoitti:

        varma tieto siitä, että Nooalla oli mukana arkissaan pari kengurua, uros ja naaras.

        Ei ole varmaa sillä Raamatussa ei yksityiskohtaisesti luetteloi mitä eläimiä arkissa oli vaan se ilmaisee yleisesti että Nooan tuli ottaa arkkiin mukaan kaksi paria karjaeläimiä, kaksi paria metsän eläimiä, seitsemän paria uhrieläimiksi kelpaavia ja seitsemän paria taivaan lintuja. Olisi muuten tullut Nooalle tuohonaikaan aika pitkä matka lähteä hakemaan kenguruita Australiasta.


      • seurasetä
        Minulla_on kirjoitti:

        varma tieto siitä, että Nooalla oli mukana arkissaan pari kengurua, uros ja naaras.

        Mahtoiko nooa kiireissään tsekata näiden kenguruiden pussien sisällön?Sisällähän olisi voinut olla vaikka pieniä lestoja tai jahveja.


      • muutos_suuri

        Miksi olettaa, että maan muoto on ollut siihen aikaan sama, kuin se on nyt vedenpaisumuksen tapahduttua?


      • NiinTahiNäin2
        muutos_suuri kirjoitti:

        Miksi olettaa, että maan muoto on ollut siihen aikaan sama, kuin se on nyt vedenpaisumuksen tapahduttua?

        Meinaatko että ennen vedenpaisumusta maa oli litteä ja neliskulmainen mutta sitten vedenpaisumuksen takia pumpsahtanut pyreäksi kuin peruna? Otetaan vielä huomioon se että viime jääkausi päättyi 21 500-10 000 kalenterivuotta sitten ja maapallon ikä on paljon sitäkin vanhempi. Ja se jääkauden päättyminen kestin siis ton 11 500 kalenterivuotta jolloinmerenpinta nousi reilusti ympäri maapalloa esim Doggerland Britannian rannikolla ja Persianlahti jäivät vesimassan alle ja ovat edelleen veden alla.


      • muutos_suuri

        Mannerten ja meren suhteita ajattelin, siis maanpinnan rakenne. Ne vedet, jotka putosivat vedenpaisumuksessa, ovat nyt osa merta, on siis syntynet meren syvänteitä ja mannerten siirtymistä.


      • seurasetä
        NiinTahiNäin2 kirjoitti:

        Meinaatko että ennen vedenpaisumusta maa oli litteä ja neliskulmainen mutta sitten vedenpaisumuksen takia pumpsahtanut pyreäksi kuin peruna? Otetaan vielä huomioon se että viime jääkausi päättyi 21 500-10 000 kalenterivuotta sitten ja maapallon ikä on paljon sitäkin vanhempi. Ja se jääkauden päättyminen kestin siis ton 11 500 kalenterivuotta jolloinmerenpinta nousi reilusti ympäri maapalloa esim Doggerland Britannian rannikolla ja Persianlahti jäivät vesimassan alle ja ovat edelleen veden alla.

        Maapallohan oli pannukakku vedenpaisumuksen aikoihin,johtuen valtavasta vesimassasta,joka painoi sitä.Sittemmin on siitä hieman pyöristynyt paineen vähetessä.


    • seetripuusta

      Nooan arkki oli tehty puusta. Lienee lahonnut olemattomiin jo aikoja sitten.

      • Onhan_Jumala

        voinut käsittämättömässä viisaudessaan säästää puisenkin arkin jäökipolville, jotta osattaisiin rakentaa vastaavanlainen arkki seuraavaa vedenpaisumusta varten.


      • noasboat
        Onhan_Jumala kirjoitti:

        voinut käsittämättömässä viisaudessaan säästää puisenkin arkin jäökipolville, jotta osattaisiin rakentaa vastaavanlainen arkki seuraavaa vedenpaisumusta varten.

        Voihan arkin rakentaa, mutta sille ei ole käyttöä.
        1.Moos.9:8 Ja Jumala puhui Nooalle ja hänen pojillensa, jotka olivat hänen kanssansa, sanoen:
        9 "Katso, minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa
        10 ja kaikkien elävien olentojen kanssa, jotka luonanne ovat, lintujen, karjaeläinten ja kaikkien metsäeläinten kanssa, jotka luonanne ovat, kaikkien kanssa, jotka arkista lähtivät, kaikkien maan eläinten kanssa.
        11 Minä teen liiton teidän kanssanne: ei koskaan enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella, eikä vedenpaisumus koskaan enää maata turmele."
        12 Ja Jumala sanoi: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä ikuisiksi ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka teidän luonanne ovat:
        13 minä panen kaareni pilviin, ja se on oleva liiton merkkinä minun ja maan välillä.
        14 Ja kun minä kokoan pilviä maan päälle ja kaari näkyy pilvissä,
        15 muistan minä liittoni, joka on minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa.
        16 Niin kaari on oleva pilvissä, ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on."
        17 Ja Jumala sanoi Nooalle: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä olen tehnyt itseni ja kaiken lihan välillä, joka maan päällä on".
        18 Ja Nooan pojat, jotka lähtivät arkista, olivat Seem, Haam ja Jaafet. Ja Haam oli Kanaanin isä.
        19 Nämä kolme ovat Nooan pojat, ja heistä kaikki maan asukkaat polveutuvat.


      • ajattelua_mukaan

        Se on ollut jäässä.
        Onhan näitä jäämiehiä löydetty Euroopan Alpeiltakin.


      • Vaikka_Jumala_on-
        noasboat kirjoitti:

        Voihan arkin rakentaa, mutta sille ei ole käyttöä.
        1.Moos.9:8 Ja Jumala puhui Nooalle ja hänen pojillensa, jotka olivat hänen kanssansa, sanoen:
        9 "Katso, minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa
        10 ja kaikkien elävien olentojen kanssa, jotka luonanne ovat, lintujen, karjaeläinten ja kaikkien metsäeläinten kanssa, jotka luonanne ovat, kaikkien kanssa, jotka arkista lähtivät, kaikkien maan eläinten kanssa.
        11 Minä teen liiton teidän kanssanne: ei koskaan enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella, eikä vedenpaisumus koskaan enää maata turmele."
        12 Ja Jumala sanoi: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä ikuisiksi ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka teidän luonanne ovat:
        13 minä panen kaareni pilviin, ja se on oleva liiton merkkinä minun ja maan välillä.
        14 Ja kun minä kokoan pilviä maan päälle ja kaari näkyy pilvissä,
        15 muistan minä liittoni, joka on minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa.
        16 Niin kaari on oleva pilvissä, ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on."
        17 Ja Jumala sanoi Nooalle: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä olen tehnyt itseni ja kaiken lihan välillä, joka maan päällä on".
        18 Ja Nooan pojat, jotka lähtivät arkista, olivat Seem, Haam ja Jaafet. Ja Haam oli Kanaanin isä.
        19 Nämä kolme ovat Nooan pojat, ja heistä kaikki maan asukkaat polveutuvat.

        kun luvannut, että vedenpaisumusta ei enää tule, niin voisihan tällaisen arkin rakentaa vaikka torvapaikaksi melpereiden hyökkäyksiä vastaan. Mukavampihan siellä arkissa olisi Jumalan lasten odotella maailmanloppua ykdessä kuin olla maailman lasten pilkattavana.


      • Ice.manne
        ajattelua_mukaan kirjoitti:

        Se on ollut jäässä.
        Onhan näitä jäämiehiä löydetty Euroopan Alpeiltakin.

        Yks jäämies ajaa vormuloitakin verrarilla.


      • Ara.rattiin
        Vaikka_Jumala_on- kirjoitti:

        kun luvannut, että vedenpaisumusta ei enää tule, niin voisihan tällaisen arkin rakentaa vaikka torvapaikaksi melpereiden hyökkäyksiä vastaan. Mukavampihan siellä arkissa olisi Jumalan lasten odotella maailmanloppua ykdessä kuin olla maailman lasten pilkattavana.

        Eikö olis helpompaa panna se melperi sinne arkkiin ja siirtää vaikka Araratille. Turkin kanssahan on EU tehnyt näitä pakolaissopimuksia, joten kai ne yhden melperinkin sinne ottais, jos hinnoista sovitaan. Kyseessä ei tosin olisi pakolainen, vaan karkoitus.


      • tietäväinen

        Nooan arkki oli rakennettu honkapuusta. 1. Moos. 6:14 "Tee itsellesi arkki honkapuista, rakenna arkki täyteen kammioita, ja tervaa se sisältä ja ulkoa."


      • tietäväinen

        Myös vedenpaisumus on tieteellisesti todistettu tosiasia.


    • bertil.perversson

      Värilliset kuvat Nooan arkista kuuluvat samaan luokkaan kuin paahtoleipien pyhät kuvat;-D

    • raamatuntulkintaa

      Nooan arkkia ei ole ikinä ollut olemassakaan.Se on kuvainnollinen tarina jonka merkitys on seuraava.

      Jumala halusi pyyhkiä ihmisen pois tulvalla koska sen ajatukset olivat pahoja. Noah oli henkinen ihminen joka ei elänyt kuten muut egon omaavat joiden ajatukset olivat pahoja. Noah kuvaa ihmisen korkeampaa tietoisuutta. Tulva=vesi=puhdistaminen. Kun vettä sataa taivaalta se puhdistaa maan.

      Noah tarina on raamatussa kirjoitettu jotta eläisimme hengellistä ja henkistä elämää.

      • Hän_näki

        Matteus 24: 37-42
        37 "Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. 38 Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. 39 Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. 40 Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään. 41 Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään.
        42 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee."


      • raamatuntulkintaa
        Hän_näki kirjoitti:

        Matteus 24: 37-42
        37 "Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. 38 Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. 39 Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. 40 Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään. 41 Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään.
        42 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee."

        Tämä kuvaa samaa. Koko maailma tulee muuttumaan tavalla jota kukaan ei odota. Tämä ei kuitenkaan tarkoita pelkkää pahuutta vaan muutosta parempaan. Uutta tilaisuutta ihmiskunnalle.


      • NiinTahiNäin2
        Hän_näki kirjoitti:

        Matteus 24: 37-42
        37 "Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. 38 Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. 39 Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. 40 Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään. 41 Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään.
        42 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee."

        "toinen otetaan, toinen jätetään"
        Voidaan kääntää toisinkin esim;
        "Toinen jää, toinen lähtee"
        Tai vaikka:
        "Toinen pysyy, toinen luopuu"

        Se, miten tuon kääntää riippuu siitä mitä tulkitaan Jeesuksen sillä tarkoittaneen.


      • toinenjatoinen

        Avainajatus lienee:
        Varmastikin Herran tulo yllättää kuin varas maailman ihmiset, jotka eivät halua kuulla varoitusta lähestyvästä onnettomuudesta (2. Pietarin kirje 3:3–7).
        Mutta miten on tosi kristittyjen laita?
        Miksi meidänkin täytyy pysyä valveilla ja valmiina? Jeesus selitti: ”Silloin on kaksi miestä pellolla: toinen otetaan mukaan ja toinen jätetään; kaksi naista on jauhamassa käsimyllyn ääressä: toinen otetaan mukaan ja toinen jätetään.” (Matteus 24:40, 41.) Ne jotka osoittavat olevansa valmiita, ”otetaan mukaan” eli pelastetaan silloin, kun jumalaton maailma tuhotaan. Toiset ”jätetään” tuhon omaksi, koska he ovat tavoitelleet itsekkäästi vain omaa parastaan. Heidän joukossaan voi olla kristittyjä, jotka ovat joskus oppineet totuuden mutta eivät ole pysyneet valveilla.


      • Kesitas_varmaan

        olisi riemuissaan, jos tulisi uusi vedenpaisumus. Hän voisi olla pysyvästi upoksissa.


    • paskajäänteitä

      Minä löysin monen kilon kultasuonen.
      Turkista.
      -
      Muutama hirvikärpänen lie ollut /oli turkissa..............
      -
      Oli jäänteet tuhatvuotisesta turkista, -----nimittäin kärpäsenpaskoja.
      -
      Mutta paikkaa en tarkemmin kerro..........

      • 1-2-3

        Ei sun tartte täällä kertoa, että vintilläs on matot sekaisin.


      • käykääydessäain

        "että vintilläs on matot sekaisin."
        -
        Heh.
        kun ei ole.
        -
        Laihian käpälät uskoo "kultasuoneen ja "Nooan arkkiin".

        Ilmanaikuinen vl saarnamiespuliukko/kauttanotkuva liikkeellä....

        heh, heh.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe