TYP kyykytys

Uteliastyötön

Miten TYP voi hoitaa kaikki yli 12 kk työttömänä olleet henkilökohtaisilla tapaamisilla sossun tädin, kelan edustajan, työkkäri edustajan kanssa, kun ei edes työkkäri siihen kykene ilman heitäkään? Saatikka jos siellä joutuu ravaamaan vähintään kerran kuukaudessa ja useamminkin? Taisi päättäjät haukata aika ison ongelman etten sanoisi. TE-keskukseen kun ei heillä ole enää asiaa jos TE-keskus laittaneet TYP palvelujen pariin. Montakohan tuhatta TYP ns asiantuntijaa on kunnat joutuneet palkkaamaan heitä varten?

40

1197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Listalässy

      "Montakohan tuhatta TYP ns asiantuntijaa on kunnat joutuneet palkkaamaan heitä varten?"

      Liian monta. Tosin ongelmana eivät ole ne siellä pöydän toisella puolen istuvat tätit, vaan se että kun työkkärille tuli sinänsä tarpeeton rinnakkaisorganissatio myymään samaa "ei ole" tuotetta työnkysyjille, tuli samalla myös tarve palkata lisää kovapalkkaisia käytännössä ei mitään tuottavia pomoja tuon sinänsä turhan organisation palvelukseen.

      Ne tätithän olivat jo töissä siellä työkkärin ihmispuolella tai sossussa, ei heitä TYP:in aloittamisen vuoksi palkattu vaan siirrettiin työtehtävästä toiseen.

      TYP on pelkkä ilmaistyövoiman välitysorganisatio, joka tosin tekee mitä tekee koska järjetön ja kostonhimoinen laki pakottaa sen tekemään niin.

      Mutta oli miten oli, silti työttömyydessä kyse on pohjimmiltaan siitä että palkkatyöpaikkojen tarjonta ei vastaa niitä kyselevien määrään, ja jos puuttuu 500 000 palkkatyöpaikkaa niin silloin on 500 000 työtöntä, oli olemassa TYP tai ei.

      Yleensäottaen voitaneen väittää että palkkatyöpaikka käytännössä aina avataan vain jos on jonkinsortin pakko tehdä niin.

      Mainittu pakko pääsääntöisesti aiheutuu koska työnteettäjä ei itse osaa, pysty, ehdi, viitsi, jne, sitä jotain työtä tai työmäärää tehdä.

      Se että noin 500 000 palkkatyöpaikkaa vaikuttaisi puuttuvan ilmentänee sen että mainittua pakkoa ei riittävästi ole tai esiinny, tai että on ilmaantunut jokin tapa kiertää ilmenevää palkkatyön teettämisen pakkoa.

      Edellä mainitusta palkkatyön teettämisen pakon kiertämisestä ilmeisin tapa on se että tarvittava työsuoritus tai -määrä voidaan jonkin hurskaan perustelun varjolla teettää palkattomana pakkotyönä.

      Joka kerta kun jokin työsuoritus tai -määrä joka muuten olisi ollut pakko teettää palkkatyönä, tehdään (ja tapahtui se teettäminen kuinka hurskaasti hyvänsä perusteltuna) palkattomana pakkotyönä, pakko teettää palkkatyötä samalla vähenee.

      Joten kun palkkatyössä käynti on mahdollista vain koska jollakin on jonkin työmäärän tai -suorituksen palkkatyönä teettämispakko, TYP palkattoman pakkotyön teettämisorganisationa ei vähennä palkkatyön teettämisen pakon puutteen ilmentymää (=työttömyyttä), vaan tosiasiassa lisää tai ainakin ylläpitää sitä.

      Ja joka kerta kun matalintakin TES-palkkaa saava työntekijä korvataan työttömyyskorvaus 9euroa pakkotyöntekijällä samalla laskee kyseisen työpaikan haltijan asuinseudun yleinen ostovoima hitusen jos TES-palkkainen ja hänet korvannut palkaton pakkotyöntekijä asuvat samalla seudulla.

      Ja aina kun noita TYP-lähtöisiä ostovoiman laskuja kertyy samalle seutukunnalle 5 -10 kplta se riittää hävittämään tai alkamasta estämään yhden vapaitten työmarkkinoiten palkkatyöpaikan. Noin TYP toiminallaan sekä aiheuttaa että ylläpitää vallitsevaa työttömyyttä, eikä kuten sen tarkoitus on olevinaan vähennä työttömyyttä tosiasiassa lainkaan.

      TYP, aina silloin kun sen toiminta, siis hurskasti perusteltu palkattoman pakkotyövoiman välitys, kohdistuu perusterveeseen ja työkykyiseen työttömään, on sitä että sammutellaan tulipaloa heittämällä siihen bensaa.

      Lainataanpa toisaalta:
      "Ilmainen työ itsessään on mätä ajatus, sillä jos joku ei ole valmis maksamaan tehdystä työstä, täytyy työn lähtökohtaisesti olla arvotonta. Jos niin taas ei ole, on kyseessä puhdas orjuus." :kirjoittanut Mikaela Peth

      http://mikaelapeth1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215877-pikku-mustan-tieteentekijoiden-tyonayte-tyonaytteesta

      -kannattaa lukea tuo erinomainen kirjoitus Mikaela Pethiltä.

      • yks1kolme3

        Pitää muistaa, että läheskään kaikki eivät ole perusterveitä, työkykyisiä tai työhaluisia alun alkaenkaan. TYP lienee heille ihan oikea paikka.

        Muiden osalta olet oikeassa, että tämä uusi sihti vaikuttaa kaavamaiselta. Ihan hyvä, jos olisi ns. nousukausi, mutta tähän tilanteeseen ehkä ongelmallinen.

        Kyselen varmaan tyhmiä, mutta mitä ihmettä tuo pakkotyövoiman välitys on?


      • 167-176
        yks1kolme3 kirjoitti:

        Pitää muistaa, että läheskään kaikki eivät ole perusterveitä, työkykyisiä tai työhaluisia alun alkaenkaan. TYP lienee heille ihan oikea paikka.

        Muiden osalta olet oikeassa, että tämä uusi sihti vaikuttaa kaavamaiselta. Ihan hyvä, jos olisi ns. nousukausi, mutta tähän tilanteeseen ehkä ongelmallinen.

        Kyselen varmaan tyhmiä, mutta mitä ihmettä tuo pakkotyövoiman välitys on?

        Pakotetaan terveitä ja työkykyisiä ja työhaluisia kuntouttavaksi työtoiminnaksi kutsuttuun orjatyötoimintaan vaikka kyseinen toiminta on tarkoitettu juuri sellaisille jotka eivät pysty töihin jolloin tulee ainakin kaksinkertainen vahinko. Kyseessä on kunnan tahallinen hyötymistarkoituksessa tehty lainrikkomus josta noita orjuuttajia on käytännössä mahdoton saada vastuuseen.


      • Joudunko.typpiin
        167-176 kirjoitti:

        Pakotetaan terveitä ja työkykyisiä ja työhaluisia kuntouttavaksi työtoiminnaksi kutsuttuun orjatyötoimintaan vaikka kyseinen toiminta on tarkoitettu juuri sellaisille jotka eivät pysty töihin jolloin tulee ainakin kaksinkertainen vahinko. Kyseessä on kunnan tahallinen hyötymistarkoituksessa tehty lainrikkomus josta noita orjuuttajia on käytännössä mahdoton saada vastuuseen.

        Mikä riittää siihen, että minut arvioidaan työkyvyttömäksi? Jos selkäni tulee kipeäksi tai masennun kun saan työtarjouksen? Jos olen vähän huonommin tavoitettavissa enkä anna puhelinnumeroani tai sähköpostiosoitettani, niin voidaanko katsoa, että yrittäisin vältellä työtä tai ainakin yhteydenottoja?


    • hengaillaan

      Älä turhia huolehdi etukäteen. Tehostetaan, tehostetaan.

    • Vajakkityöttömät

      Voi pikku tyttöä, oikein sossutädin luo aiot mennä. Ottaako täti sinut sylkkyyn.

    • VantaanTyp

      Itselläni luki työkkärin tiedoissa, että siirretty viime kuussa TYP asiakkaaksi. Milloin olisi odotettavissa sinne kutsu?

      • jfjfhfodhdgsj

        Hei. Mulle tuli kutsu Typpiin noin kahden kuukauden päästä siitä, kun työkkäri ilmoitti siirtäneensä mut sinne asiakkaaksi. Mutta sattuipa sopivasti, kun hupsistakeikkaa, työttömyyteni päättyikin yllättäin pari päivää ennen ensimmäistä tapaamista siellä:) Mikä sattuma :)


    • ListaLässy

      "Kyseessä on kunnan tahallinen hyötymistarkoituksessa tehty lainrikkomus josta noita orjuuttajia on käytännössä mahdoton saada vastuuseen."

      Ei välttämättä ole tahallinen, vaan kunnan on käytännössä pakko "kuntouttaa" terveitä palkattomalla pakkotyön teettämisellä, koska muuten kunnalle rapsahtaa sakkoja. Tällä sakotusmenettelyllä valtio tavallaan siirtää kunnan vastuulle sen että sen kunnan alueen yksityisillä työnantajilla ei ole tarvetta tai halua palkata kaikkia kunnan työikäisiä palkkatyösuhteeseen. Ja se on outoa sillä mitä helvettiä kunta sille voi? Eihän kunta voi ketään yksityistä työnantajaa pakottaa ottamaan töihin työntekijöitä joita tämä ei töihin tarvitse.

      Melkoinen osa "kuntouttavan" työtoiminnan suorittamispaikoista on aiemmin ja vielä nykyäänkin työllisyysvaroin palkattujen palkkatyöpaikkoina toimineita sinänsä normaaleja palkkatyöpaikkoja.

      Puuttumatta yhtään siihen että laissa kuntouttavasta työtoiminnasta nimenomaan kielletään normaalia palkkatyötä korvaavan työn teettäminen kuntoutujilla, niin kumminkin koko ajan järjestelmällisesti sitä tapahtuu, ja jos työvoimaviranomainen järjestelmällisesti joutuu rikkomaan kyseistä lakia, niin silloin siinä laissa täytyy olla jotain erittäin vakavasti viturallaan.

      Niinpä ennen tuommoinen työllistämisvaroin palkatun työpaikka työllisti normaaliin palkkatyöhön hölö A:n 6 kk:ksi, sitten töihin tuli 6 kk:ksi hölö B, seuraavaksi vastaavasti hölö C ja ehkä vielä hölö D:kin, jonka jälkeen olikin taas hölö A:n vuoro olla palkkatöissä siinä työpaikassa 6 kk:tta. Ja kaikki tuo merkitsi että 3 - 4 henkeä käytännössä jakoi tuota yhtä palkkatyöpaikkaa keskenään.

      Nyt sensijaan se aivan sama työpaikka, ja ensin A "kuntoutuu" siinä palkatta töitä tehden 3 kk:tta ja sitten hänet palkitaan joko "kuntoutumisestaan" tai siitä että ei sen 3 kk:den aikana tullut aseen kanssa sinne työpaikalle ja aloittanut ammuskelua normaalilla palkkatyöllä siinä samassa työpaikassa ja ihan samaa työtä edelleen tehden 6 kk:tta, sen jälkeen sama kuvio B:n kanssa ja taas kuluu 9 kk:tta, samoin C:n ja ehkä D:kin kanssa ja kumpikin ovat töissä tuossa työpaikassa myös 3 6 kk:tta, ja tapahtuu että tuo aiemmin 100%:sesti palkkatyöpaikkana toiminut työpaikka on enää palkkatyökäytössä vain 50 - 75% vuosittaisesta siinä tehdystä työajasta, ja vastaavasti A,B,C ja D ovat pitempään työttöminä palkkatyöhukinsa väleissä, ovat koska kunkin työttömänä möllötys jakso kestää nyt 9 kk:tta pitempään kuin mitä aiemmin kesti.

      Kiitos kuntouttavan työtoiminnan henkilöt A,B,C ja D ovat nykyään pitempään työttöminä ja vastaavasti vähempi palkkatyössäkäyviä kuin mitä olivat aikaan ennen kuntouttavan työtoiminnan alkua.

      Ja koska he normaalia palkkatyötä nyt tekevät missähyvänsä aikamäärässä kuten vaikkapa 5 vuotta aiempaa vähemmän, he elävät aiempaa köyhempinä ja aikanaan tulevat saamaan selkeästi matalampaa eläketurvaakin.

      Kaikenkaikkiaan A,B,C ja D eivät hyötyneet tästä kuntouttamisestaan mitenkään ja se yhteisö jossa he elämäänsä elävät menettää sen takia yleistä ostovoimaa jo sekä nyt että vielä kauan tulevaisuudessakin sitten kun A,B,C,D ovat eläkeläisiä.

      Toki työnantajansa tai valtio on säästävinään heidän palkka- ja eläkemenoissa, mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, tosiasiassa heidän tulojensa keinotekoinen alentaminen näillä sinänsä turhilla kuntoutusjaksoilla aina myös syö toimintaedelletyksiä asuinseutunsa vapaitten markkinoitten palkkatyöpaikoilta joiden olemassaolo ja säilyminen on täysin sijaintiseutunsa asukkaiden yleisen ostovoiman ja -käyttäytymisen varassa. Ja mitä vähempi asuinseutukunnalla on tai aukeaa vapaitten markkinoiden palkkatyöpaikkoja sitä varmemmin A,B,C ja D ovat lopun työikäänsä tuossa edellä kuvatussa työttömyysjakso-kuntoutusjakso-määräaikainentyöllistämistyöjakso-jatakaisinalkuun kierteessä ilman toivoakaan siitä irtipääsystä.

      • 167-176

        "Ei välttämättä ole tahallinen, vaan kunnan on käytännössä pakko "kuntouttaa" terveitä palkattomalla pakkotyön teettämisellä, koska muuten kunnalle rapsahtaa sakkoja. "
        Täysin tahallinen kun se on kunnan "viisaiden" päätöksellä tehty päätös joka ei kestä päivänvaloa eikä lähempää juridista tarkastelua, ei kunta voi perustella laittommuksia "sakkojen" välttämisellä eikä kyseeessä ole edes sakko vaan lakisääteinen maksu. Tuon maksun voi välttää muutenkin ja ainoa laillinen keino työkykyisten kohdalla on palkkatukityö eikä se tule kunnalle yhtään kalliimaksi kun tarpeeton orjakuntoutus.

        " jos työvoimaviranomainen järjestelmällisesti joutuu rikkomaan kyseistä lakia, niin silloin siinä laissa täytyy olla jotain erittäin vakavasti viturallaan. "
        Ei joudu vaan tahtoo. Se mikä on viturallaan on noiden virkanilkkien korvien välissä. Oma syynsä on työttömilläkin kun eivät vaadi lakien noudattamista. Kieltäytä ei kannata mutta oma laillisuusvalvonta pitää toimia kun viralllinen taho ei siihen pysty eikä taida halutakkaan. Tosin työttömällä ei ole oikein hygieenisä ja riittävän nopeita oikeussuojakeinoja ja sitä nuo virkanilkit käyttävät hyväksi.


      • KuntalainenE
        167-176 kirjoitti:

        "Ei välttämättä ole tahallinen, vaan kunnan on käytännössä pakko "kuntouttaa" terveitä palkattomalla pakkotyön teettämisellä, koska muuten kunnalle rapsahtaa sakkoja. "
        Täysin tahallinen kun se on kunnan "viisaiden" päätöksellä tehty päätös joka ei kestä päivänvaloa eikä lähempää juridista tarkastelua, ei kunta voi perustella laittommuksia "sakkojen" välttämisellä eikä kyseeessä ole edes sakko vaan lakisääteinen maksu. Tuon maksun voi välttää muutenkin ja ainoa laillinen keino työkykyisten kohdalla on palkkatukityö eikä se tule kunnalle yhtään kalliimaksi kun tarpeeton orjakuntoutus.

        " jos työvoimaviranomainen järjestelmällisesti joutuu rikkomaan kyseistä lakia, niin silloin siinä laissa täytyy olla jotain erittäin vakavasti viturallaan. "
        Ei joudu vaan tahtoo. Se mikä on viturallaan on noiden virkanilkkien korvien välissä. Oma syynsä on työttömilläkin kun eivät vaadi lakien noudattamista. Kieltäytä ei kannata mutta oma laillisuusvalvonta pitää toimia kun viralllinen taho ei siihen pysty eikä taida halutakkaan. Tosin työttömällä ei ole oikein hygieenisä ja riittävän nopeita oikeussuojakeinoja ja sitä nuo virkanilkit käyttävät hyväksi.

        Kirjoitat, että palkkatukityö ei tule kunnalle yhtään kalliimmaksi kuin tarpeeton orjakuntoutus. Tulee kalliimmaksi, koska kunta ei käytännössä saa enää valtiolta juurikaan palkkatukirahaa. Joskus tuo kirjoittamasi varmaan on pitänytkin paikkansa, mutta ei enää.
        Toinen kohta. Jos kunta pistää porukkaa omaan kuntouttavaan toimintaansa, se ei ole laitonta, vaikka niin väität. Jos pistää yrityspuolelle kuntouttavaan, se on laitonta, koska laki sanoo yksiselitteisesti että ” Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa hankkia yritykseltä.”


      • 167-176
        KuntalainenE kirjoitti:

        Kirjoitat, että palkkatukityö ei tule kunnalle yhtään kalliimmaksi kuin tarpeeton orjakuntoutus. Tulee kalliimmaksi, koska kunta ei käytännössä saa enää valtiolta juurikaan palkkatukirahaa. Joskus tuo kirjoittamasi varmaan on pitänytkin paikkansa, mutta ei enää.
        Toinen kohta. Jos kunta pistää porukkaa omaan kuntouttavaan toimintaansa, se ei ole laitonta, vaikka niin väität. Jos pistää yrityspuolelle kuntouttavaan, se on laitonta, koska laki sanoo yksiselitteisesti että ” Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa hankkia yritykseltä.”

        Kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen sekä 1.1.2015 voimaan tulevat kuntouttavan työtoiminnan lain muutokset

        http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ordnande-av-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-och-andringar-i-lagen-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-som-trader-i-kraft-1-1-2015

        " Työ- ja elinkeinotoimisto ja kunta laativat aktivointisuunnitelman yhdessä henkilön kanssa. Aktivointisuunnitelmassa sovitaan henkilön tarpeen mukaisista palveluista, jotka voivat olla työtarjouksia, julkisia työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa, muita sosiaalipalveluja sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja."
        Ei voi laittaa vaan asiasta täytyy SOPIA YHDESSÄ. Käytännössä tuo on aina virkanilkin sanelua.

        " Kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu niille työttömille, jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Heidän kohdallaan aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä laissa ensisijaisiksi määriteltyjä julkisia työvoimapalveluita kuten esimerkiksi työkokeilua ja palkkatuettua työtä, ellei suora työllistyminen avoimille työmarkkinoille ole mahdollista. "
        Ei voi laittaa sellaisia jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Käytännössä juuri työkykisiä haetaan.

        Kannattaa lukea nuo STM:n ohjeet, siellä on paljon muitakin asioita joilla virkanilkit pyyhkivät persaustaan.


      • sittenkin.kevät
        167-176 kirjoitti:

        Kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen sekä 1.1.2015 voimaan tulevat kuntouttavan työtoiminnan lain muutokset

        http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ordnande-av-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-och-andringar-i-lagen-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-som-trader-i-kraft-1-1-2015

        " Työ- ja elinkeinotoimisto ja kunta laativat aktivointisuunnitelman yhdessä henkilön kanssa. Aktivointisuunnitelmassa sovitaan henkilön tarpeen mukaisista palveluista, jotka voivat olla työtarjouksia, julkisia työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa, muita sosiaalipalveluja sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja."
        Ei voi laittaa vaan asiasta täytyy SOPIA YHDESSÄ. Käytännössä tuo on aina virkanilkin sanelua.

        " Kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu niille työttömille, jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Heidän kohdallaan aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä laissa ensisijaisiksi määriteltyjä julkisia työvoimapalveluita kuten esimerkiksi työkokeilua ja palkkatuettua työtä, ellei suora työllistyminen avoimille työmarkkinoille ole mahdollista. "
        Ei voi laittaa sellaisia jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Käytännössä juuri työkykisiä haetaan.

        Kannattaa lukea nuo STM:n ohjeet, siellä on paljon muitakin asioita joilla virkanilkit pyyhkivät persaustaan.

        Eli siis jos pystyn osallistumaan muihin julkisiin työvoimapalveluihin, minun ei tarvitse mennä kuntouttavaan työtoimintaan? Etsin netistä, ilmeisesti ainakin mahdollisia sellainen kuin työkokeilu, työvoimakoulutus, omaehtoinen koulutus, työhönvalmennus, yritysraha. Onko niitä vielä muita?


      • 167-176
        sittenkin.kevät kirjoitti:

        Eli siis jos pystyn osallistumaan muihin julkisiin työvoimapalveluihin, minun ei tarvitse mennä kuntouttavaan työtoimintaan? Etsin netistä, ilmeisesti ainakin mahdollisia sellainen kuin työkokeilu, työvoimakoulutus, omaehtoinen koulutus, työhönvalmennus, yritysraha. Onko niitä vielä muita?

        Lain ja ministeriön ohjeiden mukaan näin on asia. Mielivaltaiset virkanilkit käyttävät sellaista valtaa jota heillä ei ole, pidä puolesi ja sano suoraan miten asiat ovat.
        Tuo ministeriön ohje ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista jota pitää lain kuntouttavasta työtoiminnasta mukaan noudattaa aktivointisuunnitelmaa tehdessä on monelle virkanilkille tuntematon. Sen voi tehdä tunnetuksi vaikka antamalla kopion noista tilaisuuden alkuksi virkanilkille.

        Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2:4§ 2 mom
        "Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa."
        Tuo on kova pala virkanilkille.


        http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ordnande-av-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-och-andringar-i-lagen-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-som-trader-i-kraft-1-1-2015
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189


      • jospystyyjoskykenee

        Tämä jäi vielä epäselväksi. Miksei porukka sitten osallistu muihin julkisiin työvoimapalveluihin, jos siihen kykenee?


      • EnnenMaksettiinPalkka
        jospystyyjoskykenee kirjoitti:

        Tämä jäi vielä epäselväksi. Miksei porukka sitten osallistu muihin julkisiin työvoimapalveluihin, jos siihen kykenee?

        Palkattomaan työhön vai? Miksi helvetissä tekisi palkatta työtä? Sillon kun minä olin nuori maksettiin työstä aina palkka työntekijälle.


    • PhyllisTyps

      "jos työvoimaviranomainen järjestelmällisesti joutuu rikkomaan kyseistä lakia, niin silloin siinä laissa täytyy olla jotain erittäin vakavasti viturallaan."

      Suomen väitetysti piti olla tekemätöntä työtä täynänsä, mutta kun tuli TYP, jonka toiminnan piti alkuperäisen idean mukaan lähes täysin perustua tuon tekemättömän työn teettämiseen,(ja siksi laissa kuntouttavasta pakkotyötoiminnasta on tekohurskautta tihkuva säädös että kuntouttavalla työntohinalla ei saa korvata normaalia palkkatyötä) niin sitä tekemätöntä työtä ei sitten löytynytkään kuin ehkä muutamalle sadalle hengelle kerrallaan, mutta kuntoutettavia oli kymmenintuhansin, ja siksi sitten piti uhrata jokunen kymmenentuhatta työllisyysvaroin palkatun palkkatyöpaikkaa kuntouttavan pakkotyötohinan järjestämiseen.

      Mikä taas tarkoittaa että työttömyys tosiasiassa kasvoi saman verran kun niitä palkkatyöpaikkoja lakkasi tuolloin olemasta palkkatyöpaikkoja.

      Mutta kun kyseessä oli ja on työttömien kyykytys niin se että jotain lakia tai lakeja viranomaistoimintana jatkuvasti ja järjestelmällisesti rikotaan ei kiinnosta eikä vaivaa ketään, paitsi ehkä työttömiä, mutta nehän nyt aina narisee mistä hyvänsä jos niitä yritetään saada nousemaan sohvaltaan.

      Niin työttömän sohva, se on kumma kapine se, vain siksi että se ylipäätään on olemassa esim mikä hyvänsä Oy Yritys Ab ei niin millään pysty avaamaan tai avoimeksi ilmoittamaan palkkatyöpaikkoja, ei vaikka työvoimapula siellä yrityksessä olisi kuinka huutava.

      Siksi olenkin jo ottanut yhteyttä TEM-ministeriön asiantuntijoihin, ja ehdottanut että oikein laissa säädetään että työttömän kotona ei saa karenssin uhalla olla sohvaa. Tai jos työttömän kanssa saman katon alla asuu ihmisiäkin, ja siksi sohva on tavallaan siellä asunnossa välttämättömyys, niin sitten sinne asuntoon asennettaisiin elektroninen valvontalaitteisto joka heti hälyttää joko hälytyskeskuksessa tai kihlakunnan poliisilaitoksella tai lähimmässä työkkärissä jos tai kun itse laiska lortti, siis työtön, asettuu sille sohvalle vatupassiin. Eivät ole vielä TEM-ministeriöstä ehdotukseeni vastaanneet.

      • HuonoSohva

        Minun sohvalla ei ole kahteen vuoteen ollut vaaka-asennossa ketään sillä siinä tulee selkä kipeäksi. Pari vuotta sitten naapuri, entinen työtön joka oli juuri päässyt eläkkeelle, sammui siihen ja oli sillä aamulla selkä ja pääkin kipeä.


      • raitista_ilmaa

        Ei tämän työttömän pieneen asuntoon mitään sohvia sovi. Muuttaessani työttömyyden köyhdyttämänä pieneen asuntoon, sohva oli pakko purkaa ja viedä osat kierrätykseen. Onneksi työttömyydestä saastuneen luona ei koskaan käy vieraita, niin ei tarvitse miettiä, missä ne istuisi. Televisiokaan ei sopinut asuntooni ja hävitin senkin. Enpä niitä huonoja ohjelmia olisi halunnutkaan katsoa.


    • SohvatValvontaan

      Tarvitaan sohva laki.
      Sohva vero
      Sohvien valvonta ja katsastus palvelut
      eu direktiivi sohvan käytölle
      ja Typ sohva valvonta viranomaiset ( sdp-kokoomus-kepu-vihreät).
      Jotka seuraa, valvoo ja ratsaa sohvia.

      • kolmenistuttava_hallitus

        Miksei persut kelpaa sulle valvojiksi? Työministeri Soffarströmhän on persu.


      • OsaamattomuusTalkoot

        tämän talous ja kyykytys härdellin ovat rakentaneet sdp-kokoomus-kepu-vihreät-rkp !! siis johdossa, katainen, tuppi vanhanen, urpilainen lipponen...... ja suomi on suossa !!! siksi sohva katsastukseenkin tarvitaan sdp kokooamus osamista !!!!


    • tämmös_palvellaan

      Yli puolitoista vuotta olen yrittänyt Turusta aikaa varata, mutta eivät huoli edes jonotuslistalle asiakkaaksi.

      • Aninkaine

        Sul tullee kyl aikas kiirus, ko hiljaksis työkkärit paketoiran tyysti. Täsä kyl vähä uteliaisuus heräs, et kummost varte sä sielt ajan tarvit. Oleks sä siel ennestäs käyny?


      • tämmöttös_palvellaan

        Kerran käynyt.
        Sain työllistämispalveluista töitä palkkatuella pariksi vuodeksi. Ei ihan huono, verrattuna työmarkkinatukeen, vaikka todella ankeeta.
        Bruttona reilusti alle sen mitä olin saanut ansiosidonnaista.
        Näin alas voi ihminen joutua.


    • nähtyä

      Voiko säätiö ottaa kuntoutettavan tekemään säätiöön palkattujen töitä?

      • säätiöasiamiesjasihteeri

        Siis mitä porukkaa säätiössä on palkattuna töissä.


      • TeeKantelu

        Mikäli ry, säätiö tai vast. harjoittaa liiketoimintaa se ON YRITYS!

        Silloin "kuntoutettavia" orjia EI saa käyttää.

        Muutoinkaan "kuntoutettavilla" orjilla EI saa korvata työ- tai virkasuhteista työtä.

        Eli vastaus on yksinkertaisesti EI SAA!


    • VainSAIRAATorjiksi

      Jos henkilö on työmarkkinoilla aktiivinen, osaa käyttää te-toimiston palveluja, työnhakupalveluja ja ei ole elämänhallinta ongelmia, ei terveysongelmia niin EI kuuluu kuntouttavaan toimintaan.

      Kuntouttava työtoimintaa pitäisi työttömälle tarjota ainoastaan siinä tilanteessa, ettei hän ole kykenevä osallistumaan ensisijaisiin työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin, kuten työkokeilu tai työvoimakoulutus.

      Kuntouttavasta työtominnasta on säädetty lailla ja lain mukaan se on sosiaalipalvelua, eikä se ole tarkoitettu kuntatalouden paikkaamiseen.

      Kuntouttava työtoimintaa pitisi työttömälle tarjota ainoastaan siinä tilanteessa, ettei hän ole kykenevä osallistumaan ensisijaisiin työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin, kuten työkokeilu tai työvoimakoulutus.

      Kuntouttavassa työtoiminnassa olevia EI saa kyseisen lain mukaan hyödyntää elinkeinotoiminnassa.

      Lisäksi kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelu, ei työllistämishanke!

      • TemHallintoKyykyttää

        Oli miten oli......
        - itse olin pakotettu menemään kuntouttavaan oleilemaan, että pääsin pois karenssista.
        - mitään muuta toimenpidettä ei ollut ja mihinkään järkevään toimenpiteeseen en päässyt kun olin karenssissa.... Kun olin ollut useamman vuoden karenssissa, niin ainoa keino päästä pois karennssista oli kuntouttava pelleily !!!!!
        - tämä noin niin kuin tiedoksi, miten maa makaa ja ja työvoimapalvelut ei toimi!!!


    • KarenssissaOleviltako

      UUDET Takaisinperinnän perusteet

      Päättäessään toimeentulotuen myöntämisestä Kansaneläkelaitos tai kunnan toimielin voi samalla määrätä, että toimeentulotuki tai osa siitä peritään takaisin,

      tuen saajalta, jos hän on tahallaan laiminlyönyt velvollisuuden pitää huolta omasta elatuksestaan.

      Tarkoittaako tämä sitä että jos on kieltäytynyt jostain ja saanut karenssia, eli on tahallaan laiminlyönyt velvollisuuden pitää huolta omasta elatuksestaan, menettää sekä työttömyystukensa että toimeentulotuen, koska se peritään takaisin?

    • pakkoTyp

      Sain kutsun Typpiin. Olin kuullut siitä paljon pahaa, mutta ajattelin kuitenkin mennä ensimmäiseen tapaamiseen katsomaan itse, mitä tuleman pitää. Ajattelin että jos on ihan epäinhimillinen meininki, niin en sitten ensimmäisen tapaamisen jälkeen enää asioi heidän kanssaan. Ensimmäisessä tapaamisessa virkailija oli todella epäystävällinen. Virkailijan asenne minua kohtaan oli aivankuin olisin ollut jokin vaajaälyinen. Puuttui enää vain se, että olisi sylkenyt päälleni. Ajattelin että tämä oli sitten tässä, toista kertaa en paikalle tule.

      Ensimmäisen tapaamisen aikana virkailija antoi minulle ajan Typin terveydenhoitajan terveystarkastukseen. Olen täysin terve ja työkykyinen, eikä terveystarkastuksen tarvetta olisi ollut, mutta terveystarkastus on kuulemma silti pakollinen. Ajattelin siis että asiakkuus saa luvan loppua tähän, ja jätin menemättä
      terveystarkastukseen.

      Olin varustautunut siihen, että terveystarkastuksesta kieltäytymisestä saan rangaistukseksi 60 päivän karenssin tms. Olin varustautunut jo siihenkin että kieltäytymisen jälkeen tulisi uusi kutsu, ja toisesta kieltäytymisestä sitten rangaistustyössäoloehto. Mutta ei...Tulikin joku sellainen outo päätös, että työnhakusi ei ole voimassa toistaiseksi! Ei siis mitään karenssia, eikä mitään määräaikaa, vaan pelkkä päätös, että työnhaku ei ole voimassa toistaiseksi.

      Pitihän sitä sitten oikein työkkärin työttömyysturvaneuvonnasta kysyä, että mitä se tuollainen päätös tarkoittaa...???Vastaus oli sellainen, että terveystarkastuksesta kieltäytymisestä tulee rangaistukseksi työnhaun päättyminen toistaiseksi, eli työnhakuni astuu voimaan vasta sitten, kun suostun menemään kyseiseen tarkastukseen! Siis mitä ihmettä? Miten tämmöinen on mahdollista? Missä on pelkkä karenssi? Missä on rangaistustyössäoloehto päätös?

      Tällä hetkellä en saa rahaa mistään. Työttömyyskorvausta en saa, koska työnhakuni ei ole voimassa. Toimeentulotukea en saa, vaikka minulla on nollatulot. En edes alennettuna. En saa toimeentulotukea, koska toimeentulotukea hakiessa työnhaun pitäisi olla voimassa. Lisäksi toimeentulotuki hakemukseen tuli liittää mukaan joko karenssi-tai rangaistustyössäoloehto päätös! Sossusta ollaan kehotettu minua vain menemään sinne terveystarkastukseen!

      Kaverit jotka ovat kieltäytyneet alusta asti Typistä, eli eivät ole menneet siihen ensimmäiseenkään tapaamiseen, saavat toimeentulotukea. He kun ovat Typin tapaamisesta kieltäytymisestä saaneet rangaistukseksi karenssin. Eli siis Typin tapaamisesta kieltäytymisestä saa erilaisen rangaistuksen, mitä terveystarkastuksesta kieltäytymisestä. Uskomatonta! Suomennettuna tämä tarkoittaa sitä, että kun kerran olet mennyt Typpiin, et pääse siitä koskaan eroon!

      Minulla alkaa tässä pikkuhiljaa rahat loppua! Edessä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin se, että minun on pakko mennä sinne terveystarkastukseen. Sitten työnhakuni astuu taas voimaan, ja saan taas rahaa edes jostakin. Tällä tavalla ihminen pakon edessä kiristetään Typpiin! Minit voi tästä pelastaa enää vain ja ainoastaan työpaikka, jota ei ole! Olen jonossa oikeusaputoimistossa, ja jonotan sieltä ilmaista asianajajaa. Ei kait tämmöinen kiristys voi laillista olla!

      • eioikeusturvaa

        ei oikeusapu toimisto auta työtöntä, koska valtio/ kunta ei käy oikeutta itseään vastaan... kokemusta on.
        käytännössä työttömällä ei ole oikeusturvaa,,,,,ja esim.. joku vakuutusoikeus esim. kohtelee työttömiä miten sattuu, jne, jne..


      • LaitonSossu

        Laki toimeentulotuesta (1412/1997):
        Viimesijaisuus on mainittu:
        "1 §

        Toimeentulotuen tarkoitus

        Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla turvataan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo."

        MUTTA myöhemmässä kappaleessa on tarkennettu ja säädetty yksilökohtaisemmin työnhaun voimassaolon vaikutuksesta toimeentulotukeen (joten tämän pitäisi olla ensisijainen määrittäjä työnhaun voimassaolon suhteen sen vaikutuksista oikeuteen toimeentulotukeen):

        "2 a § (30.12.2002/1294)

        Velvollisuus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi

        Toimeentulotukea hakeva 17–64-vuotias henkilö on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon, ellei hän:

        1) ole työssä palkansaajana tai yrittäjänä;

        2) opiskele päätoimisesti;

        3) ole työttömyysturvalain (1290/2002) 3 luvun 3 §:n 1 momentissa tai 4 §:n 1–5 kohdassa tarkoitettu henkilö;

        4) ole laitoshoidon tai lääkärin toteaman sairauden vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä; tai

        5) ole muun edellä mainittuihin verrattavan hyväksyttävän syyn vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä.

        Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin tämän lain 10 §:ssä säädetään."

        Eli nimenomaan työnhaun voimassaolosta on k.o. laissa säädetty tämän pykälän mukaisesti siten, että toimeentulotuen perusosaa voidaan ALENTAA lain §10 mukaan MIKÄLI TYÖNHAKU EI OLE VOIMASSA, mutta kokonaan eväämistä ei työnhaun voimassaolemattomuuden puitteissa ole mahdollistettu laissa ollenkaan, vaan on säädetty pelkästää alentamisesta liittyen työnhaun voimassaoloon. Sikäli myönteiseen toimeentulotukipäätökseen täytyy olla oikeus huolimatta siitä, että työnhaku ei ole voimassa, mutta perusosaa voidaan lain mukaisesti alentaa §10 mukaan, jos työnhaku ei ole voimassa.

        Tässä vielä alentamisen perusteet §10 mukaan:

        "10 §

        Alennettu perusosa

        Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:

        1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta julkisesta työvoimapalvelusta, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa, tai hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai julkista työvoimapalvelua ole voitu tarjota taikka ammatillista koulutusta vailla oleva, täysi-ikäinen alle 25-vuotias on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän ei ole työttömyysturvalain 2 luvun 13 tai 14 §:n perusteella oikeutettu työttömyysetuuteen; (28.12.2012/1004)

        2) kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitettu maahanmuuttaja on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt kotoutumissuunnitelman laatimisesta tai osallistumasta kotoutumissuunnitelmassa yksilöidysti sovittuihin, työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin taikka jos hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei kotoutumissuunnitelmaa ole voitu laatia; (30.12.2010/1390)

        3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain (189/2001) 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on kieltäytynyt osallistumasta kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitetun aktivointisuunnitelman tai työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetussa laissa (1369/2014) tarkoitetun monialaisen työllistymissuunnitelman laatimiseen; (30.12.2014/1373)

        4) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on ilman työttömyysturvalain 2 a luvun 13 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä kieltäytynyt kuntouttavasta työtoiminnasta taikka keskeyttänyt tai omasta syystään joutunut keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan. (8.6.2012/291)

        (30.12.2002/1294)
        Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista, yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työ- ja elinkeinoviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi. Kansaneläkelaitoksen tulee tiedottaa hakijalle kunnan velvollisuudesta laatia suunnitelma ja ohjata tämä kunnan sosiaalitoimen asiakkaaksi suunnitelman laatimista varten. Kansaneläkelaitoksen tulee myös välittömästi toimittaa kunnan sosiaalitoimelle tiedoksi perusosan alentamista koskeva päätös ja ilmoittaa tästä hakijalle. (26.6.2015/815)"


        Eli jos sossu kieltäytyy mm. käsittelemästä toimeentulotukipäätöstä kokonaan yksinomaan koska työnhaku ei ole voimassa (ja näin ei voi olla oikeutta työmarkkinatukeen, koska työnhaun voimassaolo on sen edellytys), tai antaa kokonaan kielteisen päätöksen työnhaun voimassaolemattomuuden perusteella, niin onhan se selvästi laiton päätös. Onnea valituskäsittelyyn. Toivottavasti ei vie liian kauan...


      • LaitonSossu

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916
        Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta

        "1 §

        Työnhaun käynnistäminen ja voimassaolo

        Henkilöasiakkaan työnhaku käynnistyy sinä päivänä, kun hän pyytää sitä sähköisesti siihen tarkoitetussa verkkopalvelussa tai henkilökohtaisesti työ- ja elinkeinotoimistossa ja hänet rekisteröidään työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmään. Työ- ja elinkeinoviranomainen voi hyväksyä muullakin tavoin esitetyn pyynnön.

        Työnhaun voimassaolo lakkaa, jos työnhakija:

        1) ilmoittaa, ettei hän enää halua pitää työnhakuaan voimassa;

        2) ei asioi työ- ja elinkeinoviranomaisen kanssa viranomaisen antamassa määräajassa ja edellyttämällä tavalla; (16.5.2014/390)

        3) ei esitä työ- ja elinkeinoviranomaiselle sen antamassa määräajassa julkisen työvoimapalvelun tarjoamisen kannalta tarpeellisia selvityksiä ammatillisesta osaamisestaan, työhistoriastaan, koulutuksestaan ja työkyvystään;

        4) ei ilmoita työ- ja elinkeinoviranomaiselle työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovitussa määräajassa ja sovitulla tavalla, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa; tai

        5) ei osallistu työkyvyn tutkimuksiin ja arviointeihin, jotka ovat välttämättömiä hänen palvelutarpeensa selvittämiseksi.

        Työnhaun voimassaolon lakattua työnhaun voi käynnistää uudelleen siten kuin 1 momentissa säädetään. Jos työnhaun voimassaolo on lakannut 2 momentin 5 kohdassa tarkoitetun menettelyn johdosta, edellytetään lisäksi, että henkilöasiakas pyytäessään työnhaun käynnistämistä sitoutuu osallistumaan työkyvyn tutkimuksiin ja arviointeihin."


        ...
        Kannattaa lukea kohta 5) ja sitä seuraava lauseke. Eli tosiaankin työnhaun uudestaan käynnistämisestä on olemassa eri laki kieltäytyessä työkykyä selvittävistä palveluista mm. terveystarkastus, kuin monessa muussa tapauksessa jonka vuoksi työnhaku on katkennut! Aika paska nakki sinänsä.

        Eli siltä kannalta katsottuna voi olla helpompi kieltäytyä jo ennen TYPiä koko TYPistä, kuin suostua siihen, ja sen jälkeen kieltäytyä terveystarkastuksesta jota varmaan useimmiten heti ensialkuun tarjoavat
        ...
        Tosin tällä koko skeidalla ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa että ylläolevalla kaverilla tulisi kaikesta huolimatta olla oikeus alennettuun toimeentulotukeen, mikäli ei halua uusia työnhakuaan ollenkaan ja hoitaa asioitaan niin, että se ylipäätään olisi edes mahdollista (mm. terveystarkastus ehtona työnhaun uusimiselle).

        Se on säädetty laissa toimeentulotuesta kuten yllä kirjoitettu (2 a § (30.12.2002/1294).


    • nohuhhuhsentään

      What?Sulle on nyt annettu laiton tt-tuki päätös.Jos henkilöllä on nollatulot,niin silloin on oikeutettu ainakin vähintään tt-tuen perusosaan,oli työnhaku voimassa tahi ei.No,eipä tämä ole ensimmäinen kerta,kun jollekin annetaan laiton tt-tuli päätös.

    • toistaiseksityötön

      Tämä ei ole mitään uutta. Typ/Mopassa voidaan työtön laittaa uusimaan työnhaku vaikka Marssiin. Eli työnhaku on katkennut "toistaiseksi" ja sitä ei voi uusia netissä, vaan pitää tulla uusiman paikanpäälle. Vaan jos on työnhaku Typ/Mopan puolesta katkaistu "toistaiseksi", niin silloin saa myös sossun toimeentulotukea "toistaiseksi" jokainen kuukausi kerrallaan. Nimimerkille pakkoTyp on annettu laiton toimentulotukipäätös.

    • Treppolassg

      Taitaa olla niin että ei ole sossusta mitään päätöstä annettu vaan kehotettu menemään sinne lääkäriin. Jos näin niinkuin arvelen niin se päätös on vaadittava vasta sitten voi valittaa.

    • haahaaa

      Haluan haastaa oikeuteen Heli Hyytiäinen;Naisella
      ei ole mitään lakitajua saatikaan ei tutustu työhistoriaan
      Lähettelee aivan ihmeellisiä työtarjouksia!

      • Kkkkkkkl

        Haluaisin tietää kyseisestä henkilöstä lisää! Pystytkö laittamaan s postia?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe