Joukkoliikennetuki joka vuosi 500 000 000

Joukkoliikenteenjakovara

Jakopolitiikka mennyt liian pitkälle tässä maassa, kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen käytetään joka ikinen vuosi verovaroja vähintään puoli miljardia.
Hyvä kysymys miksi ? Lyhyet matkat ja autot täynnä matkustajia.
Tukirahan työntäminen, sen kun lisää vain kuluja ja verotuksen tarvetta. Hankitaan helposti kaikkea kivaa, voisi verrata vaikka maatalouteen, yli suurine traktoreineen.
Jakopolitiikan verovarojen keruu työllistää valtavasti ja maksaa, samoin esim. Joukkoliikennetukienkin jakaminen vaatii satoja ihmisiä. Se on jakopolitiikkaa, kyttäämistä ja valvomista.
Jos kaukoliikenne toimii omillaan, niin varmasti paikallisliikennekin pystyy siihen.
Bernerin ja ministeriön virkamiesten idea joukkoliikenteen vapauttamisesta markkinoille, byrokratian purku , on erinomainen ehdotus, jota kaikkien veroja maksavien tulisi kannattaa.
Suurien kaupunkien joukkoliikenne toimii varmasti kannattavasti ilman tukia ja verovaroja säästyy tärkeämpään. Velkakello hidastuu myös osaltaan yhteiskunnalla ja myös autoilijoilla.
Yhteiskunnan varoja säästyy myös investoinneissa, tukirahoilla ja velkaa ottamalla toisten maksettavaksi on ollut liian helppoa turvottaa montaa muutakin alaa.
Tästä mielipiteen vaihtoa, onko jakopolitiikka syönnyt itse jakovaransa, josta esim. Urpilainen aikoinaan kovasti puhui.

53

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • budjettii

      Miten puoli miljardii saadaan kulutettuu tuppukylän kumipyöriin!

    • Prööötti

      Aloittaja on aikalailla pihalla asioista.

    • Tuntematonpotilasko

      Pelkästään pääkaupungin paikallisliikenteeseen uppoaa 290 miljoonaa ja sitä rahaa jakaa n. 400 ihmistä.
      Linja-auton kuljettajan palkasta n. Puolet on veronmaksajien tukirahaa.
      Aloittaja ei kauhean paljon väärässä. On vain hyvä, että näitäkin asioita tuodaan julki, eikä mitään kaukaisia veroparatiiseja ainoastaan.

      • tunnettusotilas

        Niin ja jos miettii vaikka sitä kun lähtee sairaalasta saa yhteiskunnalta tukilapun taksia varten maksoi matka oikeasti mitä maksoi joten yhteiskunnan tukea sekin on vaikka kuinka kitisisi "sosiaaliaalista oikeudenmukaisuutta".

        Näillä puheilla jokainen maksaa sen minkä minkä tilaa ja sillä sipuli ja löpinät pois eikös juu ja jos eurot ei riitä niin kävelköön.


    • no_more_merja

      Aloittaja otti esiin tärkeän asian. Kaupunkiseutujen joukkoliikenne toimisi suurelta osin markkinaehtoisesti, jos siihen olisi mahdollisuus. Nyt se on lailla estetty, ja kova poru on alkanut lainsäädännön mahdollisesta korjaamisesta. Miksikö? Miksi säästöt eivät kelpaa? Syy on hyvin yksinkertainen: liian moni jäsenkirjapelle menettäisi verovaroin ylläpidetyn suojatyöpaikan. Suomen talous ei ole ollenkaan huonolla tolalla, kun tällaiseen turhaan tuhlailuun löytyy helposti satoja miljoonia vuosittain. Jos joku ei muista, kaupunkiseutujen pöhöttyneelle liikenteelle myönnettiin paljon lisärahaa kautta aikojen liikenneministerin, Merja Kyllösen toimesta muutamia vuosia sitten. Nyt olisi hallituksella tuhannen taalan paikka korjata laki ja saada aikaan huomattavia säästöjä.

      • CYSMYZYS

        JOS MUISTATE NIIN ESPOSSAA AIKOINAAN KAUPUNKILIIKENNE TOIMI PUOLITTAIN MARKKINAEHTOISESTI YHDESSÄ ESPOON KAUPUNGIN OMISTAMAN ESPOON AUTON KANSSA. ESPOON AUTO OLI UPPOTUKKI KOSKA JOUTUI HOITAMAAN KAIKKI KANNATTAMATTOMAT RUPULINJAT MUTTA SEN SIJAANN YKSITYISILLÄ OLI KISSANPÄIVÄT ..KATEPROSENTIT HUITELIVAT 30 PROSENTTIA...
        TÄTÄKÖ SAMAA TAAS HALUTAAN ?


      • Yritysykkönen
        CYSMYZYS kirjoitti:

        JOS MUISTATE NIIN ESPOSSAA AIKOINAAN KAUPUNKILIIKENNE TOIMI PUOLITTAIN MARKKINAEHTOISESTI YHDESSÄ ESPOON KAUPUNGIN OMISTAMAN ESPOON AUTON KANSSA. ESPOON AUTO OLI UPPOTUKKI KOSKA JOUTUI HOITAMAAN KAIKKI KANNATTAMATTOMAT RUPULINJAT MUTTA SEN SIJAANN YKSITYISILLÄ OLI KISSANPÄIVÄT ..KATEPROSENTIT HUITELIVAT 30 PROSENTTIA...
        TÄTÄKÖ SAMAA TAAS HALUTAAN ?

        Yksityiset yritykset muuten sitten katteistaaan makselevat veroja, jos kaikki yritykset olisivat tappiollisia, niin ei hyvä heiluisi.
        Siihenhän pitäisi pyrkiä, että yrityksillä menisi hyvin, niin menisi meillä kaikilla muillakin.
        Kommunismi on epäonnistunut jo ajatuksenakin, kuten Suomi sosialismikin ottaessaan tuotantovälineitä haltuunsa. Byrokratia paisuu ja sitä kutsutaan kauniimmalla nimellä kehittäminen.
        Rahat jotka survotaan ylihienoon joukkoliikenteeseen ovat pois esim. Vanhusten huollosta. Samalla Suomi sosialismi näivettää yrittämistä ja kaataa yrityksiä yhteiskunnan tuella, järjetöntä !


    • Hyvähuomio

      Joukkoliikennetukea on täysin turha pyörittää suurissa kaupungeissa, joissa se hoituisi murto-osalla hallintoa markkinoiden hoitamana.
      Tuolla puolella miljardilla olisi parempaakin käyttöä tai sitten sitä velkaa ei pitäisi lainkaan ottaa. maaseudulla homma taas hoituisi edulisimmin takseilla.

      • diippadappaaa

        Totta turisee talousviisas. Taksiluvat vapautetaan, neljäkymmentä uutta yrittäjää
        heittävät aamulla keikan koululle ja illalla takaisin. Kaikki nettoavat.


    • Sisäpiirintieto

      Taksit kun vapautetaan sääntelystä, niin joka ikinen taksiautoilija voi päättää, paljonko haluaa ajaa.
      Sama koskee linja-autoja ja yrittäjä itse saa päättää, minkä kokoista kalustoa käyttää.
      Luojan kiitos tuo sääntely ja byrokratia loppuu.

      • TILAAHASSANINPIZZATAKSI

        EI TARVITSEE ENÄÄ AJAA KOSKA AUTO SEISOO TOLPALLA ILMAN AJOJA

        HASSANIN VEROVAPAA PIZZATAKSI HOITAA KYYDIT 5 EUROLLA


    • Uteliasvaan

      Aika monta kommenttia samalta henkilöltä.

    • Henkilöautoilija

      Sen verran puutun asiaan, että paikallisliikenteessä käytetään kaupunkien omia verovaroja, joita kerätään kunnallisveroina.
      No ehkä jonkin verran valtionkin, ainakin Raidejokerin tyyppisissä suurissa investoinneissa.
      Se sitten mihin meillä yleensäkin on varaa onkin aivan oma tarinansa ja henkilöautoilija on aina netto maksaja.

      • ahon_ajattelija32

        Yhteisiä verorahoja ne ovat, ovat sitten valtion tai kaupungin kassasta. Se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että tollot virkamiehet polttavat miljoonia yhteisiä verovaroja vuosittain sellaiseen kohteeseen, minkä yritykset voisivat hoitaa lähes ilman tukiaisia monessa tapauksessa. Virkamiehet tosin vastustavat tätä viimeiseen hengenvetoon, koska samalla häviäisi monia jäsenkirjamiesten ja -naisten kalliisti verovaroin ylläpidettyjä suojatyöpaikkoja.


      • SÄÄSTÄMMERAHAA

        aivan oikein sanot ...ei tarvitse kilpailuttaa enää urakoita...voidaan jättää ahneet yrittäjät nuolemaan näppejä kun urakoita ei enää tule


    • Sosialistitollot

      Näitä tukihelvettejä riittää paljon muitakin tässä maassa ja tuki €uroja keräämään tarvitaan tuhansittain jäsenkirja ihmisiä. Jakamaan ja jakamista valvomaan tarvitaankin sitten jo kymmeniä tuhansia.
      Toisten rahoja on sitten paljon helpompi levitellä, kun siitä vielä sitten maksetaan palkkaakin hyvillä eduilla.
      Suomi sosialismi on tuhonnut lypsäviä lehmiä, kaatanut tuottavia yrityksiä ja vaikeuttaa yrittämistä vielä sen kun ehtii.
      Suomessa tuetaan täysin turhaan montaakin asiaa, joka ei ole pakko ja nyt hätäpäissään tehdään turhia investointeja sirkushuveihin, kun pitäisi saada tuottavia työpaikkoja vientiin.
      Sossujen ja Vihervasureiden keskittämismalli, investoinnit suuriin kaupunkeihin on tiensä päässä ja tullut nyt jo kalliiksi. Maaseutua kuritettu ja ajettu alas jopa huoltovarmuuden kustannuksella.
      Kyllä ihmetyttää tosiaankin, miksi pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tuetaan pelkästään yhtä paljon kuin koko Suomen yhteensä. Siellä kun on matkustajia autot täyteen ja melko lyhyet matkatkin.
      Muuta Suomea on kusetettu melko rankasti ja sitten ihmetellään velkaantumista.

    • Rahareikiäriittää

      Aloittajan kysymys, tuleeko esimerkiksi pääkaupunkiseudun joukkoliikenne toimeen omillaan, ilman tukia on ajankohtainen ja hyvä selvittää.
      Tuollaisessa paikassa, jossa paljon matkustajia ja potentiaalia, on oikeastaan varsin käsittämätöntä, että liikennettä tuetaan verovaroin.
      Nykyisin on tullut oikein maan tavaksi tukea jo ennestään hyvin toimeen tulevia, yrityksiä ja ihmisiäkin.
      Taksien vapauttaminen tulee viemään linja-autoilta matkustajia, kuten New Yorkissakin , kumpaakaan järjestelmää ei saa tukea ajeluun tyhjillä autoilla.
      Manhattanilla jossa ihmisiä on jo paljon enemmän kuin pääkaupunkiseudulla, maan päällä kuljetaan takseilla, busseilla ja jalkaisin. Raitiovaunut veisivät liikaa tilaa ja puurouttaisivat liikenteen. Raidejokerikin pitäisi arvioida uudelleen, onko järkeä tukea tällaista päällekkäistä hanketta.
      Nykyiseen älyttömään verovarojen haaskaukseen tukisysteemeineen tulee puuttua, sääntelyä ja byrokratiaa purkaen ja joukkoliikennettä markkinoille vapauttaen, kuten virkamiehet ovatkin jo oivaltaneet.

      • Uteliasvaan

        Kuka sinulle maksaa tuon saman asian toistosta?


    • mietitääs.vähän

      Helsingin Seudun Liikenteen HSL tuloista hieman alle puolet tulee lipputuloista, noin puolet kuntaosuuksista ja vain noin 2,5 % valtion tukena. Eli kuntien päättäjät tekevät nuo avustuspäätökset eivät ne tule valtion budjetista. Mihin valtion joukkoliikennetuki menee, sitä pitää kysyä heinähatuilta. Samalla voi kysyä, miksi Peräkyliin rakennetaan turhia monikaistaisia ohitusteitä, vaikka niillä ei ole liikennettäkään.

      • Kirveellä_Töitä

        Kuntaosuudet ovat myös verovaroja. Niille olisi paljon parempaakin käyttöä, kuin HSL:n kaltaisen pöhöttyneen suojatyöpaikkalinnakkeen ylläpito. Ruuhka-Suomen joukkoliikenne toimisi aivan hyvin markkinaehtoisesti, jos siihen annettaisiin tilaisuus. Voittajia olisivat joukkoliikenteen käyttäjät ja koko maan ja kyseisten kaupunkiseutujen talous. Ainoat häviäjät olisivat hyväpalkkaisen suojatyöpaikan menettävät poliittiset niljakkeet.


      • Markkinoillevaanheti
        Kirveellä_Töitä kirjoitti:

        Kuntaosuudet ovat myös verovaroja. Niille olisi paljon parempaakin käyttöä, kuin HSL:n kaltaisen pöhöttyneen suojatyöpaikkalinnakkeen ylläpito. Ruuhka-Suomen joukkoliikenne toimisi aivan hyvin markkinaehtoisesti, jos siihen annettaisiin tilaisuus. Voittajia olisivat joukkoliikenteen käyttäjät ja koko maan ja kyseisten kaupunkiseutujen talous. Ainoat häviäjät olisivat hyväpalkkaisen suojatyöpaikan menettävät poliittiset niljakkeet.

        Kunnallisveroilla tuettu, on täysin sama, kuin veroilla tuettu. Kunnallisveroilla tuettu on oikeastaan pahempi, kun kunnallisvero ei ole edes proressiivinen. Koskettaa köyhää kaikkein eniten.


    • Prööötti

      Jos esim hsl liikenteessä otettaisiin kaikki tuki pois, niin kyllähän matkustaja määrät romahtaisivat ja liikenteen laajuus olisi nykyiseen verrattuna todella pientä.

    • Tätämieltätästä

      Tuskin romahtaa mihinkään, liikuttavahan se on silti. Puolelle byrokratiasta tulee vain lähtö ja homma järkeistyy.

    • EiPerpanssi

      Aloittaja ei ilmeisesti tiedä, mutta tässä maassa lähes kaikki loppuisi ilman tukirahoitusta ja modernia yrityssosialismia. Tässä maassa on varmasti maailman kummallisimmat kapitalistit kiinalaisten kommareitten jälkeen. Sosialismi muuttuu saatanan kivaksi jutuksi, kunhan tuotto tulee kapitalistin omaan taskuun. Onhan meillä nyt valtiovarainministerinä kokkari, joka haluaa kerätä enemmän veroja. Sama tyyppi vastustaisi jokaista veroeuroa mikäli olisi pelkästään porvaripuolueensa idioottilauman johtaja. Se ei ole poliitiikkaa, vaan silkkaa sairautta, ahneutta ja tyhmyyttä.

      Hyvin moni suuryritys lähtisi pois, tai ainakin vähentäisi rajusti ilman tukijärjestelmiä. Ei se suomalaisen aiheuttama kulurakenne ole kansainvälisessä vertailussa niin hintansa väärti kuitenkaan. Tämä ei siis koske pelkästään joukkoliikennettä, vaan kyseessä on todella iso yhteiskunnallinen rakenneongelma.

      • PERPANSSIHOMMA

        voitot ovat yksityisiä mutta tappiot yhteisiä

        TÄMÄ SUOMALAISEN YRITTÄJÄN PÄÄTEESI


    • BusOnni

      Kyllä se loppu koittaa tukirahallakin, kun korot nousevat !
      Suomi sosialismi on tiensä päässä ja nyt päätetään, valitaanko Kreikan tie vai pysäytetäänkö velkakello.
      Sääntely ja byrokratia pois ensimmäiseksi ja vapaa yrittäminen kunniaan.
      Takseista ja paikallisliikenteestä voi hyvin aloittaa, reittiliikennehän onkin jo melko vapaata ja näkyy hinnoissa, sekä palvelussa.

      • EiPerpanssi

        Kaikki tuo tarkoittaa palkkojen rajua leikkaamista ja palveluiden heikentymistä. Taksiliikenteessä tukemisen vähyys juuri näkyykin törkeässä hintatasossa. Siksi taksilla harvempi viitsii ajella. Mikäli sama tehtäisiin linja-autoliikenteelle, eivät ne kauaa ajelisi. Monessa kaupungissa linjat ajavat jo nyt tyhjänä, koska niillä ei ole mitään virkaa, mutta tuet juoksevat silti. Suomi on sosialistikapitalismin huippuesimerkki.


      • REVISIITÄ

        PITÄÄ PAIKKANSA...TAKSILIIKENTEEN AINOA VEROTUKI ON 4800 EURON ALENNUS AUTON HINNASSA JOKA JAETAAN KOLMELLE VUODELLE


      • suhaus

    • Suominousuunheti

      Kyllä taksia Kelakyydeillä tuetaan melkoisesti sitäkin. Tukematonta asiaa on koko maasta vaikea löytää ja sitä sanotaan jakopolitiikaksi.
      Linja-autot ajelevat tyhjinä juuri tämän järjettömän verovaroilla tukemisen vuoksi ja vauhti sen kun kiihtyy.
      Palkkoja tukien poistumisen vuoksi ei leikattaisi, vaan ne kasvaisivat, kun verotusta voitaisiin laskea. Käteen jäävä palkka on se jolla eletään !
      Ei se mitään palvelua ole jos ajatetaan tyhjiä busseja tai raitiovaunuja vartin välein, se on rahan tuhlausta.

      • EiPerpanssi

        Juuri näin. Hyvä että joku huomasi tuon kelakyyti tosiasian. Sehän ne taksit hengissä pitää, ei juuri muu.

        Sitten tulikin outo juttu eteen:
        "Palkkoja tukien poistumisen vuoksi ei leikattaisi, vaan ne kasvaisivat, kun verotusta voitaisiin laskea. Käteen jäävä palkka on se jolla eletään !"

        Miksi sitten tuetaan, mikäli asia on noin kuten sanot? Mietipä uudemman kerran. Ja toisekseen: Maa jolla vienti on kunossa on myös tarve palveluille, ei toisin päin. Mutta Suomi onkin tilanteessa, jossa kaikki ratkaisut vaativat aivan uudenlaista lähestymistapaa. Ja sitä tilannetta ei todellakaan ole helppoa saavuttaa.

        Nyt pitäisi pystyä ottamaan mallia siitä menneisyyden Suomesta joka oli selvinnyt sodasta. Silloin ei pelkät omat asiat olleet mielessä, koska koko kansa oli kusessa. Aivan kuten olemme nyt, vaan eipä tunnu eliittiä asia haittaavan. Muut ovat kusessa, ja saavat joutua sinne enemmänkin, mutta he ja heidän kaverinsa eivät.


      • Verojenkerääjä
        EiPerpanssi kirjoitti:

        Juuri näin. Hyvä että joku huomasi tuon kelakyyti tosiasian. Sehän ne taksit hengissä pitää, ei juuri muu.

        Sitten tulikin outo juttu eteen:
        "Palkkoja tukien poistumisen vuoksi ei leikattaisi, vaan ne kasvaisivat, kun verotusta voitaisiin laskea. Käteen jäävä palkka on se jolla eletään !"

        Miksi sitten tuetaan, mikäli asia on noin kuten sanot? Mietipä uudemman kerran. Ja toisekseen: Maa jolla vienti on kunossa on myös tarve palveluille, ei toisin päin. Mutta Suomi onkin tilanteessa, jossa kaikki ratkaisut vaativat aivan uudenlaista lähestymistapaa. Ja sitä tilannetta ei todellakaan ole helppoa saavuttaa.

        Nyt pitäisi pystyä ottamaan mallia siitä menneisyyden Suomesta joka oli selvinnyt sodasta. Silloin ei pelkät omat asiat olleet mielessä, koska koko kansa oli kusessa. Aivan kuten olemme nyt, vaan eipä tunnu eliittiä asia haittaavan. Muut ovat kusessa, ja saavat joutua sinne enemmänkin, mutta he ja heidän kaverinsa eivät.

        Tuet juuri lisäävät verotuksen tarvetta ja verottaminen taas vie ostovoimaa. Kysyt miksi näin sitten tehdään. Tukipolitiikalla työllistetään runsaasti vihervasureita, jotka väittävät itseään joukkoliikenteen ammattilaisiksi. Tuki- ja jakopolitiikka on vasemmistolainen kuningas ajatus, jolla rikkaammalta siirretään rahaa köyhemmille nimellisesti, mutta todellisuudessa järjestetään leppoisia työpaikkoja kavereille.
        Ota siinä sitten mallia, kun vasemmisto opposito sanoo vain ei ja lisää velkaa !


      • EiPerpanssi
        Verojenkerääjä kirjoitti:

        Tuet juuri lisäävät verotuksen tarvetta ja verottaminen taas vie ostovoimaa. Kysyt miksi näin sitten tehdään. Tukipolitiikalla työllistetään runsaasti vihervasureita, jotka väittävät itseään joukkoliikenteen ammattilaisiksi. Tuki- ja jakopolitiikka on vasemmistolainen kuningas ajatus, jolla rikkaammalta siirretään rahaa köyhemmille nimellisesti, mutta todellisuudessa järjestetään leppoisia työpaikkoja kavereille.
        Ota siinä sitten mallia, kun vasemmisto opposito sanoo vain ei ja lisää velkaa !

        Etpä ole ollenkaan ajantasalla näistä kommareista joita maassa oikeasti on. Pahimmat ovat tietysti ns. porvaripuolueiden edustajia. He ovat oikeita kapitalistisosialisteja jotka kuppaavat julkisia varoja todella tehokkaasti. Tässä yksi selkeimmistä esimerkeistä mitä sakkia ne ovat.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml

        Ja tyhmääkin tyhmempi kansanosa uskoo, että kun edustaa jotakin tiettyä puoluetta, edustaa myös tiettyjä arvoja. Itse ihmettelen, mitkä ne arvot edes ovat. Näin on aisa erityisesti porvaripuolueiden kohdalla. Ja vain tyhmin, eli n. 20-25% kansanosasta ei tätä tajua, ei sitten niin millään.


    • mjinä.ei.jymmärrä

      "Juuri näin. Hyvä että joku huomasi tuon kelakyyti tosiasian. Sehän ne taksit hengissä pitää, ei juuri muu."

      Ministeri Kyllösen aikanahan tuo joukkoliikenteen tukien laskentatapa muuttui. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että sairausvakuutuslain nojalla vakuutetulle maksettu matkakustannusten korvaus onkin tukea takseille. Samoin lasketaan nykyisin joukkoliikenteen tuiksi kuntien järjestämät koulukyydit, linja-autoliikenteeseen ostetut oppilaiden matkaliput, koululaisten uimahallikuljetukset jne.

      • totuus_ei_pala_tulessa

        Teit hyvän huomion. Juuri ministeri Kyllönen oli se henkilö, joka aloitti nykyisen tukipolitiikan ja onnistui lähes sosialisoimaan linja-autoliikenteen. Hänen kaudellaan suurten kaupunkien joukkoliikennetukea lisättiin sadoilla miljoonilla. Samanaikaisesti alueiden, missä matkustajia on vähän, joukkoliikennevaroja leikattiin. Jotkut sanovat Kyllösen olleen kautta aikojen huonoin liikenneministeri, ja valitettavasti asia taitaa näin ollakin mitattaessa ministerin aiheuttamaa taloudellista vahinkoa. On jokseenkin absurdia, että 70-luvulla vasemmiston ollessa vallankahvassa, linja-autoliikenteen sosialisointi ei onnistunut, vaikka sitä vakavasti pohdittiin. Viime hallituskaudella kokoomuksen ollessa suurin puolue ja vasemmiston kokonaiskannatuksen ollessa alle 30 % sosialisointi onnistui. Tämä asettaa "yrittäjäpuolue" kokoomuksen hyvin outoon valoon.


      • HUOMAUTUSNYT

        MUISTI ON LYHYT KUN EU PALVELUSOPIMUSASETUS TULI VOIMAAN OLI MINISTERINÄ' KESKUSTAN VEHVILÄINEN......EI KYLLÖNEN

        JA SUURTEN KAUPUNKIEN JOUKKOLIIKENNETUKEA EI VALTION TAHOLTA AINAKAAN LISÄTTY SADOILLA MILJOONILLA...


      • Pirtti_Paavo
        HUOMAUTUSNYT kirjoitti:

        MUISTI ON LYHYT KUN EU PALVELUSOPIMUSASETUS TULI VOIMAAN OLI MINISTERINÄ' KESKUSTAN VEHVILÄINEN......EI KYLLÖNEN

        JA SUURTEN KAUPUNKIEN JOUKKOLIIKENNETUKEA EI VALTION TAHOLTA AINAKAAN LISÄTTY SADOILLA MILJOONILLA...

        Satutko muistamaan, kuka oli ministerinä kun lakia alettiin soveltamaan käytäntöön? yllä se oli etunimeltään Merja, valitettavast. Tämän naikkosen laskua maksetaan vielä kymmeniä vuosia. Merja Kyllönen oli pääsyyllinen siihen, että kohtuullisen hyvin toiminut joukkoliikenne ajettiin alas ainakin haja-asutusalueilla. Kaupungeissa bussit vielä kulkee mutta nekin nielevät verovaroja paljon aikaisempaa enemmän.


      • no_more_merja
        Pirtti_Paavo kirjoitti:

        Satutko muistamaan, kuka oli ministerinä kun lakia alettiin soveltamaan käytäntöön? yllä se oli etunimeltään Merja, valitettavast. Tämän naikkosen laskua maksetaan vielä kymmeniä vuosia. Merja Kyllönen oli pääsyyllinen siihen, että kohtuullisen hyvin toiminut joukkoliikenne ajettiin alas ainakin haja-asutusalueilla. Kaupungeissa bussit vielä kulkee mutta nekin nielevät verovaroja paljon aikaisempaa enemmän.

        Kyllösen syntilistaan voidaan vielä lisätä, että juuri hän yritti jatkaa vr:n monopolia perusteitta hamaan tulevaisuuteen. Onneksi poliitikot ovat tulleet järkiinsä ja muutos on tapahtumassa. Samoin Kyllönen on pääsyyllinen tähän puheena olevaan järjettömään verovarojen tuhlaukseen kaupunkiseuduilla. Ei kommunisti karvoistaan pääse vaikka kuinka yrittäisi..


      • ojalassa
        no_more_merja kirjoitti:

        Kyllösen syntilistaan voidaan vielä lisätä, että juuri hän yritti jatkaa vr:n monopolia perusteitta hamaan tulevaisuuteen. Onneksi poliitikot ovat tulleet järkiinsä ja muutos on tapahtumassa. Samoin Kyllönen on pääsyyllinen tähän puheena olevaan järjettömään verovarojen tuhlaukseen kaupunkiseuduilla. Ei kommunisti karvoistaan pääse vaikka kuinka yrittäisi..

        Ei monopoli linja-autoliikenne päälle 490milj.€ tukea ei monopoli taksi liikenne päälle 470milj.€ tukea monopoli raideliikenne johon tukeen myös lasketaan lentoliikenne ja Suomenlahden lautta 44milj.€ tukea, näitä lukuja kun katselee alkaa toivomaan ettei Vr monopoli lisukkeineen vaan purkaudu nimittäin sitä tuen nousua ei enää härmäläinen perse kestä muuttumatta Kreikkalaiseksi.


    • PKyrittäjä

      Juuri näin Kyllösen piikkiin menee paljolti ja Kokoomuksen hyvällä avustuksella. Menikö paikallisliikenteen sosialisointi kunnille sitten vahingossa vai tietämättömyyttään , on korjattavissa jos nopeasti tehdään muutoksia. Muuten tukipotti vain kasvaa ja velkaa on otettava lisää.
      Aivan ensimmäiseksi on kilpailusuoja poistettava kunnilta ja sallittava vapaa yrittäminen, kilpailu ei voi olla mitenkään vaarallista, vaan päin vastoin kustannuksia laskeva ja palvelua parantava.
      Mitä ilmeisemmin Kokoomus oli suurien yritysten asianajajana ja PK yritykset unohdettiin oman onnensa nojaan. Seutuliikenne surkastui ja linja-auto pysäkit poistettiin.
      Paikallisliikenteen sosialisoinnilla tehtiin peruuttamatonta hallaa PK yrityksille, joista poikinut useita konkursseja ja alalta vetäytymisiä.
      Seutuliikennettä harjoittavat PK yritykset ovat nyt jo köysi kaulassa ja kilpailusuoja vähentää niiden matkustajia laajetessaan edelleen.
      Kokoomus puhuu korjausliikkeestä, koskahan niitä alkaa tulla paikallisliikenteeseen, pian se on myöhäistä.

      • EiPerpanssi

        "Kokoomus puhuu korjausliikkeestä, koskahan niitä alkaa tulla paikallisliikenteeseen, pian se on myöhäistä."

        Sitten kun se tulee, alkaa myös konkurrisaalto, mutta ns. porvari jatkaa omaa tukipoliitiikaansa minkä ehtii. Kokkarit siis puhuvat mutta eivät saa muuta aikaiseksi kuin tuhoa. Kannattaisi ihan oikeasti miettiä miten nämä asiat oikeasti ovat. Pahimmat kommarit istuvat ns. porvaripuolueissa julkisia varoja kuppaamassa.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml


    • PKyrittäjä

      Tässä maassa kaikki puolueet osaavat kupata julkisia varoja oikein hyvin, niin porvarit, vassarit, viherpiipertäjät, kuin AY:kin.
      Joukkoliikenteen kilpailusuojan eli PSA suojan poistaminen ei aiheuta sen suurempaa konkurssiaaltoa, kuin yhteiskunnan suojaaman liikenteen on tehostettava toimintaansa.
      Joukkoliikenteen tuen puolittamisella voitaisiin samantien aloittaa, 250 miljoonaa säästöä vuodessa, ei ole pikkujuttu. Sillä saa velkoja maksettua ja velkakelloa hidastettua.
      Paikallisliikenteessä ei sääntelyä tarvita sen enempää, Koiviston autokin voi kilpailla rehdisti aivan hyvin Helsingissäkin.
      Näyttää se kilpailu markkinaehtoisesti toimivan varsin hyvin reittiliikenteessäkin ilman isompia ongelmia. Paremmin pysyvät aikataulussaan, kuin valtiollinen VR.

      • EiPerpanssi

        "Tässä maassa kaikki puolueet osaavat kupata julkisia varoja oikein hyvin, niin porvarit, vassarit, viherpiipertäjät, kuin AY:kin."

        Osuit edes yhdessä asiassa oikeaan, loppu onkin sitten vain epäonnista arvailua, eikö niin?


    • PKyrittäjä

      Siinä mitään arvailua ole, paikallisliikenteen sosialisointi yhteiskunnan haltuun on jo laittanut monen PK yrittäjän yritykselle lapun luukulle. Pakottanut luopumaan liikenteestä ja siirtymään tilausajoihin.
      Paikallisliikenteen siirtäminen kuntien hoidettavaksi on suosinut suuria satojen autojen yrityksiä, usein ulkomaalaistaustaisia. Maksajiksi ovat joutuneet veronmaksajat ja seutuliikenne.
      Sama tahti jatkuu niin kauan, kuin tämä käsittämätön kilpailusuoja on voimassa, tukisummat ovat hetkessä miljardissa ja seutuliikenne näivettyy.
      Todellisuudessa tällä PSA suojalla syntyy vain heikkoja suojattuja yrityksiä, sekä koko organisaatiolle valtavat henkilöstökulut. Se ei tosiaankaan pärjää oikeassa kilpailussa, jota matkustajista käytäisiin joka päivä.
      Oikeastaan Finnair on hyvä esimerkki siitä miten käy kun tällainen valtion yhtiö joutuu oikeaan kilpailuun, samoin VR. Sairas mieskin voi parantua kunhan löytyy oikea lääke ja pöhöttyminen saadaan aisoihin.
      Siinä edelliselle kirjoittajalle tosiasioita, joka ei ole arvailua. Kyllä se on täyttä totta, että suurten kaupunkien joukkoliikenteen voi hoitaa ilman tukia, kun annetaan todellisen kilpailun järkeistää.

      • PSASUOJA

        Mene lähimpään apteekkiin, se auttaa


      • EiPerpanssi

        Varmaan voitaisiin, mutta miksi niin ei sitten tehdä, mikäli homma toimisi ilman tukiakin? Vastaus voi olla hyväveliverkostossa. Kun on tullut lupailtua niin on pakko olla sanjensa takana. Näin niitä sosiaalipummeja sitten kasvatellaan.


    • PKyrittäjä

      Alat näköjään vähitellen ymmärtämään tätä kohtuullisen vaikeasti sisäistettävää asiaa.
      Miksei sitten ei tehdä, olet varmaan huomannut maamme EI liikkeen, mitään ei saisi tehdä, pitäisi vaan ottaa velkaa lisää ja jatkaa niin kuin ennenkin.
      Jakopolitiikalla on sosiaalipummeja aikaansaatu, mutta myös ainakin kymmenille tuhansille virka hyvillä eduilla keräämässä ja jakamassa, sekä valvomassa ja suunnittelemassa yhteiskunnan leivissä.
      Omalla tavallaan jakopolitiikasta elää myös monia: Traktori kauppiaita, linja-autojen myyjiä ja suuria linja-auto yhtiöitä paikallisliikenteessä.
      Sääntelyn ja byrokratian, eli jakopolitiikan purkaminen ei ole helppo homma, jakopolitiikan saamamiehillä on vahva ääni ja kiristysvälineet.
      Jos tulet kilpailemaan yhteiskunnan kanssa , alkaa hirveä älämölö ja se estetään lain kanssa melko nopeasti. Joku Uberkin on sen kyllä huomannut. Belarustakin tehtiin kymmeniä vuosia samoilla piirustuksilla, mikään ei kehittynyt kommunismissa. Suomessa ollaan hyvin lähellä sitä ja lopputulos on näkyvissä tai ainakin aavistettavissa.

      • POLKOVNIK

        OLET VÄÄRÄSSÄ...KOMMUNISMISSA KEHITTYI NIMENOMAAN JAKAMISTALOUS ELI JAETTIIN KÖYHYYTTÄ


    • Tätämieltätästä

      Jos edellistä tekstiä tulkitsee ,niin Suomessa eletään kommunismissa ja se malli toimi huonosti ystävyysmaassa naapurissakin.
      Joukkoliikennetuki on täysin turha, eikä ole ainoa turha tuki, joka lihottaa Vihervasurin lompakkoa tässä maassa.
      Berner ja hallitus täysin oikealla asialla, byrokratiaa nipistettävä ja sääntelyä poistettava. Nykyinen sosialisoitu joukkoliikenne on myös vetänyt yrittäjät kuralle, tuhonnut seutuliikenteen ja tukien tarve sen kun kasvaa.
      Rehvastellaan hienoilla autoilla ja raitiovaunuilla, puhutaan maailman hienoimmasta joukkoliikenteestä, mutta varmasti myös kalleimmasta.
      Kulut katetaan jo paljolti velallla, sekä yhdellä maailman suurimmalla verotuksella.
      Todellisuudessa juuri köyhää verotetaan ja suurelta osin asumisesta, ihmisen perustarpeesta tässä kylmässä maassa. Sitten kun veroilla on kupattu puolet ihmisen palkasta, niin tuetaan taas asumista, oravanpyörä on valmis.
      Vihervasurien Suomi sosialismi on tullut tiensä päähän, velkaantumisen vauhti liikaa, verot liian suuret. Joukkoliikenteen puolen miljardin vuosittainen turha tuki on helposti poistettavissa ja monet muutkin byrokratian rattaat jossa veli valvoo veljeä.
      Nyt Sipilä vaan rohkeutta ja Suomi kuntoon, kyllä se Vihervasurikin tilinauhassaan näkee verojen osuuden. Alvin kuitissa ja muutkin verot laskuistaan.

    • Hämmästelen

      Paikallisliikenteen lipusta noin puolet kuitataan muilta veronmaksajilta, mitä järkeä on kerätä lisää matkustajia, kun jokainen kyytiin otettu lisää tuen määrää.
      Onni bussi ei saa mitään tukea ja autoa kulkee tiheään. Miksi paikallisliikenne muka ei voisi toimia ilman verovaroja ?

    • Oppiakaikille

      Tämä on kaikki sitä yli varojen elämistä, velaksi josta monia jo pikkupoikana varoitettiin.
      Uusi velka sukupolvi ei ole ottanut opikseen ja lopputulos tulee nähtäväksi.
      Velan antajat ovat tyytyväisiä, kun velkaa otetaan ja sijoittajat rikastuu. Kuitenkin eniten velkavetoisia päätöksiä haluavat ja ajavat vasemman laidan päättäjät.
      Vasemmalla laidalla vaikuttavat juuri jakotalouden kannattajat, mottona me halutaan sun rahat, ne kuuluvat meille ! Pitkään aikaan ei jaettavaa ole enää riittänyt, niin on alettu jakaa velaksi.
      Tarvitaan vain hyvä hienolta kalskahtava peruste ja velkaa päätetään taas ottaa lisää. Tampereen raitiovaunu on yksi hyvä esimerkki tästä.
      Alimittaisella budjetilla liikkeelle ja hanketta ei voi kesken kaiken keskeyttää, vaan lainaa on otettava lisää.
      Todellisuudessa joukkoliikenne tukeen ei riitä mikään puoli miljardia vuodessa, summa on moninkertainen, kun huomioon otetaan myös investoinnit.
      Yhteiskunnan rahaa kun käytetään, niin järjen ääni on tuntematon käsite. Poliitikko joka lupaa kaikkea hyvää toisten rahoilla ,on tänäkin päivänä suosion huipulla.
      Säästäminen on nykyisin kirosana ja vanhan kansan ohjeet monien mielestä vääriä. Kerran täällä vain ollaan ja silloin pitää kuluttaa. Jos joku poliitikko yrittääkin puhua säästämisestä ja velkaantumisen vaaroista, haukutaan paviaanista seuraavaksi tolloksi.
      Moni on joutunut yksityistaloudessakin ottamaan lakin käteen ja se saattaa yhteiskunnallekin tulla vastaan, velallinen on se joka nöyrtyy, kuten Kreikassakin on nähty.

      • Kom-Mari

        Oishan se kiva nähdä kun porvarikin joutuu nöyrtymään tässä maassa ökytalojensa kanssa ja autojensa kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe