Hiljaiset hyväksyjät mahdollistavat kiusaamisen

KAIKKIALLA-

MTV Uutiset
2 t ·
"Välinpitämättömyys ja puuttumatta jättäminen on ihan yhtä paha kuin itse kiusaaminen. Oli kiusaamisen syy mikä tahansa."

Heta, 25, puuttui pienen tummaihoisen kiusaamiseen – "Vain minua kiusataan, koska olen musta"
Tamperelainen Heta Pihlajamaa kertoo puuttuneensa pienen tummaihoisen pojan kiusaamiseen. Poikaa kiusasi parhaimmillaan kymmenen lasta. "Oli pakko…
MTV.FI


http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/heta-25-puuttui-pienen-tummaihoisen-kiusaamiseen-vain-minua-kiusataan-koska-olen-musta/5854104

92

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiusatun on täytynyt olla hirveen tympee tyyppi.
      Varmaan ollu silmä-lasi-päinen nörtti.
      Pyknikkoki.

      H.

      • siilimuori3

        Sellainenko sinä olit pienenä? Hiljainen yksinäinen puurtaja? Ja mikä sinusta tuli isona?Eikö sikkoinkaan kukaan ymmärtänyt mitä sinä puhuit ja siksi kiusasivat?


    • Pelkuripelletkiusaa

      Kuten tuo eka vastaus kertoo niin välinpitämättömyydestä ei suinkaan ole aina kysymys kun kiusaamiseen tms. pahantekoon ei puututa. Kyllä se on ihan vain ihmisten pahansuopuus ja oman luonteen ominaispiirre eli ilkeys joka ei anna tilaa minkäänlaisille hyville ja siunaaville ajatuksille muita kohtaan, saatika nyt sitten tuntemattomia ja erinäköisiä kuin oma piiri on.

      Toinen hyvä syy on se, että puuttuminen hankaliin ja vaikeisiin tilanteisiin vaatii ihmiseltä sellaista henkistä pääomaa, jota kaikilla ei ole. Oma henkinen kantti, kapasiteetti, sisäinen tieto, sydänkaivon syvyys ... pitää olla jonkinmoinen, että uskaltaa ja osaa mennä ristiriitaisuuksia pullollaan oleviin tilanteisiin mukaan.

      Kauan sitten alakouluikäinen tyttäreni meni väliin kun huomasi koulukaveria kohdeltavan epäoikeudenmukaisesti. Hän teki sen spontaanisti vaaroja ajattelematta ja vaikka se kertoo hienosta pienen ihmisen ajattelutavasta, jouduin kuitenkin opastamaan häntä, että seuraavalla kerralla hae tai hälytä joku aikuinen auttamaan, yksin et saa mennä väliin. Keskenkasvuinen lapsi ei vielä tilanteita hallitse ja hänelle itselleen saattaa käydä huonosti. Ns. aikuisissa on keskenkasvuisia ko. ja monella muullakin tavalla yllättävän ja ikävän paljon.

      • "Pelkuripelletkiusaa"
        -
        Jankuti.
        -
        Kommenttini on vanha.
        Kirjoitettu niihin aikaisempiin aloituksiin..

        "Toinen hyvä syy on se, että puuttuminen hankaliin ja vaikeisiin tilanteisiin
        vaatii ihmiseltä sellaista henkistä pääomaa, jota kaikilla ei ole"

        Tuo on toistaiseksi viisain lauseesi.
        Yritä vielä.
        Vältä naurun-aiheita.

        H.


      • Nastolanpoika

        Vastaus on, perintötekijöissä saatu pirullinen luonne.


      • ollakovaieikö

        Toinen hyvä syy on se, että puuttuminen hankaliin ja vaikeisiin tilanteisiin vaatii ihmiseltä sellaista henkistä pääomaa, jota kaikilla ei ole.
        ¤¤¤¤¤¤
        Olen aina puolustanut heikompia, vastavirtaan meneminen vaatii lujaa luonnetta ja rohkeutta. Itse osaan pitää puoleni joten minua on vaikea kiusata.
        Kouluelämässä olen huomannut kuinka raukkamaisia ja virran mukana kulkevia suurin osa opettajista on. En juuri ole löytänyt poikkeusta. Voisin kertoa lukemattomia esimerkkejä mutta olkoon.


      • plöööp
        hunksz kirjoitti:

        "Pelkuripelletkiusaa"
        -
        Jankuti.
        -
        Kommenttini on vanha.
        Kirjoitettu niihin aikaisempiin aloituksiin..

        "Toinen hyvä syy on se, että puuttuminen hankaliin ja vaikeisiin tilanteisiin
        vaatii ihmiseltä sellaista henkistä pääomaa, jota kaikilla ei ole"

        Tuo on toistaiseksi viisain lauseesi.
        Yritä vielä.
        Vältä naurun-aiheita.

        H.

        Olet palstan suurin pelle joka ei edes tajua sitä.


      • Seonkiusaamista

        Voisiko / kannattaisiko keskittyä varsinaiseen asiaan eli aiheeseen eikä nimittelyyn.


    • Niinpä-huomattiinkin-

      Niinhän jo ensimmäinen vastaus ketjuun osoittaa.

      Viinan juonnin aloittaminen heti toiselle vuosikymmenelle päästyä estää ihmisen kehittymisen aikuiseksi.

      • Niiin-pä

        Hunksz on täydellinen esimerkki Alkon mannekiinista, jonka kehitys on 11-vuotiaan tasolle jumittunut.


      • Monennellaluokalla

        Onks Hunkz jo 11 vaik väittää että on 6 x 11 ?


    • enmilläänkeksi

      Ihan kiva, että hätisti kiusaavan joukkion pois. Mutta on säälittävää kertoa siitä facebookissa, miten itse on niin hyvä ja muut ovat pahoja rasisteja, jotka opettavat viattomat lapsensakin rasisteiksi.
      NIIN MUODIKASTA

    • en.ole.rasisti
    • Mitenkäs se kuuluisa sitaatti menikään...."The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edward Burke)

      • "Paloma.se.co"

        "Älä puutu, jos et ole varma mihin se johtaa."
        - HUNKSZ 24.04.2016

        H.


      • Niinpä-jos-

        hyvät ihmiset eivät tee mitään, niin he mahdollistavat kiusaamisen.


      • Niinpä-jos- kirjoitti:

        hyvät ihmiset eivät tee mitään, niin he mahdollistavat kiusaamisen.

        "Niinpä-jos- "

        "Älä puutu, jos et ole varma mihin se johtaa."

        H.


      • enmilläänkeksi

        Niinpä niin! "good men do nothing." uskovainen uusheräys-lestadiolainen pääministeri Sipilä ja hyvä presidentti Niinistö , kun Suomen rajojen yli marssi nuoria miehiä. Pakolaisleirit tulvillaan vuosikausia odottaneita.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        "Älä puutu, jos et ole varma mihin se johtaa."
        - HUNKSZ 24.04.2016

        H.

        Puuttuminen on aina aiheellista, lopputulos tai se mihin se johtaa eivät ole koskaan puuttujan hallussa.


    • Voishan-se-näinkin

      Hiljaiset hyväksyjät ovat hiljaa koska voivat joutua kiusauksen kohteeksi seuraavassa marssijärjestyksessä: älä puolusta, älä pullikoi tai saatat joutua uhriksi.

      • Pelkurin puolustus. Jos tarpeeksi monet puuttuvat niin tilanteeseen tulee ehkä korjaus. Jos kukaan ei koskaan uskalla mitään niin meidät paha perii.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Pelkurin puolustus. Jos tarpeeksi monet puuttuvat niin tilanteeseen tulee ehkä korjaus. Jos kukaan ei koskaan uskalla mitään niin meidät paha perii.

        Niinpä, niin.
        Etuilu pakolaisjonossa ja salakuljettajille maksaminen on niin väärin.
        Toivottavasti " tarpeeksi monet puuttuvat niin tilanteeseen tulee ehkä korjaus."


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Niinpä, niin.
        Etuilu pakolaisjonossa ja salakuljettajille maksaminen on niin väärin.
        Toivottavasti " tarpeeksi monet puuttuvat niin tilanteeseen tulee ehkä korjaus."

        Minä puhun koulukiusaamisesta.
        Sinä puhut jostain muusta. Asioilla ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä puhun koulukiusaamisesta.
        Sinä puhut jostain muusta. Asioilla ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.

        Asioilla on yhteys toisiinsa. Sinä et halua nähdä sitä!


      • Paloma.hoitaa.EU-n

        Meillä suomessa puuttuu Puuttuja. Palkataan Paloma puuttumaan kaikkiin epäkohtiin. Hallitus maksaa ja meillä muilla on mukava tahto ja turvallinen olla.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Asioilla on yhteys toisiinsa. Sinä et halua nähdä sitä!

        Kaikilla asioilla on joku yhteys jos sitä tarpeeksi kaukaa hakee.
        Miten koulukiusaaminen ja pakolaisten vastaanottaminen kuuluvat yhteen ....siinäpä sinulla pohtimista.
        Miksi Einarin housut lököttävät?
        Onko se sen takia että Sipilä ottaa vastaan pakolaisia Suomeen? Vai sen takia kun niissä on liian löysä kuminauha?


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kaikilla asioilla on joku yhteys jos sitä tarpeeksi kaukaa hakee.
        Miten koulukiusaaminen ja pakolaisten vastaanottaminen kuuluvat yhteen ....siinäpä sinulla pohtimista.
        Miksi Einarin housut lököttävät?
        Onko se sen takia että Sipilä ottaa vastaan pakolaisia Suomeen? Vai sen takia kun niissä on liian löysä kuminauha?

        Ketjun otsikko on "Hiljaiset hyväksyjät mahdollistavat kiusaamisen" Se ei ole koulukiusaaminen.
        Itse laitoit lainauksen "The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edward Burke)
        Etuilu pakolaisjonossa ilman pakolaisstatusta rahan ja rikollisten avulla on kiusaamista, pakolaisleireillä odottavien ja jo pakolaisstatuksen saaneiden vähättelyä ja heidän oikeuksiensa mitätöintiä.
        Sinä, Paloma. luulet olevasi kovinkin tietoviisas, kun omahyväisenä heiluttelet rasismi-leimakirvestäsi :))))
        Luulet, että turvapaikanhakija on pakolainen :)))))
        Turvapaikan hakija ei ole pakolainen. Jos turvapaikanhakijalle myönnetään pakolaisen asema tai oleskelulupa suojelun tarpeen perusteella, niin sitten vasta häntä voi kutsua pakolaiseksi. Yli puolet viime vuonna Suomeen tulleista turvapaikanhakijoista, joiden asiat on käsitelty, eivät ole olleet oikeutettuja pakolaisstatukseen.
        Pakolaisten vastaanottaminen Suomeen ei ole sama asia kuin Schengenin sopimusta hyväksi käyttäen läpi Euroopan rahalla ja rikollisten avulla seilaavien nuorten miespuolisten elintasoshoppailijoiden päästäminen Suomen rajojen yli maahamme.

        http://www.infopankki.fi/fi/muutto-suomeen/olen-/turvapaikanhakija
        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pakolainen-kiintiopakolainen-turvapaikanhakija-kansalaisen-aapinen-maahanmuutosta/5271844


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Ketjun otsikko on "Hiljaiset hyväksyjät mahdollistavat kiusaamisen" Se ei ole koulukiusaaminen.
        Itse laitoit lainauksen "The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edward Burke)
        Etuilu pakolaisjonossa ilman pakolaisstatusta rahan ja rikollisten avulla on kiusaamista, pakolaisleireillä odottavien ja jo pakolaisstatuksen saaneiden vähättelyä ja heidän oikeuksiensa mitätöintiä.
        Sinä, Paloma. luulet olevasi kovinkin tietoviisas, kun omahyväisenä heiluttelet rasismi-leimakirvestäsi :))))
        Luulet, että turvapaikanhakija on pakolainen :)))))
        Turvapaikan hakija ei ole pakolainen. Jos turvapaikanhakijalle myönnetään pakolaisen asema tai oleskelulupa suojelun tarpeen perusteella, niin sitten vasta häntä voi kutsua pakolaiseksi. Yli puolet viime vuonna Suomeen tulleista turvapaikanhakijoista, joiden asiat on käsitelty, eivät ole olleet oikeutettuja pakolaisstatukseen.
        Pakolaisten vastaanottaminen Suomeen ei ole sama asia kuin Schengenin sopimusta hyväksi käyttäen läpi Euroopan rahalla ja rikollisten avulla seilaavien nuorten miespuolisten elintasoshoppailijoiden päästäminen Suomen rajojen yli maahamme.

        http://www.infopankki.fi/fi/muutto-suomeen/olen-/turvapaikanhakija
        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pakolainen-kiintiopakolainen-turvapaikanhakija-kansalaisen-aapinen-maahanmuutosta/5271844

        Aloitus koskee edelleenkin koulukiusaamista.
        Pakkomielteeksi minä koen sen soveltamisen omaan agendaan turvapaikanhakijoiden/pakolaisten ottamisesta Suomeen.
        Minä uskon amerikkalaiseen oikeuskäytäntöön jossa jokainen on syytön siihen saakka kunnes hänet on todistettu syylliseksi. Ei päinvastoin. Elikkä jokainen turvapaikanhakija on pakolainen siihen saakka kuin hänet on todistettu ei- turvapaikkaa tarvitsevaksi.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Aloitus koskee edelleenkin koulukiusaamista.
        Pakkomielteeksi minä koen sen soveltamisen omaan agendaan turvapaikanhakijoiden/pakolaisten ottamisesta Suomeen.
        Minä uskon amerikkalaiseen oikeuskäytäntöön jossa jokainen on syytön siihen saakka kunnes hänet on todistettu syylliseksi. Ei päinvastoin. Elikkä jokainen turvapaikanhakija on pakolainen siihen saakka kuin hänet on todistettu ei- turvapaikkaa tarvitsevaksi.

        Aloitus ei koske vain ja ainoastaan koulukiusaamista!
        Turvapaikanhakija ei ole pakolainen!
        Vaikka kuinka yrität elvistellä amerikkalaisella oikeusjärjestelmällä :))) Ei Suomessakaan kukaan ole syyllinen ennenkuin on todistettu syylliseksi! Etkö tiennyt tätä. Turvapaikanhakija ei ole myöskään rikollinen, vaikkei saisi pakolaisstatusta, että tässäkin asiassa meni ohi sun omituiset amerikkalaisjuttusi. (on meikäkin Amerikassa ollut ja ajellut esmes Miamin lentokentän junilla lähtöhalliinsa)
        Rahan ja rikollisten avulla itsekkäästi EUn parhaat edut antavaa maata valitsevat turvapaikanhakijat ovat kiusaajia, ja väärin tekijöitä.


      • 09090877
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Aloitus koskee edelleenkin koulukiusaamista.
        Pakkomielteeksi minä koen sen soveltamisen omaan agendaan turvapaikanhakijoiden/pakolaisten ottamisesta Suomeen.
        Minä uskon amerikkalaiseen oikeuskäytäntöön jossa jokainen on syytön siihen saakka kunnes hänet on todistettu syylliseksi. Ei päinvastoin. Elikkä jokainen turvapaikanhakija on pakolainen siihen saakka kuin hänet on todistettu ei- turvapaikkaa tarvitsevaksi.

        Minä uskon amerikklaiseen oikeuslaitokseen...

        Amerikkalainen oikeuslaitos toimii rahan voimalla, rikas pärjää dollareilla, mutta köyhää kärsii barbaarisissa kuritushuoneissa jopa leipä palan varastamisesta nälkäänsä m.o.t.

        Kaikkitietävä, palstan täyttäjä Paloma on saanut fiksuimmat kaikkoamaan täältä.


    • Nikille-voishan-se-olla-

      näinkin":

      Noinhan se juuri onkin. Kun susi hyökkää niin tiedetään kokemuksesta että sen pakkomielteelle ei kukaaan voi mitään.

      Parempi pysyä hiljaa keskustelupalstan pinnan alla.

      • Ei sudella ole pakkomielteitä :)
        Sillä voi olla esimerkiksi nälkä tai se voi tuntea itsensä uhatuksi. Voihan sillekin tietenkin tulla luonnehäiriö niinkuin koulukiusaajalla saattaa olla. Tai sitten laumassa pelkuruus peittyy muiden pelkureiden pelon alle. Mutta noin yleensä: eläin käy kimppuun ja hyökkää jostain syystä. Ei pakkomielteestä eikä mielenhäiriössä.
        Koulukiusaaja kiusaa koska siitä on kiva kiusata.


      • Naissudellapa

        on pakkomielle, sen kaikki ovat huomanneet.


    • ent.siivoojaparka

      Oletteko koskaan ajatelleet niin pitkälle, mitä tosi kieroutunut "Puolustaja" tekee.
      Hän tulee suureen ääneen suu leveänä ja sädekehä kiilloitettuna mainostaen olevansa Puolustaja, jalomielinen Puolustaja.
      Itse asiassa hän on etsimässä itselleen kiusattavaa. Hän etsii oikein etsimällä kiusaajan merkkejä valikoimastaan uhristaan päästäkseen kiusaamaan tätä "Puolustajan" ominaisuudessa ja saaden helposti mukaansa kiusaajaporukan ("puolustajia" hekin, puskista).
      Lopulta toiset eivät enää tiedä, ketä tässä puolustetaan, kun hyökätään jatkuvasti "kiusaajan" kimppuun, joka ei oikeasti ole edes kiusannut ketään. "Puolustaja" on vain niin päättänyt, että tuo on kiusaaja.
      Ymmärsittekö, vai menikö yli?

      • enmilläänkeksi

        "Puolustaja" on päättänyt myös, että tuo on kiusaaja on RASISTI.


      • Ent. siivoojaparka. Onko sulla sellainen tunne, että kiusaan ja ahdistan sua?


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Ent. siivoojaparka. Onko sulla sellainen tunne, että kiusaan ja ahdistan sua?

        Se oli yleisesti, miten kieroutunut "Puolustaja" toimii. Ehkä he eivät itse tiedosta, miksi heille tulee niin hyvä ja jalomielinen olo siitä, kun pääsevät kiusaamaan "kiusaajaa", joka ei ehkä edes ole kiusannut ketään. Sinä nyt olet lähin esimerkki siitä.
        Seuraapa vaikka noita lehtien kiusaamistapauksia, missä pari pikkupoikaa nahistelee keskenään niinkuin kakarat tekee ja toinen alkaa rääkymään. Koko lukijakunta on lynkkaustunnelmassa "kiusaajaa" vastaan. Ja voi miten jalomieliseksi he tuntevat itsensä, kun saavat haukkua "kiusaajaa".
        Eivätkö he tajua itse olevansa itse siinä kiusaajina puolustajan näyttämöviitta harteillaan?
        Ps. Sinun löpsötyksesi ei minuun haavaa tee. Älä kuvittele liian isoja itsestäsi. Palstalla on vain yksi, joka pystyy lyömään Akilleen kantapäähäni ja hänellä ei ole keltainen pallinaama.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Se oli yleisesti, miten kieroutunut "Puolustaja" toimii. Ehkä he eivät itse tiedosta, miksi heille tulee niin hyvä ja jalomielinen olo siitä, kun pääsevät kiusaamaan "kiusaajaa", joka ei ehkä edes ole kiusannut ketään. Sinä nyt olet lähin esimerkki siitä.
        Seuraapa vaikka noita lehtien kiusaamistapauksia, missä pari pikkupoikaa nahistelee keskenään niinkuin kakarat tekee ja toinen alkaa rääkymään. Koko lukijakunta on lynkkaustunnelmassa "kiusaajaa" vastaan. Ja voi miten jalomieliseksi he tuntevat itsensä, kun saavat haukkua "kiusaajaa".
        Eivätkö he tajua itse olevansa itse siinä kiusaajina puolustajan näyttämöviitta harteillaan?
        Ps. Sinun löpsötyksesi ei minuun haavaa tee. Älä kuvittele liian isoja itsestäsi. Palstalla on vain yksi, joka pystyy lyömään Akilleen kantapäähäni ja hänellä ei ole keltainen pallinaama.

        Kiitos siivoojaa, olen helpottunut.
        Sinänsä tuossa asetelmassa on se hyvä puoli, että "kiusaaja" ikään kuin pääsee kosketukseen saman ongelman kanssa kuin kiusattukin. Huomaa ehkä että ei se tunnu niin kivalta.


    • Ex-koulukiusaajat-täällä

      Hiljaiset hyväksyjät koulun pihalla tai täällä netissä, sama asia.

      Tänä päivänä iso ongelma on nettikiusaaminen sen kaikissa muodoissaan. Yksi pahimpia on varmaan nuorten keskuudessa suosittu ask.fm. Oon lukenut sieltä joidenkin todella nuorien tyttöjen tilejä ja heille on lähetelty siellä vaikka miten kauheita viestejä, huoriteltu yms. nimettömänä. Instagramissakin saa lukea toinen toisestaan pahempia kommentteja. Järkyttävää!

      Mä esimerkiksi oon jo sen verran vanha, että ymmärrän että sellaiset ihmiset jotka haukkuu toisia niin heillä ei ole itsellään hyvä olla. Vika ei ole mussa vaan sillä toisella ihmisillä on ehkä elämässä vähän hankalaa aika menossa ja hän purkaa pahaa oloaan väärin, toiseen ihmiseen.

      Itse ajattelin, että en ole valmis tähän ja mikään ei ole sen arvoista, että mua haukutaan näin. Vieläpä ihmisten toimesta jotka eivät ole ikinä edes tavanneet mua.

      Ihan ensimmäisenä mä haluan todeta, että kiusaaminen ei IKINÄ johdu siitä kiusattavasta, vaan kiusaajasta.

      En oo ikinä tavannut ihmistä, jolla on omassa elämässä kaikki asiat hyvin ja hän olisi kiusannut toista.

      Aina siellä kiusaamisen taustalla on jotain ongelmia.

      Kademieli koki, että mulla menee liian hyvin, oon liian onnellinen ja siksi mua täytyy tulla vähän haukkumaan, jotta mäkin saan kokea vähän sitä pahaa oloa.

      Voi myös vaan olla, että kiusaajalla on muista syistä todella paha ola ja hän purkaa sitä pahaa oloaan aivan väärällä tavalla, toiseen ihmiseen.

      Miten mä sitten opin olemaan välittämättä?

      Ihan ensimmäisenä on tärkeää muistaa, ettei ota mitään itseensä.

      Se kuitenkin mitä toinen sanoo, kertoo enemmän siitä itsestään, joka sen asian sanoo.

      • hempppavvnn

        "Se kuitenkin mitä toinen sanoo, kertoo enemmän siitä itsestään, joka sen asian sanoo."
        "En oo ikinä tavannut ihmistä, jolla on omassa elämässä kaikki asiat hyvin ja hän olisi kiusannut toista."

        Em. lapsellisia lauseita, turhia, naurettavia, entä sitten! Antaa olla.
        Kuitenkaan ei apua ole löydetty niille kärsijöille, kidutetuille.

        Mitä psykologisoi noitten ite pirujen luonnetta, sehän on jo tiedossa. Asianhoito pitäs ennen keskittää kärsijöihin!!!!!!!!!!


      • hempppavvnn kirjoitti:

        "Se kuitenkin mitä toinen sanoo, kertoo enemmän siitä itsestään, joka sen asian sanoo."
        "En oo ikinä tavannut ihmistä, jolla on omassa elämässä kaikki asiat hyvin ja hän olisi kiusannut toista."

        Em. lapsellisia lauseita, turhia, naurettavia, entä sitten! Antaa olla.
        Kuitenkaan ei apua ole löydetty niille kärsijöille, kidutetuille.

        Mitä psykologisoi noitten ite pirujen luonnetta, sehän on jo tiedossa. Asianhoito pitäs ennen keskittää kärsijöihin!!!!!!!!!!

        Kerronpa tähän yhden tarinan koulukiusaamisesta. Ei tämän toimenpiteen keskiössä ole kiusattu, kärsijä vaan kiusaaja. Se kiusaaminen katkeaa vain kun kiusaaja lopettaa kiusaamisen, turha kiusatun on pakoon juosta.
        Tunnen koululaisen, varakkaat vanhemmat, erittäin hyvä oppilas koulussa, paljon harrastuksia.Oli ainaisen kiusauksen kohteena eräiden oppilaiden taholta. Ainoaksi motiiviksi saattoi ilmaista kateuden.
        Opettajat eivät pystyneet tai halunneet hoitamaan asiaa vaikka siitä ilmoitettiin. Mutta sitten vanhemmat vanhempain illassa kertoivat tilanteen, että he eivät vastaa jos tämä koululainen aiheuttaa ruumiinvamman sen takia, että häntä kiusataan, koska hän harrastaa painia ja on äkkipikainen ja hyvä painia, jolle ei isäkään enää voimiensa puolesta pärjää. Siihen loppui kiusaaminen.
        Puuttuminen kiusaajan toimiin on aina jollain tavoin tärkeää. Vaikka kuinka paijattaisiin kiusattua, ei se mitään siinä tilanteessa auta. Mutta jos ei puututa saadaan kiusatun elämää hoitaa monin tavoin koko loppu elämä pahimmassa tapauksessa menee koko elämä pilalle.


      • asko775s
        rosaliiin kirjoitti:

        Kerronpa tähän yhden tarinan koulukiusaamisesta. Ei tämän toimenpiteen keskiössä ole kiusattu, kärsijä vaan kiusaaja. Se kiusaaminen katkeaa vain kun kiusaaja lopettaa kiusaamisen, turha kiusatun on pakoon juosta.
        Tunnen koululaisen, varakkaat vanhemmat, erittäin hyvä oppilas koulussa, paljon harrastuksia.Oli ainaisen kiusauksen kohteena eräiden oppilaiden taholta. Ainoaksi motiiviksi saattoi ilmaista kateuden.
        Opettajat eivät pystyneet tai halunneet hoitamaan asiaa vaikka siitä ilmoitettiin. Mutta sitten vanhemmat vanhempain illassa kertoivat tilanteen, että he eivät vastaa jos tämä koululainen aiheuttaa ruumiinvamman sen takia, että häntä kiusataan, koska hän harrastaa painia ja on äkkipikainen ja hyvä painia, jolle ei isäkään enää voimiensa puolesta pärjää. Siihen loppui kiusaaminen.
        Puuttuminen kiusaajan toimiin on aina jollain tavoin tärkeää. Vaikka kuinka paijattaisiin kiusattua, ei se mitään siinä tilanteessa auta. Mutta jos ei puututa saadaan kiusatun elämää hoitaa monin tavoin koko loppu elämä pahimmassa tapauksessa menee koko elämä pilalle.

        Ihmiset ei tajua sitä kuinka vaurioittava ja paha asia kiusaaminen on.


      • asko775s kirjoitti:

        Ihmiset ei tajua sitä kuinka vaurioittava ja paha asia kiusaaminen on.

        "asko775s "

        Tällä hetkellä Talvi-Vaarassa päästöillä huijataan.
        Jotenkin ihmeellisesti on alkanut tuntua että vettä saa nyt laskea.
        Kun omistaja on muuttunut lähemmäksi veron-maksajia.
        -
        Minä olen mökkeillyt, pienestä-pitäen Padas-joen nurkilla.
        Aina polla säteilee.

        H.


      • HUNKSI_ÄLÄ-JATKA

        HUNKSI.

        LOPETA KETJUJEN PILAAMINEN NYT.


      • HUNKSI_ÄLÄ-JATKA kirjoitti:

        HUNKSI.

        LOPETA KETJUJEN PILAAMINEN NYT.

        "HUNKSI_ÄLÄ-JATKA"

        Perustele.
        Minkä-laista myöntelyä ja hymistelyä kaipaat?

        H.


      • ullu_hunksi

        Tuo on niinkuin jotain tahmeaa mistä ei pääse eroon.

        On vain itse mentävä pois, muu ei auta.


      • hunksz kirjoitti:

        "asko775s "

        Tällä hetkellä Talvi-Vaarassa päästöillä huijataan.
        Jotenkin ihmeellisesti on alkanut tuntua että vettä saa nyt laskea.
        Kun omistaja on muuttunut lähemmäksi veron-maksajia.
        -
        Minä olen mökkeillyt, pienestä-pitäen Padas-joen nurkilla.
        Aina polla säteilee.

        H.

        Se on selvääkin selvempää, että talvivaarassa huijataan. Se on tosi surullista niiden lähijärvien mökkiläisille ja muille asukkaille. Vaikka ei edes ajateltaisi mitään arvonlaskuja vaan ihan käytäntöä, mahdollisuus nauttia ja elää omilla rannoillaan on mennyttä. Vesi on mökkiläiselle niin tärkeää, vietti sitä mökkielämää sitten missä vain.
        Mutta sinulla Hoo varmaan on mahdollisuus nauttia rannoistasi, eihän ne talvivaaran lietteet vielä sinne Padasjoen seuduille ulotu. Kuopion seutuja ne jo uhkaavasti tosin lähestyvät.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Se on selvääkin selvempää, että talvivaarassa huijataan. Se on tosi surullista niiden lähijärvien mökkiläisille ja muille asukkaille. Vaikka ei edes ajateltaisi mitään arvonlaskuja vaan ihan käytäntöä, mahdollisuus nauttia ja elää omilla rannoillaan on mennyttä. Vesi on mökkiläiselle niin tärkeää, vietti sitä mökkielämää sitten missä vain.
        Mutta sinulla Hoo varmaan on mahdollisuus nauttia rannoistasi, eihän ne talvivaaran lietteet vielä sinne Padasjoen seuduille ulotu. Kuopion seutuja ne jo uhkaavasti tosin lähestyvät.

        Lörpöti.
        Minä olen mökkeillyt, pienestä-pitäen Padas-joen nurkilla.
        Aina polla säteilee.

        H.-


      • hunksz kirjoitti:

        Lörpöti.
        Minä olen mökkeillyt, pienestä-pitäen Padas-joen nurkilla.
        Aina polla säteilee.

        H.-

        Se on hyvä juttu se. Hei, kuiskaan kaikella rakkaudella, että keräilen näitä ilmeikkäitä sanojasi, keksi joku uusi.
        Taas lipsahti aloituksesta väärille vesille.


    • Minusta se on justiinsa noin. Jos katsoo sivusta puuttumatta, on vastuussa myös.
      Lojaalisuus on ihmisille hankala asia. Sitten kun ruvetaan pelkäämään että satutanko nyt häntä tai sitten toisaalta häntä. Jätetään mieluummin puuttumatta, niin kuvitellaan että ketään ei satu.

      • ent.siivoojaparka

        Jaha.
        Puolustaja on saapunut paikalle tähyilemään, saisiko johonkin taas iskettyä kiusaajan leiman ja pääsisi häntä kiusaamaan.
        Ei sinua kukaan laita vastuuseen aikuisten ihmisten nokankoputuksista vaikka pysyt omalla palstallasi. Ole huoleti.


      • enmilläänkeksi

        Tässäpä mietittävää.
        http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kolumni-tyttoa-ei-autettu-bussissa-tampereella-mita-meille-on-tapahtunut/
        Minua ärsytti tämä facebookissa jo hyvin paljon. Niin tarkoitushakuista kirjoittamista.
        Jo tuon kolumnin kirjoittajan omahyväinen ja meitä muita paheksuva ja tuomitseva naaman ilme ärsyttää.
        Sitten tuo, että vaatii auttamaan menemistä. Lukioikäinen tyttö itse tiesi, että hänellä on paniikkihäiriö vaivana. Miksei tyttö pidä mukanaan aina paperipussia ja hengitä siihen, kun paniikkihäiriö tulee hänelle. Tyttö olisi itse voinut kovaan ääneen kertoa, että hänellä on mielenterveydenhäiriö, paniikkihäiriö. Paniikkihäiriö näyttää pahalta kohtaukselta muttei ole vaarallinen. Ei siihen kuole. Kyllä nyt ihmisellä itsellään on velvollisuuksia kertoa ja varautua, jos kerran tietää saavansa paniikkihäiriöitä, eikä vain tarkoitushakuisesti esittää vakavan sairaskohtauksen saamista. Yöbussissa!
        "Mutta kriittisyys, epäkohdat tai omien mielipiteiden vastaiset ajatukset eivät oikeuta aikuista käyttäytymään tällä tavalla, ei etenkään lasta kohtaan.
        Meillä on oikeuksia, mutta meillä on myös velvollisuuksia toisiamme kohtaan: ihmisinä, lähimmäisinä, olentoina, joilla on vapaa tahto."
        Minulla ei ole alan koulutusta ja en mene auttamaan, jos en osaa. Minulla ei ole velvollisuutta mennä auttamaan. 112 numeroon voin soittaa, mutta siihenkään ei saisi turhaan soitella.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Tässäpä mietittävää.
        http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kolumni-tyttoa-ei-autettu-bussissa-tampereella-mita-meille-on-tapahtunut/
        Minua ärsytti tämä facebookissa jo hyvin paljon. Niin tarkoitushakuista kirjoittamista.
        Jo tuon kolumnin kirjoittajan omahyväinen ja meitä muita paheksuva ja tuomitseva naaman ilme ärsyttää.
        Sitten tuo, että vaatii auttamaan menemistä. Lukioikäinen tyttö itse tiesi, että hänellä on paniikkihäiriö vaivana. Miksei tyttö pidä mukanaan aina paperipussia ja hengitä siihen, kun paniikkihäiriö tulee hänelle. Tyttö olisi itse voinut kovaan ääneen kertoa, että hänellä on mielenterveydenhäiriö, paniikkihäiriö. Paniikkihäiriö näyttää pahalta kohtaukselta muttei ole vaarallinen. Ei siihen kuole. Kyllä nyt ihmisellä itsellään on velvollisuuksia kertoa ja varautua, jos kerran tietää saavansa paniikkihäiriöitä, eikä vain tarkoitushakuisesti esittää vakavan sairaskohtauksen saamista. Yöbussissa!
        "Mutta kriittisyys, epäkohdat tai omien mielipiteiden vastaiset ajatukset eivät oikeuta aikuista käyttäytymään tällä tavalla, ei etenkään lasta kohtaan.
        Meillä on oikeuksia, mutta meillä on myös velvollisuuksia toisiamme kohtaan: ihmisinä, lähimmäisinä, olentoina, joilla on vapaa tahto."
        Minulla ei ole alan koulutusta ja en mene auttamaan, jos en osaa. Minulla ei ole velvollisuutta mennä auttamaan. 112 numeroon voin soittaa, mutta siihenkään ei saisi turhaan soitella.

        "enmilläänkeksi"

        Miten toi tänne toi puuki?
        Höpöti.

        "Tuo on niinkuin jotain tahmeaa mistä ei pääse eroon.
        on vain itse mentävä pois, muu ei auta."

        ??

        Tota, en mie mene.

        H.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jaha.
        Puolustaja on saapunut paikalle tähyilemään, saisiko johonkin taas iskettyä kiusaajan leiman ja pääsisi häntä kiusaamaan.
        Ei sinua kukaan laita vastuuseen aikuisten ihmisten nokankoputuksista vaikka pysyt omalla palstallasi. Ole huoleti.

        Joo, espi, kuvailit mua niin hyvin että oli helppoa tunnistaa ;) Varsinkin tuo sädekehän kiillottaminen, sitähän mä harrastan.
        Mulla oli sulle kyssäri tuolla ylempänä. Se on vilpitön kysymys. Jos tunnet että olet joutunut minun uhriksi, niin pyydän anteeksi. Koetan jatkossa muistaa että sä oletkin herkkä, olen arvioinut sua väärin kun paksunahkaiseksi sut olen mieltänyt.
        Kun et halunnut vastata, tuli sellainen fiilis, että loanheitoksi vaan oli tarkoitettu. Anna palaa vaan. Se on kuin lehmä paskantaisi veteen, vai miten se meni :))


      • enmilläänkeksi
        hunksz kirjoitti:

        "enmilläänkeksi"

        Miten toi tänne toi puuki?
        Höpöti.

        "Tuo on niinkuin jotain tahmeaa mistä ei pääse eroon.
        on vain itse mentävä pois, muu ei auta."

        ??

        Tota, en mie mene.

        H.

        @hunksz
        Aamulehden kolumni se on! Tampereelta nääs!
        Ja toi puuki tänne siten, että mua se kolumnin kirjoittajan naama naamakirjassa ensimmäiSeksi ärsytti ja sitten sen tarkoitushakuinen YÖbussista kertova kolumni.
        Seksi ei tuosta kolumnista kyllä tullut mieleen ensimmäiSeksi 66!
        Miten toi tänne toi tahmea??? En millään keksi.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Tässäpä mietittävää.
        http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kolumni-tyttoa-ei-autettu-bussissa-tampereella-mita-meille-on-tapahtunut/
        Minua ärsytti tämä facebookissa jo hyvin paljon. Niin tarkoitushakuista kirjoittamista.
        Jo tuon kolumnin kirjoittajan omahyväinen ja meitä muita paheksuva ja tuomitseva naaman ilme ärsyttää.
        Sitten tuo, että vaatii auttamaan menemistä. Lukioikäinen tyttö itse tiesi, että hänellä on paniikkihäiriö vaivana. Miksei tyttö pidä mukanaan aina paperipussia ja hengitä siihen, kun paniikkihäiriö tulee hänelle. Tyttö olisi itse voinut kovaan ääneen kertoa, että hänellä on mielenterveydenhäiriö, paniikkihäiriö. Paniikkihäiriö näyttää pahalta kohtaukselta muttei ole vaarallinen. Ei siihen kuole. Kyllä nyt ihmisellä itsellään on velvollisuuksia kertoa ja varautua, jos kerran tietää saavansa paniikkihäiriöitä, eikä vain tarkoitushakuisesti esittää vakavan sairaskohtauksen saamista. Yöbussissa!
        "Mutta kriittisyys, epäkohdat tai omien mielipiteiden vastaiset ajatukset eivät oikeuta aikuista käyttäytymään tällä tavalla, ei etenkään lasta kohtaan.
        Meillä on oikeuksia, mutta meillä on myös velvollisuuksia toisiamme kohtaan: ihmisinä, lähimmäisinä, olentoina, joilla on vapaa tahto."
        Minulla ei ole alan koulutusta ja en mene auttamaan, jos en osaa. Minulla ei ole velvollisuutta mennä auttamaan. 112 numeroon voin soittaa, mutta siihenkään ei saisi turhaan soitella.

        Minusta hyvä että joku ravistaa meitä silloin tällöin, kyselee arvojemme perään. Eihän se aina mukavalta tunnu, varsinkin jos osuu.


      • enmilläänkeksi
        hmp.f kirjoitti:

        Minusta hyvä että joku ravistaa meitä silloin tällöin, kyselee arvojemme perään. Eihän se aina mukavalta tunnu, varsinkin jos osuu.

        Sinuunko osui? Mielenkiintoista! Kerro lisää.
        Minuun ei osunut.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Tässäpä mietittävää.
        http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kolumni-tyttoa-ei-autettu-bussissa-tampereella-mita-meille-on-tapahtunut/
        Minua ärsytti tämä facebookissa jo hyvin paljon. Niin tarkoitushakuista kirjoittamista.
        Jo tuon kolumnin kirjoittajan omahyväinen ja meitä muita paheksuva ja tuomitseva naaman ilme ärsyttää.
        Sitten tuo, että vaatii auttamaan menemistä. Lukioikäinen tyttö itse tiesi, että hänellä on paniikkihäiriö vaivana. Miksei tyttö pidä mukanaan aina paperipussia ja hengitä siihen, kun paniikkihäiriö tulee hänelle. Tyttö olisi itse voinut kovaan ääneen kertoa, että hänellä on mielenterveydenhäiriö, paniikkihäiriö. Paniikkihäiriö näyttää pahalta kohtaukselta muttei ole vaarallinen. Ei siihen kuole. Kyllä nyt ihmisellä itsellään on velvollisuuksia kertoa ja varautua, jos kerran tietää saavansa paniikkihäiriöitä, eikä vain tarkoitushakuisesti esittää vakavan sairaskohtauksen saamista. Yöbussissa!
        "Mutta kriittisyys, epäkohdat tai omien mielipiteiden vastaiset ajatukset eivät oikeuta aikuista käyttäytymään tällä tavalla, ei etenkään lasta kohtaan.
        Meillä on oikeuksia, mutta meillä on myös velvollisuuksia toisiamme kohtaan: ihmisinä, lähimmäisinä, olentoina, joilla on vapaa tahto."
        Minulla ei ole alan koulutusta ja en mene auttamaan, jos en osaa. Minulla ei ole velvollisuutta mennä auttamaan. 112 numeroon voin soittaa, mutta siihenkään ei saisi turhaan soitella.

        Pari asiaa joita jäin miettimään.
        Auttaako paniikkikohtaukseen todellakin joku pussiin hengittäminen? Onko kommentin kirjoittajalla omakohtaista kokemusta paniikkihäiriöstä tai siitä kärsiviä läheisiä?
        Toinen juttu: Viemäristä on todellakin lähtenyt korkki jos aikuiset ihmiset alkavat huutelemaan paniikkihäiriökohtauksen saaneelle lapselle.
        Toisaalta, sitä mutaa ja lietettä pohjasakasta on näkynyt kyllä mediassa jo pitkään. Mitä ihmettä on tapahtanut inhimillisyydelle?


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Pari asiaa joita jäin miettimään.
        Auttaako paniikkikohtaukseen todellakin joku pussiin hengittäminen? Onko kommentin kirjoittajalla omakohtaista kokemusta paniikkihäiriöstä tai siitä kärsiviä läheisiä?
        Toinen juttu: Viemäristä on todellakin lähtenyt korkki jos aikuiset ihmiset alkavat huutelemaan paniikkihäiriökohtauksen saaneelle lapselle.
        Toisaalta, sitä mutaa ja lietettä pohjasakasta on näkynyt kyllä mediassa jo pitkään. Mitä ihmettä on tapahtanut inhimillisyydelle?

        Pyrin pitäytymään faktoissa.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Pyrin pitäytymään faktoissa.

        Ja tuo on faktaa?
        Luotettava lääketieteellinen inkki todisteeksi niin sitten uskon.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ja tuo on faktaa?
        Luotettava lääketieteellinen inkki todisteeksi niin sitten uskon.

        Etsi itse luotettavaa tietoa. Mulle on ihan yks hailee, uskotko vai etkö usko.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Etsi itse luotettavaa tietoa. Mulle on ihan yks hailee, uskotko vai etkö usko.

        Älä sitten tule tänne esittämään omia luulojasi faktoina :) Teet itsestäsi vain naurunalaisen.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Älä sitten tule tänne esittämään omia luulojasi faktoina :) Teet itsestäsi vain naurunalaisen.

        Pyrin pitäytymään faktoissa.
        En ole sinun palvelijasi. En minä tuo sinulle lääketieteellisiä linkkejä enkä muutakaan.
        Etsi itse.
        Nauravaa suuta on mukavampi katsella kuin itkevää.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Pyrin pitäytymään faktoissa.
        En ole sinun palvelijasi. En minä tuo sinulle lääketieteellisiä linkkejä enkä muutakaan.
        Etsi itse.
        Nauravaa suuta on mukavampi katsella kuin itkevää.

        Jaha. Ok. Turhaa huulten lerpatusta vastatuulessa :) :) :)


      • ilmaisutaito
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Jaha. Ok. Turhaa huulten lerpatusta vastatuulessa :) :) :)

        Joo...haista sinä vain perse:) :) :)
        Hymiöiden kanssa onkin helppo haistatella ja leikkiä mukavaa ihmistä.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Pari asiaa joita jäin miettimään.
        Auttaako paniikkikohtaukseen todellakin joku pussiin hengittäminen? Onko kommentin kirjoittajalla omakohtaista kokemusta paniikkihäiriöstä tai siitä kärsiviä läheisiä?
        Toinen juttu: Viemäristä on todellakin lähtenyt korkki jos aikuiset ihmiset alkavat huutelemaan paniikkihäiriökohtauksen saaneelle lapselle.
        Toisaalta, sitä mutaa ja lietettä pohjasakasta on näkynyt kyllä mediassa jo pitkään. Mitä ihmettä on tapahtanut inhimillisyydelle?

        Taas sitten syyllistetään väärät ihmiset piruiksi.
        Kenen syytä se tuossa tapauksessa alunperin oli, että se hermosairas likka sai psykebrytin? Ei ollut matkustajien eikä bussinkuljettajan syytä. Mietipä, ketkä sen kaiken saivat aikaan.
        Sano samalla pari sanaa muistakin, jotka aikovat matkustaa jäniksenä eivätkä meinaa poistua vaikka bussinkuljettaja käskee.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Pari asiaa joita jäin miettimään.
        Auttaako paniikkikohtaukseen todellakin joku pussiin hengittäminen? Onko kommentin kirjoittajalla omakohtaista kokemusta paniikkihäiriöstä tai siitä kärsiviä läheisiä?
        Toinen juttu: Viemäristä on todellakin lähtenyt korkki jos aikuiset ihmiset alkavat huutelemaan paniikkihäiriökohtauksen saaneelle lapselle.
        Toisaalta, sitä mutaa ja lietettä pohjasakasta on näkynyt kyllä mediassa jo pitkään. Mitä ihmettä on tapahtanut inhimillisyydelle?

        Vielä tuohon Paloman kysymykseen vaikka ei minulle olekaan enkä ole alan ammattilainen.
        Kyllä se paperipussi auttaa, sillä
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyperventilaatio
        Veljeni edesmenneen sambon tyttärellä oli nuorena taipumusta hyperventiloimiseen, mikä sai aikaan paniikkikohtauksen. Hän tunsi itse oireet, koska on otettava se paperipussi esiin ennenkuin menee liian pitkälle.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Vielä tuohon Paloman kysymykseen vaikka ei minulle olekaan enkä ole alan ammattilainen.
        Kyllä se paperipussi auttaa, sillä
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyperventilaatio
        Veljeni edesmenneen sambon tyttärellä oli nuorena taipumusta hyperventiloimiseen, mikä sai aikaan paniikkikohtauksen. Hän tunsi itse oireet, koska on otettava se paperipussi esiin ennenkuin menee liian pitkälle.

        Minäkään en ole alan ammattilainen, mutta tunnen ainakin pari ihmistä joilla on paniikkihäiriö ja he eivät hyperventiloi tai hengitä paperipussiin. Minäkin saatan hyperventiloida, satunnaisesti, jos säikähdän kovasti jotain, esim. autolla ajaessa jos tulee tilanne missä on reagoitava tosi nopeasti kun toinen tulee väärältä puolelta kylkeen tai jotain vastaavaa.
        Olen kyllä kuullut tuosta paperipussijutusta, mutta ei se mikään yleispätevä lääke ole paniikkihäiriöön. Pikemminkin vain sellainen hätäapu jos sitä tarvitsee hyperventilaatiosta johtuvien oireiden lieventämiseen.
        Nyt en tiedä saiko tyttö bussissa oikean paniikkihäiriökohtauksen (happi loppuu, pyörryttää lattia ikäänkuin katoaa jalkojen alta jne. oireet vaihtelevat ja niiden vaikeusaste myös.
        En kuitenkaan usko että huutelemalla, haukkumalla ja aggressiivisella käyttäytymisellä kohtauksen saanutta lasta kohtaan on mitään positiivista vaikutusta.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minäkään en ole alan ammattilainen, mutta tunnen ainakin pari ihmistä joilla on paniikkihäiriö ja he eivät hyperventiloi tai hengitä paperipussiin. Minäkin saatan hyperventiloida, satunnaisesti, jos säikähdän kovasti jotain, esim. autolla ajaessa jos tulee tilanne missä on reagoitava tosi nopeasti kun toinen tulee väärältä puolelta kylkeen tai jotain vastaavaa.
        Olen kyllä kuullut tuosta paperipussijutusta, mutta ei se mikään yleispätevä lääke ole paniikkihäiriöön. Pikemminkin vain sellainen hätäapu jos sitä tarvitsee hyperventilaatiosta johtuvien oireiden lieventämiseen.
        Nyt en tiedä saiko tyttö bussissa oikean paniikkihäiriökohtauksen (happi loppuu, pyörryttää lattia ikäänkuin katoaa jalkojen alta jne. oireet vaihtelevat ja niiden vaikeusaste myös.
        En kuitenkaan usko että huutelemalla, haukkumalla ja aggressiivisella käyttäytymisellä kohtauksen saanutta lasta kohtaan on mitään positiivista vaikutusta.

        Minkähän takia "lapsi" oli yksin liikeellä yöbussilla?


      • nimimerkkinikö
        hunksz kirjoitti:

        "enmilläänkeksi"

        Miten toi tänne toi puuki?
        Höpöti.

        "Tuo on niinkuin jotain tahmeaa mistä ei pääse eroon.
        on vain itse mentävä pois, muu ei auta."

        ??

        Tota, en mie mene.

        H.

        Toivottavasti olet viimein yksin muutaman samanhenkisen kanssa. Normaali ihminen kyllästyy lopulta ja lähtee.
        Tänne jää yleensä koukkuun henkilöt jotka eivät pysty pätemään muualla.


      • ent.siivoojaparka
        nimimerkkinikö kirjoitti:

        Toivottavasti olet viimein yksin muutaman samanhenkisen kanssa. Normaali ihminen kyllästyy lopulta ja lähtee.
        Tänne jää yleensä koukkuun henkilöt jotka eivät pysty pätemään muualla.

        Oletko jäänyt koukkuun?


      • nimimerkkinikö
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Oletko jäänyt koukkuun?

        ;D Mietipä omalta kohdaltasi. Itse en ole koukussa.


      • ent.siivoojaparka
        nimimerkkinikö kirjoitti:

        ;D Mietipä omalta kohdaltasi. Itse en ole koukussa.

        Mutta olethan täällä.
        Etkö sinäkään siis pysty pätemään muualla?
        """Tänne jää yleensä koukkuun henkilöt jotka eivät pysty pätemään muualla."""


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minäkään en ole alan ammattilainen, mutta tunnen ainakin pari ihmistä joilla on paniikkihäiriö ja he eivät hyperventiloi tai hengitä paperipussiin. Minäkin saatan hyperventiloida, satunnaisesti, jos säikähdän kovasti jotain, esim. autolla ajaessa jos tulee tilanne missä on reagoitava tosi nopeasti kun toinen tulee väärältä puolelta kylkeen tai jotain vastaavaa.
        Olen kyllä kuullut tuosta paperipussijutusta, mutta ei se mikään yleispätevä lääke ole paniikkihäiriöön. Pikemminkin vain sellainen hätäapu jos sitä tarvitsee hyperventilaatiosta johtuvien oireiden lieventämiseen.
        Nyt en tiedä saiko tyttö bussissa oikean paniikkihäiriökohtauksen (happi loppuu, pyörryttää lattia ikäänkuin katoaa jalkojen alta jne. oireet vaihtelevat ja niiden vaikeusaste myös.
        En kuitenkaan usko että huutelemalla, haukkumalla ja aggressiivisella käyttäytymisellä kohtauksen saanutta lasta kohtaan on mitään positiivista vaikutusta.

        Et sitten millään suostu näkemään, että tuo kolumni on propagandaa ja vedätys.
        Tytön velvollisuus olisi ollut kertoa, ettei hänellä ole hengenhätää!!!!!!
        "Tyttö olisi itse voinut kovaan ääneen kertoa, että hänellä on mielenterveydenhäiriö, paniikkihäiriö. Paniikkihäiriö näyttää pahalta kohtaukselta muttei ole vaarallinen. Ei siihen kuole. Kyllä nyt ihmisellä itsellään on velvollisuuksia kertoa ja varautua, jos kerran tietää saavansa paniikkihäiriöitä, eikä vain tarkoitushakuisesti esittää vakavan sairaskohtauksen saamista."
        Yöbussi Tampereella. Yöbussi Tampereella. Yöbussi Tampereella. Mieti sitä hetki ja tajua, että on kyseessä Yöbussi Tampereella.
        Humalaisia tummaihoisia pyrkii kyytiin ilman rahaa ja jäävät vänkäämään kuljettajan kanssa pitkäksi toviksi. Humalaiset takapenkillä hermostuvat ja alkavat huutelemaan. Mielenterveyshäiriöinen lukioikäinen tyttö saa paniikkihäiriökohtauksen. Lukioikäinen tyttö näyttää nuorelta naiselta eikä lapselta. Humalaiset takapenkillä hermostuvat tytönkin vinkumiseeni ja itkuun ja alkavat huudella tytöllekin. Panikoiva tyttö pyytää apua. Tummaihoiset koko sopan aiheuttajat eivät mene auttamaan eivätkä edes anteeksi pyydä aiheuttamaansa häiriötä. Mutta eihän näissä söpöläisissä ole mitään vikaa milloinkaan eikä näiltä söpöläisiltä saa mitään vaatia kolumnistin eikä Palomankaan mielestä. Olisiko ollut hyvä, jos joku takapenkin humalaisista olisi mennyt auttamaan tyttöä ja antanut suusta suuhun elvytystä, koska tyttö näytti tukehtuvan. Ja humalainen mies olisi laittanut kätensä tytön povelle ja painellut kuten Punaisen ristin ensiapukurssilla on opetettu.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Et sitten millään suostu näkemään, että tuo kolumni on propagandaa ja vedätys.
        Tytön velvollisuus olisi ollut kertoa, ettei hänellä ole hengenhätää!!!!!!
        "Tyttö olisi itse voinut kovaan ääneen kertoa, että hänellä on mielenterveydenhäiriö, paniikkihäiriö. Paniikkihäiriö näyttää pahalta kohtaukselta muttei ole vaarallinen. Ei siihen kuole. Kyllä nyt ihmisellä itsellään on velvollisuuksia kertoa ja varautua, jos kerran tietää saavansa paniikkihäiriöitä, eikä vain tarkoitushakuisesti esittää vakavan sairaskohtauksen saamista."
        Yöbussi Tampereella. Yöbussi Tampereella. Yöbussi Tampereella. Mieti sitä hetki ja tajua, että on kyseessä Yöbussi Tampereella.
        Humalaisia tummaihoisia pyrkii kyytiin ilman rahaa ja jäävät vänkäämään kuljettajan kanssa pitkäksi toviksi. Humalaiset takapenkillä hermostuvat ja alkavat huutelemaan. Mielenterveyshäiriöinen lukioikäinen tyttö saa paniikkihäiriökohtauksen. Lukioikäinen tyttö näyttää nuorelta naiselta eikä lapselta. Humalaiset takapenkillä hermostuvat tytönkin vinkumiseeni ja itkuun ja alkavat huudella tytöllekin. Panikoiva tyttö pyytää apua. Tummaihoiset koko sopan aiheuttajat eivät mene auttamaan eivätkä edes anteeksi pyydä aiheuttamaansa häiriötä. Mutta eihän näissä söpöläisissä ole mitään vikaa milloinkaan eikä näiltä söpöläisiltä saa mitään vaatia kolumnistin eikä Palomankaan mielestä. Olisiko ollut hyvä, jos joku takapenkin humalaisista olisi mennyt auttamaan tyttöä ja antanut suusta suuhun elvytystä, koska tyttö näytti tukehtuvan. Ja humalainen mies olisi laittanut kätensä tytön povelle ja painellut kuten Punaisen ristin ensiapukurssilla on opetettu.

        Kirjoitit jo pariin kohtaan, että paniikkikohtaukseen ei kuole. Siihen ei kohtauksen saanut usko, ainakaan sillä hetkellä kun se on päällä, ne voi tuntua niin fyysisiltä, että luulet kuolevasi.
        Mitä jos tämä olisi tapahtunut sun tyttärelle?
        Mutta se on yksi tapa olla tuntematta mitään, että kuvittelee että mitään ei tapahtunut oikeasti. Kaikki on kuviteltu, ja jos ei ollut, niin ainakin sairauskohtaus oli näytelty.
        Mulle ihan samantekevää oliko oikea tapahtuma vai ei, ihmisten reaktiot puhuu heidän puolesta, ja se jo sinänsä kertoo jotain nyky-ihmisistä.


      • enmilläänkeksi
        hmp.f kirjoitti:

        Kirjoitit jo pariin kohtaan, että paniikkikohtaukseen ei kuole. Siihen ei kohtauksen saanut usko, ainakaan sillä hetkellä kun se on päällä, ne voi tuntua niin fyysisiltä, että luulet kuolevasi.
        Mitä jos tämä olisi tapahtunut sun tyttärelle?
        Mutta se on yksi tapa olla tuntematta mitään, että kuvittelee että mitään ei tapahtunut oikeasti. Kaikki on kuviteltu, ja jos ei ollut, niin ainakin sairauskohtaus oli näytelty.
        Mulle ihan samantekevää oliko oikea tapahtuma vai ei, ihmisten reaktiot puhuu heidän puolesta, ja se jo sinänsä kertoo jotain nyky-ihmisistä.

        Yöbussin humalaisten touhuista, jos vetää johtopäätöksiä koko Suomen kansasta, niin, voi, voi.
        Kaikenlaista söhläystä yöbusseissa on tapahtunut vuosikymmenien ajan, en siitä vetäisi johtopäätöstä koko kansan muuttumisesta nyt vastikään joksikin.
        Paniikkikohtaukseen ei kuole. On velvollisuus kertoa, ettei ole hengenhätää! Paperipussiin hengittäminen helpottaa usein mutta eipä sellaista edes vaivautunut pitämään lukiolaistyttö mukanaan.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Kirjoitit jo pariin kohtaan, että paniikkikohtaukseen ei kuole. Siihen ei kohtauksen saanut usko, ainakaan sillä hetkellä kun se on päällä, ne voi tuntua niin fyysisiltä, että luulet kuolevasi.
        Mitä jos tämä olisi tapahtunut sun tyttärelle?
        Mutta se on yksi tapa olla tuntematta mitään, että kuvittelee että mitään ei tapahtunut oikeasti. Kaikki on kuviteltu, ja jos ei ollut, niin ainakin sairauskohtaus oli näytelty.
        Mulle ihan samantekevää oliko oikea tapahtuma vai ei, ihmisten reaktiot puhuu heidän puolesta, ja se jo sinänsä kertoo jotain nyky-ihmisistä.

        Vastuuseen teostaan pitäisi laittaa ne miehet, jotka alkoivat riitelemään bussinkuljettajan kanssa ja säikyttivät tyttöraukan itkemään itsensä melkein hengiltä.
        Jonkunlaista pientä kipurahaa heidän pitäisi maksaa tytölle.


      • siilimuori3

        Kaikki rähisijät vastuuseen ja ulos bussista. Ihonvaäriin katsomatta.


      • siilimuori3
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        Yöbussin humalaisten touhuista, jos vetää johtopäätöksiä koko Suomen kansasta, niin, voi, voi.
        Kaikenlaista söhläystä yöbusseissa on tapahtunut vuosikymmenien ajan, en siitä vetäisi johtopäätöstä koko kansan muuttumisesta nyt vastikään joksikin.
        Paniikkikohtaukseen ei kuole. On velvollisuus kertoa, ettei ole hengenhätää! Paperipussiin hengittäminen helpottaa usein mutta eipä sellaista edes vaivautunut pitämään lukiolaistyttö mukanaan.

        Oli niin tai näin, tyttö olisi tarvinnut jonkun ymmärtäjän siihen viereensä. onnekis se pariskunta tuli ja bussikuksikin ymmärsi tilanteen.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Yöbussin humalaisten touhuista, jos vetää johtopäätöksiä koko Suomen kansasta, niin, voi, voi.
        Kaikenlaista söhläystä yöbusseissa on tapahtunut vuosikymmenien ajan, en siitä vetäisi johtopäätöstä koko kansan muuttumisesta nyt vastikään joksikin.
        Paniikkikohtaukseen ei kuole. On velvollisuus kertoa, ettei ole hengenhätää! Paperipussiin hengittäminen helpottaa usein mutta eipä sellaista edes vaivautunut pitämään lukiolaistyttö mukanaan.

        En mä ihan KOKO kansasta vetänyt mitään johtopäätöksiä :) Enkä pelkästään tuon tarinan perusteella, vaan myös siitä miten täällä aihetta käsitellään.
        Tytöllä on sairaus, joten hän on velvollinen pitämään huolta muista?


      • siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

        En mä ihan KOKO kansasta vetänyt mitään johtopäätöksiä :) Enkä pelkästään tuon tarinan perusteella, vaan myös siitä miten täällä aihetta käsitellään.
        Tytöllä on sairaus, joten hän on velvollinen pitämään huolta muista?

        Yöbussissa tyhmyys tiivistyy ja juuri tuon takia en koskaan käytäkkään yöbussia vaan menen mieluummin taksilla. Siin sentäs saa valita matkaseuransa.


      • enmilläänkeksi
        hmp.f kirjoitti:

        En mä ihan KOKO kansasta vetänyt mitään johtopäätöksiä :) Enkä pelkästään tuon tarinan perusteella, vaan myös siitä miten täällä aihetta käsitellään.
        Tytöllä on sairaus, joten hän on velvollinen pitämään huolta muista?

        @hmp.f "myös siitä miten täällä aihetta käsitellään"
        Ilo on molemminpuolinen.
        Usein toisista huolehtiminen auttaa. Tummaihoisten poikien yömaksun maksaminen bussissa olisi voinut olla upea kokemus, jolla lukiolaistyttö olisi aloittanut empaattisena elämisen.
        Oletkos lukenut, Kuka lohduttaisi Nyytiä? - Tove Jansson


      • nimimerkkinikö kirjoitti:

        Toivottavasti olet viimein yksin muutaman samanhenkisen kanssa. Normaali ihminen kyllästyy lopulta ja lähtee.
        Tänne jää yleensä koukkuun henkilöt jotka eivät pysty pätemään muualla.

        "nimimerkkinikö"

        Eilen tuli teeveestä dokumentti kriittisistä ihmisistä.
        Mm.Seppo Heikin-heimosta.
        Helpotuksekseni me olemme tärkeitä yhteis-kunnissa, -palstoissa.

        H.


      • kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

        Kirjoitit jo pariin kohtaan, että paniikkikohtaukseen ei kuole. Siihen ei kohtauksen saanut usko, ainakaan sillä hetkellä kun se on päällä, ne voi tuntua niin fyysisiltä, että luulet kuolevasi.
        Mitä jos tämä olisi tapahtunut sun tyttärelle?
        Mutta se on yksi tapa olla tuntematta mitään, että kuvittelee että mitään ei tapahtunut oikeasti. Kaikki on kuviteltu, ja jos ei ollut, niin ainakin sairauskohtaus oli näytelty.
        Mulle ihan samantekevää oliko oikea tapahtuma vai ei, ihmisten reaktiot puhuu heidän puolesta, ja se jo sinänsä kertoo jotain nyky-ihmisistä.

        Laitanpa lusikkani tähänkin soppaan. En ota kantaa "bussijupakkaan", mutta paniikkikohtauksesta kirjoitan muutaman sanasen.

        Kuten jäljempänä olevasta linkistä käy ilmi, paniikkikohtaus on niin kokonaisvaltainen kokemus, ettei paperipussiin hengittämisestä ole hyötyä.
        Jokainen pystynee kuvittelemaan tilanteen, jossa pelkää kuolevansa tai tulevansa hulluksi, sydän hakkaa ja kurkkua kuristaa. Toimintakykyhän häviää tyystin tuollaisessa tilanteessa. Ei siinä paperipussit tule mieleen, eivätkä ne tilannetta helpottaisikaan.
        Pelkkään hyperventilaatioon pussiin hengittäminen kyllä auttaa.

        Ensimmäinen paniikkikohtaus on tietenkin kammottavin. Jos kohtaukset uusiutuvat niin tietää,jos on ottanut asiasta selvää tai käynyt lääkärissä, että ne menevät ohi, eikä niihin kuolekaan.
        Toistuviin paniikkikohtauksiin, siis paniikkihäiriöön on olemassa tehokkaita lääkkeitä. Terapiakin on usein tarpeellista.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00405

        Kiusaamisesta sen verran, että se on minusta heikkouden merkki.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Laitanpa lusikkani tähänkin soppaan. En ota kantaa "bussijupakkaan", mutta paniikkikohtauksesta kirjoitan muutaman sanasen.

        Kuten jäljempänä olevasta linkistä käy ilmi, paniikkikohtaus on niin kokonaisvaltainen kokemus, ettei paperipussiin hengittämisestä ole hyötyä.
        Jokainen pystynee kuvittelemaan tilanteen, jossa pelkää kuolevansa tai tulevansa hulluksi, sydän hakkaa ja kurkkua kuristaa. Toimintakykyhän häviää tyystin tuollaisessa tilanteessa. Ei siinä paperipussit tule mieleen, eivätkä ne tilannetta helpottaisikaan.
        Pelkkään hyperventilaatioon pussiin hengittäminen kyllä auttaa.

        Ensimmäinen paniikkikohtaus on tietenkin kammottavin. Jos kohtaukset uusiutuvat niin tietää,jos on ottanut asiasta selvää tai käynyt lääkärissä, että ne menevät ohi, eikä niihin kuolekaan.
        Toistuviin paniikkikohtauksiin, siis paniikkihäiriöön on olemassa tehokkaita lääkkeitä. Terapiakin on usein tarpeellista.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00405

        Kiusaamisesta sen verran, että se on minusta heikkouden merkki.

        Joo, näin olen sen käsittänyt myös. Ei ole omalta kohdalta tuttu, mutta tuttu kuitenkin.


    • siilimuori3

      Eikös tuolla bussissa ollut yhtään empatiakykyistä?

    • enmilläänkeksi
    • Tässä vaiheessa kävin lukemassa mitä tyttö itse kirjoittaa tapahtuneesta.
      En kyllä millään saa kolumnista esille sitä että se olisi jotain vedätystä.
      Erittäin tärkeästä asiasta se puhui: ihmisten välinpitämättömyydestä, suoranaisesta vihamielisyydestä heikompia ja apua tarvitsevia kohtaan, yhteiskunnan polarisoitumisesta ja kovenneesta, kylmenneestä yhteiskuntaklimaatista.(En osaa sitä sanoa paremmin suomeksi).
      Se että tehdään aloitus missä vielä syytetään sairaskohtauksen saanutta lukiolaista omasta ahdingostaan on kuvaavaa tästä ilmiöstä.
      En ollut yöbussissa, mutta jos se niin meni (huutelijat eivät olleet humalaisia eikä uusnatseja vaan tavallisia kansalaisia) niin nuorten ehkä kannattaa (jos on hermostoperäistä oireilua) yrittää kulkea enemmän kavereiden kanssa kun käyvät viikonlopulla ulkona.

      • Korjaus: aloituksessa ei puolusteltu huutelijoita ja syytetty tyttöä.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Korjaus: aloituksessa ei puolusteltu huutelijoita ja syytetty tyttöä.

        Miten kaukana mahtoi olla rahattomien itkevien poikien koti?
        Kolumnissa on kaksi ulkomaalaista päihtynyttä miestä.
        Alkuperäisessä fb-päivityksessä on kaksi nuorta tummaihoista itkua vääntävää poikaa.
        Kolumni "Facebookissa levisi pääsiäisenä hätääntyneen tamperelaisen lukiotytön päivitys. Hän oli matkustanut kotiin yöbussilla, johon oli noussut kaksi ulkomaalaista miestä. Miehet olivat päihtyneitä, eivätkä kyenneet maksamaan matkaansa."
        Alkuperäisessä fb-päivitys: "Koskipuistossa bussiin pyrki kaksi nuorta tummaihoista henkilöä, joilla ei ollutkaan yömaksuun tarvittavaa käteistä. Väsymys painoi eikä tilannetta yhtään auttanut se, miten kanssamatkustajat reagoivat bussin edessä itkua vääntäviin poikiin."


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        Miten kaukana mahtoi olla rahattomien itkevien poikien koti?
        Kolumnissa on kaksi ulkomaalaista päihtynyttä miestä.
        Alkuperäisessä fb-päivityksessä on kaksi nuorta tummaihoista itkua vääntävää poikaa.
        Kolumni "Facebookissa levisi pääsiäisenä hätääntyneen tamperelaisen lukiotytön päivitys. Hän oli matkustanut kotiin yöbussilla, johon oli noussut kaksi ulkomaalaista miestä. Miehet olivat päihtyneitä, eivätkä kyenneet maksamaan matkaansa."
        Alkuperäisessä fb-päivitys: "Koskipuistossa bussiin pyrki kaksi nuorta tummaihoista henkilöä, joilla ei ollutkaan yömaksuun tarvittavaa käteistä. Väsymys painoi eikä tilannetta yhtään auttanut se, miten kanssamatkustajat reagoivat bussin edessä itkua vääntäviin poikiin."

        En ymmärrä vieläkään pointtiasi. Tyttö oli hädissään siitä miten hän pääsee kotiin. Paniikkihäiriöstä kärsiville kaikki julkiset kulkuvälineet ja niiden käyttö voi olla hyvinkinvaikeaa ja laukaista kohtauksia. Miten poikien rahattomuus, ihonväri tai etninen tausta siihen liittyy, paitsi silleen että se sai aikaan pelkotilan lukiolaisessa matkan viivästymisen vuoksi en tajua. Hän olisi varmastikin saanut kohtauksen vaikka pojat olisivat olleet selviä, vaaleita, sinisilmäisiä kantasuomalaisia seitsemän sukupolven takaa. Kanssamatkustajien idioottimainen puuttuminen ja huutelu pahensi vain asiaa. Häpeällistä käyttäytymistä eikä humalatila ole mikään puolustus.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ymmärrä vieläkään pointtiasi. Tyttö oli hädissään siitä miten hän pääsee kotiin. Paniikkihäiriöstä kärsiville kaikki julkiset kulkuvälineet ja niiden käyttö voi olla hyvinkinvaikeaa ja laukaista kohtauksia. Miten poikien rahattomuus, ihonväri tai etninen tausta siihen liittyy, paitsi silleen että se sai aikaan pelkotilan lukiolaisessa matkan viivästymisen vuoksi en tajua. Hän olisi varmastikin saanut kohtauksen vaikka pojat olisivat olleet selviä, vaaleita, sinisilmäisiä kantasuomalaisia seitsemän sukupolven takaa. Kanssamatkustajien idioottimainen puuttuminen ja huutelu pahensi vain asiaa. Häpeällistä käyttäytymistä eikä humalatila ole mikään puolustus.

        Olivat ne kaksi itkevää poikaakin hädissään siitä, miten he pääsevät kotiin. Tunnen empatiaa heitä kohtaan. Itkevä uros on tosi symppis ♥
        En ymmärrä minäkään näiden lauseittesi pointtia.
        "Miten poikien rahattomuus, ihonväri tai etninen tausta siihen liittyy, paitsi silleen että se sai aikaan pelkotilan lukiolaisessa matkan viivästymisen vuoksi en tajua. Hän olisi varmastikin saanut kohtauksen vaikka pojat olisivat olleet selviä, vaaleita, sinisilmäisiä kantasuomalaisia seitsemän sukupolven takaa."
        Nuo ominaisuudet oli mainittu kolumnissa ja fb:n päivityksessä. En ole rasisti, jos sitä luulet. En aja mitään agendaa, kunhan keskustelen ja kyseenalaistan lauman mukana tunteen perusteella ja vailla järkeä vouhottamista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe