Mazda 323 "oma ääni"

mazdanomaääni

Eli tuli hankittua kauppakassiksi 323 BF korimallinen Mazda, tosin en tiedä minkä ihmeen takia siinä voi olla "omalaatuinen" ääni verrattuna muihin japanilaisiin, esim toyotassa ei ole mitään "vinku" ääntä, ja tässähän on moottori ja vaihteisto poikittain, mutta jostain syystä Mazda on onnistunut saamaan "oman äänen", eli oma ääni on seuraavanlainen, lähdet kiihdyttämään 1:sestä alkaen, niin kuulluu "viiiiiii, vaihto kakkoselle ja "viiihiihihiviiiiiiiiiiipoooooooooviiiiiiiiiiiiiii" en osaa selittää paremmin tuota "Mazdan ääntä" mutta vaikuttaa siltä että ensiövälitys tekee tuon äänen.

Onkohan 626:sessa samaa "vinkuääntä" ? *Pooo= Moottori karjuu. Minulla oli sama korimalli missä oli 1.5 ja siinäkin sama "ihana ja omalaatuinen" vinkuääni.

20

2918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttu.ääni

      Onko siinä E-moottori (ketjukäyttöinen nokka-akseli) vai B-moottori?
      Tarkoitat varmaan sitä 1-vaihteen vonkumista, se on autoon kuuluva ääni, kuului jo uutena BD ja BF- Mazdoissa. Kuulostaa hieman vanhojen englantilaisten autojen vaihteistolta, ehkäpä siksi noiden Mazdojen porrasperäversioita haluttiinkin nimittää Saloon -nimellä.
      Itsellä oli -82 323 1,3 moottorilla joten nuo äänet ovat tuttuja mulle :)

      Tässä muutamia klippejä 323 BD:n äänestä, tosin pakoputki hiukan fuskaa ja moottori taitaisi kaivata venttiilivälysten säätöä:
      https://youtu.be/c1g_NRg33fE?t=3m30s
      https://youtu.be/c1g_NRg33fE?t=5m24s
      Tässä pätkää sisätiloista jossa kuuluu ykkösvaihteen vonkuminenkin:
      https://youtu.be/c1g_NRg33fE?t=7m11s

      • mazdanomaääni

        Epäilen että minun mazdassa taitaa olla E-moottori, ainakaan ei ole ruiskua ja epäilen että on ketjukone, juuri tuo 1-vaihteen vonkuminen ja 2 vaihteella kuulee vielä paremmin. Hyvinkin mahdollista että juuri tuon takia haluttiin laitaa "saloon" jos kuulosti vähän englantilaiselta saatiin myynti paranemaan.. Videoissa oli tuttu ääni :) en tiennytkään että BD mazdoissa oli myös sama ääni, moottorit taitavat olla samoja molemmissa eli BD ja BF mazdoissa, tosin pieniä hienosäätöjä toki varmaan tehty ennen kuin asennettu BF mazdaan.

        Taitaa kyllä olla ensiövälitys kun tekee tuon "vinku" äänen? :)


      • mazdanomaääni

        Korjaan tuohon vielä että kyseessä B3 moottori, eli jakohihnalla näyttää olevan tämä moottori.


    • RMB

      323 BF facelift tuli markkinoille 6/1987. Selvät eroavaisuudet vanhempaan veljeen olivat moottorissa ja keulassa. Moottorin tuli jakopään hihnalla toimivaksi ja konepeltiin ja etulyhtyihin tuli selvä eroavaisuus. Etulyhdyt muuttuivat suunnikkaan muodosta puolisuunnikkaaksi ja näin konepellin muotokin muuttui. Mallia valmistettiin aina 1989 asti, jolloin tuli 323 BG-mallit. (Sedan, HB ja F eli läppävalo)
      Youtube-esimerkeissä venttiilit raksuttivat voimakkaasti. Näissä ei ollut vielä hydraulisia nostimia. Malliltaan < 6/1987.
      Kirjoittamasi ääniefektit tulevat mahdollisesti vaihteiston laakeriviasta tai väärästä hammaskosketuksesta?

      • mazdan

        Minulla on viimeistä vuosimallia oleva BF korinen (BF farmaria tehtiin muistaakseni 1996 asti) eli 1989 (käyttöönotto 11-1988) ja kyseessä siis facelift. Ei voi olla vaihteiston laakerivika tai hammaskosketuksesta johtuva ääni, koska vaihteet menevät nätisti päälle, ja ääni ei ole hyvin voimakas mutta kummiskin hyvin kuultavissa (ilman päällä olevaa radioa) ja vain kun kiihdyttää niin kuulee tämän "omalaatuisen" äänen, sama "ominaisääni" oli minun vanhassa 323 BF 1.5 GLX 5V joka oli 1988 vuosimallinen aivan identtinen ääni ja vaihteet nätisti päälle..


      • RMB
        mazdan kirjoitti:

        Minulla on viimeistä vuosimallia oleva BF korinen (BF farmaria tehtiin muistaakseni 1996 asti) eli 1989 (käyttöönotto 11-1988) ja kyseessä siis facelift. Ei voi olla vaihteiston laakerivika tai hammaskosketuksesta johtuva ääni, koska vaihteet menevät nätisti päälle, ja ääni ei ole hyvin voimakas mutta kummiskin hyvin kuultavissa (ilman päällä olevaa radioa) ja vain kun kiihdyttää niin kuulee tämän "omalaatuisen" äänen, sama "ominaisääni" oli minun vanhassa 323 BF 1.5 GLX 5V joka oli 1988 vuosimallinen aivan identtinen ääni ja vaihteet nätisti päälle..

        Tässä vähän historiaa Mazdasta.
        323 BF-farkkua todella tehtiin 1996 saakka. Johtuu siitä, että kun 626 korimalli muuttui 1992 GD mallista GE malliin, ei tätä mallia valmistettu farkkuna. Kun 1997 626 GE malli vaihtui GF:n, valmistettiin sitä myös farkkuna.
        1992 - 1996 mazda olisi jäänyt ilman farmarimallia.


      • mazdanomaääni
        RMB kirjoitti:

        Tässä vähän historiaa Mazdasta.
        323 BF-farkkua todella tehtiin 1996 saakka. Johtuu siitä, että kun 626 korimalli muuttui 1992 GD mallista GE malliin, ei tätä mallia valmistettu farkkuna. Kun 1997 626 GE malli vaihtui GF:n, valmistettiin sitä myös farkkuna.
        1992 - 1996 mazda olisi jäänyt ilman farmarimallia.

        No niin, nyt tämäkin asia selvisi minulle, olen juuri tuota asiaa ihmettelyt että minkä takia BF Farmaria tehtiin noinkin myöhään kun 1996 (kun sedan ja HB loppuivat jo 1989) mutta jos kerran mazda olisi muuten jäänyt ilman farmaria niin ihan hyvä veto heiltä jatkaa vanhan korimallin myymistä, mitenköhän BF farmarin myynti sujui verrattuna BG ja BA korimalleihin jotka olivat uutta sarjaa ja farmari edusti vanhaa, ainakin hinta oli pakko olla kilpailukykyinen..


      • RMB
        mazdanomaääni kirjoitti:

        No niin, nyt tämäkin asia selvisi minulle, olen juuri tuota asiaa ihmettelyt että minkä takia BF Farmaria tehtiin noinkin myöhään kun 1996 (kun sedan ja HB loppuivat jo 1989) mutta jos kerran mazda olisi muuten jäänyt ilman farmaria niin ihan hyvä veto heiltä jatkaa vanhan korimallin myymistä, mitenköhän BF farmarin myynti sujui verrattuna BG ja BA korimalleihin jotka olivat uutta sarjaa ja farmari edusti vanhaa, ainakin hinta oli pakko olla kilpailukykyinen..

        Ei pikkufarkkua paljon myytykään koko historiansa aikana. Automyyjien piti olla vaan tarkkana vuosimallien kanssa.
        BG-mallien mukana tuli uuden aikakauden SOHC ja DOHC moottorit. Totta kai BF farmari jäi varjoon vanhan tekniikkansa kanssa.
        Olette varmaan huomanneet aakkosjärjestyksen vuosimallien kanssa. BC, BD, BF, BG, BH, BJ, BK.... nyt taitaa Mazda3 olla BN tai BP. Sama juttu Mazda 626/6 ja 929:ssä. Alkukirjain vaan eri. Joitain kirjaimia selvennyksen vuoksi poistettu.
        BA-malli on vain poikkeus. Mallit Forte, Mio, Neo ja Familia tulivat BG:n jälkeen. Näissäkään ei ollut farmaria, vaikka malli Familia vähän hämääkin. On kuitenkin puhdas sedan.


    • UKU-323

      Keväällä -90 ostin uuden 323F BG . Mittarissa 90 km ja ajoin suoraan Konalaan maahantuojalle. Väitin ettävaihyeistossa vikaa, viheltää pirusti. Päällikkö hyppäs rattiin, tuli takaisin, ei puhunut mitään. Putsasi pakasta toisen uuden ja heitti lenkin. Sanoi että ei ole vikaa, tässä uudessa on sama ääni. Johtuu siitä kun vetoakselit ovat eri pituisia. Vaadin tulevaisuutta varten merkinnän huoltokirjaan,että olin huomauttanut asiasta. Perheemme ajoi autolla 315.000 km, ääni ei muuttunut, joten siinä ei ollut vikaa.

      • mazdanomaääni

        Joo onhan se vähän outo tunne jos uudessa autossa on jo "ylimääräisiä" ääniä, mutta on autoja joissa on näitä "ominaisuuksia" johon pitää tottua, tämä mazdan omalaatuinen ääni ei ole lähellekään yhtä kovaääninen kuin vanhan saabin (OG 900) vaihteistoäänet, jos pitää "ylimääräisistä" ääniefekteistä kun kiihdyttää niin kannattaa ajaa semmoisella. Mutta Mazda taas on "sivistyneempi" eikä pidä niin kovaa ominaisääntä, mutta tuo ääni tekee autosta ainutlaatuisen ja siihen jopa tykästyy :D


    • mätzä

      On niin satanan ruma biili, joutais romuralliin!

      • mazdanomaääni

        Vai niin... Nämä 80- luvun autot ovat aika samannäköisiä että he ovat piirtäneet auton korin muodot viivoitimella ja lisänneet 2x turvapuskuria. Tosin nyt jotkut jopa"ikävöivät" näitä 80-luvun autoja jotka ovat häipyneet maanteiltä, taitaa olla makuasia. Mutta 80-luvulla autot olivat autoja :) eikä nykyään valmistettavia massatuotanto muovikippoja jotka täynnä tietokoneita ja päästökikkailuja....


    • ex-Mazdisti

      Mulla oli 323 BD -82 E3 moottorilla ja BG sedan -90 1,6-16v kaasarikoneella ja BD:ssä oli selvemmin se omanlaisensa ääni, BG:ssäkin vaihteistosta kuului lievempänä se tuttu ääni mutta moottorin ääni oli ihan erilainen kun mm. jakopää oli BG:ssä hihnalla eikä ketjulla kuten BD:n E3 koneessa.

      323 BD:hän tuli Suomeen 1981, ensin 3 ja 5-ovisina viistoperinä, vähän myöhemmin porrasperäisenä Saloon mallina. Auto oli kai Mazdan ensimmäinen etuvetoinen malli.
      Joskus 1982 aikana sytytys muuttui kärjettömäksi, itsellä oli 27.4.1982 rekisteröity 323 Hatchback 1,3 koneella ja siinä oli vielä kärjellinen sytytys.
      Facelift malli tuli 1982/83 vaihteessa, mm. maskin rivoitus harveni ja muuttui matalammaksi, vilkut siirtyivät nurkkalyhdyistä etupuskuriin, takavalot muuttuivat, sisällä mm. etupenkkien niskatuet kasvoivat suuremmaksi, jne. pikkumuutoksia. Jossain näillä vaiheilla taisi tulla myös takavetoinen farmari myyntiin mikä perustui edeltävään takavetoiseen 323:n mutta keulapala oli muotoiltu etuvetoista mallia mukailevaksi. Vuonna 1984-5 oli 323:sta muistaakseni 200kpl erikoismalli kahtena sinisen sävynä, 1,5 litrainen 3-ovinen Hatchback Sport nimellä jossa oli GT:n kylkilista ja vanteissa kromirenkaat sekä kojetaulussa laatta jossa oli silloisen maahantuojan (Haka-Auto) tj:n signeeraus.

      Vuonna 1985 korimalli vaihtui BF:ksi, moottorit säilyivät samoina 1,3 ja 1,5 litraisina E-moottoreina (ketjukäyttöinen nokka-akseli) mutta lisänä muistaakseni 1986 puolella tuli GTi-mallin B6 suihkutusmoottori ja 1,7-litrainen diesel. Farmarikin muuttui etuvetoiseksi tässä vaiheessa ja säilyi aina sinne 1996 saakka pienin muutoksin. BF-malleissa oli jo nelivetoisia turbojakin joista tehtiin ralliversioitakin.
      1987 faceliftti jossa moottorit vaihtui B-moottoreiksi eli ketju korvattiin hammashihnalla ym. Ulkoisia eroja mm. lamput uudistui, maski madaltui ja konepellin etureuna laskeutui sen verran alemmaksi. Vuonna 1988-89 tuli erikoisversioita, mm. SuperSport 3-ovinen HB kokonaan valkoinen, isot GT:n puskurit ja kylkilistat korinvärisenä sekä SuperSpecial porrasperä jossa oli GT:n isot puskurit ja kylkilistat mustana. Lisäksi oli punainen HOT -erikoismalli 3-ovisesta Hatchbackista. Porrasperäisestä BF-Saloonista oli muistaakseni 1989 tarjolla jo 1,6-litrainen katalysaattoriversio mutta taisi jäädä vielä aika harvinaiseksi malliksi.

      1989 korimalli vaihtui BG-sarjaan, mukana kaasutinversioita ja katalysaattorimoottoreitakin polttoaineen suihkutuksella. 3-ovinen HB, neliovinen sedan (Saloon -nimityksestä luovuttiin tässä vaiheessa) ja 5-ovinen F olivat kaikki erinäköisiä keulasta perään. Itsellä oli heinäkuussa 1990 rekisteröity 323 1,6-16v GLX sedan kaasutinmoottorilla. Tässä oli mielenkiintoista että kaasutinmoottorit olivat 16-venttiilisiä mutta suihkukoneet katilla vain 8-venttiilisiä. Kolmiovisesta Hatchbackista oli joskus 1991 erikoisversio Waltz jossa taisi olla erikoinen sininen tai metallihohtopunainen ulkoväri ja sisustuksessakin taisi olla hieman erikoisempi verhoilu.
      Vuonna 1991 tuli facelift jossa kaikki moottorit muuttuivat katalysaattoriversioiksi ja 16-venttiilisiksi. Viimeiset BG-korimallin 323:t taisivat olla myynnissä vielä 1996 vaikka uudempi BA-korimalli oli tullut jo vuonna 1994 myyntiin. Joskus 1993 alkaen mallin loppuun saakka varustelutasojen nimitykset muuttui tavanomaisista LX-GLX:stä muotoon GL Special, GLS ja GL Special Plus. Näissä oli erilainen etupuskuri kuin tavallisissa LX ja GLX malleissa.

      1994 siis tuli taas uusi korimalli, BA jota näemmä muualla maailmassa nimitetään BH-korimalliksi. 323 mallinimestä yritettiin päästä eroon nimittämällä uudet mallit Familia, Forte ja Neo -nimisiksi mutta se ei oikein tainnut ottaa tuulta alleen ja tuttu 323 lätkä oli kuitenkin mukana edelleen. Familia oli neliovinen sedan, Neo kolmiovinen HB ja Forte 5-ovinen Hatchback, luukkulampuista oli luovuttu tässä mallissa.
      1996-7 tuli faceliftti jossa mukaan lisättiin 323 Mio, toinen kolmiovinen Hatchback jossa oli Familiasta tuttu keula ja pystympi perä kuin Neossa. Vanha BF-sarjaan perustunut farmari poistui.

      1998-9 korimalli muuttui taas BJ-sarjaksi, viimeinen 323 korimalli. Tarjolla oli enää vain viisiovinen pystyperä 323F nimellä ja porrasperäinen sedan. Moottorikoot taisi olla 1,3-1,5 ja 1,8 litraiset.
      Faceliftti joskus 2001-2 missä muuttui lähinnä lamput ja puskurit.

      2003 tulikin sitten jo upouusi Mazda 3, korimallikoodina kuitenkin tavallaan 323:n jatke, BK. Japanissahan 323:sia nimitettiin Familia nimellä mutta tätä nimitetään Axelaksi. Fordilla oli tähän autoon osuutta kai tavallista enemmän, mm. polttoaineen täyttöluukku oli epäjapanilaiseen tapaan oikealla puolella autoa, yleensähän se on vasemmalla. Kolmosta sai, kuten nykyäänkin, 5-ovisena HB:nä ja neliovisena sedanina.

      En ole näitä uudempia Mazdoja enää sen tarkemmin seuraillut niin faceliftien tai korimallien muutosten ajankohdat ei ole kovin hyvin hallussa, on tullut ajeltua muilla merkeillä 2008 alkaen, nykyisin 1,5kk vanha Kia Rio ajossa.

      • mazdanomaääni

        Kiitos kun jaksoit käydä läpi nämä mallimuutokset, moottorit ja n.e , kyllä tuossa tuli kaikki tärkeimmät asiat ilmi mitä pitäisi tietää mazdan 323 mallista.. :) ja tarkempaa tietoa mitä wikipedia osaa kertoa, millainen status mazdalla ylipäätään on suomessa, onko se ahkera puurtaja paikasta toiseen tai vaihtoehto muille japanilaisille merkkeille, oma mielikuva mazdasta on että ihminen joka arvostaa luotettavuutta mutta haluaa kummiskin "neutraalisti" erottua joukosta ajaa mazdalla.. mene ja tiedä mutta luotettava auto joka tapauksessa oli kyseessä sitten 323,626 929 ja n.e .


      • RMB

        Tässä olikin Mazda 323 historiaa reilu 25 vuoden ajalta. Ainoa mitä voisi lisätä, 323 BD:ssä konepelti aukesi tuulilasin puolelta.
        Haka-Auto Oy oli todella Mazdan maahantuoja ja Vara-Haka Oy toi Wartburgia. Näin aina vuoteen 1988, jonka jälkeen nimi muuttui IMF:ksi eli Inchcape Motors Finland Oy. Sanoivat, että nimi sopi paremmin englanninkielisille.
        Jos voisi vielä kirjoittaa varsinaisesta asiasta. Eräässä eurooppalaisessa automerkissä enempi ääntävät laatikot laitettiin dieseleihin. Niissä ei vaihteistoäänet tulleet helposti esille. Mazdan pikkudieseleitä ei juurikaan ollut eli ääni oli ominaisuus.


      • ex-Mazdisti
        mazdanomaääni kirjoitti:

        Kiitos kun jaksoit käydä läpi nämä mallimuutokset, moottorit ja n.e , kyllä tuossa tuli kaikki tärkeimmät asiat ilmi mitä pitäisi tietää mazdan 323 mallista.. :) ja tarkempaa tietoa mitä wikipedia osaa kertoa, millainen status mazdalla ylipäätään on suomessa, onko se ahkera puurtaja paikasta toiseen tai vaihtoehto muille japanilaisille merkkeille, oma mielikuva mazdasta on että ihminen joka arvostaa luotettavuutta mutta haluaa kummiskin "neutraalisti" erottua joukosta ajaa mazdalla.. mene ja tiedä mutta luotettava auto joka tapauksessa oli kyseessä sitten 323,626 929 ja n.e .

        Mazdan asema Suomessa silloin 80-luvulla kun BD:t ja BF:t olivat uusia, oli erilainen kuin tänään. Silloin Mazda oli aikamoinen suosikkiauto, rekisteröintitilastojen top kympissä ellei jopa top viiden kärjessä, 323 ja 626 molemmat olivat suosittuja ja mikä ettei, ne olivat hyvän näköisiä ja luotettavia autoja mitä ei vielä 80-luvulla voinut sanoa kovin monesta merkistä. Lisäksi tilankäyttö ja varustelu oli edellä aikaansa, esim. porrasperäisessäkin 323:ssa ja 626:ssa oli alaskääntyvä takapenkin selkänoja mikä ei ollut yleistä vielä silloin, myös istuinlämmittimet olivat silloin harvinaisempi varuste ja Mazdoissa vakiona. Varustelu oli muutenkin hyvällä tasolla, viimeistely siistiä ja sisustukset hyvin verhoiltuja, paljaita peltipintoja ei juurikaan näkynyt. Esim. euroautot oli vielä 80-luvulla melko karuja esityksiä.
        Mazdat vain jotenkin teki vaikutuksen silloin 80-luvulla että ne on jääneet mieleen erityisesti. Esim. silloinen eniten myyty Toyota Corolla (1.etuvetoinen) ei säväytä läheskään niin paljon, se on vieläkin enemmän suoralla viivottimella piirretty malli, Mazdoissa on sentään hiukan pehmeämmät muodot 80-luvun autoksi.

        Sitten 90-luvulla suosio alkoi jostain syystä laskea ja tänään Mazda on jo aika kaukana rekisteröintitilaston kärjestä vaikka auto on varmaan hyvä ja luotettava edelleen, onhan se aitojapanilainen, tosin huhuja olen kuullut meksikossa valmistetuista Mazdoistakin.

        Muistelisin että Inchape tuli vasta 90-luvun puolella maahantuojaksi.

        Joku tietysti voi kysyä että miksi esim. nyt ostin Kia Rion enkä esim. Mazda 2:sta. No halusin vaihtelua, Kia oli edullisempi hankintahinnaltaan ja ulkonäköasiatkin vaikutti, samoin sisustuksen ja kojetaulun tyyli miellytti Riossa enemmän kuin 2:ssa.

        Nykyautoissa ei juuri persoonallisia ääniä kuulu, moottorin ääni on vaimennetty yleensä todella hyvin, vain kiihdytyksessä saattaa kuulua jotain vaimeaa moottoriääntä. Rengasääniä sen sijaan saattaa kuulua enemmän.

        Joo mutta tämähän menee jo huimasti aloittajan aiheen ohi joten eipä tämän enempää tällä kertaa :)


    • mazdanomaääni

      Kiitokset kun kävit läpi mazdan "statusta" suomessa, tuo pitää täysin paikkaansa että oli hirmu suosittu auto suomessa (edullinen hinta, hyvät varusteet) ja ei ollut edes pahan näköinen 80-luvun autoksi, sääli että uudet korimallit alkoivat poiketa tästä hyvästä havaitusta "reseptistä", tämän takia niiden suosio varmaan tippui, eli niistä tuli persoonattomia massatuotantoautoja missä ei ollut "omaa ääntä" ja personallisuutta.. No eipä tuo aiheen ohi meneminen haittaa ollenkaan :) kun ei täällä KS24 hirveästi taida löytyä BF malliin liittyviä palstoja tai vanhempiin Mazdoja liittyviä aiheita. Haka-Auto Oy tosiaan toi mazdaa suomeen, ainakin takakonttin tarrassa lukee isolla tekstillä HAKA-AUTO OY eli ei voi erehtyä maahantuojasta. Summa sumarium Mutta jokatapauksessa voimme todeta että vanhoissa mazdoissa on ripaus "personalisuutta" mitä ei monesta massatuotanto autosta löydy enää, tähän kategoriaan myöskin mazdan "oma ääni" kuulluu.

    • ex-Mazdisti

      Joku kysyi 626:n äänistä, tässä muutama video, kaikki ensimmäisen etuvetoisen GC:n ääniä. Näissä 626:ssa oli myös kivoja erikoisuuksia, mm. melodioita soitteleva varoitusjärjestelmä esim. avonaisille oville jne., HB:ssä ja SportSaloon Coupessa satelliittikatkaisijat mittariston sivuilla, sedanissa tavanomaiset ja GLX mallissa hienot CD-levyn näköiset pyöränkapselit :)

      626 2,0 LX sedan -85 kylmäkäynnistys, käsikäyttöinen rikastin ja hieno kullanruskea ulkoväri ja vaaleanruskea sisustus :)
      https://youtu.be/7AWbwlKlvYc?t=55s

      Tällä videolla 626 2,0 GLX SportSaloon jossa hienot CD-levyn näköiset sileät pyöränkapselit. Videolla lienee kuvattu vuonna 1988, auto on 1983-85 väliltä.
      https://youtu.be/AqCOpH4Om90?t=19s

      Tällä puolestaan on 626 2,0 GLX Hatchback, tässäkin kuuluisi olla ne CD-kapselit mutta on otettu pois. Näissä 626:ssa Hatchbackissa ja SportSaloonissa oli Citroen -tyyliset satelliittikatkaisijat mittariston sivuilla, sedanissa oli tavanomaisemmat katkaisijat.
      https://youtu.be/ZM3hRPIti54?t=2m7s

      Harmittaa ihan ettei tullut aikoinaan hankituksi tällaista 626:sta eikä ole mahdollisuutta hankkia nytkään harrasteautoksi :/

    • kolmekakskolmee

      Ei minun mielestä mazdoissa vaihdelaatikko äännä. 323 BD mazdassa on ennemminkin ominainen äänensä pakoputkella tai onko se sitten moottorin ääni joka kuuluu pakoputkesta, itsellä olevassa 323:sessa takapöntön ääni on muuttunut röpöttäväksi niin kyseisessä yksilössä sitä ominaisääntä ei niin erota.

      Vanhoissa 120A cherryissä (1,2 moottorilla) tuli ääni ääni vaihdelaatikoista, kyseisiä cherryjä sanottiinkin hinkuvinku cherryiksi.

      BF mazdassa (B-moottorilla) ei niin selvä ominaisääni pakoputkesta tullut, ennemminkin moottorilla oli oma hyrisevä ominaisäänensä ja venttiilien naputus ääniongelmat alkoivat mazdoissa näistä moottoreista alkaen, sekä jakopään osina tarvikeosien heikko kestävyys johti hihnankiristimestä kuuluvaan viik viik ääneen.

      BF korimallista oli tehty myös jokin erikoisempi GLX special malli vm.-88 jossa oli sähköiset ikkunat, kierroslukumittari, kuskin penkissä säätöjä enemmän, jotenkin ohjauksen välitystä muutettu siten että kääntyy enemmän nopeassa äkkikäännöksessä kuten hirvenväistö tilanteessa josta johtui se että ohjaus oli älyttömän raskas normaali ajossa etenkin kaupunkipyörityksessä tai peräkärryä peruuttaessa sen huomasi myös. Tästä ohjausasiasta luin vanhasta TM:stä missä oli koeajossa uutena kyseinen malli ja siinäkin ohjausta haukuttiin myös raskaaksi.

      Puskurit ei olleet korinväriset eikä isot. Kylkilistat oli hieman korkeammat kuin perus LX malleissa.
      Ja jotain muuta pientä, ei kaikkea enään muista, omassani oli myös sähkötoiminen kattoluukku joka oli ilmeisesti lisävaruste listalta ruksittu kyseiseen yksilöön.
      Oviverhoukset oli myös ainakin GLX-mallin BF 323 sedan malleissa siistit kun oli vähän kangastakin ja verhoilun takapäähän oli laitettu valot jotka syttyivät kun oven aukaisi ja sammuivat viiveellä.

      BF-korimallia olevat viimeiset farmarit ei ole niin vanhalla tekniikalla kuin mitä joku tuolla aiemmin kirjoitti, viimeisissä vuosimalleissa on 1,6i moottori, tehoa muistaakseni 105hv. BF korimallin B5-moottori (1,5) oli suoraan sanottuna laiska paska, vanhempi BD-korimallin 1,5 moottori on terhakkaampi ja siinä on vähän voimaakin eli vääntöäkin.

      • oliBDjaBG

        Tarkoitat varmaan BF mallin Super GLX versiota joka oli tavallisen GLX:n yläpuolella. Siinä oli peltiset etu- ja takahelmat kuten normaalisti mutta korkeammat kylkilistat. Tosin tämä pätee vaan B-moottorilla olevaan malliin 1987-89, E-moottorisesta alkuperäisestäkin 323:sta oli SuperGLX ainakin vuonna 1987 mutta siinä oli muistini mukaan isot muovipuskurit edessä ja takana, siis helmapellinkin peittävät. Lienee kylläkin harvinainen versio varsinkin nykyään.
        Farkut tosiaankin saivat 1,6 koneen kun katalysaattorit tuli pakolliseksi, myös niiden keulamaski uudistui muistuttamaan vähän enemmän siihen aikaan 323 BG malleja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe