Koska missä tilanteessa koet

kyykytettyköyhä

olevasi talousrajoiteinen.
Ei nyt kirjoiteta siitä mistä tulot tulevat, kun käteen jää peruselämiseen n. 550 e /kk missä tilanteissa koet olevasi köyhä.
Jos osallistuminen vaati maksua, mukana olo lahjaa tai muuta huomion osoitusta.
Olen alkanut huomioimaan jopa TV ohjelmista; kotien koristelut leikkokukkien olemassa olon kaupoissa pyörimisen jne.
Kaikki mihin tarvitaan rahaa, on pois suljettu.

22

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olenrahatonpaska

      Juuri niissä tilanteissa missä tarvitaan rahaa. Sukulaislasten juhlissa, sukulaisten tai kavereiden kyläilyissä, joulunvietossa kaverien tai sukulaisten kanssa. Siis kaikissa tilaisuuksissa, mihin tosiaan pitää jotenkin panostaa. Omat vaatteet esim. sekä lahjat ja ruoat.
      Kotona voi olla samassa rikkinäisessä vaatteessa niinkauan kun se päällä pysyy. Ulos ei ole pakko mennä joka päivä. Tv:n katselu tai radion kuuntelu ainoat ilot. Ei lehtiä, ei kampaajia, ei mitään ylimääräistä.
      Ruokaa vain itselle ostaessa on niin helppoa, niin helppoa. Kun ei tarvitse paljon mitään ostaakaan.
      Eli ystävät ja sukulaiset pitäisi oikeastaan hylätä siinä vaiheessa kun köyhyys koittaa, tai sitten on keksittävä joku selviytymiskeino. Ei voi edes kortteja lähettää, tarvikkeetkin maksavat vaikka itse tekisi. Vaikka luonnosta saisi muut materiaalit, mistäs sen liiman saa ja se korttipohjan?
      Puhumattakaan postikuluista, tai yleensä liikkumiskuluista.
      Joten ostakaa kaapit täyteen vaatteita, kenkiä, materiaaleja silloin kun vielä olette työelämässä. Työttömänä tai eläkkeellä ei enää ole elämisen mahdollisuuksia, ainakaan tavallisilla tallaajilla.

      • voimitäsatuja

        Vai kaapit täyteen vaatteita työelämässä ollessa!! Niinkö luulet.?! Kun palkastaan kustantaa kaiken itse, asumisen, ruuat, vaatteet , harrastukset ym. niin ei todella jää rahaa kaappitolkulla vattetta ostaa , varalle että jos ehkä joskus jää työttömäksi on mistä ottaa.

        Tyypillistä tekstiä henkilöltä, jolle yhteiskunta kustantaa kaiken, ota huomioon, että ne menot ,mitkä saat yhteiskunnalta tekemättä mitään, työssäkäyvä maksaa sieltä tilipussistaan , eikä hänellä jää välttämättä yhtään enempää ylimääräisiin vaatteisiin saati muuhunkaan kuin teilläkään, jotka elätytätte itsenne työssäkäyvien verorahoilla!


      • Tositarinaa
        voimitäsatuja kirjoitti:

        Vai kaapit täyteen vaatteita työelämässä ollessa!! Niinkö luulet.?! Kun palkastaan kustantaa kaiken itse, asumisen, ruuat, vaatteet , harrastukset ym. niin ei todella jää rahaa kaappitolkulla vattetta ostaa , varalle että jos ehkä joskus jää työttömäksi on mistä ottaa.

        Tyypillistä tekstiä henkilöltä, jolle yhteiskunta kustantaa kaiken, ota huomioon, että ne menot ,mitkä saat yhteiskunnalta tekemättä mitään, työssäkäyvä maksaa sieltä tilipussistaan , eikä hänellä jää välttämättä yhtään enempää ylimääräisiin vaatteisiin saati muuhunkaan kuin teilläkään, jotka elätytätte itsenne työssäkäyvien verorahoilla!

        Jos noin oot kade työttömille, niin ihan helposti voit itsekin alkaa "elätyttämään itseäsi työssäkäyvien verorahoilla". Jos työssä käynnistä ei ole mitään etua siihen nähden, että ei ole töitä, niin ehkä oikeesti kannattaa jäädä pois sellaisesta työstä?

        Minulla ainakin jäi rahaa ostaa vaatteita kun olin töissä. Usein vein kirpparille isot kasat sellaisia, joita ei tullut pidettyä, ja ostin uusia tilalle. Nyt sen alkaa huomata, kun olen ollut jo kohta kolme vuotta työttömänä, niin alkaa viimeisetkin housut kulua puhki ja paidat kulahtaa sellaisiksi, ettei mitään siistejä vaatteita enää ole. Jos vaikka työhaastatteluun pääsisi, niin ei olisi enää mitä laittaa päälle. Lenkkaritkin on jo niin kuluneet, että edes juoksulenkille ei voi mennä. Tennareilla sentään voi tehdä jonkinlaisia hitaita kävelylenkkejä, vaikka jalathan siitä vaan tulee kipeiksi. Täytyy varrmaan mennä kohta kirpparille katselemaan, jos sinne joku työssäkäyvä olisi vienyt vaatteita, jotka meille köyhille veilä kelpaa, vaikka eivät niin viimeistä muotia olekaan.

        Niin, eikä yhteiskunta tosiaan maksa työttömälle kaikkia samoja menoja kuin työssä käyvä maksaa palkastaan. Ei maksullisia harrastuksia, ei harrastusvälineitä, urheiluvaatteita, ei samanlaista ruokaa kuin työssä ollessa, ei kahvittelua, lounasravintoloita, matkoja tai muutakaan lomaa.

        Moni on joutunut myös muuttamaan halvempaan asuntoon. Omalla kohdallani on sillä tavalla asiat hyvin, että asuntolainat olin ehtinyt maksaa työssä ollessa ja nyt on velaton talo, missä voi asua pienillä kustannuksilla. Jos olisi jäänyt velkoja, niin olisin joutunut muuttamaan pienempään, sillä asumistuen rajat on tiukat. Nyt onneksi pärjään ilman asumistukia.


      • kaikenlaisianeuvojia

        Otapa huomioon ettei läheskään kaikilla työssäkäyvillä ole "asuntolainat maksettu" kuten sinulla .....Työssäkäyvän rahat kyllä menee tasan perheen hyväksi, lasten hoitomaksuihin, veroihin, joilla sinutkin elätämme, harrastuksiin, matkoihin , ruokaan ym. elämiseen , joten vaatetta, kenkiä ja materiaaleja , joita kehoitat ei todellakaan ole varaa ostaa varastoon , mahdollista työttömäksi jääntiä varten.

        Jos sinulla onkin rahaa jäänyt, se ei suinkaan tarkoita että kaikilla jäisi!!

        Eikä tuollainen vaatteiden järjetön ostaminen ja hamstraaminen ole muutoinkaan järkevää, muoti ja mallit muuttuvat... Säästää ennen tilille rahaa mahdollisia tulevia tarpeita varten!!
        Ja äkkiäpä se sinunkin vaatevarastosi on sitten huvennut, jos jo kolmen vuoden kuluttua olet puilla paljailla vaatteiden suhteen, ettei ole mitään siistiä päälle puettavaa edes työshaastatteluun!!!!
        Eipä lie sitten lopultakaan kummoinen varasto ollutkaan. Liikaa on ollutkin, jos on ollut kirpparille kantaa...::))

        Myöskään palkat eivät ole enää moneen vuoteen nousseet senttiäkään, sen sijaan hinnat kylläkin, joten aivan kahden tuloillakin on tietämistä!
        Vai vielä vaatteita varastoon, kaikkea sitä kuuleekin..::))


      • köyhäilyä

        Olin työelämässä niin väsynyt etten edes huomannut vaatetusta paljonkaan. Kun ostaa kunnollisia ja kestäviä, on usein 10 vuoden päästäkin kelvollinen vaate.
        Laitoin kiilan hiha- ja sivusaumaan vinonauhasta kun en raskinut heittää pois liian pientä paitaa, kukaan ei huomaa kun se on paitiksen alla.
        Hamstraan hyväksi havaittua. Ajan mittaan voi sovittaa yhteen hutiostokseltakin näyttävää kun saa halvalla.


    • ghky

      eikö mene jakeluun, että työttömyys ei aina ole oma valinta

      • kummaa.porukkaa.täällä

        Niin, ja pienellä palkalla ei saa ansaittua kuin pienen eläkkeen, jolloin sillä pienellä eläkkeellä ei yksinkertaisesti pysty ostamaan vaatteita, kenkiä, lahjoja lastenlapsille. Joten kannatan sitä, että ostaa sen verran eläkettä varten vaatetta ettei tarvi rääsyissä kulkea. Kun sillä pienellä eläkkeellä ei pysty ostamaan..kun sillä pienellä..kun..kun.. menikö perille.


      • Tiedeäänteidät

        No mitenkä sillä pienellä palkalla, jolla ansaitsee sen pienen eläkkeen ,pystyy ostamaan vaatteita oikein varastoon...::;)


      • tiedetään.teidätkin
        Tiedeäänteidät kirjoitti:

        No mitenkä sillä pienellä palkalla, jolla ansaitsee sen pienen eläkkeen ,pystyy ostamaan vaatteita oikein varastoon...::;)

        Yksi vaate puolessa vuodessa. Ei se sen vaikeampaa ole. Ja hankinnat voi tehdä siellä pari vuotta ennenkuin jää eläkkeelle. Ja kenenkään kaappiin ei mahdu varastollista. Kyse on muutamista vaatekappaleista tulevaisuuden varalle. Tuskin monellakaan on alaikäisiä elätettäviä päälle 60-vuotiaana. Muutenkin kuulemma syntyvyys laskenut, vai vielä vanhuksilla lapsia huollettavana, hah hah. Mutta sittenhän näette kun eläke alkaa.


      • kaikkeavielä
        tiedetään.teidätkin kirjoitti:

        Yksi vaate puolessa vuodessa. Ei se sen vaikeampaa ole. Ja hankinnat voi tehdä siellä pari vuotta ennenkuin jää eläkkeelle. Ja kenenkään kaappiin ei mahdu varastollista. Kyse on muutamista vaatekappaleista tulevaisuuden varalle. Tuskin monellakaan on alaikäisiä elätettäviä päälle 60-vuotiaana. Muutenkin kuulemma syntyvyys laskenut, vai vielä vanhuksilla lapsia huollettavana, hah hah. Mutta sittenhän näette kun eläke alkaa.

        Hah-ha itselles..::))
        i. Vai eläkeläinen oletkin...Joopa joo, tarina muuttaa muotoaan, juuri ylempänä kerroit ettei ole vaatteita edes työhaastatteluun..::)) No, huonostipa olet sitten asiasi hoitanut, oletpa mikä hyvänsä.
        Ja kyllä toki monellakin on vielä kuusikymppisenä alaikäisiä lapsia huollettavina. Lapsia kun syntyy vielä 45-50 naisille, ja mieshän voi tulla vaikka seitsenkymppisenä isäksi, jos et sattunut tietämään.

        Itse olen puhunut omasta näkökulmastani, työssäkäyvänä lapsiperheellisenä. En ole ostanut vaatteita varastoon, enkä osta!

        En ole omasta eläkkeestäni huolissani.
        Turha ennalta murehtia, ja mitä olen omassa lähipiirissäni eläkeläisiä nähnyt, mm. omat ja puolisoni vanhemmat, niin enemmän heillä on varallisuutta ja rahaa käyttää kuin meillä työssäkäyvillä. Matkailevat ulkomailla, asunnon lisäksi omistavat kesämökit, autot, pystyvät antamaan rahalahjoituksia lapsilleen, ostavat kaikkea mitä tarvitsevat.
        En ole koskaan kuullut heidän sanovan, ettei olisi varaa uusiin vaatteisiin, kun he niitä jopa lastenlapilleen usein ostavat,.

        Mikähän väliinputoaja eläkeläinen olet, kun eläkkeesi on noin pieneksi jäänyt? Tuskinpa sinulle on työtuloja koskaan ollut, koska tuollainen köyhyys ei ainakaan ikänsä työelämässä olleille ole mahdollista!!


    • hauskuutta.vaan.sullekin

      No onhan se hyvä että nimimerkillä kaikkeavielä on hyvä varallisuus ja tulevaisuus näyttää hyvältä. En vain itse ole saanut kerättyä isoa eläkettä jolla matkustelisi ja lahjoittelisi lapsille, duunarin palkasta ei paljoa ole eläkettä kertynyt, kun tuli hoidettua lapsia aikanaan kotona, eikä silloin puhuttu eläkekarttumista.
      Näyttää siltä, että täällä ovatkin kaikki muut parempiosaisia kuin minä, joten nauttikaa ja olkaa iloisia hyvästä elämästänne, älkääkä ostako ainuttakaan vaatetta tulevaisuuden varalle ikinä. Enkä muuten kirjoittanut työhaastattelusta, se on ollut joku toinen.

      • vieläkehtaaneuvoamuita

        Miten voi odottaa/vaatia yhteiskunnalta suurta eläkettä itselleen , jos työhistoriaa ei ole? Missä olit aktiivivuotesi, jolloin me muut uurastamme työssä?

        Kotona lapsia hoitamassa, kun taas toiset käyvät työssä kodin ulkopuolella, ja silti hoitavat kotinsa ja lapsensa työnsä ohessa, sekä maksavat lasten päivähoidosta, kun sinä lorvit kotona lastesi kanssa..!! Totta kai se kostautuu. Ja toki, et kai koko ikääsi lapsiasi paimentanut, kai he joskus aikuistuivat, silloin olisi ollut oiva tilaisuus lähteä kodin ulkopuolelle työhön!

        Ihan oikein , ettet saa smaa eläkettä kuin ikänsä työssä käyneet. Sinä olet itse osasi valinnut, joten pulinat pois!


      • Varmintieköyhyyteen

        Niillä on jäänyt koulutkin käymättä, ei ole mitään ammattia.

        Vuosikymmen jos on vierähtänyt kotona lapsiaan hoidellessa, putoo helposti yhteiskunnan kärryiltä kokonaan. Ei saa korkeintaan kun näitä tukityöllistämis pätkätöitä joissa pienet palkat ja eläke jää mitättömäksi.


      • köyhäilyä
        vieläkehtaaneuvoamuita kirjoitti:

        Miten voi odottaa/vaatia yhteiskunnalta suurta eläkettä itselleen , jos työhistoriaa ei ole? Missä olit aktiivivuotesi, jolloin me muut uurastamme työssä?

        Kotona lapsia hoitamassa, kun taas toiset käyvät työssä kodin ulkopuolella, ja silti hoitavat kotinsa ja lapsensa työnsä ohessa, sekä maksavat lasten päivähoidosta, kun sinä lorvit kotona lastesi kanssa..!! Totta kai se kostautuu. Ja toki, et kai koko ikääsi lapsiasi paimentanut, kai he joskus aikuistuivat, silloin olisi ollut oiva tilaisuus lähteä kodin ulkopuolelle työhön!

        Ihan oikein , ettet saa smaa eläkettä kuin ikänsä työssä käyneet. Sinä olet itse osasi valinnut, joten pulinat pois!

        Joka on hoitanut lapsia tietänee senkin, ettei se ole "lorvimista", vaan täyspäiväistä työtä. Anteeksi vain.


    • särkiONkala

      Vaikka jäisi eläkkeelle 3000€ /kk palkasta eläkettä saa 1,5 % työvuodesta ja korkeintaan 60 %. Työvuosi on 12 kk ja se kertyy vain kalenterin mukaan. Moni eläkeläinen on ollut töissä useammassa työpaikassa, joten tyhjiä vuosi on kertynyt. Tunnen useamman tehtaissa työskennelleen jonka eläkeprosentti jäi alle 50 %. Eläke lähtee myös heti eläkkeelle jäätyä alamäkeen, se ei nouse elinkustanukset hintojen nousuineen pudotaa ostovoimaa 1-3 % vuosittain. Kun jäin eläkeelle oli eläke 55 % alanpalkasta nyt se on 43,5 %.

    • tyytyväinenköyhä

      En koe olevani pienien tulojeni kanssa juurikaan rajoitettu, vaikka tulojeni puoleen olen luokiteltu köyhäksi.
      Ruoka ei maksa juurikaan, saan sitä tarvittaessa ilmaiseksi, parempaakin pystyn tarvittaessa ostamaan.
      Asun omassa talossani ja jos haluan uuden talon voin hankkia sellaisen hyvinkin halvalla. Vuokralla en pystyisi asumaan juuri missään näillä tuloillani, että sen tämä pienituloisuus kyllä rajoittaa.
      Lainaa en saa mistään muualta, kuin ihan tavallisesta pankista, koska tuloni ovat niin pienet, mutta en koe sitä rajoitukseksi, että en saa mitään "ellos" lainaa kovalla korolla, vaan joudun tyytymään pankkien alle 3% lainoihin.
      Matkustamaan pääsen hyvin halvoilla lennoilla omatoimisesti ja matkustamista pienet tuloni eivät siten rajoita. Mitään kalliita valmispakettimatkoja en tietenkään voi pienillä tuloillani ajatellakaan, mutta miksi niille menisinkään, kun voin matkustaa paljon halvemmalla.
      Auto on käytetty, uutta autoa en kaipaa, koen sen turhuudeksi. Moottoripyörä minulla on, amerikkalainen vähän käytetty, uutta moottoripyörää en kaipaa, tykkään ajaa käytetyllä.
      Lapset voivat käydä yksityiskoulua, valtio tukee opiskelua, joten heidän ei ole pakko käydä tavallista koulua.
      Kaikkea on tarjolla köyhälle halvalla ja ilmaiseksi, etten osa kaivata mitään sellaista erityisesti, mitä en nytkin saisi. Voin harrastaa kulttuuria, pääsen ilmaiseksi konsertteihin, taidenäyttelyihin ja teatteriin. Oopperassakin olen käynnyt ulkomailla ja operetteja katsomassa. En tosiaan keksi, että mistä olen jäännyt paitsi, kun minulla ei ole rahaa käytettävissä.

    • itsevalitsitte

      Mikäs se estää menemästä työhön, esim. siivoojan hommin vaikkapa sijaiseksin eläkkeellä ollessa, jos kerran suh terve on?'
      Lukuisat lähi-ja sairaanhoitsut niin tekevät, ja osa ei malta jäädä eläkkeelle ollenkaan.

      Eläke on useimmilla pieni omasta syystään.
      Jos on ollut varaa oleilla aktiivi-ikänsä kotirouvana, maksamatta veroja , niin eihän eläke tietenkään kerry. Silloin täytyy tyytyä siihen pieneen eläkkeeseen, ja miksei sillä pärjää, onhan pärjännyt lastenkin kanssa kotona, niin eikö nyt kun lapset aikuisia ja omillaan, eikä muita elättettäviää kuin itsensä...

      Miksi yhteiskunnan nyt pitäisi elättää nämä lorvailijat::::))))))))))))

      • tyytyväinenköyhä

        Minä olen itse valinnut pienet tulot (ei yhteiskunnan tukia) ja tulemme pienellä hyvin toimeen. En valita missään nimessä, vaikka meidät tulojen puoleen luokitellaankin köyhiksi.
        Kuten jo edellä kerroin, ei köyhyys tai pienet tulot juurikaan rajoita meidän elämäämme. Me ei olla mitään "elämäntapa-intiaaneja", eletään suhteellisen normaalia elämää, mutta teemme vain sellaisia valintoja, että selviämme niistä vähällä rahalla.
        Juuri eilen maksoin eläkemaksuni eläkeyhtiöön Maksan optimaalista eläkettä itselleni tulevaisuuteen, jolla kuvittelin pärjääväni sitten aikanaan. Nyt olen 58 vuotias ja eläkkeelle ajattelin jäädä 68 vuotiaana. Periaatteessa voisin jäädä jo nytkin eläkkeelle, mutta vaimoni tykkää tehdä nykyistä työtään (sosiaalisena ihmisenä haluaa olla työelämässä) ja haluamme jäädä eläkkeelle yhdessä.
        Emme ole lorvailleet yhteiskunnan kustannuksella, ellei sitä oteta lukuun, että lapsemme ovat saanneet lapsilisää ja nuorimmat lapset saavat vielä lapsilisää ja valtionapu tulee koulutukseen, kuten kaikille peruskoululaisille. Muuten ollaan omillamme!


      • Tervevaansairaille

        Se estää menemästä työhön ,kun kukaan ei palkkaa. Ja köyhä on kun ei ole omistus asuntoa ja lapsi lisiä ei tule ja 18 vuotia lapsi opiskelee ammattia,eikä tule toimeen omillaan ja ainoa sosiaalinen tulo on peruspäiväraha. Jos joku vittspää vielä huutelee että mene töihin tekisi mili istuttaa paskaa lannoitteeksi tuonne kukkivien ajatusten sekaan.


      • Lisäys

        Joo ja on ammamttitaito kohdalla on oikein paperituosta.


      • tyytyväinenköyhä
        Tervevaansairaille kirjoitti:

        Se estää menemästä työhön ,kun kukaan ei palkkaa. Ja köyhä on kun ei ole omistus asuntoa ja lapsi lisiä ei tule ja 18 vuotia lapsi opiskelee ammattia,eikä tule toimeen omillaan ja ainoa sosiaalinen tulo on peruspäiväraha. Jos joku vittspää vielä huutelee että mene töihin tekisi mili istuttaa paskaa lannoitteeksi tuonne kukkivien ajatusten sekaan.

        Mikä estää tekemästä töitä omaan piikkiin? Tarviiko sitä toisten aina töitä tarjota? Minulle on kyllä aina töitä tarjottukin, mutta olen tykännyt tehdä töitä free lancerina, on paljon vapaampaa.
        Rahaa ei aina tietenkään tule siihen malliin, että säännöllisesti tulisi tiliä, mutta tulee kuitenkin. Ja ainahan sitä jotain keksii, ottaa vaikka kuvia kameralla ja myy niitä tai kirjoittaa juttuja lehtiin. Kirjoittaa vaikka kirjan, jos ei muuta keksi ja myy niitä!


    • senttikinvenyy

      Olen nyt toista kuukautta äärimäisen köyhä. Yllätävä sairaalareissu ja kahden hampaan hajoaminen veivät nettobudjetistanin 58 %. Lisäksi kulkeminen vastaaonotoille ja sairaalaan vie yli kahden kuukauden matkabudjetin. Lisänä on vielä remonttivelka 20% vuoden nettotulosta. Velattomaan tilaan yritän päästä noin vuoden sisällä, toki lisä rahareikiä ei saa tulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe