Pulttipyssy ja aluvanteet!

pyssysankarit

On se nyt pentele kun autokorjaamot ja jopa monet rengasfirmat vetelevät aluvanteet pulttipyssyllä kiinni momenttiavaimen sijaan.

Tämä pultit kuivina ilman rasvausta tietenkin ja sitten eivät ilman 'kymmenen' metrin jatkovartta edes aukea.

Mahdollinen pieni hiushalkeama vanteessa sen seurauksena voi pahimmassa tapauksessa räjäyttää vanteen hajalle tien päällä.

Kun asian ottaa puheeksi, niin seuraa mutinaa, hiljaisuutta tai vähättelyä, sekä tyytymättömyyden ilmaisuja.

8

3145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi_prkl_mitä_uunoja

      Jouduin kesällä käyttämään autoa rengasliikkeessä, kun yksi rengas vuoti. Ottivat pyörän irti ja paikkasivat tubeless paikalla. Kun laittoivat pyörän takaisin paikoilleen, niin kiristivät ensin pultit pulttipyssyllä kunnolla. Sitten otti kaveri momenttiavaimen ja kokeili sillä, eikä yksikään pultti kiristynyt lisää. Kyllä jatkovartta tarvittiin kun vaihdoin talvirenkaat.

    • momenttisauva

      Korjaamot käyttää momenttisauvaa, jolla estetään liika kiristäminen. Momenttisauva on se jatkovarren näköinen kappale pulttikoneen ja hylsyn välissä. Se alkaa joustaa momentin kasvaessa, kunnes pulttikoneen isku hukkuu kokonaan sauvan kiertymiseen ja pultti lakkaa pyörimästä. Momenttisauvoja myydään monen kokoisia. Aluvanteiden kanssa yleisimmät on 100, 110, 120 nm. Eli kun vanteen kiristää pulttikoneella ja 110 nm momenttisauvalla, niin pultti kiristyy vain siihen momenttiin. Paras tapa on käyttä pykälää löysempää momenttisauvaa kuin mitä pultit vaatii ja kiristää loput käsin momonettiavaimella. Momenttisauvaa ei saa käyttää pultteja avatessa eikä siitä saa pitää koskaan kädellä kiinni kiristyksen aikana.

      https://www.youtube.com/watch?v=QgxyAnFgkoU

      • teoria_käytäntö

        näin teoriassa ja paperilla. aikaa säästääkseen tuntuu että monesti vedellään käytännössä heti pulttikoneella kireelle.

        saman olen huomannut kuin eräs toinenkin täällä: kun olin itse kiristellyt momenttiavaimella renkaat syksyllä ja talvella korjaamo vaihtoi yhteen kulmaan jousen minkä yhteydessä irrottivat renkaan: sitä kyseistä rengasta pitikin sitten keväällä avata ihan kaikilla voimilla vääntäen. itse kiristelemäni pultit lähtivät auki sopivan kevyesti parilla pienellä nykäisyllä.
        -ja sen verran kireemmällä korjaamon laittama rengas oli, etten usko heidän käyttäneen mitään 120 nm momenttia, sillä käytän sitä itse ja sillä rengas aukesi ihan kivasti, ei tarvinnut hampaat irvessä vääntää. paljon kireemmälle kuin 120 nm olivat laittaneet.


      • pyssysankarit
        teoria_käytäntö kirjoitti:

        näin teoriassa ja paperilla. aikaa säästääkseen tuntuu että monesti vedellään käytännössä heti pulttikoneella kireelle.

        saman olen huomannut kuin eräs toinenkin täällä: kun olin itse kiristellyt momenttiavaimella renkaat syksyllä ja talvella korjaamo vaihtoi yhteen kulmaan jousen minkä yhteydessä irrottivat renkaan: sitä kyseistä rengasta pitikin sitten keväällä avata ihan kaikilla voimilla vääntäen. itse kiristelemäni pultit lähtivät auki sopivan kevyesti parilla pienellä nykäisyllä.
        -ja sen verran kireemmällä korjaamon laittama rengas oli, etten usko heidän käyttäneen mitään 120 nm momenttia, sillä käytän sitä itse ja sillä rengas aukesi ihan kivasti, ei tarvinnut hampaat irvessä vääntää. paljon kireemmälle kuin 120 nm olivat laittaneet.

        "...talvella korjaamo vaihtoi yhteen kulmaan jousen minkä yhteydessä irrottivat renkaan: sitä kyseistä rengasta pitikin sitten keväällä avata ihan kaikilla voimilla vääntäen."

        Aiemmpien pelivanteiden pultit puhdistin, rasvasin ja puhdistin myös navan ja vanteen sisäpinnan ja sitten vedin käsin 'sopivan tiukaan' kiinni ja koskaan ei ole ollut ongelmia avatessa. Myöskin kiinni ovat hyvin pysyneet.

        Sitten muuan suuri, tunnettu rengasfirma vaihtoi uudet reknkaat alle ja tietysti pulttipyssyllä tiukkaan.

        Sitten myöhemmin osti käytetyt AMG-vanteet renkaineen ja myyjän kanssa alettiin vaihtohommiin. Edes pitkällä jatkovarrella ei tahtonut lähteä pultit auki, olivat aivan sairaan tiukalla kiinni.

        Sitten kun sama tehdään hauraammille aluvanteille, niin riskeeraa aiheuttaa hiusmurtumia, jotka sitten jossakin vaiheessa pahimmillaan hajoittavat vanteen alle. Kannattaa myös tarkistaa ettei ole yhtäkään väärän mallista pulttia, pallo vs. kartio.

        Näin kävi eräälle, joka osti uuden satsin BMW 5-sarjaansa, alut ja kumit. Myyjäliike veti ne kiinni pulttipyssyllä. Sitten kaveri lähti kohti kotia moottoritietä, otti vähän myöhemmin poistumisrampin, jonka loppuosalla yksi vanteista kirjaimellisesti hajosi alle. Onneksi ei hajonnut muutamaa minuuttia aiemmin moottoritien liikenteesä ja täydestä nopeudesta.

        Ps. Itse toki avaisin, puhdistaisin ja laittaisin momenttiin kaikkien vanteiden pultit, mutta selän nikamamurtumien seurauksena ei siedä edes tuon vertaista ponnistusta. Sitten joutuu vielä maksamaan noille puoskareille.


    • pilatutkierteet

      Teesse itse mies laittaa aina momenttiin ja putsaa pultin kierteet sonnasta, niin ei tarvi alkaa napoja vaihtelemaan!

    • pulttijajenga

      "Mahdollinen pieni hiushalkeama vanteessa sen seurauksena voi pahimmassa tapauksessa räjäyttää vanteen hajalle tien päällä."

      Ihan omasta päästäkö keksit moista sontaa vai kertoiko kaveri Esson baarissa.

    • puhtaat-pultit

      Mites on jos aluvanteiden pultit on hyvin puhdistettu, rasvattu ja pajalla ne sitten vielä vedetään pulttikoneella tavanmukaisesti ylitiukkaan.

      Eikös ne silloin mene vieläkin tiukemmalle kuin jos pultit olisi hieman liasta ja hapettumisesta nihkeämmin kiinni kiertyvät?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe