Tuolla (linkki alla) noita myydään USA ssa jo, hinnat näkyvillä ja kaikki. Koskahan suomeen näitä, vai pitäisikö kysyä millä vuosisadalla kun suomessa ei ole edes suunnitelmia kaasutankkauspisteistä rannikkoasemille.
http://www.westmarine.com/outboard-motors/lehr
Kaasuperämoottorit koska Eurooppaan ?
25
428
Vastaukset
- räjähtävä_lähtö
Kuulostaa aika vaaralliselta yhdistelmältä. Kaasuperämoottori, ja vene ??
En ostaisi vaikka olis myynnissä. Kaasusäiliö ku jysähtää paatissa, niin siinä lähtee kuski kuin heittoistuimella taivaan tuuliin.- sosdem
Mitenkäs se 25 l irtotankki bensaa? Energiaa hiukan enemmän kuin 11 kg pullossa butaania...
- lpg_
Aivan, ja helteellä kaasuuntuva bensanhöyry ja sätkä suussa on pirun turvallinen yhdistelmä, tai vaikkapa muu kipinä, jopa staattinen. No varmasti verottaja pitää huolen ettei tule kovin yleistymään LPG-moottorit täällä.
Äkkiä katsoi tuosta niin tuon 15 Hp:n kulutus olisi n. 7.5-8 kg kaasua (17 lb) ja ajoaikaa sillä n. 6 h n. 3/4 osakierroksilla, Eli vähän reilu kg/h, ja hintaa nyt kaasunhinnalla tulisi reilu €/h. Ei paha ja puhdasta menoa.
Nämä tietysti teoreettisia lukuja joihin kaikki muuttujat tuovat sitten lisänsä, vene, kuorma ja jne. - Joakim1
lpg_ kirjoitti:
Aivan, ja helteellä kaasuuntuva bensanhöyry ja sätkä suussa on pirun turvallinen yhdistelmä, tai vaikkapa muu kipinä, jopa staattinen. No varmasti verottaja pitää huolen ettei tule kovin yleistymään LPG-moottorit täällä.
Äkkiä katsoi tuosta niin tuon 15 Hp:n kulutus olisi n. 7.5-8 kg kaasua (17 lb) ja ajoaikaa sillä n. 6 h n. 3/4 osakierroksilla, Eli vähän reilu kg/h, ja hintaa nyt kaasunhinnalla tulisi reilu €/h. Ei paha ja puhdasta menoa.
Nämä tietysti teoreettisia lukuja joihin kaikki muuttujat tuovat sitten lisänsä, vene, kuorma ja jne.Kulutus kuulostaa kyllä kovin pieneltä. Yachtissa mitattiin Lehr 5 hv:lle kulutukseksi 1,068 kg/h täydellä kaasulla ja huippunopeus oli jaettu huonoin 4-5 hv sarjassa, joten tehoa ei ollut yhtä paljon kuin parhaissa. Samalla vauhdilla bensakoneet veivät 1,6-1,9 l/h. Jos tuo 15 hp kuluttaaa osakaasulla vain tuon reilut 1 kg/h, ei se tehoakaan tuota kuin reilut 5 hv.
Nestekaasun lämpöarvo on 46,4 MJ/kg, jolla saa siis 17,5 hv/kg lämpötehon. 4T-moottorin 30% hyötysuhteella siis n. 5 hv.
Bensalla vastaavasti 31 MJ/l, jolla saa 11,7 hv/l eli 30% hyötysuhteella 3,5 hv/l.
Nestekaasukilosta siis kannattaa maksaa 1,5-kertaisesti bensalitraan verrattuna. Bensaa saa 1,3-1,4 €/l. Saakos jostain nestekaasua alle 2 €/kg? Tuskin ainakaan 11 kg pulloissa vai miten on tarkoitus tankata. Lehrin polttoaineeksi mainitaan juuri nestekaasu. Voiko tuota sitten ajaa maa/biokaasullakin, jota saa tankkausasemilta halvemmalla? Noiden lämpöarvo on vielä parempi eli 50 MJ/kg. - lpg_
Juu, en ottanutkaan kantaa muuhun kuin noihin ilmoitettuihin teoreettisiin kulutuslukemiin mitä ilmoitettiin. Ne mitä ne ovat sitten todellisuudessa kulutus/teho suhde, viittasinkin lopussa kaikkiin muuttujiin joissa kuorma lienee suurin tekijä.
Ja iso muuttuja on myös mitä bensa tulevaisuudessa maksaa, tai mitä kaasu maksaa. Halvimmillaan viime syksynä sain nestekaasua 16€ /11kg. Periferiassa bensan hinnat olivat 1.55-1.70. - Joakim1
lpg_ kirjoitti:
Juu, en ottanutkaan kantaa muuhun kuin noihin ilmoitettuihin teoreettisiin kulutuslukemiin mitä ilmoitettiin. Ne mitä ne ovat sitten todellisuudessa kulutus/teho suhde, viittasinkin lopussa kaikkiin muuttujiin joissa kuorma lienee suurin tekijä.
Ja iso muuttuja on myös mitä bensa tulevaisuudessa maksaa, tai mitä kaasu maksaa. Halvimmillaan viime syksynä sain nestekaasua 16€ /11kg. Periferiassa bensan hinnat olivat 1.55-1.70.Nyt pitää lisätä 11 kg kaasun hintaan 3,40 €: http://www.woikoski.fi/fi/articles/nestekaasu-muuttuu-verolliseksi-112016-alkaen
Oliko toi halpa nestekaasu samassa periferiassa, jossa bensa maksoi noin hurjasti? - lpg_
Kyllä se oli, tietty liike myi pois varastoa talven alta ja muutenkin oli halvimmillaan ihan kesäaikaan yhdellä (ainakin) paikkakunnalla 19 €/11 kg.
Ja nuo ovat bensanhinnat olivat (ovat) ihan normaalia kesähintaa mm. P-Karjalassa. Toissakesänä mm. 98 E5 oli 1,689 ja 95 E10 1,598/ltr. Edellisen viestin hinnat olivat viime kesän hinnat vaihteluvälissä.
Kaasunhinnat vaihtelut tuosta norm. 19:sta> 26 :een paikasta riippuen.
Tuo sinun linkkisi tarkoittaa juuri sitä mihin ens. viestissä viittasin verottajan suhteen.
- 13-13
Captains shopissa näkyy olevan myynnissä.
- Lehritsuomeenkin
to pahkena sentään, niimpäs on
http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=6421
vielä kun löytäisi niit' polttoainekapseleita jostain.
aasinsiltana bensiinimoottoreihin, niin onko olemassa pienmoottorin muutossarjoja että saisi toimimaan kaasulla ? autoihin kun näkyy olevan ja käy suht helposti, niin luulisi ettei se kovin monimutkainen olisi kaasutinmoottorisille pienille nelitahtisille (2-tahtisiin ei voitelun takia onnistu) helposti toteutettavissa ?
jahka vihervasurit saa vahvemman vihin siitä, ettei ce-hyväksyttyjen ruohonleikkurien kovien päästöjen, ja ce-hyväksyttyjen nelitahtiperämoottorien päästöissä ole käytännössä mmitään eroa, tulee kyllä niihin jonkinlainen saastevero ja muutossarjat kaasuksi muuttamiseksi yleistyy, tämä tällaisena tulevaisuusvisiona.
mutta tuo kaasun edullisuus alkoi kyllä houkuttamaan.
Voihan se bensavenekin räjähtää - kaasukalle
Onhan noita vaikkapa ebay väärällään, valmiita settejä saa esim generaattorikäyttöön ja yleismallisia osia löytyy esim "lpg mixer". Käytetty tekniikka on äärimmäisen yksinkertaista.
- hhjghjsaj
Lehritsuomeenkin kirjoitti:
to pahkena sentään, niimpäs on
http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=6421
vielä kun löytäisi niit' polttoainekapseleita jostain.
aasinsiltana bensiinimoottoreihin, niin onko olemassa pienmoottorin muutossarjoja että saisi toimimaan kaasulla ? autoihin kun näkyy olevan ja käy suht helposti, niin luulisi ettei se kovin monimutkainen olisi kaasutinmoottorisille pienille nelitahtisille (2-tahtisiin ei voitelun takia onnistu) helposti toteutettavissa ?
jahka vihervasurit saa vahvemman vihin siitä, ettei ce-hyväksyttyjen ruohonleikkurien kovien päästöjen, ja ce-hyväksyttyjen nelitahtiperämoottorien päästöissä ole käytännössä mmitään eroa, tulee kyllä niihin jonkinlainen saastevero ja muutossarjat kaasuksi muuttamiseksi yleistyy, tämä tällaisena tulevaisuusvisiona.
mutta tuo kaasun edullisuus alkoi kyllä houkuttamaan.
Voihan se bensavenekin räjähtääSuomessa nestekaasukäyttö vertautuu sitten löpöllä ajeluun, maakaasu on eri asia ja vaatii erilaiset vehkeetkin. Tämä kannattaa pitää mielessä kulkupelien konversiota ajatellessa. Generaattoreissa ym ei tietenkään ongelmaa.
- kaasuamerelle
hhjghjsaj kirjoitti:
Suomessa nestekaasukäyttö vertautuu sitten löpöllä ajeluun, maakaasu on eri asia ja vaatii erilaiset vehkeetkin. Tämä kannattaa pitää mielessä kulkupelien konversiota ajatellessa. Generaattoreissa ym ei tietenkään ongelmaa.
onko tosiaan niin että kaasuttimen ja imusarjan väliin vain laippa, letkut, venttiilii väliin ja tankki ? Jösses jos näin on. tätähän täytyy alkaa oikeasti pohtia jo.
pistän parit linkit kun nyt aiheessa ollaan
http://www.propane-generators.com/briggs_stratton.php
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Generator-Mikuni-LPG-Mixer-Autogas-Conversion-NEW-/221367481144
- happinaama
Paineilma olisi kaikkein turvallisin ja ekologisin. Sukellustarvikkeita myyvät liikkeet ovat usein vesistöjen lähellä, joten niistähän sitä pullotettua ilmaa saa kätevästi jo nyt.
- Zzzilma
Intiassa oli yks automerkki kun toimii paineilmalla, uutisissa joku vuosi sitten. Kuinkahan ne nykyään toimii ?
- MenoaMekongilla
Laosissa ajeltiin Mekongia edestakaisin, 7 tuntia suuntaansa, pitkähäntä pikaliippareilla, joissa oli suoravetoiset (ei edes kytkintä…) Toyotan 2-litraiset koneet nestekaasukäyttöisinä. Kaasua meni 11 kilon pullo tunnissa. Sätkä suussa kuski vaihtoi pulloa, pihinä kävi ja kaasu haisi, mutta ehjinä ollaan edelleenkin. Paatit oli kuin suurennettu poropulkka, 4x2 matkustajaa istui jalat ristissä veneen pohjalla kypärät päässä, kun sade hakkasi kuin kk. Silti siinä paluumatkalla pystyi vähän jo torkahtelemaankin.
- kaasukruiseri
Voisin kuvitella että nämä kaasumuunnokset yleistyisi erityisesti noissa v6 koneisten kasari muutaman tonnin sisäperä daycruisereissa. Niissä kun se bensanmeno suhteessa veneiden ostaja/käyttäjäsegmentin suhteen on tolkutonta. mene ja tiedä mutta onko ihmiset sit liian pelokkaita kaasun suhteen ja jaxaako 11 kg pullorumbaa kotilaiturilla aina... mitä 11 kg pullo maksaa nykyään muuten ?
- vm41
Peseaukisten turinoita jälleen ?
Jospa nyt kauhealla vaivalla saisi säästettyä kaudessa vaikka 100 €, niin ei maksa vaivaa.
Helpommalla säästöä saisi 5 kaljalaatikon ostamatta jättämisellä.
Minä ainakin hukkaankin kesässä moisen summan.- acb
Kuten tuolla edellä jo sanottiin, niin siitä nestekaasulla ajamisesta rävähtää sitten mellevät polttoainemaksut korotettuna jos jää kiinni.
- defg
acb kirjoitti:
Kuten tuolla edellä jo sanottiin, niin siitä nestekaasulla ajamisesta rävähtää sitten mellevät polttoainemaksut korotettuna jos jää kiinni.
maantiellä tarkoitat varmaan. puhe oli veneilystä, näin veneilyfoorumilla.
- hummat
defg kirjoitti:
maantiellä tarkoitat varmaan. puhe oli veneilystä, näin veneilyfoorumilla.
Mitä eroa sillä on missä kaasulla ajelee ?
Eihän polttoöljylläkään enää saa vesillä ajella.
Siis verotettavaksi vain kaikki "nuukaniilot", sekä verokikkailijat, jotka eivät halua saada suomen taloutta nousuun.
- Teuvoo
Kohta purjeilla liikkuvatkin kriminalisoidaan.
- virkailija
Odota nyt vielä hetki sitä tulevaa veneveroa. Purjeilla kun on myös pinta-ala. Veroahan ei edes yritetä perustella millään ympäristöasioilla vaan puhtaana rahastuksena.
- talous.ei.nouse
virkailija kirjoitti:
Odota nyt vielä hetki sitä tulevaa veneveroa. Purjeilla kun on myös pinta-ala. Veroahan ei edes yritetä perustella millään ympäristöasioilla vaan puhtaana rahastuksena.
Purjeveneily ei ole mitään ekonomista puuhaa. Senkin ajan purjehtijat voisivat olla töissä kantamassa kortensa kekoon kansantaloudelle.
- Hernekeittoaaa
Onko pierulla toimivia moottoreita tulossa?
- itarajanveneilija
kaasua ja bensaa saa halvalla venäjältä. Kaasu 11kg täyttö 4.50e ja bensa 0.45e/litra. näillä me mennään, mites muut? Ai niin tupakki 9e .. ja vodka 4e/litra.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636043
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap253821Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2452151Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261850MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna311299- 951266
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3031065Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541010Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.76939Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35888