Mökki ainoana asuntona

tapio1955

Jään kohta eläkkeelle ja aion asua lämpimässä talvikuukaudet, ja Suomessa kesäkauden, yli kuusi kuukautta.
Ajattelin vuokrata mökin vuodeksi.
Irtisanon vakituisen asuntoni ja vien tavarani sinne mökille.

Mutta pääsin jo nyt osa-aikaeläkkeelle systeemillä 2 viikkoa töitä 1 viikko eläkettä.
Haluaisin vuokrata sen mökin jo nyt, ja viettää kaksi jäljellä olevaa työvuottani siellä.
(Ja tietysti ne eläkeviikot kokonaan)

Mutta onko se sallittua nykyään, asua ympäri vuoden mökillä ja käydä sieltä töissä?
Tiedän että porukka on jäänyt eläkkeelle, myynyt kaupunkiasuntonsa ja ilmoittaneet osoitteeksi poste restante osoitteen.

En haluaisi maksaa kahta vuokraa.
Neuvokaa viisaammat!
ps mökki on jo löytynyt (4200€/vuosi)

18

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BauHerr

      Riippuu kaavasta. Jos ei ole loma-asunto, niin sopii.

      Loma-asunto ei ole vakituinen asunto.

      Asumista ei toxin tarkasta kukaan, ellei naapuri ole nipo.

    • orwelsslave

      Ei ole järkeä muuttaa kaupungista mökille. Koko ajan joutuu ajamaan autolla ja polttamaan kallista bensaa. Puhun kokemuksesta, olen ollut mökillä vuodesta 1985.
      Silloin kun tein valinnan, olin reissuhommissa ja kiersin ympäri Suomea. Oli mukava tulla mökille toipumaan rankan viikon jälkeen. Vanhempana, kun työelämä on loppunut, mökistä on tullut vankila. Saat ostaa ruokasi ja maksaa korotettua kiinteistöveroa. Ennemmin kannattaa tehdä joku pikku rötös ja elää vankilassa ilmaiseksi, valtio maksaa ylöspidon. Nyt, kun yritän myydä mökkiä, vallitsee vuosisadan pahin lama, eikä kukaan halua mökin ihanuuteen.

    • kerran_vieläkin

      Tästä asiasta on kirjoitettu runsaasti jo aikaisemmin, mutta kerrataan vielä:
      Voit asustella mökillä vaikka koko vuoden ja postisi voi olla käännettynä sinne. Aivan laillisesti.
      Voiko mökki sitten olla virallinen kotiosoitteesi ja mökkikunta siten virallinen asuinkuntasi muuttoilmoituksesi jälkeen, onkin jo toinen juttu.
      Se riippuu sekä mökkikuntasi asenteesta, että lopulta myös siitä, onko sinulla muuta asuntoa.

    • esitä_tyhmää

      kai sitä nyt vuokramökillä saa olla?
      Sehän on vuokramökki, herranen aika, etkä sinä meinaa siinä loppuikääsi elää, vaan muutat kahden vuoden päästä ulkomaille.

      Eihän se ole sinulle vakituinen asunto :) :) vaan tilapäinen, eli ainahan sitä voi esittää tyhmää, jos asia viranomaisten kanssa puheeksi tulee.

      Ja minkä ne mahtaa, häätää sinut vuokramökiltä tai antaa vuokraisännälle sakot???

    • Kiitoksia kannustavista ja asiallisista kommenteista.
      (Eivät ole häiriköt vielä iskeneet) ;O)

      Niin, pääsen lopullisesti eläkkeelle toukokuussa 2018, ja mulla on tosiaan vapaata nyt joka kolmas viikko, (osa-aikaeläke), jolloin voisin olla siellä mökillä, ja pikkuhiljaa muuttaa sinne Helsingin asunnostani.
      Tästä asiasta on tosiaan puhuttu paljonkin, mutta kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista.

      Yksi sovelias mökki on lähellä Porvoota.
      Mitä verottaja sitten sanoo, vai sanooko mitään, jos teen muuttoilmoituksen ja laitan omaksi osoitteeksi sen mökin osoitteen?
      Ja ilmoitan veroilmoituksessa oman auton käytöstä aiheutuneet kulut?
      Maksan nyt asunnostani vuokraa 740€ ja mökin vuokra olisi 4200 euroa vuodessa.
      Ei olisi oikein varaa maksaa kahta vuokraa, kun aion vielä olla ulkomailla talvet, jolloin Helsingin kämppä olisi tyhjillään talvet.
      Mökki tulisi olemaan mulle tukikohta ympäri vuoden.

      Kannattaako kysyä asiaa Helsingin maistraatista tai Porvoon kunnan viranomaisilta?
      Vai olla hiljaa ja toteuttaa muuton.

    • kerromitenkävi

      Olla hiljaa! Ongelmia voi tulla jos sairastut ja tarvitset kotiapua tai hoitopaikan. Ota hyvät vakuutukset. Luultavasti et saa vakituista osoitetta ja naapurit kyttää ja käräyttää.

    • dddd3

      Työmatkakustannuksia ei saa mökiltä, vaikka siellä asuisitkin. Minä neuvoisin vuokraamaan jonkun halvan kämpän työpaikan läheltä, jää monet turhat ajot pois.

      • tarkennus

        Siis työmatkakustannuksia i saa vähentää verotuksessa.


    • Kyllä, ymmärrän, eihän tuommoisia työmatkakustannuksia voi vähentää.
      (Kaikkihan sen tekis, jos se olis mahdollista)
      Pitäiskö hommata kahdeksi vuodeksi halpa pikku asunto Porvoosta.
      Roudata osa kamoista, siis irtain omaisuus sinne mökille ja osa Porvoon kämppään
      Mökki ja työpaikka on lähellä Porvoota, ja nykyinen asunto Itä-Helsingissä.
      Vielä jos vaihtais henkilöauton Hiaceen tai lava-autoon, jolla vois kuskata vermeet mökille.
      Ylimääräiset ja joutilaat tavarat kierrätyskeskukseen tai Fidalle.
      (Käyvät hakemassa, jos isompi erä).
      Hiace seisontavakuukseen, ja talviteloille sinne mökille.
      (Kun lähden mulle maille)

    • järkikäteen

      Kyllä voi. Asuuhan kaikki maalaisetkin kaukana kaikesta ja artisti maksaa. Itsekin asuin mökillä vuosia-ja olisi vieläkin mahdollista-mutta kaupungissa on mukavampaa! Ja helpompaa. Ja tämä mökki on mökkiluvilla, ja todellisuudessa minä ajoinkin sieltä töihin. En tajua mitä te ihmiset kadehditte jos asuu mökillä?

      • maaseudun_elättiläät

        Artisti ei maksa, vaan kaupungeissa asuvat joutuvat lystin kustantamaan. Nimikkeellä valtionosuuksien tasaus ja tukisumma 1250 miljoonaa euroa. Se tekee aika monta euroa jokaista maaseudun elättiä kohti!

        Eräänlaista maataloustukea on myös työmatkakulujen verovähennysoikeus.


    • Saan eläkkeelleni jäätyä sitä duunarin normieläkettä, noin 1700 kk brutto.
      Budjettini riittäisi maksamaan tuon mökin vuosivuokran, 4200 vuosi, ts 350 euroa kk.
      Mutta ei kahta asuntoa, 740 350= 1090 euroa kuussa.
      Lisäksi olisin mökillä vain kesäkuukaudet, kuitenkin yli 6 kk vuodessa, ja lisäksi osa-aikaeläkepäivät.
      (Kaksi viikkoa töitä ja viikko eläkettä).
      Pitäisikö minun alkaa käyttää poste restante osoitetta Suomessa, vai kelpaisiko verottajalle mökin osoite, jonne tulisi myös kaikki posti?

      • Peukkuasinne

        Miksi sua kiinnostaa mitä verottaja ajattelee? Työmatkavähennykset on aivan surkeat ja yhtä tyhjän kanssa. Mene mökille ja matkustat sieltä töihin ja takaisin. Pääset Helsingin rumuudesta pois.


      • halvalla

        Just näin. Mökillä voi kerätä marjoja ja kalastaa. Perunat ja muut juurekset ovat halpoja, joten aika pienellä tulet toimeen. Vuokraa sellainen mökki, jossa on kunnon maakuoppa, jossa voi säilyttää ruokaa.


    • ååö9påå9

      Kyllä, ja ei siellä etelässä mitään ihanaa ole.

      Itse asuin 90-luvun laman aikaan mökillä, kukaan puhunu mitään.

      Sen verran luonnon rauhassa sai olla.

      Mitä nyt paikalliset juntit kävi vidduilemassa.

    • Kiitoksia kannustuksesta!
      Kesä tulee ja voisin olla mökillä jo joka kolmannen viikon vaikka käynkin töissä.
      Ja olen myös jonkin verran viherepeukalo, perunat ja juureksia voisi istuttaa.
      Saamme nyt vähentää oman auton käytön verotuksessa, koska on kolmivuorotyö eikä ole julkista liikennettä työpaikalle.
      Mutta kait vähennyksistäkin voisi luopua, jos pääsee mökille.
      Mulla on nyt haku päällä sopivan mökin suhteen, on jo pari hyvää kohdetta bongattu netistä.

    • aikasakutakin

      Kun ikää alkaa olla-ei ole mitään järkeä säästää tai nuukailla. Antaa palaa vaan .Elää ja asua siellä missä parhaalta tuntuu. Itsellä kesällä mökillä-pimeään aikaan kaupungissa.

    • saarionkaunista

      Jeps, sulan maan aika menee mökillä. No prob.

      Talveksi voi vuokrata yksiön kaupungista.

      Turha jossain korvessa on olla talvi aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe