Miten tällainen perhe voi toimia

kaasugrillikamp

Jos perheessä on 10 lasta ja puolet heistä on kieltänyt uskon. Miten tämä käytännössä voi toimia kun puolet elää tavalla johon toinen puoli ei edes tikulla voi koskea?Tuntuu että tämä on teeskentelyä sillä uskossa olevat eivät sisällään halua kuulla toisen puoliskon elämästä koska se on myrkkyä heille kuinka sisae on löytänyt oman uskonsa hindulaisuudesta ja innoissaan kertoo tästä kaikille. Ei-uskossa olevat eivät halua kuulla uskossa olevien elämästä. Keskustelut voidaan aloittaa mitä kuuluu ja liirumlaarum mutta mistä sitten puhutaan kun ei ole mitään sopivaa kerrottavaa toisille?

Voiko nämä vanhemmat olla aidosti onnellisia ja iloisia jos ei uskossa oleva lapsi saa esiaviollisen lapsen sillä sehän on aivan päinvastoin heidän uskomuksiaan?

30

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän_se
      • mjmjjmjmjmjm

        Montako näistä lapsista vanhemmat oikeasti tuntee? Vai onko se tarkoituskaan?


      • Tietääkseni_vanhemmat
        mjmjjmjmjmjm kirjoitti:

        Montako näistä lapsista vanhemmat oikeasti tuntee? Vai onko se tarkoituskaan?

        tuntevat kaikki nuo lapsensa, joilla kaikilla muistaakseni on korkeakoulututkinto.


      • Uber

        Ai heilläkin on avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia? Mistä tiedät?


    • kumirengastajohonkin

      kyllä siinä ei paljoa älli pakota yläkertaa jos tuollaisen lauman hommaa halujensa takia pelkästään!!

      • Henna_kertoo

        Vanhoillislestadiolaisen tytön ajatuksia


        HENNA: Mun vanhemmilla on 17 lasta ja mä olen 14. Meidän äiti ei ole semmoinen äitihahmo ollenkaan. Ei ole sellainen ruuanlaittaja, höösääjä tai paijaaja, vaan enemmän sellainen syrjäänvetäytyvä, ei puhu omista tunteistaan.

        Meillä on syntynyt lapsia niin, että monesti ei ole vuottakaan välissä. Että se on ollut aika hurjaa se touhu. Mä olen kokenut, että en ole toivottu lapsi. Musta tuntuu, että mun masennushistorian, itsetuhoisuuden ja vaikeuksien taustalla on se, , että mä koen, että olen olemassa vain siksi, että mun vanhemmat on vanhoillislestadiolaisia. Niiden on pitänyt toteuttaa sitä, että niitä lapsia nyt vaan tulee. (Haastattelu 16, kesä 2011) (s. 137-138)

        (Johanna Hurtig: Taivaan taimet, Uskonnollinen yhteisöllisyys ja väkivalta, Hansaprint Oy, Vantaa 2013)


      • Niin_tämä
        Henna_kertoo kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisen tytön ajatuksia


        HENNA: Mun vanhemmilla on 17 lasta ja mä olen 14. Meidän äiti ei ole semmoinen äitihahmo ollenkaan. Ei ole sellainen ruuanlaittaja, höösääjä tai paijaaja, vaan enemmän sellainen syrjäänvetäytyvä, ei puhu omista tunteistaan.

        Meillä on syntynyt lapsia niin, että monesti ei ole vuottakaan välissä. Että se on ollut aika hurjaa se touhu. Mä olen kokenut, että en ole toivottu lapsi. Musta tuntuu, että mun masennushistorian, itsetuhoisuuden ja vaikeuksien taustalla on se, , että mä koen, että olen olemassa vain siksi, että mun vanhemmat on vanhoillislestadiolaisia. Niiden on pitänyt toteuttaa sitä, että niitä lapsia nyt vaan tulee. (Haastattelu 16, kesä 2011) (s. 137-138)

        (Johanna Hurtig: Taivaan taimet, Uskonnollinen yhteisöllisyys ja väkivalta, Hansaprint Oy, Vantaa 2013)

        Hutta-Johanna, entinen uskovainen, on kerännyt kirjaansa kielteiset kokemukset ja mielipiteet sekä näin pilkannut Jumalan Henkeä ja tenhyt kai itsensä mahdottomaksi autuuteen.


      • joulupukkiparraton
        Niin_tämä kirjoitti:

        Hutta-Johanna, entinen uskovainen, on kerännyt kirjaansa kielteiset kokemukset ja mielipiteet sekä näin pilkannut Jumalan Henkeä ja tenhyt kai itsensä mahdottomaksi autuuteen.

        Pilkannut Jumalan Henkeä? Onko nuo kokemukset sitten Jumalan Pyhää Henkeä? Kun tutkija tekee tutkimuksia hän ei pilkkaa mitään vaan kertoo totuuden. Se on selvää että lestadiolaisyhteisö ei ota vastaan mitään negatiivista palautetta toiminnastaan.

        Miksi tuollaisia on edes Jumalan Valtakunnassa jossa Jumalan Henki vallitsee? Onko tuo se mitä Jumala haluaa? Miksi Jumala ei ole varmistanut sitä että hänen ainoassa oikeassa valtakunnassa on niin hyvä olla että yhtäkään lasta ei ole raiskattu?

        Mietitäänkö vl-yhteisössä sitä miksi se on ainoa lahkoista joka on saanut näin negatiivisen huomion?


      • SRKn_henki_raiskaa
        joulupukkiparraton kirjoitti:

        Pilkannut Jumalan Henkeä? Onko nuo kokemukset sitten Jumalan Pyhää Henkeä? Kun tutkija tekee tutkimuksia hän ei pilkkaa mitään vaan kertoo totuuden. Se on selvää että lestadiolaisyhteisö ei ota vastaan mitään negatiivista palautetta toiminnastaan.

        Miksi tuollaisia on edes Jumalan Valtakunnassa jossa Jumalan Henki vallitsee? Onko tuo se mitä Jumala haluaa? Miksi Jumala ei ole varmistanut sitä että hänen ainoassa oikeassa valtakunnassa on niin hyvä olla että yhtäkään lasta ei ole raiskattu?

        Mietitäänkö vl-yhteisössä sitä miksi se on ainoa lahkoista joka on saanut näin negatiivisen huomion?

        Vain vanhoillislestadiolainen lastenraiskaaja kirjoittaa tänne, että arvokasta työtä vl-lasten hyväksi tekevä Johanna Hurtig "pilkkaa Jumalan henkeä", kun hän tutkii vanhoillislestadiolaisten raiskauksia ym. vl-herätysliikkeen kauheuksia.

        Vl-"Jumalan henki" = raiskaukset ym. julmuudet ovat keskeinen osa vl-teologiaa.

        Tuo on SRK:n henki ja se on kaukana Jumalan hengestä.


      • Aamenen.sanoja
        SRKn_henki_raiskaa kirjoitti:

        Vain vanhoillislestadiolainen lastenraiskaaja kirjoittaa tänne, että arvokasta työtä vl-lasten hyväksi tekevä Johanna Hurtig "pilkkaa Jumalan henkeä", kun hän tutkii vanhoillislestadiolaisten raiskauksia ym. vl-herätysliikkeen kauheuksia.

        Vl-"Jumalan henki" = raiskaukset ym. julmuudet ovat keskeinen osa vl-teologiaa.

        Tuo on SRK:n henki ja se on kaukana Jumalan hengestä.

        Amen!


      • Siksi_että
        joulupukkiparraton kirjoitti:

        Pilkannut Jumalan Henkeä? Onko nuo kokemukset sitten Jumalan Pyhää Henkeä? Kun tutkija tekee tutkimuksia hän ei pilkkaa mitään vaan kertoo totuuden. Se on selvää että lestadiolaisyhteisö ei ota vastaan mitään negatiivista palautetta toiminnastaan.

        Miksi tuollaisia on edes Jumalan Valtakunnassa jossa Jumalan Henki vallitsee? Onko tuo se mitä Jumala haluaa? Miksi Jumala ei ole varmistanut sitä että hänen ainoassa oikeassa valtakunnassa on niin hyvä olla että yhtäkään lasta ei ole raiskattu?

        Mietitäänkö vl-yhteisössä sitä miksi se on ainoa lahkoista joka on saanut näin negatiivisen huomion?

        ### Mietitäänkö vl-yhteisössä sitä miksi se on ainoa lahkoista joka on saanut näin negatiivisen huomion? ###

        Jumalan valtakunta olisi maailmalta salattu. Nythän maailma näkee vain yksittäiset suntiin langenneet ihmiset, joiden perusteella leimataan koko yhteisö. Vaikea kait siinä on nähdä Kristuksen täydellistä ruumista. Niinpä autuaaksi tulevaisten määrä onkin pieni ja pienenee ehkä koko ajan, kun monet hyvät ihmiset lähtevät Jumalan valtakunnasta toisten tekemien syntien tähden.


      • Jääväthän
        Siksi_että kirjoitti:

        ### Mietitäänkö vl-yhteisössä sitä miksi se on ainoa lahkoista joka on saanut näin negatiivisen huomion? ###

        Jumalan valtakunta olisi maailmalta salattu. Nythän maailma näkee vain yksittäiset suntiin langenneet ihmiset, joiden perusteella leimataan koko yhteisö. Vaikea kait siinä on nähdä Kristuksen täydellistä ruumista. Niinpä autuaaksi tulevaisten määrä onkin pieni ja pienenee ehkä koko ajan, kun monet hyvät ihmiset lähtevät Jumalan valtakunnasta toisten tekemien syntien tähden.

        sinne kuitenkin JUmalan valitut lapset, ne jotka JUmala on aikonut autuuteen.


      • Vaikiaon
        Niin_tämä kirjoitti:

        Hutta-Johanna, entinen uskovainen, on kerännyt kirjaansa kielteiset kokemukset ja mielipiteet sekä näin pilkannut Jumalan Henkeä ja tenhyt kai itsensä mahdottomaksi autuuteen.

        -Hutta-Johanna, entinen uskovainen, on kerännyt kirjaansa kielteiset kokemukset ja mielipiteet sekä näin pilkannut Jumalan Henkeä ja tenhyt kai itsensä mahdottomaksi autuuteen.-

        Vai niin on päässyt käymään. Jotta Jumalan henki on vääryyden puolella ja kielteisten kokemusten tuominen päivänvaloon sulkee taivaan portit.

        Vaikia paikka


    • lesdadiusmurjoo

      Siinäpä paha pala SRK purtavaksi, joka ei osaa/vastaa.
      -
      Kun siis ennen ja nytkin on SRK kanta, että "uskottomien" kanssa
      ei saa "vehkeillä".
      -
      Vehkeily tarttuu ja jää helposti huono itu, joka leviää, joten sisareläminen
      olee näin mahdottomuus. Oppihan ei ole koskaan muuttunut. (??????)
      -
      Minut ajettiin pois vanhempien luota, kiellettiin käyminen, kun seuroissa
      en käynyt, sisaret muut kävi.

      • oikein.vanha.lesta.olin

        Höpö höpö, minun vanhempani eivät tehneet mitään eroa sisarusteni kesken, kaikki olivat yhtä rakkaita, olipa vielä uskossa tai ei. Vl.lestaperhe ja iso! Ja onnellinen, vaikka köyhä olikin!


      • kyläpankkiaa

        Samakait se sinun vanhemmista, yksittäisen höpinää.- Ei edusta enemmistöä
        -
        Mutta vl enemmistö ajaa jehovalaisten tavoin seuroissakäymättömän
        lapsen pois kotoa "yksin yöhön pimeään ainiaaksi"


      • oikein.vanha.lesta.olin
        kyläpankkiaa kirjoitti:

        Samakait se sinun vanhemmista, yksittäisen höpinää.- Ei edusta enemmistöä
        -
        Mutta vl enemmistö ajaa jehovalaisten tavoin seuroissakäymättömän
        lapsen pois kotoa "yksin yöhön pimeään ainiaaksi"

        Mistähän sun asiantuntemus on lähtöisin, kuulutko johonkin enemmistöön?


    • oivalluskyky

      Miksei se voi toimia, sillä heillä on sama psykologinen perimä ,eli perisynti, joten he tekevät käytännössä ihan samoin, erottajana on vain suhde jumalaan joka ei ole mitään.

      TÄLLÄKIN HETKELLÄ uskovaiset ja ateistit käyvät rinnan uskonsotaa islamia vastaan

    • hyljätty

      Lestantit hylkää omat sisarensa ja veljensä jotka eivät ole uskossa. Koettu on
      Niin käy myös lapsille jotka eivät halua syntejään anteeksi Jumalan nimessä ja sovintoveressä

      • lestantitlestat

        Ihmiset jotka hylkäävät lapsensa ja sisarensa eivät ole minkään arvoisia. Se ei ole perhe. Tämmöiset mäntit kuvittelee vielä pääsevänsä taivaaseen.


      • menejakerro
        lestantitlestat kirjoitti:

        Ihmiset jotka hylkäävät lapsensa ja sisarensa eivät ole minkään arvoisia. Se ei ole perhe. Tämmöiset mäntit kuvittelee vielä pääsevänsä taivaaseen.

        Sano se SRK saarnamiehille, jotka juuri opettavat hylkäämään
        "epäuskovaisen" olematta koskaan tekemisissä., siemen huono pian itää...............


      • a.m.k

        Uskonsa kieltänyt lapsi on vielä "rakkaampi" kuin ns. uskova. Toki kaikki ovat omia rakkaita jälkeläisiä, jos asiat "oikein nähdään"! Tuo "poispoikennut" hänen puolestaan erikoisesti rukoillaan, jos asiat oikein ymmärtää, siis vanhemmat. Ollaanhan sitä normaalissa kanssakäymisissä ns. "uskonnottomien" työtovereidenkin ja sukulaisten kanssa ! "Sovussa, jos se meistä riippuu "; on raamatussa. Pedofilia on tuomittavaa joka tapauksessa, oliko "lesta" tai ns." tavan ihminen"1 VL-ihmisen uskon asiat eivät ole "kohillaan", jos lankeaa tuollaiseen syntiin. Parannus tehtävä ja korjattava asia uhrin kanssa ja kärsittävä viranomaisrangaistus, ja hoitoon ! Ei terve ihminen "lankea" tuollaiseen, olipa VL tai mikä tahansa ! Onhan nämä tapaukset kauhistuttaneet VL-yhteisöä, ei sitä voi hyväksyä, eikä kieltää. Synneistä ei vain "huudella pitkin kyliä"! Aikansa vie, ennen kuin "tanner puhdistuu"! Kaikella on aikansa ! Jaksetaan odottaa....


      • exxxlesta
        a.m.k kirjoitti:

        Uskonsa kieltänyt lapsi on vielä "rakkaampi" kuin ns. uskova. Toki kaikki ovat omia rakkaita jälkeläisiä, jos asiat "oikein nähdään"! Tuo "poispoikennut" hänen puolestaan erikoisesti rukoillaan, jos asiat oikein ymmärtää, siis vanhemmat. Ollaanhan sitä normaalissa kanssakäymisissä ns. "uskonnottomien" työtovereidenkin ja sukulaisten kanssa ! "Sovussa, jos se meistä riippuu "; on raamatussa. Pedofilia on tuomittavaa joka tapauksessa, oliko "lesta" tai ns." tavan ihminen"1 VL-ihmisen uskon asiat eivät ole "kohillaan", jos lankeaa tuollaiseen syntiin. Parannus tehtävä ja korjattava asia uhrin kanssa ja kärsittävä viranomaisrangaistus, ja hoitoon ! Ei terve ihminen "lankea" tuollaiseen, olipa VL tai mikä tahansa ! Onhan nämä tapaukset kauhistuttaneet VL-yhteisöä, ei sitä voi hyväksyä, eikä kieltää. Synneistä ei vain "huudella pitkin kyliä"! Aikansa vie, ennen kuin "tanner puhdistuu"! Kaikella on aikansa ! Jaksetaan odottaa....

        "Uskonsa kieltänyt lapsi on vielä "rakkaampi" kuin ns. uskova. Toki kaikki ovat omia rakkaita jälkeläisiä, jos asiat "oikein nähdään"! Tuo "poispoikennut" hänen puolestaan erikoisesti rukoillaan, jos asiat oikein ymmärtää, siis vanhemmat."

        Sen takia että saadaan eksynyt lammas takaisin yhteisöön ja uskomaan. Ei ne aidosti ole onnellisia siitä mitä hän tekee ja innolla mukana lapsen epäuskoisessa elämässä. Vanhempiani ei näkynyt vanhojen tansseissa katsomassa. Pyysin kyllä (en tiedä miksi vaikka tiesin vastauksen) mutta ei lähtenyt. En ole sen jälkeen pyytänyt mihinkään tapahtumiin.


      • exxxlesta kirjoitti:

        "Uskonsa kieltänyt lapsi on vielä "rakkaampi" kuin ns. uskova. Toki kaikki ovat omia rakkaita jälkeläisiä, jos asiat "oikein nähdään"! Tuo "poispoikennut" hänen puolestaan erikoisesti rukoillaan, jos asiat oikein ymmärtää, siis vanhemmat."

        Sen takia että saadaan eksynyt lammas takaisin yhteisöön ja uskomaan. Ei ne aidosti ole onnellisia siitä mitä hän tekee ja innolla mukana lapsen epäuskoisessa elämässä. Vanhempiani ei näkynyt vanhojen tansseissa katsomassa. Pyysin kyllä (en tiedä miksi vaikka tiesin vastauksen) mutta ei lähtenyt. En ole sen jälkeen pyytänyt mihinkään tapahtumiin.

        Edellä tuli totuus.

        Vl-herätysliikkeen VALHEOPIT kukistavat mennentullen verisiteet = ellei vl-VALHEET maistu, niin et ole enää meidän lapsi!


      • ylä.viitonen

        Melperi, missä vsstaus viipyy? Miten perheesi? suhtautuu räävittömyyksiisi, ovatko ylpeitä sinusta?


    • Etelä_suomi_kyllä

      Meitä on yli 10 ja minä olen ainut pois "lapsuuden uskosta" 5 vuotta sitten jo olen ollut ns. maailmassa. Minun muut sisarukset 90 % on blokannu mut facebookista ja ei muutenkaan ole missään tekemisissä. Lapselleni siskoni joka on kummina niin postin kautta lähettää paketin (asuu 20 min) matkan päässä :D

      On se niin huvittavaa.

      Vanhemmat on jotenkin "sekaisin" ei he oikeen osaa "aikuismaisesti" olla.

      Itse olen sinut asian kanssa. Itse elän omaa elämää. Harmi kun jollekin se USKO on niin täydellistä, että ei voi olla tekemisissä. Vaikka olen luonteeltani positiivinen ,reipas ja aina kahvit keitin :D

      • 6540

        Näin se monesti käy! Ei niille ole muu tärkeää kuin lestadiolaisuus.


    • 12lapstulossamaatalloon

      Ei läppiä omien halujen takia hommata. Lapsilissiin takia mieluummmin. Me ollaan emännän kanssa numeroitu lapset tarroilla että tiijetään ne omiksi tekemiksi ja erotetaan muitten mukuloista. Niin ristillisyyven läpeistä kuin uskonkieltäjiinkin. Ku on 11 lasta niinn kuka niitä keäpijöitä erottoo toesistasa ilima tarralappua? kätevätä ja etullista. Onko syntiä lähettää niksipirkkalehteen tämä tarrakonsti?

    • eraslaheinen

      "Jos luet tekstini loppuun, olet lukenut osan minun elämäntarinastani. Vuorossa on pieni palanen rapiat parikymppisen perheenisän maailmasta. Pala niistä ajatuksista, jotka haluan niin kovasti jakaa muiden kanssa. - -
      - - Ajatelkaapa myös, miltä tuntuu, kun musiikkia syvästi rakastava ihminen on koulutettu vain yhteen Jumalalle kelpaavaan musiikkigenreen. Lisäksi on opetettu, että aivan kaikki muu musiikki on syntiä, joka vie sinut suoraan kadotukseen. - - "
      https://freepathways.wordpress.com/2014/07/21/pastellinsavyinen-elama/

      • rääkkyvävaris

        Tämmöiselle kirjalle on varmasti todella suuri tarve koska monet ei pelkästään lestadiolaiset ovat tuossa tilanteessa. Ihmisten on saatava ajatella omilla aivoilla ja kasvaa siihen mitä on. Ei ketään voida ohjelmoida toimiin robotiksi pelottelemalla helvetillä ja kuinka tanssiminen vie suoraan sinne. Eikä vanhemmat syyllisiä ole koska heidät on myös kasvatettu ja ovat uhreja.

        Toivottavasti kirjoitat kirjan. Näkisin että se toimii samalla vanhemmille pienenä silmien avaajana vaikka haluaakin kasvattaa jyrkkään uskontoon niin samalla pitää antaa pienestä pitäen mahdollisuus lapsen kokea kaikki mitä maailmalla on tarjota. Valita sitten oma tie.

        Sulla on fiksu lähtökohta. Ei syyttelyä, vihaa, katkeruutta vaan asiallista omaa pohdintaa. Ihmisten täytyy saada pelko pois ja elää täysillä joka hetki elämää. Olla tuomitsematta toisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe