Yhteyksien pito kanssaihmisiin

m-kryyni

Meitä on täällä koolla melkoinen liuta iäkkäitä ihmisiä, jotka kaiken lisäksi ovat yksinäisiä.

Nämä palstat ovat parhaimmillaan kuin pelastajia monelle. Ongelma on sopivien keskustelunaiheiden löytäminen.

Itse olen joskus miettinyt puheluketjun muodostamista "sopivien" ihmisten kesken.

64

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puheluketjussa on se ongelma, että pitää muistaa soittaa "ihmisten aikaan". Itse en koskaan muista ottaa puhelua järkevällä ajalla, siksi tekstiviestimahdollisuus on hyvä tämän päivän puhelimissa. Usein unohtunut puhelu tulee mieleen nukkumaanmenoaikaan, ja silloin ei enää tohdi soitella.
      Toinen ongelma on, että työpäivät ovat nykyään niin kiireisiä, ettei yksityispuhelua voi ajatellakaan työaikana. Meillä eläkeläisillä ei sitä murhetta ole, mutta moni tuttava on vielä työelämässä mukana. Ties mihin palaveriin yllättäen soittaa, jos päiväsaikaan yrittää tavoittaa!
      Ja kolmas ongelma se, että jotkut eivät vaan osaa jutella puhelimessa. Asia hoidetaan ja sitten suljetaan puhelin. Ihan katteeksi käy, kun kuulee tuttaviensa jutelleen tunnin puhelimessa kaiken maailman asioista, eikä aika edes riittänyt. Itseltä se ei onnistu.

      • Juttelu ei sovi puhelimeen lainkaan. Ellei aihetta ole eivoi keskustellakaan.
        Puhelinkeskutelut vaativat myös kunnon puhepaketin,jonkahinta on n. 20 euroa/kk. Saa puhua vaikka langatpunaiena,mutta hintaei nouse.


    • Teealoitus

      Jos et löydä näistä sopivia aiheita , aloita itse. Mikä on se sopiva aihe , mikä sopimaton ?

      • Ei niitä soitettaviakaan noinvaan löydä.


    • Meeme

      Totta. Yksinäisyys on suuri ongelma.
      Mihin lie ystävät ja tuttavat kadonneet? Jos et ole aikanasi pitänyt kavereista huolta, vaan panostanut kaiken energiasi esim perheen tai työn hoitamiseen, saatatkin eläkkeellä huomata olevasi aika yksin.Ikätoverit ovat saattaneet muuttaa paikkakuntaa lastensa lähelle, tai sitten paremmille metsästysmaille.

    • moneton

      Yksinäisyys syntyy vanhemmiten kun kyky liikkua vaikeutuu. Kaikenlainen meneminen vähenee ja vain seinät ovat seurana.

      Muodostetaanko kaveriketju? Kysynköoperaattorilta mahdollisuuksia?

    • Ihanaa, veroilmoitukset laskettu ja kirjoitettu valmiiksi!

      Mites teillä, joko olette täyttäneet?

      • tarkka_kirjanpito

        Täytetty on - ja postitettukin jo viime viikolla. Tänään tuli verottajalta tiedote. Kiinnittävät tänä vuonna huomionsa erityisesti vuokratulojen verotukseen. Ei pitäisi olla epäselvää. Isommista remonteista lähetin tositteita liitteenä.


      • yksvaann

        Ihanko monta sinulla, no tarviihan moninikki !


      • Neeasa

        Sama täällä, on jo postissa menossa.
        Kaiken pitäisi olla reilassa!


      • mitenmuuttunut
        tarkka_kirjanpito kirjoitti:

        Täytetty on - ja postitettukin jo viime viikolla. Tänään tuli verottajalta tiedote. Kiinnittävät tänä vuonna huomionsa erityisesti vuokratulojen verotukseen. Ei pitäisi olla epäselvää. Isommista remonteista lähetin tositteita liitteenä.

        Millä tavalla erityisesti verottaja suhtautuu vuokratuloihin tänä vuonna. Eikös siinä käytetä omaisuustulon prosenttia kuten 10 vuotta sitten kun minulla oli vuokratuloja. Yhtiövastikkeen ja remonttimenot sai tulosta vähentää.


      • tarkka_kirjanpito_
        mitenmuuttunut kirjoitti:

        Millä tavalla erityisesti verottaja suhtautuu vuokratuloihin tänä vuonna. Eikös siinä käytetä omaisuustulon prosenttia kuten 10 vuotta sitten kun minulla oli vuokratuloja. Yhtiövastikkeen ja remonttimenot sai tulosta vähentää.

        Verottaja tehostaa vuokratuloista maksettavien verojen valvontaa. Se pyytää vuokratuloista ja niihin liittyvistä kuluista lisätietoja aiempaa useammin.
        Vuokratulot ovat pääomatuloja ja niistä maksetaan vero sen mukaan, joko 30 tai 32 prosenttia vuokratulojen suuruuden mukaan.


      • tarkka_kirjanpito

        Tuo 32 prosenttia ei pidäkään paikkaansa - on kai tänä vuonna jo 34 prosenttia, jos vuokratulo on yli 30 000 euroa.


      • tavallinentapaus-
        tarkka_kirjanpito kirjoitti:

        Tuo 32 prosenttia ei pidäkään paikkaansa - on kai tänä vuonna jo 34 prosenttia, jos vuokratulo on yli 30 000 euroa.

        Täällähän oikein rikkaita asuntosijoittajia, tuollaiset vuokratulot! Vuokraa voi nyhtää miten paljon tahansa, yhteiskunta maksaa asuntotukina niitä. Tavallinen palkanauttija saa säästää kituuttaa ja hyvä kun saa yhden asunnon ostetuksi eläissään. Siitäkin verotetaan, vaikka moneen kertaan verotetulla rahalla on maksettu ja kamlat korot lainasta maksettu.
        Hyvä kun edes veroja joudutte maksamaan tuosta tulosta, nostaa pitäis vaan roimasti.


    • Meeme

      Moneton mainitsi tuosta että vanhemmiten kyky liikkua vaikeutuu ja kakenlainen liikkuminen vähenee.
      Siksipä pitäisikin pakotta itsensä liikkeelle, että toimintakyky säilyisi. Liikuntahan sanotaan olevan lääke vähän joka vaivaan.
      Katsotaanpa vaikka Aira Samulinia, joka on liikkunut ja tanssinut ikänsä, miten hyväkuntoiselta hän vaikuttaa, ja pystyy käyttämään jopa korkeita korkkareita.
      En ole vielä veroilmoitusta tehnyt, mutta ajattelin palauttaa netissä.

    • Minulla on murheena kuolinpesän asiat. Kun ei ole aikaisemmin tähän joutunut, on kaiken aikaa pelkona, että tietämättömyyksissään unohtaa ilmoittaa tai hoitaa jonkin asian.
      Nyt tämä veroilmoitus. Pähkäilen.

      • näin-mä-tein-

        Ota virallinen ammattitaitoinen asianajaja hoitamaan kuolinpesän asiat, niin tein minä,
        olisi ollu liian vaikeeta itse sitä suorittaa,
        samalla tehtiin perunkirjotus ja sen jälkeen perinnön jako saman asianajajan toimesta,
        kaikki meni hyvin ja oikein ja asiallisesti ,
        perillisetkää ei alkanu riiteleen, kaikki oli tyytyväisiä,
        kuolema on yksistään kamala suuri rasittava juttu ,
        varsinki vanhaihminen kuten minä olin aivan poikki,
        joten en olisi itse mitenkää jaksanu tommosia suuria asioita alkaa itse hoitamaan,
        tietenki asianajaja maksaa jotain rahaa ,
        lakimiehen palkkio otetaan kuolinpesän omaisuudesta,
        mielestäni se oli kohtuulinen,
        joten lopputulos on helpottava,
        vanhan ihmisen huoli peinnön hoidosta loppui,
        nyt tarvii pitää vain itsestään huolta.


      • Kiitos, kyllä olen noin toiminut, mutta silloin tällöin tulee kirje, jonka sisältö on yllätys. Sitten tuskailen. Toistaiseksi toivottavasti on kaikki sujunut. Perhe tukee.


      • yksullamirjami
        Makriina kirjoitti:

        Kiitos, kyllä olen noin toiminut, mutta silloin tällöin tulee kirje, jonka sisältö on yllätys. Sitten tuskailen. Toistaiseksi toivottavasti on kaikki sujunut. Perhe tukee.

        Makriinalle --en lukenut aikaisempia ja tämä keskustelu olikin muuttanut aihetta - Minä sain onneksi nämä surulliset ja vättämättömät virallisetasiat toimittaa kun olin nuori
        Lapset (2)oli aikuiset Ja he saivat heti isänsä perinnön -- ja minä omanosani -- He halusivat, että kaikki myytiin (Kiinteistöt) kesämökki ja omakotitalo jossa kyllä oli vuokratulojakin --kun Tyttäreni asui jo silloin Täälä Ruotsissa - Ja talo oli iso -
        Parempi oli minulle ainakin -- ja se oli heidän tahto silloin .
        Nyt ovat harmitelleet --että raha menee jos ei osaa sijoittaa,
        omaisuus olisi kasvanut tuplasti vuosienaikana , Ehdotin silloin muuta ,
        hyvä kuitenkin että päätös oli heidän -
        Ja nyt ovat sitten huomanneet kuinka omallatyöllään onkin vaikeaa hankkia yhtä hyvin kun oli perimällä - Nyt ovat lähteneet molemmat maalimalle -- Kyllä maailma opettaa --sano äikin minulle usein , ja on se opettanut --ainakin hiljaa käveleen
        U.M


    • yksullamirjami

      Voi hyvät Sylvit --ja herranpieksut ja Rrouvan nappikengät .
      Mistä te täälä valitatte - Sehän on meille tarvitsijoille Puhelin melkein ilmasta Ainakin minulle --joka olen liiankin puhelias ollut aina -
      Niin pääasia oli kai alottajalla , että ,niin mikäs se olikaan -- Juu --- Skype on tässä meidän nenämme edessä . ja kaikilla luulis olevan kamerakin tässä internetissä --ainakin minulla on ollut -- käytän mielelläni näitä nykyajan mahdollisuuksia - Voi olla, että Skype keskustelu ryhmiin en tuppaudu --jos ei kutsutule --niin voin kyllä osallistua - Koska olen alkuaikoina saanut joskus "irvailuja" että olen Väyrynen - joo ja kun nämä oli sillon vuosia sitten miestenmaailmaakin paremmin - Nyt on jo naisiakin sielä kun olen Kurkannut Skypeen siihen aloituskseen ,missä kaikki kaverit on -- onhan niitä mutta vaan harvojen kanssa keskustelen . Ja tietysti omanväenkanssa . Nythän on vielä se Naamakirjakin Facepuu joka on nyt minulla paljon käytössä.
      Tämä Profiili on hyvä sielä on ainakin minun tietoni --nimimerkkini on ullamirjami ---ja rekattunakin olen joskus täälä .
      Minulla ei ole salaisuuksia --niinkun monella tuntuu olevan . No valintahan on onneksi vapaa.
      U.M
      .

      • Minä en ole ikinä skypettänyt. Eivät ole nämä minun taitoni kummoiset ATK:n käytössä.


      • Makriina kirjoitti:

        Minä en ole ikinä skypettänyt. Eivät ole nämä minun taitoni kummoiset ATK:n käytössä.

        Lainaus on aloittajan:"Itse olen joskus miettinyt puheluketjun muodostamista "sopivien" ihmisten kesken"? Onhan nyt jo Skype, kuka haluaa jutella tuiki´tuntemattomienkin kanssa?

        Makriinan tavoin,.... vaikka olenkin kokeillut Skypeä joskus itse ja lastenlasten( heillä on jo valmius tietsikalla) kanssa olen jopa jutellut ulkomailla asuvan tyttäreni kanssa, niin minua ei kuitenkaan kiinnosta yhtään, joten olen sulkenut Skype-tilini.

        Ja, kuten Makriina kirjoitti, niin ei minunkaan taitoni kummoiset ole, joten "huulipyöreänä" seurailen lastenlasten touhuja/taitoja, kuinka eri "härpäkkeillä" juttelevat livenä, mitä vaatteita tänään laitetaan kouluun ja niitä vertaillaan, niin, ...mikäli on herätty ajoissa edes lähtemään?

        Olihan joskus ja voi olla nytkin (en tarkoita sexi linjoja) sellainen puhelinlinja, johon soittamalla tuli eri henkilöitä samalle linjalle juttelemaan, koska muistan, että itsekkin roikuin niissä, tosin "firman piikkiin", koska mieheni maksoi koti-puhelinlaskut! Siis, nyt sekin tuli ilmi, että salailin mieheltäni tämänkin asian, kuten niin monta muuta.:) DDD

        Aloittaja ei sentään ehdota jotain yhteistä matkaa, kuten "joku toinen", mutta ei siitäkään tullut "lasta, ei paskaa". Jos tämän riitaisan porukan saisikin johonkin yhteiseen kokoontumiseen, niin ikuinen tappeluhan täällä vain yltyisi, kun tulisi arvosteluja tyyliin; "en olisi uskonut, että tuokin.....j.n.e.??

        Olen ymmärtänyt, että Kahvipirtin väki (osa) on joskus tehneet onnistuneet yhteisen tapaamisen, mutta he ovatkin "valioporukkaa", joka ei riitoja haasta, tai sopivat sen "alta´aika´yksikön" käytyään nurkkakaapilla!DD

        Olenhan minäkin sieltä, ....niin..., mutta harvoin!D


      • Lisään tuohon aloittajalle, että rekisteröi itsesi, anna tietosi siellä, kerro itsestäsi kaikki oleellinen, jolla hurmaisit jonkun soittamaan sinulle, koska sinne voi laittaa s-postin ja puh.numeron.


    • m-kryyni

      Merkillinen vaihdos! Yht'äkkiä siirryttiin veroilmoituksiin kun "kukaan ei tunnusta yksinäisyyttään"

      Keksikää lisää tai mennäänkö jonkin operaattorin sivulle keskustelemaan. Oma,,a operaattorillani on keskustelusivu!

      • tympiikokopalsta

        Siinähän saa samalla kehuttua, miten itsellä on sijoitusasuntoja ja vuokratuloja. Pirullisuutta vaihteeksi vähän peitellymmin. Hyvä aloittaja kun huomasit ja ilmoitit !


    • hepihlaja

      Olen ollut ahkera yhteydenottaja. Nyt olen päättänyt, että ellei toinen osapuoli välitä yhteydenpidosta, saa jäädä. Joulukortti lähetetään ennen kuin kokonaan hiipuu. Olen saanut uusia ystäviä ja tuttavia koko elinkaareni ajan - toistaiseksi.

    • kirjoit-jos-siltä-tuntuu

      Olen kyllästyny melkein kaikkeen yhteydenpitoon,
      elän tyytyväistä elämää itsekseni harrastusteni parissa,
      joulukorttejan en enää postita kenellekkää,
      kymmeniä vuosia lähetin joulukortteja 20-30 kpl,
      oleh huomannu että nehän tulee kalliiksi, 2 euroa per kortti, huh,
      jos vertaa markkaaikaan, ne on salaa hivuttaneet kottien hinnat pilviin,
      joten nyt lopetin kokonaan niitten postituksen,
      toivon ettei minullekkaa kukaan enään postita joulukortteja,
      vanhuus varmaan tekee sen ettei enään kaipaa kavereita kuten nuorena, norempana,
      aivan omasta halustani otan yhteyttä lähisukulaisiin tai entisiin ystäviin, ystäviin yleensäkki jos siltä tuntuu,
      nyt ei siltä tunnu ollenkaa,

      • Makriina.eikirj

        Kun huomasin, että joulukortit ovat joulukinkkua kalliimpi sijoitus, lopetin korttien lähettämisen. Hyvä, jos kymmenkunta korttia postitan enää. Sähköposti pelaa.
        Nyt sitä joutuu katumaan, kun postinjakajilta menee työt alta. Postin kautta ei enää kulje kuin veroilmoitukset. Jakajaraukoille keksitään sivuhommia, ettei tarvitse potkuja antaa. Nurmikonleikkuuta ja lumenluontia, huoh. Tämähän on meidän syytämme. Äkkiä takaisin postikorttilinjalle! Takavuosina lähetettiin nimipäiväkorttejakin. Kuka sellaisen on edes nähnyt tällä vuosituhannella?


    • En pode yksinäisyyttä enää. Alussa jäädessäni leskeksi koin sen kipeämpänä kuin mitä olin odottanut. En ollut tiennyt miltä tuntuu aamuisin istua pöydän äärelle yksin,...ihmiselle joka koko elämänsä on ollut parisuhteessa, vilkkaan perheen ympäröimä.

      No, hengissä selvisin :D kirjoituspalstakin auttoi selviämisessä, mutta en voisi sanoa, että kyllästynyt olisin yhteydenpitoon!
      Iloitsen todella ystävistäni, puheluista kanssaan ja jälkipolvesta tietenkin.

      Mukavan tuntuinen seinänaapurikin kertoi tänään tavatessamme lähistöllä tapahtuvista luennoista ja ruokailu mahdollisuuksista. Joku kerta menen mukaan, jos tuntuu tarvetta, nyt on ollut ohjelmaa omasta takaa.
      Silti toivon sitä kaipaavien löytävän mukavia keskustelukumppaneita, sulostuttamaan yksinäisyyttään.

      • kaipaan-jo-tuonpuoleista

        siellä on jo melkein kaikki tärkeimmät rakkaimmat läheiset,

        --
        En tiedä mikä on menny pieleen kohdallani,
        vuosia kaipasin ihmisiä ympärilleni, olin työelämässä lähes neljäkymmentä vuotta,
        puolison kuoleman jälkeen olen ollu muutaman vuoden yksin,
        en kaipaa oikeestaan ketään,
        jälkeläisillä on omat perheet, omat kiireet ja työelämä, heillä ei ole suurempaa mielenkiintoa mun elämästä,
        joten en kaipaa suuremmin heitäkään,
        sori,,,,,, oikein hävettää tunnustaa,
        koen vierailut rasitteeksi,
        paitsi en tietenkää omien lasteni tapaamista,
        he ovat aina kaikestahuolimatta tervetulleita,
        jos nyt joskus ehtivät oman elämäsä kiireiltään käydä vanhaa ihmistä kattomassa,
        mieluummin kuljen yksin kaupungilla harrastusten parissa päivisin,
        enää ei kiinosta kekkerit siis konsertit, teatteri,
        eikä muutkaan suurissa ihmislaumoissa kulkeminen,
        harrastus keskittyy enemmänki ulkoiluun kuntoiluun ja soppailuun,
        niissä nään ihmisiä sen verran kuin tarviiki,
        iltaisin on jo niin väsyny , että mielellään kattelee tv:tä ja joskus istuu koneella naputtelemassa sitäsun tätä,
        harvoin vastaan näin kenekää komentiin, nyt sattui sekin ihme.


    • Sinähän se olet noita palstan vakikirjoittajia, joiden vrassa keskustelutkkin pyörivät.

      Huonona pidän sitä, ettei keskusteluja aiheista saada syntymään. Vain omasta elämästä jaitsestään, siinä kaikki.

      Kuulutte lähes kaikki siihen "kympin ryhmään", niin kuin kahvipirttiläisiä nimitetään.

      • kermaaa

        Miksi arvojärjestys kuten mm. aistinvaraisen arvioinnin menetelmissä?


      • Kumma kun sitä itsestään kertomista vieroksut? MInusta kuulut siihen itsekin kertoen koko elämänkaaresi täällä. Ymmärrän toki tarpeen saada aihe, jonka puitteissa voisi valoittaa näkemyksiään useammalta taholta, mutta ei aina ole löytynyt vastakaikua niihin aloituksiin!

        Itse löydän älyllistä pohdittavaa eri alojen kirjallisuudesta, joten en täältä edes odota vastaavaa. Sinuakin olen ihmetellyt, miten olet elämäsi pärjännyt/täyttänyt ilman tutustumista maailman kirjallisuuteen?

        Lukutaitohan sentään on.


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Kumma kun sitä itsestään kertomista vieroksut? MInusta kuulut siihen itsekin kertoen koko elämänkaaresi täällä. Ymmärrän toki tarpeen saada aihe, jonka puitteissa voisi valoittaa näkemyksiään useammalta taholta, mutta ei aina ole löytynyt vastakaikua niihin aloituksiin!

        Itse löydän älyllistä pohdittavaa eri alojen kirjallisuudesta, joten en täältä edes odota vastaavaa. Sinuakin olen ihmetellyt, miten olet elämäsi pärjännyt/täyttänyt ilman tutustumista maailman kirjallisuuteen?

        Lukutaitohan sentään on.

        Noin on, tosiaan. Olen kyllä joutunut lukemaan, mutta en maailmankirjallisuutta.
        Hävetävänä pidän sitä, että olisin itsestäni ja päivistäni kertonut. Jotain on ollut ikään kuin pakko kertoa kun on täysin osaamattomaksi nimitetty.


      • ruunemanni kirjoitti:

        Noin on, tosiaan. Olen kyllä joutunut lukemaan, mutta en maailmankirjallisuutta.
        Hävetävänä pidän sitä, että olisin itsestäni ja päivistäni kertonut. Jotain on ollut ikään kuin pakko kertoa kun on täysin osaamattomaksi nimitetty.

        Voi Sinua,..ihan on vaikea ymmärtää mikä siinä olisi hävettävää? Ethän minusta ole osaamaton, kiinnostuksesi sääilmiöihin ja niiden seuraamuksiin kertoo osansa, samoin ajakohtaisuudet poliittisissa kuvioissa, mutta kovin mitättömänä itseäsi tunnut pitävän, jos päiviesi tapahtumien kuvailussa olisi jotakin hävettävää? Sehän on meidän jokaisen e l ä m ä ä !

        Eihän siihen voi kuin kehoittaa elämään siten, ettei tarvitse hävetä, :D tosi hassua!

        Nukuhan kuitenkin hyvin!


      • ruunemanni kirjoitti:

        Noin on, tosiaan. Olen kyllä joutunut lukemaan, mutta en maailmankirjallisuutta.
        Hävetävänä pidän sitä, että olisin itsestäni ja päivistäni kertonut. Jotain on ollut ikään kuin pakko kertoa kun on täysin osaamattomaksi nimitetty.

        Hyvän muistini ansiosta (omakehu haisee taas) muistan kuinka entisaikoina olimme mielestäni avomielisempiäkin -- emme osanneet arvatakkaan kuinka pirullisiksi jotkun täälä on tulleet (en minä ainakaan)
        ja minäkin sentään olen kertonut melkeinkaiken (varsinkin kuinka Lystiä oli nuorena iloisena leskenä) Sillon en muista , että minulle olisi kukaan kateellisena ollut. Eikä niistä Treffeistä täälä kyllä senkoommin puhuttu Joka oli ollut hyvin antoisa . Puheista päätellen ja hauskaa tietysti niinkun pitikin. Siittähän olisi voinut tulla Skandaali voisinko paremmin sanoaMutta se oli sitäaikaa kun olimme vielä vastaanottavaisempia ,ystävyydelle.
        Onhan sellainen vainoaminen nyt ollut jo todettu joidenkin kohdalla
        Onneksi ei minulle ole tullut ,muttakun kerran eripuraa -- ja senkin ylläpito selvitti .


      • ruunemanni kirjoitti:

        Noin on, tosiaan. Olen kyllä joutunut lukemaan, mutta en maailmankirjallisuutta.
        Hävetävänä pidän sitä, että olisin itsestäni ja päivistäni kertonut. Jotain on ollut ikään kuin pakko kertoa kun on täysin osaamattomaksi nimitetty.

        Hyvän muistini ansiosta (omakehu haisee taas) muistan kuinka entisaikoina olimme mielestäni avomielisempiäkin -- emme osanneet arvatakkaan kuinka pirullisiksi jotkun täälä on tulleet (en minä ainakaan)
        ja minäkin sentään olen kertonut melkeinkaiken (varsinkin kuinka Lystiä oli nuorena iloisena leskenä) Sillon en muista , että minulle olisi kukaan kateellisena ollut. Eikä niistä Treffeistä täälä kyllä senkoommin puhuttu Joka oli ollut hyvin antoisa . Puheista päätellen ja hauskaa tietysti niinkun pitikin. Siittähän olisi voinut tulla Skandaali voisinko paremmin sanoaMutta se oli sitäaikaa kun olimme vielä vastaanottavaisempia ,ystävyydelle.
        Onhan sellainen vainoaminen nyt ollut jo todettu joidenkin kohdalla
        Onneksi ei minulle ole tullut ,muttakun kerran eripuraa -- ja senkin ylläpito selvitti .


      • Jos tarkkoja ollaan, niin omasta elämästä ja omien kokemusten kautta opitusta voi keskustella. Mielipiteet muodostuvat omassa kotona. Jos esität muilta kuulemiasi mielipiteitä, ei keskustelua pysty jatkamaan.
        On tietysti valikoitava, mitä omasta elämästään kertoo. Ehkei ihan jokaista maitokauppareissua ole syytä kuvailla, mutta ajatuksia ihminen kerää niin omasta arjestaan kuin maailman tapahtumistakin. Onko ne sitten jakamisen arvoisia, sen jokainen päättää itsekseen.


      • noinon
        ruunemanni kirjoitti:

        Noin on, tosiaan. Olen kyllä joutunut lukemaan, mutta en maailmankirjallisuutta.
        Hävetävänä pidän sitä, että olisin itsestäni ja päivistäni kertonut. Jotain on ollut ikään kuin pakko kertoa kun on täysin osaamattomaksi nimitetty.

        http://www.tohtori.fi/?page=7236802&id=5913629
        tässähän siitä tohtorin näkemys.


    • hämeen_hiras

      Ihmetyttää että joku on kateellinen toisen saamista vuokratuloistakin.

      Vuokratulot saadaan vuokrattavasta omaisuudesta, joka on useimmiten hankittu ihan tavallisilla palkkatuloilla.

      Minkäs sille voi, jos joku on osannut käyttää palkkatulonsa hyväkseen taitavammin kuin joku toinen. Jokainen on oman onnensa seppä, sanotaan.

      Pitäisiköhän huoneistojaan toisille vuokraavien vuorostaan surkutella niitä, jotka eivät ole pystyneet hankkimaan (edes) itselleen asuntoa?

      On iäkkäitä ihmisiä ja samalla riitaisaa porukkaa.Pit'isi kai perustaa kaksi keskusteluryhmää: rikkaat 70-plussat ja köyhät 70-plussat.

      • keskim

        Passaaa, määoon siltä väliltä. Pääsen molempiin.


      • toimii-jo

        Johan täällä toimii KP-sosiaalidemokraatit omassa osoitteessaan.
        Ei niitä juuri täällä yleisellä puolella näe ainakaan nikillään.


    • pelipömpeli

      Monestikaan ei lueta tekstiä ollenkaan vain pelkkä nikki saa verenpaineen sekottamaan toisen kirjoittajan.

      • Scyppelino

        Samaa mieltä, että monikaan ei lue tekstiä. En itsekään jaksa kaikkea soopaa täällä selata.

        Eikö olisi helpompaa perustaa skype-ryhmä, mihin perustetaan erilaisia ryhmiä, missä ihmiset voisivat keskustella asioista?


      • pecky
        Scyppelino kirjoitti:

        Samaa mieltä, että monikaan ei lue tekstiä. En itsekään jaksa kaikkea soopaa täällä selata.

        Eikö olisi helpompaa perustaa skype-ryhmä, mihin perustetaan erilaisia ryhmiä, missä ihmiset voisivat keskustella asioista?

        Ole hyvä ja toimi!


      • Hyökätessään

        sus syytti aikoinaa ss-ää siittä että ss hoitaa mielenterveyttään palstalaisten kustannuksella mutta kyllä se tekeeki sitä iha ite
        kun on sanonnu tarvihtevasa myrskyy eläämääsä nii hyökkää aina yllättäi uuvellee joku päälle.Ja aina itestään on kysymys.


      • jakolasku
        Hyökätessään kirjoitti:

        sus syytti aikoinaa ss-ää siittä että ss hoitaa mielenterveyttään palstalaisten kustannuksella mutta kyllä se tekeeki sitä iha ite
        kun on sanonnu tarvihtevasa myrskyy eläämääsä nii hyökkää aina yllättäi uuvellee joku päälle.Ja aina itestään on kysymys.

        Ottaa se Vappu koville sullakin.


      • 7584390
        Hyökätessään kirjoitti:

        sus syytti aikoinaa ss-ää siittä että ss hoitaa mielenterveyttään palstalaisten kustannuksella mutta kyllä se tekeeki sitä iha ite
        kun on sanonnu tarvihtevasa myrskyy eläämääsä nii hyökkää aina yllättäi uuvellee joku päälle.Ja aina itestään on kysymys.

        Noin se susmuori näköjää tekköö Hyökätessään ss'n kimppuun


        sus syytti aikoinaa ss-ää siittä että ss hoitaa mielenterveyttään palstalaisten kustannuksella, mutta kyllä se tekeeki sitä iha ite.

        kun on sanonnu tarvihtevasa myrskyy eläämääsä nii hyökkää aina yllättäi uuvellee joku päälle.Ja aina itestään on kysymys.


    • viisausvanhuuteen

      mikä siinä on et vanhempana vaan kaikenlainen kinastelu yleistyy, olen huomannut ja moni muukin esm.senioritaloissa?Luulis et ikä tuo ymmärtämystä, solidaarisuutta ym.

      • jakolasku

        Yksi syy kinasteluihin on vanhetessa oma maailma kapenee neljän seinän sisälle. Ihminen lukkiutuu eikä varsinkaan jos on kipuja mieli ei aina ole paras mahdollinen.
        Jotkut luulee että heidän pillinsä mukaan eletään niinkun ehkä joskus on tehty.


      • Luulen, että senioritaloissa kinastelu yleistyy, kun maailma ympärillä supistuu. Pikkuasiat kasvavat isoiksi, kun ei muuta äksöniä enää ole päivää täyttämässä. Siksi on jokaisen ikääntyvän syytä ylläpitää aivotoimintaansa vaikkapa liikunnalla, sanaristikoilla, tietokoneella surffaamisella, käsitöillä, Tv:n ja radion kuuntelulla, kaikella mikä pitää harmaat aivosolumme liikkeessä. Silloin ne pikkuasiat pysyvät pikkuasioina. Pelkillä arkipäivän harmeilla ei saa päivää täyttää.
        Silloin muiden senioreiden kanssa jaksaa jutustella ja vaihtaa mielipiteitä hyvillä mielin.


      • luojaan-turvaten-
        Makriina kirjoitti:

        Luulen, että senioritaloissa kinastelu yleistyy, kun maailma ympärillä supistuu. Pikkuasiat kasvavat isoiksi, kun ei muuta äksöniä enää ole päivää täyttämässä. Siksi on jokaisen ikääntyvän syytä ylläpitää aivotoimintaansa vaikkapa liikunnalla, sanaristikoilla, tietokoneella surffaamisella, käsitöillä, Tv:n ja radion kuuntelulla, kaikella mikä pitää harmaat aivosolumme liikkeessä. Silloin ne pikkuasiat pysyvät pikkuasioina. Pelkillä arkipäivän harmeilla ei saa päivää täyttää.
        Silloin muiden senioreiden kanssa jaksaa jutustella ja vaihtaa mielipiteitä hyvillä mielin.

        Toivottavasti ei tarvi joutua seniori kotiin eikä muihinkaa laitoksiin,
        toivottavasti luoja on niin armollinen päästtää vanhan vaivaisen pois suorilta juoksevilta jaloiltaan omissa kodissa,
        ihminen ei tiedä mitä vanhan elämä tuo tullessaan,
        tänään on kaikki hyvin, huomisesta ei kukaan tiedä,


      • Samaa toivon itselleni, mutta otettava on se mikä eteen tulee. Toistaiseksi selviydyn omissa oloissani, kunhan muistan panna oven yöksi lukkoon. Lol.


      • mansikoitanam
        luojaan-turvaten- kirjoitti:

        Toivottavasti ei tarvi joutua seniori kotiin eikä muihinkaa laitoksiin,
        toivottavasti luoja on niin armollinen päästtää vanhan vaivaisen pois suorilta juoksevilta jaloiltaan omissa kodissa,
        ihminen ei tiedä mitä vanhan elämä tuo tullessaan,
        tänään on kaikki hyvin, huomisesta ei kukaan tiedä,

        Nuo kodit ovat ihan hyviä paikkoja monelle. Vanheneminen on väistämätöntä, se on hyväksyttävä. Viimeistään nyt pitää alkaa poimia myönteisiä marjoja elämäänsä, jos se vielä onnistuu.


      • nasiainen
        Makriina kirjoitti:

        Samaa toivon itselleni, mutta otettava on se mikä eteen tulee. Toistaiseksi selviydyn omissa oloissani, kunhan muistan panna oven yöksi lukkoon. Lol.

        Kun tulevaisuuden vanhustenhoito muuttuu kidutukseksi, pitäisi ottaa eutanasia avuksi.

        Vanhojen autojen romutuksesta maksetaan, mutta ihmiset säilötään ja saatetaan kuolemaan kivuliaasti ja hitaasti.


      • Surullista
        nasiainen kirjoitti:

        Kun tulevaisuuden vanhustenhoito muuttuu kidutukseksi, pitäisi ottaa eutanasia avuksi.

        Vanhojen autojen romutuksesta maksetaan, mutta ihmiset säilötään ja saatetaan kuolemaan kivuliaasti ja hitaasti.

        tuo ihmisten egoismi ja lotuton ahneus!


      • Makriina kirjoitti:

        Samaa toivon itselleni, mutta otettava on se mikä eteen tulee. Toistaiseksi selviydyn omissa oloissani, kunhan muistan panna oven yöksi lukkoon. Lol.

        Nonnih, unohdin taas oven yöksi auki. Joskus vielä tulee rosmo sisään ja vie taideaarteeni ja antiikkini, eli aitoa toritaidetta ja 60-luvun Tupperwarea, enkä saa vakuutuksesta mitään, kun ei ole murtojälkiä.

        Nimim. "muistamaton vanhus".


    • tyvilaho

      Vanhusten loppuhoito.
      Katselin tänään paikallisen "päätehoidon" hintoja. Vuokrat ja muut hoitokulut olisivat vaikka itselle, taikenelle vaan vanhuksellesopivat.

      Tilanne on kuitenkin seuraav: Hoidokeiksi otetaan vain lahotettavia, joista saadaan 4000-6000 euroa kuukaudessa. Alkuun riittää ehkä omat rahat, mutta tyypillisesti hoidon maksaa valtio verovaroistaan.

      Näitä lahottamoiksi kutsumia hoitoloita perustetaan paljon ja syynkin tietää. Tuotto on huikea!

    • Bisnesss

      Yhtä tuottoisaa on matubisnes. Alaikäsiksi ilmoittautuneita partalapsia hoidetaan viimesen päälle, henkilökuntaa ainakin puolet asiakkaiden (huom. asiakkaiden jotka veronmaksjat maksaa) määrästä.

      • Kannattaa-katsoa

        Studio55.fi
        MTV3 Ma 02.05.2016 klo 09.05
        Miltä näyttää vanhuspalveluiden tulevaisuus? THL:n tutkimusprofessori Harriet Finne-Soveri


    • havumetsien_mies_

      Käydään tansseissa. Sieltä kumppaneita löytyy. Eivät aina tosin ole tätä ikäryhmää, mutta ei sekään tahtia haittaa..

      • kertokaa-se-meille

        havumetsien_mies_
        missähän niitä tansseja olisi, lähtisin kokeilemaan tuuria,
        vieläkö joku hakisi mummelia tansimaan,
        ku oma on jo muuttanu tuonpuoleiseen,


      • havumetsien_mies__

        Kannattaa mummelin aloittaa eläkeläistansseista. Siitä voi jatkaa vaikka lavatansseihin.

        Parempi asu - mutta ei juhla-asu - päälle, tanssikengät mukaan, tarpeen vaatiessa vähän lahonpeittoainetta kasvoihin sekä reipasta ja iloista mieltä.

        Jos seinäruusuksi joskus jää, ei siitä kannata pahastua. Siitä joukosta muuten tämänkin kirjoittaja useimmiten tanssikumppaninsa hakee.

        Eläkeläistansseja ei paljoa ole näin kesäisin, mutta sitäkin enemmän on lavatansseja. Niistähän kerrotaan alue- ja paikallislehdissä

        Tansseissa on paljonkin sellaisia mummeleita, joiden mies ei ole enää mukana tämän maailman melskeissä. On myös sellaisia, joiden mies on niissä melskeissä niin paljon mukana, ettei ole halukas lähtemään puolison mukana tansseihin.


      • mummeli-yksin-
        havumetsien_mies__ kirjoitti:

        Kannattaa mummelin aloittaa eläkeläistansseista. Siitä voi jatkaa vaikka lavatansseihin.

        Parempi asu - mutta ei juhla-asu - päälle, tanssikengät mukaan, tarpeen vaatiessa vähän lahonpeittoainetta kasvoihin sekä reipasta ja iloista mieltä.

        Jos seinäruusuksi joskus jää, ei siitä kannata pahastua. Siitä joukosta muuten tämänkin kirjoittaja useimmiten tanssikumppaninsa hakee.

        Eläkeläistansseja ei paljoa ole näin kesäisin, mutta sitäkin enemmän on lavatansseja. Niistähän kerrotaan alue- ja paikallislehdissä

        Tansseissa on paljonkin sellaisia mummeleita, joiden mies ei ole enää mukana tämän maailman melskeissä. On myös sellaisia, joiden mies on niissä melskeissä niin paljon mukana, ettei ole halukas lähtemään puolison mukana tansseihin.

        Juu mutta minä tahdon samalle tansilavalle jossa tapaan sinut hämeen_hida,
        olemmehan jo puoli tuttuja kun täälläki kirjoitelaan niitä näitä,
        autolla hurauta kauaski,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe