Kerro ensimmäisestä valmiista käsikirjoituksestasi

NellySA

Millainen aihe oli (eli keskittyikö esimerkiksi omiin kokemuksiisi vai johonkin muuhun)? Mikä laji ja lajityyppi? Oliko siis esimerkiksi runokokoelma vai esimerkiksi dekkariromaani?

Kerro myös esimerkiksi käsikirjoituksesi pituus (sanoina, liuskoina, miten vain) ja kauanko työstit sitä. Minkä ikäinen olit, kun käsikirjoituksesi valmistui?

Lähetitkö kustantamoille? Saitko hyväksyviä vastauksia?

Voit kertoa myös muita juttuja ensimmäiseen käsikirjoitukseesi liittyen!

20

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kingkingking

      Kerro sinä ensin omastasi NellySa?

      • NellySA

        Kertoisin, mutta en ole saanut vielä valmiiksi ensimmäistä käsikirjoitustani. Mutta tällä hetkellä työstämäni käsikirjoitus ei liity omiin kokemuksiini. Se on romaani, jota on tällä hetkellä valmiina n. 80 liuskaa. Aloitin kirjoittamisen maaliskuun alussa. En luonnollisestikaan ole lähettänyt vielä kustantamoille :P


    • aloittelevakirjailija

      Eka valmiiksi väsäämäni kässäri makaa edelleen koneellani, kyseessä on kauhuromaani. Sepustus on mielestäni niin surkeaa paskaa, ettei sitä kannata tarjota kustantajille. Aikaa meni muutama kuukausi, tekstillä on pituutta 180 liuskaa. Merkittävintä tuossa tekstissä mielestäni kuitenkin oli, että sain sen valmiiksi.

      Toinen valmiiksi tullut ja samalla ensimmäinen mihinkään tarjoamani kaunokirjallinen teksti oli novelli (kauhuksi senkin kai voi luokitella), jonka lähetin aikanaan Portin novellikilpailuun, pituutta vajaat 30 liuskaa. Aikaa novellin kirjoittamiseen meni about kuukausi, tosin kirjoittamisessa oli taukoja. Tipahti kunniamaininta ja tekstini julkaistiin seuraavana vuonna Portti-lehdessä.

      • NellySA

        Onnea kunniamaininnasta!


      • aloittelevakirjailija
        NellySA kirjoitti:

        Onnea kunniamaininnasta!

        Kiitos! Kyllähän se kannusti aikanaan jatkamaan, kun heti ensi yrittämällä sijoittui ja sai sepustuksensa julkaistua.

        Sen jälkeen kilpailusijoituksia on tullut jokusia, samoin julkaisuja antologioissa ym., mutta Portin voitto antaa yhä odottaa itseään. Tosin sen suhteen en ole luovuttanut, vaan olen päättänyt kyseisen skaban vielä jonakin päivänä voittaa. Mutta niin on päättänyt moni muukin...! :D


      • NellySA

        Aiotko siis keskittyä vain voiton metsästykseen vai oletko kiinnostunut myös kustantamojen kautta julkaisemisesta?


      • aloittelevakirjailija
        NellySA kirjoitti:

        Aiotko siis keskittyä vain voiton metsästykseen vai oletko kiinnostunut myös kustantamojen kautta julkaisemisesta?

        Sekä että. Mutta kyllä tuo Portti-voitto on jotakin, minkä haluan... :D


    • Vastitivastiti

      Ensimmäinen: novellikokoelma 42-vuotiaana, työstin kaksi vuotta. Tarjosin kolmeen kustantamoon, eivät huolineet. Pituus muistaakseni noin 12 000 sanaa.

      Toinen: romaani, työstin puoli vuotta, tarjosin kolmelle, eivät huolineet.

      Kolmas: uusi novellikokoelma, työstin pari vuotta, tarjosin kuudelle, yksi huoli.

      Neljäs: uusi romaani, työstin aktiivisesti kaksi kuukautta, mutta perustui ensimmäiseen novellikokoelmaan. Tarjosin omalle kustantamolleni, ei huolinut.

      Viides: vielä uusi romaani, työstin 2,5 vuotta, mutta osa materiaalista ja idea oli vanha. tarjosin omalle kustantamolleni, huolivat.

      Viides: tekeillä, idean ja aiheen perusteella luvattu ottaa kustannusohjelmaan, mutta lopullinen päätös tietenkin tehdään, kun työ on valmis. Aloitettu viime syksynä, mutta kirjoitettu vuorotellen toisen romaanin kanssa, joka niinikään aloitettu viime syksynä.

      Mikään käsikirjoitus ei ole liittynyt omaan elämään. Lajityyppinä huumori/lukuromaani. Työstämisajan ilmoitin sen mukaan, milloin jätin käsikirjoituksen ensimmäisen kerran. Työstäminen jatkui kustannustoimittajan johdolla, mihin käytetty aika taas riippui enemmän julkaisuajankohdasta kuin siitä, kuinka paljon aikaa tekstin valmistuminen edellytti.

      • Vastitivastiti

        Sori lapsus: tekeillä on tietysti kuudes, ei viides.


      • NellySA

        Sinäpä kirjoitat aktiivisesti! Aika ihailtavaa :)


      • Vastativastati

        Olen kirjailija, kirjoittaminen on työtäni. Toki elätän itseni edelleen pääasiassa muilla töillä, mutta tekijänpalkkiot, esiintymispalkkiot ja apurahat ovat tulleet kuvaan mukaan ja pyrin niitä ajan myötä myös kasvattamaan.


    • sitkeestivaaan

      Ensimmäinen valmis romaani, noin 150 sivua vanhalla olivetti letteralla kirjoitettuna. tarjottiin kustantajlle, palaitettiin (1978) kirjoitettiin uudestaan, kustantamolle, toiselle, kolmannelle, uusiksi kirjoitusta, sitten sain tietokoneen ja taas kirjoutus, palautus, korjaus uusi kustantamo, kunnes vuonna 1998, Jopa tärrpäs!, sa nystyi fantasiaromaani Terveisiä tuulen tieltä, 100 sivua, kansiin painettuna.

      • NellySA

        Onnea! Ja kiitos kun kerroit kirjasi nimenkin, pitää tutustua siihen! :)


      • sitkeestivaan

        toinen kirjakin on julkaistu, pari vuotta sitten nimeltä Heräteostona Hevonen, ja läöytyy Reuna- kustantamon listoilta.
        Kirjoittaja.fi sivussalla olen käyttänyt nimimerkkiä kotikirjailija. Sielläkin pääsee tutustumaan tyyliini


      • NellySA
        sitkeestivaan kirjoitti:

        toinen kirjakin on julkaistu, pari vuotta sitten nimeltä Heräteostona Hevonen, ja läöytyy Reuna- kustantamon listoilta.
        Kirjoittaja.fi sivussalla olen käyttänyt nimimerkkiä kotikirjailija. Sielläkin pääsee tutustumaan tyyliini

        Missä siellä tarkemmin? Yritin hakea nimimerkillä novellit-osiosta muttei tullut tuloksia.


      • kotikirjailija

        olen pistänyt juttua scifi- osastolle ja viimeksi muut- osastolle.


      • kotikirjailija
        NellySA kirjoitti:

        Missä siellä tarkemmin? Yritin hakea nimimerkillä novellit-osiosta muttei tullut tuloksia.

        Tarkistin asian. Nimimerkillä etsien ei läytnyty, mutta kun klikkasi Ylläpidon parhaat, niin kolme tai neljä juttua oli ekalla sivulla, , siis Scifi-osastolla. Muut osastolla on Tättäri- juttu ekan sivun toisena tai kolmantena. Kysymällä Muut-osaston suosituimpia, on ekan sivun kaksi viimeisintä täältä lähteneitä


    • RakastunutÄiti

      No minä kirjoitin ns. lahjakirjan 8v sitten ja lähetin sen eri kustantamoille. Se tuli takaisin hylsynä.
      Otin sen nyt takaisin suurennuslasin alle, koska rakastan sitä. Se makaa nyt kustantamoilla pari-kolme kuukautta, odotan ja toivon että se hyväksyttäisiin. Se kertoo luonnosta ja ihmismielen koukeroista.

      Jos sitä ei hyväksytä kirjaksi, on se kuitenkin minun rakas vauva...

      • kotikirjailija

        onnea vaan, ja yritystä. etsi kustantajaluettelosta sen sortin kustantamoja jotka ovat erikoistuneet kirjasi tyyppisiin teoksiin. pienillä kustantamoilla tärppää parhaiten, ja jos rahat riitää, niin sellainen puolikustanne saattasi olla paikallaan. itsekin harkitsie sellaista, yhä edelleen Alfan jutusta, koska se ei mene koskaan kustantamoilla läpi, mutta on itselleni rakkain. Jotewn sitkeesti vaan, ei luovuteta!


    • 13V

      Mulla on mun mielestä tosi mielenkiintoinen käsikirjoitus kesken. Se ei ole kovin pitkä vielä, mutta se sisältää jo aika paljon kaikea. Se on melkein sivun pituinen. Täällä 13v innokas "kirjailijanalku" :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe