Erään velallisen tarina

Ohion4vuotta

Jouduin suuriin velkoihin peliongelman takia. Niin suuriin, että minulla oli velkaa 45000-50000 euroa. Jouduin myös ulosoton asiakkaaksi ja sain maksuhäiriömerkinnät. Neljä vuotta kärvistelin pienellä budjetilla ja pärjäsin joten kuten ylitöiden ansiosta. Velkasumman ollessa suuri ja saadessani maksuhäiriömerkinnät meinasin päättää päiväni. Olin todella lähellä itsemurhaa. Vanhempieni takia en sitä tehnyt, koska he eivät olisi kestäneet sitä. Nyt ulosotto on ohi ja tililläni on rahaa. Se, mitä haluan tällä tarinallani sanoa, on, että älkää tehkö itsemurhaa velkojen takia. Toinen asia on se, että maksuhäiriömerkintöihin tuijotetaan liikaa. Itselläni oli hyvin paljon velkaa ennen maksuhäiriömerkintää, ja olisin saanut sitä lisää ja lisää. Kun päästin asiat ulosottoon, en saanut enää velkaa. Sen jälkeen olin epäkelpo ihminen yhteiskunnan mielestä, vaikka hoidin asioita ja sain velkoihin ns. ref-merkinnän eli että ne on maksettu. Maksuhäiriömerkintä 4 vuotta on aivan liian pitä aika tavalliselle ihmiselle. Jos olet maksanut laskut, merkinnän pitäisi poistua vuodessa. Nyt ihmistä pidetään löysässä hirressä 4 vuotta, vaikka hän ei ole enää velkaa niille, jotka ovat aiheuttaneet maksuhäiriömerkinnät. Tappajakin pääsee paljon vähemmällä kuin maksuhäiriöinen. On tämä kova maailma.

17

853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahatapsa

      Samaa mieltä. Maksettujen merkintöjen säilytysaika on aivan kohtuuttoman pitkä.

      Onneksi olkoon veloista suoriutumisen johdosta!

    • eugeniikka

      Vanhempien summa 1 1=sinä.

    • justjajoo

      Ai maksuhäiriömerkinnän pitäisi poistua nopeammin, että jo kertaalleen velkaantunut ja raha-asiansa sössinyt pääsisi aloittamaan lainaamisen uudestaan? Just joo. Mieluummin näille uusavuttomille, jotak eivät osaa raha-asioitaan hoitaa ilman jättivelkoja, iänikuinen maksuhäiriömerkintä! Vain käteinen käyttöön niillä, jotka eivat osaa lainojaan hoitaa!

      • Kalju_Pitkätukka

        Vaikeuksiin voi joutua lukemattomista muistakin syistä kuin uusavuttomuuden ja vastuuttomuuden seurauksena.

        Hyvä on huudella, jos on omat asiat kunnossa.

        Pienyrittäjänä on tullut vietettyä monta unetonta yötä, kun kassavirta käy välillä väärään suuntaan.


    • sörrsessön

      mietin taidan antaa velkojen mennä ulosottoon ja sit hakea takuu säätiön lainaa kun velkoja 34.parempi kun velka järjestely mitä mieltä.ylitöistä jäis lisäraha.jatkuva ulosotto niin asumistukea päälle hakee ja sosku.onko kokemuksia

    • 4 vuotta tosiaan pitkä aika mutta onpahan aikaa oppia rahankäyttöä uudelleen.

    • Hyväjuttukin

      Täällä myös yksi velkansa viimein kuitannut, ja myös kärsinyt sen neljä vuotta luottotiedottomana, enkä valita yhtään. Toi neljä vuotta oli hyvä aika oppia tosiaan tulemaan toimeen niillä rahoilla mitä oli.
      Kaikki ostin käteisellä, nyös isommat hankinnat, ja näin teen myös jatkossa. Euroakaan en velkaa ota, vaikka pankit kortteja työntääkin, en huoli.
      Siispä ainakin itselle se oli hyvä juttu ettei heti tiedot palautunu.

    • elämäpalautuu

      "" jotka ovat aiheuttaneet maksuhäiriömerkinnät""
      Tuota noin. Maksuhäiriö merkinnät aiheututit sinä itse eikä velkoja mutta joka tapauksessa ole tehnyt suurenmoisen työn ja päässyt eroon veloistasi....

    • Vastuuttomat velanantajat on syyllisiä moneen itsemurhaan,ei oo sen syy joka pyytää ,se on antajan pöljyyttä.Miksi ei haluta vakuuksia joka vipille ja pankkilainalle niin oli ennen.Nyt moni vanhempi pelastaa pentunsa veloista.Asunnot on panttina mummoilla ja papoilla.

      • salettimies

        nyt järkipuhetta mullekin tyrkyttyvit netistä lainaa sorruin nettilainoihin.sit hain isompaa joka mah paikasta sai velat pois.ei saanu.sama menis ulosotos kun ison lainan maks tätä eivät ym lainan laitokset isoat.kohta luottotiedot nurin.itekkii joutu yö kauet nyt mietii.nappia naamaan yöl.velat mieles olis.duuni kasas pitää viel


    • Tiellä voittoon on yksi olennainen asia: lakkaa ruikuttamasta ja syyttämästä muita. Niin kauan, kun tämä ruikutus raikaa, ei pääse ihan täysillä eteenpäin.

      Aloittaja on kaikessa muussa mielestäni onnistunut hienosti ( nostan tässä samalla hattua!!!) mutta tämä on hakusessa. Tämän kun korjaat, niin kaikki on upeasti ( nostan sitten hattua vielä pari kertaa!!!). 4 vuotta on 4 vuotta, itse kaikki sössit ja jouduit siihen. Mitä siinä muita haukut. Tämän kun korjaat, kaikki on todella upeasti hoidettu! Hyvä!

      • Eräänvelallisentarina

        Ei tässä ketään ole syyllisteytty ja ruikutettu muita. Mutta onhan se kohtuutonta, että jos maksat velat pois, maksuhäiriömerkintä säilyy silti 4 vuotta. En kirjoita tätä itseni takia, vaan muiden velallisten takia. Minulla on nyt asiat ihan ok. Rahaa on nyt tilillä ja olen sijoittanut obligaatoihin. Minulla ei ole koskaan ollut rahaa niin paljon kuin nyt. Tiedän tämän velallisten tuskan. Maksuhäiriömerkintää pitäisi lyhentää vuoteen. jos olet maksanut velkasi pois.


    • PikaVippiMaksuHäiriö

      Jyy, ongelmiin voi joutua monin eri tavoin, valittit sitten tuon.....

      • uolainen

        Olen velkaa monelle eri velkojalle ja ollut uo:a jo 6-vuotta. Nyt jäljellä on vajaa vuosi ja olen velaton. Pitääkö minun odottaa vajaan vuoden kuluttua kun olen velaton vielä 4-vuotta että merkinnät katoaa ? Sinänsä minua uo ei ole haitannut käytännön tasolla ainakaan vielä millään lailla. Olen oppinut virheistä ja tulevaisuudessa hoidan asiat järkevämmin. Tietysti vakituinen hyväpalkkainen työ on ollut ihan ehdoton asia että velkaani olen pystynyt lyhentämään ja lopulta hoitamaan.


      • jamssa

        Saako udella paljonko oli saldo uo:ssa kun alkoi?


      • Ohion4vuoitta
        jamssa kirjoitti:

        Saako udella paljonko oli saldo uo:ssa kun alkoi?

        Ulosotossa oli alle 10000 euroa. Muista lainoista sain sovittua maksusuunnitelman.


    • kysinder

      Tuo maksuhäiriömerkinnän vanhenemisen pitkä aika ei harmita suinkaan siksi, että ei saa lisää lainaa (koska idioottikin tajuaa tuon tien läpi käyneenä, ettei lisää typerää ja turhaa lainaa oteta) vaan siksi, että se häiritsee jonkin verran elämistä yleensä. Vuokra-asuntoa on vaikea löytää, liittymiä vaihtaa tai vakuutuksia ottaa. Omaa typeryyttä kyllä, mutta kohtuuttoman pitkä aika elää "huonomman kansalaisen" elämää. Terv. Peliriippuvainen 1v. ulosotossa ja ainakin kolme samanmittaista jäljellä.

      Ps. Itseäkin harmittaa miten helppoa tällaisen suht. pienituloisen oli ottaa velkaa aina vaan lisää. Pitäisi lainapaikkojenkin hieman katsoa kenelle lainaa. Silti oma vika, tiedän sen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe