Ankkuri keulasta perään

Ankkur

Minulla on veneen ankkurivinssi keulassa, mutta rantautuminen yleensä keula edellä. Millaisia kokemuksia teillä on ankkurin laskemisesta keulasta vinssillä ja kiinnittämisestä sitten perään? Helppoa kun osaa vai köysi aina potkurissa?

33

2118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin se sitoo yhden miehistön jäsenen täysin, joka joutuu kuljettamaan sen köyden keulasta perään.

      • peräankkuri.erikseen

        Niinkuin Bossu jo totesi ankkurin laskun jälkeen tarvitset miehistöä, joka siirtää ketjun keulasta perään (käytän ankkurivinssissä pelkkää ketjua) . Venettäkin täytyy samalla ohjata. Siksi menettely ei ole hyvä varsinkaan yksinpurjehduksessa. Helpompi ratkaisu on erillinen keyempi peräankkuri, jossa on 5-10m ketjua sekä köysi.
        Itse yksinpeurjehtijana jään mieluummin redille keula-ankkurin varaan ja menen jollala maihin. Jos haluan rantautua ankkurin avulla, lasken perästä Fortressin kopion (saksalainen Bulldog).
        Eikö jokasessa matkaveneessä ole ainakin kaksi ankkuria?


    • voinollaväärässä

      En tiedä minkä kokoisesta aluksesta tässä mahdetaan keskustella. Mutta itselläni on keulassa 15 kilon danforth jota en käytä juuri koskaan, ja peräkaiteessa 22 naulan bruce, jota käytän lähes järjestään aina. Kumpaakin on vielä jaksanut käsitellä ilman konevoimaa.

      • ssppss

        " 22 naulan bruce",
        montako syltä tarvitaan rodea?


      • fffjtfy

        Tarkoitti varmaankin 22 paunaa, mutta sotki asiat, koska on nimimerkkinsä mukainen.


      • voinollaväärässä

        "Naula" on US painon yksikkö = pauna, SI-järjestelmän yksiköissä ilmaistuna 0.454 kg. Bruce on "aito" bruce.


      • heikkijaerkkivesillä
        ssppss kirjoitti:

        " 22 naulan bruce",
        montako syltä tarvitaan rodea?

        Mikä on rode? Paljonko on syli metreinä? Voiko rodea mitata metreinä vai vain syleinä?


    • Dleleldldl

      Jos käyttää selvästi useammin peräankkuria, eikö vinssi ja kunnon ankkuri voisi olla perässä ? Redille jäädessä olisi paljon helpompi siirtää ankkuri kaikessa rauhassa perästä keulaan, kuin keula edellä rantautuessa siirtää keula-ankkuri perään.

      • Römpötti

        Miksei laittaisi perään toista vinssiä?


      • Dididodld
        Römpötti kirjoitti:

        Miksei laittaisi perään toista vinssiä?

        Painaa ja maksaa.


      • Römpötti
        Dididodld kirjoitti:

        Painaa ja maksaa.

        OK! En ymmärtänyt, että oli jollasta kyse.
        Halvallakin vinssin nykyään saa.


      • Ja voi jopa jättää ankkurin perään. Kotimaan tyvenissä lahdelmissa ainakaan ei useimmiten ole väliä, kummin päin vene on ankkurissa. Perä ankkurissa voisi jopa olla parempi, jottei herkkä peräsin ole ekana rantakivikossa. Joku nihilisti-puristi voi tulla haukkumaan, mutta sitä varten voi pitää mukana ilmakivääriä.


      • Ariel371
        Bossu kirjoitti:

        Ja voi jopa jättää ankkurin perään. Kotimaan tyvenissä lahdelmissa ainakaan ei useimmiten ole väliä, kummin päin vene on ankkurissa. Perä ankkurissa voisi jopa olla parempi, jottei herkkä peräsin ole ekana rantakivikossa. Joku nihilisti-puristi voi tulla haukkumaan, mutta sitä varten voi pitää mukana ilmakivääriä.

        Tuossa tavassa syntyy juuri tyvenessä riski että ankkuriköysi sohlaantuu peräsimeen tai potkuriin kun köysi on löysällä ja vene ajelehtii ympäriinsä. Varsinkin liina menee helposti skegin ja peräsimen tai peräsimen ja rungon väliin. Tuulessa taas perä aallokkoon päin aiheuttaa aikamoista jymähtelyä.

        Noin sääntönä voi sanoa että ankkurointi kannattaa aina tehdä samalla tavalla ja oikein. Jos yöllä tulee ajolähtö rekaavasta ankkurista, se on unisen sekavana helpompaa hoitaa kun ankkurointi on tehty totutusti ja oikein. Rekaamisriskikin on pienempi kun sekä tuulelle että aallokolle on tarjolla keulan sutjakoita muotoja leveän perän ja sprayhoodin kidan sijasta. Keulassa käytetään ketjua ja se ei ole perästä mahdollista juuri missään veneessä.

        Laiturikiinnittäytymisessä ankkuri tietenkin lasketaan keulasta ja vene pakitetaan laituriin.


      • C1R
        Ariel371 kirjoitti:

        Tuossa tavassa syntyy juuri tyvenessä riski että ankkuriköysi sohlaantuu peräsimeen tai potkuriin kun köysi on löysällä ja vene ajelehtii ympäriinsä. Varsinkin liina menee helposti skegin ja peräsimen tai peräsimen ja rungon väliin. Tuulessa taas perä aallokkoon päin aiheuttaa aikamoista jymähtelyä.

        Noin sääntönä voi sanoa että ankkurointi kannattaa aina tehdä samalla tavalla ja oikein. Jos yöllä tulee ajolähtö rekaavasta ankkurista, se on unisen sekavana helpompaa hoitaa kun ankkurointi on tehty totutusti ja oikein. Rekaamisriskikin on pienempi kun sekä tuulelle että aallokolle on tarjolla keulan sutjakoita muotoja leveän perän ja sprayhoodin kidan sijasta. Keulassa käytetään ketjua ja se ei ole perästä mahdollista juuri missään veneessä.

        Laiturikiinnittäytymisessä ankkuri tietenkin lasketaan keulasta ja vene pakitetaan laituriin.

        Rannan suuntaiseen laituriin Suomessa mennään keula edellä, koska laiturit ovat yleensä matalassa vedessä. Pistolaiturin päähän mennään keula edellä, koska silloin sinne mahtuu useampi vene ilman, että laiturille pitää mennä toisen veneen kautta.


      • Natuuristi
        Ariel371 kirjoitti:

        Tuossa tavassa syntyy juuri tyvenessä riski että ankkuriköysi sohlaantuu peräsimeen tai potkuriin kun köysi on löysällä ja vene ajelehtii ympäriinsä. Varsinkin liina menee helposti skegin ja peräsimen tai peräsimen ja rungon väliin. Tuulessa taas perä aallokkoon päin aiheuttaa aikamoista jymähtelyä.

        Noin sääntönä voi sanoa että ankkurointi kannattaa aina tehdä samalla tavalla ja oikein. Jos yöllä tulee ajolähtö rekaavasta ankkurista, se on unisen sekavana helpompaa hoitaa kun ankkurointi on tehty totutusti ja oikein. Rekaamisriskikin on pienempi kun sekä tuulelle että aallokolle on tarjolla keulan sutjakoita muotoja leveän perän ja sprayhoodin kidan sijasta. Keulassa käytetään ketjua ja se ei ole perästä mahdollista juuri missään veneessä.

        Laiturikiinnittäytymisessä ankkuri tietenkin lasketaan keulasta ja vene pakitetaan laituriin.

        Luonnonsatamaan mennään keula edellä.


      • Ariel371 kirjoitti:

        Tuossa tavassa syntyy juuri tyvenessä riski että ankkuriköysi sohlaantuu peräsimeen tai potkuriin kun köysi on löysällä ja vene ajelehtii ympäriinsä. Varsinkin liina menee helposti skegin ja peräsimen tai peräsimen ja rungon väliin. Tuulessa taas perä aallokkoon päin aiheuttaa aikamoista jymähtelyä.

        Noin sääntönä voi sanoa että ankkurointi kannattaa aina tehdä samalla tavalla ja oikein. Jos yöllä tulee ajolähtö rekaavasta ankkurista, se on unisen sekavana helpompaa hoitaa kun ankkurointi on tehty totutusti ja oikein. Rekaamisriskikin on pienempi kun sekä tuulelle että aallokolle on tarjolla keulan sutjakoita muotoja leveän perän ja sprayhoodin kidan sijasta. Keulassa käytetään ketjua ja se ei ole perästä mahdollista juuri missään veneessä.

        Laiturikiinnittäytymisessä ankkuri tietenkin lasketaan keulasta ja vene pakitetaan laituriin.

        Onhan se riski toki olemassa. Tyvenessä uppoava köysi kyllä on suoraan alaspäin eikä vene ajelehdi. Oma veneeni on silloin tällöin ollut tuolla tavalla kiinni, eikä ole ollut ongelmia. Mä en ole kyllä koskaan käyttänyt liinoja. Erikoinen ongelma kävi Erling Tambsille matkalla Tyynellä valtamerellä puisella ja moottorittomalla Colin Archerilla. Vene oli pitkään ankkuriketjussa ja pyöri välillä ympäri. Lopulta ketju oli pyörinyt ankkuriin kiinni niin, että ne olisivat nousseet yhtenä pakettina, eikä Tambs jaksanut nostaa. Hän oli jo jättämässä ankkurin pohjaan, kunnes läheiseltä laivalta lähetettiin 4 riskiä miestä kiskomaan ankkuri ketju ylös. Toisen kerran vene meinasi upota, kun se oli muutaman kuukauden ankkurissa. Vesilinjan yläpuoliset laudat olivat kuivuneet niin, että vettä tuli solkenaan sisälle, kun he lähtivät purjehtimaan ja vene alkoi kallistella.


      • Löytyy
        Ariel371 kirjoitti:

        Tuossa tavassa syntyy juuri tyvenessä riski että ankkuriköysi sohlaantuu peräsimeen tai potkuriin kun köysi on löysällä ja vene ajelehtii ympäriinsä. Varsinkin liina menee helposti skegin ja peräsimen tai peräsimen ja rungon väliin. Tuulessa taas perä aallokkoon päin aiheuttaa aikamoista jymähtelyä.

        Noin sääntönä voi sanoa että ankkurointi kannattaa aina tehdä samalla tavalla ja oikein. Jos yöllä tulee ajolähtö rekaavasta ankkurista, se on unisen sekavana helpompaa hoitaa kun ankkurointi on tehty totutusti ja oikein. Rekaamisriskikin on pienempi kun sekä tuulelle että aallokolle on tarjolla keulan sutjakoita muotoja leveän perän ja sprayhoodin kidan sijasta. Keulassa käytetään ketjua ja se ei ole perästä mahdollista juuri missään veneessä.

        Laiturikiinnittäytymisessä ankkuri tietenkin lasketaan keulasta ja vene pakitetaan laituriin.

        Tässä veneessä näyttäisi olevan ankkuri ketjuineen myös takana:

        http://3.bp.blogspot.com/-LSFkrT0_Fso/Vq4R_9_12yI/AAAAAAAAAsU/8ozSNqeA3Dc/s1600/IMG_5009.JPG


    • ankkuroinnista

      Jos ankkurissa on köysi eikä ketju, se on paljon helpompi viedä perään kannella kantaen jo hyvissä ajoin ennen kuin sitä tarvitaan, kuin veden alla raahaten. Mihin ihmeeseen sitä vinssiä ankkuria laskettaessa tarvitaan, jos ei tarvitse kannatella satoja kiloja ketjua?

      Jos ankkuri on pelkällä pitkällä ketjulla ilman köyttä, ei sen siirtämisessä perään ole mitään järkeä, ihan sama millä tavalla sitä yrittää. Hommaa toinen ankkuri ja siihen köysi, pikkuveneissä käy toki liinakin, sillä niissä ei vinssiä tarvita.

    • seppomartti

      Yksi tieto pähkäiltäväksi. Ankkuroimalla perästä eikä keulasta vene on ankkurissa stabiilimmin eikä tuulen lisääntyessä rupea heijaama. Sitten ei tarvitse Suomessa raahata ankkuria keulan ja perän välillä. "Roomalaiskatolinen" laituriin tulo ei sitten onnistu.

      • keula-ankkuri

        Seppomartin "tieto" on nyt tavallista erikoisempi. Ehkäpä ranskanpulla käyttäytyy noin, mutta ei ainakaan oma veneeni - ei nykyinen eikä aikaisemmatkaan. Mukavinta ja turvallisinta ankkurissa on keula tuuleen. Eli ankkuri keulasta niin, että vene pääsee kääntymään tuulen mukana. Se on helpoin tapa. Sprayhoodin hajoamistakaan ei tarvitse pelätä ukkosmyräkässä. Ehkä seppomartin vene kieppuu keula-ankkurin varassa. Kaikki veneet eivät sitä tee. Kullakin on oma käytäntönsä.

        YW on Skip Novakin kanssa tehnyt youtube-videoita mm. ankkuroinnista. Kannattaa katsoa, jos aikoo ankkuroida muuallakin kuin sisäsaariston suojassa.


      • seppomartti

        "Tietoni" on yleispätevä ja sopii saariston suojaan- siis Suomi24 lukijoiden merialueelle.. Olen nähnyt mutten ole itse käyttänyt koska 70m 10mm kettinkiä ja 40m köyttä eivät ole siirrettävissä keulavinssiltä.
        Keulasta ankkuroidessa veneet tosiaan kieppuvat tasapainottomasti, sitä enemmän mitä tuulee. Tähän astinen ennätykseni on ollut 38-40 kts Karbialla ja Välimerellä.. Myrskyfokka takastaagissa auttaa ongelmaan.
        Ruotsin lipun alla oleva kosteri käytti Kreikassa peräankkurointia muutama viikko sitten ja oli aivan stabiilisti saaren takana vallinneissa puuskissa. Teoria on yksinkertainen, vähän sama kuin heittäisi vasaraa vastatuuleen. Toisin päin on parempi kuin toisin.
        Mietippä sitä,


      • keula-ankkuri
        seppomartti kirjoitti:

        "Tietoni" on yleispätevä ja sopii saariston suojaan- siis Suomi24 lukijoiden merialueelle.. Olen nähnyt mutten ole itse käyttänyt koska 70m 10mm kettinkiä ja 40m köyttä eivät ole siirrettävissä keulavinssiltä.
        Keulasta ankkuroidessa veneet tosiaan kieppuvat tasapainottomasti, sitä enemmän mitä tuulee. Tähän astinen ennätykseni on ollut 38-40 kts Karbialla ja Välimerellä.. Myrskyfokka takastaagissa auttaa ongelmaan.
        Ruotsin lipun alla oleva kosteri käytti Kreikassa peräankkurointia muutama viikko sitten ja oli aivan stabiilisti saaren takana vallinneissa puuskissa. Teoria on yksinkertainen, vähän sama kuin heittäisi vasaraa vastatuuleen. Toisin päin on parempi kuin toisin.
        Mietippä sitä,

        Olisikohan kuitenkin syytä perehtyä muihinkin ankkuroiuntiohjeeseen ennenkuin omaksuu seppomartin Välimeri-Karibia-retkien ideologiaa:
        https://www.youtube.com/watch?v=qgJywOAVXmI
        https://www.youtube.com/watch?v=rYfoki6vW-M

        “Älä koskaan ankkuroi pelkästään perästä” todetaan BoatSafe.com ankkurointiohjeissa, jotka aloittelevan purjehtijan olisi hyvä lukea. Tuo “ei koskaan” on kyllä kärjistystä. Omassa kotisaaristossamme ankkuripaikat ovat harvoin myrskyisiä eikä niissä ole korkeaa aallokkoa. Ehkä noin tiukka ohje sopii niille merialueille, jossa toisinaan tarvitaan ankkurivahtijärjestelmää.
        http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/anchorsteps.htm

        Uteliaisuuttani yritin googlata seppomartin kehumaa peräankkurointia hakusanalla “stern anchoring”. Osumia tuli, mutta useimmissa kysymys oli toisen ankkurin laskemisesta veneen perästä, esim. näin http://justalittlefurther.com/the-blue-view/the-blue-view-stern-anchoring/
        Jutussa kerrotaan San Blas –saarilla ankkuroinnista, joka lienee seppomartillekin tuttua Karibian saaristoa Panamassa.
        Peräankkuroinnista oli myös useita foorumijuttuja: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/307583-stern-anchor.html#b
        Asiallinen näkökohta oli se, että useiden veneiden ankkuripaikoilla (tyypillistä Karibialla) veneiden kääntyileminen ankkurin varassa pitäisi olla samanlaista kolareiden välttämiseksi. Jos yksi on ankkuroinut perästä tai jopa nostanut myrskypurjeen takastaagiin, se voi olla riskinä muille keula-ankkurinsa varassa oleville.

        Omilla veneilläni olen yleensä ollut pelkän keula-ankkurin varassa (sekä arktisilla vesillä että eteläisellä pallonpuoliskolla – ja tietenkin kotivesillä). Lisään keskusteluun pari näkökohtaa. 1) Myrkyiseksi muuttuvalta ankkuripaikalta voi tulla kiireinen lähtö. Siksi keula-ankkuri ja luotettava ankkurivinssi on eduksi. Pahin skenaario olisi peräankkurin köyden tai ketjun sotkeutuminen potkuriin. Tuskin takastaagiin nostettu purjekaan nopeuttaa ankkurista lähetemistä ;-)
        2) Jos keula-ankkuri on varustettu pelkällä ketjulla (kuten omassa veneessäni), ketjun loppupää pitää tietenkin olla kiinnitetty ketjuboksin pohjaan. Sitä ei kuitenkaan pitäisi laittaa kiinni ilman parin metrin pituista väliköyttä! Tuo loppupään väliköysi on oleellinen siksi, että hätätilanteessa köyden voi katkaista puukolla. Parin metrin pituus siksi, että köysi ulottuu kannelle asti.


      • seppomartti kirjoitti:

        "Tietoni" on yleispätevä ja sopii saariston suojaan- siis Suomi24 lukijoiden merialueelle.. Olen nähnyt mutten ole itse käyttänyt koska 70m 10mm kettinkiä ja 40m köyttä eivät ole siirrettävissä keulavinssiltä.
        Keulasta ankkuroidessa veneet tosiaan kieppuvat tasapainottomasti, sitä enemmän mitä tuulee. Tähän astinen ennätykseni on ollut 38-40 kts Karbialla ja Välimerellä.. Myrskyfokka takastaagissa auttaa ongelmaan.
        Ruotsin lipun alla oleva kosteri käytti Kreikassa peräankkurointia muutama viikko sitten ja oli aivan stabiilisti saaren takana vallinneissa puuskissa. Teoria on yksinkertainen, vähän sama kuin heittäisi vasaraa vastatuuleen. Toisin päin on parempi kuin toisin.
        Mietippä sitä,

        Tuollaisen tuulitempoilun tuloksena 15 -kiloinen rosteritaottu Bruce vääntyi lievästi varrestaan kivikkoankkuroinnissa Saaristomerellä. Ankkuri piti, mutta varsi vääntyi joitakin asteita sivusuunnassa.

        Ankkuriketjun lähtö keulasta on hiukan toispuoleinen keulastaagin takia. Tempoilu saattaisi vähentyä jos apuköydellä ketjun virittäisi keskelle keulaa, puomi tasan tarkkaan keskelle ja peräsin samoin.

        Olettaisin peräsimen asennon merkityksen olevan suurin. Puuskassa ketjuaan kiristävä vene ajelehtii takaperin ja perä siihen suuntaan mihin peräsin on hiukankin kääntyneenä ja tuuli saa otteen kyljestä. Puuskan loputtua paluumatkalla lähemmäs ankkuria vene pyrkii taas kääntämään keulaa lavan kääntymän suuntaan.

        Veneiden ankkurikäyttäytyminen poikkeaa veneiden kesken merkittävästi. Omani on yksi innokkaimmista näkemistäni ankkurissa seilaavista.


      • seppomartti
        keula-ankkuri kirjoitti:

        Olisikohan kuitenkin syytä perehtyä muihinkin ankkuroiuntiohjeeseen ennenkuin omaksuu seppomartin Välimeri-Karibia-retkien ideologiaa:
        https://www.youtube.com/watch?v=qgJywOAVXmI
        https://www.youtube.com/watch?v=rYfoki6vW-M

        “Älä koskaan ankkuroi pelkästään perästä” todetaan BoatSafe.com ankkurointiohjeissa, jotka aloittelevan purjehtijan olisi hyvä lukea. Tuo “ei koskaan” on kyllä kärjistystä. Omassa kotisaaristossamme ankkuripaikat ovat harvoin myrskyisiä eikä niissä ole korkeaa aallokkoa. Ehkä noin tiukka ohje sopii niille merialueille, jossa toisinaan tarvitaan ankkurivahtijärjestelmää.
        http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/anchorsteps.htm

        Uteliaisuuttani yritin googlata seppomartin kehumaa peräankkurointia hakusanalla “stern anchoring”. Osumia tuli, mutta useimmissa kysymys oli toisen ankkurin laskemisesta veneen perästä, esim. näin http://justalittlefurther.com/the-blue-view/the-blue-view-stern-anchoring/
        Jutussa kerrotaan San Blas –saarilla ankkuroinnista, joka lienee seppomartillekin tuttua Karibian saaristoa Panamassa.
        Peräankkuroinnista oli myös useita foorumijuttuja: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/307583-stern-anchor.html#b
        Asiallinen näkökohta oli se, että useiden veneiden ankkuripaikoilla (tyypillistä Karibialla) veneiden kääntyileminen ankkurin varassa pitäisi olla samanlaista kolareiden välttämiseksi. Jos yksi on ankkuroinut perästä tai jopa nostanut myrskypurjeen takastaagiin, se voi olla riskinä muille keula-ankkurinsa varassa oleville.

        Omilla veneilläni olen yleensä ollut pelkän keula-ankkurin varassa (sekä arktisilla vesillä että eteläisellä pallonpuoliskolla – ja tietenkin kotivesillä). Lisään keskusteluun pari näkökohtaa. 1) Myrkyiseksi muuttuvalta ankkuripaikalta voi tulla kiireinen lähtö. Siksi keula-ankkuri ja luotettava ankkurivinssi on eduksi. Pahin skenaario olisi peräankkurin köyden tai ketjun sotkeutuminen potkuriin. Tuskin takastaagiin nostettu purjekaan nopeuttaa ankkurista lähetemistä ;-)
        2) Jos keula-ankkuri on varustettu pelkällä ketjulla (kuten omassa veneessäni), ketjun loppupää pitää tietenkin olla kiinnitetty ketjuboksin pohjaan. Sitä ei kuitenkaan pitäisi laittaa kiinni ilman parin metrin pituista väliköyttä! Tuo loppupään väliköysi on oleellinen siksi, että hätätilanteessa köyden voi katkaista puukolla. Parin metrin pituus siksi, että köysi ulottuu kannelle asti.

        Nyt jälleen karkasi mopo kaukomaille. Aihe: ankkurin kantaminen keulan ja perän välillä tarkoittaa tietenkin kotivesiä, missä kantamisen sijaan voi ankkuroida perästäkin.. Ei niitä kukaan kantele muualla maailmassa.
        En todellakaan kehoita yleisohjeeksi perästä ankkuroimista. Eihän sitä aallokossa kukaan kärsisi. Englannin kielinen ohje kylläkin perustelee veneen täyttymisellä, uppoamisella, kaatumisella- mikä on perin teoreettinen riski.
        Ankkuroidessa peräsimen asennolla ei ole merkitystä kun ei ole ohjailunopeutta. Keskelle lukitseminen on hyödyksi. Ankkuriketju tulisi kiinnittää nylonköydellä keskelle ( snubber taitaa olla eng termi) muttei se estä veneen vaeltelua. Kovassa allokossa nykäykset voivat irroittaa tai hajottaa pitävän ankkurin, kuten on kuvatu esim alumiinisista levyankkureista.
        Takastaagiin kiinnitetty myrskypurje ei ole hitauseste mahdolliselle äkkipoistumiselle. Jos sitä ei osaa/ voi laskea niin sen voi jättää ja toimii tasauspurjeena.


      • seppomartti kirjoitti:

        Nyt jälleen karkasi mopo kaukomaille. Aihe: ankkurin kantaminen keulan ja perän välillä tarkoittaa tietenkin kotivesiä, missä kantamisen sijaan voi ankkuroida perästäkin.. Ei niitä kukaan kantele muualla maailmassa.
        En todellakaan kehoita yleisohjeeksi perästä ankkuroimista. Eihän sitä aallokossa kukaan kärsisi. Englannin kielinen ohje kylläkin perustelee veneen täyttymisellä, uppoamisella, kaatumisella- mikä on perin teoreettinen riski.
        Ankkuroidessa peräsimen asennolla ei ole merkitystä kun ei ole ohjailunopeutta. Keskelle lukitseminen on hyödyksi. Ankkuriketju tulisi kiinnittää nylonköydellä keskelle ( snubber taitaa olla eng termi) muttei se estä veneen vaeltelua. Kovassa allokossa nykäykset voivat irroittaa tai hajottaa pitävän ankkurin, kuten on kuvatu esim alumiinisista levyankkureista.
        Takastaagiin kiinnitetty myrskypurje ei ole hitauseste mahdolliselle äkkipoistumiselle. Jos sitä ei osaa/ voi laskea niin sen voi jättää ja toimii tasauspurjeena.

        Veneen ajelehtimiseen tuulessa peräsin vaikuttaa voimakkaasti. Kun lähestyn yksin satamaa, pysäytän usein tirvallisuussyistä veneen ja asetan sen kylki tuuleen ajelehtimaan siksi aikaa kun laitan köydet ja lepuuttajat. Vene pysyy tuossa asennossa kunhan peräsin on käännetty tuulta vastaan ja kyljen ja kölin suuren vedenvastuksen takia ajelehtiminen on hidasta ja stabiilia. Jos peräsin on keskellä, keula karkaa tuulen mukana. Jos peräsin on tuulen mukaan, keulan kääntyminen tuulen mukana on hyvin nopeaa.

        Ankkurissa juuri se keulan tuulen mukaan lähteminen aiheuttaa tempoilua. Voisin kokeilla seuraavalla kerralla käynnistää pilotin ankkurissa ja kokeilla josko se auttaa poistamaan tempoilua. Tällöin lapa kääntyy keulan liikettä vastaan ja se saattaisi auttaa.

        Hommaan on ratkaisukin, ketsin osto. Mesaanipurjeen nosto vaikuttaa rauhoittavan ankkuroidut ketsit täysin. Noin muuten ketsi ei tule kyllä kyseeseen.


      • seppomartti
        Ariel37 kirjoitti:

        Veneen ajelehtimiseen tuulessa peräsin vaikuttaa voimakkaasti. Kun lähestyn yksin satamaa, pysäytän usein tirvallisuussyistä veneen ja asetan sen kylki tuuleen ajelehtimaan siksi aikaa kun laitan köydet ja lepuuttajat. Vene pysyy tuossa asennossa kunhan peräsin on käännetty tuulta vastaan ja kyljen ja kölin suuren vedenvastuksen takia ajelehtiminen on hidasta ja stabiilia. Jos peräsin on keskellä, keula karkaa tuulen mukana. Jos peräsin on tuulen mukaan, keulan kääntyminen tuulen mukana on hyvin nopeaa.

        Ankkurissa juuri se keulan tuulen mukaan lähteminen aiheuttaa tempoilua. Voisin kokeilla seuraavalla kerralla käynnistää pilotin ankkurissa ja kokeilla josko se auttaa poistamaan tempoilua. Tällöin lapa kääntyy keulan liikettä vastaan ja se saattaisi auttaa.

        Hommaan on ratkaisukin, ketsin osto. Mesaanipurjeen nosto vaikuttaa rauhoittavan ankkuroidut ketsit täysin. Noin muuten ketsi ei tule kyllä kyseeseen.

        Myrskypurjekikkani vastaa juuri tuota mesaania mutta on vaan paljon pienempi ja siinä mielessä ehkä vielä parempi. Sinun veneessä olisi luokkaa 5m2.
        Toki veneet ajel5ehtii hitaammin peräsin tuuleen ilman purjeita.
        En osaa kuvitella mille puolelle ankkurissa peräsin pitäisi kiinnittää ja miten se edestakaisessa tempoilussa auttaisi. Kunhan kokeilet niin kerro kuinka kävi.


      • Löytyy
        seppomartti kirjoitti:

        "Tietoni" on yleispätevä ja sopii saariston suojaan- siis Suomi24 lukijoiden merialueelle.. Olen nähnyt mutten ole itse käyttänyt koska 70m 10mm kettinkiä ja 40m köyttä eivät ole siirrettävissä keulavinssiltä.
        Keulasta ankkuroidessa veneet tosiaan kieppuvat tasapainottomasti, sitä enemmän mitä tuulee. Tähän astinen ennätykseni on ollut 38-40 kts Karbialla ja Välimerellä.. Myrskyfokka takastaagissa auttaa ongelmaan.
        Ruotsin lipun alla oleva kosteri käytti Kreikassa peräankkurointia muutama viikko sitten ja oli aivan stabiilisti saaren takana vallinneissa puuskissa. Teoria on yksinkertainen, vähän sama kuin heittäisi vasaraa vastatuuleen. Toisin päin on parempi kuin toisin.
        Mietippä sitä,

        Riippuu hyvin paljon veneestä. Perän ja rungon muodosta ja kannen ja maston tuulikuorman paikasta. Jos masto on veneen keskipisteen etupuolella, kiemurtelee keula-ankkuroitu vene ihan luonnostaan.

        Itse en mistään hinnasta jättäisi leveäperäsitä venettä perästä ankkuriin yöksi, koska ankkurin rekaaminen on paljon todennäköisempää. Ikävä herätä yöllä ankkurihälyttimen ääneen.


      • seppomartti
        Löytyy kirjoitti:

        Riippuu hyvin paljon veneestä. Perän ja rungon muodosta ja kannen ja maston tuulikuorman paikasta. Jos masto on veneen keskipisteen etupuolella, kiemurtelee keula-ankkuroitu vene ihan luonnostaan.

        Itse en mistään hinnasta jättäisi leveäperäsitä venettä perästä ankkuriin yöksi, koska ankkurin rekaaminen on paljon todennäköisempää. Ikävä herätä yöllä ankkurihälyttimen ääneen.

        Ankkurissa tapahtuvaa veneen vaeltelua ja tempoilua tutkin tänään 20-22 solmun tuulessa (ja puuskat päälle), mutta aallokko pientä. Kyllä venevauhti mittarissa on tasan 0, vaikka vene vaeltaa rivakasti 1-2 mittaansa puolelta toiselle. Autopilotilla tai peräsimellä ei voi ohjata ankkuroituneen venee liikkeitä. Ankkuriketjun siirtäminen keulassa köydellä keskelle eli kölilinjaan ja peräsimen sitominen keskiasentoon?. Savolaisittain voisi sanoa, ettei ainakaan pahentanut. Hieman saattoi liikettä vähentää. Ankkuriketjun kolina ja nykäisyjen rajuus vähenee huomattavasti joustavan köyden käytöllä, mikä puolestaan kylläkin narisee.


      • pappojen.kokemuksia
        seppomartti kirjoitti:

        Ankkurissa tapahtuvaa veneen vaeltelua ja tempoilua tutkin tänään 20-22 solmun tuulessa (ja puuskat päälle), mutta aallokko pientä. Kyllä venevauhti mittarissa on tasan 0, vaikka vene vaeltaa rivakasti 1-2 mittaansa puolelta toiselle. Autopilotilla tai peräsimellä ei voi ohjata ankkuroituneen venee liikkeitä. Ankkuriketjun siirtäminen keulassa köydellä keskelle eli kölilinjaan ja peräsimen sitominen keskiasentoon?. Savolaisittain voisi sanoa, ettei ainakaan pahentanut. Hieman saattoi liikettä vähentää. Ankkuriketjun kolina ja nykäisyjen rajuus vähenee huomattavasti joustavan köyden käytöllä, mikä puolestaan kylläkin narisee.

        Oman kokemukseni mukaan vaeltelutaipumus on eri veneillä hyvin erilainen. Nykyisellä raskaalla pitkäkölisellä teräsveneelläni ei ole lainkaan samaa taipumusta kuin oli edellisillä eväkölisillä lasikuituveneilläni. Peräsimen asennolla ei ole vaikutusta, mutta peräsin on syytä lukita ankkuroinnin ajaksi - niinkuin tietysti tiedät ja teet.
        Pelkän ketjun varaan ankkurivinssille kuormitusta ei pidä jättää. Harmina ei ole pelkkä tempoilu ja kolina, vaan ankkurivinssin mahdollinen vaurioituminen (akselin vääntyminen tms). Rutiineihin kuuluu, että kuormitus siirretään aina köydellä keulaknaapiin. Kolinakin häviää kuten kerroit.
        Jos ketjuköysi narisee, köyden ympärille klyyssin kohdalle on hyvä kietoa pehmeää kangasta, esim. vanha t-paita. (Muoviletku suojaa köyttä, mutta ei välttämättä poista narinaa).Tilapäinen apu yölliseen köyden natinaan on tiskiaine. Pikku loraus hankauskohtaan riittää.

        Tarkoitukseni ei ole mitenkään kritisoida ohjeitasi, vaan täydentää niitä meitä nuoremmalle ikäpolvelle.


      • Köysijulli
        seppomartti kirjoitti:

        Ankkurissa tapahtuvaa veneen vaeltelua ja tempoilua tutkin tänään 20-22 solmun tuulessa (ja puuskat päälle), mutta aallokko pientä. Kyllä venevauhti mittarissa on tasan 0, vaikka vene vaeltaa rivakasti 1-2 mittaansa puolelta toiselle. Autopilotilla tai peräsimellä ei voi ohjata ankkuroituneen venee liikkeitä. Ankkuriketjun siirtäminen keulassa köydellä keskelle eli kölilinjaan ja peräsimen sitominen keskiasentoon?. Savolaisittain voisi sanoa, ettei ainakaan pahentanut. Hieman saattoi liikettä vähentää. Ankkuriketjun kolina ja nykäisyjen rajuus vähenee huomattavasti joustavan köyden käytöllä, mikä puolestaan kylläkin narisee.

        Köysiäkin on erillaisia. Rakenteissa on paljon eroja ja osa narisee enemmän kuin muut.


    • MattiSnoopy

      Luin ensin sivun ruokamainoksen. - Kuule, miksi viet köyden perään? Keulassa on parempi ja ongelmia vähemmän. Jos et usko lue "Kahdeksassa vuodessa maapallon ympäri".

    • Larsli

      Itse olen ollut ankkurissa useasti myös perästä.varsinkin silloin,kun tilaa on todella vähän esim.kapeassa aallokolta suojaisassa Lahdessa.nukun levollisemmin,kun tiedän ankkurin pettäessä kölin osuvan ensin matalaan.toki keula tuuleenpäin on mielyttävämpi olla koska sprayhood suojaa sateelta ja tuulelta.ps.en ole vielä joutunut heräämään kivikossa,vaikka joskus onkin hieman ankkuri rekannut..pss.ankkuri öitä on ollut satoja,jos sillä nyt mitään merkitystä on.turvallisia matkoja ja hyvää kesää.

    • Tctvyvyvy

      Irrota keula ankkuri kettingistä ja liitä siihen toinen kevyempi kettinkiköysi systeemi.
      Ankkuri mereen ja köysi reeligin ulkopuolella. Sitten köysi taakse. Ylös tietenkin vinsillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe