Näin minä pääsin uupumuksesta/masennuksesta eroon

Nannanne

Minulla oli paha työuupumus ja masennus vuosia sitten. En jaksanut enää itse selvitellä asioita, kerroin tämän eläkevakuutusyhtiööni Ilmariselle ja minulle tarjottiin uravalmennuskonsultaatioapua katjanoponenoy:stä. Sain tosi paljon apua niiden työntekijältä, sillä hän järjesti kaikki asiat myös Ilmarisen suuntaan. Neuvottelut työuupumuksen "aiheuttajankin" kanssa sujuivat ihan erilailla kun oli mulla oma neuvonantaja mukana. Apu ei maksanut minulle mitään, mutta auttoi paljon, joten suosittelen pyytämään ulkopuolista apua. Sain näiden avulla vaihdettua uuteen työhön, tässä uudessa työssä on selvästi vähemmän uupumusta aiheuttavia asioita. Eniten minua rassasi edellisessä työssä hankalat ihmissuhteet, epäammattimainen pomo ja väärin jaoteltu työ. Uudessa paikassa suhtaudun työhön vain työnä. Yksin en olisi selvinnyt, onneksi jaksoin pyytää apua. Toivon, että oma tarinani innottaisi myös muita miettimään enemmän itsenään ja pitämään parempaa huolta työkunnosta. Tsemppiä kaikille kanssakuntoutujille. Nyt tästä on jo vuosia aikaa ja elämä hymyilee. Toivon, että tästä olisi apua myös muille samojen asioiden kanssa painiville. Kannattaa tehdä jotain eikä jäädä uupumaan ja masentumaan työhön, jossa ei viihdy ja joka sairastuttaa sinut enemmän!

16

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huldahuoleton79

      Mä olin noposella kans, en tosin työllistynyt suoraan niiden avulla kun mun tilanne vaati koulutuksen uudelle alalle. Oon nykyään koulunkäynnin avustaja, ennen tein hanttihommia tehtaassa ja sairastuin masennukseen hankalan elämän tilanteen vuoksi. Työllistyin kuitenkin samaan harjoittelupaikkaani, jonka noposen valmentaja järjesti. Ei huonoa sanottavaa ja oon kuullu niistä muutenkin hyvää eri puolilta suomea missä mun tuttavat on niillä ollu. Eläkeyhtiön lisäksi pari tuttua on ollu vakuutus yhtiön kautta kun niillä oli ammattitautia ja toinen ajoi kolarin ja sai lonkkavian. Eli voi sinne päästä muutenkin kuin masennuksen kautta.

    • Sillja

      Mä oon ollu noposella mun työnantajan maksamana, etsivät mulle uuden työn kun selkä oireili ja lievä masennus oli. Nyt tosin nykyisellä työnantajalla on yt:t menossa ja pelkään että työpaikka menee alta. Olen ollut täällä 3 vuotta, ensin työkokeilussa ja sit töissä määräaikasena, nyt vakituisena vuoden verran.

    • t35gty

      Minä sain työkyvyttömyyseläkkeen ja se auttoi enemmän kuin mikään muu keino.

      • artolappimaasta

        Tiedätkö, työkyvyttömyyseläkkeellä voit myöskin tehdä työtä sen verran kuin itse katsot sopivaksi. Voit tienata rahaa. Joillakin varsinkin vanhemmilla ihmisillä on käsitys ettei työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä mitään työtä. Näin ei todellakaan ole.

        Eläkepäätös ei ole kuolema, vaan uuden elämän alku, jos sen sellaiseksi haluaa itselleen tehdä. Voit vaihtaa ammattia ja samalla myös sitten olet entisestä ammatistasi eläkkeellä. Veroja toki joudut maksamaan siltä ylimenevältä osalta jonkin verran enemmän, mutta se ei haittaa koska olet itse tienannut koko toimeentulosi, et ole Sossun asiakas.


      • merkkinimikö
        artolappimaasta kirjoitti:

        Tiedätkö, työkyvyttömyyseläkkeellä voit myöskin tehdä työtä sen verran kuin itse katsot sopivaksi. Voit tienata rahaa. Joillakin varsinkin vanhemmilla ihmisillä on käsitys ettei työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä mitään työtä. Näin ei todellakaan ole.

        Eläkepäätös ei ole kuolema, vaan uuden elämän alku, jos sen sellaiseksi haluaa itselleen tehdä. Voit vaihtaa ammattia ja samalla myös sitten olet entisestä ammatistasi eläkkeellä. Veroja toki joudut maksamaan siltä ylimenevältä osalta jonkin verran enemmän, mutta se ei haittaa koska olet itse tienannut koko toimeentulosi, et ole Sossun asiakas.

        Mulle just tuo, että ei oo sossun asiakas on tärkeää. Masentuneeena ei halua olla enää kenenkään talutusnuorassa kun on muutenkin vaikeaa


      • rqrt

        Eipä kiinnosta työnteko kun eläkkeelle olen päässyt - tosin se työnteko ei kiinnostanut sitä ennenkään.


      • Anonyymi
        artolappimaasta kirjoitti:

        Tiedätkö, työkyvyttömyyseläkkeellä voit myöskin tehdä työtä sen verran kuin itse katsot sopivaksi. Voit tienata rahaa. Joillakin varsinkin vanhemmilla ihmisillä on käsitys ettei työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä mitään työtä. Näin ei todellakaan ole.

        Eläkepäätös ei ole kuolema, vaan uuden elämän alku, jos sen sellaiseksi haluaa itselleen tehdä. Voit vaihtaa ammattia ja samalla myös sitten olet entisestä ammatistasi eläkkeellä. Veroja toki joudut maksamaan siltä ylimenevältä osalta jonkin verran enemmän, mutta se ei haittaa koska olet itse tienannut koko toimeentulosi, et ole Sossun asiakas.

        Tämä on tosi tärkeä asia mitä monet ei tule ajattelleeksi ollenkaan.


    • puolikuollut2016

      Riippuu alasta. Jos satutte olemaan hoitoalan ihmisiä itse, niin kohtelu on kaikkein törkeimmästä päästä. Eli sen enempää fyysisiä sairauksia kuin henkistä uupumusta ei hyväksytä. Lyötyä lyödään, sekä työkavereiden, pomon, hoitohenkilöstön että vakuutusyhtiöidenkin suunnalta.

      Itselläni elämä meni sekaisin hoitotyössä saadun fyysisen sairauden vuoksi, josta alkoi koko elämän romuttanut helvetti. Olen ollut pahimmillaan tulottomana ja asunnottomana. Luonnollisesti uskoa tähän hyvinvointijärjestelmään ei enää ole. Olen itse yrittänyt aikanani rakentaa sitä - mutta havainnut kuplaksi. Hoitotyön koulutuksessa meidät aivopestiin tietynlaiseen maailman kuvaan - ja realiteetit pudottivat minut maan pinnalle (tai pari kilometriä syvemmälle).

      Sairaslomalla olen vihdoin yli 10 vuotta tapahtuneita myöhemmin, ja tarkoitus hakea kuntoutustukea. Mieluummin olen uudestaan asunnoton ja tuloton kuin suostun tässä vaiheessa enää mihinkään kimputukseen. Eläke tai henki.

      • kärsinytrekas

        Olen ihmetellyt asiaa, miksi hoitoalan koulutuksessa ja työpaikoilla voi olla niin naivia ja ala-arvoista sakkia. Kaikki ei sitä ole, jos älyä on mukana. Näkyyhän tuo moraalittomuus ja etiikan pettäminen nimenomaan hoitajien käyttäytymisessä niin kuin suhtautumisessa omaan työhönsä.

        Esimerkkejä viime ajoilta.

        Turun vanhuspsykiatrian suljetun osastojen karmeudet hoitajien taholta. Lääkkeiden varastelut, nukkumiset yövuorossa, potilaiden huumaaminen, ym.

        Vanhuksin kohdistuneet törkeydet. Ei viedä WC:hen, vaan annetaan vanhuksen odottaa niin kauan kunnes on housuissa. Ollaan epäystävällisiä.

        Espoossako se oli, niin pistettiin virusrokotuksen sijasta siis huomio vahingossa hepatiittirokotuksia. Pelkkä huolimattomuusvirhe, sillä jokaisen ampulin päällä kyllä lukee, mitä rokote sisältää.

        Kampin terveysasemalla käytettyjen neulojen uudelleenkäyttö verinäytteitä otettaessa. Käytetyt neulat kyllä huomaa, jos on tarkka. Tämäkin moraaliton huolimattomuusvirhe.

        Koulutuksessa ja sinne otetuissa opiskelijoissa jokin samanlainen vika kaikissa. Valintahaastattelut ja testit uusittava niin, jotta joukosta erottuu PASKAT pois.

        Hoiturit pitävät itseään jotenkin yli-ihmisinä, joilla on varaa puuttua toisten ihmisten asioihin ja kommentoida ja ali-arvioida muita ihmisiä. Olisi joskus mukava saada jokin positiivinen kommentti hoitajaihmiseltä, mutta ei koskaan, ei milloinkaan. Lokaa lentää naamalle, sen osaavat.


    • Acedia

      " - - hankalat ihmissuhteet, epäammattimainen pomo ja väärin jaoteltu työ."

      Olen juuri tämän viikon jälkeen vaihtamassa työpaikkaa. Sairastuin nykyisessä työssä uupumukseen, ja työpaikasta löytyvät kaikki tyypilliset riskitekijät työntekijöiden uupumuksen osalta.

      Siirryn tavallaan mekaanisempaan ja yksitoikkoisempaan työhön, mutta odotan muutokselta paljon. Aika näyttää, pystynkö vielä toipumaan, kun pääsen pois epäterveestä ympäristöstä. En koe tällä hetkellä olevani työkykyinen, mutten myöskään usko, että kotiin jääminen parantaisi vointiani.

      Olen/olin liian kiltti, joustava ja vastuuntuntoinen, ja lyhytnäköinen pomo ottaa tilanteesta kaiken irti.

      • toimittajanalehdessä

        Tuo on ihan kuin mun tarina. Pitäisi osata hypätä tästä helvetinpyörästä vaan pois.


      • Morsianko

        Millaisia tekijöitä työpaikallasi oli? Itselläni sama tilanne. Työkaverit suurimmaksiosaksi itsekkäitä ja lähes kaikki puhuvat toisistaan huonoa. Pomo oli edellisenä vuonna aivan karmiva. Mitään lupauksia ikinä toteuttanut ja huusi saikkulaisille. Nyt onneksi uusi pomo ja parempaan suuntaan sillä saralla.
        Olen ajatellut vaihtavani hoitajasta vaikka auton asentajaksi, olisi varmaan helpompaa.


      • kohtaentinenhoitsu

        Mä oon miettinyt samaa, että kaupan kassalla sais melkein saman kuin hoitajana, eikä ois samanlaista vastuuta muiden elämästä..


    • entinenmasentunut

      Mä oon ollu myös Noposella ja oma tarinani on tosi lähellä samaa kuin teillä. Oli jotenkin tosi tuttua lukea tuota. Olen neuvonut tuttuja ja tutuntuttuja miten sinne pääsee niin laitetaan tännekin sit ohjeet: http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1322/KU101_Hakulomake.pdf Tuossa on Kelan lomake, sen voi täyttää ja laittaa joko kelaan tai sama lomake käy myös omaan työeläkeyhtiöön, mukaan tulee lääkäriltä Blausunto sairauksista. Itse toivoin jo lomakkeessa, että saisin oman uravalmentajan kun en tienny itse miten toimia tilanteessani ja laitoin myös että lähipiirissä on ollut hyvää kokemusta noposen valmentajasta ja pääsin sinne.

    • ammatillinenkuntoutus
    • Olivvia

      Kiitos. Nämä olivat hyviä ja konkreetisia vinkkejä. Näistä ei juurikaan kerrota, aion ottaa seuraavalla kerralla työterveyslääkärin kanssa nämä puheeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe