Miten aiot selvitä eläkkeelle tästä työstä?

NoCountryforOldMen

Mikä on suunnitelmasi päästä kunnialle eläkkeelle tästä työstä? Siis kunnialla: saappaat jalassa eikä jalat edellä työttömyyden, osa-aikaeläkkeen, pätkätyöllisyyden tai muun vastaavan kautta? Ja ylipäätänsä pysyä hengissä eläkkeelle asti, jotta siitä, kovalla työllä ansaitsemastasi korvauksesta pääsisit nauttimaan?

Itsellä vielä yli 15 vuotta jäljellä, eikä mitään käsitystä siitä, miten saan itseni pidettyä kilpailukykyisenä tuon ajan. Ylenmääräinen opiskelu omalla ajalla ei houkuttele, enkä ole missään valtion, kunnan tms. suojatyöpaikassa, jossa kouluttautuminen työajalla olisi ehkä mahdollista.

Huomasin tänään, että joku suunnitelma on syytä olla.

Mikä siis on sinun suunnitelmasi?

17

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkkeelle_35V

      Tilastojen seuraaminen: Niiden mukaan 90% IT-alan ihmisistä joutuu pois koulutustaan vastaavista töistä. Vaihtoehtoina on siis pomon pesti nuoremmille(ei kovin houkuttelevaa..), jonkin sortin tutkija-pesti(ei luultavaa: tutkimukselta leikattiin taas rahat tältä vuodelta). Vaihtoehdoiksi siis jää todellisuudessa kuihtuminen työn ääreen - tai todennäköisemmin vapautuminen tehtävistä kun tulee vastaan ne viimeiset YT:t. Turha niitäkään on pelätä: Yli 60% ei saa uutta työtä. Tilastoissa tämä ilmaistaan niin, että puhutaan te-keskuksen kirjoilla olevista. Kaikki kun ei sinne pääse/jää pysyvästi.. asia siis saadaan näyttämään jälleen kerran valoisalta vaikka ei sitä olekaan! ;)

      • NoCountryforOldMen

        "Vaihtoehdoiksi siis jää todellisuudessa kuihtuminen työn ääreen - tai todennäköisemmin vapautuminen tehtävistä kun tulee vastaan ne viimeiset YT:t"

        Ei vaikuta suunnitelmalta, ennemminkin antautumiselta.

        Onko sinulla lähdettä tuolle "90% IT-alan ihmisistä joutuu pois koulutustaan vastaavista töistä"?

        Kenelläkään muulla, ideoita?


    • Alkuluku_juu

      Vaikea kysymys, mikäli minulta kysyt. Ehkä hirttäydyn - ehkä ammun itseni - siinähän ne.

      Oma neuvoni sinulle nuori, joka olet matemaattisest lahjakas: hakeudu lääkäriksi.

      Terveisin FM, jolla tietojenkäsittelytiede pääaineena ja matematiikka ja tilastotiede sivuaineina.

    • matkaaon

      No tottahan kevyessä toimistotyössä, jollaiseksi IT-ala tietysti pitää laskea, nostetaan eläkeikää roimasti tulevaisuudessa. Saavat sitten noista raskaammista ammatista jäädä aikaisemmin eläkkeelle.

    • 67d

      Suunnitelmana on ruveta alkoholistiksi, kun työt loppuu.

      • nerokasta

        Suunnitelma selvitä eläkkeelle on siis pitää viikon tauko juomisessa ennen sairaseläkepäätöstä? Silleen selviää eläkeelle.


    • Hundsvått

      Aijon aloittaa lääketieteen opinnot 45 vuotiaana!

    • CodeMonkeyForLife

      Kerään kokemusta vielä jonkin aikaa Suomessa ja sitten hyvään paikkaan ulkomaille. Näillä näkymin Ruotsiin tai Saksaan.

    • ErkkiMerkki35

      Yksi elämän suuri mysteeri on se, minne 40v täyttäneet ohjelmoijat menee. Jotkut kollegat puhuu, että kun täyttää tuon maagisen luvun niin musta auto tulee työpaikalle ja vie pois. En tiedä onko se autojuttu totta, mutta aina kun jollain on 40v synttärit niin se on ainakin meidän firmassa pakannut työpisteensä ja kadonnut.

      • kjlökj

        40v täyttäneet ohjelmoijat on viety parempaan paikkaan.


    • MääMistäänMittäänTiiä

      Mä taas olen meidän firman ainut alle 40v ohjelmoija. Vanhin on 62 ja taitavin myös. Muut iältään 45-60. Yhteensä meitä on 7 eli ei kovinkaan suuri määrä toki.

      En silti kiellä etteikö tällä(kin) alalla aika ikärasisteja oltaisi ja meidän firma on lähinnä poikkeus.

      Ja itseasiassa ihmettelen miten nuo vanhemmat kollegani ovat niin innostuneita työstään. Itse olen rehellisesti sanottuna jo nyt aivan kyllästynyt ja etsin muita töitä.

      • PitlääUraa

        Noista vanhemmista softantekijöistä on minullakin ihan hyvää kokemusta!

        Eli se jatkuva ylimielinen ja näyttämisen halu (joka on usein osoittanut johonkin muualle kuin oikeaan ratkaisuun) on järkevöitynyt ja ehkä heidän olemuksensä on jopa tyynen rauhallinen ja pohtiva. Diggaan juuri siitä. Siellä slipoveri, hah hah! päällä olevat äijät tekevät projektiaan usein isolla intohimolla :) ja heittävät herjaa samalla jostain aivan muusta samalla. Ei häiristse minua pätkääkään.

        Ikärasismia olen huomannut uusia henkilöitä palkatessa. Usein rekrytyyppeinä on täysin väärät henkilöt jotka tuijottavat pelkkää ikää eivätkä kokemusta ja sen tuomaa osaamista. Tämähän on siis firmankin kannalta täysin persestä... heput joilla on lapset kasvatettu, aikaa "rytmivoimistelun" jälkeen tutkia uusia asioita ei sitten noteerata. Jotenkin suolesta.

        Pari kertaa olen törmännyt täysin itseopiskelleeseen "good old grannyyn" jotka ovat tienneet uusimmista JS Frameworkeista tai ainakin niiden ongelmakohdista enemmän kuin muut. Ikä ei kerro kaikkea.

        Eihän Rokkaritkaan vanhene... no joo, toi nyt oli sellanen slogan :)


    • gobeforeitstoolate

      Yritän elää suht säästeliäästi ja sijoittaa kaiken ylitse jäävän johonkin tuottavaan, jonka turvin voisin päästä eläköitymään tai ainakin siirtymään jollekin mielekkäämmälle, vaikkakin huonommin palkatulle alalle. Olen vasta vähän yli 30, mutta ensimmäiset oireet totaalisesta tympääntymisestä toimialaan ovat jo havaittavissa. 50v on ehdoton takaraja, sitä ennen pitää päästä pois tältä auringonlaskun alalta millä keinolla hyvänsä.

      Sitä odotellessa ei auta kuin yrittää roikkua kiinni viimeisimmissä trendeissä, riippuen siitä mitä markkinamiehet kulloinkin keksivät hypettää. Motivaationa kuukausittain tilille kilahtava palkka, sekä ajatus siitä että kun nyt jaksaa puristaa niin 50v elämä tulee olemaan kevyempää.

      • 3vuoro

        Mene vaikka ensin lääketehtaaseen 3-vuorohihnalle 1800e/kk palkalla ja puhu sitten kevyemmän työn tarpeesta.


    • Kuinkaollakkaan

      "Miten aiot selvitä eläkkeelle tästä työstä?"

      Öö.. tuota hä?. Tuttava jäi it alalta "eläkkellee" viimevuonna kun täytti 52v, ja itte miettinyt että jos tuossa 55v jäis eläkkelle ja alkaa nauttimaan elämästä :D. Vai tarkoititko siis "valtion" eläkettä?.

      • PoisPois

        Ehkä sitä ei tarvi itse kovinkaan paljon edes miettiä. Lääketiede löytää syyn syrjitylle työntekijälle: sydänongelmat, masennus, merkittävä muutos työkyvyssä jne.


      • Koivuhaka
        PoisPois kirjoitti:

        Ehkä sitä ei tarvi itse kovinkaan paljon edes miettiä. Lääketiede löytää syyn syrjitylle työntekijälle: sydänongelmat, masennus, merkittävä muutos työkyvyssä jne.

        Äläs nyt viitsi. Hemmottele itseäsi vaikka ostamalla aito saksalainen urheiluauto, kuten mersu tai bemari. Matkailukin piristää :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe