Oletko antanut narsistille anteeksi pahat teot

kysymysuhreille

sen perusteella että ymmärrät hänen olevan hyvin sairas ihminen ja siten syyntakeeton?

74

899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älkää_kiustako_itseänne

      Kaikkea ei tarvitse antaa anteeksi.
      Anteeksi voi antaa, unohtaa ei tarvitse - eikä edes saa.

    • Syyntak

      Syyntakeettomuudesta ei ole mitään näyttöä...
      Jotain tuon tapaista on tosin tullut mieleeni.
      Olen antanut anteeksi sen perusteella, että hän on kykenemätön parempaan ajatteluun ollut niinä hetkinä kun olen hänen kanssaan ollut.
      Myöhemmin en tule antamaan anteeksi enää mitään ja siksi olenkin katkaissut välini häneen.
      Ehkä hän ei ansaitse anteeksiantoa, mutta ongelma on siinä, että minä tahdon hänestä irti ja ainoa keino tuntui olevan että annan anteeksi. Muutenhan olisin jäänyt kilpailemaan tai kostamaan... Hän ei ansaitse niin paljoa huomiota. Terveen narsismin omaava ihminen ei käytä narsistiin niin paljoa aikaa. En ole epelille mistään anteeksiannoista puhunut enkä kertonut. Olen toimenpiteen suorittanut ihan omien korvieni välissä vain.

      • Eli_ainakaan

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Syyntakeettomuus
        "Syyntakeettomuus merkitsee kyvyttömyyttä ymmärtää syy-seuraussuhteita ja tekojen seurauksia. Mielentilatutkimuksen perusteella lääkäri antaa lausunnon, jossa hän ottaa kantaa siihen onko henkilö ollut teon aikana syyntakeinen (täydessä ymmärryksessä), alentuneesti syyntakeinen (täyttä ymmärrystä vailla) vai syyntakeeton (ymmärrystä vailla).

        Rikoksen tekijä on syyntakeeton, jos hän ei tekohetkellä kykene mielisairauden, syvän vajaamielisyyden taikka vakavan mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi ymmärtämään tekonsa tosiasiallista luonnetta tai oikeudenvastaisuutta taikka hänen kykynsä säädellä käyttäytymistään on sellaisesta syystä ratkaisevasti heikentynyt."
        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Sielu.html
        "Hänestä tulee häikäilemätön, eikä hän koskaan piittaa siitä, miten hän käyttää ympäristöään. Hän ei välitä tekojensa seurauksista, ei siitä tuskasta ja tuhosta, jota hän kylvää muihin, eikä edes niistä sosiaalisista rangaistuksista ja tuomitsemisista, joita hänen täytyy usein kestää."
        Ja ennen kaikkea::::
        "Narsisti ei kärsi syy-seuraussuhteiden vajavaisesta ymmärtämisestä. Hän ei ole tietämätön tekojensa todennäköisistä seurauksista ja siitä hinnasta, jonka hän saattaa joutua maksamaan. Mutta hän ei välitä."
        Eli ainakaan tämän mukaan narsismi ei tee kenestäkään syyntakeetonta.
        Jonkinlaisesta jättimäisen valtavasta järjenpuutteesta ajattelen narsisti-psykopaattini kärsivän, kun kävi tällaisen ihmisen kimppuun kuin minä.
        Eihän hän mikään täysijärkinen voi olla.


      • mitä_tarkoitat
        Eli_ainakaan kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Syyntakeettomuus
        "Syyntakeettomuus merkitsee kyvyttömyyttä ymmärtää syy-seuraussuhteita ja tekojen seurauksia. Mielentilatutkimuksen perusteella lääkäri antaa lausunnon, jossa hän ottaa kantaa siihen onko henkilö ollut teon aikana syyntakeinen (täydessä ymmärryksessä), alentuneesti syyntakeinen (täyttä ymmärrystä vailla) vai syyntakeeton (ymmärrystä vailla).

        Rikoksen tekijä on syyntakeeton, jos hän ei tekohetkellä kykene mielisairauden, syvän vajaamielisyyden taikka vakavan mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi ymmärtämään tekonsa tosiasiallista luonnetta tai oikeudenvastaisuutta taikka hänen kykynsä säädellä käyttäytymistään on sellaisesta syystä ratkaisevasti heikentynyt."
        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Sielu.html
        "Hänestä tulee häikäilemätön, eikä hän koskaan piittaa siitä, miten hän käyttää ympäristöään. Hän ei välitä tekojensa seurauksista, ei siitä tuskasta ja tuhosta, jota hän kylvää muihin, eikä edes niistä sosiaalisista rangaistuksista ja tuomitsemisista, joita hänen täytyy usein kestää."
        Ja ennen kaikkea::::
        "Narsisti ei kärsi syy-seuraussuhteiden vajavaisesta ymmärtämisestä. Hän ei ole tietämätön tekojensa todennäköisistä seurauksista ja siitä hinnasta, jonka hän saattaa joutua maksamaan. Mutta hän ei välitä."
        Eli ainakaan tämän mukaan narsismi ei tee kenestäkään syyntakeetonta.
        Jonkinlaisesta jättimäisen valtavasta järjenpuutteesta ajattelen narsisti-psykopaattini kärsivän, kun kävi tällaisen ihmisen kimppuun kuin minä.
        Eihän hän mikään täysijärkinen voi olla.

        "Jonkinlaisesta jättimäisen valtavasta järjenpuutteesta ajattelen narsisti-psykopaattini kärsivän, kun kävi tällaisen ihmisen kimppuun kuin minä."
        Mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että olet itse narsisti vai peräti psykopaatti, kun tuntuu, että korotat itsesi muiden yläpuolelle? Vai mitä tarkoitat "tällaisellä ihmisellä"?


      • Olen_hyvin
        mitä_tarkoitat kirjoitti:

        "Jonkinlaisesta jättimäisen valtavasta järjenpuutteesta ajattelen narsisti-psykopaattini kärsivän, kun kävi tällaisen ihmisen kimppuun kuin minä."
        Mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että olet itse narsisti vai peräti psykopaatti, kun tuntuu, että korotat itsesi muiden yläpuolelle? Vai mitä tarkoitat "tällaisellä ihmisellä"?

        Olen hyvin monella tapaa narsisti-psykopaattini ymmärryksen ulkopuolella... Hänellä ei missään tapauksessa olisi ollut mitään mahdollisuuksia, vaikka hän olisi oikeasti ollut sellainen mitä yritti esittää... Hänen ihanteensa ovat riittämättömiä minulle. Sellainen ei kelpaa minulle, täysin kelpaamatonta.
        Minusta narsistit ja psykopaatit ovat muiden alapuolisia.


      • Mitähän_
        mitä_tarkoitat kirjoitti:

        "Jonkinlaisesta jättimäisen valtavasta järjenpuutteesta ajattelen narsisti-psykopaattini kärsivän, kun kävi tällaisen ihmisen kimppuun kuin minä."
        Mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että olet itse narsisti vai peräti psykopaatti, kun tuntuu, että korotat itsesi muiden yläpuolelle? Vai mitä tarkoitat "tällaisellä ihmisellä"?

        Mitähän sinä tarkoitat? Loukata minua vain...
        Eikö muuta tule mieleen? Sinulla on pieni mieli.


    • Ei_anteeksiantoa

      Ei mitään anteeksiantoa koska narsisti ei siitä parane. Varuillaan olemista vain. Sama kuin antaisi jollekin Niuvanniemen hullulle anteeksi jonkun teon ja jatkaisi elämää saman hullun kanssa ja samaa rataa, no way. Eikä hulluille edes voi antaa anteeksi, koko anteeksiantamisen ajatus henkisesti sairaalle on täysin absurdi ajatus.

      • Ei_anteeksiantoa

        Eivätkä ne teotkaan ole pahoja kuin uhrien mielestä. Eivät hullut ja sairaat siis syyntakeettomat tee pahuuttaan, vaan siksi että he ovat juuri hulluja ja sairaita. Teot liittyvät kyseiseen sairauteen, eikä niitä voi edes käsitellä anteeksiannon kohteina. Tekoja tulee käsitellä sairaudesta johtuvina, eikä niissä ole silloin mitään anteeksiannettavaa tai pyydettävää. Eikä narsisti tiedä itse olevansa sairas. Hän vain tekee niin kuin tämän lajin henkiseen sairauteen kuuluu tehdä. Vähän sama kuin tartuntatautinen aivastaa ja tartuttaa ympärillä muut tietämättä omasta sairaudestaan, pitäisikö hänelle antaa anteeksi?


      • Black_curtains

        Minukin oma äitini on narsistinen ollut aina, ja näytti aina sille että hän tekee kaiken vain pahuuttaan. Mutta kun tarpeeksi kauan katsoi hänen touhujaan niin tulin siihen tulokseen että sairas se ihminen on. Eikä minullakaan tule mieleen että jotain hänelle pitäisi antaa anteeksi, koska hän on edelleen se sama sairas, eikä ole muuttunut miksikään. Ainoa keino on olla välittämättä koko ihmisestä, en hänen sairautensa takia halua olla oikein tekemisissä hänen kanssaan. Siinä on ratkaisu. Se on silloin siinä. Miksi ruveta kamppailemaan tai yrittämään sairasta ihmistä pakottamaan johonkin anteeksiantoon? Varsinkaan kun sairas ei miellä tehneensä mitään väärin, se sairaus harhauttaa hänen oman mielensäkin.

        Lopettakaa kamppailu ja hylätkää ne ihmiset joiden kanssa ette tule toimeen. Antakaa heidän tulla toimeen omillaan ja tulkaa te toimeen omillanne. That's it.


      • hiiteen
        Ei_anteeksiantoa kirjoitti:

        Eivätkä ne teotkaan ole pahoja kuin uhrien mielestä. Eivät hullut ja sairaat siis syyntakeettomat tee pahuuttaan, vaan siksi että he ovat juuri hulluja ja sairaita. Teot liittyvät kyseiseen sairauteen, eikä niitä voi edes käsitellä anteeksiannon kohteina. Tekoja tulee käsitellä sairaudesta johtuvina, eikä niissä ole silloin mitään anteeksiannettavaa tai pyydettävää. Eikä narsisti tiedä itse olevansa sairas. Hän vain tekee niin kuin tämän lajin henkiseen sairauteen kuuluu tehdä. Vähän sama kuin tartuntatautinen aivastaa ja tartuttaa ympärillä muut tietämättä omasta sairaudestaan, pitäisikö hänelle antaa anteeksi?

        Niuvanniemen porukan teot voikin ymmärtää sairauden aiheuttamiksi ja hullu papereilla pääsee korkeintaan tuettuun suojatyöhön. Mutta narsistit ovat päinvastoin erittäin työkykyisiä eikä murheet paina. Silti he voivat työskennellä esim media- alalla, hoitoalalla yms ja kun kompensoivalla narsistilla on monet tutkinnot ja työura, on absurdi ajatus ettei hienolla autolla ajava henkilö KYKENISI ymmärtämään tekojensa todellinen luonne. Kenelläkään ei ole mitään syytä kuvitella, etteikö sontaläjän teot olisi harkittuja.


      • gingeriina
        Ei_anteeksiantoa kirjoitti:

        Eivätkä ne teotkaan ole pahoja kuin uhrien mielestä. Eivät hullut ja sairaat siis syyntakeettomat tee pahuuttaan, vaan siksi että he ovat juuri hulluja ja sairaita. Teot liittyvät kyseiseen sairauteen, eikä niitä voi edes käsitellä anteeksiannon kohteina. Tekoja tulee käsitellä sairaudesta johtuvina, eikä niissä ole silloin mitään anteeksiannettavaa tai pyydettävää. Eikä narsisti tiedä itse olevansa sairas. Hän vain tekee niin kuin tämän lajin henkiseen sairauteen kuuluu tehdä. Vähän sama kuin tartuntatautinen aivastaa ja tartuttaa ympärillä muut tietämättä omasta sairaudestaan, pitäisikö hänelle antaa anteeksi?

        Jos aivastaa, ajattelee tuleeko flunssa, ja pärskii hihaansa ja harmittaa. Narsistia ei harmita mikään. Pärskii vaan menemään.


      • Ei_anteeksiantoa
        hiiteen kirjoitti:

        Niuvanniemen porukan teot voikin ymmärtää sairauden aiheuttamiksi ja hullu papereilla pääsee korkeintaan tuettuun suojatyöhön. Mutta narsistit ovat päinvastoin erittäin työkykyisiä eikä murheet paina. Silti he voivat työskennellä esim media- alalla, hoitoalalla yms ja kun kompensoivalla narsistilla on monet tutkinnot ja työura, on absurdi ajatus ettei hienolla autolla ajava henkilö KYKENISI ymmärtämään tekojensa todellinen luonne. Kenelläkään ei ole mitään syytä kuvitella, etteikö sontaläjän teot olisi harkittuja.

        No miksi puhut narsisteista jos heitä ei kerran mikään vaivaa? Ovat työkykyisiä ja kaikin muutenkin ok. Mistä se kenkä sinulla oikein puristaa? Oletko kateellinen heille?


      • Ei_anteeksiantoa
        Ei_anteeksiantoa kirjoitti:

        No miksi puhut narsisteista jos heitä ei kerran mikään vaivaa? Ovat työkykyisiä ja kaikin muutenkin ok. Mistä se kenkä sinulla oikein puristaa? Oletko kateellinen heille?

        "on absurdi ajatus ettei hienolla autolla ajava henkilö KYKENISI ymmärtämään tekojensa todellinen luonne."

        Hienon auton omistajat ovat sinusta siis narsisteja?


      • Narsisti_

        "Ei mitään anteeksiantoa koska narsisti ei siitä parane."
        Narsisti ei parane siitä, mutta oma olo helpottuu. Uhri tarvitsee itselleen vapautuksen...
        "Sama kuin antaisi jollekin Niuvanniemen hullulle anteeksi jonkun teon ja jatkaisi elämää saman hullun kanssa ja samaa rataa, no way."
        Minkä logiikan mukaan tarvitsee kerätä anteeksiannon kohteet kotiinsa ja alkaa elämään yhdessä?
        "Eikä hulluille edes voi antaa anteeksi, koko anteeksiantamisen ajatus henkisesti sairaalle on täysin absurdi ajatus."
        Eikö kaunan kantaminen henkisesti sairaalle ole vielä absurdimpi ajatus?
        Vanha sanonta: anteeksi voin antaa mutta unohtaa en voi, sopii mielestäni vallan hyvin tapaukseen narsisti.


      • xxxxxxxxxx111
        Narsisti_ kirjoitti:

        "Ei mitään anteeksiantoa koska narsisti ei siitä parane."
        Narsisti ei parane siitä, mutta oma olo helpottuu. Uhri tarvitsee itselleen vapautuksen...
        "Sama kuin antaisi jollekin Niuvanniemen hullulle anteeksi jonkun teon ja jatkaisi elämää saman hullun kanssa ja samaa rataa, no way."
        Minkä logiikan mukaan tarvitsee kerätä anteeksiannon kohteet kotiinsa ja alkaa elämään yhdessä?
        "Eikä hulluille edes voi antaa anteeksi, koko anteeksiantamisen ajatus henkisesti sairaalle on täysin absurdi ajatus."
        Eikö kaunan kantaminen henkisesti sairaalle ole vielä absurdimpi ajatus?
        Vanha sanonta: anteeksi voin antaa mutta unohtaa en voi, sopii mielestäni vallan hyvin tapaukseen narsisti.

        No mitenkähän käy jatkossa kunhan narsisti aiheuttaa sinulle ongelmia joka näkyvästi tai selkäsi takana? Uutta anteeksiantoa ??


      • Ei_anteeksiantoa
        Narsisti_ kirjoitti:

        "Ei mitään anteeksiantoa koska narsisti ei siitä parane."
        Narsisti ei parane siitä, mutta oma olo helpottuu. Uhri tarvitsee itselleen vapautuksen...
        "Sama kuin antaisi jollekin Niuvanniemen hullulle anteeksi jonkun teon ja jatkaisi elämää saman hullun kanssa ja samaa rataa, no way."
        Minkä logiikan mukaan tarvitsee kerätä anteeksiannon kohteet kotiinsa ja alkaa elämään yhdessä?
        "Eikä hulluille edes voi antaa anteeksi, koko anteeksiantamisen ajatus henkisesti sairaalle on täysin absurdi ajatus."
        Eikö kaunan kantaminen henkisesti sairaalle ole vielä absurdimpi ajatus?
        Vanha sanonta: anteeksi voin antaa mutta unohtaa en voi, sopii mielestäni vallan hyvin tapaukseen narsisti.

        Ei se tarkoita kaunan kantamista, teidän ajatukset pyörivät vain koston kostamisen kaunan ja anteeksiantamisen välillä kuin jossain tv-sarjoissa. Oletko ajatellut sellaista jos et välitä kyseisestä ihmisestä sen enempää kuin muistakaan, olet näköjään vain niin koukussa narsistiin, että tunteesi vellovat kuin rauhaton meri.


      • Jos_aiheutt
        xxxxxxxxxx111 kirjoitti:

        No mitenkähän käy jatkossa kunhan narsisti aiheuttaa sinulle ongelmia joka näkyvästi tai selkäsi takana? Uutta anteeksiantoa ??

        Jos aiheuttaa...
        Mitenkäs voin estää seläntakaiset puheet, vaikka olisin kuinka anteeksiantamaton?
        Yhtä kaikki, jos puhelee jotain niin puhelee, ei voi mitään. Jos suren tuota ja haudon yötä päivää, saan oman loppuni aikaistetuksi ihan itse. Nyt elän sen minkä ehdin ja nautin elämästäni minkä voin, enkä pyörittele narsistia sen enempää mielessäni kuin mitä itse tahdon häntä pyöritellä. Tämä on minulle myös ajankulu, tämä kirjoittaminen. Koen tämän hyväksi. Tämä edesauttaa minua myös pitämään tuntosarveni aktiivisina sitä myöden kuin narsisti tunkee elämääni/yrittää jotain muuta kautta jotain temppuja.
        Siis: anteeksi voin antaa, unohtaa en voi.


      • En_aiheuta
        xxxxxxxxxx111 kirjoitti:

        No mitenkähän käy jatkossa kunhan narsisti aiheuttaa sinulle ongelmia joka näkyvästi tai selkäsi takana? Uutta anteeksiantoa ??

        "Uutta anteeksiantoa ??"
        En aiheuta itselleni verenpainetta etukäteen!!!! Mikä hyöty???
        Jos tulee jotain kummallista, joka jo on mahdollistakin... en tiedä, niin käännän selkäni tapahtumille ja saatan muuttaa jossain vaiheessa. Asun kuitenkin nytkin sellaisessa paikassa, että mitenkään ei yksi narsisti saa lonkeroitaan joka paikkaan. Toimin häneltä salassa ja olen monin tavoin nopea liikkeissäni. Ei varmaan pysty pysymään kintereilläni vaikka yrittäisi.
        Varmin tapa hänellä saada kontakti minuun on tavoittaa minut suoraan, mutta olen tehnyt senkin vaikeaksi. Jos jossain törmään, niin pakko ehkä vaihtaa pari sanaa, ja se siitä. Hän tietää kyllä, että en kumarra häntä. Eli ei hämmästy kun en kerro mitään itsestäni. Aloitin sen pelin jo hyvissä ajoin.


      • Mitenkä_
        Ei_anteeksiantoa kirjoitti:

        Ei se tarkoita kaunan kantamista, teidän ajatukset pyörivät vain koston kostamisen kaunan ja anteeksiantamisen välillä kuin jossain tv-sarjoissa. Oletko ajatellut sellaista jos et välitä kyseisestä ihmisestä sen enempää kuin muistakaan, olet näköjään vain niin koukussa narsistiin, että tunteesi vellovat kuin rauhaton meri.

        "Oletko ajatellut sellaista jos et välitä kyseisestä ihmisestä sen enempää kuin muistakaan, olet näköjään vain niin koukussa narsistiin, että tunteesi vellovat kuin rauhaton meri."
        Mitenkä tuo on mahdollista, jos kuitenkin täytyy puhua anteeksiannosta tai anteeksiantamattomuudesta? En puhu ventovieraiden enkä normaalituttujen kanssa tuollaisista lähtökohdista enkä näkökulmista. Ei ole mitään anteeksiannettavaa yleensä... jos kerran kaikki ok.
        Ihan nuorena enemmän harrastin tuota näkökulmaa, että *välittänyt kyseisestä ihmisestä sen enempää kuin muistakaan*, taisi olla sellainen trendi...
        Osoittautui vääräksi strategiagsi ainakin minun kohdallani.... Tuon tyypin kanssa asetelmat eivät palaa sellaisiksi. Riippuu aika paljon siitä mitä on tapahtunut, voiko noin suhtautua. Mutta olisipa kivaa, jos tässä tapauksessa voisi noin suhtautua.


      • xxxxxxxxxx111
        Mitenkä_ kirjoitti:

        "Oletko ajatellut sellaista jos et välitä kyseisestä ihmisestä sen enempää kuin muistakaan, olet näköjään vain niin koukussa narsistiin, että tunteesi vellovat kuin rauhaton meri."
        Mitenkä tuo on mahdollista, jos kuitenkin täytyy puhua anteeksiannosta tai anteeksiantamattomuudesta? En puhu ventovieraiden enkä normaalituttujen kanssa tuollaisista lähtökohdista enkä näkökulmista. Ei ole mitään anteeksiannettavaa yleensä... jos kerran kaikki ok.
        Ihan nuorena enemmän harrastin tuota näkökulmaa, että *välittänyt kyseisestä ihmisestä sen enempää kuin muistakaan*, taisi olla sellainen trendi...
        Osoittautui vääräksi strategiagsi ainakin minun kohdallani.... Tuon tyypin kanssa asetelmat eivät palaa sellaisiksi. Riippuu aika paljon siitä mitä on tapahtunut, voiko noin suhtautua. Mutta olisipa kivaa, jos tässä tapauksessa voisi noin suhtautua.

        Ehkä olette niin herkkiä kuin alkoholistit jotka ottavat nokkiinsa kaiken. Tai tulleet ajan myötä sellaisiksi. Neuvoisin absolutismiksi ryhtymistä narsistin suhteen.


      • hiiteen
        Ei_anteeksiantoa kirjoitti:

        No miksi puhut narsisteista jos heitä ei kerran mikään vaivaa? Ovat työkykyisiä ja kaikin muutenkin ok. Mistä se kenkä sinulla oikein puristaa? Oletko kateellinen heille?

        Henkilö voi tehdä hirveyksiä kotona neljän seinän sisällä, mutta on ulospäin oikein edukseen. Eikä muut esim työkaverit voi uskoa pahaa kun narsisti on ulospäin jotain muuta. Siis täysin "kaksinaamainen".
        Se ei liity materiaan mitenkään.


      • Mitä_tark
        xxxxxxxxxx111 kirjoitti:

        Ehkä olette niin herkkiä kuin alkoholistit jotka ottavat nokkiinsa kaiken. Tai tulleet ajan myötä sellaisiksi. Neuvoisin absolutismiksi ryhtymistä narsistin suhteen.

        Mitä tarkoitat?


      • Liittyy_
        hiiteen kirjoitti:

        Henkilö voi tehdä hirveyksiä kotona neljän seinän sisällä, mutta on ulospäin oikein edukseen. Eikä muut esim työkaverit voi uskoa pahaa kun narsisti on ulospäin jotain muuta. Siis täysin "kaksinaamainen".
        Se ei liity materiaan mitenkään.

        "Se ei liity materiaan mitenkään."
        Liittyy, jos kyseessä narsisti.
        Koti on narsistille ns. toissijainen lähde, joka tukee narsistin peliä.


      • 441144
        Black_curtains kirjoitti:

        Minukin oma äitini on narsistinen ollut aina, ja näytti aina sille että hän tekee kaiken vain pahuuttaan. Mutta kun tarpeeksi kauan katsoi hänen touhujaan niin tulin siihen tulokseen että sairas se ihminen on. Eikä minullakaan tule mieleen että jotain hänelle pitäisi antaa anteeksi, koska hän on edelleen se sama sairas, eikä ole muuttunut miksikään. Ainoa keino on olla välittämättä koko ihmisestä, en hänen sairautensa takia halua olla oikein tekemisissä hänen kanssaan. Siinä on ratkaisu. Se on silloin siinä. Miksi ruveta kamppailemaan tai yrittämään sairasta ihmistä pakottamaan johonkin anteeksiantoon? Varsinkaan kun sairas ei miellä tehneensä mitään väärin, se sairaus harhauttaa hänen oman mielensäkin.

        Lopettakaa kamppailu ja hylätkää ne ihmiset joiden kanssa ette tule toimeen. Antakaa heidän tulla toimeen omillaan ja tulkaa te toimeen omillanne. That's it.

        Samoilla linjoilla olen ja todellakin, narsisti on narsisti niin kauan kun elää. Iän myötä voi pientä pehmentymistä tulla mutta sen olen lopulta huomannut, että apua ja hyötyä silläkin haettu. Joten pitkän etäisyyden pitäminen on oman turvallisuuden ja mielenterveyden säilymisen tae.


    • näinsennäen

      Niin, narsismihan on sairaus kuten skitsofreniakin. Normaali ihminen tuntee empatiaa ja ymmärtää mitä voi tehdä ja mitä ei toiselle mutta narsistilta puuttuu empatiakyky kokonaan ja muut persoonnsllisuushäiriöt siihen päälle esim. epärealistiset kuvitelmat omasta suuruudestaan ja kaikkivoipaisuudestaan. Narsismi ON sairaus ja siihen kontekstiin ajatellen voi ymmärtää että narsisti toimii niillä eväillä mitkä hänelle on annettu kun ei ole henkisesti terve.

      • harmaatalous

        Terveys voidaan määritellä myös sairauden puuttumisena.

        Erittäin vaikea nähdä täysin työkykyinen ihminen sairaana, kun on toimintakykyinen, matkustelee ym.
        Huomattavaa on että narsisti osaa laskelmoida ja säädellä, miten kenenkin kohdalla käyttäytyy. He ovat hyviä työnhakijoita ym päsmäröivät talotoimikunnassa tms.

        Kun kaltoinkohdeltu uhri sairastuu, hän pyytelee anteeksi vaikka ei ole tehnyt mitään, kaikki hidastuu, elämänpiiri kaventuu entisestään, ei voi matkustella ja dissosiaation (kuin trauma toistuisi uudestaan) ja lääketokkuran takia ei voi ajaa autoa edes metsätiellä.
        Syrjäytyy, joutuu hylkiöksi. Voi kuitenkin olla matemaattis-loogisesti ja intra- ja interpersoonallisesti älykäs, ehkä luovakin.

        Ja kokonaiskuvion tajuaminen vielä lisää tuskaa eikä saa koskaan hyvitystä kärsimykselleen joka, jos edes pääsee hoitoon, voi vielä pahentua hoitavien tahojen ymmärtämättömistä möläytyksistä.

        Kun sairaudeksi ymmärretään elämänvoiman ja toimintakyvyn väheneminen, vitaalinen, joka suuntaan huitova narsisti ei ole millään tavalla sairas.

        Yhteiskunta ja psykiatria arvostaa näitä jotka eivät heidän resurssejaan suoraan kuluta. Jos kulttuuriimme liittyisi mytologia, nämä edustaisivat äärimmäistä pahuutta, uskonnossa saatanaa.
        Sairaudesta ei ole kyse, vain siitä että narsisti valitsee (ei kaikkien kohdalla) tehdä väärin.


    • Veronmaksajantoivomus

      Sitä odotellessa, että lakikin pitää syyntakeettomana... Anteeksianto on tietysti eri asia kuin rikosten sovittaminen. Jos katsotaan pysyväsri syyntakeettomaksi, pitäisi kaiken järjen mukaan yhteiskunnan valvoa ko. henkilöiden edesottamuksia näiden lopun ikää.

      • ghytgg

        Narsisti ei ole syyntakeeton. Tekee ihan tietoisesti kaiken.


      • Aivan_nars

        Aivan, narsismi ei riitä tekemään ihmisestä syyntakeetonta. Mutta jotta oikeus toteutuisi jos on rikos tehty, pitä se ensin saada syytteeseen...


      • dddefd
        Aivan_nars kirjoitti:

        Aivan, narsismi ei riitä tekemään ihmisestä syyntakeetonta. Mutta jotta oikeus toteutuisi jos on rikos tehty, pitä se ensin saada syytteeseen...

        Käy tekemässä rikosilmoitus. Muutenhan ei asia koskaan selviä ja narsisti jatkaa touhujaan.
        Mielestäni narsistista pitäisi aina tehdä rikosilmoitus silloin kun jokin rikos on tehty. Ihan aina.


      • Minulla_
        dddefd kirjoitti:

        Käy tekemässä rikosilmoitus. Muutenhan ei asia koskaan selviä ja narsisti jatkaa touhujaan.
        Mielestäni narsistista pitäisi aina tehdä rikosilmoitus silloin kun jokin rikos on tehty. Ihan aina.

        Minulla ei ole mitään ilmoitettavaa... se oli tuo veronmaksaja, jolla voisi olla.


      • Tuli_vain

        Tuli vain mieleeni, että mitäköhän minulle vastattaisiin, jos tekisin ilmoituksen paskan puhumisesta ja naimisesta... :S Eihän tuosta mitään rikosoikeudellista haittaa ole ollut, kiukuttanut *vain*.


      • meitäonjokajunaanloput
        Tuli_vain kirjoitti:

        Tuli vain mieleeni, että mitäköhän minulle vastattaisiin, jos tekisin ilmoituksen paskan puhumisesta ja naimisesta... :S Eihän tuosta mitään rikosoikeudellista haittaa ole ollut, kiukuttanut *vain*.

        Kyllähän siinä poliisisetää vähän saattaisi naurattaa, että kaikenlaista. Annoin tehdä sen itselleni, oikein perään soittelin ja luokseni pyysin, pukeuduin hemaisevasti tapaamisiin ja olin ihanampi kuin oikeasti olinkaan ja sitten se vaan puhui p..aa ja olin kiinnostunut niin ja sitten naitiin, josta nautin suuresti. halusin aina lisää, vaikka koko ajan haukuin sitä, oli se jännä narsu ja siksi niin kiihottava jne. Voisi se asia kääntyä siellä laitoksella ihan päälaelleen sano mun sanoneen. Vappusimassako täällä porukat on, kun tuollaista pohtii? Eiköhän siellä ole poliiseilla ihan oikeat murheet ja tärkeämmät ja vakammat asiat ensisijalla? Että hyvä, kun jo pohdit etukäteen, ettei kaikista kiukutuksista tarvitse virkavallalle ilmoitella.


      • Pilasit_vitsini
        meitäonjokajunaanloput kirjoitti:

        Kyllähän siinä poliisisetää vähän saattaisi naurattaa, että kaikenlaista. Annoin tehdä sen itselleni, oikein perään soittelin ja luokseni pyysin, pukeuduin hemaisevasti tapaamisiin ja olin ihanampi kuin oikeasti olinkaan ja sitten se vaan puhui p..aa ja olin kiinnostunut niin ja sitten naitiin, josta nautin suuresti. halusin aina lisää, vaikka koko ajan haukuin sitä, oli se jännä narsu ja siksi niin kiihottava jne. Voisi se asia kääntyä siellä laitoksella ihan päälaelleen sano mun sanoneen. Vappusimassako täällä porukat on, kun tuollaista pohtii? Eiköhän siellä ole poliiseilla ihan oikeat murheet ja tärkeämmät ja vakammat asiat ensisijalla? Että hyvä, kun jo pohdit etukäteen, ettei kaikista kiukutuksista tarvitse virkavallalle ilmoitella.

        Pilasit 'vitsini' jatkoselityksillä...
        Minun 'vitsini' oli tarkoitettu vain sellaisille, joille ei tarvitse rautalangasta vääntää.
        Mutta: Tehkää ihmiset ilmoituksia jos teitä on huijattu taloudellisesti tai muuten häritty tahtomattanne runsaasti, jolloin voisi tulla kysymykseen lähestymiskielto. Silloin on aivan yhdentekevää kuinka hemaisevasti olette pukeutuneet tai jättäneet pukeutumatta, ei merkityistä.
        Narsistin taktiikkaan kuuluu yrittää saada uhri vaikenemaan juuri häpeän keinoin, josta saimmekin juuri näytteen.
        Kiitos näytteestä, meitäonjunaanloput...


      • Sanoisin_
        meitäonjokajunaanloput kirjoitti:

        Kyllähän siinä poliisisetää vähän saattaisi naurattaa, että kaikenlaista. Annoin tehdä sen itselleni, oikein perään soittelin ja luokseni pyysin, pukeuduin hemaisevasti tapaamisiin ja olin ihanampi kuin oikeasti olinkaan ja sitten se vaan puhui p..aa ja olin kiinnostunut niin ja sitten naitiin, josta nautin suuresti. halusin aina lisää, vaikka koko ajan haukuin sitä, oli se jännä narsu ja siksi niin kiihottava jne. Voisi se asia kääntyä siellä laitoksella ihan päälaelleen sano mun sanoneen. Vappusimassako täällä porukat on, kun tuollaista pohtii? Eiköhän siellä ole poliiseilla ihan oikeat murheet ja tärkeämmät ja vakammat asiat ensisijalla? Että hyvä, kun jo pohdit etukäteen, ettei kaikista kiukutuksista tarvitse virkavallalle ilmoitella.

        Sanoisin vielä, että huijaus on huijaus, vaikka huijattu olisikin itse antanut...
        Narsisti on vedättänyt ja uhri ollut hyvässä uskossa...


      • eoipiurt
        Sanoisin_ kirjoitti:

        Sanoisin vielä, että huijaus on huijaus, vaikka huijattu olisikin itse antanut...
        Narsisti on vedättänyt ja uhri ollut hyvässä uskossa...

        Tosi tosikkoa porukkaa täällä vappunakin on riekkumassa, käyttekö ulkona laisinkaan. Ei ihme, että menee puurot ja vellit sekaisin.


      • Mikä_ero
        eoipiurt kirjoitti:

        Tosi tosikkoa porukkaa täällä vappunakin on riekkumassa, käyttekö ulkona laisinkaan. Ei ihme, että menee puurot ja vellit sekaisin.

        Mikä ero on ulkonakäymisellä ja kapakkaan juuttumisella?


      • alanymmärtää
        Mikä_ero kirjoitti:

        Mikä ero on ulkonakäymisellä ja kapakkaan juuttumisella?

        Oletko mahdollisesti joten vainoharhainen ja kuvittelet kirjoittelevasi täällä jonkun tietyn henkilön kanssa vai mitä kysymyksesi tarkkaan ottaen tarkoittaa? Onko itselläsi taipumusta juuttua kapakkaan? Käytkö ulkona ainoastaan ja vain kapakassa?


      • alanymmärtää kirjoitti:

        Oletko mahdollisesti joten vainoharhainen ja kuvittelet kirjoittelevasi täällä jonkun tietyn henkilön kanssa vai mitä kysymyksesi tarkkaan ottaen tarkoittaa? Onko itselläsi taipumusta juuttua kapakkaan? Käytkö ulkona ainoastaan ja vain kapakassa?

        Niin, itsekin mietin joskus näitä tämmösiä juttuja, että mitä niiden taustalla on ja niitä itseenikin kohdistuvia vihjailuja alkoholismista, että kuvitteeleeko joku minut joksikin tuntemakseen henkilöksi vai onko se vaan yritystä mustamaalata, kuten monesti todennut, joka on tyypillistä narsisteille...

        Toki taustalla voi olla jotain sellaistakin, että on etääntynyt hyvin kauas tavallisten ihmisten elämästä jos enimmäkseen yksin viettää suurimman ajastaan kotona...
        Mikä jälkimmäinen tuntuu hyvin surulliselta jos niin on...

        Kun kyllähän ihmiset vappuakin viettävät monin tavoin. Osa toki käy kapakasssakin tai tanssilavoilla, toiset toreilla, kaduilla, puistoissa katselemassa ihmisvilinää joko pyöräillen tai kävellen. Toiset juhlistaa päivää ulkona syömisellä, joko ravintolassa tai piknikillä puistossa ja hyvin moni käyttää päivän puutarhahommissa jos sää sallii...

        Että variaatioita vapun viettoonkin löytyy monenlaisia, myös uskonnollisilla yhteisöillä on omat tapahtumansa ettei ulkona käymisen/vapun vietonkaan ainut vaihtoehto ole tosiaankaan kapakka.


      • Koita_vain
        alanymmärtää kirjoitti:

        Oletko mahdollisesti joten vainoharhainen ja kuvittelet kirjoittelevasi täällä jonkun tietyn henkilön kanssa vai mitä kysymyksesi tarkkaan ottaen tarkoittaa? Onko itselläsi taipumusta juuttua kapakkaan? Käytkö ulkona ainoastaan ja vain kapakassa?

        Koita vain rauhoittua sinäkin. Tarkoitin vain, että ei siellä menopaikoissa välttämättä kovin pitkään aina mene. Siinä kaikki.


      • Eikä_koskaan
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin, itsekin mietin joskus näitä tämmösiä juttuja, että mitä niiden taustalla on ja niitä itseenikin kohdistuvia vihjailuja alkoholismista, että kuvitteeleeko joku minut joksikin tuntemakseen henkilöksi vai onko se vaan yritystä mustamaalata, kuten monesti todennut, joka on tyypillistä narsisteille...

        Toki taustalla voi olla jotain sellaistakin, että on etääntynyt hyvin kauas tavallisten ihmisten elämästä jos enimmäkseen yksin viettää suurimman ajastaan kotona...
        Mikä jälkimmäinen tuntuu hyvin surulliselta jos niin on...

        Kun kyllähän ihmiset vappuakin viettävät monin tavoin. Osa toki käy kapakasssakin tai tanssilavoilla, toiset toreilla, kaduilla, puistoissa katselemassa ihmisvilinää joko pyöräillen tai kävellen. Toiset juhlistaa päivää ulkona syömisellä, joko ravintolassa tai piknikillä puistossa ja hyvin moni käyttää päivän puutarhahommissa jos sää sallii...

        Että variaatioita vapun viettoonkin löytyy monenlaisia, myös uskonnollisilla yhteisöillä on omat tapahtumansa ettei ulkona käymisen/vapun vietonkaan ainut vaihtoehto ole tosiaankaan kapakka.

        "Niin, itsekin mietin joskus näitä tämmösiä juttuja, että mitä niiden taustalla on ja niitä itseenikin kohdistuvia vihjailuja alkoholismista, että kuvitteeleeko joku minut joksikin tuntemakseen henkilöksi vai onko se vaan yritystä mustamaalata, kuten monesti todennut, joka on tyypillistä narsisteille..."
        Eikä koskaan pälkähdä päähäsi, että sinä itse saatat herättää tuota kysymystä?
        Ensinnäkin, vaikka joskus olisit jollekin palstalla vakuuttanut, että et niin paljoa juo, niin vuodet vierivät... Saa kai sitä kysyä, varsinkin kun olen ymmärtänyt, että pidät meitä kaikkia täysin tasa-arvoisina, ja että alkoholisti ei ole sen huonompi ihminen kuin minäkään...
        -Voisiko tuon muuten kääntää niin päin, että minä olisin yhtä huono ihminen kuin alkoholisti, tai vielä huonompi?
        -Sinulta on sen sijaan täysin epäeettistä kysyä sinun alkoholinkäytöstäsi, koska sinä ole niin hyvä ihminen, että kysymyskin on pöyristyttävä, kuten ilmaiset asian:
        "onko se vaan yritystä mustamaalata, kuten monesti todennut, joka on tyypillistä narsisteille..."
        Eli ainoastaan narsisti voi olla niin halpamaisen ilkeä, että kysyy sinulta sellaista.
        --------------
        Syvä anteeksipyyntö, en todellakaan ymmärtänyt, että alkoholismi kuvottaa sinua niin paljon.


      • Mitä_ovat
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin, itsekin mietin joskus näitä tämmösiä juttuja, että mitä niiden taustalla on ja niitä itseenikin kohdistuvia vihjailuja alkoholismista, että kuvitteeleeko joku minut joksikin tuntemakseen henkilöksi vai onko se vaan yritystä mustamaalata, kuten monesti todennut, joka on tyypillistä narsisteille...

        Toki taustalla voi olla jotain sellaistakin, että on etääntynyt hyvin kauas tavallisten ihmisten elämästä jos enimmäkseen yksin viettää suurimman ajastaan kotona...
        Mikä jälkimmäinen tuntuu hyvin surulliselta jos niin on...

        Kun kyllähän ihmiset vappuakin viettävät monin tavoin. Osa toki käy kapakasssakin tai tanssilavoilla, toiset toreilla, kaduilla, puistoissa katselemassa ihmisvilinää joko pyöräillen tai kävellen. Toiset juhlistaa päivää ulkona syömisellä, joko ravintolassa tai piknikillä puistossa ja hyvin moni käyttää päivän puutarhahommissa jos sää sallii...

        Että variaatioita vapun viettoonkin löytyy monenlaisia, myös uskonnollisilla yhteisöillä on omat tapahtumansa ettei ulkona käymisen/vapun vietonkaan ainut vaihtoehto ole tosiaankaan kapakka.

        "Toki taustalla voi olla jotain sellaistakin, että on etääntynyt hyvin kauas tavallisten ihmisten elämästä jos enimmäkseen yksin viettää suurimman ajastaan kotona..."
        Mitä ovat "tavalliset ihmiset"?
        Joudun toisinaan olemaan yksin kotona, tai haluan olla, ihan miten vaan.


      • Lisään_tähän

        Lisään tähän vielä, että läppäri kulkee mukana helopsti ja vaivattomasti...
        Ja kännykässäkin on netti.


    • Kokemusmuidenjoukossa

      Monta kertaa. Narsistille kun sanot miksi annat anteeksi ja selvität asiat uudelleen ja vaikka halaat, tuntuu kuin halaat tyhjää.

    • tottaon

      Narsisteja pitäisi kohdella kuin jotain luonnonilmiöitä joille ei vain mitään voi. Olen sitä mieltä että vaikka he tavallaan tietävät tekevänsä väärin, niin se väärintekeminenkin johtuu niistä traumoista mitä he ovat lapsuudessaan joutuneet kohtaamaan tai siitä kaltoinkohtelusta tai suoranaisesta heitteillejätöstä mitä heillä on lapsuudessaan ollut, jonka vuoksi ovat sitten narsistisesti vaurioituneita. Minua on henkilökohtaisesti auttanut, (ainakin silloin kun olo on parempi) että suhtaudun heihin edes jollain ymmärryksellä, eli ymmärrän siis syy-seuraussuhteet. Sen miksi he ovat sellaisia kuin ovat ja käyttäytyvät kuin käyttäytyvät. Narsistiksi ei synnytä, narsistiksi _kasvetaan_. Aina ajoittain viha tulee taas esiin ja silloin en kykene ymmärtämään enkä suhtautumaan asiaan tai narsisteihin kovinkaan objektiivisesti. Eli voimakkaat tunteet häivyttävät objektiivisen tavan katsoa asiaa. Vihan tunteminen on kuitenkin ihan ok ja sallittua. Se on yksi paranemisvaiheista.

      • tottaon

        Mutta täytyy lisätä että itse en ole tietääkseni kertaakaan joutunut täysin patologisen narsistin uhriksi mutta kuitenkin usean voimakkaasti narsistisen ja häiriintyneen ihmisen uhriksi.


      • mietteitäkokemuksista

        Olen elänyt nph-henkilön kanssa yli 30 vuotta tietämättä narsismin olemuksesta.
        Aiemmin ei tällaisista asioista ollut mitään tietoa edes saatavilla.
        Muutama vuosi sitten eräs kolmannen henkilön "kohtaus" sai ottamaan asioista selvää.
        Löysin netistä näitä sivustoja ja niiden avulla tietoisuus lisääntyi.
        Toisaalta, tieto lisää tuskaa- narsisti ei parane.
        Narsisti on ylisukupolvinen jo ainakin kolmannessa polvessa.
        Sisaruksissa esiintyy kaikki narsistin piirteet suosikista uhreihin.

        Joka tapauksessa ainakin kahdessa polvessa narsistit itse ovat myös uhreja.
        Historialliset asiat todistavat, että he kärsivät aikaisemman sukupolven
        narsismista.
        Ne ihanat ihmiset, joita olen saanut oppia tuntemaan, saatavat muuttua
        äkillisesti persoonaltaan erilaisiksi, ja siitä on ihanuus kaukana.
        Kokemukset ja tuntemukset ovat monta kertaa hyvin ristiriitaisia.
        Joskus on tullut mieleen yksi rukous: "Isä anna heille anteeksi, sillä
        he eivät tiedä mitä he tekevät."


      • "Narsisteja pitäisi kohdella kuin jotain luonnonilmiöitä joille ei vain mitään voi. Olen sitä mieltä että vaikka he tavallaan tietävät tekevänsä väärin, niin se väärintekeminenkin johtuu niistä traumoista mitä he ovat lapsuudessaan joutuneet kohtaamaan tai siitä kaltoinkohtelusta tai suoranaisesta heitteillejätöstä mitä heillä on lapsuudessaan ollut, jonka vuoksi ovat sitten narsistisesti vaurioituneita."

        Jotensakin noin minäkin olen oppinut asian ymmärtämään, kuin nimimerkillä tottaon kommentoi ja edelleen jatko ajatuskin on yhtäpitävä omani kanssa...

        " Minua on henkilökohtaisesti auttanut, (ainakin silloin kun olo on parempi) että suhtaudun heihin edes jollain ymmärryksellä, eli ymmärrän siis syy-seuraussuhteet. Sen miksi he ovat sellaisia kuin ovat ja käyttäytyvät kuin käyttäytyvät."

        Täällä vaan moni käsittää tuon ymmärtämisen joko väärin, että se tarkoittaisi narsistien tekojen hyväksymistä tai ehkä sitten joissain kommenteissa saattaa olla kyse siitä narsistin omasta ajatuksesta, että he olisivat ihmisinä jotenkin niin ainutlaatuisia, että olisivat kaiken ymmärryksen yläpuolella, että paasataan sitä ettei naristeja millään voi ainakaan tavis ihminen ymmärtää...

        Mutta joo kuten lopussa toteat, niin tuskin kukaan pystyy suhtautumaan näihin asioihin pelkästään objektiivisesti, kun ihmisiä vaan ollaan. Se oma kokemus, kulloinenkin mielentila/omat tunteet vaikuttavat asiaan...


    • MrJuha82outolintu

      Älkää olko niijen kanssa.
      Älkää välittäkö.
      Eivät ne tapa, ei ne uskalla, ne haluaa vaan, että pelkäätte.
      Jos ette pelkää, ne unohtavat teidät.
      Ketään ei kannata pelätä.
      Pelossa ei ole hyvä elää.
      Jos kuolette narskun pahaan tekoon, niin sille ei voi mitään.
      Muttei kannata antaa pelolle valtaa.
      Tehkää vaikka sitten rikosilmoitus, jos ne vainoaa teitä.

    • Narsistinuhri

      Mr Juha. Et tiedä miten tällaisen kumppanin kanssa eletään ja mitä se on. Yksi on ainakin varma: Hellyyttä saa (omalla kohdallani) ja suukkoja- seuraavaksi jo kertoo aliarviovia kommentteja…kaikesta mitä hänelle tulee mieleen. Olen sen verran kovaksi keitetty että pistän hänelle hanttiin- riita tulee joka kerta mutten välitä. Näytän asuntoni ovea jos liian ylimieliseksi alkaa ja arvostelemaan. Tuntenut nyt 3 vuotta ja kokemuksesta voin sanoa: Narsisti ei siedä vastaan panemista. Häntä se voi jopa ns. kiihoittaa, niinkuin uskomattomalta kuulostaa. Voi halata ja sanoa "wau"…mutta pidän pääni. Ja joka päivä tulen voimakkaammaksi häntä kohtaan. Vaikka rakastan…silti olen muuttunut. Kiitos jollekin yläkerrassa. Halusin hänen olevan se ihana mies joka halaa, suukottelee mutta tiedän että hän on narsisti. Itsekin jopa myöntää asian, mikä pistää suun auki omalta osaltani…miksi? Sympatiaa? No..niinkuin sanoin, elämä on kovettanut minua mutta se Karjalaisuus aina pysyy (mistä hän aina morkkaa mutten välitä) loppuun saakka. Pää pystyyn narsistien kanssa ja yksi asia: Välinpitämättömyys. Eli älkää antako miehelle/naiselle sitä ihanuutta, että juoksette hänen perään. Ennen tein sitä, en enää.

      • MrJuha82outolintu

        No mikä järki seukata narsistin kanssa, koska eihän siinä oo mitään mieltä, koska jatkuvaa riitelyä, asunnon oven näyttelyä ja narsisti pahimmillaan voi sortua ihmistappoon, ei sille loppupelissä ihmishenkikään merkkaa paljoa.
        Mun mielestä leikit tulella.
        Se ei ole viisasta.
        Kannattaa pysyä kaukana pahoista ihmisistä ja ole vain hyvien kanssa.
        Olemmeko me hyvät sitten tietyllä tapaa myös narsisteja, koska ainakin minä nostan itseni kiusaaja-narsistin yläpuolelle???
        Mulle kelpaa vain A-luokan seura eli herrasmiesseura, suvaitsevaiset, iloiset, mukavat ja kiltit ihmiset sekä omaperäiset ihmiset.
        Haistapaska-ihmisten seura on turhaa, siinä ei oo mitään järkeä.
        Itseasiassa jos hengaat haistapaskaihmisten kanssa, niin olet silloin ehkä itse samalla aaltopituudella heidän kanssaan eli olet yhtä huono ihminen, koska ikäänkuin hyväksyt sen narsistipuolisosi vittuilun.
        Normaali ihminen ei kuuntele ja katsele narsistia eli ei oo missään tekemisissä semmosen kanssa.
        Ne ovat vain niin typeriä ja LAPSELLISIA noiden narsistien puheet, jatkuvaa vittuilua, todella lapsenomaista.
        Mä ainakin jättäisin jos oisin sinä.
        Sinä oletkin sinä, en puutu sinun asiaan.


    • Narsistinuhri

      Kiteytettynä, narsistilta saatte varmasti kaiken huomion kun olette välinpitämättömiä.

      • Kansuhri


      • MrJuha82outolintu
        Kansuhri kirjoitti:

        Voi tappaa narsisti silloin, kun sekoaa.
        Suosittelen, että ette leiki tulella.


      • Tosionneton
        MrJuha82outolintu kirjoitti:

        Voi tappaa narsisti silloin, kun sekoaa.
        Suosittelen, että ette leiki tulella.

        No täs tapauksessa se oli narsisti ite joka tappo ittensä. Oli jo ajautunut umpikujaan ja hovinarritkin jättäneet hänet yksin.


    • mielipidettä

      Työkykykö on tae terveydestä kuten täällä on saanut lukea? Henkisesti sairas voi olla työkykyinen ja silti henkisesti erittäin sairas. Ei sairauden/terveyden mittari ole työkyky. Olihan Hitlerkin työkykyinen ja kuka hänet määrittelisi terveeksi?

      • jjuuyy

        Narsisti on usein työssä käyvä ihminen, joka vetoaa tähän työssäkäyntiinsä halutessaan osoittaa olevansa ei-narsisti. Usein on myös korkeasti koulutettu ja vaikuttaa äkkiseltään ihan fiksulta ja normaalilta, silloin kun ei tunne häntä tarpeeksi hyvin.


    • gasooliin

      Aloitetaanpa vaikka siitä että sosiaalisuus on todella tärkeä osa ihmisyyttä ja aikuisuus tuo viisautta ymmärtää ihmisiä. Osa ihmisistä ei ole lapsuuden pelikentillä saanut koskutusta siihen, millätavalla suhtautua vaativiin, huijaaviin tai valehteleviin ihmisiin siinä tapauksessa opiskelu alkaa isoilla marginaaleilla, joista ei välttämättä helpolla selviä hengissä.

      Vaikeidenkin ihmisten kanssa oppii selviämään kun osaa aloittaa itsestään: "Mitkä ovat minun periaatteeni". Kaikki asiat kulkevat kuitenkin luonnollisia polkujaan ja narsistiset jäävät elämään omaa elämäänsä ja muut menevät eteenpäin.

      elämä on oppia täynnä joka ei suinkaan ala ja lopu narsismista. on muutakin...

      • nassetarkkailija

        Kaikilla meillä ei ole mahdollisuutta poistua narsistin vaikusalueelta. Hän voi huseerata suvussa tai työpaikalla, joita uhri ei voi vaihtaa.

        Uhrin mielenterveydelle on hyväksi kehitellä hienovaraisia vastatoimia. Kun on päässyt kriisin ja avuttoman vihan yli, aktiivinen vaikuttaminen pahantekijään saattaa tuntua mielekkäältä. Tärkeä osa sekopään kanssa pärjäämistä on, että osaa järjestää hänelle puuhaa, joka vie hänen huomionsa joksikin aikaa. Tällöin muut saavat olla rauhassa.


      • nnjik1
        nassetarkkailija kirjoitti:

        Kaikilla meillä ei ole mahdollisuutta poistua narsistin vaikusalueelta. Hän voi huseerata suvussa tai työpaikalla, joita uhri ei voi vaihtaa.

        Uhrin mielenterveydelle on hyväksi kehitellä hienovaraisia vastatoimia. Kun on päässyt kriisin ja avuttoman vihan yli, aktiivinen vaikuttaminen pahantekijään saattaa tuntua mielekkäältä. Tärkeä osa sekopään kanssa pärjäämistä on, että osaa järjestää hänelle puuhaa, joka vie hänen huomionsa joksikin aikaa. Tällöin muut saavat olla rauhassa.

        Työpaikkaa ei ehkä voi äkkiä vaihtaa, mutta sukulaiseen(kin) voi katkaista välit kokonaan. Ihan huoletta. Miksi et katkaise välejä narsistiin? Toivotko saavasi perintöjä?


      • Nassetarkkailija

        En saa työpaikalta perintöjä, mutta elannon kylläkin.


    • EnKylKaipaaNarskujaHaha

      En vitussa, narskulle sanat suuhun ja kun se kiukkuileen niin soronoo... :) pääsi siitäkin x))))

    • mitta.täynnä

      Olen yrittänyt toimia järkevästi sekä olla noteeraamatta. Kaikesta huolimatta olen yrittänyt suhtautua sovinnolla häneen ja hänen tukijoihinsa. Nämä keinot eivät ole tuoneet ratkaisua, sillä totuus on, että mikään ei riitä hänenlaisilleen.

      Nyt olen päättänyt antaa luovuudelle ja mielikuvitukselle vallan suunnitellessani tilien tasaamista. Tyylitön vit***lu ei tule kyseeseen. Kosto on viileällä harkinnalla rakennettu dominoefekti, joka antaa hänelle virikettä pitkäksi aikaa.

      • nnyttf

        Hullu olet, jos ryhdyt narsistille kostamaan. Kuulostat kylläkin enemmän narsistilta, sillä narsisti nimenomaan SUUNNITTELEE kostonsa hyvin perusteellisesti, julmasti ja harkitusti.


      • tyypillistä

        "Kosto on viileällä harkinnalla rakennettu dominoefekti, joka antaa hänelle virikettä pitkäksi aikaa."
        Tyypillistä puhetta narsistilta.


      • ignooraa

        Paras kosto narsistille on täydellinen välinpitämättömyys ,kaikki muu on tuhoon tuomittua.


      • mitta.täynnä
        ignooraa kirjoitti:

        Paras kosto narsistille on täydellinen välinpitämättömyys ,kaikki muu on tuhoon tuomittua.

        Samaa mieltä olen ollut viime aikoihin asti. Välinpitämättömyyteni narsistin suhteen tuntuu ehtyneen.

        Olen alkanut pohtia, miten käy, kun narsistille vuodesta toiseen viestitetään, että hänen tahtonsa on laki ja hän on aina oikeassa? Hän tietää voivansa kävellä muiden yli ilman, että kukaan puuttuu peliin. Tämän myötä narsisti käy yhä vakuuttuneemmaksi omasta suuruudestaan. Hän käy härskimmäksi ja hullummaksi. Ympäristö muuttuu aina vain hiljaisemmaksi. Ajatellaan, että koska narsistille on sallittu jo niin paljon, ei voi nytkään ryhtyä rajoja asettelemaan.


    • Narsistinuhri

      Mr Juha. Arvasin melkein jo ennalta kommenttisi kirjoitukseeni: Olen itsekin narsisti koska olen kestänyt tätä kiikun kaakun suhdetta..meillä on monia ihania hetkiä, se painaa ja paljon. Ja toiseksi myönnän, että hän on kuin takiainen riippumassa sydämmessäni, sanoo rakastavansa ja niin edelleen..tämä voi kuullostaa sinusta kliseeltä. Mutta ero ei ole helppoa joka narsistin kanssa on. Toivon siihen voimaa joka päivä että sen teen. Onneksi emme asu yhdessä vaikka tavallaan mieli tekisi, älä kysy miksi. Tuntuu, että haukut meitä jotka ovat tällaiseen pisteeseen itsensä *saattanut*. Minusta se on väärin. Älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi.

      • sivustakysyn

        "Onneksi emme asu yhdessä vaikka tavallaan mieli tekisi, älä kysy miksi"

        Minä kysyn, miksi?


    • jotaintällaista

      Narsista ylipääseminen on tavallaan myös anteeksianto. Kun kykenee jättämään narsistin teot taakseen kostamatta voi ajatella että asia on käsitelty ja tapaus luokiteltu shit happens, mutta selvisin.

      • pienen_palasen

      • jhggghhu

        Shit happens on oiva tiivistelmä yhteiselosta narsistin kanssa.


    • jhjkhhg

      Olen sillä tavalla antanut anteeksi, etten enää kanna kaunaa ja olen lopettanut hänen syyttelyn mielessäni tai itseni sättimisen siitä, että annoin jonkun kohdella itseäni niin. Emme ole enää missään tekemisissä ollut kohta vuoteen ja sen jälkeen on ollut huomattavasti helpompi päästää irti kaikesta vihasta ja katkeruudesta häntä kohtaan. Ei ikimaailmassa kannata antaa anteeksi sillä tavalla, että hyväksyis toisen sairasta käytöstä tai yrittäisi vielä muuttaa toista, ei se narsisti miksikään muutu. Mutta siinä vaiheessa kun oikeesti jo päässyt narskusta eroon, musta kannattaa antaa anteeksi. Koska viha ja katkeruus syö ihan älyttömästi ihmistä.

      • nassenuhrimutselvinnyt

        Osasit pukea sanoiksi mun ajatukset. Juuri noin se on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe