Alkoholin liikakäyttö

Niinkino

Tilanne on tämä; hieman alle kolmekymppinen avomieheni on tässä kevään aikana osoittautunut sosiaaliseksi juopoksi. Jokaikiset juhlat, illanistujaisiin ym. päättyvät siihen, että mies tulee kotiin kännissä. Vaikka lupasin ja sanoisi, että ei juo tai ole myöhään. Tätä käy joka viikko, joskus parikin kertaa viikossa... Näiden känni-iltojen lisäksi mies saattaa viikolla juoda pari saunaolutta.

Mies ei osaa tai halua sanoa ei kun kaverit pyytävät parille..Se pari olutta olisi ok, mutta kun se ei vaan riitä. Mies on jättänyt urheilun ja yhteiset tekemiset, kaverit ja alkoholi vie mennessään. Selvänä mieheni on ihana ja hyvä tyyppi, jonka kanssa on helppo ja hauska olla. Olen antanut nämä kännäilyt ja pettymykset anteeksi toivoen parannusta, mutta lupauksista huolimatta mitään.parannusta ei tapahdu.

Mitä voin tehdä enää? Pitääkö mun vain uskoa että mies on vielä keskenkasvuinen ja kenties tuleva alkoholisti vai onko mulla toivoa että jotenkin saisin puhuttua miehelleni järkeä.vielä? Mitä herättävää voisin hänelle sanoa?

20

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pojat-hakoteillä

      Aina on toivoa käytöstottumusten muutoksille, etenkin noin nuorella iällä.
      Yleensä siellä takana on joku syy miksi ihminen kokee tarvitsevansa sellaisen irtioton arjesta kuin mitä alkoholilla saa aikaan. Tai se voi olla pelkkä kokeilu, joka jää päälle, koska se tuottaa hetkellisen rentoudentunteen, ja vieläpä hilpeässä porukassa.
      Juominen on meidän kulttuurissamme yleinen ongelmien ratkaisuväylä. Se myös kuuluu pohjoismaiseen seurustelukulttuuriin ja karkaa helposti käsistä silloin, kun seurueessa on samanhenkisiä juojia. Nuorillamiehillä juominen on joskus jopa kilpailua siitä, kuka kestää eniten alkoholia.
      Asiasta tulisi keskustella, koska se on alkanut vaivata sinua, kumppania. Keskustelu tulisi avata silloin, kun molemmat ovat rentoja ja kun on aikaa jutella. Ei siis seuraavana aamuna, kun mies on krapulassa, vaan myöhemmin.
      Sinulla on okeaus ilmaista huolesi siitä, että rakkaasi on siirtynyt urheilusta alkoholiin ja alkanut jo toistaa selvää toimintakaavaa. Ja hänellä on siksi syy yrittää ymmärtää taustasyitä omalle, muuttuneelle alkoholinkäytölleen, koska se häiritsee jo hänen lähimmäisiään.
      Siihen voi mennä aikaa, ennen kuin hän ymmärtää alkoholinkäyttönsä tämänhetkisen mittakaavan. Hän saattaa nimetä sinut ylihuolehtivaiseksi ja vähätellä ongelmaa, jos tarve juhlia kavereiden kanssa on juuri nyt huipussaan. Mutta asian käsittelyä tulisi silti jatkaa.
      Samalla tulisi miettiä vaihtoehtoja sille kännijuomiselle, ottaa vaikkapa miehen kaveritkin mukaan miettimään sitä, jos muutos koskee koko porukan käytöstä.
      Pelottelu erolla yleensä vain lisää syytä upottaa murheet alkoholiin. Ymmärtämisellä ja järkeen vetoavalla keskustelulla, taustasyiden ja vaihtoehtojen etsimisellä, on enemmän hyötyä kummallekin.

    • mekkk

      Minulla on sellainen kaveri että kun mennään parille niin se tarkoitti 10 olutta ja muutaman kerran jälkeen sanoin että minulla ei ole varaa ja halua istuskella oluellä pitkään jos mennään parille ja lopetin monesti kesken illan ja lähdin kotiin kun ei ouhetta usko. Minä laittelin mieluummin rahat säästöön ja naisen kanssa reisuun vaikka ulkomaille niin on kivempaa. Sanoppa miehllesi että kerran kuussa vo imennä kaverreiden kanssa kun ollaan parisuhteessa ja sen pari olutta voi ottaa kotonakin.

    • problemsolved

      Aina teillä keskenkasvuisilla "naisilla" on tarve alkaa muokata mies joksikin omaksi leluksenne.

      Teillä "naisilla" tuntuu olevaan pelkkiä oikeuksia vaatia miehen alistumista, mutta mies ei teiltä tietenkään voi toivoa yhtään mitään.

      Suosittelen eroa.

    • oletkooletko

      Joko olet aloittanut käyttää valtaasi ja henkistä väkivaltaa pillun pihtaamisella?

      • UlkopuolinenN

        Kasva aikuiseksi. Vai sinä tietysti olet itse alkoholisti ja kun vaimoasi ei paljon kiinnosta "eltaantunut" ja haiseva "mies", niin sehän on tietty naisen vika?


    • ikuinen-sinkku

      Naiset rakastaa alkoholisteja joten miksi valitat?

      • äläoleurpo

        Naiset sitä, naiset tätä... blääh! Sinkkuna taidat pysyäkin noilla mielipiteilläsi.


      • varmastiolet

        Oletko ikinä yrittänyt manipuloida miestä alistumaan tahtoosi pillun pihtaamisella?

        Oletko?


    • 40v-sinkkumies

      Kyllä se miehesi on jo alkoholisti jos juo pari kertaa viikossa etkä saa sen päätä kääntymään. Tuskin se nyt alkaa yhtäkkiä sitten raittiiksi eikä varmaan keksi muuta tekemistä koska sen kaverit juo myös ja se haluaa olla suosittu kavereiden kesken. Minusta tuli yksinäinen koska en mennyt kavereiden mukana jotka joivat joka viikko ja juhlivat joten kaverit jäi ja minua kun ei juopottelut kiinnostanut. Käyn nykyään salilla yksin, käyn kalassa yksin ja olen vaan kotona. Ny vappunakin olin vaan kotona kun entiset kaverit juopotteli jossain.

    • wqwqwpo

      Puhu miehen kanssa vakavasti asiasta.

      Yhdellä ystävälläni oli samantapainen ongelma. Se ratkesi lopulta niin, että mies tuomittiin "sakkoihin"; ellei tule ennalta sovittuun aikaan ja/tai tulee päissään kotiin, niin hän maksoi ystävälleni sakkoja. Aika nopeasti mies oppi olemaan lipsumatta. Rahalla on merkillinen voima...

      • eisaatanansaatana

        hah hah miten lapsellisen typerä neuvo.. ei tuollaisella naisella tee hevon vittua, joka jo lähtökohtaisesti haluaa vaan muuttaa miehen mieleisekseen.


      • eisaatanansaatana kirjoitti:

        hah hah miten lapsellisen typerä neuvo.. ei tuollaisella naisella tee hevon vittua, joka jo lähtökohtaisesti haluaa vaan muuttaa miehen mieleisekseen.

        Äääh ei ole kyse miehen muokkaamisesta! Sinkku-40v tuolla jo sen sanoikin. Jos/kun mies ei tappele tai muuta kännissä, ei edes ajattele sen olevan paha juttu. Se menee nopeasti alkoholismin puolelle. Ja sitten menee rahat, suhde/suhteet (ellei sitten tyydy pubiruusuihin) ym..


      • werehere
        eisaatanansaatana kirjoitti:

        hah hah miten lapsellisen typerä neuvo.. ei tuollaisella naisella tee hevon vittua, joka jo lähtökohtaisesti haluaa vaan muuttaa miehen mieleisekseen.

        Muokkaamisestahan tuossa ei kyllä ollut kyse, vaan pelkästään sopimisesta. Oli niin fiksu mies, että ymmärsi sopia. Arvosti naista, ei muuten tuollaiseen olisi ryhtynyt...


      • lammass

        ei ei, alistui tossun alle.


    • 40v-sinkkumies

      Eikö tosiaan miehelläs ole parempaa käyttöä rahalle kun ostaa viinaa sillä rahalla? Ymmärrän jos kerran kuukaudessa juo mutta pari kertaa viikossa nii huh huh. Säästin vuoden ja ostin veneen ja siihen moottorin, säästin siis niitä rahoja joita en juonut.

      • naapurinasiat

        Minua ei ainakaan kiinnostoa vittuakaan miten sinä käytät rahasi.

        En sitten tiedä, askarruttaako se sinua niin kovasti mihin minä käytän rahani, vaikka asiahan ei pätkääkään kuulu sinulle.


    • werehere

      Muuttaisin erilleen tuosta miehestä. Ei naisen tarvitse sietää höpöhöpöpuheita "en juo, ja tulen ajoissa" eikä sitten tulekaan. Luottamushan siinä kärsii väkisin. Ja hermot.

      • Hermot kärsii myös siitä, että jokainen meno pitäisi erikseen selittää. Ja kyllä on hurjan kamala mies kun kehtaa vielä saunaoluenkin ottaa, hirteen joutaisi.


    • Ajattelinvaan-

      Tyhmyydestä ei pääse eroon millään. Se pysyy sisälläsi ikuisesti.

    • helatorsTaina

      Olemme viisikymppinen pariskunta ja avaan vähän aiheeseen liittyvää elämäämme. Isäni oli alkoholisti ja se oli lapsuudessa kipeä asia ja kova koulu. En silti ollut absolutisti, kun n 25 ikäisinä tutustuimme. Varovainen kohtuukäyttäjä sanoisin.

      Mieheni oli absolutistiperheestä. Hän ei ollut nähnyt eikä kokenut viinanhuuruista elämää. Hänet yritettiin kasvattaa pysymään erossa alkoholista, vaan sepä ei onnistunut - päinvastoin. Hän käytti ja halusi käyttää ja oikein osoittaa ankaralle äidilleen, että minä poika teen mitä haluan. Hänellä oli nuorena käsitys, että ilman viinaa ei voi olla hauskaa.

      No meistä tuli silti pari ja hyvä pari tulikin tästä viinankäytön erosta huolimatta. Silti viina on ollut liittomme kipupiste useita kertoja vuosien mittaan. Saimme neljä lasta putkeen ja niinä vuosina en juurikaan käyttänyt alkoa. Mies käytti ja vaikka hän ei humalassakaan ollut paha mies, en siltikään yhtään pitänyt juopottelusta. Persoonaahan viina muuttaa ja lasten silmin leppoisakin humalainen voi olla vieras ja pelottava.

      Lapset kasvoivat ja vapaata aikaa ja omaa aikaa oli taas enemmän. Minä yritin pitää ainakin perheen joulut ja juhannukset ja lomat viinattomina ja mies yritti tuoda alkoa mukaan enemmän ja enemmän. Kriisi siitä tuli.

      Monet keskustelut ja riidat käytiin. Minä sanoin, että minä en voi enkä haluakaan hänen elämäänsä määrätä. Jos hän haluaa käytttää alkoholia niin paljon ja aina vaan enemmän ja enemmän , niin valinta on vapaa - kyllä hän saa käyttää. Mutta minä en halua olla siinä mukana enkä pilata omaa ja lasteni elämää sillä, että viina on mukana tilanteessa kuin tilanteessa. Että mikään ei ole mitään ilman viinaa.

      Kompromissi on löytynyt - mies on vähentänyt käyttöä. Kotioloissa saunaolut tai pari ja sosiaalisissa tilanteissakaan ei yleensä humalajuomista. Minun alkon käyttö on hieman lisääntynyt. Voisin olla absolutisti mutta voin myös vähän käyttää jos se on miehen viinan käytön kanssa synkassa eli iloa tuottavaa molemmille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe