Huonoja ajotaitoja saa hämmästellä

VoiVteiänkanssa

..ihan päivittäin saa hämmästellä miten huonoilla ajotaidoilla liikenteessä liikutaan. On harmi ja muille haitta se että poliisin resurssit ei riitä valvomaan kuin jäävuoren huippua. Ei poliisillä ole aikaa kuin satunnaisesti poimia henkilöitä liikenteestä ja niitä mitkä pomppaa näytölle hoitamattomista auton asioista.

24

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sykoanalyysi

      Kuules nyt, kaikilla ajoluvan haltijoilla on oikeus olla liikenteessä, vaikka ajotaito olisi jonkun asiaa tarkemmin tuntevan mielestä huono.
      Hyvä kuljettaja ottaa huomioon nämäkin eikä aiheuta heille lisävaivaa. Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.
      Omasta mielestään taitavia kuljettajia nähdään usein nousevan tieltä suistuneista ajokeista, poliisiautoista ja omista kolhiutuneista kulkuvälineistään selvittämään rikkeitään.
      Minua alkoi aloituksen luettuani harmittaa myös se, että peruskoulusta päästetään läpi oppilaita, joiden kirjoitustaito on kyseenalainen. Saattaa olla myös niin, että sosiaaliset taidotkin ovat täysin nolla. Virheitä sattuu kaikille, sori siitä!

      • > Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.

        Tarkoitatko, että hyvän kuljettajan kylkeen ei koskaan kukaan meinaa tulla vaikkapa punaisia päin? Tai humalainen rysäytä perään kun seisotaan jonon viimeisenä? Tai useampikaistaisella tiellä kukaan ei koskaan meinaa vaihtaa kaistaa päälle?

        Väittäisin lisäksi, että (oma) turvallisuus ei ole ainut kriteeri liikenteessä. Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ...


      • Liikennesika

        Aivan, minä olin hikari äidinkielen tunneilla peruskoulussa, opetin jopa opettajaa. Liikenteessä taasen niin vaikka osaankin ajaa hyvin niin ei tarvitse koska edellisen kaltaiset henkilöt joustaa aina ja huomioi nämä minun "puutteet". Voi ajella miten huvittaa.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        > Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.

        Tarkoitatko, että hyvän kuljettajan kylkeen ei koskaan kukaan meinaa tulla vaikkapa punaisia päin? Tai humalainen rysäytä perään kun seisotaan jonon viimeisenä? Tai useampikaistaisella tiellä kukaan ei koskaan meinaa vaihtaa kaistaa päälle?

        Väittäisin lisäksi, että (oma) turvallisuus ei ole ainut kriteeri liikenteessä. Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ...

        " Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ..."
        Miten se kannattamasi ylinopeus ja laisäädännön valikoiva noudattaminen soveltuu tähän mielipiteseen?


      • TheSquirrel kirjoitti:

        " Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ..."
        Miten se kannattamasi ylinopeus ja laisäädännön valikoiva noudattaminen soveltuu tähän mielipiteseen?

        Oikein hyvin, kiitos kysymästä.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Oikein hyvin, kiitos kysymästä.

        Ymmärrän haluttomuutesi selittää mielipidettäsi tarkemmin. Jos joutuisit aiemassa keskustelussa kerrotusta poikkeamaan tässä selitettyä, olisit hankalassa tilanteessa. Muutaman epätoivoisen selitysyrityksen jälkeen keskustelu asiasta tyrehtyisi taholtasi täysin, kuten olemme aiemmin vastaavissa keskusteluissa todenneet.
        Jää toki kertomaan tulkintoitasi liikenteestä ylinopeuksineen ja lain soveltamisineen niin muilla on hauskempaa.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Ymmärrän haluttomuutesi selittää mielipidettäsi tarkemmin. Jos joutuisit aiemassa keskustelussa kerrotusta poikkeamaan tässä selitettyä, olisit hankalassa tilanteessa. Muutaman epätoivoisen selitysyrityksen jälkeen keskustelu asiasta tyrehtyisi taholtasi täysin, kuten olemme aiemmin vastaavissa keskusteluissa todenneet.
        Jää toki kertomaan tulkintoitasi liikenteestä ylinopeuksineen ja lain soveltamisineen niin muilla on hauskempaa.

        En taida jaksaa sinun kanssasi asiasta keskustella. On vähän kuin tuuleen huutaisi...

        Normaalit ihmiset lienevät jo ymmärtäneet asian.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        En taida jaksaa sinun kanssasi asiasta keskustella. On vähän kuin tuuleen huutaisi...

        Normaalit ihmiset lienevät jo ymmärtäneet asian.

        Johtuneeko keskusteluhaluttomuutesi siitä että esitän kannaltasi hankalia kysymyksiä?
        Määrittele normaali.


      • Siiv--Ari
        TheRat kirjoitti:

        En taida jaksaa sinun kanssasi asiasta keskustella. On vähän kuin tuuleen huutaisi...

        Normaalit ihmiset lienevät jo ymmärtäneet asian.

        Penis.


      • Hyvä-vai-huono
        TheRat kirjoitti:

        > Ja hyvä kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava saattaa selviytyä.

        Tarkoitatko, että hyvän kuljettajan kylkeen ei koskaan kukaan meinaa tulla vaikkapa punaisia päin? Tai humalainen rysäytä perään kun seisotaan jonon viimeisenä? Tai useampikaistaisella tiellä kukaan ei koskaan meinaa vaihtaa kaistaa päälle?

        Väittäisin lisäksi, että (oma) turvallisuus ei ole ainut kriteeri liikenteessä. Niinpä hyvää kuskia mietittäessä pitää huomioida niitä muitakin. Esimerkiksi liikenteen sujuvuutta, yleistä turvallisuutta, ympäristön kuormitusta, ...

        Hyvä kuski ottaa huomioon mahdolliset piilevät vaaratilanteet.

        "Riskien tunnistamiskykyä voi ajatella janana. Janan toisessa päässä on henkilö, joka ei ajattele juuri muuta kuin sitä, mitä on suoraan nenän edessä.

        – Toisessa päässä on ihmistyyppi, joka jatkuvasti skannaa ympäristöään monipuolisilla keinoilla ja tilannevihjeitä käyttäen. Hän pyrkii aktiivisesti etsimään, mikä voi olla vaarallista ja mihin pitää varautua, kuvailee Lammi."


        Lähde: http://yle.fi/uutiset/kaikki_eivat_tajua_etta_mutkan_takaa_voi_tulla_joku__oletko_sokea_riskeille/8813782


      • tätämieltäolen

        Liian heikkotaitoisille ei pitäisi antaa sitä ajo-oikeutta ensinnäkään. Jokin vähimmäisstandardi pitäisi olla.


    • amispojanUhoaHehee

      No aloittaja on ilmiselvä amispoika jolla on kortti ollut ehkäpä jopa 1-2 vuotta ja nyt ollaan niin rattimiestä että. Se että hallitsee auton mielestään hyvin, ei tarkoita että pelisilmä liikenteessä olisi vielä kovinkaan hyvä. Minulle opetettiin jo autokoulussa, että kunnollisen liikennesilmän kehittymiseen menee viitisen vuotta jos aiaa säännöllisesti ja nyt jälkeenpäin voin olla samaa mieltä koulun kanssa. Minäkin luulin osaavani kaiken lähes heti, mutta läheltä piti ym. tilanteita sattui useasti, mutta nyt parinkymmenen vuoden kokemuksella niitä ei enää satu ja syynä on pelisilmän kehittyminen ja voin vielä lisätä ettei vauhtini ja perustyylini ole minkään tuhnuttajan tyyli, vaan reipas ja joustava.

      • Toisaalta, jos muut kuskit olisivat parempia, sille kehittyneelle liikennesilmälle olisi vähemmän tarvetta. Kyllähän sen ajolinjoista näkee, että joku suunnittelee kaistanvaihtoa, mutta niitä kokemattomampia kuljettajia varten olisi kiva pistää sellainen (yleensä) keltainen valo vilkkumaan sille puolelle autoa, jonnepäin aikoo kaistaa vaihtaa...

        Yritän tässä sanoa, että jos ihmiset ajaisivat paremmin, liikenne sujuvoituisi meidän muidenkin osalta. Nyt kun se kokematon kuski huomaa kaistanvaihdon viime hetkessä, kun joku valuu suoraan eteen moottoritien vasemmalla kaistalla, seuraa äkkijarrutus ja jonon haitariliike takanapäin. Siitä kärsii moni. Eikä toisaalta sitä liikennesilmää voida vaatia vasta kortin saaneilta. Tai oikein muiltakaan, valitettavasti.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Toisaalta, jos muut kuskit olisivat parempia, sille kehittyneelle liikennesilmälle olisi vähemmän tarvetta. Kyllähän sen ajolinjoista näkee, että joku suunnittelee kaistanvaihtoa, mutta niitä kokemattomampia kuljettajia varten olisi kiva pistää sellainen (yleensä) keltainen valo vilkkumaan sille puolelle autoa, jonnepäin aikoo kaistaa vaihtaa...

        Yritän tässä sanoa, että jos ihmiset ajaisivat paremmin, liikenne sujuvoituisi meidän muidenkin osalta. Nyt kun se kokematon kuski huomaa kaistanvaihdon viime hetkessä, kun joku valuu suoraan eteen moottoritien vasemmalla kaistalla, seuraa äkkijarrutus ja jonon haitariliike takanapäin. Siitä kärsii moni. Eikä toisaalta sitä liikennesilmää voida vaatia vasta kortin saaneilta. Tai oikein muiltakaan, valitettavasti.

        "Eikä toisaalta sitä liikennesilmää voida vaatia vasta kortin saaneilta. Tai oikein muiltakaan, valitettavasti." Sellaisen näet peiliin katsomalla.
        Kun olet vasemman kaistan vallannut, olisiko ylinopeudessa syy kun oikealta valutaan suoraan eteen?


    • Vauhdinsurmaaja

      Ja nää perässä ajajat. Vaikka kuinka hiljaa koitan jaa niin aina muut ajaa ihan puskurissani kiinni, ärsyttävää.

    • Res.kulj.au

      Olen aloittajan kanssa täsmälleen samaa mieltä.
      Enkä tarkoita ajotaidolla ajoneuvon hallintaa, vaan lähinnä liikennesääntöjen yms. osaamista ja noudattamista.

      Hyvin suuri osa autoilijoista ei ymmärrä liikennemerkkien tarkoitusta, eikä ajoratamerkintöjen merkitystä.
      Ryhmityssäännöt ja risteyksen jättäminen on aivan hukassa.
      Harva vaikuttaa edes tietävänsä ajamansa tieosuuden nopeusrajoitusta.
      Siitä esimerkkinä, tässä lähellä kaupunkialueella sijaitseva suora, leveä tie , jossa on 60 km/h nopeusrajoitus.
      Keskimäärin ajonopeus on 45 km/h ja ohittaminen aiheuttaa yleensä melkoisen valoshown.

      Esimerkkejä kaikista aiheista löytyisi lukemattomasti.
      Joskus tulee mieleen, että nykyään autokoulussa ei opeteta liikennesääntöjä ollenkaan, vaan kaikki tarmo keskitetään taloudelliseen ajoon ja muuhun turhanpäiväiseen.

      • pimpelipompelix

        Miksi kaikki pitää tehdä erilailla, joskus täälläkin kirjoittanut että varmaan jos voisi niin joku kääntäisi rattiakin päinvastoin mutta kun ei ne perkeleet tee sellaisia autoja missä auto kääntyisi oikealle kun kääntää vasemmalle. Että saisi senkin senkin tehtyä päinvastoin.

        Miksi liikennevaloissa pitää ajaa yli pysähtymispaikan, siis päin punaisia ja jopa puoliksi suojatien päälle, osalla takseista tuntuu ainakin olevan moinen tapa.
        Oikein kansan tapahan on ajaa aina suojatien päälle odottamaan pääsyä risteykseen vaikka olisi aivan hyvä näkyväisyys joka suuntaan niin kuin usein on. Suojatien yli voi ajaa jääden sen jälkeen odottamaan risteykseen pääsyä jos siellä on tilaa.

        Vielä tuohon suojatiehen niin sellainen liikennettä' sujuvoittava ja ennen kaikkea turvallisuutta lisäävä asia on että ruuhkaisemmassa jonossa ei kannata ajaa pysähdyksiin heti suojatien jälkeen. Vaan pysähdy ennen suojatietä ja jätä näkyvyyttää vastaan tulevalle liikenteelle koska autosi peittää näkyvyyttä suojatielle joka jää juuri taaksesi. Varsinkin mitä isompi ajoneuvo, niin sehän peittää kokonaan sen näkyvyyden, turhaa haittaa ainakin vastaantuleville koska pakkohan siinä on hiljentää sitten jos ei näe kaukaa että onko suojatiellä joku juuri tulossa.


      • Ihme--valitusta

        Kaikki itkevät jonkun ihmeen sujuvuuden perään. Jos autoilu tuntuu olevan noin vaikeaa ja epämiellyttävää, kannattaa sitten jättää se väliin.


    • juusaaihmetellä

      Varmaan vaan vahinko tämäkin.
      Vähän aikaa sitten, kehä II länsiväylälle länteen päin, jono pysähtyy ennen länsiväylää jonkin liikenne häiriön takia niin eikös takaa yksikin juntti lähtee painaa ohi yli valkosten sulkuviivojen. No sieltä tuli presidentin saattue pitkin länsiväylää että sinne vaan perseilee eteen, poliisi ilmeisesti liittymästä tulijoita pysäyttämässä.

      Aikaisemmin tänään turunväylää kehä jälkeen hesan suuntaan köröttää joku corsa kuski 80km/h satasen alueella ohituskaistalla, ketähän se on ohittamassa kun ei ketään ohitettavaa ollut. No mitä mö tuosta enempää murehdin, ajoin oikeaa kaistaa ohi, eipähän tarvinnut kaistaa vaihtaa ohituksen takia. Ehkä tuo vasen kaista sais olla köröttäjille ja aineissa ajavilla :)

    • VoiVteiänkanssa

      Osa vastaajista ei edes tiedä mistä keskustellaan mutta kyllä ne täällä selviää, nekin.
      Ihan lähtökohta on se että kykenisi NORMAALIIN ajamiseen, edes siihen. Ennen kuin alkaa keksiä omia liikennesääntöjä, omia ajotapoja jotka juontaa usein siitä että otetaan muista mallia liikenteessä ja siitä se sitten lähti, päin persettä ajaminen.

      Jotta voi oppia ajamaan paremmin niin pitäisi olla lähtökohtana se että osaa ajaa normaalisti. Jos näin ei ole niin se ajaminen menee vaan huonompaan suuntaan, vauhti kasvaa, kiire ja stressi kasvaa ja sitten kun ei oikein osata enää mitään kun ei niillä autokoulun opeillakaan mitään tee niin kaikki menee vaikeaksi. Pelkkä kaistanvaihtokin pitää tehdä niin että yllättää itsensä ja muut, toisinaan näistä luetaan jopa lehdissäkin että kuin on taas yllättetty ja oltu sporttisia ja 20 000 työmatkalaista seisoo kolari ruuhkassa.

      amispojanUhoaHehee... ehehehehehehehehehe yööööööh

      • guapo100

        kehä ykkösen sukkuloijat .mitä enemmän vaihdellaan kaistaa sitä hitaammin liikenne sujuu.muutenkin siellä voisi ajaa kovenpaa,kun ei jäädä ihmettelemään tienrakennuskoneita tai poliisia joka on pysäyttänyt jonkun kulkuneuvon.


      • fakta--on--tämä
        guapo100 kirjoitti:

        kehä ykkösen sukkuloijat .mitä enemmän vaihdellaan kaistaa sitä hitaammin liikenne sujuu.muutenkin siellä voisi ajaa kovenpaa,kun ei jäädä ihmettelemään tienrakennuskoneita tai poliisia joka on pysäyttänyt jonkun kulkuneuvon.

        Liikenne alkaa tökkimään, mitä lyhyemmillä turvaväleillä ajetaan. Tarpeeksi hajurakoa, niin homma sujuu paremmin.


    • poop__juri

      Terska

    • valitettavasti_näin_on

      Aloituksessa todettu "huonot ajotaidot" on syy miksi esim. nopeusrajoituksia ei voida nostaa, vaikka kenties autojen tekniikka moisen mahdollistaisikin. Liikaa kuskeja joiden ajotaidot ovat limiitillä jo 80 km/h vauhdissa eivätkä osaa perusjututkaan tarpeeksi hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe