Millaisen älypuhelimen omistat

Älläri_

vai omistatko ollenkaan? Kyselin joskus taannoin tällä palstalla että kuinka monella on älypuhelin.
Nyt on jkv aikaa kulunut. Joko vannoutuneet peruspuhelimen omistajat ovat muuttaneet mielipidettään ja hankkineet älypuhelimen itselleen?
Itse en ole vieläkään hankkinut. Tavallinen Nokian simpukkapuhelin on käytössä. On mulla pojalta saatu ylimääräinen puhelin, joka on ns. älypuhelin, mutta en ole hankkinut siihen nettiyhteyttä. Onko kellään kokemusta kyseisestä puhelimesta että miten toimii? Ei ole kosketusnäyttöpuhelin vaan ihan näppäinpuhelin.

On tämän keltaisen puhelimen näköinen

http://www.vertaa.fi/matkapuhelin/nokia/?quickViewCategory=matkapuhelin&quickViewBrand=nokia&quickViewProduct=225_keltainen_fi

Olen ollut epäileväinen, kun olen pelännyt että en osaisi käyttää kosketusnäyttöpuhelinta ja sössisin kun pitäis esim. vastata puhelimeen tai tekstata yms.

39

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älyni-on-ennallaan

      On ollut monenlaisia luureja, eivät minua älykkämpiä. Kun tekee yhteenvedon, eivät ole toistaan kummoisempia. Kalliitakin on mennyt rikki työhujakoissa. Viimeisin älykkäin oli Samsung S6 mutta vaihdoin sen ZTE joku joku läpyskä jossa on tupla-sim korttipaikat. Maksoi 129 muistaakseni. Elikkä perustoimiltaan yhtä sukkela ja hyödyllinen kuin monen sadan euron joku muu muka merkkiluuri.
      Nythän oli uutinen, että halpakännykät jäävät historiaan ja peruspuhelimia ei enää valmisteta jatkossa. Että kyllä se kaukainenkin pihtiputaan mummeli ja pappa joutuvat ostamaan 100 - 200 euron kosketuspuhelimen ja opettelemaan hipaisut. Jos muistissa on esileikin perustoiminnot, onnistuu "äly" luurinkin käyttäminen samoin medotein :)

      • sepelkyyhkyt

        Mulla ei älykännyä, vaan sirokokoinen kamerallavarustettu perus, riittää meikäläiselle. Kotona surffaan nettijutut koneella, ei pitkin päivää.
        Eikä ole näyttämisen tarvetta.


      • Tämä-puhelin

        Näkyy olevan kysyntää, ihmiset heränneet myöhään, itse olin eturivin ennakkovaraaja-tilaaja.

        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/2820/gqbhc/ZTE-Blade-A452-Dual-SIM-Android-puhelin-kulta

        En minäkään surffaile netissä pelkällä puhelimella. Työkeikkojen vuoksi tarvitsen nettiä silloin tällöin kun olen liikkeellä ja puhelimen navigaattoria joskus. Eihän puhelinta pitäisi hankkiakaan elvistelyyn ja näyttämisen pakkoon vaan laskea hyödyllisyyskin. Ja kukkaron saldoa mukaillen laskea hinta-laatusuhde.


      • hoit_su
        sepelkyyhkyt kirjoitti:

        Mulla ei älykännyä, vaan sirokokoinen kamerallavarustettu perus, riittää meikäläiselle. Kotona surffaan nettijutut koneella, ei pitkin päivää.
        Eikä ole näyttämisen tarvetta.

        Aivan sama homma minulla, peruskänny ja netissä pöytäkoneella.


      • Psykoterapeutitar

        Aina iPhone ja iPad! Olen Mackijengiä :)


    • O-Orvokki

      Olen tyytyväinen älypuhelimeeni, jonka ostin alunperin navigaattori-tarpeeseen, kun navigaattori lopetti toimintansa. - Voin hoitaa puhelimella kaikki samat asiat nettiyhteyden kautta kuin tietokoneellakin tai iPadillä. Olen tyytyväinen tähän vanhaan Nokiaani.

      Varapuhelimena on uusi, todella halpa, vanhanaikainen kännykkä, jota voi käyttää yhdellä latauksella jopa 30 päivää. En muista maksoinko siitä äskettäin 10 vai 20 euroa. En ole myöskään kokeillut nettitoimintoja - vielä. Kuvittelisin niidenkin toimivan ihan ok, vaikka kuvaruutu onkin varsin pieni.

    • hytinäx1

      Älykännykkäni on alkanut imemään akkua aivan hurjana, taitaa olla liikaa turhia appeja ja anoppeja näytöllä.
      Tuohon yksinkertaisten kännyköiden valmistuksen lopettamiseen en oikein usko.

      • ent.siivoojaparka

        Eihän ne kai siinä näytöllä vedä virtaa, jos et jätä niitä appeja ja anoppeja sinne taustalle auki. Pyyhällä kiinni aina sitä mukaa kun et käytä.


      • hytinäx1

        Olen vetänyt niitä valmiiksi asennettuja peli ym appeja, joita en käytä, sinne roskakoriin. Hieman auttoi. Täytyy varmaan puhdistaa myös viesti ja puheluhistoriikkaakin.


    • ö-Öö

      Ei näyttöpuhelimet sinällään ole kummempia, kuin muutkaan. PAljon turhia ominaisuuksia tietenkin.

      Ite etin kissojen ja koirien kanssa asiallista näppyläpuhelinta 4-g. Ei sellaisia valmisteta. Ainakaan ei myydä suomessa. Aattelin lähinnä kirjoittamista. Onistuuhan se jotenkuten töpöttelykynällä, mutta meitsin nakkisormille ilman sitä mahdottoman hankala käyttää.

      Soittaminen, valikot, sellaiset helppoja, kun hivenen perehtyy. Noin mainiten, tunsi itsensä melko nörtiksi, kun puhelin ekaa kertaa soi, eikä ollut hajuakaan, miten siihen vastataan :D

      Pientä perehtymistä, ei rakettitiedettä. Osaathan sä käyttää tietokonettakin, käytännössä sama asia pienellä kosketusnäyttöliittymällä.

      =DW=

      • opeteltu

        "Onistuuhan se jotenkuten töpöttelykynällä, mutta meitsin nakkisormille ilman sitä mahdottoman hankala käyttää."

        Siihenkin oppii.
        Ensin tuntui aika mahdottomalta kirjoittelu ja kirjoitusvirheitä tuli kaiken aikaa. Nyt hipaisukirjoittelu sujuu ilman töpöttelykynää.


      • ent.siivoojaparka
        opeteltu kirjoitti:

        "Onistuuhan se jotenkuten töpöttelykynällä, mutta meitsin nakkisormille ilman sitä mahdottoman hankala käyttää."

        Siihenkin oppii.
        Ensin tuntui aika mahdottomalta kirjoittelu ja kirjoitusvirheitä tuli kaiken aikaa. Nyt hipaisukirjoittelu sujuu ilman töpöttelykynää.

        Aluksi minunkin piti kääntää puhelin poikittain, että näkyi näppäimistö laajempana. Paksut sormet minullakin ollakseen naisen sormet. Nyt menee jo ihan hyvin senkin pienemmän kanssa, jos ei sormet vapise, silloin meinaa tullaa liikaa samaa kirjainta peräkkäin.


      • Älläri_

      • Älläri_ kirjoitti:

        Ymmärrätkö jotain näistä? Juuri tällaisia juttuja pelkään jos omistaisin älypuhelimen.

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kavala-kalasteluvirus-vie-pankkitunnuksesi-ei-voi-poistaa/dZGGY2U9?ref=iltalehti:c9e6&_ga=1.193997613.1608040249.1412722984

        Siihen löytyy helppo ratkaisu - älä käytä verkkopankkia kännykästä. Mä en ainakaan sitä tee, virhenäppäilyjen vaara on sen verran suuri.
        Toinen ratkaisu on, että ei klikkaa mitään epäilyttävää.


      • Anroid-pettää-aina
        hmp.f kirjoitti:

        Siihen löytyy helppo ratkaisu - älä käytä verkkopankkia kännykästä. Mä en ainakaan sitä tee, virhenäppäilyjen vaara on sen verran suuri.
        Toinen ratkaisu on, että ei klikkaa mitään epäilyttävää.

        Sama "ongelma" rahikaisella, en käytä kännykällä edes sähköpostia, ilmoituspiippauksista huolimatta. Maps on ainoa jota silloin tällöin seuraan kuin Hai optimisti-jollaa. En anna puhelimen edes päivittää itseään. Kerran ladattu ohjelmilla. Miksi ne siitä muuttuvat uusilla ja uusilla "päivityksillä"?
        Eipä ole puhelimet eikä tietokone nikotellut vaikka en anna päivittää.
        Toisekseen ja edelleen kun ei ole tarvetta muuhun kuin hieman surfata, käydä pankin sivulla ja sähköpostissa (jossa sielläkin klikkaan kaiken ylimääräisen mitä en ole pyytänyt tai ollut yhteydessä, suoraan roskakoriin. Ei ole tarvetta rakentaa piikkilanka-aitaa mediansa ympärille. Minulla ei ole edes virustorjuntaa. Jaa joku defender tässä olisi? Pitääkö sekin päivittää?
        Aluksihan anroidiakin kehuivat maasta avaruuteen. Mutta kuten joku ennakoi, että virusongelmia tulee, se on totisinta totta tänä päivänä. Taitaa olla yhtä isoissa ongelmissa kuin virusherkkä windows...
        Taidan integroida sieluni applelle :)


      • Anroid-pettää-aina kirjoitti:

        Sama "ongelma" rahikaisella, en käytä kännykällä edes sähköpostia, ilmoituspiippauksista huolimatta. Maps on ainoa jota silloin tällöin seuraan kuin Hai optimisti-jollaa. En anna puhelimen edes päivittää itseään. Kerran ladattu ohjelmilla. Miksi ne siitä muuttuvat uusilla ja uusilla "päivityksillä"?
        Eipä ole puhelimet eikä tietokone nikotellut vaikka en anna päivittää.
        Toisekseen ja edelleen kun ei ole tarvetta muuhun kuin hieman surfata, käydä pankin sivulla ja sähköpostissa (jossa sielläkin klikkaan kaiken ylimääräisen mitä en ole pyytänyt tai ollut yhteydessä, suoraan roskakoriin. Ei ole tarvetta rakentaa piikkilanka-aitaa mediansa ympärille. Minulla ei ole edes virustorjuntaa. Jaa joku defender tässä olisi? Pitääkö sekin päivittää?
        Aluksihan anroidiakin kehuivat maasta avaruuteen. Mutta kuten joku ennakoi, että virusongelmia tulee, se on totisinta totta tänä päivänä. Taitaa olla yhtä isoissa ongelmissa kuin virusherkkä windows...
        Taidan integroida sieluni applelle :)

        Päivitykset kantsis kyllä ottaa. Homma toimii silleen, että Microsoft (vaikkapa) keksii ohjelman, johon hakkerit pienen tutkinnan jälkeen löytää madonreiän, eli tietoturva-aukon, jolloin Micrsosoft tekee päivityksen ja tukkii reiän.
        Mä oon kyllä suojannut kaikki laitteet. En vaan uskalla muuta.
        Kyllä ne appleenkin vielä iskee! Nyt kun käyttäjäkunta on laajentunut.


      • Niin-moni-pettää

        Houmenta
        Aika ajoin tutkitutin tietokoneeni (ikäänkuin huvikseni) virus-scannerilla mutta f-securepa asensi samalla omia tutkiaan kovalevylle ja asentautui kuin vakioasukkaksi. Sepä hidasti monia toimintoja, joten poistin kaikki sen puljun muodokkeet.
        Win päivityshistoriastahan löytyy jokaiselta paljon sellaisia mitä ei tarvitse ja mitkä kannattaa poistaa ehdottomasti, etenkin nyt kun win10 yrittää tuputtautua joka raosta.
        Esimerkiksi KB 3140768 ja KB 3140743 kannattaa poistaa heti. Littyvät win10 juttuun.
        Win 8 puolella on muutama esimerkiksi 3022345, 3068708, 3075249 ja 3080149 mitkä päivitykset kannattaa poista.


      • Niin-moni-pettää kirjoitti:

        Houmenta
        Aika ajoin tutkitutin tietokoneeni (ikäänkuin huvikseni) virus-scannerilla mutta f-securepa asensi samalla omia tutkiaan kovalevylle ja asentautui kuin vakioasukkaksi. Sepä hidasti monia toimintoja, joten poistin kaikki sen puljun muodokkeet.
        Win päivityshistoriastahan löytyy jokaiselta paljon sellaisia mitä ei tarvitse ja mitkä kannattaa poistaa ehdottomasti, etenkin nyt kun win10 yrittää tuputtautua joka raosta.
        Esimerkiksi KB 3140768 ja KB 3140743 kannattaa poistaa heti. Littyvät win10 juttuun.
        Win 8 puolella on muutama esimerkiksi 3022345, 3068708, 3075249 ja 3080149 mitkä päivitykset kannattaa poista.

        Joo, nuo turvaa myyvät ovat samalla myyntifirmoja. Heidän intressit on vähän kakspiippuiset :) Kokeilin joskus ilmaista avast-ohjelmaa, ja ärsytti kun mainoksia tuuppas näytölle vähän väliä - "päivitä uuteen versioon nyt", joka maksoi saman verran kuin joku laadukkaampikin. Mutta on niitä hyviäkin ohjelmia, joiden toimintaa koneella ei huomaa mitenkään. Sitten kun olet maksanut niistä ;)
        Mua jotenkin kammottaa ajatus, että joku hakkeroisi mun konetta ja seuraisi missä liikun, mitä teen. Vaikka taitaa se suojallakin olla mahdollista...

        Sä oot oikeassa tuosta win10:stäkin. Kun 8 tuntia tein töitä tässä jonkun aikaa sitten että saisin sen torjuttua niin ettei ruvennut itsekseen asentumaan... poistin nuo päivitykset KBjne, piilotin koko kymppipäivityksen, poistin väliaikaistiedostot ja historiat. Arvaa mikä ikkuna näkyy taas ala-vasemmalla? *piip* <-sensuroitu


      • Niin-moni-pettää kirjoitti:

        Houmenta
        Aika ajoin tutkitutin tietokoneeni (ikäänkuin huvikseni) virus-scannerilla mutta f-securepa asensi samalla omia tutkiaan kovalevylle ja asentautui kuin vakioasukkaksi. Sepä hidasti monia toimintoja, joten poistin kaikki sen puljun muodokkeet.
        Win päivityshistoriastahan löytyy jokaiselta paljon sellaisia mitä ei tarvitse ja mitkä kannattaa poistaa ehdottomasti, etenkin nyt kun win10 yrittää tuputtautua joka raosta.
        Esimerkiksi KB 3140768 ja KB 3140743 kannattaa poistaa heti. Littyvät win10 juttuun.
        Win 8 puolella on muutama esimerkiksi 3022345, 3068708, 3075249 ja 3080149 mitkä päivitykset kannattaa poista.

        Täytyy muuten tarkistaa noita päivityksiä mitä lopuksi listasit, onko niitä, että kiitos siitä. Nyt aaaahurinko kutsuu :)


    • TURSUS

      Mitä muuta omistatte? Kertokaa ihmeessä jokainen, että kateus kasvaisi meissä.

      • Röhkirikas-kroisos

        Omistan koko Panaman. Ja Toivakka pariskunnan nenän edestä ostin Luxenburgin. Sekös niitä tohtorinhatuttaa niin maan monacosti. Taidan ostaa Monaconkin kun menen sinne F1 kisoihin kuukauden kuluttua. Matkapuhelimeksi ostan lippulaiva iPhonen kutos sarjalaisen ja takataskupuhelimeksi Samsung 7 mallin.
        Suomesta en omista mitään kun minulla ei ole täällä rahaa latiakaan. Viimeinenkin matkalaukullinen rahaa läksi merille Vuosaaren satamasta, määränpäänä Neitsytsaaret. Laukku on ollut matkalla vuoden. Kapteeni ilmoitti, että juhannukseen mennessä laukku on perillä. Sitä ei tiedä onko se täysi enää? Miehistö on venäläinen ja juopottelevaa sorttia.


      • mummo_vaan
        Röhkirikas-kroisos kirjoitti:

        Omistan koko Panaman. Ja Toivakka pariskunnan nenän edestä ostin Luxenburgin. Sekös niitä tohtorinhatuttaa niin maan monacosti. Taidan ostaa Monaconkin kun menen sinne F1 kisoihin kuukauden kuluttua. Matkapuhelimeksi ostan lippulaiva iPhonen kutos sarjalaisen ja takataskupuhelimeksi Samsung 7 mallin.
        Suomesta en omista mitään kun minulla ei ole täällä rahaa latiakaan. Viimeinenkin matkalaukullinen rahaa läksi merille Vuosaaren satamasta, määränpäänä Neitsytsaaret. Laukku on ollut matkalla vuoden. Kapteeni ilmoitti, että juhannukseen mennessä laukku on perillä. Sitä ei tiedä onko se täysi enää? Miehistö on venäläinen ja juopottelevaa sorttia.

        Kerrankin joku kirjoittaa täällä rehellisesti. Tule useimmin vierailemaan tänne valehtelijoiden klubiin röhkirikas-kroisos.


      • Röhkirikas-kroisos

        Saatanpa tullakin jahka rahoiltani ehdin.
        Nyt ajattelin vaihtaa maisemaa ja lähteä kävelemään R-kioskille kun limusiini ja kuski missä lienevätkin.


      • rahaa-on-

        Minä ajattelin kirjoittaa hänelle, joka suri sitä, että Suomi myydään yksityisille, että ostanpa pois. Jonkun suonlaidan, vaikka Konnunsuon, voin jättää hänelle perinnöksi.

        Mutta minulla on vanha Nokialainen ja kiireesti aijon hankkia niitä lisää, sillä minulla on sellainen "härpäke", jonka sain lapsen lapseltani, koska sillä voi ottaa kuvia. Nyt huomasin, että eihän minulla ole johtoa, jolla saisin niitä nettiin ja missään ei myydä niitä, tai ainakaan siellä, mistä niitä kyselin.

        Tuskalla ja vaivalla olen oppinut sillä soittamaan, mutta se vastaus olikin jo vaikeampi. Voi hiivatin hipaisut, että mistä yleensä löytää haluamansa, joten en ole viitsinyt edes opetella.

        Puhelinta en yleensä pidä mukana missään, josta lapseni on vihainen, koska olen heillä yleensä silloin, kun hän on poissa, mutta lisäohjeita hän vain antaisi, mitä täytyisi vielä tehdä!:)

        Hieman on alkanut tehdä mieli läppäriä, josta voisi katsella menneitä telkkariohjelmia ja voisi löhöillä vain sängyssä, mutta ehkä sekin on parempi, että nousen ylös ja katselen tästä pöytä koneeltani.

        Sitäpaitsi saiturina en halua maksaa puhelinkuluja yhtään lisää, koska en niitä lisäominaisuuksia tarvitse, sillä kuinka minä sen Suomen ostaisin, jos tuhlaisin rahani "turhuuksiin"?:)


    • DDDDD__--

      Miljoona-tilejä ulkomailla.

    • gorbamalli

      Lumia 635 on älypuhelin, ja olen ollut tyytyväinen, jolla myös surfailen netissä lukien lehtiä yms. Vanhassa nokialaisessa on prepaid-liittymä, joka oli mukana etelänmatkalla, mutta dna-liittymä ei pelannut aina.
      Seuraavalle ulkomaanmatkalle otan älypuhelimen mukaan, koska ilmaisia wifiä löytyy riittävästi.

    • Erikson a 1018 s
      160 merkkiä tilaa kirjotella ,akku alkaa vetelemään viimeisiä .

      • Klenkkaava-klapi-kapula

        Elikkä alkaa mennä ontuvan-Erikssonin puolelle sun luuri.
        Eikös se ole muuten Sony nykyään?


    • Nakkisormi

      Hommasin juuri Lumia 640:n, kun sadalla eurolla sai. Vajaan viikon ollut. Aluksi kirosin hankintaani, koska käyttöönotto tuntui tosi vaikealta ( kuten Microsoft-tili ). Mutta kun sitä jaksaa näpelöidä, aina oppii uutta. Vielä on opittavaa. Tallennettuihin numeroihin soitto onnistuu, mutta mistä löytyy valintanäppäimistö jonkin uuden numeron yhteyteen.
      Ms-kaupassa on vaikka mitä sovelluksia tarjolla. Hommasin tämän, kun on kuulemma iäkkäämpien 'suosiossa'? Kosketusnäyttökynä on kyllä tarpeen ainakin näin aluksi tällaiselle nakkisormiselle.

      • Vaatii-harjoitusta

        Kyllä se valintanäppäimistökin sieltä tupsahtaa näkyviin kun aikansa tököttelee :D
        Helppo se on kun salat aukeavat lopulta. Tiedä vaikka Bill Gates palkkaisi sinut Microsoftille kun harjaannut hyväksi.


      • Nakkisormi

        Kyllähän se varmaan sieltä jostain putkahtaa esille?. Mutta tosi asia on kyllä sekin, että ollaan menty kyllä takapakkia melko paljonkin 'tavallisen puhelun' tekemiseen. Ennen lankapuhelimella, jossa oli pikavalinnat sait soitettua tutulle pelkästään nostamalla luurin ja painamalla ko. henkilön painiketta. Tuli vain tämäkin puoli mieleen tästä asiasta.
        Älkää vain ehdottako lankapuhelimen takaisin ottamista! Eikä sitä onneksi enää saakaan.


      • ö-Öö
        Nakkisormi kirjoitti:

        Kyllähän se varmaan sieltä jostain putkahtaa esille?. Mutta tosi asia on kyllä sekin, että ollaan menty kyllä takapakkia melko paljonkin 'tavallisen puhelun' tekemiseen. Ennen lankapuhelimella, jossa oli pikavalinnat sait soitettua tutulle pelkästään nostamalla luurin ja painamalla ko. henkilön painiketta. Tuli vain tämäkin puoli mieleen tästä asiasta.
        Älkää vain ehdottako lankapuhelimen takaisin ottamista! Eikä sitä onneksi enää saakaan.

        Saa

        Olemassa perinteisen lankapuhelimen tapaisia gsm-puhelimia. Loispummieläkeläiset niitä ostelee vielä toistaiseksi. Siis normaalin lankapuhelimen näköinen puhelin, jossa numeronäppylät, lankaluuri ja sähköjohto töpseliin(ei siis puhelinjohtoa). Isoja numeronäyttöjä.

        Lisävarusteena huonokuuloisille lisäkaiuttimia ja sokeille vilkkuvaloja. Siis jos soi, hokaa. Tosin en oikein tajua, mitä kuuro tekee puhelimella, tai sokea vilkkuvaloilla :DDD

        =DW=


      • ent.siivoojaparka
        ö-Öö kirjoitti:

        Saa

        Olemassa perinteisen lankapuhelimen tapaisia gsm-puhelimia. Loispummieläkeläiset niitä ostelee vielä toistaiseksi. Siis normaalin lankapuhelimen näköinen puhelin, jossa numeronäppylät, lankaluuri ja sähköjohto töpseliin(ei siis puhelinjohtoa). Isoja numeronäyttöjä.

        Lisävarusteena huonokuuloisille lisäkaiuttimia ja sokeille vilkkuvaloja. Siis jos soi, hokaa. Tosin en oikein tajua, mitä kuuro tekee puhelimella, tai sokea vilkkuvaloilla :DDD

        =DW=

        Ihan sitä samaahan ne kuurot tekevät puhelimella kuin kuulevatkin ihmiset. Soittavat ja vastaanottavat puheluja.
        Niitten puhelut menevät vain tekstipuhelukeskuksen kautta, missä puhelun välittäjä lukee kuuron kirjoittaman tekstin kuulevalle ja tekstaa kuulevan rupattelut kuurolle. Eiköhän ne vilkkuvalot ole enemmän kuuroja kuin sokeita varten.
        Eipä silti, näkee ne näköjään sokeatkin. Meillä kävi aikoinaan sokea pianonviritäjä, joka aukaisi pianon kannen ja sanoi: "nu ska vi se" ja ennenkuin edes enempiä kopeloi sanoi sen aivan oikein olevan suomalainen Hellas.


      • ö-Öö
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ihan sitä samaahan ne kuurot tekevät puhelimella kuin kuulevatkin ihmiset. Soittavat ja vastaanottavat puheluja.
        Niitten puhelut menevät vain tekstipuhelukeskuksen kautta, missä puhelun välittäjä lukee kuuron kirjoittaman tekstin kuulevalle ja tekstaa kuulevan rupattelut kuurolle. Eiköhän ne vilkkuvalot ole enemmän kuuroja kuin sokeita varten.
        Eipä silti, näkee ne näköjään sokeatkin. Meillä kävi aikoinaan sokea pianonviritäjä, joka aukaisi pianon kannen ja sanoi: "nu ska vi se" ja ennenkuin edes enempiä kopeloi sanoi sen aivan oikein olevan suomalainen Hellas.

        Pitää kertoa. Kirjoittanut kai joskus ennenkin.

        Mulla oli aikanaan syntymäkuuro työkaveri. Aika pian oppi, ei kuurolle kannata huutaa, ei se kuule kuitenkaan. Pari vuotta tehtiin töitä kimpassa, erinomainen yhteistyö. Tyyppi oli pirun hyvä lukemaan huulilta, puhui hyvin. Meitsikin kai vähän opetteli. Mulla oli usein korvakuulokeet ja kuuntelin musaa. Muut ihmetteli touhua, mutta ihan hyvin onnistui kommunikaatio, joskus piti kirjoittaa, tai piirtää, ei sen kummempaa komunikaatio ongelmaa.

        Kundi meni naimisiin silloin. Pokas mimmin diskosta. Kuuro mimmi. Joku tietenkin ihmettelee tota diskoa, kuurot tuntee rytmin, matalat taajuudet. Ne varmaan aika rauhallinen pariskunta naapureille, viittomakielellä kun riitelee, ei siitä paljoa ääntä tule :D

        Kuurojenpuhelin vanha vitsi. Kehittyi silloin, kun värinähälytykset tuli markkinoille. Eihän se kuuro voi kuulla, kun puhelin soi....

        =DW=


      • puhuiko-hyvin
        ö-Öö kirjoitti:

        Pitää kertoa. Kirjoittanut kai joskus ennenkin.

        Mulla oli aikanaan syntymäkuuro työkaveri. Aika pian oppi, ei kuurolle kannata huutaa, ei se kuule kuitenkaan. Pari vuotta tehtiin töitä kimpassa, erinomainen yhteistyö. Tyyppi oli pirun hyvä lukemaan huulilta, puhui hyvin. Meitsikin kai vähän opetteli. Mulla oli usein korvakuulokeet ja kuuntelin musaa. Muut ihmetteli touhua, mutta ihan hyvin onnistui kommunikaatio, joskus piti kirjoittaa, tai piirtää, ei sen kummempaa komunikaatio ongelmaa.

        Kundi meni naimisiin silloin. Pokas mimmin diskosta. Kuuro mimmi. Joku tietenkin ihmettelee tota diskoa, kuurot tuntee rytmin, matalat taajuudet. Ne varmaan aika rauhallinen pariskunta naapureille, viittomakielellä kun riitelee, ei siitä paljoa ääntä tule :D

        Kuurojenpuhelin vanha vitsi. Kehittyi silloin, kun värinähälytykset tuli markkinoille. Eihän se kuuro voi kuulla, kun puhelin soi....

        =DW=

        syntymäkuuro....puhui hyvin???

        Tunnen syntymäkuuron, mutta ei hän oppinut puhumaan hyvin. Tosin huulilta ja ilmeistä luki hyvin ja tiesi mistä on puhe.

        Nykyisen teknologian avulla pärjää hienosti. Muistan, kun heillä oli kotona puhelimessa ja ovikellossa valohälytin. Oven tietenkin huomasi avata ja luurin nostaa vaikka pöydälle, kunnes vanhemmat ehtivät vastaamaan.


      • ö-Öö
        puhuiko-hyvin kirjoitti:

        syntymäkuuro....puhui hyvin???

        Tunnen syntymäkuuron, mutta ei hän oppinut puhumaan hyvin. Tosin huulilta ja ilmeistä luki hyvin ja tiesi mistä on puhe.

        Nykyisen teknologian avulla pärjää hienosti. Muistan, kun heillä oli kotona puhelimessa ja ovikellossa valohälytin. Oven tietenkin huomasi avata ja luurin nostaa vaikka pöydälle, kunnes vanhemmat ehtivät vastaamaan.

        Puhui hyvin.

        Vanhemmat ja muu jengi oli tehneet kai kovasti töitä asian eteen. Oikeastaan suurin ongelma oli volyymi. Kaveri ei aina osannut arvioida muuta meteliä ja saattoi joskus karjua kurkkusuorana hiljaisessa tilassa. Olihan se välillä koomista, siihenkin tottui.

        Sellainenkin hauska yksityiskohta. Meillä oli radio työtilassa, hyllyllä. Joka ikinen päivä kaveri muisti töistä lähtiissään käydä kädellä kokeilemassa kaiuttimen edestä, että radio ei jää päälle.

        Mun käsityksen mukaan se eleli samalla lailla kuin muutkin. Ainoa erikoisvaruste, mikä oli käytössään, oli auton vänkärinpuolimmainen peili. Ajokortissa maininta, koska kuuro, autossa oltava peilit kummallakin puolella.

        Aistivammisilla kehittyy muut aistit korvaamaan puuttuvaa aistia. Kaveri oli äärettömän tarkkanäköinen. Sille oli siitä suurta hyötyä töissä. Se kyllä hokas pienimmätkin asiat, todella tarkkaa työtä. Mun mielestä sille kuurous oli enenpi vahvuus siinä työssä.

        Just oli ohjelma, missä oli kundi, jolla kuuloimplantti. Siis aivoihin asennettu vehje, jonka kautta se pystyi aistimaan ääniä kuulokojeen kautta. Oli jokin lentopallourheilija. Meinasi, siinäkin hommassa kuuroudesta hyötynsäkin. Peleissä joskus kovakin meteli, valmentajan huudot jne saattaa jäädä kuulumatta. Mutta kun kundi tarkkaavainen se sai luettua infoa huuliluvulla, vaikka muut eivät ehkä kuulleetkaan asiaa.

        Että mitenkä sen nyt minkäkin asian ottaa.

        =DW=


    • piilosil

      Tökkäse sitä luurin kuvaa, niin pitäs alkaa näkymään numeroita.

    • Vanhan Nokian puhelimen omistan, uutta en ole edes ajatellut. Kaikilla mamuilla näkyy olevan uudet ja hienot, myös kaikilla kerjäläisillä -melko uusia autoja.

      • Hiplu-hoitaa-homman

        Pistä paremmaksi p*rkele sä olet miljonääri ja miljonäärillä pitää olla Hiplut viimeisen päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe