Uppoumarunkoinen plaanari ?

morespeed

Luin lehdestä jutun jossa uppoumarunkoisesta veneestä oli tehty plaanaava. Runkoon oli lisätty erikoislisäsiivet joilla oli saatu yli 30 knots nopeuksia.
Mielellään kuulisin lisää jos jollain on kokemusta aiheesta, miten erikoislisäsiivet on rakennettu ? Paljonko tuli lisää knotseja ?

24

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vauhtiavauhtia
      • morespeed

        Veneessä ei ole erikoislisäsiipiä, nopeus saadaan järjettömällä koneteholla, ei jatkoon.


      • såusåuhaiper

        Oiskohan jossain oikein erikoislisäsiipitehdas, josta voisi tilata omaan veneeseensä erikoislisäsiivet? Ei siis mitä tahansa hottisensiipiä vaan ihka-aidot erikoislisäsiivet. Kenties vielä pienestä lisämaksusta erikoishyperlisäsiivet, keskisuuresta lisämaksusta erikoissuperduperlisäsiivet ja erikoislisäsuperduperlisämaksusya erikoishyperjymylisäsiivet erikoismaagisilla megakärkibätmänevillä?.!


      • morespeed
        såusåuhaiper kirjoitti:

        Oiskohan jossain oikein erikoislisäsiipitehdas, josta voisi tilata omaan veneeseensä erikoislisäsiivet? Ei siis mitä tahansa hottisensiipiä vaan ihka-aidot erikoislisäsiivet. Kenties vielä pienestä lisämaksusta erikoishyperlisäsiivet, keskisuuresta lisämaksusta erikoissuperduperlisäsiivet ja erikoislisäsuperduperlisämaksusya erikoishyperjymylisäsiivet erikoismaagisilla megakärkibätmänevillä?.!

        Eipä nyt ruveta pelleilemäään, juttu löytyy Canadian Special Boats sivustolta. Erikoislisäsiipi näyttää lisäävän nopeutta merkittävästi, tällä voisi saada perusfiskarin kulkemaan yli 30 knots!!


      • Joakim1
        morespeed kirjoitti:

        Veneessä ei ole erikoislisäsiipiä, nopeus saadaan järjettömällä koneteholla, ei jatkoon.

        Tuossahan on koko pohja modifioitu vastaamaan liukuvaa venettä. Kun lähtökohta on kuitenkin varsin huono suurille nopeuksille (paino, perusrunkomuoto, akseliveto, painopiste jne jne.), teho tarvitaan "järjettömästi" siis selvästi enemmän kuin vastaavassa alun perin liukuvaksi suunnitellussa perävetolaitteella tai sisäperällä varustetulla.

        30 solmua on fiskarille jo todella paljon eli vaatii "järjettömästi" tehoa. 20 solmua vielä voi onnistua kohtuullisilla tehoilla ja hyvin suunnitelluilla kantotasoilla. Silloin veneestä tehdään lähinnä puoliliukuva. Vaikkapa 80-luvulla aika yleinen Kulkuri 30 L/T kulki 78 hv koneella n. 20 solmua, mutta painoakin oli vain 1700 kg. Lisätasoilla ja suuremmalla koneella yksi tuollainen kulki lähes 30 solmua.


    • OnTehtykin

      Teknisesti ei ole kovin haastava homma laittaa taakse molemmille puolille siivekkeet ja niihin säädettävät trimmilevyt. Kyse on vain siitä, että perään saadaan enemmän nostetta ettei se painu alaspäin potkurin työnnön kasvaessa.

      Hyvä ä ajettavaa veneestä ei tule kuin sattumalta, mutta onhan kiva lelu. Tiedän, että tuollainen on Suomessa tehty ja fiskarille on saatu vauhtia yli 30 kn. Ajettavuus ei ole täydessä vauhdissa ihan kohdillaan, mutta liuk'usa voi ajaa mainiosti.

    • dmdmdlddm

      Jos haluaa plaanaavan veneen, osta liukuvarunkoinen vene. Fiskarin virittelyt kantotasoilla ja ylisuurella koneella tuppaavat päättymään siihen että jotain hajoaa ja korjaaminen ei ole mielekästä. Esim. runkoon vaikuttaa aivan eri voimat jos ajetaan 6-7 solmua tai 20-25 solmua.

      • pärrefiskariÅland

        Perusrakenne ja materiaalivahvuudet fiskarissa, sekä plaanavassa veneessä on aikalailla sama luokkaa, niin kyllä se fiskari kasvaneita nopeuksia sietää.


    • raunoks

      Miksi niin pitäisi tehdä. Plaanaavia veneitä on jo riittävästi. Jos haluaa, sellaisen niin hankkii. Puoliliukuvat on sitten luku sinänsä.

      • menosbrum

        Koska aina se jotain kateelista kädetöntä kismittää :-)


      • EiVaihtoehto

        Taso viritetyllä meriläisellä käyttökelpoinen nopeusalue on koko alue. Kun taas puhtaasti liukuvan käyttöalueesta puuttu 7-17 solmun alue jota tarvitaan miellyttävään laineessa ajoon. Poikkeuksia toki on liukuvissa ja ne yleensä muistuttaa käytöseltään puoliliukuvia.


    • max5knots

      Uppoumarunkoisesta ei saa plaanaria kuin koneteholla.

      Jos laitat uppoumarunkoiseen "siivet", niin ne jarruttavat liikkumista uppoumanopeuksilla. Kun runkonopeus alkaa ylittyä lisääntyy tehon tarve huomattavasti ja vene alkaa nousta aallonpohjasta aallon harjalle ja harjan yli. Lisäsiivet helpottavat tätä nousemista, mutta lisäävät tehontarvetta samassa suhteessa. Jos konetehoa on riittävästi voi ajatella asentavansa perään kantopinnan, joka estää perän painumisen veneen alkaessa nousta aallon päälle. Kantopinta tosin jarruttaa menoa, mutta riittävällä koneteholla se estää tehokkaasti perän painumisen alas.
      Kun sitten tuollainen uppoumarunko saadaan sitten liukuun putoaa tehon tarve. Toisaalta uppoumarunkoista ei koskaan saada kunnolla liukuvaksi , ellei pohjan pyöreää muotoa muuteta. Liukuva uppoumarunkoinen pohjan muoto on varsin mielenkiintoinen ajettava, sillä virtauksen aiheuttamaa vakautumista ei ole. Kantosiivet tietenkin vakauttavat, mutta niiden kanssa ei ajeta uppoumanopeuksilla ja pienellä konteholla.
      Myy veneesi ja osta plaanaava, jos nopeus kiinnostaa.

      • speedless

        Siehän vasta sälli olet.
        Juttusi on ilmiselvästi "höpäjää nushimisesta handuun hakkamisen kokemuksella" tasoa.

        T: fiskari 140hv/23knots


      • max5knots
        speedless kirjoitti:

        Siehän vasta sälli olet.
        Juttusi on ilmiselvästi "höpäjää nushimisesta handuun hakkamisen kokemuksella" tasoa.

        T: fiskari 140hv/23knots

        No kerro miten olet tehnyt uppoumarunkoisesta fiskarista plaanarin? Katsoaan sitten kumman käsissä on känsiä.


      • speedless
        max5knots kirjoitti:

        No kerro miten olet tehnyt uppoumarunkoisesta fiskarista plaanarin? Katsoaan sitten kumman käsissä on känsiä.

        Laminoin vesilinjan puolesta puolesta välistä perään päin voimakkaat palteet 15cm vesilinjan alapuolelle.
        Vaihdoin akselin 30mm>35mm. Potkuri muuttui nelilapaiseksi high skewksi. Kytkin vaihtui järeempään, sekä välitysvaihtui, niin että potkuriakseli pyörii parituhatta varvia @VOT.


      • 151328
        speedless kirjoitti:

        Laminoin vesilinjan puolesta puolesta välistä perään päin voimakkaat palteet 15cm vesilinjan alapuolelle.
        Vaihdoin akselin 30mm>35mm. Potkuri muuttui nelilapaiseksi high skewksi. Kytkin vaihtui järeempään, sekä välitysvaihtui, niin että potkuriakseli pyörii parituhatta varvia @VOT.

        Eihän tuo ole enään uppoumarunkoisen veneen pohja. Olet muuttanut pohjan liukuvaksi.


    • karifisk

      Uppoamarunkoisen veneen nopeus on riippuvainen vesilinjan pituudesta. Elikkä jos vesilinja on 7 metriä veneen nopeus on vähän alle 7 solmua. Tähän nopeuteen päästään tyynellä kelillä suhteellisen pienellä teholla mutta kovassa aallokossa tehoa tarvitaan enemmän. Jos haluat fiskarisi kulkevan yli runkonopeuden runko on muutettava puoli- tai kokonaan liukuvaksi. Se onnistuu lisäämällä pohjaan liukulistat ns. "sukset". Listoilla ehkäistään perääpainumasta alas ja autetaan rungon nousemista liukuun.
      Nopeita fiskareita liikkuu vesillä, mutta ne eivät ole enään uppoamarunkoisia pohjan muodoltaan.

      • BeenThereDoneThat2

        Riittää, että rungon takaosaan laitetaan siivekkeet ja konetehoa nostetaan. Rungon muoto on edelleen uppiksen, mutta veteen koskeva alue ei ole. Näitä todellakin on, mutta en ihan ymmärrä miksi...


      • karifisk

        Jos ajatellaan tavalista pyöreäpohjaista 7m fiskaria, jolla on konetehoa 10hv molemminpuolin, niin sen saaminen puoliplaanariksi siivekkeillä vaatii konetehon kolminkertaistamisen. Konepukki ja painelaakeri ovat tällöin alimitoitettuja. Jos fiskari halutaan saada vielä liukuun niin tehoa tarvitaan vielä huomattavasti enemmän. Tavallinen uppoumaveneen pohjanmuoto ei enään muutenkaan riitä.
        Kaikkissa "liukuvissa liukuvissa uppoumarunkoisissa" on nousulistat ja niiden pohjan on muutoinkin jo valmiiksi suunniteltu liuknopeuksille.
        Tavallisen fiskarin rakenteet eivät kestä. Konepukki, paineasetelma, akseli ym osat menevät uusiksi. Lisäksi tarvitaan tehokkaampi kone, joten homma menee täysin kannattamattomaksi. Paljo halvempaa on myydä uppoumarunkoinen fiskari pois ja ostaa samantasoinen puoliplaanari.

        Nimimerkkisi perusteella olet tuon muutoksen tehnyt. Kerro veneesi malli ja siihen tehdyt muutokset, niin arvioidaan minkälainen viritys on kyseessä.


      • KiitosAvusta
        karifisk kirjoitti:

        Jos ajatellaan tavalista pyöreäpohjaista 7m fiskaria, jolla on konetehoa 10hv molemminpuolin, niin sen saaminen puoliplaanariksi siivekkeillä vaatii konetehon kolminkertaistamisen. Konepukki ja painelaakeri ovat tällöin alimitoitettuja. Jos fiskari halutaan saada vielä liukuun niin tehoa tarvitaan vielä huomattavasti enemmän. Tavallinen uppoumaveneen pohjanmuoto ei enään muutenkaan riitä.
        Kaikkissa "liukuvissa liukuvissa uppoumarunkoisissa" on nousulistat ja niiden pohjan on muutoinkin jo valmiiksi suunniteltu liuknopeuksille.
        Tavallisen fiskarin rakenteet eivät kestä. Konepukki, paineasetelma, akseli ym osat menevät uusiksi. Lisäksi tarvitaan tehokkaampi kone, joten homma menee täysin kannattamattomaksi. Paljo halvempaa on myydä uppoumarunkoinen fiskari pois ja ostaa samantasoinen puoliplaanari.

        Nimimerkkisi perusteella olet tuon muutoksen tehnyt. Kerro veneesi malli ja siihen tehdyt muutokset, niin arvioidaan minkälainen viritys on kyseessä.

        Kiitos avusta, mutta en tarvitse sen enempää huomiota kuin sinun apuasikaan. Moottoritehon nostaminen oli alakanttiin ja samalla tietenkin muuttui koko voimalinja.

        Hinta ei ole näissä asioissa määräävä tekijä eikä kukaan ota uutta fiskaria ja uutta moottoria. Suhatudut selvästi epäillen koko hommaan. Se on sinun oikeutesi muttei muuta asian laitaa mihinkään.


      • karifisk
        KiitosAvusta kirjoitti:

        Kiitos avusta, mutta en tarvitse sen enempää huomiota kuin sinun apuasikaan. Moottoritehon nostaminen oli alakanttiin ja samalla tietenkin muuttui koko voimalinja.

        Hinta ei ole näissä asioissa määräävä tekijä eikä kukaan ota uutta fiskaria ja uutta moottoria. Suhatudut selvästi epäillen koko hommaan. Se on sinun oikeutesi muttei muuta asian laitaa mihinkään.

        Suhtaudu epäillen hommaan, sillä tiedän niitä tehdyn eri tavalla onnistuen. Yleensä ratkaisut evät ole nostaneet veneen arvoa vaan päivastoin. Lisäksi monet ovat jopa vaarallisia heikkojen rakenteidensa takia. Tiedän fiskarin, jossa konepukki repesi irti pohjasta suuremman koneen väännön takia. Tosi vene oli jo vanha. Tosin uusiin näitä virityksiä ei juuri kukaan ala tekemään.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miten oman virityksen olet toteuttanut vai onko se vain päiväuntasi. Olisit kertonut veneestä ja kustannuksista, niin asiaa voisi suhteuttaa veneen vaihdon kustannuksiin. Lähes aina on taloudellisesti kannattavampaa vaitaa vanha fiskari saman tasoiseen vanhaan puoliplaanariin kuin alkaa tekemään vanhasta nopeampaa.
        Lisäksi nykyjään veneen rekisteröinti voi tulla mahdottomaksi, sillä trafilla on vähän eri vaatimukset kuin vanhalla venerekisterillä, johon pystyi rekisteröimään minkä tahansa kelluvan kikottimen.
        Jokainen saa tietenkin tehdä ihan niin kuin katsoo parhaaksi, mutta yleensä kannattaa miettiä asioita ennen kuin alkaa hölmöillä.


      • Palleah

        Taas täällä kirjoitetaan mitä mieleen juolahtaa ilman todellisuuden tajua. Pellinkiläinen ja sen tyyppiset kulkevat lähes 20 solmua ilman mitään tasoja ja runko on aivan puhdas uppoumarunko pyörein muodoin.


      • venerotta

        Teknisesti yksi kehittyneimpiä veneen pohjan muotoja on Seiskari 242cc:ssä.
        Akseli kulma on melko suuri, jolloin tulee suurehko pohjaevä.
        100 hv:lla ja tyhjällä veneellä saavutetaan 20 solmua.
        Hyvä vene on myös Albatross, jonka pohjalla VTT teki kokeita. Se ei ole yhtä nerokas, mutta hyvä " puoliplaanari " 12 solmulla. Sunmaarin 9000 on myös nopea akselivetoinen, mutta ei enää lähelläkään uppoumarunkoista.


      • porrasperä

        Isommissa Korsö veneissä myös suunniteltu kantava perä vaikka ns uppis vene muuten. Ihan liukua menevät....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe