Syvyyden lähteillä

siilimuori3

Onko koskaan elämässä tullut eteen sellainen asia et jos et itse ymmärrä pysähtyä, eteesi tuee sellainen asia joka pakottaa pysähtymään? Tavallaan niin kuin tilauksesta?
Elämän suunta kääntyy tai ainakin hetkeksi mene eri teille? Ja oliko se huono vai hyvä asia pitkässä juoksussa?

77

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomenta Dalan rannoilta jossa tänä iltana katsellaan vappukokkoa ja ilotulitusta muiden kyläläisten kanssa.
      Kyllä minulle varmaan tuo eka (tähän saakka ainoa) infarkti oli sellainen kokemus joka pysäytti, laittoi ajattelemaan oma kuolevaisuutta ja miten nyt tästä eteenpäin, mutta kun eka trauma siitä (ja masennus) meni ohi niin elämä palasi suunnilleen samoille uomille. Ainoostaan vaan että juoksen hiljempaa ja pidän nitrospraypullo aina mukana.
      Nyt taas se että minussa asuu eräänlainen tarve muuttaa suuntaa, uudistaa näkymiä, vaihtaa paikkaa ei ole minkään erityisen tapahtuman aiheuttamaa. Uudistuminen on minulle voiman lähde; pienempikin muutos ja esimerkiksi vain pitempi matka, jossa perspektiivit muuttuvat ja näen muiden ihmisten elämää heidän kantiltaan, miten he tekevät ratkaisuja ja mitkä heidän elinehtonsa ovat on minulle uudistumisen ja voiman lähde.
      (Tää nyt oli ehkä vähän asian vierestä. Hyvää vappua :)

      • siiöimuori3

        Sellainen muutos mitä itse haluaa on alun alkaen toivottava. Muutoksen halu voi olla olemassa. Totettamiseen voidaan tarvita joku äkkipysäys.


    • Älä itketä! On, useinkin. Pahin oli, kun tajusin että poikani viilteli itsensä. Se oli masennukseni ja monen vuoden koulukiusaamisen yhteissumma. Ei riittänyt että hoidin heitä ja olin paikalla, ja huusin kuin palosireeni kun toinen teki vääriä asioita. Piti opetella olla Läsnä, Elää eikä vaan olla hengissä. Ja olla lempeä silloinkin kun toinen ei välttämättä sitä ansainnut. Vaikka toivon ettei ikinä oltais tultu siihen pisteeseen, niin silti siihen herääminen on pelkästään positiivista. Sain tilaisuuden kasvaa.
      On niitä muitakin ollut, mutta tuo oli ehkä suurin.
      Sitten on ollut sellaisiakin, kun jotain on tapahtunut enkä vaan ole voinut asialle mitään. Se on ollut tuskaista niin kauan kun taistelee vastaan, ja olen uskon että sillä tavalla ihminen murtaa ittensä. Tulee kaikkea hiustenrepimisoireita, ja itsesääliä, ja tunne että tässäkö mun pitää uhrata itseäni. Kun alistuu ja hakee vaan uutta lähestymistapaa, saa heti mielenrauhan. Kasvua sekin? Vaikkei niin dramaattista.

      • siilimuori3

        Lasten isot hankaluudet saavat vatsalaukunkin kääntään ylösalaisin.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Lasten isot hankaluudet saavat vatsalaukunkin kääntään ylösalaisin.

        Niissä varsinkin joutuu peilin eteen, ja oman navan kaivaminen tulee tutuksi.
        Olen monta virhettä tehnyt elämäni aikana, mutta niistä kärsin vain itse. Tästä kärsi oma lapseni. Opinpa ainakin myöntämään, että en todellakaan ole täydellinen :/


    • Läheisten sairaudet ja lopulliset menettämiset ovat pysähdyttäneet. On saanut nöyrästi ottaa lusikan käteensä ja hyväksyä vaan, että en kaikkeen pysty en kaikkea osaa, kuuntele ja ole vain vierellä. Toisaalta ne ovat avanneet ihan omituisia uusia asioita, joita ei osannut lainkaan omalla kohdalle ajatella, esimerkiksi paikkakunnan vaihdoksia.
      Kun aikoinani olin syvimmässä murheenlaaksossani, niin sain puhelinsoiton ja pyydettiin töihin. Henkilö, joka pyysi työparikseen ei aavistanut mitään elämäntilanteestani. Ihan kuin joku olisi tiennyt, että nyt tuolle tuo narunpää, johon saattaisi edes hennosti tarttua.
      Hyviä asioita ja nekin ihmissuhteisiin liittyen, pieni hetki ja kaikki on muuttunut. Suunnittelin muinoin missä ja miten järjestelen yksinäisen vanhanpiianelämäni ja sitten yksi ainoa hetki ja kaikki meni ihan sikin sokin. Ei ollut minkäänlaista tilausta. Pysähtymisen paikka se on hyvänkin edessä.

      • siilimuori3

        Aivan, suunnattomat ilot kuin surutkin saavat aikaan muutosta elämässä tai pakottavat muuttamaan.


      • Elämisenedellytys

        Vai muuttumaan ?


      • siilimuori3
        Elämisenedellytys kirjoitti:

        Vai muuttumaan ?

        Muuttamaan suuntaa ja arvojärjestystä. Arvottamaan elämää uudelleen. Ja usein toivottavasti itseään tyydyttävämpään suuntaam varsinkin sen jälkeen kun näistä elämän kuohuista on selvitty.


    • Kuin-helminauhaa

      Pohjaluonteeltaan ihminen on utelias ja kokeilun haluinen ja siksi tulee valinneeksi sellaisiakin teitä, jotka päättyvät umpiseinään. Pitäisi vaan muistaa antaa mielikuvituksensa laulaa, että olisi olemassa jonkinlainen varatie, sivupolku mihin kääntyä, ettei jää sen seinän eteen pällistelemään, että miten nyt?
      Valitettavasti se ei aina onnistu kun se seinä saattaa tulla kuin puun takaa, tosi yllätyksenä. Kaikkeen ei ihminen pysty varautumaan. Elämä on loputon suo ja selviäminen kuivalle ja kuivana on enää kiinni kunkin yksilöllisyydestä mitä paukkuja hänestä löytyy?

      • siilimuori3

        Joskus tulee mieleen et tarvitsiko ihminen jonkun mullistuksen älytäkseenuuttaa suuntaa.


      • Jämähtäneittenseurakunta

        Suurin osa tavallisista immeisistä tarvitsee herätyksen, jonkun kolahduksen, jotta ajattelu pääsee alkuun. Jos pääsee, toivotaan. Vain valveutuneet ja valaistuneet yksilöt ymmärtävät ilman "mullistuksia" että suuntia tulee aina välillä vaihdella. Niin ajatuksen kuin monen muunkin elämään liittyvän aiheen.

        Suurin osa taviksista pitää sitä valitettavasti takin kääntönä ja se on paha asia, pahin kaikista jos muuttaa ajatuksen suuntaa, asennetta, vaihtaa puoluetta, puolisoa ... tai kampausta.


      • silimuori3
        Jämähtäneittenseurakunta kirjoitti:

        Suurin osa tavallisista immeisistä tarvitsee herätyksen, jonkun kolahduksen, jotta ajattelu pääsee alkuun. Jos pääsee, toivotaan. Vain valveutuneet ja valaistuneet yksilöt ymmärtävät ilman "mullistuksia" että suuntia tulee aina välillä vaihdella. Niin ajatuksen kuin monen muunkin elämään liittyvän aiheen.

        Suurin osa taviksista pitää sitä valitettavasti takin kääntönä ja se on paha asia, pahin kaikista jos muuttaa ajatuksen suuntaa, asennetta, vaihtaa puoluetta, puolisoa ... tai kampausta.

        Isoimmat suunnanmuutokset elämässä vaativat rohkeutta, voimia ja mahdollisesti joskus jopa ansionmenetyksiä.


      • Kaikenpahanalkujajuuri

        Siksikö / siksipä suunnan vaihtaminen lieneekin niiin liian vaikeaa, kun kaikki on aina kiinni rahasta. Tai oikeammin kaiken kuvitellaan olevan kiinni rahasta. Muille puolille ei silloin jää juurikaan painoarvoa ja ajatuksenpoikasta.


      • siilimuori3
        Kaikenpahanalkujajuuri kirjoitti:

        Siksikö / siksipä suunnan vaihtaminen lieneekin niiin liian vaikeaa, kun kaikki on aina kiinni rahasta. Tai oikeammin kaiken kuvitellaan olevan kiinni rahasta. Muille puolille ei silloin jää juurikaan painoarvoa ja ajatuksenpoikasta.

        Niinpä. Kannataisi miettiä et vaikka ansiotaso alenee, jotain muuta ja ehkä parempaa saa tilalle. Alkaisi vaikka miettimään et mistä voisi/olisi mahdollista luopua.


      • silimuori3 kirjoitti:

        Isoimmat suunnanmuutokset elämässä vaativat rohkeutta, voimia ja mahdollisesti joskus jopa ansionmenetyksiä.

        Tänä päivänä meillä moni joutuu menettämään työpaikkansa ja se on iso yllättäen eteen tuleva elämänmuutos, useinkin just taloudellinen pakkorako, joka kaiken lisäksi heijastuu ja saattaa aiheuttaa elämän muutoksia koko perheelle.
        Useinhan se voi olla myös uuden mahdollisuus, mutta epäilen että moni ainakin ikääntyneempi kokee sen jopa jonkinmoisena romahduksena.


      • siilimuori3
        rosaliiin kirjoitti:

        Tänä päivänä meillä moni joutuu menettämään työpaikkansa ja se on iso yllättäen eteen tuleva elämänmuutos, useinkin just taloudellinen pakkorako, joka kaiken lisäksi heijastuu ja saattaa aiheuttaa elämän muutoksia koko perheelle.
        Useinhan se voi olla myös uuden mahdollisuus, mutta epäilen että moni ainakin ikääntyneempi kokee sen jopa jonkinmoisena romahduksena.

        Voips se olla niinkin. Mut toisaalta varsinkin ikääntyneempi voi olla jo siinä vaiheessa et velkoja ei ole ja täten romahus ei ole enää niin iso tallouvellisesti.


    • Uusitieuusityö

      Olen kerran elämässäni kokenut loppuunpalamisen. Vai onko se sairaus? Kun en ymmärtänyt pysähtyä ja levätä, elimistö teki muutaman kerran temput ja pysäytti: nukuin kaksi vuorokautta putkeen, olin huonovointinen mutta kummastakaan päästä ei tullut mitään vatsataudin merkiksi eikä suusta saanut alas kuin vähän vettä.

      Kerta ei vielä herättänyt, mutta kun niitä tuli lisää niin jäin ensin pitkälle sairaslomalle ja sitten irtisanouduin työstä, joka ei ollut meikäläiselle tarkoitettu. Lääkäri määräsi mielialalääkkeitä joita en kyllä koskaan käynyt edes hakemassa. Tätä en varmaankaan enää edes muistaisi, mutta yhtenä päivänä tällä viikolla plarasin jotain vanhaa paperikasaa ja resepti putkahti sieltä esille.

      • siilimuori3

        Aivan. Pitäisi kai osata kuunnella itseään pikkasen aiemmin.


      • Olluttajamennyttä

        Ehkä nyt osaa jo vähän. Silloin kun perheessä oli menossa ruuhkavuodet, niin ei osannut yhtään tai ymmärtänyt ollenkaan. Vuorokauteen piti saada mahtumaan 25 tuntia eikä sekään aina riittänyt. Arjen pyörittäminen vei voimat ja ajatukset eikä lepohetkiä juurikaan ollut kuin jos tuli kipeäksi ja oli pakko painaa pää pielukseen.


    • ent.siivoojaparka

      Eikös ne kaikki mutkat, ylämäet, alamäet, äkkijarrutukset, tienristeykset, pysähdykset kuulu elämään. Sitähän elämä on. Vaikea olisi kuvitella sellaisen yli kuuskymppisen elämää, mikä olisi ollut koko ajan yhtä suoraa tasamaata monotonisella vauhdilla.
      Tuota minä olen yrittänyt tolkuttaa, kun jotkut ovat höyrynneet oman elämänsä hallitsemisesta ja itse sen ruorissa olemisesta: Elämä vetää ja antaa sen vetää. Et se ole sinä, joka elämääsi ohjailet vaikka niin luulet.
      Tulee mieleen, kun laskettiin mäkeä melkein jarruttomalla autolla Nordcapilta alaspäin. Likka höpötti jotain loitsuja ajaessaan, huulet vain heilui. Aina välillä sanoi: "Äiti, se en ole minä, joka tätä ajaa, se en ole minä..."
      Minulle on kaikki tullut elämässäni itsestään, niin ojaan ajot, kolarit, mutkat kuin pysähdykset ja uudet startitkin. Aina yhtä mielenkiintoista odotella, mitä elämä minulle seuraavaksi järjestää, mitä tulee olemaan edessäpäin seuraavan mutkan takana.
      https://www.youtube.com/watch?v=soSs77SqT-A

      • siilimuori3

        Sinä puhut tavallisesta elämästä. Minä tarkoitan vähän isompia pysähdyksiä.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Sinä puhut tavallisesta elämästä. Minä tarkoitan vähän isompia pysähdyksiä.

        Ne kuuluvat tähän tavalliseen elämään.
        Varmasti jokaisella tämän ikäisellä tavallisen elämän eläneillä on ollut joku iso pysähdys joskus, joillakin miontakin.
        Mikä on galluppisi tarkoitus?


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ne kuuluvat tähän tavalliseen elämään.
        Varmasti jokaisella tämän ikäisellä tavallisen elämän eläneillä on ollut joku iso pysähdys joskus, joillakin miontakin.
        Mikä on galluppisi tarkoitus?

        Minulla ei ole vielä tullut sellaista järisyttävää mikä mullistaisi elämän. Ehkä se on vielä edessä. Who knows.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Minulla ei ole vielä tullut sellaista järisyttävää mikä mullistaisi elämän. Ehkä se on vielä edessä. Who knows.

        Oottele, oottele. Tulee se kuollessasi viimeiseltään muutos elämääsi.
        Oletko esim. rakastunut koskaan? Muuttiko se yhtään elämääsi? Näähh! Etpä kai ole. Eikös se ollutkin sinulla niin, että se on otettava minkä sattuu milloinkin saamaan.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Oottele, oottele. Tulee se kuollessasi viimeiseltään muutos elämääsi.
        Oletko esim. rakastunut koskaan? Muuttiko se yhtään elämääsi? Näähh! Etpä kai ole. Eikös se ollutkin sinulla niin, että se on otettava minkä sattuu milloinkin saamaan.

        Niin tai kuoleman varjo.

        "Eikös se ollutkin sinulla niin, että se on otettava minkä sattuu milloinkin saamaan."

        :DDDDDDDDDDD
        Kiitos vappunauruista.


      • kuolema-pysäytti-elämän
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Oottele, oottele. Tulee se kuollessasi viimeiseltään muutos elämääsi.
        Oletko esim. rakastunut koskaan? Muuttiko se yhtään elämääsi? Näähh! Etpä kai ole. Eikös se ollutkin sinulla niin, että se on otettava minkä sattuu milloinkin saamaan.

        Nuorena rakastuin montaki kertaa,
        helekutti ku tunteet riehu ja kiusasus oli suuri sortua,
        mikä pahinta kohteet ja tunteet oli pitkäaikaisia kunkin rakastumisen kohdalla, johtuen työelämän vilkaasta kontakteista,
        mutta se ei ikinä muuttanu elämässäni mitään,
        pysyin aviossa, olin uskollinen puolisolleni,
        pidin puolisoni aina elämäni tärkeimpänä ihmisenä,
        sillä terve järkevä ihminen voi hallita tunteet järjellä,
        rakastumisen tunteet ei ikinä saanu mua särkemään liittoani,
        tunteille ei ihminen voi mitään,
        ihastumisia/ rakastumisen tunteita tulee jokaisen nuoren ihmisen kohdalle elämässä varmasti useampia,
        mutta ihminen voi käyttää järjen ääntä,
        funtsia mikä oikeesti elämässä on tärkeintä,
        ja vihkikaavassa luvataan rakastaa omaa puolisoa hyvinä ja paoina päivinä,
        kunnes kuolema erottaa,
        pitkän elämän aikana jokaiselle ihmiselle tapahtuu varmasti paljonki suuria pysäyttäviä asioita, mutta ne yleensä eletään läpi ja elämä jatkuu uomassaan niikuin sen on suunitellu menevänki,
        elämäni on ollu täydellinen loistava vaiherikas,
        elämä on ollu oikeaa elämää siihen asti kunnes tuli vanhuus ,
        puolison vakava sairaus pysäytti elämän, hän kuoli,
        tavallaan kuolin minäki,


      • kannattaa-järkeillä
        kuolema-pysäytti-elämän kirjoitti:

        Nuorena rakastuin montaki kertaa,
        helekutti ku tunteet riehu ja kiusasus oli suuri sortua,
        mikä pahinta kohteet ja tunteet oli pitkäaikaisia kunkin rakastumisen kohdalla, johtuen työelämän vilkaasta kontakteista,
        mutta se ei ikinä muuttanu elämässäni mitään,
        pysyin aviossa, olin uskollinen puolisolleni,
        pidin puolisoni aina elämäni tärkeimpänä ihmisenä,
        sillä terve järkevä ihminen voi hallita tunteet järjellä,
        rakastumisen tunteet ei ikinä saanu mua särkemään liittoani,
        tunteille ei ihminen voi mitään,
        ihastumisia/ rakastumisen tunteita tulee jokaisen nuoren ihmisen kohdalle elämässä varmasti useampia,
        mutta ihminen voi käyttää järjen ääntä,
        funtsia mikä oikeesti elämässä on tärkeintä,
        ja vihkikaavassa luvataan rakastaa omaa puolisoa hyvinä ja paoina päivinä,
        kunnes kuolema erottaa,
        pitkän elämän aikana jokaiselle ihmiselle tapahtuu varmasti paljonki suuria pysäyttäviä asioita, mutta ne yleensä eletään läpi ja elämä jatkuu uomassaan niikuin sen on suunitellu menevänki,
        elämäni on ollu täydellinen loistava vaiherikas,
        elämä on ollu oikeaa elämää siihen asti kunnes tuli vanhuus ,
        puolison vakava sairaus pysäytti elämän, hän kuoli,
        tavallaan kuolin minäki,

        Noin on viisasta,
        harvalle vain on vaikeeta hallita tunteitaan,
        on epäkypsiä ihmisiä jotka elää tunteittensa viemänä,
        se usein tuottaaki maanpääisen helvetin itselleen ja kaikille asiaan kuuluville läheisille
        jopa lapset joutuu käsrsimään epäkypsien vanhempiensa toilailujen takia,


      • paras-vastaanotto

        kandee kommata ja vastata vaan ittelleen :DDDDD


      • seki-sit-selvisi-
        paras-vastaanotto kirjoitti:

        kandee kommata ja vastata vaan ittelleen :DDDDD

        Niinkö sinä teet, olen sitä ounastellukki, ilimankos sunki ketjut kasvaa ja kasvaa,


    • Vielä ei ole tullut sellaisia pysähdyksiä, että elämänsuuntaa olisi pitänyt muuttaa.
      Talvenaikaan elimistönvaro pisti liikut pois, mutta mieli jatkoi.
      No, nyt on vietetty jonkin aikaa hiljaiseloa, vielä sitä hiljaiseloa pitäisi viikko jatkaa, niin sitten jatketaan.
      Se tie vaan on kuljettava loppuun. Kuka senkin on määrännyt, en tiedä.
      Mutta elämässä on hyviä asioita, mitä odottaa. Määrättiin vuodeksi hyvin pahanmakuisia lääkkeitä, Enää 51 viikkoa jäljellä.

      • siilimuori3

        Voisi kuvitella että vakava sairastuminen voisi olla sellainen totaalinen kelkan kääntämään pakottava seikka.


    • Kyllä tietoisuus siitä, että ei ole koskaan enää terve muutti kaiken. Kuormittavuus on siinä, miten käsitellä, miten sietää nuorena ihmisenä, että ei olekkaan enää kuin muut.

      Elämä on viimein - monien luopumisten, surun ja suurten onnen hetkien jälkeen - opettanut näkemään oleellisen, eli sen hyvän mitä on ja rakentaa kokemusmaailmaa armollisempana myös itselleen.

      • siilimuori3

        Tuohon kun kykenee, se antaa mahdollisuuden tyytyväiseen elämään.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Tuohon kun kykenee, se antaa mahdollisuuden tyytyväiseen elämään.

        Kiitos, on ollut kivinen tie, mutta olen ollut onnekas kuitenkin mm. siinä että on sisarukset, lapset ja pitkäaikaiset ystävät, kun viimein annoin periksi ja suostuin muiden tukeen - eli yksin ei tarvitse selvitä, sitä tarkoitan armollisuudella itselle.


      • siilimuori3
        kawe kirjoitti:

        Kiitos, on ollut kivinen tie, mutta olen ollut onnekas kuitenkin mm. siinä että on sisarukset, lapset ja pitkäaikaiset ystävät, kun viimein annoin periksi ja suostuin muiden tukeen - eli yksin ei tarvitse selvitä, sitä tarkoitan armollisuudella itselle.

        Tuo on totta. Varmasti huojentavaa huomata ettei ole yksin vaan ympärillä on välittäviä ihmisiä. Ei tarvitse olla vahvempi kuin jaksaa vaan voi olla oma itsensä.
        Ei tarvitse selvitä yksin.


    • Koskaan ei tiedä tulevaa elämässä. Ehkä hyvin köyhä lapsuus muokkasi elämääni jo alussa. Itse on kaikki täytynyt tavallaan hoitaa ja ole tarvinnut apua, siis onni on ollut matkassa.

      Otsikkoa en oikein ymmärtänyt, ehkä vaimoni sairaus ja hänen kuolema on tietenkin suurin, mutta elämä jatkuu ainakin toivon niin ja sielu ei kuole koskaan--en ole uskovainen.

      • siilimuori3

        Jos olet pitkään ollut tyytymätön elämässäsi esimekiksi jatkuvaan kiireeseen ja suorittamiseen, ja et osaa katkaista oravanpyörää, tällöin esimerkiksi elämäsi heittää eteesi sellaisen stopin että on pakko pysähtyä eli se tavallaan päättää sinun puolestasi. Tällainen voisi olla esmerkiki oma sairastumisesi syöpään vaikka. Tai edes sen epäily.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Jos olet pitkään ollut tyytymätön elämässäsi esimekiksi jatkuvaan kiireeseen ja suorittamiseen, ja et osaa katkaista oravanpyörää, tällöin esimerkiksi elämäsi heittää eteesi sellaisen stopin että on pakko pysähtyä eli se tavallaan päättää sinun puolestasi. Tällainen voisi olla esmerkiki oma sairastumisesi syöpään vaikka. Tai edes sen epäily.

        On tuo nyt jo taas äärimmäisen typerää läphätystä.
        Syöpäkö tai mikään muu stoppiko ei pysty tulemaan sellaiselle ihmiselle, joka on onnensa kukkuloilla, tyytyväinen joka lähtöönsä ja kaikki elämässä hyvin?
        Kyllä elämä voi pieksää ihmistä vaikka kuinka kopioi ja siteeraa Positiivareita.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        On tuo nyt jo taas äärimmäisen typerää läphätystä.
        Syöpäkö tai mikään muu stoppiko ei pysty tulemaan sellaiselle ihmiselle, joka on onnensa kukkuloilla, tyytyväinen joka lähtöönsä ja kaikki elämässä hyvin?
        Kyllä elämä voi pieksää ihmistä vaikka kuinka kopioi ja siteeraa Positiivareita.

        No onneksi sinun kommenttisi ovat niitä fiksuja. Tiedät kaikesta kaiken ja olet omasta mielestäsi aina oikeassa ja muut väärässä. Toisilla on taito edes yrittää ymmärtää, sinulle sitä taitoa ei näytä luodun.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        No onneksi sinun kommenttisi ovat niitä fiksuja. Tiedät kaikesta kaiken ja olet omasta mielestäsi aina oikeassa ja muut väärässä. Toisilla on taito edes yrittää ymmärtää, sinulle sitä taitoa ei näytä luodun.

        Ai jaa.
        Aloitus olikin sitten minusta?
        Yritän olla stressaamatta, etten saa syöpää.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ai jaa.
        Aloitus olikin sitten minusta?
        Yritän olla stressaamatta, etten saa syöpää.

        Huomaa ettet ole viime aikina (vuosina?) saanut ;).


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Huomaa ettet ole viime aikina (vuosina?) saanut ;).

        Mitäs sinulla olisi minulle annettavaa?


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mitäs sinulla olisi minulle annettavaa?

        No kuule minulla ei mittään mutta jollai toisella saattais olla. Vois sinunkii ressi laueta :D. Kun ihan selevästi näkkyy puutosta päässeen kertymään.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        No kuule minulla ei mittään mutta jollai toisella saattais olla. Vois sinunkii ressi laueta :D. Kun ihan selevästi näkkyy puutosta päässeen kertymään.

        Niin mistä sinä puhut?
        Vastahan minulta otettiin kaiken maailman verikokeet, eikä minkään puutosta ollut havaittavissa. Sokeria meinasi olla jopa vähän liikaakin. Muuten kaikki ihan normaalia.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Niin mistä sinä puhut?
        Vastahan minulta otettiin kaiken maailman verikokeet, eikä minkään puutosta ollut havaittavissa. Sokeria meinasi olla jopa vähän liikaakin. Muuten kaikki ihan normaalia.

        Minusta vaikuttaa siltä et siul vois olla jossain vajausta. Vois tasoittaa tuota kirjoituksista huokuvaa testosteronilatausta


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Minusta vaikuttaa siltä et siul vois olla jossain vajausta. Vois tasoittaa tuota kirjoituksista huokuvaa testosteronilatausta

        Jaha. Sellaisesta olet huolissasi?
        Tuollaistapa eivät mitanneetkaan verikokeissa. Pitää ensi kerran huomauttaa, että 60 palstan etäylilääkäriltä on tullut remissi.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jaha. Sellaisesta olet huolissasi?
        Tuollaistapa eivät mitanneetkaan verikokeissa. Pitää ensi kerran huomauttaa, että 60 palstan etäylilääkäriltä on tullut remissi.

        No en ole, huolet on isommat. Totesin vain. Kerrohan vai et siilimuori sanoi et testot on koholla, ainakin suomi24:lla :D.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        No en ole, huolet on isommat. Totesin vain. Kerrohan vai et siilimuori sanoi et testot on koholla, ainakin suomi24:lla :D.

        Mitäs isoja huolia sinulla?
        Yritäpä purkaa se negatiivinen lataus ja lopettaa huolehtimasta (muistakin), ennenkuin sairastut syöpään.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mitäs isoja huolia sinulla?
        Yritäpä purkaa se negatiivinen lataus ja lopettaa huolehtimasta (muistakin), ennenkuin sairastut syöpään.

        Jaa-a, mistäs tietää vaikka se on jo myöhäistä.


    • Päräyttävä_impotenssi

      Lakkasko taas seisomasta?

    • Joskus voi sattua silleenkin että se tapahtuma joka laittaa miettimään omaa elämäänsä uusiksi ei tarvitse olla omakohtainen. Jotain voi tapahtua esim. läheiselle ystävälle, joka pakottaa ottamaan kantaa omaan elämäänsä ja punnitsemaan vaihtoehtoja tai sitä johtaako se polku jota juuri taivalletaan oikeaan osoitteeseen.

      Tuohon ylempänä olevaan mielipiteiden vaihtoon sanoisin vain että kyllä sairaudet voivat hyvinkin puhjeta pitkäaikaisen pahan olon seurauksena; särkyneeseen sydämeen voi kuolla. Noin verranollisesti. Negatiivinen lataus mielessä altistuttaa kropankin sairauksille. Ja päinvastoin.

      • Joo, negatiivinen lataus ja sairastuminen on mun mielestä ihan looginen yhtälö. Stressi ja huoli tekee että ihminen syö huonosti, saattaa peräti juoda huonosti tai vääriä juttuja, ja varsinkin nukkuu huonosti. Jolloin kropalla on vähemmän voimavaroja korjata vaurioita ja taistella hyökkäyksiä ja vaarallisia soluja vastaan.


      • siilimuori3

        Minä uskon myös siihen et pitkä-aikainen stressi voi purkautua fyysisenä sairastumisena.


      • eppu2
        siilimuori3 kirjoitti:

        Minä uskon myös siihen et pitkä-aikainen stressi voi purkautua fyysisenä sairastumisena.

        Eikä se ole edes uskon asia , vaan ihan totuus.
        Nykyään on ruvettu jo ymmärtämään, että mieli ja keho toimivat/vaikuttavat toisiinsa.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Joo, negatiivinen lataus ja sairastuminen on mun mielestä ihan looginen yhtälö. Stressi ja huoli tekee että ihminen syö huonosti, saattaa peräti juoda huonosti tai vääriä juttuja, ja varsinkin nukkuu huonosti. Jolloin kropalla on vähemmän voimavaroja korjata vaurioita ja taistella hyökkäyksiä ja vaarallisia soluja vastaan.

        Ihminenhän on jo silloin sairas, jos hänellä on pitkäaikainen negatiivinen lataus. Ei terveellä ihmisellä ole.


      • siilimuori3
        eppu2 kirjoitti:

        Eikä se ole edes uskon asia , vaan ihan totuus.
        Nykyään on ruvettu jo ymmärtämään, että mieli ja keho toimivat/vaikuttavat toisiinsa.

        Aivan. Mutta kuinka moni tämän tietäväkin hyppää oravanpyörästä ennen kuin esim.stö sanoo tavalla tai toisella seis.


      • eppu2
        siilimuori3 kirjoitti:

        Aivan. Mutta kuinka moni tämän tietäväkin hyppää oravanpyörästä ennen kuin esim.stö sanoo tavalla tai toisella seis.

        Noin on monen kohdalla.
        Vaatii rohkeutta muuttaa elämänsä suuntaa, ennekuin on pakko.
        Tykkään lukea ihmisten kertomuksia, joiden suunta on muuttunut syystä tai toisesta. Esim. työttömäksi jäätyään monet ovat perustaneet oman yrityksen.
        Siinä näkökulmat avartuu ja ammatti vaihtuu.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Aivan. Mutta kuinka moni tämän tietäväkin hyppää oravanpyörästä ennen kuin esim.stö sanoo tavalla tai toisella seis.

        Ei ole mikään yleispätevä selitys syöpään sairastumiseen, niinkuin täällä edellä on annettu ymmärtää.
        Miksi syyllistää syöpäsairaita tai muuten fyysisesti sairaita sillä, että omaa syytään, kun eivät osanneet hellittää aikaisemmin.
        Mikä vaan sairaus saattaa iskeä keneen vaan ja "pysähdyttää" vaikka ei olisi ollut minkäänlaista stressiä tai negatiivista latausta. Miksi sitten?
        Siihen vain keksitään hyvä selitys stressistä, jos pitkäaikaisesti stressaantunut sairastuu syöpään.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Noin on monen kohdalla.
        Vaatii rohkeutta muuttaa elämänsä suuntaa, ennekuin on pakko.
        Tykkään lukea ihmisten kertomuksia, joiden suunta on muuttunut syystä tai toisesta. Esim. työttömäksi jäätyään monet ovat perustaneet oman yrityksen.
        Siinä näkökulmat avartuu ja ammatti vaihtuu.

        Siinähän sitä vasta onkin petattu stressille, jos perustaa oman yrityksen.


      • siilimuori3
        eppu2 kirjoitti:

        Noin on monen kohdalla.
        Vaatii rohkeutta muuttaa elämänsä suuntaa, ennekuin on pakko.
        Tykkään lukea ihmisten kertomuksia, joiden suunta on muuttunut syystä tai toisesta. Esim. työttömäksi jäätyään monet ovat perustaneet oman yrityksen.
        Siinä näkökulmat avartuu ja ammatti vaihtuu.

        Näin. Minuakin kiinnostaa rohkeat teot oman elämän suunnan muuttamiseksi.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei ole mikään yleispätevä selitys syöpään sairastumiseen, niinkuin täällä edellä on annettu ymmärtää.
        Miksi syyllistää syöpäsairaita tai muuten fyysisesti sairaita sillä, että omaa syytään, kun eivät osanneet hellittää aikaisemmin.
        Mikä vaan sairaus saattaa iskeä keneen vaan ja "pysähdyttää" vaikka ei olisi ollut minkäänlaista stressiä tai negatiivista latausta. Miksi sitten?
        Siihen vain keksitään hyvä selitys stressistä, jos pitkäaikaisesti stressaantunut sairastuu syöpään.

        Tyhmä.
        Kuka tääll on väittänyt et syöpä ois yleispätevä seltiys, se on yksi vaihtoehto elimistön ilmloittaa et nyt seis!


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Tyhmä.
        Kuka tääll on väittänyt et syöpä ois yleispätevä seltiys, se on yksi vaihtoehto elimistön ilmloittaa et nyt seis!

        Niin nii, mutta miksi elimistö sitten ilmoittaa syövän ja muitten sairauksien muodossa sellaista "seis" muillekin kuin stressaantuneille ja siihen oravanpyörään joutuneille ja kaikkein eniten juuri sellaisille joilla on muuten kaikki hyvin elämässä?


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Niin nii, mutta miksi elimistö sitten ilmoittaa syövän ja muitten sairauksien muodossa sellaista "seis" muillekin kuin stressaantuneille ja siihen oravanpyörään joutuneille ja kaikkein eniten juuri sellaisille joilla on muuten kaikki hyvin elämässä?

        Se on eri asia jota aloitus ei koskenut. Kannattaa aina lukea aloitus jotta ehkä pääsisi jyvälle siitä mitä siinä sanotaan.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        Se on eri asia jota aloitus ei koskenut. Kannattaa aina lukea aloitus jotta ehkä pääsisi jyvälle siitä mitä siinä sanotaan.

        Elämä voi muuttua ja lähteä eri teille ilmankin, että """jos et itse ymmärrä pysähtyä, eteesi tuee sellainen asia joka pakottaa pysähtymään""".
        Ja niin se enimmäkseen tekeekin. Se on sitä elämää kaikkine mausteineen. Ainakin minulla on ollut läpi elämän niin, että on alkanut melkein pelottaa olla onnellinen siitä, että kaikki on hyvin, sillä taustalle tulee pimeä varjo ja aavistus siitä, että kohta taas jysähtää ja kaikki sortuu kuin WTC.
        Vai sitäkö tarkoitatkin pysähtymisellä, että pitäisi ajoissa pysähtyä olemasta onnellinen?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ihminenhän on jo silloin sairas, jos hänellä on pitkäaikainen negatiivinen lataus. Ei terveellä ihmisellä ole.

        Sekin on totta. Esim. mulle tuli sen negatiivisen latautumisen jälkeen korkeaa verenpainetta ja rytmihäiriöitä. Aika tyypillisiä stressiperäisiä sairauksia. Pääsin betasalpaajista kuntoilemalla.
        En mä usko että kukaan meistä väitä että stressi on ainut syövän laukaisija, jos olen oikein ymmärtänyt, taipumusta sairastaa on myös geeneissä.
        Siihen uskon, että ihminen tekee usein kuten sinä - kun tulee tarpeeksi monta suurta takapakkia, niitä alkaa pelkäämään, stressaa jo etukäteen. Kun pitäis vaan nauttia. Kai se on jotain alkukantaista tunnetta, ei silloin luolassa asuvana ollut varaa relata. Kävin kerran luennossa aivoista, siinä puhuvan tutkijan mukaan ihmisen keho on muuttunut, mutta aivot ei ole fysiologisesti kehittyneet. Ne on samanlaiset kuin joskus miljoona vuotta sitten, ollaan vaan otettu sen kyvyt paremmin käyttöön.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Elämä voi muuttua ja lähteä eri teille ilmankin, että """jos et itse ymmärrä pysähtyä, eteesi tuee sellainen asia joka pakottaa pysähtymään""".
        Ja niin se enimmäkseen tekeekin. Se on sitä elämää kaikkine mausteineen. Ainakin minulla on ollut läpi elämän niin, että on alkanut melkein pelottaa olla onnellinen siitä, että kaikki on hyvin, sillä taustalle tulee pimeä varjo ja aavistus siitä, että kohta taas jysähtää ja kaikki sortuu kuin WTC.
        Vai sitäkö tarkoitatkin pysähtymisellä, että pitäisi ajoissa pysähtyä olemasta onnellinen?

        En tarkoittanut vaan sitä, että jos pitkään olet ollut jollain asteellaa tyytymätön oloosi/eloosi/puuhiisi, osaatko/uskallatko/kykenetkö jättäytymään pois oravanpyörästä ennen kuin kehosi antaa sellaisen viestin että nyt on jotain tehävä.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Sekin on totta. Esim. mulle tuli sen negatiivisen latautumisen jälkeen korkeaa verenpainetta ja rytmihäiriöitä. Aika tyypillisiä stressiperäisiä sairauksia. Pääsin betasalpaajista kuntoilemalla.
        En mä usko että kukaan meistä väitä että stressi on ainut syövän laukaisija, jos olen oikein ymmärtänyt, taipumusta sairastaa on myös geeneissä.
        Siihen uskon, että ihminen tekee usein kuten sinä - kun tulee tarpeeksi monta suurta takapakkia, niitä alkaa pelkäämään, stressaa jo etukäteen. Kun pitäis vaan nauttia. Kai se on jotain alkukantaista tunnetta, ei silloin luolassa asuvana ollut varaa relata. Kävin kerran luennossa aivoista, siinä puhuvan tutkijan mukaan ihmisen keho on muuttunut, mutta aivot ei ole fysiologisesti kehittyneet. Ne on samanlaiset kuin joskus miljoona vuotta sitten, ollaan vaan otettu sen kyvyt paremmin käyttöön.

        Verenpainetauti on myös geeneissä. Sukuvika.
        Kaikki eivät sitä saa vaikka kuinka stressaisivat, jos ei heillä ole taipumusta siihen. Toiset taas saavat ilman stressiäkin.
        Sellaiselle, jolla on valmiiksi taipumus siihen, niin stressi tai muut epäterveelliset elintavat voivat olla se laukaiseva tekijä.
        En minä stressaa sen varjon takia, enkä sitä ajattele silleen, eikä se ole kokoaikaista lähellekään. Ymmärsit väärin. Dramatisoit liikaa tai sitten itse olin itse turhan dramaattinen, dramaqueen (niinkuin likat joskus sanoo). Enemmänkin kysymys varovaisuudesta kuin pelosta.


    • Jesse usein huomauttaa ihmiselle olevan hyväksi kuulua johonkin.
      Ei se sillee kirkkoa mitenkään kuuluta.
      Huomaan kuitenkin äijän tarkoittavan jotain tunne-kuohuista yhdistystä.
      Jesse on ovela tyyppi.
      -
      Heittelin Jesselle vähän täkyjä, mutta ei se vastaa.
      Se ei ikinä anna minulle tarkkoja vastauksia.
      Jauhoja vaan ja ripauksen suolaa.
      Itse saan aina loput leipoa.
      -
      Tässä sitten sitä tippa-leipää:
      Maksaminen, almut jne. osoittavat omalle sielulle että olet aika hyvä ihmiseksi.
      Koska nuo annit ovat vapaa-ehtoisia, ne eivät koskaan tuota huonoa-oloa.
      Jos sielu tuntee pakkoa maksaa, on oma-tunto jo valmiiksi huono.
      -

      H.

      • Niinkun toi kastamistilaisuus.
        Minäkään en ole kirkkoihmisiä, mutta en katso lapsen kastamista kirkossa pahaksi, vaikka vanhemmat eivät niin uskovaisia olisikaan. Poikaani on pyydetty kummiksi ja hän on läpikäynyt mielessään näitä juttuja, koska hän ei ole kirkon jäsen. Hän sanoi että jos hän kelpaa kummiksi lapselle, hän hyväksyy sen kunniatehtävän, koska tälläkään lapsella ei ole suurta sukua tai perhettä tukenaan. Yhteisöön kuuluminen voi olla tärkeä asia tai sitten kun lapsi on riittävän vanha hän voi itse erota kirkosta. Ei se nyt mitään lasten henkistä pahoinpitelyä ole: seuraava kerta kun lapsi joutuu ottamaan jotain kantaa uskonnolliseen kasvatukseensa onkin sitten rippikoululeirille meno ja käsittääkseni se ei ole pakollinen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Niinkun toi kastamistilaisuus.
        Minäkään en ole kirkkoihmisiä, mutta en katso lapsen kastamista kirkossa pahaksi, vaikka vanhemmat eivät niin uskovaisia olisikaan. Poikaani on pyydetty kummiksi ja hän on läpikäynyt mielessään näitä juttuja, koska hän ei ole kirkon jäsen. Hän sanoi että jos hän kelpaa kummiksi lapselle, hän hyväksyy sen kunniatehtävän, koska tälläkään lapsella ei ole suurta sukua tai perhettä tukenaan. Yhteisöön kuuluminen voi olla tärkeä asia tai sitten kun lapsi on riittävän vanha hän voi itse erota kirkosta. Ei se nyt mitään lasten henkistä pahoinpitelyä ole: seuraava kerta kun lapsi joutuu ottamaan jotain kantaa uskonnolliseen kasvatukseensa onkin sitten rippikoululeirille meno ja käsittääkseni se ei ole pakollinen.

        Väärä ketju tälle kommentille. Piti olla tossa kirkkoon kuulumisketjussa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Niinkun toi kastamistilaisuus.
        Minäkään en ole kirkkoihmisiä, mutta en katso lapsen kastamista kirkossa pahaksi, vaikka vanhemmat eivät niin uskovaisia olisikaan. Poikaani on pyydetty kummiksi ja hän on läpikäynyt mielessään näitä juttuja, koska hän ei ole kirkon jäsen. Hän sanoi että jos hän kelpaa kummiksi lapselle, hän hyväksyy sen kunniatehtävän, koska tälläkään lapsella ei ole suurta sukua tai perhettä tukenaan. Yhteisöön kuuluminen voi olla tärkeä asia tai sitten kun lapsi on riittävän vanha hän voi itse erota kirkosta. Ei se nyt mitään lasten henkistä pahoinpitelyä ole: seuraava kerta kun lapsi joutuu ottamaan jotain kantaa uskonnolliseen kasvatukseensa onkin sitten rippikoululeirille meno ja käsittääkseni se ei ole pakollinen.

        "Paloma.se.co"

        "Jesse usein huomauttaa ihmiselle olevan hyväksi kuulua johonkin."

        Sitkeästi sinäkin etsit anteeksi-antoa.
        Poikasi kauttakin.
        -
        Korppiksella taitaa olla kaksikin poikaa?

        H.


      • turhaa-niin-turhaa
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Niinkun toi kastamistilaisuus.
        Minäkään en ole kirkkoihmisiä, mutta en katso lapsen kastamista kirkossa pahaksi, vaikka vanhemmat eivät niin uskovaisia olisikaan. Poikaani on pyydetty kummiksi ja hän on läpikäynyt mielessään näitä juttuja, koska hän ei ole kirkon jäsen. Hän sanoi että jos hän kelpaa kummiksi lapselle, hän hyväksyy sen kunniatehtävän, koska tälläkään lapsella ei ole suurta sukua tai perhettä tukenaan. Yhteisöön kuuluminen voi olla tärkeä asia tai sitten kun lapsi on riittävän vanha hän voi itse erota kirkosta. Ei se nyt mitään lasten henkistä pahoinpitelyä ole: seuraava kerta kun lapsi joutuu ottamaan jotain kantaa uskonnolliseen kasvatukseensa onkin sitten rippikoululeirille meno ja käsittääkseni se ei ole pakollinen.

        Eihän se kirkolle riitä että kelpaa lapselle ja lapsen perheelle kummiksi. Kirkko (ainakin ev.lut) vaatii seurakuntaan liittymisen ja kasteen.


      • Ev.lut kirkkoon suomalaisista kuuluu yli 80% väestöstä, minäkin .
        Kirkon asema on muutakin kuin verojen kerääjä tai velvollisuuksia, se on tapakulttuuria ihmisten elämänkaaressa, tukea ja turvaa monin tavoin nykypäivänä.

        Joku järjestys pitää olla kaikille samankaltaisesti, päätös-, puolustus-, ja tuomiovaltakin.
        Toki valinnanvapaus kuuluu jokaiselle................


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Niinkun toi kastamistilaisuus.
        Minäkään en ole kirkkoihmisiä, mutta en katso lapsen kastamista kirkossa pahaksi, vaikka vanhemmat eivät niin uskovaisia olisikaan. Poikaani on pyydetty kummiksi ja hän on läpikäynyt mielessään näitä juttuja, koska hän ei ole kirkon jäsen. Hän sanoi että jos hän kelpaa kummiksi lapselle, hän hyväksyy sen kunniatehtävän, koska tälläkään lapsella ei ole suurta sukua tai perhettä tukenaan. Yhteisöön kuuluminen voi olla tärkeä asia tai sitten kun lapsi on riittävän vanha hän voi itse erota kirkosta. Ei se nyt mitään lasten henkistä pahoinpitelyä ole: seuraava kerta kun lapsi joutuu ottamaan jotain kantaa uskonnolliseen kasvatukseensa onkin sitten rippikoululeirille meno ja käsittääkseni se ei ole pakollinen.

        Onko poikasi valmis huolehtimaan sen lapsen kristillisestä kasvatuksesta, mikä on kummin pääasiallinen tehtävä?


      • siilimuori3

        "tapakulttuuria ihmisten elämänkaaressa, tukea ja turvaa monin tavoin nykypäivänä."
        Hitsi että osasit pukea sanoiksi oleellisen. Juuri noin minäkin ajattelen.


    • niinkauankunpystyn

      Joskus on ollut sellainen tilanne kuin aloittaja kertoi.
      Ei enää aikoihin.
      Tykkään elämästäni juuri tällaisena, en halua muuttaa mitään kohdallani. Maailmassa olisi paljon korjaamista, puhun nyt ainoastaan itsestäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      386
      3911
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      216
      1935
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1444
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1305
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      971
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      900
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe