Velkavankeus ei oo helppoa elää! Masentaa

Elämästä_kokemus

Moi!

Olen reilut 30 vuotias mies. Menetin kaikki epäonnisen yritystoiminnan kautta ja velkaa on sen verran että ulosottomieskin sanoi, että et saa niitä maksettua. Siis noin 250 000 euroa. Nyt ne alkaa sitten kasvaa vaan korkoa korolle.

Minulla olisi kuitenkin noin 35-40 vuotta aikaa tehdä työtä mutta rahallisesti se ei kannata. Siis ei kannata. Jotenkin todella kova paikka mulle henkilökohtaisesti.

Olen nytkin lauantai aamuna ihan selvin päin kello jotain 7 aamulla ja lapset tuossa herättäny. Onhan minulla 2 poikaa 2 viikonloppua kuussa systeemillä MUTTA masentaa. Nytkin voisin tehdä mitä vaan pienimuotoista tuottavaa työtä mutta ei se kannata.

Olen ymmärtänyt että työ sitoo ihmisen yhteiskuntaan ja sitä kautta ihminen saa toimeentulon.

Nyt olen jo muutaman vuoden ollut ihan toimeentulotuella. päivät on pitkiä. Todella pitkiä.

Sosiaalista elämää ei ole. Kaikki tuttavat ja sukulaisen "käytännössä" hävisi elämästä silloin kuin raha minulta loppui. Heitäkin hävettää minun kohtalo, eivät halua olla missän tekemisissä. No hävettää minuakin kun olen epäonnistunu.

Mutta olen kysellyt, että saisinko jonkun piikin että pääsen täältä vaivojen maasta pois mutta se ei oo sallitua suomessa.

Minä en juo, en käytä päihteitä en tupakkaa. Minulla on amk tutkinto jo noin 21 vuotiaana sain sen nopeesti stipendin kera...sitten työputki alkoi vauhdilla.

Minun päivärytmi on sellainen. Aamulla herään luonnostaan 7 maissa keitän kahvia 2 pannullista ja hörpin ne 12 mennessä. Sit lähden lenkille noin 1 h.

Iltapäivällä ja illalla en tee mitään. Netissä roikun.

Mitin monesti, että jos osaisin kieliä ja olis muutama kymppitonni rahaa jossain jemmassa niin lähtisin vaikka espanjan aurinkoon...

Olishan sekin jos naisen löytäs. MUTTA naisetkaan ei haluu tyhjätaskuu vaikka olisin muuten miten hyvä tyyppi. Moni ihastuu mutta asia sit "kuihtuu" kun todellisuus paljastuu.

20

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ölegsmv

      Mikset hae velkajärjestelyä? Velkaneuvojalle mars ja hakemus sisään. Tilanteesi on täsmälleen sellainen, minkä takia koko velkajärjestelylaki laadittiin. Että yrittäjät pääsisivät takaisin leivän syrjään kiinni ja siinä sivussa työllistäisivät jonkun muunkin.

    • juppi777

      Terve!

      Pari ajatusta tekstistäsi:
      1) Epäonnistuminen yrityselämässä ei ole mikään häpeä. Monilla sellaisillakin yrittäjillä, joita pidämme "voittajina" (itsellä mielessä esimerkkejä rapakon takaa, mutta varmasti Suomestakin löytyy), on ollut konkurssi lähellä. Onnenkantamoinen on pelastanut monta nykyään meidän kaikkien tuntemaa suuryritystä.

      2) Elämässä on muutakin kuin työ. Tämä vaikka mihin tahansa "puutteeseen" pakkomielteisesti takertuva ihmismieli saattaakin sanoa sinulle muuta. Vertaukset eivät tyypillisesti ole alaani, mutta yritetäänpä kuitenkin: ihmiselämä on kuin palapeli, joka ei tule, eikä koskaan voikaan tulla valmiiksi. Vaikka saavuttaisit ensi vuoteen mennessä kaiken, mistä tänään haaveilet, niin olisit tyytyväinen korkeintaan hetken - minkä jälkeen mielesi asettaisi tavoitteesi vielä merkittävästi korkeammalle.

      Eli, elämäsi palapelistä puuttuu aina vähintään yksi pala mielessäsi. Ei väliä, vaikka sinulla olisi suurin osa paloista kasassa, keskeisimmätkin sellaiset, sillä mielesi kieltäytyy näkemästä sitä kaunista kokonaiskuvaa jonka paikallaan olevat palat muodostavat, vaan keskittyy niihin pariin reunapalaan jotka puuttuvat. Kuten sanottua, keskeisimmät palat ovat jo kasassa, mutta et kykene nauttimaan niistä.

      Mielesi ei EDES tee aktiivisesti töitä puuttuvien palojen löytämiseksi, vaan sen sijaan murehtii ja kuvittelee, kuinka näiden muutaman palan puuttuminen pilaa olemassaolevatkin palat ja näiden muodostaman kuvan. Tämä kykenemättä hyväksymään sitä, että osa paloista on AINA tuomittu puuttumaan (en siis viittaa tällä sinuun yksilönä, vaan tulkitsen yleisinhimillisiä taipumuksia). Puuttuvat palat tapaavat saada tolkuttomat mittasuhteet.

      3) Jos nyt ollaan vielä hieman konkreettisempia. Moni kroonisesti sairas tai lapseton vaihtaisi paikkoja kanssasi ilosta hihkuen. Eikä elämäsi kertomasi mukaan kuulosta edes kovin erilaiselta kuin omani, paitsi että sinulla on ilonasi lapsia. Itse rikastuin yrityskaupoilla vuosia sitten, eikä omaisuus tuonut minulle "täyttymystä" (mikä minulle nykyään on itsestäänselvää, mutta aikaisemmin jollain tasolla uskoin siihen). Päädyin antamaan valtaosan rahastani hyväntekeväisyyteen, ja elän nykyään suhteellisen vaatimatonta elämää säästöilläni. Minulla ei ole velkoja ja rahaa löytyy edelleen loppuelämäkseni, mutta ongelmani on minullakin. Kärsin lääkityksestäni huolimatta neurologisista ongelmista ja ylipainosta, pari seikkaa nimetäkseni. SILTI, aika on opettanut minulle, että kannattaa nähdä positiiviset asiat elämäntilanteessaan. Neurologiset ongelmani on kevyttä kamaa vaikkapa kroonisiin kipuihin verrattuna, ja ylipainonikin on hallinnassa, ja voin toimia asian hyväksi.

      Lyhyesti, elämässä on paljon muutakin kuin työ. Lapset ja näiden kannustaminen, ulkona reippailusta ja luonnosta nauttiminen, kirjaston valikoiman plärääminen ja itsensä sivistäminen, erilaiset harrastekerhot... Kaikkea mielekästä tekemistä voi löytää, kun vain kykenee asennoitumaan oikein!

      Ainiin, oletko muuten harkinnut lääkärin pakeilla käymistä, puhumassa masennuksestasi? Tuo voisi olla ensimmäinen asia jonka teet. Esimerkiksi psykoterapiaan pääsy noin ylipäätäänkin voi olla melko hankalaa, mutta aivan mahdollista. Kaikkea hyvää ja jaksamisia!

    • Otahetiselvää

      Lääkäriin ja puhu masennuksestasi. Hän arvioi, tarvitsetko lääkitystä. Jokaisella paikkakunnalla on mahdollisuus osallistua vapaaehtoistoimintaan. Kun teet jotakin toisten eteen (palkatta), niin saat elämällesi merkitystä. Uudet kaveritkin löytyy tuota kautta.

      • Elämästä_kokemus

        Minulla oli cipralex yms pari muuta lääkettä kun olin yrittäjänä, oli kova tressi ja vastuu yms. Ne vaan pahensi elämää. Jätin masennuslääkkeet pois pikku hiljaa noin kuukauden kahden aikana nyt kun kaikki meni nurin. Masennuslääkkeiden poisjättäminen ja liikunnan lisääminen on ollut parempi juttu. Nyt kokee syvällisemmin elämää - ei ole lääkesumussa elämistä. No tottakai terkkarista saisin sarjan masennuslääkkeitä heti mutta en halua. Ainoat pillerit jota syön nyt on purkusta kalanmaksaöljy 4 ruokalusikkaa päivässä c- vitamiinipillerit 2 grammaa ja d vitamiinia 200 mikrogrammaa :D Se pillereistä.

        Ymmärrän ihmisten pointin, että uutta ideaa kehiin ja senkun yrittämään jotain kullä sitä leipää tulee pöytään. MUTTA asiassa on muutama muuttuja vähän niin kuin kavereilla "tie pohjoiseen" elokuvissa. Samoin se on minulla.

        Velkajärjestelyyn en pääse kaikilta velkojen osilta, sillä pari velkaani tuli tuomarin nuijasta - kirjanpidosta ja nimikkeellä rikos eli vanhentumisaika on noin 20 vuotta. Olen sen käsittänyt että sekin voi pitkittyä. Minun toiminimen kirjanpitoni oli yhdenkertaista ja olis pitänyt olla kaksinkertaista. Itse tein kirjanpitoni vuosien ajalta sitten nämä pari viimeistä vuotta "olikin" kirjanpito väärä vaikka olin puhelimitse kysynyt verottajalta onko minun kirjanpitoni oikea sillä minulla ei ollut kiinteää toimipaikkaa ei omia työntekijöitä yms jotka mahdollistaa yhdenkertaisen kirjanpidon. Asiaa ei oikeudessa siltä osin perattu. Oli vaan että kaksinkertainen pitää olla. HELVETTI mikä oikeuslaitos. Minulla oli myös osakeyhtiö ja sen kirjanpito oli moitteeton.

        Sehän tässä koko järjestelmässä on kummallista kun minullekin kirjanpidosta lätkäistiin tuomio ja sen mukaan velat on sitten vähintään 20 vuotta ulosotossa. Lisäksi olin toiminut verottajalta saamani tiedon mukaan :))))))

        No jos rehellisesti puhun minun elämä menee kevyesti sillä 480 eurolla kuukaudessa. Minulle kertyi hyvät teitokoneet pelit ja pensselit niitä uo mies ei vieny näillä isoilla näytöillä pärjää sen 10 vuotta ja 4g netti pitää huolen että on nopeutta... siis rehellisesti sanoen ainoa katkeruus on se, että en jotenkin saa omaa tietotaitoa nyt ns. käyttöön toisessa vaakakupissa on se että toki voisin töitä tehdä mutta siitä ei sit saa rahaa kuin ns samat kuin nytkin.

        Pitemmän päälle olis tietysti hyvä olla töissä. Mutta kun on jo noin 20 vuotta sitä tiukkaa työkokemusta ja on tieto mitä ja työ on millaisia hyviä ja huonoja puolia on töissä oman kokemuksen pohjalta en voi ajatellakkaan menevän klo 7 jonnekin kyykytettäväksi, nöyryytettäväksi. En en.

        Joten tässä ollaan ja pärjäillään, elämäni kohtalo kuljettaa päivän kerrallaan.

        Ja sitten ripaus Sosiaalitoimistosta. Olisin luullut, että sosiaalihenkilö jotenkin kannustaisi ottamaan itseäni niskasta kiinni ja sen myötä jotain puuhaa järjestäisi päivisin. YHTÄKÄÄN positiivista innostavaa tai jopa ideoita ei ole tullut. Ainoa tehtävä niillä käynneillä on kirjoittaa "raporttia" sinne tietokoneelle. HEH mikä yhteiskunta. Toisaalta saan olla tyytyväinen, että elämä on mulle antanut alle 40 ikävuotta niin monet kasvot. Osaa ja tietää mitä on kun kuussa tilille tulee esim 300 000 euroa ja sit makselee laskuja ja jääkin jotain on saanut swiiteissä nukkua monessa maassa ja nähdä sitä kiirettä tressiä yms. Ei se herkkua ole kuten ei tämäkään nykytilanne.

        Mutta nyt on vapaus käsitämätön vapaus kukaan ei odota kukaan ei kysele kukaan ei ole minusta kiinnostunut - jännä tilanne :) Oikeesti!


      • " en voi ajatellakkaan menevän klo 7 jonnekin kyykytettäväksi, nöyryytettäväksi. En en."
        Jos tämä ei muutu, ei rahaa tule. Itse olen ollut koko elämäni kyykytettävänä ja nöyryytettävänä ja jotenkin siltä ei ole kuitenkaan tuntunut. Olisiko omalla asenteella mitään osallisuutta.

        Ja sitten päälle se sossun haukkuminen. Oi ei.
        Ei tule yhtään mitään, ennen kuin nämä asenteet muuttuvat.
        Sitten tulee.
        Ihminen pystyy muuttamaan asenteitaan, kun haluaa. Halua.


    • Ihmettelijä22

      Miten olen itse käsittänyt että ulosotto veisi aina tuloista sen yhden kolmasosan eli siinä mielessä tuo työnteko tietenkin kannattaisi ainakin...jäisihän sinulle kaiketi enemmän käteen siloin kuin tuo mainitsemasi 480€ vai olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin

    • Ihmettelijä22

      No olipa sinulla ymmärtäväinen asenne ap kirjoittajaa kohtaan

      • Pari.ehdotusta

        "No olipa sinulla ymmärtäväinen asenne ap kirjoittajaa kohtaan"
        Täh? Ymmärsin häntä oikein hyvin. Mitä muuta pitäisi vastata ruikuttajalle, joka valittaa, ettei saa ilmaista itsemurhapilleriä valtiolta. Sen verran pitää itsemurhakandidaatillakin olla puhtia, että homma pillerinsä ilman apua — jos siis nimenomaan pillereillä haluaa elämänsä päättää.
        Lisäksi kerroin vain parista muusta yksinkertaisemmasta menetelmästä ja annoin käytännön vinkkejä.


    • RahaaSeVaanOn

      EöEö, ei velkaan kuole, käsittääkseni sossut yms jotka sunkin rahoja laskeskelee ottaa sen huomioon että sun pitää kuitenkin elää, ja pysyä työkuntoisena....
      mmValtiot on älyttömiä summia velkaa, esim USA ja Suomi... että yks hailee...

      • ÄläOpetaJosEtOsaa

        Parempi nyt kertoa kaltaisellesi idiootille että suomen valtion varat, ovat vähintään kymmenen kertaa suuremmat kuin velat.


    • VoimiaSinne

      Tsemppiä sinulle. Tiedän tunteen. Koita jaksaa kaikesta huolimatta.

    • Veke1122

      Jaksamista! Suosittelen vapaehtoistyötä tai mitä tahaansa ajanvietettä missä pysyt ihmisten kanssa tekemisissä, ettet erakoidu. Siitä on sitten paljon vaikeampi ponnistaa, kun ei ole enää ketään kenelle puhua.

    • Köydenlaahaaja

      Itsellä vähän sama homma. Velkaa 50 tonnia tosin teen töitä ja Voutilainen vie kolmanneksen.
      Raha riittää juuri ja juuri ruokaan ja joka päivä tarvii miettiä jaksaako tehdä hommia kun käteen ei jää mitään.
      Yrittäjyys kannattaa kunnes lakkaa todellakin kannattamasta.
      Tsemppiä sillä Suomi on täynnä vastaavanlaisia.

    • Röimies45

      Joo mutta kyllähän ne velat ajastaan lyhenee jos velkaa vaikka 50tuhatta. Ei kannata heittäytyä oloneuvokseksi sillä silloin velat jää ikuiseksi riesaksi. Kyllähän ne toki vanhenee mutta 15vuottakin minimissään on aika pitkä aika.

      • ajatteletulevaisuutta

        Lisäksi kannattaa ajatella että eläkettäkin olisi kivaa saada. Jos nyt heittäydyt työttömäksi sulta menee työkyky etkä sitten kun se 15-20 vuotta on mennyt kumminkaan saa duunia mistään. Eläke sitten on kai jotain 6-700 eur jos enää 40 vuoden kuluttua on olemassa mitään kansaneläkesysteemiä jäljellä.


      • salettimies

        ja mäkin lopetan lainojen metsästyksen .annan ulos ottoon mennä ,saa yö ynet,sinkku ja sit tukia hakee.sitä kysyn vaikuttaako ulos otto työ eläkkeeseen.antaa eliakset ketut ym olla.täs kesäl kattoo se james moore ainut ehkä jolta uskltas kysyy.


      • ajatteletulevaisuutta

        Ulosotto ei tietenkään vaikuta työeläkkeeseen, sihen vaikuttaa vain se kuinka paljon saa liksaa.(bruttoa). Mutta jos uossa olev päättää ettei työ kannata enää ja jää himaan elämään tuilla niin eipä kerry eläkettä silloin juuri lainkaan


      • lattari

        mä olen töissä hankin hyvin mut kunotetaan palkasta vaad osa ja en vielä tukia saa akaton.laskurin mukaan kelalta pitäis saada jatkuva ulv 180e-en ole eläissäni tukia saanu.tottakai kerkeen velkani eläkeikään maksaa.työ just kannattaa.ylitöitä ym teen .kyl veroja maksanu valtiolle. ym koko ajan.an oo laiskamato vaan kyl kaikki oikeutetut lisät kysyn silti


      • Aloittajalle.
        Jolla on sille annetaan. Eli ala nyt vain puuhastella. Älä mieti saatko maksettua vai et, ala nyt vain puuhastella. Ulosottoon menee mitä menee, mutta aloita työnteko. Mikä vain. Palkalla tai ilman.
        Jolla on, sille annetaan, eli hommaa se ensimmäinen, mitä on. Vaikka ahkeran ja luotettavan maine.
        Tsempillä!


    • EhkäNäin

      Ratkaisu on yllättävän helppo. Mene UO toimistoon ja ilmoita virkailijalle olevasi varaton. = Aktiivinen perintätoimi päättyy. Pidä huoli siitä että tulosi eivät ylitä perusturvarajaa.
      Odottelet 5 vuotta kun perittävää ei ole niin velat vanhenevat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe