Katkeruus myrkyttää, miten päästä yli?

Kehäraakkivol1000

Vuosi sitten jysähti elämässä pommi. Olimme auttaneet naapurin lapsetonta pariskuntaa muumikuppimenetelmällä saamaan lapsen. Mieheni, lapsen biologinen isä, oli paljon mukana perheen elämässä, samoin lapseni, puolisiskot. Nyt sitten paljastuikin että lapsi olikin saatettu sovitusta poiketen alkuun luomumenetelmällä ja tämä olikin roihahtanut myös rakkaudeksi ja jatkunut sinisilmäisen luottamukseni alla kuusi vuotta. Ero on nyt jo tehty mutta tunnen välillä karmivia vihantunteita. Katkeruutta. Millä ihmeellä tästä voi päästä ohi? Ikinä en ainakaan voi kuvitellakaan uutta suhdetta...

41

906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fasdg

      Eihän siinä ole kuin kaksi vaihtoehtoa, koetat antaa anteeksi tai lähdet pois. Kun luottamus on menetetty, arpi jää aina. Mieti haluaisitko elää omaa elämääsi ilman katkeruutta, vai jäädä odotamaan, jos helpottaa ja elää sitten ei ihan täydellisessä liitossa lopun ikääsi. Voimia!

    • Kehäraakkivol1000

      Erottu on jo. En vaan pääse silti pahasta olosta eroon.

      • Kylläaikaparantaa

        Muutama vuosi sitten aviopuoliso petti tuttavan kanssa minua. Otti koville mutta tänään jo ajattelen.Annetaan vahingon kiertää!


    • minäelän

      Oletko masentunut? Hae mielialalääkkeet, että pääset pahimman yli ja se olisi vielä parempi neuvo, että mene tanssimaan ja kuitenkin katselemaan uutta seuraa, se piristää ja antaa muuta ajattelemisen aihetta!! Niin kauan kun istut vain kotona, ajatuksesi ovat siinä surussa ja tapahtuneessa, vaihda se oleminen elämiseksi!!!!!!

      • mekkk

        Kemiallisesti ei kannata kehoaan myrkyttää vaan kelata niin juttuja ja eihän kettän voi omistaa ja jos puoliso paneen muitakin niin se siitä ja sen kestävyydestä.


    • voimiasinulle

      Todella järkyttävä tarina. Niin kamala, ettei edes uskoisi todeksi. Voimia sinulle. Katkeruudesta, eli petetyksi ja hylätyksi tulemisen tunteesta on vaikea päästä eroon. Se on syvää surua jossa on vihaakin. On kyse merkittävästä menetyksestä, joka vaikuttaa elämän loppuun saakka.

      Vertaistuki on parasta apua. Vain ihmiset joilla parisuhteissaan tapahtumut suuri petos, voivat ymmärtää sinua. Ymmärrettävästi kovin harvalla on yhtä karua kokemusta läheisen petoksellisuudesta, mutta aina kannattaa yrittää etsiä kohtalotoveri kantamaan taakkaa.

      • Kehäraakkivol1000

        Kiitos! On hyvä kuulla että onhan tämä aika karmiva tarina, on oikeus ja lupa olla särkynyt...


      • Petettyjenpuolesta
        Kehäraakkivol1000 kirjoitti:

        Kiitos! On hyvä kuulla että onhan tämä aika karmiva tarina, on oikeus ja lupa olla särkynyt...

        Luin juuri Iltalehdestä, että petetty nainen on aina voittaja! Hän ymmärtää sen vasta surun ja pettymyksen hälvettyä. Hän vahvistuu ja näkee selvemmin kuinka pettäjä ja varsinkin kakkosnainen ovat heikoilla. Pettäjämies ei muutu koskaan ja uusi nainen tulee sen myös karmeasti kokemaan vaikka alku näyttääkin intohimon huumassa loistavalta.


    • ikäviäkokenut

      Voi miten surullinen tilanne. Hakisin ehkä tilanteessasi keskusteluapua. Voisiko perheasioiden neuottelukeskuksesta tai perheneuvolasta saada asian ylipääsyyn tukea? Temppiä sinulle. Vuosi on vielä lyhyt aika järkytyksestä toipumiseen.

      • Kehäraakkivol1000

        Olen käynyt terapiassa suhteen aikana, oli paljon ahdistavia asioita muutenkin. En kokenut juurikaan saavani apua, mutta ehkä terapeutti ei ollut ihan sopiva. En kuitenkaan millään haluaisi uutta kokeilla.


    • trööö

      Tuossa edellä sanottiin "koetat antaa anteeksi tai lähdet pois". Minusta anteeksianto ei ole eron vaihtoehto, vaan tarpeellinen "toimenpide" molemmissa tapauksissa, yhteiselon jatkamisessa ja erossa. Olet jo eronnut, joten anna anteeksi niin ex-miehelle, naapurin naiselle, kuin itsellesikin. Mennyt on mennyttä, et voi sille mitään. Vähän ikävää myös soimata exää ja ex-naapuria heidän rakkaudestaan. Aika ymmärrettävää salata rakkaus. Tuo vain on sellainen juttu, ettei sitä olisi voinut "nätisti" mitenkään hoitaa. Aina joku suuttuu, pettyy tai ahdistuu. Katsele tv-sarjaa "kielletty rakkaus". Siinä on hyviä esimerkkejä, ettei rakastuminen käy aina tavallisen kaavan mukaan.

      Anteeksiannon jälkeen kannattaa opetella myös luopumista. Samoin rohkeutta. Rohkeutta siksi, ettei kävisi kuten sinulle "Ikinä en ainakaan voi kuvitellakaan uutta suhdetta" Sinun pitäisi nimenomaan keskittyä omaan elämään, tähän hetkeen, olla avoin ja rohkea uusille suhteille. Ei elämä lopu avioeroon. Älä hylkää itseäsi, vaan rakasta itseäsi. Tämä antaa pohjan myös uusille ihmissuhteille.

      • tuhottuelämä

        Ei eläminen lopu, mutta ihmisen elämä loppuu. Se on hyvin lyhyt, eikä kestä sen kummemmi sooloiluja. Tämä on tosi.


      • eikiitosjeesusnyt

        Lopettaisit sen anteeksiannon paasaamisen. Ehkä löysit siitä elämääsi tarkoituksen, mutta oikeasti ihmiset tarvitsevat luotettavaa tukea paskojen epäluotettavien ihmisten jäljiltä.


    • Toisetonluotupettäjiksi

      Siintä pääsee yli. Mitä paskalla tekee jos ei ole peltoa?

    • 548457

      Hae apua, jos on kovin vaikeaa. Sinulla on nyt valittavana kaksi tietä, lopun ikäinen katkeruus ja viha, joka heijastuu myös muihin ihmissuhteisiin. Toinen vaihtoehto on jättää ikävät tapahtumat taakseen, sinua pettäneet eivät ole sen arvoisia, että pilaisit loppuelämäsi heidän takiaan.
      Eteenpäin rohkeasti, aikansa kirpaisee, mutta älä jää märehtimään myrkkyä, vaan etsi muuta tekemistä ja ajattelemista. Aikakin parantaa, jos maltat päästää irti huonoista ajatuksista.

    • ölgjogj

      Vielä ihan käytönnön pikkuasioita: rupea hoitamaan itseäsi, harrasta liikuntaa luonnossa, hanki uusia pukevia vaatteita ja uusi kampaus, jos mahdollista. Niin se vain on, että monesti ulkoinen muutos piristää elämää ja muutenkin sitä alkaa ikäänkuin "herätä henkiin" pettymyksen jäljiltä. Kannattaa kokeilla.

    • Kehäraakkivol1000

      Kiitos. Jännä että ihan tämän viestin kirjoittaminen jo auttoi ihan vähän. Muutenhan koko juttu on suuri salaisuus ettei kenenkään muun elämä hajoa. Lapsetkaan eivät tiedä todellista eron syytä kun en halua pilata heiltä isäsuhdetta. Asumme pienellä paikkakunnalla ja tiiviisti ollaan tekemisissä koko ajan. Myös kolmannen osapuolen perhe"onnen" jatkuminen tuntuu aika rajusti. Kaiken se kestää jne. Ihan kaikkea vaan ei.

      • Oikeatkaveritpunnitaan

        Ymmmärrään kun olet pienellä paikkakunnalla ja se avunsaanti ja ne jutut erosta. Painin miehenä vaimoni lähdettyä ja jätettyä kaiken minulle. Kyllä sitä vertaistukea on vaikkea saada,kaikki tuntee suvut ym. Minulla lapset ovat sulkeutuneita ja äidin mieleestä. Ok. Sanotaan:etsi uusi,mutta onko se sitten ratkaisu,matonalle lakkaisu?. Kylllä se vie elämästä monta vuotta. Ja kun kaikki paljastuu lapsille,,,en osaa neuvoa,mutta ole avoin ja juttelee.


      • Kehäraakkivol1000

        Sepä se. On kyllä aika soppa. En kanssa yhtään usko siihen etsi uusi ratkaisuun tälläisellä hetkellä. Kestää varmaan vuosia ennekuin on mahdollista miettiäkään että voisi aloittaa niin että ei käytä uutta ilmistä sylkykuppina johon kuka tahansa väistämättä uupuisi. Kyllä tämä tuska vaan täytyy ensin itse työstää jotenkin pois. Ja mä kyllä viihdyn oikein hyvin myös yksinkin, eihän se parisuhteessa oleminen todellakaan ole pakollista. Kunhan vaan pystyisi katsomaan eteenpäin ilman että aina välillä iskee nämä hirveät vihapiikit... Ja ehkä pahin juuri se katkeruus niistä menetetyistä vuosista, jolloin jossain syvällä on tiennyt että joku on pielessä ja etsinyt vikaa itsestä.


      • Eilaastaria

        Ajattele positiivisesti! Nytki meitä on kaksi,jotka justiinsa miettii ja pohtii menetettyjä vuosia. Ja lasten tulevaisuutta,minä ainakin puhun avoimesti ja ujostelematta. Minulle se on terapiaa. Yksi suuri ongelma on ns, vihamiehet pienellä paikkakunnalla. Ystäväpiiri hiipui minimiin. Aivan kuin olisin rikollinen
        . Kova on tie henkisesti ja taloudellisesti,mutta aurinko nousee risukasaan


      • Kehäraakkivol1000

        Voimia sinulle! Ei me varmaankaan olla edes ainoat kaksi samassa veneessä.


    • ikiomaelämä

      Voimia Sulle ! Tollanen satuttaa ja pahasti. Minäkin kamppailen katkeruuden kanssa ja vuosi sitten myös minun maailmani romutettiin. Oletko lukenut kirjaa : Tunne sydämesi. Minusta siinä oli paljon hyviä ajatuksia. Ex miehesi ei arvostanut sua tarpeeksi, joten oikeesti hyvä että pääsit hänestä eroon ! ......Pienin askelin eteenpäin...Tsemiä !

      • Kehäraakkivol1000

        Täytyypä etsiä kirja. En ole paljoakaan jaksanut lueskella. Kiitos! Voimia sinulle myös!


    • rintaäänellä

      Oletan että on jo erottu , muta väliäkö sen ? Kasvoin riitaiswessa perheessä ja äitini katkeruus minut herätti . Nuorena , kun uskoon tulin ja Jeessuksen autavan armon sain kokea ...löysin kirjan jonka ohjeita noudatin.
      Mennyt on jo vuosikymmeniä , Hiljennyin ja kaikki jotka henklöt mieleeni tuli sanoin ääneen annan anteeksi sinulle , Jeesus anna hänelle anteeksi ristintyösi tähden .
      Olen huomannut , että ei menneet kalva , .....

      . Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
      7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
      . Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
      7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

      • Kehäraakkivol1000

        Valitettavasti Jeesusjutut ei auta mua. Uskon vahvasti että juuri tälläisten kokemusten kestämisen vaikeus on ajanut ihmiset keksimään uskonnot, jotta voidaan siirtää vastuu jollekin "ylemmälle". Oikeastihan me ollaan pienen pieniä hyvin lyhytikäisiä öttiäisiä valtavassa maailmankaikkeudessa eikä meidän elämällämme ole mitään muuta merkitystä kuin minkä sille itse rakennamme. Olkoon jeesus sinun tukipilarisi!


    • muumimukipetos

      Tuo on jo sen verran erikoinen tarina, että siitä kannattaisi kirjoittaa kirja. Kirja olisi varmasti menestys. Elokuvaoikeuksista saisi myös hyvän hinnan. Jos et itse osaa, hanki haamukirjoittaja.

      • Kehäraakkivol1000

        On kyllä ollut mielessä. Pitäisi vain osata etäännyttää tarpeeksi että ei tulisi enempää tuhoa. En haluaisi lapsille sitä kohtaloa että muuttuvat valkokankaan tyypeiksi.


    • jkiolp

      Todella paljon paasataan siitä anteeksiannosta ja pyytelystä.
      Sanoilla anteeksi tai pahoittelen ei oikeastaan ole merkitystä lainkaan. Tärkeintä on saada itsensä irti asian ajattelemisesta, toivottavasti on tekijälle niin suuri myrkky, että hajoaa tekemäänsä tekoon.
      Minä ainakin uskallan sanoa, että anteeksi ei saa koskaan, itse yritän löytää tasapainon asian kanssa elämiseen.
      Turhia sanoja on turha sanoa, jos niillä ei muuta te kuin tekijä puhdistaa omaatuntoaan ja sitä se useimmiten on.

      • wqwqwpo

        "Anteeksi antaminen on tahtotoimintaa. Aivan kuin pystymme tahdollamme jatkamaan vihanpitoa, pystymme myös päättämään, annammeko anteeksi vai emme.

        – Anteeksi antaminen ei merkitse, että hyväksyisi väärän toiminnan, eikä se myöskään tarkoita, että unohtaisi asian, päinvastoin se tuntuu parantavan muistia.

        Anteeksianto auttaa eniten anteeksi antajaa. Aito anteeksianto johtaa aina muutokseen – ja yleensä myönteiseen suuntaan."

        Ellet suostu antamaan anteeksi, kärsit siitä itse kaikkein eniten. Näin se vaan menee.


      • Kehäraakkivol1000

        Niinhän se menee. Ottaa vaan aikansa. Varmaan uskallettava muistella asiat läpi uuden näkökulman kautta. Tavallaan olenkin jo antanut anteeksi, vihan tunteita käy silti mielessä. Ja katkeria fiiliksiä pompahtaa kun joku asia yhtäkkiä laukaisee jonkun muiston. Vaikkapa pesen pyykkiä ja sieltä putkahtaa naapurin rouvalta joululahjaksi saatu tyynyliina jossa lukee "ajattelen sinua".


    • karmanlakiko

      Juuri näin, tekijä ajattelee vaan itseään, kun ahdistaa ja hyvä et ahdistaa, saa maistaa omaa lääkettään.

      • Kehäraakkivol1000

        Mähän en toivo exälleni pahaa. Olen jakanut hänen kanssaan ison osan elämääni, 20 vuotta ja kaksi lasta. Meillä oli paljon vaikeuksia ja erostakin oli välillä keskusteltu. Hän ei kuitenkaan koskaan halunnut ja niinpä sinnittelimme yhdessä. Liitossamme oli myös todella paljon hyvää ja arvokasta. Katkeruus tuleekin ehkä eniten siitä että se sinnittely oli turhaa. Ja että kaikkien vaikeimpien aikojen aikana hänellä olikin jo toinen rakkaus. Ja kun on ihana freessi rakkaus niin oman vaimon murheet tietty lähinnä kyllästyttää ja väsyttää. Ja se tietysti sai minut tuntemaan itseni ihan nollaksi. Se tuntuu tosi väärältä. Että itsetunto on pikku hiljaa murentunut ja syy onkin ollut ihan muualla.


      • Petettu

        Kaikista paras apu on ,jos jättänyt osapuoli kertoo rehellisti kaiken ja avoimesti. Ja se ettei jätä lapsia toiselle,jätetylle. Minulla on pahaolo ,kun näkee mitä nuoret menettää. Hekin menettää itetunnon. Heidän patoumat pelottaa,jossakin vaiheessa patoumat purkaantuu. Yksi ongelma on juuri pieni paikkakunta. Puhalletaan lasten eteen, vaikka itse vihoissa ollaan.


    • Eikun.eteenpäin

      En aloitusta todeksi uskokaan. Jos noin elämässä kävisi ottaisin täydellisen pesäeron enkä katselisi jälkeeni. Sillä siitä eroon pääsee. Nenä kohti uutta tulevaisuutta, paikkakunnan vaihto ja menoksi.

    • harmonysister

      Shit happens, taas se on todistettu.

      Olet tuossa saanut jo neuvoja. Pyri siis kiinnittämään katseesi itseesi, hyvinvointiisi - älä mieti menneitä. Tällaisissa pahoissa pakoissa on vain niin helppoa sanoa puolison toiminnasta "itse en olisi tehnyt ikinä noin" tai "tai ihan varmasti olisin tehnyt näin". Vaikka sitä ei voi oikeasti ikinä tietää. Siksi näissä tilanteissa olisi melko moisen tähdellistä, jos osaisi olla ja toimia niin siten kuin itse toivoisi muiden tekevän vastaavassa tilanteessa, jossa siis sinä olisit se "pahis".

      Kiinnostaisi kovasti tietää mitä ex-naapurin rouvalle kuuluu? Onko hän eronnut? Tietääkö naapurin mies? Onko hänelle tiedotettu asiasta mitään, vai luuleeko, että lapsi on hänen?

      • Kehäraakkivol1000

        Olivat kauan yrittäneet lasta. Myös adoptiosäätöjä oli ollut mutta ei ollut edennyt. Yhteisellä sopimuksella lasta lähdettiin tekemään. Eli täysin tiedossa. Mies oli myös tiennyt suhteesta jo pitkään. Kaikki olivat luulleet että minäkin käsitin. Olin vaan niin pöljä, että en käsittänyt. Luotin. Ovat edelleen naimisissa. En ole tekemisissä ,joten onnellisuusastetta en osaa arvioida.


      • tuytutrur
        Kehäraakkivol1000 kirjoitti:

        Olivat kauan yrittäneet lasta. Myös adoptiosäätöjä oli ollut mutta ei ollut edennyt. Yhteisellä sopimuksella lasta lähdettiin tekemään. Eli täysin tiedossa. Mies oli myös tiennyt suhteesta jo pitkään. Kaikki olivat luulleet että minäkin käsitin. Olin vaan niin pöljä, että en käsittänyt. Luotin. Ovat edelleen naimisissa. En ole tekemisissä ,joten onnellisuusastetta en osaa arvioida.

        Aika jännä tapaus, vaikka onhan noita. Eikä tule välttämättä eroakaan, ainakaan heti kohta. Tai tulee ero, mutta välit säilyvät hyvinä erosta huolimatta.

        Erikoisempia tuntemiani tapauksia on kaksi ystäväpariskuntaa lapsineen, naapurukset. Kävi niin, että naapureiden välille syntyi salasuhde, joka jatkui jonkin aikaa. Mies kärähti vaimolleen ensin. Vaimo oli shokissa. Siitä hieman toivottuaan otti yhteyttä naapurin petettyyn mieheen. Aikaa kului. Petetytkin huomasivat tulevansa paremmin kuin hyvin juttuun keskenään. Sitten parit päättivät "parinvaihdosta" - eli ero vireille, miehet muuttivat naapuriin. Edelleen elellään tällä kokoonpanolla, joskin lapset ovat aikuistuneet, ja osa muuttanut omilleen, ja yhdellä jo omia lapsia.

        Pääset katkeruudestasi eroon tekemällä ja sallimalla itsellesi hyviä asioita. Yksi aivan ehdottomasti paras juttu tuossa tilanteessa on sallia itselle uusi parisuhde. En tarkoita, että sellainen heti juuri tänään tai huomennakaan pitäisi löytää, mutta mielen sille voisi pitää avoimena, nyt heti. Jos menettää ihmissuhteen, siitä pääsee parhaiten yli aloittamalla uusi ihmissuhde. Jos haluaa mummoksi, muttei lapset saa lapsenlapsia, voi alkaa varamummoksi. Jos menettää rahaa, sitä voi yrittää kaikin keinoin saada itselleen lisää , vain mielikuvitus on rajana. Kun on tyytyväinen omaan elämäänsä, ja luottaa itseensä, selviytyy eteenpäin vaikka mitä esteitä ja risukkoja eteen tulisi.


      • Kehäraakkivol1000

        Hyvä tilanne tuokin! On näitä kummallisia kuvioita ollut sitten muillakin :) Yritän kyllä kovasti katsoa eteenpäin ja puuhalla täytän päivät. Perusarki alkaa kyllä jo sujua ihan kivasti. Ja ehkä ne murskaavat mustat hetketkin alkavat pikku hiljaa väistyä kunhan vaan annan niiden tulla ja mennä.


    • fybb

      Hei!
      Olen itse juuri kokenut eron, itse asiassa paperit vast'ikään menivät käräjäoikeuteen avioerosta.
      Jos haluat vertaistukea ja jutella, laita s.postia [email protected] niin vaihdellaan kuulumisia. Omalla kohdalla on auttanut, kun samassa tilanteessa olleet ystäväni ovat jutelleet kanssani.

    • anteeksanteeks

      Kovasti juu paasataan siitä anteeksiannosta, mutta mitä se sitten noin niin kuin käytännössä on?

      Joku tuossa kirjoitti, että se ei ole sitä, että unohtaisi asian. No ei hemmetissä sitä pystykään unohtamaan. Sittenhän sitä vasta itsensä liemeen pistää, jos koko ajan vain yrittää unohtaa, ja asiat jää käsittelemättä. Lisäksi jos menee toiselle sanomaan,että nyt mä sitten annan sulle anteeksi tämän petoksesi, niin eihän siinä välttämättä muuta tapahdu kuin se, että se toinen kokee saaneensa täydellisen synninpäästön ja voi olla hyvillä mielin, kun ei enää tarvitse tuntea tehneensä toista kohtaan mitään väärää. Omatuntokin kivasti kevenee. Eihän tässä mitään pahaa tapahtunutkaan, sehän on niin kiltti ja ymmärtäväinen ja käsittää, että heikkojahan tässä oltiin. Eikä ikinä sitten saa asiaan enää palata, kun kerran on luvannut toiselle antaa kaiken anteeksi.

      No mitä se sitten on se anteeksianto? Sitäkö, että ei ryhdy toiselle mitään kostamaan? No vaikea sitä on tuollaista millään tavalla kostaakaan.

      Sitäkö on anteeksianto, että on välinpitämätön koko asiasta? Kuka siihen pystyy ja miksi pitäisi? Kun loukataan syvältä, sehän sattuu. Vaikea olla välinpitämätön, kun puukko kääntyy haavassa. Jos anteeksianto on sitä, ettei ajattele asiaa ollenkaan, niin onnittelen ihmistä, joka pystyy ajatuksenkulkunsa täydellisesti säätämään. Jotkut itämaiset joogit tai gurut kuulemma siihenkin pystyy. Ja onnhan se neuvottu kääntämään lyöjälle se toinenkin poski, mutta siitä yleensä seuraa se, että isku tulee sitten sinnekin. Sitten ei ole enää poskia käännettäväksi vai pitääkö loppuikänsä käännellä niitä vuoronperään toiselle lyötäväksi?

      Olen enemmän kuin varma siitä, että ketään ei tällainen kohtalo jalosta. Jättäisin mokomat anteeksianto-hymistelyt omaan arvoonsa. Voisihan muuten myös kysyä, onko joku pyytänyt anteeksi, vai pitäisikö antaa anteeksi pyytämättä? Eiköhän tällaisessakin tapauksessa moiset pyytämiset ja antamiset kuitenkin kannattaisi jättää tekemättä. Kukaan ei tunteilleen kuitenkaan mitään mahda. Pettäjän on parempi olla tietoinen tekemästään vääryydestä ja kenties joutua jopa kärsimään tekonsa seuraukset, vain silloin hänellä on mahdollisuus kasvaa ihmisenä. Jos minä olisin noin julman petoksen toiselle tehnyt, en edes kehtaisi pyydellä anteeksiantoa.

      Ainoa, mihin voi luottaa, on aika. Ja muutokset elämässä, niitä tulee aina. Vaikka miten kovan kolauksen on joutunut kestämään, ajan myötä se kuitenkin lakkaa vaivaamasta kokoaikaisesti ja lopulta se jää jonnekin hämärään - ei nyt ihan kokonaan, mutta kuitenkin niin, ettei se enää merkitse paljon mitään. Maailma se vaan menee eteenpäin ja aina tulee jotain uutta.

      Kun minulle tapahtui, että hyvä ystävä osoittautui kieroksi petturiksi, kävin tietysti kaikki skaalat läpi mitä ikävissä tunteissa vain kokea voi. Kerran otin esille hengellisen kirjan ja avasin sen umpimähkään ja kas, siinä luki jotenkin näin, että pysyttele loitolla niistä ihmisistä, jotka ajatuksissaan tai teoissaan tuottavat sinulle pahaa. Se oli hyvä ohje, katkaisin kaikki yhteydet tuohon ihmiseen ja sen myötä jouduin tekemään vaikeita ratkaisuja, jotka koskivat ihan muitakin ihmisiä. Mutta niin se oli tehtävä. Ajattelin, että en halua edes hengittää samaa ilmaa, no kuvaannollisesti tietysti. Poistin hänet täydellisesti elämästäni. Ja se on ollut hyvä ratkaisu.

      Ap:llä on lapsia miehensä kanssa, joten yhteys on kuitenkin jollain tasolla oltava, mutta kun järjestelmällisesti pitää sen minimissä, on helpompi olla. On suojeltava itseään. Sen verran tervettä itsekkyyttä on ihmisessä oltava.

      • tyiyid

        Anteeksianto on tunteiden siedätyshoitoa:
        "anteeksianto annostelee kielteisiä tunteita pienissä erissä ja tekee niistä helpommin siedettäviä. Anteeksianto irrottaa meidät tunnekoukusta, se antaa meille hiukan etäisyyttä pohtia asiaa uudesta näkökulmasta. "

        Katkeruus syntyy siitä, ettei pysty käsittelemään omia tunteitaan. Silloin tunteet pyörittävät ihmistä miten sattuu, ihminen on tunteidensa "armoilla" tai vankina, tunteet alkavat hallita ihmistä.

        "Lisäksi jos menee toiselle sanomaan,että nyt mä sitten annan sulle anteeksi tämän petoksesi, niin eihän siinä välttämättä muuta tapahdu kuin se, että se toinen kokee saaneensa täydellisen synninpäästön ja voi olla hyvillä mielin, kun ei enää tarvitse tuntea tehneensä toista kohtaan mitään väärää"

        Anteeksiantaminen toiselle ei välttämättä tarkoita suhteen jatkamista. Jokaisen ihan omana tykönään ratkaistava haluaako jatkaa. On pohdittava, mietittävä, pähkäiltävä. Ennen kaikkea pitää tehdä johtopäätöksiä millä mielellä kumppani on. Jos hän vaikuttaa olevan "hyvillä mielin", eikä edes tunne tehneensä mitään väärää, niin miksi jaksaisi suhdetta, jos toivoo jotain ihan muuta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe