Luotettavimmat autot vuosimalliltaan?

eihyväsuunta

itse väitän, että nämä tehtiin noin vuosina 85-00. Tällöin moottorit ja tekniikka yleisesti olivat jo pitkälti huoltovapaita, mutta tekniikka muuten melko yksinkertaista ja helpohkosti korjattavissa.

Kauheaa lukea esim jotain vagarenaa siellä olevien vaggilaisten vioista. Milloin ei sähköinen käsijarru toimi,milloin ledivalot paskana, ovien lukot eivät toimi, kontti ei aukea, radio pimeni, ajonesto päällä, jakoketju venyi, vikakoodi siellä ja täällä, veti limpmoden päälle, mennyt boksi sieltä, toinen boksi täältä, ohjaustehtostin paskana ja koko hammastanko vaihdettava, abs-anturi paskana, moottorista tunnistin paskana, johtosarja pskana, turbo pskana, puolia vaihdetaan jne...

Ei koske vain vagia, mutta eihän näitä uusia autoja uskalla takuuajan jälkeen oikeasti pitää. jos sulla on autona -88 mallinen Nissani, niin siihen ei tule yhtään noista vioista. Eikä kyllä juuri muitakaan vikoja, koska siinä ei ole juurikaan vikoja aiheuttavia kohteita. Ne viat mitä on, ovat helposti korjattavissa.

Autot ovat nykyään aivan kertäkäyttötuotteita. Vanhempana vikapesän pitäminen muuttuu oikeasti mahdottomaksi.

33

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa_mieltä

      Honda ja Nissan tuolta ajalta, ei luotettavampaa voisi olla, korit tosin Hondissa oli paskoja.

      • fkfjhfhfdhd

        Kaiholla vaan muistelee kun kärjet korvattiin puolan ohjausyksiköllä ja silloiset mahdolliset sähköviat sai itsekkin paikallistettua ja korjattua hetkessä.Sitten katti ja temppuilevat ruiskukoneet kun kaasuttimienkin huolettomuutta tuli ikävä.Nyt sitten koko koneet miinoitettu antureilla joiden temppuja saa pelätä.


    • RMB

      Minä rajaisin vuosimallit 80 - 90 eli siihen kun katalysaattorit tulivat. Autojen kanssa pärjäsi kun osasi itse tehdä jotain. Korikin ruostesuojattiin maahantuojan toimesta ennen auton myyntiin saattamista. Kyllä ovien lasin veivilläkin auki saa ja ovet lukkoon avaimella. Ei siinä moottoreita tarvitse. Umpion pesimet olivat silloin ongelma, mutta nykyisin ei ole edes pakolliset. Keulan nivelissä oli rasvanipat. Ne kun viitsi säännöllisesti rasvata niin avot.
      Tässä nyt jotain perusteita väitteisiini.

      • ksklfsjkljfdksldls

        Kyllä ne tekniikaltaan lujimmat autot taitaa olla 80-luvun japanilaiset jotka on oikeasti Japanissa tehtyjä. Myöhemmin kun japsimerkkejä on kasattu mm. ranskassa ja briteissä euro-osilla niin ei ne vaan ole yhtä luotettavia kuin aidot japsit.
        Yksi mitä voisi teoriassa pitää melko varmana valintana nykyään on Kia, se on varsin tuore tulokas jolla on kasvuhaluja eikä sillä ole varaa menettää asiakkaita epäluotettavuudella, niinpä kaiken pitää toimia ja myönnetäänhän sille markkinoiden paras takuukin, 7-vuotta. Uudet Kiat ovat ainakin omasta mielestä varsin houkuttelevasti muotoiltujakin.


      • 4637634563

        Samaa mieltä, autot olivat luotettavimmat ennen kuin niihin tuli polttoaineen suihkutus, automaattiryyppy, katalysaattorit, ABS, airbag ja muut elektroniset systeemit. Eli siinä 1980-1990 välillä.

        Itsellä -90 Mazda jossa ei ole mitään noista, ryyppykin toimii käsivoimalla, ja juuri meni heittämällä katsastuksesta läpi vaikka kilometrejä jo 370tkm. Olen omistanut auton 10 vuotta eikä kertaakaan ole jättänyt tielle ja aina on lähtenyt käyntiin.

        Nykyautoissa on käyntiongelmia ja vikavalot palaa ihan vaan pakokaasun kierrätyksen takia kun likaa ekomääräysten takia imupuolen. Autot ei tule koskaan olemaan yhtä ongelmattomia kuin 80-luvulla.


      • Kehityksen.edelläkävijä

        Katalysaattorit tuli autoihin jo 70-luvun puolivälissä.
        Tosin tekniikassa jälkeenjääneissä maissa vasta paljon myöhemmin.


      • RMB
        Kehityksen.edelläkävijä kirjoitti:

        Katalysaattorit tuli autoihin jo 70-luvun puolivälissä.
        Tosin tekniikassa jälkeenjääneissä maissa vasta paljon myöhemmin.

        Katalysaattori tuli pakolliseksi Suomessa 1.2.1991 ja sen jälkeen rekisteröidyt autot.
        Tekniikka kyllä kehittyy, mutta olisimme pärjänneet ilman kattia ja sen tuomia ongelmiakin.
        Ymmärrän kyllä että henkilöauto saastuttaa, mutta niin tekevät lentokoneet, laivat, kuorma-autot ja tehtaiden piiput ja ennen kaikkeaan fossiilista polttoainetta käyttävät voimalaitoksetkin. Niille vain ei mitään säännöksiä ole. Ainoa mihin kiinnitetään huomiota on kulutukseen tuoma säästö. Ei ympäristöä ajatellen.
        Se on vissitotuus että yksityisautoilijoita on vain niin helppo rahastaa.


      • missäongelmia

        Ei ainakaan Nissanin kateissa mitään ongelmia eikä tietääkseni kovin yleisiä muissakaan. Tietytsi jos vaikka tankkaa huonoa ryssäbensaa niin saattaa tullakin ongelmia.


      • RMB
        missäongelmia kirjoitti:

        Ei ainakaan Nissanin kateissa mitään ongelmia eikä tietääkseni kovin yleisiä muissakaan. Tietytsi jos vaikka tankkaa huonoa ryssäbensaa niin saattaa tullakin ongelmia.

        KAT-autoissa on paljon muutakin tekniikkaa kuin pelkkä katalysaattori. Pelkästään "katteja" ei ole juurikaan vaihdettu, paitsi Ladoihin alkuaikoina.
        Sitten kun alkaa häiriövalo palamaan, et itse pysty tekemään mitään. Vika voi olla jossain tunnistimessa, ohjausyksikössä, johtimissa jännitehäviötä ja ym.
        Mazda 626 oli 1990 ns. Eurokat. Eli kaasutinmoottorissa oli pelkkä katalysaattori ilman mitään tunnistimia ja ohjausyksiköitä ja se toimi. CO puhdistui 2,5%:sta lähelle 0%. CO pystyi säätämään normaalisti ennen kattia olevasta tulpasta. Polttoainekulutuskin oli kohtuullinen 6 -0,5 litraa.
        Nykyisin tehdasilmoitukset kulutuksista on noin 5 - 0,5 litraa ja tiedämme myös tehtaiden kulutushuijauksesta.
        Loppupelissä olemmeko luontoa suojelleet KAT-tekniikalla?


      • jokumuuuuu

        Oli meilläkin joskus 626 2.0 kaasari -88. Bensaa paloi noin kahdeksan litraa sadalla nätissä matkapainotteisessa ajossa. Tämä siis auton ollessa pari vuotta vanha, voihan se olla että ovatkin vuosikymmenten saatossa muuttuneet itsestään pihimmiksi ja muutenkin paremmiksi.

        Tallissani on yksi kaasutinkoneinen harrasteauto ja siinä kaasarit menevät vielä jotenkuten mutta käyttöautooni en sellaisia kaipaa pätkääkään. Vanhemmatkin ruiskut toimivat pääsääntöisesti erittäin hyvin ja jos jotain hajoaa niin vianhaku on suhteellisen selkeää.

        Perheessä viisi vuotta olleessa -06 autossa ei koskaan ole ollut yhtäkään moottorihäiriötä, kuusi vuotta palvelleeseen -05 autoon on vaihdettu kampiakselin asentotunnistin ja yksi puola. Muuten on sekin pelannut nykimättä ja rykimättä kelissä kuin kelissä. Varaosat kymppejä kappale, vianhaku ja korjauskaan eivät kummoisia hommia ole.

        Noita vanhoja kaasareita taas ei vielä kukaan ole saanut säädettyä niin että auto vetäisi puhtaasti joka tilanteessa. Lisäksi joka leimalla saa jännittää päästömittausta.


    • fkfjhfhfdhd

      Tuota sähköistä käsijarrua pitää vain välttää.Volkkarillakin ei nämä pohjoisen olosuhteet niin tärkeitä ja vanhetessaan noiden solenoidit päästää suolavedet läpi ja jumittaa.

      • tosivikapesä

        Ei kun volkkaria pitää välttää. Kyllä ne sähköiset käsijarrutkin toimii muissa merkeissä.


      • 8765

        Miten sähköistä käsijarrua käytetään ajossa, yllättävissä tilanteissa?


      • diippaadaii

        Ei mitenkään. Koetin kerran enkä toista kertaa kokeile. Ei onnistu edes kässärikäännös.


      • vaarallinen.keksintö

        Sähköistä käsijarrua ei olisi saanut hyväksyä tieliikennekäyttöön alunperinkään!


      • kehityskehittyy

        Eihän siinä ole mitään erikoista. Pitkän kahvan sijasta sähkömoottori kiskoo sitä samaa vaijeria kun napista painaa. Eihän autoa laiteta enää käyntiinkään kammella.


      • mihinsuuntaan

        Ei ohjauksessakaan sähkötehostus hyvä ole, mutta ainakin saa käännettyä portaattomasti, niin pitäisi käsijarrunkin toimia eikä vaan päälle ja pois, meneekö sähköjarru liikkeessä edes päälle..


      • outoajatus
        mihinsuuntaan kirjoitti:

        Ei ohjauksessakaan sähkötehostus hyvä ole, mutta ainakin saa käännettyä portaattomasti, niin pitäisi käsijarrunkin toimia eikä vaan päälle ja pois, meneekö sähköjarru liikkeessä edes päälle..

        Öö.. Miksi ihmeessä käsijarru pitäisi saada päälle liikkeessä? Jos meinaat kääntää autoa käsijarrulla niin eiköhän kaikissa autoissa joissa on sähköinen käsijarru ole myös ajonvakautusjärjestelmä joka puuttuu peliin noissa äkkitilanteissa.


      • tosiouto

        Joskus käsijarrukäännös todellakin tarpeen, ei taida onnistua ajonvakautuksella.


    • nimimerkk

      Luotettavin Avensis diesei vm 2012 -2014. Auto johon ei voi tulla koskaan vikaa.

    • Törkeänhyvätkoneet

      Joillekin näyttää olevan suuri tarve rassata autoaan. Itse tykkään paljon enemmän ajaa sillä. Nykyautot ovat aivan loistavia vanhoihin verrattuna. Riittää kun käyttää auton 30.000km välein huollossa. Sen lisäksi konepeltiä ei tarvitse avata muuten kuin lisätäkseen vettä. Vanhoissa moteissa oli aina jotain säätöä.

      • ennenparemmin

        Niin ja lisätään vielä, että ainakin joissakin volvoissa ja vageissa on mennyt konepellin tunnistimia. Eli auto väittää pelin olevan auki, vaikka se on kiinni. Vaatii korjaamokäynnin ja rahaa. Eipä ollut tälläistäkään v1ttumaista vikaa autoissa aiemmin.

        70-luvulla auton moottoria joutui säätämään vähän väliä. Eli venttiileitä, kaasarin säätöä, sytkää, katkojan kärkiä jne. Eivät toimenpiteenä kalliita ta vaativa kuitenkaan. 80-luvun lopussa näitäkään ei enää tarvinnut tehdä. öljynvaihto riitti pitkälti.

        Nykyään nämä ovat historiaa, mutta sitten kun vikaa tulee, sen vian etisminen ja korjaaminen voi olla melko kallista ja veemäistä.


      • aakuus

        tai audin öljynlisäys ei kuittaudu kun konepellin tunnistin ei toimi


    • Amazonmyös

      Mä oon tykästynyt mun 144 Volvoon, tosin ei ole ihan vakiotekniikalla. Toimii hiton hyvin.

    • juueiii

      Mihin lisäät Vettä?? ja juu kyllä sähkökäsijarruissa on ongelmia noita on jumittunut päällekkin ja sit pitää erikoisavaimilla takasatulasta ruuvata auki kivaa jossain valoissa tms ja takaisinkierrätys on pilannut kaikki moottorit, ajanmyötä kone täynnä kuraa ja jos jonkinmoista toisiopumppua ja antureita, mutta sohwhat Maailmapelastuu tai sitten ei.

    • Ihan_eri_kokemukset

      Minun kokemukseni omistamistani autoista ei kyllä tuo näkemystä, että nykyautot olisivat teknisesti huonompia kuin nuo parikymmentä vuotta sitten valmistetut. Itselläni on ollut omia autoja vuodesta 1980 alkaen jatkuvasti. Myös joitain yksittäisiä 'teiniautoja' oli 70-luvulla.

      Nykyautojen huoltoväli on 20-30.000, tuolloin 10.000. Huolimatta huimasta huollettavienkin ja kuluvien varusteiden lisääntymisestä, ei niiden vuoksi ainakaan minulle ole korjaamokäynnit lisääntyneet laisinkaan. Päinvastoin, nykyisin normihuoltoväli (30.000 km) on yleensä riittänyt mainiosti. Muutaman kerran on joku pikkuvika, takaboksin lukko, tai joku muutaman kympin anturi, tullut vastaan vuosien aikana. No anturivikoja ei 80-luvulla tunnettu, mutta jarruvikaa, käynnistyshäiriötä, jäähdytysongelmia, lukko- tai muita mekaniikkajuttujen vikoja jne oli useammin ja joskus kyllä huolimatta noin kaksi-kolmekertaa useammista määräaikaishuolloista joutui autoa käyttämään korjaamolla.

      No nämä ovat omia kokemuksiani. Joskus ihan hämmästyy noista eri keskusteluareenoiden valtavista määristä minulle aivan tuntemattomista ongelmista. No noille areenoillehan tietysti kirjoitellaankin yleensä ongelmista ja tietysti nuo iänikuiset trollit vielä lisäävät omat kauhujuttunsa.

      Minulla muuten on nyt toinen 170 hv:n 2.0 TDI- moottorilla varustettu nelivetoinen auto. Edellisellä ajoin hieman yli 100.000 ja nyt mittarissa vajaa 90.000. Ongelmattomia ja hyvin toimivia. Huoltoväli 30.000 tai 2 vuotta ( vai oliko se 3 vuotta???) . Nykyisessä on se kuuluisa kusetusmoottorityyppi, johon nyt odottelen uudelleenohjelmointikutsua. Moottori sinänsä toimiiteknisesti moitteetta.

      • Konekärsii

        Mikä öljy kestää 30 thkm?


      • loppuun.asti

        Mikä tahansa auto kestää ajaa sen 100 tkm, mutta kun laittaa siihen 200 tkm lisää, niin sitten jyvät erkanee akanoista. Joissakin vaan alkaa osia kulua heti ekan satkun jälkeen ja toisilla saa ajaa yli 300 tkm, ennenkuin varsinaisia varaosia tarvitaan. Jarrupaloja sekä levyjäkin toki kuluu joka autossa ihan kuskista riippuen. Nytkin on 90-luvun autolla rallatettu jo 430 tkm eikä loppua ole näkyvissä. Huolto- ja korjauskulut tosin alkavat olla vuosittain jo auton arvon tasolla, joten ei kannata jatkaa enää kuin reilun vuoden sitä ajamista eli niin pitkään kuin leimaa riittää.


    • GermanEngineeringg

      "Mihin lisäät Vettä?"
      Pitää tuulilasiakin välillä huuhdella.
      Nykyautot ovat monella mittarilla paljon parempia kuin 20 vuotta sitten nykyäään kaikissa on ilmastointi, ajonvakautus ja paljon turvavarusteita. Moottorit ovat paljon taloudellisimpia, ympäristöystävällisempiä ja vaativat vähemmän huoltoa. Aivan normaalissa perheautossa on vääntöä yli 200Nm jo alta 1500rpm. Tätä minä sanon edistykseksi.

      • kerromulle

        "paljon taloudellisimpia"?? mitä sontaa sä selität?

        Paljonko corolla kulutti 20v sitten? Paljonko sauris kuluttaa nykyään? Täsmälleen sama 6-7 litraa sadalla menee nykyäänkin.

        Mitä huoltoa autot vaativat 20v sitten enemmän?


    • minäkinite

      Vuosina 1980-2000 valmistetuissa autoissa viat alkoi esiintymään 200000-300000km kilometriä aikaisemmin kun nyky autoissa.

      • nojopass

        Nykyautoillako pääsee yli 600 000 ilman vikoja?


    • enginefault

      Itellä muutama auto tos pihassa ja kyllä se vaan niin on että 1989 mallilla pitää osia hakee uudempiin, ennen ei ollut jouluvaloja kojelaudassa kuten nyky autoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe