Haukkuminen, mistä tietoa siihen suhtautumiseen

chihulove

Minulla on puolivuotias chihuahuan pentu ja olen yrittänyt kissojen ja koirien kanssa etsiä hyvää opasta, kirjaa, luentoa siitä miten haukkumiseen kannattaa suhtautua eri tilanteissa etenkin ulkona.

On se kumma että on jos jonkinlaisia koira kirjoja, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt sellaista jossa tähän haukkumiseenkin panouduttaisiin kunnolla. Onhan haukkuminen varmaan aika yleinen ongelma!

Tai ei kai koirallani vielä mitään ongelmaa ole, lähinnä mörkö-ikä. Mutta haluaisin tietää miten siihen kannattaisi suhtautua ettei ongelmia tulisikaan! Kieltämään en ole ruvennut, se kai on huonoin vaihtoehto. Olen noudattanut sellaista ohjetta että en ole haukkumiseen reagoinut, korkeintaan olen sanonut muutaman sanan rauhoittavasti. Mutta riittääkö tämä? Sitten jotkut neuvovat että kohta pitää alkaa rajoittamaan haukkumista ettei siitä tule tapa. Mutta miten, onhan haukkumiseen eri syitä ja kieltämään en haluaisi alkaa, vaan syyn mukaan, mutta en ole siitä syystäkään ihan varma..

Mihinkään kalliisiin kursseihin minulla ei nyt ole varaa ja niitäkin on kaikenlaisia. Yhdellä luennolla kävin eräässä koirakoulussa ja en saanut siitä oikein mitään irti. .

23

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilkkuposki

      Haukkuminen on ongelma ihmiselle, ei koiralle. Haukkuvaisuudessa on suuria eroja. Emme tahtoisi kieltää koiralta itseilmaisua, mutta muut ihmiset paheksuvat koiran runsasta haukkumista.
      Itse kiellän. Koirani on haukkuja, vaikka rodun ei pitäisi sellainen olla.
      Koira haukkuu vahtihaukkua, yksin jäädessään ja aina kiihdyttävissä tilanteissa. Se myös joskus komentelee haukkumalla. Kookasta rotua ja pelottava haukku.
      Kieltäminen on auttanut. Yksin on jo hiljaa ja muissa tilanteissa lopettaa heti kieltoon. Se on nuori, vasta yksivuotias ja minusta on tärkeää katkaista ei-toivottu käyttäytyminen alkuunsa ennenkuin se pinttyy tavaksi. Näin meillä.

    • liibalaaba123123

      Antaisin yllättävän pienen, mutta tomeran tökkäsyn pepulle haukkuessa ja pistäisin sormen pystyyn ja sanoisin ''hiljaa'' tai suhahtaisin. Pepulle tökkäsy siksi, että huomio kiinnittyy. Harvemmin kiihtyneenä mitään kuulevat.

      • 51924

        Se se vasta hauskan näköistä on kun omistaja tökkimässä pientä chihuahuaansa pepulle. =)

        Ehkä tuo tietyissä tilanteissa välinpitämättömyys yhdistettynä kieltokäskyyn toisissa kuitenkin on se paras tapa toimia. Arkuuttaan noi pienet usein räyskyttävät. Voisi kokeilla hankalissa tilanteissa myös syliinottoa, sekin voisi rauhoittaa tilanteen. Olen nähnyt useamman, yleensä vanhemman ihmisen, poimivan pienen ja aran koiransa syliin turvaan. Vapaana samat koirat pitävät hirveän älämölön toisen koiran huomatessaan. Kun sitten pentu myöhemmin alkaa tuntea olonsa turvalliseksi, voi yrittää tutustuttaa toisiin myös maassa.


      • asdasdasddd

        Jokaista koiraa kokonsa mukaan, eli chihulle riittää etusormella tökkäys kankkuun napakasti =)

        Koira saa syliinnostamisesta mielihyvää ja kokee sen rohkaisevana, eli palkkautuu kun se pelkää (=ei hyvä juttu). En siis todellakaan suosittelisi nostamaan syliin tuollaisessa tilanteessa.

        Kaikenlainen rauhoittelu ja lässytys on koiran korvissa/silmissä hyväksyntää, eli toiminta vain pahenee, jos osoitat koiran mielestä hyväksyväsi tilanteen.
        Kielto on oltava napakka ja vietävä loppuun, eli koira hiljenee. Kieltäminen on turhaa, jossei koira usko. Ole siis vakuuttava ja vie asia loppuun asti.


      • 51924
        asdasdasddd kirjoitti:

        Jokaista koiraa kokonsa mukaan, eli chihulle riittää etusormella tökkäys kankkuun napakasti =)

        Koira saa syliinnostamisesta mielihyvää ja kokee sen rohkaisevana, eli palkkautuu kun se pelkää (=ei hyvä juttu). En siis todellakaan suosittelisi nostamaan syliin tuollaisessa tilanteessa.

        Kaikenlainen rauhoittelu ja lässytys on koiran korvissa/silmissä hyväksyntää, eli toiminta vain pahenee, jos osoitat koiran mielestä hyväksyväsi tilanteen.
        Kielto on oltava napakka ja vietävä loppuun, eli koira hiljenee. Kieltäminen on turhaa, jossei koira usko. Ole siis vakuuttava ja vie asia loppuun asti.

        Voi olla että syliinnostaminen tuottaa mielihyvää mutta eipä näytä rohkaisevan haukkumaan siellä. Vai onko monta syliräksyttäjää tullut vastaan? Itse en muista nähneeni ainoatakaan. Päinvastoin, kuten jo kerroin, pysyvät hiljaa mamin sylkyssä ja maassa taas jaksaa jäkättää. Nuo chihut on niin pieniä ja pelkoja, vaikka kätkevätkin sen tehokkaasti terhakkaaseen karkotushaukkuun. Syli antaa turvan. Niille ja muillekin riittävän pienikokoisille. Ja jos sylkky pitää haukun hiljaa niin mitä pahaa siinä on? Ne jotka ei syliin mahdu, niille on pakko keksiä sitten muut keinot. Ja niitähän riittää.


      • asdasdasddd

        Sitä haittaa, että koira pelkää joka kerta vain enemmän? Se, että se on hiljaa, ei tarkoita etteikö se pelkäisi edelleen.

        Koiralle tulisi aina opettaa, ettei pelätä tarvitse. Itsevarma koira on upea koira.


      • asdasdasddd kirjoitti:

        Jokaista koiraa kokonsa mukaan, eli chihulle riittää etusormella tökkäys kankkuun napakasti =)

        Koira saa syliinnostamisesta mielihyvää ja kokee sen rohkaisevana, eli palkkautuu kun se pelkää (=ei hyvä juttu). En siis todellakaan suosittelisi nostamaan syliin tuollaisessa tilanteessa.

        Kaikenlainen rauhoittelu ja lässytys on koiran korvissa/silmissä hyväksyntää, eli toiminta vain pahenee, jos osoitat koiran mielestä hyväksyväsi tilanteen.
        Kielto on oltava napakka ja vietävä loppuun, eli koira hiljenee. Kieltäminen on turhaa, jossei koira usko. Ole siis vakuuttava ja vie asia loppuun asti.

        Minä olen samaa mieltä, että syliinnostaminen ei välttämättä ole hyväksi. Yleensäkin kaikki poikkeava käyttäytyminen omistajalta herättää koiran huomion.
        Toki siinä tapauksessa, että syliinottoa olisi harjoiteltu niin, että koira on ehdollistettu positiivisesti muihin koiriin syliinotto siinä jutussa. Oma juttunsa silloin. Mutta tuskin noin kukaan tekee...

        "mitä sitten, jos koira ei lopetakkaan haukkumista..." Silloin pitää miettiä, miten toimia, jos koira ei tottele. Ihan kuin kaikessa muussakin, koira ei saa päättää totteleeko tai ei.
        Eli taas kerran: opetus, kannustus/motivointi oikeaan jaa vaatimus siihen. Kielto tarvittaessa, JOKA siis pitää opettaa sen tarkoitus, vaatimus ja tarvittaessa pakote, AINA yksilön mukaan.

        Kun koiralla on selkeät rajat, kaikki hyvin opetettu ja vaadittu, se on yksi asia, joka rauhoittaa koiraa. Koska se tietää miten toimia ja "kunnioittamalla" omistajaa, se antaa silloin vastuun tilanteista omistajalle, joka taas rauhoittaa koiraa.
        Jos siis kieltoa tarvitaan, niin silloin sitä käytetään.
        Siksi vieläkin kiinnostaa, miksi kielto on joku "pöpö", jota ei voi käyttää/haluta käyttää?

        "Eilen oli sellainen tilanne..." Kun koira käy kierroksilla, se ei toimi. ELLEI sitä ole ensin haluttuun toimintaan opetettu oikeaa mallia toimia, sekä omistajan ja koiran suhde sellainen, että koira tottelee omistajaa ja luottaa siihen.


    • Itse en kyllä ymmärrä, miten kieltäminen on huonoin vaihtoehto...
      Kyllä minä kiellän toiminnoista, joita en halua. Ei siinä sen ihmmellisempää. Kieltosana tietenkin opetetaan koiralle, että se tietää mitä vaaditaan. Käsky se on kuin mikä muukin.

      Ihan samoin kuin muissakin, opetan ja ohjeistan, mitä haluan. Kannustan kehuin ja makupaloin oikeaan. Jos ei auta tai on johonkin sopivampi vaihtoehto, niin kielto. Viimeinen vaihtoehto yksilölle mitoitettu pakote.
      Huomioimattomuus toimii johonkin, ei kaikkeen. Haukkumiseen harvemmin, koska toiminta palkitsee jo itseään.
      Haukkuminen on toiminta, johtuu mistä johtuu, jää helposti päälle.

    • mumm

      On hienoa, että haluat paneutua haukkumisen syyhyn. Tämä yleensä löytyy joko haukkumista ennen tapahtuvista asioista tai sen jälkeen tulevista seurauksista, eli haukkumisen laukaisee jokin ärsyke ympäristössä, koiran kiihtynyt mielentila jne tai koira saavuttaa haukkumisella jotain miellyttävää, esim sinun huomiosi tai välttää jotain epämiellyttävää, esim vastaantuleva koira menee ohi. Koska haukkuminen lisääntyy, vaikuttaa siihen jokin vahviste, joko negatiivinen tai positiivinen. Useimmiten tilanteessa on mukana molemmat. Joillekkin koirille haukkuminen on palkitsevaa, jolloin se ei tarvitse ympäristöstä mitään vahvisteita tai välttämättä edes ärsykkeitä, ne vain haukkuvat, koska se tuntuu hyvältä. Useimmiten nämä kyllä on tulkittavissa pakonomaisiksi haukkujiksi, jotka lievittävät stressiä haukkumalla ja stressaantuvat näin tehdessään, joten tämä on melkoinen noidankehä, johon on vaikea puuttua, jos käytöksen on annettu kehittyä tähän pisteeseen.

      Vaikka itsekin tunnustan olevani kukkahattutäti ja käytän pääasiassa positiivista vahvistetta, kyllä minä puutun tiettyihin käytöksiin keskeyttämällä ne heti kun niitä ilmenee. Positiivisella vahvisteella pääsee kyllä pitkälle, mutta kun epätoivottuja käytöksiä tulee esiin ne estetään, jotta ne eivät pääse vahvistumaan. Kun sitten on huomattu, että näissä tilanteissa koira käyttäytyy tavalla, jota ei toivota aletaan ennakoimaan, jotta koiran käytös saadaan ohjattua haluttuun asiaan, ennen kuin se käyttäytyy ei toivotusti.

      Itselläni on saksanpaimenkoiria, joille on tyypillistä haukkua esim vieraiden tullessa kotiin. Tämä on huomioitu jo siinä vaiheessa, kun pentu tulee kotiin. Tiedän, että koira todennäköisesti jossain vaiheessa alkaa haukkumaan ovikelloa, joten koulutan sille toivotun tavan reagoida ovikelloon, meillä se on omalle paikalle meneminen. En edes odota, että koira keksii alkaa haukkumaan. Jokainen on koittanut myös haukkumista, mutta olen jatkanut jääräpäisesti haluamani käytöksen kouluttamista ja myöhemmin myös sen vaatimista.

      Nämä ovat myös hyvin edustettuina "remmirähjääjinä". Tämänkin olen tiedostanut ja olen kouluttanut pennusta asti haluamaani käytöstä, en ole odottanut, että teini alkaa uhoamaan, vaan olen kouluttanut haluamani asian heti, kun pentu on tullut taloon. Ja tässäkin on urokset koittanut, mitä seuraa, jos vastaantulevalle koiralle uhoaakin, nartut ovat yleensä jättäneet tämän kokeilun välistä. Itse olen noissa tilanteissä pyrkinyt siihen, että koira ei pääse tilanteesta, ennen kuin käytös on haluamani, usein pyydän tätä vastaantulijaa avuksi ja kyllä ihmiset auttavatkin, kun vain ystävällisesti kertoo, että tässä junnu koittaa rajojaan, voidaanko harjoittella teidän kanssa.. Samaan aikaan toki järjestän myös "ohitussulkeisia" tuttujen koirien kanssa.

      Varsinkin mörköiässä omillanikin on ollut tapana "hieman" ylireagoida ympäristön asioihin. Itse olen mennyt tilanteen mukaan, jos koira pelästyy ja haukkuu jotain oikeasti vaaratonta asiaa, olen pysähtynyt ja antanut koiran rauhoittua, yleensä vielä vien sen rauhoittuneen koiran katsomaan sitä mörköä. Pääasia on, että tilanteesta ei pääse pois haukkumalla, vain rauhallisella käytöksellä ansaitaan mahdollisuus lenkin jatkumiseen. Jos pelon laukaisee jokin oikeasti vaarallinen, esim kännissä riehuva porukka, olen mieluummin väistänyt penkan puolelle ja teen koiralle "namiruudun", mitä on meillä pennusta asti harjoiteltu ja on toiminut tehokkaana keinona rauhoittaa koira nopeasti, harjoituksen myötä koirat syövät myös todella kiihtyneinä. Aikuisella koiralla on muitakin vahvoja käytöksiä, joten voin pyytää sitä esim seuraamaan tai menemään maahan, jos jotain uhkaavaa tapahtuu, useimmille känniläiselle on hyvin koulutettu koira jo riittävä syy kävellä rauhassa ohi, toimii ehkä kuitenkin vain näillä isommilla koirilla :). Joskus joutuu miettimään mikä on pienempi paha, jos vastaan tulee ihminen joka käyttäytyy aggressiivisesti, kyllä minä vaihdan suuntaa, vaikka tästä koiran epävarmuus lisääntyykin, pienempi paha se on, kuin ottaa riski, että tämä ihminen käy minuun tai koiraan käsiksi.

      Tuossa pari esimerkkiä, miten haukkumiseen voi reagoida positiivisella vahvisteella. Mieti, mitä haluat koiran tekevän ja ala kouluttaa sitä. Ennakoi tilanteita, joissa haukkumista esiintyy ja mieti, milloin toivomasi käytös vielä tulee esiin ja vahvista sitä. Mieti kuitenkin myös, miten saat estettyä haukkumisen, jos se kuitenkin tulee esiin. Estäminenkin kuuluu kouluttamiseen, eikä sen tarvitse tarkoittaa mitään ikävää, mietit valmiiksi, miksi koira tässä tilanteessa haukkuu ja pyrit pitämään huolen siitä, että koira ei saa tavoittelemaansa vahvistetta.

      • chihulove

        Kiitos vastauksesta, tuossapa on taas minulle pohdittavaa! Mistä olet oppinut näitä eri asioita? Esim. tuo namiruutu voisi olla kätevä joissain tilanteissa. Tuota mietin että ei saa päästää tilanteesta pois jos haukkuu. BAT 2.0. luennolla olin (joka oli ehkä sellaisille joilla on jo voimakkaita pelkoja tai agressioita, mutta suositeltiin myös pennun kasvattamiseen). Siellä opetettiin että koiran pitäisi saada mahdollisimman vapaasti ja omaan tahtiinsa tutustua toisiin koiriin. Ei pakotusta missään vaiheessa ja suositeltiin että jos koira esim tuijottaa toista koiraa tiiviisti
        lähestyessään, niin se on jo liian stressaavaa ja koira pitäisi pysäyttää ja odottaa että se alkaa nuuhkimaan maata ym. rauhoittavaa. Jos tämä ei onnistu niin sitten pitää kutsua koira luokse ja muistaakseni sen jälkeen poistua tilanteesta tai ainakin muuttaa kulkusuuntaa kauemmas toisesta koirasta. Ihmettelinkin että miten se sitten pääsee peloistaan ja sosiaalistuu jos noin tekee? Että on erilaisia ohjeita koiran kasvatukseen! Vaikeaa tietää mikä olisi hyvä.

        Entä mitäs jos on sellaisessa tilanteessa että koirani seurassa oleva koira alkaa räksyttämään? Eilen oli sellainen tilanne ja siinä ne sitten kuorossa räksytti ohi menevälle koiralle! Yritin saada koirani huomion minuun juttelemalla sille, mutta eihän se onnistunut kun oli niin mielenkiintoinen tilanne käsillä! Välillä taas se saattaa säpsähtää jotain ja sitten se tunnetila jää päälle ja loppulenkin se sitten haukahtelee vähän kaikelle! En ole saanut rauhoittumaan juttelemalla rauhoittavasti. Tai en tiedä onko se niin vaarallistakaan, ehkä kuuluu tähän ikään.
        On tässä minulla vielä paljon opittavaa.. Eka koira.


      • mumm

        Minulla on tapana odottaa aina rauhoittavat signaalit, ennen kuin annan koirieni mennä vieraan koiran luo, innoissaan koheltavaa koiraa en päästä ihan siitä syystä, että en voi olla varma onko koira oikeasti innoissaan vai peloissaan ja tuo intoilu muuttuu niin helposti rähinäksi. Nuorimmat yleensä alkavatkin kommunikoimaan vieraiden kanssa nopeastikin, mutta aikuiset eivät, tämä on hyvin pitkälti rotukysymys. En kuitenkaan lähde tilanteesta pois, jos koirat eivät halua tutustua, niiden ei tarvitse, mutta sietää pitää. Minulla on 10 vuotias narttu, joka ei ole koskaan tehnyt tuttavuutta ystäväni samanikäisen nartun kanssa, vaikka ne ovat olleet tekemisissä lähes koko elämänsä ja vietämme usein yhteisiä mökkiviikonloppuja.. Nämä kaksi ovat tavallaan vähän huvittavia, koska kumpikin pitää kohteliaan etäisyyden ja jos sattuvat nokakkain, molemmat kääntyvät suurieleisesti haukotellen pois ja kiertävät toisensa maata haistellen, kuin eivät huomaisikaan toisiaan :) En epäile hetkeäkään, etteikö nämä kaksi tappelisi verisestikin, jos niitä yritettäisiin tutustuttaa toisiinsa. Ehkä tämä rotuvalinta on vaikuttanut siihen, että en oikeastaan edes odota, että koirasta kasvaisi kaikkien kaveri, vaikka on minulla pari poikkeusta ollut, useimmat kuitenkin pitävät mieluummin kohteliaan etäisyyden ja remuavat vain omalla porukalla. Vieraita kohdatessa kannattaakin pysyä tiukkana, joskus voi olla vaikea vängätä vastaan, kun joku on tunkemassa "kaikkien kanssa toimeen tulevaa" koiraansa iholle, varsinkin jos tämä sattuu olemaan paljon kokeneempi koiranomistaja, joillakin voi olla alentuva tapa kohdata "keltanokkia" :)

        Teoria on hyvinkin yksinkertainen, olet varmasti lukenut ja luennoilla kuullut moneen kertaan vahvisteiden ja rangaistusten määritelmät, mutta niiden soveltaminen onkin sitten vaikeampaa. Esimerkiksi vastaantulevan koiran voi ajatella positiivisena rangaistuksena, jolloin oikea hetki kääntyä pois on se, kun koirasi vielä käyttäytyy halutusti, pois kääntyminen on tässä tapauksessa negatiivinen vahviste. Jos käännyt, kun koirasi käytöksessä alkaa näkyä ei toivottuja merkkejä, tuletkin vahvistaneeksi näitä ei toivottuja käytöksiä, näillä pääsi pois epämiellyttävästä tilanteesta, joten ne olivat kannattavia. Se miten koira tilanteet kokee riippuu täysin yksilöstä ja oikeastaan ainoa keino selvittää, miten koira tilanteet kokee ja menikö oma arvioisi oikein, on seurata käytöstä, mikä lisääntyy ja mikä vähenee..

        Ensimmäisen koiran kanssa on monesti paine saada kaikki menemään kirjojen mukaan, usko huviksesi, yhdelläkään kokeneellakaan koiranomistajalla ei kaikki mene aina käsikirjoituksen mukaan. Minulla on yli 20 vuoden kokemus koirista ja nykyinen juniori, nyt puoli vuotias, on opettanut minulle todella paljon. Kun koirasi käyttäytyy tavalla, jota et halua nähdä uudelleen, mieti mikä johti tähän tilanteeseen ja tee suunnitelma, miten hoidat samankaltaisen tilanteen seuraavalla kerralla paremmin, jos taas menee pieleen, yritä uudelleen.


    • Hauhauhauhau

      Kun kieltää koiraa haukkumasta niin mitä sitten kun koira ei lopetakkaan haukuntaa, mitä siinä voi tehdä jottei koira olisi se joka lopulta vei voiton (eli ei hiljentynyt)?

      • ixv

        Tapoja on loppujen lopuksi monta moneen eri tilanteeseen.
        1. Kotona voi komentaa rekun toiseen huoneeseen josta ei paluuta ilman lupaa
        2. Ulkona voi tehostaa kieltoa nyppäämällä hihnasta merkiksi
        3. Tarvittaessa nostaa hihnasta sen verran ettei pysty haukkumaan
        4. Voi myös ihan pitää koira rauhallisena puhumalla sille pehmoisia
        5. Kannattavaa voi olla kiinnittä koiran huomio ihan muualle
        6. Paetakin voi

        Ennakointi on kuitenkin päivän sana. Sitä tekemällä ei joudu tilanteisiin joissa koiraa joutuu kieltämään. Harjoittelu tekee ennakoinnista toimivaa, aloita siis heti.


      • Pilkkuposki

        Lisäisin tähän oman konstini: ulkotilanteissa jos ei hiljene, käännän niskaperseotteella 180 astetta eli kuono toiseen suuntaan jossa ei haukkumista ole. Samalla voimakas kieltäminen.
        Eiköhän pikkukoiran kanssa jonkin keinon keksi jolla katkaista sen toiminta. SE on tärkeintä, omistaja ei saa jäädä avuttomaksi tilanteessa. Opetusta pitää myös jatkaa ainakin koko koiran nuoruusikä, ei se kerralla muutu vaan vaatii sitkeää pitkäjänteistä työtä.


      • NimimerkkiTähän

        Jos koiralle ei ole opetettu kieltosanaa, on sitä ihan turha kieltää - ei se ymmärrä kuitenkaan. Ensin sen pitää tietää mitä "ei" tarkoittaa... Muussa tapauksessa parempi antaa rähistä ja olla kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunutkaan. Kyllä ne yleensä iän myötä mölinänsä lopettaa, jos ei itse ala jännittää tilanteita ja tee niistä ns. numeroa, mutta jos koira vaikuttaa haukkuherkältä, pitää sille ensin opettaa kieltosana ennen kuin alkaa kieltämään. Ihan turhaa on hokea "ei, hiljaa, lopeta..." jos koira ei tiedä mitä se tarkoittaa. Sama kuin lukisit sille päivän lehden, ei se ymmärrä sen enempää. Korkeintaan huomaa ärsyyntyneen ja jännittyneen tunnetilasi ja luulee, että nytpä tässä olikin tosi kyseessä ja nytpä vasta pitääkin räksyttää ja puolustaa, kun emäntää/isäntääkin noin hermostuttaa. Kaiken maailman rauhoittavat lässytykset, koira taas saattaa ottaa kehuina ja luulee toimivansa oikein räksyttäessään. Varsinkin jos ajoitat ne väärin.


      • Pilkkuposki

        Onkohan mulla erityisen älykkäitä koiria kun ymmärtävät kiellon ihan opettamatta? Metsästysrotuisia ovat. Selkeä kehonkieli vaan käyttöön samalla kun kiellät pennusta lähtien ja kas kummaa - Kohta riittää varoittava sormen nosto ja tiukka katse.
        Jos koira ei ymmärrä kieltoa, on syynä ristiriitainen kehonkieli. Ihminen yrittää "pehmentää" kieltoa lempeillä eleillä ja koiraparka ei opi ymmärtämään ihmistään. Tai oppii ettei sen sanomisista kannata välittää. Kun kiellät, seiso sanojesi takana.


      • hohhoija

        Kyllähän tuo käsiksi käyminen kummasti alleviivaa kiellon tarkoituksen, kun ei kajahtaa kannattaa mennä kyyryyn ja näyttää säälittävältä, muuten käydään käsiksi. Perinteistä kouluttamista, turha siinä on elekielestä mitään jauhaa, ei koirakaan turpaansa halua...


      • NIITAITÄHÄN
        NimimerkkiTähän kirjoitti:

        Jos koiralle ei ole opetettu kieltosanaa, on sitä ihan turha kieltää - ei se ymmärrä kuitenkaan. Ensin sen pitää tietää mitä "ei" tarkoittaa... Muussa tapauksessa parempi antaa rähistä ja olla kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunutkaan. Kyllä ne yleensä iän myötä mölinänsä lopettaa, jos ei itse ala jännittää tilanteita ja tee niistä ns. numeroa, mutta jos koira vaikuttaa haukkuherkältä, pitää sille ensin opettaa kieltosana ennen kuin alkaa kieltämään. Ihan turhaa on hokea "ei, hiljaa, lopeta..." jos koira ei tiedä mitä se tarkoittaa. Sama kuin lukisit sille päivän lehden, ei se ymmärrä sen enempää. Korkeintaan huomaa ärsyyntyneen ja jännittyneen tunnetilasi ja luulee, että nytpä tässä olikin tosi kyseessä ja nytpä vasta pitääkin räksyttää ja puolustaa, kun emäntää/isäntääkin noin hermostuttaa. Kaiken maailman rauhoittavat lässytykset, koira taas saattaa ottaa kehuina ja luulee toimivansa oikein räksyttäessään. Varsinkin jos ajoitat ne väärin.

        Mielenkiintoista olisi olla kärpäsenä katossa kun pidät koirallesi luentoa mitä "ei" tarkoittaa ja mitä silloin pitää missäkin tilanteessa jättää tekemättä. =)


      • Pilkkuposki
        hohhoija kirjoitti:

        Kyllähän tuo käsiksi käyminen kummasti alleviivaa kiellon tarkoituksen, kun ei kajahtaa kannattaa mennä kyyryyn ja näyttää säälittävältä, muuten käydään käsiksi. Perinteistä kouluttamista, turha siinä on elekielestä mitään jauhaa, ei koirakaan turpaansa halua...

        Aika erikoisia näkemyksiä sinulla. Koiran kääntäminen on turpaan antamista? Uskaltaako tässä koiraansa enää lainkaan koskea?
        Niin perinteinen tosiaan olen, että tarvittaessa "käyn käsiksi" kaksivuotiaaseen lapsenlapseenikin ei-sanan merkitystä selventääkseni. Ettei juosta autotielle eikä veteen, ei heitetä hiekkaa toisten päälle eikä juomalasia lattialle, pukeudetaan tai mennään nukkumaan kun aika on jne.
        Rajojen laittaminen on rakkautta.
        Koiran henkistä tasoa muuten usein verrataan kaksivuotiaaseen ihmislapseen.


      • NimimerkkiTähän
        NIITAITÄHÄN kirjoitti:

        Mielenkiintoista olisi olla kärpäsenä katossa kun pidät koirallesi luentoa mitä "ei" tarkoittaa ja mitä silloin pitää missäkin tilanteessa jättää tekemättä. =)

        Ymmärrä toki väärin ja kuvittele vielä olevasi näpsäkkä ja hauskakin "kuittaillessasi", se on oikeutesi. "Ei" on samalla tavalla komento kuin "istu", "paikka" "ohi" "maahan" "irti" jne... ja opetetaan ihan kuin muutkin komennot. Ei sitä sen kummemmin "selitetä" ja "luentoja" pidetä.


      • Pilkkuposki

        Eri mieltä. "Ei" on laajempimerkityksinen kuin muut komennot. Sen viesti on koiralle, että sen on lopetettava senhetkinen tekemisensä, ihminen rajoittaa sen toimintaa. Koirat muuten rajoittavat toinen toistensa toimintaa myös, joten koiran on helppo tämä käsittää. Kiellon noudattamisesta ei palkita. Sellainen hämmentää koiraa ja hidastaa oppimista.


      • NimimerkkiTähän
        Pilkkuposki kirjoitti:

        Eri mieltä. "Ei" on laajempimerkityksinen kuin muut komennot. Sen viesti on koiralle, että sen on lopetettava senhetkinen tekemisensä, ihminen rajoittaa sen toimintaa. Koirat muuten rajoittavat toinen toistensa toimintaa myös, joten koiran on helppo tämä käsittää. Kiellon noudattamisesta ei palkita. Sellainen hämmentää koiraa ja hidastaa oppimista.

        Mutta siitä huolimatta se on komento siinä missä muutkin, ja se opetetaan koiralle, eikä vaan oleteta että ne ymmärtää ihmisten puhetta. Koiralle kun ei ole mitään väliä mikä se sana on, vaikka sanoisit pimpelipom, se sana opetetaan sille. Siis se, että kun päästät suustasi sen tietyn kirjainyhdistelmän se tarkoittaa "lopeta heti, mitä ikinä oletkaan tekemässä". Eikä se hidasta oppimista jos koiran palkitsee joko sanallisella kehulla tai jollain muulla kun se tottelee, kun sille rääkäiset sen ein tai pimpelipomin jos se on menossa vaikka kuratassuilla valkoiselle sohvallesi.


      • Pilkkuposki kirjoitti:

        Eri mieltä. "Ei" on laajempimerkityksinen kuin muut komennot. Sen viesti on koiralle, että sen on lopetettava senhetkinen tekemisensä, ihminen rajoittaa sen toimintaa. Koirat muuten rajoittavat toinen toistensa toimintaa myös, joten koiran on helppo tämä käsittää. Kiellon noudattamisesta ei palkita. Sellainen hämmentää koiraa ja hidastaa oppimista.

        Miten tai miksise hämmentää koiraa, jos kiellon jälkeen koiraa kehuu tai palkitsee?
        Minä olen aina palkinnut/kehunut koiraa kiellon jälkeen. Se palkintohan on käskylle vahviste, ja positiivisena se myös motivoi koiraa käskyä noudattamaan. Ihan kuin muitenkin käskyjen kanssa.

        Jos esim. koira haluaa lähteä vapaana linnun perään, niin tokihan se motivoi olemaan tekemättä sitä, jos vastineeksi saa siitä kunnon hyödyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe