piinaava omaishoitaja

sattuu

Auttakaa hyvät ihmiset löytämään keino, jolla voin suojella itseäni ja äitiäni. Äitiä hoitaa selvästi persoonallisuus häiriöinen tytär. Hän on suunnattoman ilkeä minulle. Haluaisin käydä äitiäni tapaamassa, mutten jaksa enää sisareni julmaa käytöstä minua kohtaan. Käytökseen ei ole mitään järkevää syytä. Saan kuulla arvostelua ja ivailua ulkonäöstäni, kaikista teoistani, lapsestani, koirastani, ihan mistä vaan. Hänessä ei ole vikaa, vaikka hän peilaa itseään minusta. Äiti kärsii hänen ilkeilystään. On itkenyt minulle monesti, mutta on alistunut kohtaloonsa, kun ei voi mitään rääväsuiselle tyttärelle. Tytär myös väittää äidin vain " kerjäävän huomiota", kun pyytää nitroa, kun järkytys ja pahaolo ottaa sydämen päälle. Olen vuosien ajan joutunut vaihtelevasti hyväksytyksi ja haukutuksi. Ikinä ei ties millä asenteella sisareni ottaa minut vastaan. Ja kamalinta on, etteivät muut usko minua ja äitiäni, koska sisar lässyttää mielin kielin kaikille muille läsnäoleville. Vain kolmisin hän muuttuu suoranaiseksi piruksi. Tästä voisi vaikka kirjan kirjoittaa, mutta auttakaa joku. Kertokaa miten voin toimia turvallisesti ja pelotta, kun menen äitiä tapaamaan? Ahdistun valtavasti ja itken usein. Minusta tämä on niin väärin. Mielestäni kaikilla tulisi olla mahdollisuus olla äitinsä seurassa, ilman että joku piinaa ja puuttuu joka lauseeseen ja puheeseen omilla kommenteillaan. Viimeksi tämä sisareni sai kunnon kilarit ja runnoi oven väliin minua ja loukkasin jalkaani. Käskee minua pysymään poissa tai lähtemään saman tien kun tulen. Haukkuu minua hulluksi. Kohta varmaan tulenkin hulluksi, ei tämä ole järkevää enää minultakaan. Mutta äitini takia sinne menen, en hulluuskohtauksia saavan siskoni takia. Tietenkään.

28

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältäpesee

      Kuulostaa kamalalle ja varsinkin kun muut uskoo tällasta narsistia.Etäisyys siskoon oman mielenterveyden kannalta parasta mutta äitisi jäisi hänen valtaansa sitten aika hankalaa.Voisitko hakea äitisi luoksesi välillä ja haistattaa vidut kurjalle siskolle.

    • Khhkhjk

      Voi olla katkera kun oma elämä on äidin hoitamista ja toinen sisko elää omaa elämäänsä ja poikkeaa vain antamassa neuvoja miten asiat pitäisi tehdä jotta ne olisi hyvin. Mitä jos vaihdatte rooleja, jää sinä hoitamaan äitiäsi ja anna siskosi välillä liihottaa maailmalla.

      • Hghjhjj

        Ei tule olemaan helppoa se äidin hoitaminen.


      • jhjgfjkgk

        Kiitos kauniista ajatuksesta. Olen pyytänyt ja tarjonnut apuani, mutten kelpaa. En " osaa", " ei siitä tule mitään"... Kun ei anneta mahdollisuutta. Minä vaihtaisin mielelläni paikkaa..äidin hoitaminen ja hänen seurassaan oleminen elämän iltapuolella olisi suuri lahja ja onni❤ . Mitä muuta voin tehdä, kun olen yrittänyt olla äidin luona ja saamme kuunnella tupasessa siskon haukkua ja halveerausta. Meidät molemmat lytätään niin totaalisesti. Viimeksi tunsin olevani kuin panttivankina äidin kanssa hullun vallassa. Äitiä ei saa viedä minnekään. Hänen sydämensä on niin huonona. Toki jos minulla varaa olisi, järjestäisin äidille inhimillisen hoitajan tai lennättäisin helikopterilla tänne luokseni 24/7 hoivaan ja turvaan. Mutta koti on paras paikka hänelle-hoitajat ( vuorottelevat kaks vanhaapiikaa) ei.


      • ohziz
        Hghjhjj kirjoitti:

        Ei tule olemaan helppoa se äidin hoitaminen.

        Niin, ehkä ei kaikkien äitien hoitaminen ole yhtä helppoa,kuin tässä tapauksessani. Äiti liikkuu kuitenkin vielä itse vessaan ja suihkuun ja ruokapöytään ja taksiin...Itse syö ja juo. On järjissään, mutta väsynyt tähän ko.tilanteeseen. Varmaan syystäkin. Hän ikävöi minua, muttei uskalla sitä tälle " akkamafialle",anteeksi karkea ilmaisu", sanoa ääneen. Supattaa joskus puhelimeen toiveitaan, kun puhelut kuunnellaan samassa huoneessa. Äiti On jo luovuttanut. Surettaa, kun jalosti puhutaan omaishoitajista,työn raskaudesta ja vanhuksen hyvästä olosta kotona..tässä tapauksessa äiti on se tuoliin istutettu holhokki, jonka elämää järjestelee ja säätää kaksi " vahvuuteen sairastunutta yli-ihmistä." Lisäksi äitiä makuutetaan paljon, sillä varjolla, että pitää levätä sydämen takia. Äiti voi itse haluta istua tai makuullaan jutella , mutta minut esim.ajettiin huudolla ja kiroilulla ulos sängyn vierestä. Haukkuminen jatkui tuvan puolella. Oli lähdettävä yläkertaan pakoon, kun ei jaksa kuunnella. Sitten perään huudellaan, että tuollainen luuseri olet-juokset heti karkuun...voi aikoja,voi tapoja. Näinhän minut saadaan pysymään poissa kuvioista, kun HE haluavat määrätä kaiken itse. Äidin maatessa kun jää aikaa lekotteluunkin. Niin-syyhän on minussa! Ymmärrättekö te tuon kuvion?


      • fjfiggl

        Ap sanoo nyt tähän: Kukapa ja kenelle tässä moista haluaisi ehdotella....no ei kiitos. Tuo se ei kuulu ratkaisutapoihini.


    • kgud

      Harmi, että alkuperäisen viestin jatkovastaukseni ovat jollain kirjainpötkö-nimimerkillä, mutta kone herjaa " normaalia tekstiä", ei voi jatkaa. Mutta te fiksut varmaan osaatte lukea ja ymmärrättekin lukemanne

    • Hhgyjjj

      Ehkä tilanne ei ole niin huono kuin miltä se näyttää silloin kun käyt siellä. Yksi vanhainkodin hoitaja sanoi kerran että parempi kun omaisia ei kävisi lainkaan katsomassa vanhuksia, käyvät siellä valittamassa hoidosta eivätkä kuitenkaan tiedä kokonaistilannetta, eivätkä itse ole valmiita hoitamaan omaisiaan. Vaikea tilanne kyllä sinulla, siskolla katkeruutta ja omistushalua ja sinulla ehkä syyllisyyden tunteita ja äidin menettämisenpelkoa yms. osattomuuden tunteita. Ehkä pitäisi olla kiitollinen että äiti saa olla kotona eikä laitoksessa, palkatut hoitajatkin voivat olla loppupeleissä vähän mitä sattuu.

    • Hei nimimerkki, sattuu.

      Onpa ikävän kuuloinen tilanne. Sisaresi kohtelee sinua tosi huonosti. Parasta olisi, jos voisit hänen kanssaan keskustellen saada välinne parempaan kuntoon. Se on varmasti tuossa tilanteessa vaikeata eikä se voisi tapahtua siellä äitinne luona vaan jossain muualla neutraalilla maaperällä. Jos hänen asenteensa takana on jotain vuosien takaista kummallista kaunaa tms, jota et tiedä. Jos saisit juteltua, kerrottua kuinka tahdot olla äitisi kanssa ja aiot olla edelleen vaikka on kamalaa, kun hän tekee olosi hankalaksi ja tapaamiset ikäväksi.

      Ellei keskustelu onnistu, en keksi muuta keinoa kuin sen, että hän ymmärtäisi mennä pois jonnekin silloin, kun sinä olet siellä paikan päällä äitiäsi tapaamassa. Voit hyvin pyytää, että te saisitte äitisi kanssa olla ne hetket kahden ja hän saa vapaata, ette tarvitse häntä niihin tapaamisiin ja teillä oikeastaan on ihan oikeuskin tavata kaksin. Tai viet äitisi pois sieltä kodista muualle ja tapaatte jossain toisessa paikassa.

      Tsemppiä ja kaikkea hyvää,
      Pirkko-pappi

      • lhdh

        Kiitos sydämellisestä vastauksesta. Olen todella kiitollinen siitä, että vastaukset ovat olleet näin ihania ja asiallisia. Kyllä keskustelua olen yrittänyt, moneenkin kertaan. Käyn siellä hyvin harvoin enää, 1-3 kertaa vuodessa. Keskustelun jo alkaessa alkaa minuun kohdistua arvostelu, iva ja pilkka. Vähättely jne..tuntuu välillä, että parempi kun minua ei olisi, koska aina kun tulen, sisar alkaa tämän riitelemisensä milloin mistäkin. Siitä seuraa se, että heillä on aina kaikki hyvin, mutta kun sinä tulet, tämä on aina tälläistä. No en ihmettele, että kenelläkään on hyvä olo kuulemassa sitä haukkua. Riittää kun olen paikalla, vaikka tuppisuuna. Minua ikäänkuin saa haukkua. Jos koitan puolustaa itseäni, se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Sekin on väärin..tämä kuvio on niin omituinen, etten ymmärrä itsekään enää mikä tässä on tarkoitus tällä vihanpidolla. Eniten sattuu syyllistäminen. Viimeksi sain kuulla, että jos äidille sattuu jotain, on se minun vikani. Kamalaa. Aivan sairasta puhetta. Äidin hoito on hyvää ja tunnollista, mutta henkinen puoli on kyllä aika heikoissa pitimissä. Äidillä on mahtava huumorintaju ja nauraa kikatamme milloin mullekin hassutukselle. Rakastan äitiäni yli kaiken. Siskon mielestä olen idiootti ja tyhmä, kun olen positiivinen ja pidän itseni kasassa , enkä provosoidu riitaan, jopa iloitsen...enkä anna ns.pahan murtaa minua. Kaiken huippu onkin, että minulle ehdotellaan terapiaa! Sekö kiusaajan saa luovuttamaan? Ei tietenkään, sehän on hiljainen lupaus, että kiusata saa. Kiusattu hakekoon apua että jaksaa kestää... Meneekö tämä näinpäin oikein? Yleensä kiusaajalla on ongelma, hän ei tunnista tai halua nähdä sitä...vaan sysää kiukkunsa muihin. Eikä hänessä ole mitään vikaa. Kurjaa on kun joutuu itkien vannottamaan muille, että puhun totta. Miksi tälläistä keksisin tä valehtelisin. Ei ole mitään syytä eikä aihetta. Kiitos kaikille, jotka oikeasti ymmärtävät. Nyt koitan saada pari päivää " armoa" tänä kesänä äidin kanssa -ilman huutavaa " kylkiäistä" ja pahaa mieltä. Kiitos Pirkko-pappi


      • Jhhhjkbh

        Tulee mieleen yksi ystäväni joka oli katkera miehelleen joka oli paljon työmatkoilla, ystäväni sanoi miestään 'vierailevaksi tähdeksi' joka tupsahti silloin tällöin perheensä pariin, kun taas ystäväni pyöritti suurimman osan aikaa yksin koko kolmen pienen lapsen ruljanssia. Ehkä siskosikin kokee sinut 'vierailevana tähtenä'? Luulenpa että siskosi ja äitisi kyllä pitävät hauskaakin siinä yhdessä elellessään, näet niin pienen osan heidän arjestaan kun käyt siellä niin harvoin.


    • TääOnNiinNähty

      Mun mummo oli aikoinaan muutamia kuukausia, tai puoli vuotta tädin "hoidettavana". Kyseinen täti on oikea narsistin tyyppiesimerkki ja tuo aika oli mummolle yhtä painajaista. Jokainen sokerinpalakin laskettiin, täti vei mummolta kaikki eläkkeet "hoitopalkkioina & kuluina", majoitti mummon vanhan rintamamiestalon kylmään, pimeään, kosteaan homeiseen saunakamariin... Muut sukulaiset ei saaneet mummoa puhelimella kiinni, eikä kirjeetkään jostain kumman syystä menneet ikinä perille. Mummo ei saanut käyttää puhelinta, eikä poistua itse omille teilleen - tosin rahaa ei taksiin olisi ollutkaan. Lisäksi tuo täti lääkitsi mummon lähestulkoon vihannekseksi ja tottahan se häneltä onnistui, oli sentään ikänsä syöpäosastolla työskennellyt sairaanhoitaja ammatiltaan. Onneksi äitini sai järjestettyä vanhemmilleen lähestulkoon uuden kunnan vuokra-asunnon silloisesta kotikunnastani, sai isänsä pois osastolta, jonne tämä täti oli hänet passittanut ja mummon pois sieltä tädin piinasta. Tuosta on jotakuinkin 30 vuotta aikaa, suosittelen kuitenkin myös aloittajalle, että hankkii äidilleen asuinpaikan omasta kotikunnastaan, tai ottaa vaikka omaan kotiinsa ja ryhtyy itse omaishoitajaksi. Luonnevikaisen siskon kanssa ei asiat tule ikinä tuon paremmaksi muuttumaan, entistä hullummaksi sen sijaan enemmän kuin todennäköisesti.

      • hsgts

        Ap ottaa osaa...teki pahaa lukea. Äitinikin puhelimeen vastaa yleensä omaishoitaja, koska kun äiti lepää, puhelin viedään ulos tai muualle pois. Miksei voi olla äidin sängyn vieressä? Nukkuu kuulema niin sikeästi, ettei herää! Uskomatonta kun äiti on aina ollut herkkä uninen. Heti havahtuu, jos liikkuu huoneessa tai sen läpi hänen nukkuessaan. Välillä kaikenlaisia mörkö ajatuksia käy mielessä..luulen, että äiti on vaiennettu uhkailemalla tai jollain. Ei ole äidin tapaista aina ne tavat, joista minulle kerrotaan. En voi kuin itsekseni epäillä...mitään todisteita kun ei ole. Enkä pidä luuloja tietona.


    • siskot_ovat_syvältä

      niin, asioilla on puolensa ja puolensa.

      Minä olen hoitanut muistisairasta anoppiani 6 vuotta, omassa kodissa anopin pojan, mieheni ja lasteni kanssa. Korostan, että me emme asuneet anopin kodissa vaan itse omilla rahoillamme ostamassa omakotitalossa. Anoppi ei maksanut hoidostaan meille penniäkään, rahat jäivät hänen pankkitililleen.

      Miehen siskot kävivät äitiään katsomassa, siis meidän kodissamme, ja aina kun tulivat, ainoat sanat olivat moitteita, Miksi äidin muisti on taas huonompi, miksi hän kävelee heikommin, miksi sitä ja miksi tätä, eikö äiti saa kunnon ruokaa, miksi lasten leluja on äidin huoneessa jne jne. Siskojen käynnit olivat kuin tornaadoja jotka sekoittivat meidän normaalin päivärytmin, mummun päiväunet ja ruoka-ajat ja niistä aiheutui ylimääräistä sekavuutta ja hämmennystä vanhukselle. Siskot hosuivat meidän kodissamme sinne ja tänne, edes ja takaisin huoneesta toiseen, jopa meidän makuuhuoneeseemmekin ja kurkistelivat mummon huoneen kaappeihinkin. Minä kysyin kerran, että mitä sinä oikein haet, mikä on kadonnut, niin siinä vähän nolona oli, että miten niin.
      Jos ostimme jotain uutta kotiin, heti tuli kysymys, että ai, olette hankkineet uuden sohvan, mitä oletteko voittaneet lotossa vai mikä on kun on ollut varaa. Oli varaa kun mies teki pitkää työpäivää ja minä tein kotona kirjanpitotöitä kahdelle yritykselle lasten ja vanhuksen hoidon ohella!

      Anopin luona kävi kerran viikossa kotisairaanhoitaja katsomassa verenhyytymisarvot yms. ja kaikki oli hyvin, ei koskaan moitetta. Meille anopin hoito oli välillä todella raskasta. Elimme täysin hänen ehdoillaan kun emme voineet jättää häntä hetkeksikään yksin. Kun halusimme lähteä lomalle lasten kanssa, kukaan miehen siskoista ei suostunut tulemaan äitinsä hoitajaksi kahdeksi viikoksi vaikka puhuimme asiasta lähes vuosi etukäteen. Sanoivat että laittakaa mummo vanhainkotiin siksi aikaa. Se taas ei ollut mitenkään mahdollista kun anoppi hätääntyi vieraassa paikassa eikä pystynyt ollenkaan nukkumaan eikä olemaan paikallaan. Palkkasimme naapurin tytön, hän opiskeli sairaanhoitajaksi ja hänen poikaystävänsä anopin luoksi näiksi viikoiksi ja rankkaa oli ollut heilläkin.
      Se oli ainoa yhteinen 2 viikkoinen vapaahetki 6 vuoteen meidän perheellämme.

      Hoitoapua emme saaneet, mutta täysihoidon myös siskoihin päin heidän meillä käydessään olisi pitänyt pelata ja minun hypätä joka suuntaan, noutaa siskot aemalta vauvan ja mummon kanssa vaikka taksitkin on keksitty, tehdä ruuat ja passata kaikki eteen, meidän omilla rahoillamme. Ei puhettakaan että miehen siskot olisivat tullessaan tuoneet meille kukkia tai auttaneet minua ruuan laitossa ja tiskaamisessa.

      Siitä huolimatta anopin kuoltua perintöriita oli helvetillinen.
      Anoppi ei maksanut meille yhtään hoidostaan, anopin eläkkeet olivat lähes täysimääräisinä pankkitilillä. Meille huudettiin mm. sellaisesta asiasta, mihin mummon tililtä oli nostettu yhtenä kuukautena lääkkeiden oston lisäksi 100 markkaa, sitten oli monta kuukautta ja sitten taas oli nostettu 100 markkaa.

      Mihin ihminen, joka ei missään koskaan käy, tarvitsee 200 markkaa puolen vuoden aikana, oli siskon kysymys veljelleen! Mieheni vastasi, että ensimmäiset rahat olivat äidin alusvaatteisiin ja toiset hänen kampaajalla käyntiinsä ja jalkahoitajaan!
      Ja sama kysely taas seuraavasta ylimääräisestä satasen nostosta jne jne. Tässä vaiheessa välit miehen molempiin siskoihin meni täydellisesti ja pysyvät varmaan samanlaisina hautaan saakka. Kas kun me maksoimme miehen äidin ruuat ja elämisen täysin ja siitä huolimatta näillä kahdella oli otsaa syytellä veljeään siitä että hän on ryöstänyt äitinsä vaikka joka ikinen penni oli mitä anopin tililtä oli nostettu oli käytetty anopin omiin menoihin.

      Pyysimme virallisen pesänselvittäjän ja hänen suosituksensa oli, että miehen siskot antavat veljelleen äitinsä hoidosta määrätyn summan. Siskoille tämä ei sopinut, jolloin mieheni sanoi, että hän ottaa vain lakiosan äitinsä säästöistä, pitäkää te loput ja meidän sisaruussuhteemme oli tässä. Sen jälkeen emme ole olleet missään väleissä.

      Eikä tämä perintöriitakaan ollut se pahin.
      Eniten meitä rassasi se, että miehen siskot eivät olleet tipan vertaa kiinnostuneita siitä miten me jaksamme, eivät tarjonneet apuaan, päinvastoin, vaikeuttivat meidän elämäämme haukkumalla ja moittimalla joka kerran ja kuvittelemalla että me olemme jotain ilmaispiikoja ja palvelijoita jotka passaamme myös heitä täysin rinnoin, omassa kodissamme jonne tultiin kutsumatta ja mitään tuomatta.
      Ei pienintäkään tukea eikä apua tullut. Ei tarjouduttu, eikä sanottu, että kun te nyt olette äidissämme kiinni 24/7 menkää välillä ulos syömään tai muuten vain vapaalle, niin minä hoidan sen aikaa äitiä.
      Palkaksi saatiin vain paskaa niskaan ja syyttelyitä siitä miten huonosti anoppia hoidettiin vaikka asia oli juuri päinvastoin.

    • Millamillainen

      Suosittelen myös vahdinvaihtoa.

      • Millamillainen

        Niin näkee mitä se äidinhoitaminen oikeasti on.


    • Tuttu_juttu

      Sisarkateus voi vaivata vielä aikuisenakin.

    • ikäväkokemus

      Miten onkin kuin omasta elämästäni, minuakin sisko nimittely härskisti kun autoin äitiämme.Nyt kun Äitiä ei enää ole,koettaa kaveerata, ja pyytää apua kun on niin vaivainen.
      En auta, enkä kaveerata, paha saa aina palkkansa on totta.

    • omaishoitajana_ollut

      Tämän tyyliset aloitukset saavat minulla vitutuksen päälle välittömästi.

      Jos sisaresi on kerran kohdellut äitiäsi huonosti jo vuosia, mikset ole tehnyt asialle mitään?
      Ja tällä tekemisellä, tarkoitan sitä, että et kirjoittele tänne, etkä passita äitiäsi vanhainkotiin, vaan mitäpä jos sinä ap, ottaisit äitisi luoksesi asumaan, huolehtisit hänestä jatkossa vuorostasi 24/7/365?
      Jos vastaus on että et pysty töiden tai muiden syiden vuoksi, niin mitenkäs se sinun siskosi on siihen pystynyt?
      Kai hänkin jostain omista asioista on joutunut luopumaan äitisi takia?

      • jfjfig

        Ehkäpä nyt tuo ap sai v-käyräsi niin korkealle ettet lukenut kunnolla. Tai minun sepustukseni oli huono. Siskoni, kaksi vanhinta, hoitavat vuorotellen äitiä. Ovat eläkkeellä ja " omineet" hoitohommat ( nyt myös kotitalon ja siihen liittyvät toimet) itse itselleen. Minua siskoni haukkuu, koska hän vain " saa sanoa mitä tahtoo ja olla v-pää milloin haluaa". Äidillekin liikenee osansa, muttei enää jaksa edes piitata. Viisas ja vanha? Itse olen pysynyt poissa sieltä, koska en jaksa itse enää kuunnella ja kokea ilkeilyä ihan ko.syistä, mitä siskoni sanoo syyksi. Fiilispohjalta. Olen aikani auttanut paljonkin, myös mieheni. Mutta kun haukkua saa palkkioksi, emme enää näe tarpeelliseksi sitä. Hoitoapu ei kelpaa..en kuulema osaa...eipä ole annettu tilaisuutta näyttääkään miten hyvin menisi. Arvostele en, sen he hoitavat itse. Kysyä ei voi mitään äitiin koskevaa, kun alkaa huuto, etten " luota heihin".." Arvostelen" jne. En voi mitään näille yli-ihmisille, jotka on aina oikeassa, aina äänessä. Eivät juuri kuuntele, puhuvat omat mielipiteensä päälle. Ja sitten pitäisi vielä pyydellä ja anoa tapaamisaikoja äidin kanssa tai pysyä poissa! Asun yli 300 km päässä. Aikaa olisija halua auttaa. Mutta mitä teen kun ei huolita? Äitiä minä tahtoisin mennä tapaamaan, en hakemaan haukkuja ja ivailua sisarelta siinä ohessa. Pois hän ei suostu lähtemään, kun " ketään ei voi pois ajaa". Montako matkaa poispäin sieltä olen itkien matkustanutkaan? Ymmärrän hyvin näitä, jotka saavat haukkua osakseen oikeasti. En niitä jotka haukkuvat itseään toisessa! Äidin ottaisin tänne kotiini milloin vain, mutta oma koti on äidille paras. En voi sieltä häntä viedä edes ulkoilemaan, kun sisar päättää, ettei käy. Luoja armaha...mitä vielä löytyy keinoksi, kun tästä puhun minulle sanotaan, että riitaan tarvitaan kaksi. Niin sopuunkin? Riitele en, mutta näkymättömäksi en voi muuttua ja äitiä haluan tavata. Sisarhan ei jousta, että edes tajuaisi poistua jos ei naamaani siedä. Mutta ei.


      • Hghjjhjjj

        Edessä päin olet ystävällinen ja rauhallinen mutta takanapäin haukut senkin edestä...


      • jfhd
        Hghjjhjjj kirjoitti:

        Edessä päin olet ystävällinen ja rauhallinen mutta takanapäin haukut senkin edestä...

        Ap: Kiitos huomiosta. Olen sanonut hänelle ihan suoraan päin naamaakin. Olen nyt tainnut eksyä väärälle keskustelukanavalle täälläkin. Kiitos inhimillisille ihmisille. Vähemmän inhimilliset miettikööt miksi ilkeilee täälläkin... Kaikkea hyvää


    • moyiu

      Kenenkään, ei KENENKÄÄN, pidä arvostella omaishoitajaa ellei ole itse sitä työtä tehnyt. Itse hoidin äitiä 15 vuotta, vaihdoin vaipat, kävelytin silloin kun jalat eivät kantaneet, tein ruuan, syötin, pesin pyykit. MYÖS kestin vihanpuuskat.
      Muista ap, ettet ole ollut luultavasti paikalla kun sairauksiin, kipuun, ja elämän hallinnan menettämiseen turhautunut ja väsynyt äitinne kohdistaa suuttumuksen / pelon tunteensa hoitavaan tyttäreen. Vanhukset eivät ole aina herttaisia, leppoisia ikäihmisiä.
      Harvemmin vierailevat läheiset ovat vanhukselle ''pyhäihmisiä'' joille ollaan hymyileväisiä ja vieraskoreita, hoitava läheinen on ''arki-ihminen'', se, joka huoltaa paskapyykit.
      Kukaan omaishoitaja ei selviä hoitamisesta kympin paperein, väsyminen ja uupumus verottaa jaksamista. Mutta kukaan sellainen joka ei ole tuota työtä tehnyt, ei voi sanoa: Miksi teet tuon noin, miksi et tee niin ja niin...
      Ap, minusta tuntuu että tunnet itsesi uhriksi. Näet sisaresi pahana ja itsesi melkein enkelinä joka nöyränä ja haavoitettuna vinkuu ja vikisee. Älä uhriuta itseäsi, siitä ei seuraa mitään hyvää.

    • inlm

      Moni sanoo ja vannoo että ottaisi sairaan vanhuksen luokseen hoidettavaksi mutta ''oma koti on paras''. Se on vale. Se on helppo luvata. Mutta kukaan ei tuota lupausta halua täyttää. Kuka haluaa sairaan vanhuksen kotiinsa?
      Eräs tuttavani haki vanhan isänsä viikonlopuksi koska epäili ettei häntä sisar hoida hyvin. Kärräsi kuitenkin seuraavana päivänä kiireesti takaisin koska vaari oli pissannut sohvan läpimäräksi ja vessaan oli vaari kakannut niin että kakkaa oli seinilläkin.

      • fyfhhu

        Ap: Tämä kommentti alkaa muistuttaa mun niitä yli-hyviä ja viisaita siskoja. Sinäkin olet sitä mieltä, kun jotain sanon,se on vale. Ehkäpä teidän perheessänne omaishoitajilla on todella rankkaa, kun vanhus noin paljon huonompi kuntoinen kuin tämä toinen, ymmärrän. Mutta tässä ei ole kysymys siitä ollenkaan. Nämä ylihyvät ja toisilta riistävät sisarukset kun eivät anna muille tilaa ja mahdollisuutta. Kyseessä on tavallista ilkeämpi omaishoitaja, joka on " runnellut henkisesti" kaikki siskot ,siskon lapset, lemmikit..ymym.. Ja jättänyt hampaansa kiinni minuun-eikä irrota. Lukekaa hyvät ihmiset tuo alkuperäinen ja ottakaa siihen kantaa. Tänne levittäytyy nyt tuo omaishoitajien rintama valittamaan vanhuksistaan ja omaisistaan jotka eivät haluakaan hoitaa. Ottaisin edelleenkin sen pirteän äitini omaan kotiini. Turha siihen on kenenkään piipittää muuta väliin. En vain halua osakseni sen yhden pirullisen minua vihaavan siskon räkätystä. Olen nääs rauhannaisia, jos sattuu kiinnostamaan. Ja kuules ystäväni, montako kertaa itse menisit taloon, jossa asuu ja pysyy sinulle rakas ihminen, mutta pakkokylkiäisenä saisit ylimielisen ja arvostelevan ilkeän noidan..? Ja joka kerta suuren sydänsurun ja itkun. Ainiin..mitäs itket ja vingut siinä..oma vikas..mitäs tulit..painu takasin kotiin...ja muuta mukavaa ja kohteliasta. Lähtekää joskus mukaan kuuntelemaan. Ainii..ei se silloin noin käyttäydy. Hänhän on oikein mukava ja lipevä ihminen muitten läsnäollessa. Ettei vaan tule todisteita siitä, että totuus onkin toisenlainen. Hyvät ihmiset, missä teidän inhimillisyys on? Kurjaa kun heti tullaan " silmille", eikä tajuta ajatella rauhassa ensin. Sori, että palasin vilkaisemaan " tilannetta".


    • sairauttajuominenon

      alkoholisoitunut omainen vois pysyä omissa nurkissaan, pilaa muiden auttavien sisarusten elämän, osaavat syyllistää kaikesta jopa vanhaa äitiään, sekö on auttamista

      • jgyf

        Ap sanoo: Tämä suomi24 on sitten varsinainen riemurasia. Niin leviää päättömyys ja unohtuu asia. Kippis vaan sullekkin


    • Lemminkäisen.sisar

      Olen tässä käynyt läpi näitä kertomuksia sydän syrjälläni.
      Minun suvussani vanhukset kuolevat työnsä viereen tai pari päivää sairaalassa viruttuaan. Ei ole kenenkään tarvinnut uhrata elämäänsä heihin.
      Hyvänen aika, mistä olen säästynyt! J
      Järki on riittänyt omaisilla kauemmin kuin ruumiin voimat.
      Ihailen kaikkia omaistensa hoitajia. Teissä on ihmistä enemmän kuin minussa.
      Itse toivon päättäväni päiväni ennen kuin joudun jonkun rasitteeksi.
      Yritän siivota kotini helppoon malliin ja järjestää paperit.
      Ikävää oli nähdä, miten sisaruksistani se, jonka puoleen isä ja äiti kääntyivät ja pyysivät tekemään heille viimeisen palveluksen,niin nämä ovat saaneet kantaa toisen kyseenalaistamiset ja syytökset kaiken raskaan työn lisäksi. Käsittämätömätöntä!
      Miten se on mahdollista?
      Onko se niiden sisarusten alitajuista huonoa omaatuntoa, kun eivät ole itse kortta kekoon vetäneet - kun eivät kestä syyllisyyttään, syyttävät oikein tekevää.
      Sisarusten välinen kilpailu ja kateus alkaa lastenkamarissa ja jatkuu aina haudan partaalle. Siinä on oma syynsä vanhempien kasvatuksellakin.
      Te, jotka otatte vanhukset hoitaaksenne, ottakaa selvää yhteiskunnan säännöistä, että saatte sen taloudellisen tuen, mihin teillä kulloinkin on oikeus.
      Kun vanhukset kuolevat, niin hyväntekeväisyyttä ei lasketa perintöä jaettaessa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe