Amerikasta uusia uskontoja Eurooppaan

Lemminkäisen.sisar

Tapasin kaupungissa käydessäni kaksi mormoni naista lähetystyössä.
Meillä oli hetken miellyttävä keskustelu kauppojen ympäröimänä.
Hengellisten asioiden elävöittämä voima tuli taas ilmeiseksi.
Mietin vain saatuani heidän oman raamatunkäännöksensä, miten
sattuikin, että kun katolinen kirkko ajoi vainoillaan eri tavoin uskovat Amerikkaan, niin siellä sitten loppuivat samoihin aikoihin paptistit, kalvinistit, metodistit, presbyteriaanit jne. ja tilalle nousivat adventistit, Jehovan todistajat, mormonit, jne.
Amerikasta vyöryi takaisin Eurooppaan samaan Raamattuun perustuen uusia aatteita.
Hengellisistä asioista kiinnostuneita karismaattisia miehiä 1800-luvun lopulta.

46

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnävältä tulee kovaa vauhtia uususkonto nimeltään "Kumi terä saappaan todistajat" (huom.oikea kirjoitustapa). Se yhdistelee mielivaltaisesti johtajansa ex-jt Seppo "jeesus" Horttanaisen näkyjä ja mielihaluja. Sekä myös jt oppeja.
      Uskonnon pääsanoma on lyhykäisyydessään seuraava: Tahvanaisen kumiteräsaappaat on pääjumala, jonka käskyt Seppo ainoana kykenee tulkitsemaan ja välittämään. Sekä kaikkeinsta tärkein: viinaa ja pil*ua pitää saada päivittäin, tai muutoin Seppo-jeesus julistaa maailmanlopun alkaneeksi.

      • TimoXL

        Eks totakin o jo yritetty?
        Se nokialainen kumi saapas (huom. väärin kirjoitus) firma, sattumalta Nokia nimeltään tämäkin, yritti vallottaa koko maailman tuotemerkillään (ihan sattumalta tämäkin) Nokia ja gospelillaan "Connectin people". Valitettavasti hyvä tarkoitus sai huonon alun, koska ennemmin että olisvat oppineet ylistämään tätä uskontoa, useimmat oppi vaan kiroilemaan enemmän karjuessaan: "EI KENTTÄÄ!? Missä FUCKING KENTTÄ!?!"
        Myöhemmin noi sit rekrytoi yhteyden (siis kun ne yhteydet vihdoin alko skulaamaan) ilosanomaa levittämään lisää kenttämyyriä, niin ulkomaansuhteet parani. Tai parani siihen asti, kunnes sielunvihollisen lähettämä Elop niminen desantti otti haltuun koko kirkon! Ja senhän tietää mitä siitä seuraa. Kaarillehan se meni sekin käännytystyö! :(

        The End

        *titi-dii-dii titi-dii-dii titi-dii-dii-POX!*


    • TutkailenAsioita

      Baptistit, kalvinistit, metodistit, presbyteriaanit ja adventistit, jotka mainitsit, ovat kaikki kristikunnan kristittyjä. Kristityt uskovat, että on vain hienosäätökysymys mihin kristilliseen kirkkokuntaan kuuluu, ei mikään ns pelastumiskysymys. He uskovat, että kaikissa niissä on sekaisin nimikristittyjä tms rikkaviljaa ja tosissaan Jeesusta seuraavia, joiden parista löytyy siis Jumalan vehnää .Jos kuuluu mihin tahansa näistä, se ei ole este seurata Jeesusta. Uskossa tärkeintä on oma henkilökohtainen suhde Jumalaan ja se, että seuraa raamatullista Kristusta eikä mitään valekristusta, joista Jeesus varoitti.

      Mormonit ja Jehovan todistajat, jotka mainitsit, eivät ole kristittyjä. Esim enkeli Mikaelin seuraaminen ei ole kristillisyyttä. Jehovan todistajat -uskonnossa seurataan enkeli Mikael-Valekristusta ja totellaan Hallintoelintä ennemmin kuin Jumalaa ja Jumalan sanaa Raamattua.

      • Lemminkäisen.sisar

        Minä olen kiinnostunut eri uskonnoista, joita kohtaan tänä päivänä arkielämässni.
        En ole ikinä tavannut babtisteja, kalvinisteja, metodisteja jne. Sitäkin enemmän 1800-luvulla alkunsa saaneita Raamattuun perustuvia opinsuuntauksia.
        Sinulla tuntuu olevan sama omahyväinen, alentuva, tuomitseva asenne kuin eräällä tuntemallani, joka kerskailee miehensä suuresta oppineisuudesta, kuten omastaan.
        Tunnet saavasi sillä yliotteen vähemmän koulutusta hankkineista.
        Koulutus ei puutu tästä maailmasta ja yhteiskunnan tilan näet ympärilläsi. En ole koskaan halunnut lyöttäytyä näiden johtavien seuraan, vaan olen hankkinut tietoa asioista, jotka ovat kulloinkin tulleet ajankohtaiseksi ja samalla pitänyt oman ajatuksenvapauteni.
        Kaikkitietävänä ja kaikkihallitsevana jankutat samoja asioita kuin ne siitä tulisivat oikeiksi. Vääristelet ja esittelelet puolitotuuksia. Sen olet oppinut ja hallitset.
        Onneksi tunnistan sinut kaltaistesi seurasta ja lopetan lukemisen heti alkuunsa.
        Jätän sinut omaan arvottomuuteesi.


      • huhHuuh
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Minä olen kiinnostunut eri uskonnoista, joita kohtaan tänä päivänä arkielämässni.
        En ole ikinä tavannut babtisteja, kalvinisteja, metodisteja jne. Sitäkin enemmän 1800-luvulla alkunsa saaneita Raamattuun perustuvia opinsuuntauksia.
        Sinulla tuntuu olevan sama omahyväinen, alentuva, tuomitseva asenne kuin eräällä tuntemallani, joka kerskailee miehensä suuresta oppineisuudesta, kuten omastaan.
        Tunnet saavasi sillä yliotteen vähemmän koulutusta hankkineista.
        Koulutus ei puutu tästä maailmasta ja yhteiskunnan tilan näet ympärilläsi. En ole koskaan halunnut lyöttäytyä näiden johtavien seuraan, vaan olen hankkinut tietoa asioista, jotka ovat kulloinkin tulleet ajankohtaiseksi ja samalla pitänyt oman ajatuksenvapauteni.
        Kaikkitietävänä ja kaikkihallitsevana jankutat samoja asioita kuin ne siitä tulisivat oikeiksi. Vääristelet ja esittelelet puolitotuuksia. Sen olet oppinut ja hallitset.
        Onneksi tunnistan sinut kaltaistesi seurasta ja lopetan lukemisen heti alkuunsa.
        Jätän sinut omaan arvottomuuteesi.

        No huh huh! Tuo kommentoija ei kertonut itsestään mitään ja jo saman tien tuomitsit hänet monin tavoin! Hän puhui asioista, sinä hyökkäsit persoonaa kohti. Asioita voi punnita ja vertailla suorasukaisestikin. Niin Jeesuskin ja Hänen opetuslapsensakin tekivät. Ihmisten ei tarvitsisi silti mennä persoonaan kohdistuvan haukkumisen linjoille. Olisi paras keskittyä asiasisältöön ja jättää ihmisten persoonat rauhaan.


      • uskovaSepil
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Minä olen kiinnostunut eri uskonnoista, joita kohtaan tänä päivänä arkielämässni.
        En ole ikinä tavannut babtisteja, kalvinisteja, metodisteja jne. Sitäkin enemmän 1800-luvulla alkunsa saaneita Raamattuun perustuvia opinsuuntauksia.
        Sinulla tuntuu olevan sama omahyväinen, alentuva, tuomitseva asenne kuin eräällä tuntemallani, joka kerskailee miehensä suuresta oppineisuudesta, kuten omastaan.
        Tunnet saavasi sillä yliotteen vähemmän koulutusta hankkineista.
        Koulutus ei puutu tästä maailmasta ja yhteiskunnan tilan näet ympärilläsi. En ole koskaan halunnut lyöttäytyä näiden johtavien seuraan, vaan olen hankkinut tietoa asioista, jotka ovat kulloinkin tulleet ajankohtaiseksi ja samalla pitänyt oman ajatuksenvapauteni.
        Kaikkitietävänä ja kaikkihallitsevana jankutat samoja asioita kuin ne siitä tulisivat oikeiksi. Vääristelet ja esittelelet puolitotuuksia. Sen olet oppinut ja hallitset.
        Onneksi tunnistan sinut kaltaistesi seurasta ja lopetan lukemisen heti alkuunsa.
        Jätän sinut omaan arvottomuuteesi.

        Ai, minä olen törmännyt baptisteihin ja jokusen metodistinkin tunnen. Olisi kiva, jos kirjoittaisit tosiaan asiallisesti etkä toisia kommentoijia haukkuen kuten yllä jo sinulle vinkattiin.


      • Lemminkäisen.sisar
        uskovaSepil kirjoitti:

        Ai, minä olen törmännyt baptisteihin ja jokusen metodistinkin tunnen. Olisi kiva, jos kirjoittaisit tosiaan asiallisesti etkä toisia kommentoijia haukkuen kuten yllä jo sinulle vinkattiin.

        Meidän elämänkokemuksemme eroavat toisistaan.
        Kirjoita sinä omista kokemuksistasi, äläkä sanele minulle ,
        mitä minä saan ajatella, kirjoittaa.
        Täällä ainoa sallittu on kritisoida todistajia, vaikka itse syyllistytte aivan samoihin asioihin omissa lahkoissanne, mutta sitä kutsutaan "hienosäädöksi".
        Mikään järjestäytynyt uskonto ei voi pysyä paikallaan yhteiskunnan muuttuessa.
        Lait koskevat jokaista yhteisöä, joka yrittää toimia maassa.
        Olisi kiva jos pystyisin karistamaan teidänlaisenne marakatit kintereiltäni.
        Mutta kun teitä potkaisee kauemmas, niin tulette hakemaan lisää!
        Miksette pysy kaltaistenne seurassa, vaan tulette tohtoroimaan toisia?
        Uskovia omassa elementissään, että saisi korotettua huonoa omanarvontuntoaan!


      • uskovaSepil
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Meidän elämänkokemuksemme eroavat toisistaan.
        Kirjoita sinä omista kokemuksistasi, äläkä sanele minulle ,
        mitä minä saan ajatella, kirjoittaa.
        Täällä ainoa sallittu on kritisoida todistajia, vaikka itse syyllistytte aivan samoihin asioihin omissa lahkoissanne, mutta sitä kutsutaan "hienosäädöksi".
        Mikään järjestäytynyt uskonto ei voi pysyä paikallaan yhteiskunnan muuttuessa.
        Lait koskevat jokaista yhteisöä, joka yrittää toimia maassa.
        Olisi kiva jos pystyisin karistamaan teidänlaisenne marakatit kintereiltäni.
        Mutta kun teitä potkaisee kauemmas, niin tulette hakemaan lisää!
        Miksette pysy kaltaistenne seurassa, vaan tulette tohtoroimaan toisia?
        Uskovia omassa elementissään, että saisi korotettua huonoa omanarvontuntoaan!

        Laitoit näköjään itse tänne avoimelle suomi-24-palstalle keskustelun aloituksen. Näihin aloituksiin ja muihinkin kommentteihin on tarkoitus kaikkien saada palstan sääntöjen mukaan kommentoida vapaasti uskontoon, ihonväriin ja kansalaisuuteen katsomatta.

        Kenet kaikki sinä olisit rajaamassa pois niistä, joilla on oikeus kommentoida? Ja ketkä saavat mielestäsi kommentoida? Pelkästään nimi-Jehovan todistajatko saavat kirjoittaa tänne? Entäs agnostikot? Entäs ateistit? He varmaankin saavat.

        Entäs Jt-mieliset, jotka ovat ihan todella Jt-liikkeen ajattelutavassa sisällä kuten ex-wittness? Onko se ok, jos he tänne kirjoittavat kommenttejaan?

        Kristityt uskovat ilmeisesti eivät mielestäsi ole täällä oikeutettuja kirjoittamaan? Entä saavatko nimi-luterilaiset ja muut nimikristityt mielestäsi kirjoittaa? Keneltä muilta pitäisi ottaa oikeus kirjoittaa pois? Saisiko Veikko Leinonen tai Betelin vanhimmistopomot kirjoittaa tänne mielestäsi?

        Kysyit: "Miksette pysy kaltaistenne seurassa, vaan tulette tohtoroimaan toisia?"

        Minun mielestäni tällä Jehovan todistajat-aiheisella teemalla on moniakin ajattelutavaltaan kaltaisiani keskustelemassa uskonnollisista aiheista, erityisesti täällä vertailemme Jt-oppeja, kristikunnan oppeja ja näitä Raamattuun verraten. Koen nimenomaan olevani tällä palstalla monienkin kaltaisteni seurassa. Täällä on meitä entisiä Jehovan todistajia ja nykyisiä kristittyjä useampiakin keskustelemassa.

        Sitten täällä on Jt-taustaisia agnostikkoja, Jt-taustaisia ateisteja ja lisäksi Jt-mielisiä , joitakin Jehovan todistajia ja muittenkin uskontojen kuten mormonismin edustajia välillä. Lisäksi on huvikseen pilailevia vääräleukoja.

        En tiedä, koetko itse olevasi täällä jotenkin kaltaistesi seurassa. Koetko?

        Onkohan täällä ihan kaltaisiasi? Oletko törmännyt? Sinua on vaikea sijoittaa mihinkään kategoriaan, koska ei tiedä mistä milloinkin tuulee sinun ollessa kyseessä. Ehkä itsestäsikin on vaikea tietää, miten määrittelisit nykyisen maailmankatsomuksesi.

        Mutta joo, koen täällä nimenomaan olevani monienkin kaltaisteni seurassa eli toisten hengellisistä asioista kiinnostuneiden parissa, jotka myös haluavat keskustella aiheesta Jehovan todistajat ja heidän Raamatun tulkinnoistaan verrattuna Raamattuun ym.

        Koen täällä myös olevani siinäkin suhteessa kaltaisteni seurassa, että kuten minäkin moni muukin täällä kommentoiva on kokenut kärsineensä paljon Jt-lahkon valheellisen propagandan ja mielenhallintamekanismien seurauksien takia. Täällä lueskelemalla ja kommentoimalla on voinut aika ajoin saada paljon vertaistukea toisilta Jt-lahkon takia kärsimään joutuneilta. Voimme vertailla omia kokemuksiamme Jt-ajoilta ja esim sitä, miltä karttaminen ja Veikko Leinosen huijaaminen karttamisasiassa on tuntunut. Vertaistuki on tunnetusti hyödyllistä.


      • Lemminkäisen.sisar
        uskovaSepil kirjoitti:

        Laitoit näköjään itse tänne avoimelle suomi-24-palstalle keskustelun aloituksen. Näihin aloituksiin ja muihinkin kommentteihin on tarkoitus kaikkien saada palstan sääntöjen mukaan kommentoida vapaasti uskontoon, ihonväriin ja kansalaisuuteen katsomatta.

        Kenet kaikki sinä olisit rajaamassa pois niistä, joilla on oikeus kommentoida? Ja ketkä saavat mielestäsi kommentoida? Pelkästään nimi-Jehovan todistajatko saavat kirjoittaa tänne? Entäs agnostikot? Entäs ateistit? He varmaankin saavat.

        Entäs Jt-mieliset, jotka ovat ihan todella Jt-liikkeen ajattelutavassa sisällä kuten ex-wittness? Onko se ok, jos he tänne kirjoittavat kommenttejaan?

        Kristityt uskovat ilmeisesti eivät mielestäsi ole täällä oikeutettuja kirjoittamaan? Entä saavatko nimi-luterilaiset ja muut nimikristityt mielestäsi kirjoittaa? Keneltä muilta pitäisi ottaa oikeus kirjoittaa pois? Saisiko Veikko Leinonen tai Betelin vanhimmistopomot kirjoittaa tänne mielestäsi?

        Kysyit: "Miksette pysy kaltaistenne seurassa, vaan tulette tohtoroimaan toisia?"

        Minun mielestäni tällä Jehovan todistajat-aiheisella teemalla on moniakin ajattelutavaltaan kaltaisiani keskustelemassa uskonnollisista aiheista, erityisesti täällä vertailemme Jt-oppeja, kristikunnan oppeja ja näitä Raamattuun verraten. Koen nimenomaan olevani tällä palstalla monienkin kaltaisteni seurassa. Täällä on meitä entisiä Jehovan todistajia ja nykyisiä kristittyjä useampiakin keskustelemassa.

        Sitten täällä on Jt-taustaisia agnostikkoja, Jt-taustaisia ateisteja ja lisäksi Jt-mielisiä , joitakin Jehovan todistajia ja muittenkin uskontojen kuten mormonismin edustajia välillä. Lisäksi on huvikseen pilailevia vääräleukoja.

        En tiedä, koetko itse olevasi täällä jotenkin kaltaistesi seurassa. Koetko?

        Onkohan täällä ihan kaltaisiasi? Oletko törmännyt? Sinua on vaikea sijoittaa mihinkään kategoriaan, koska ei tiedä mistä milloinkin tuulee sinun ollessa kyseessä. Ehkä itsestäsikin on vaikea tietää, miten määrittelisit nykyisen maailmankatsomuksesi.

        Mutta joo, koen täällä nimenomaan olevani monienkin kaltaisteni seurassa eli toisten hengellisistä asioista kiinnostuneiden parissa, jotka myös haluavat keskustella aiheesta Jehovan todistajat ja heidän Raamatun tulkinnoistaan verrattuna Raamattuun ym.

        Koen täällä myös olevani siinäkin suhteessa kaltaisteni seurassa, että kuten minäkin moni muukin täällä kommentoiva on kokenut kärsineensä paljon Jt-lahkon valheellisen propagandan ja mielenhallintamekanismien seurauksien takia. Täällä lueskelemalla ja kommentoimalla on voinut aika ajoin saada paljon vertaistukea toisilta Jt-lahkon takia kärsimään joutuneilta. Voimme vertailla omia kokemuksiamme Jt-ajoilta ja esim sitä, miltä karttaminen ja Veikko Leinosen huijaaminen karttamisasiassa on tuntunut. Vertaistuki on tunnetusti hyödyllistä.

        Kiitos tästä IHANAISESTA, VILPITTÖMÄSTÄ purkauksetasi :-)
        Pelastit päiväni ja sait minut hyvälle tuulelle!
        Tulen lukemaan tätä, kun taas siipi viipottaa maata.
        Olen ollut halutun ja kyvytön mihinkään järkevään toimeen.
        Minua on aina kutsuttu puolueelliseksi. Oikein arvioitu.
        Tarkemmin ajatellen - minä en saisi täällä irvailla.
        Pidä lippusi korkealla ja anna ympäri korvia niin, että kipinöi ja soi!
        Ethän sinä nyt itseäsi pienennä mokomista ryppyilyistä!
        Ota tilaa ja viiletä täysin purjein eteenpäin :-)


      • uskovaSepil
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Kiitos tästä IHANAISESTA, VILPITTÖMÄSTÄ purkauksetasi :-)
        Pelastit päiväni ja sait minut hyvälle tuulelle!
        Tulen lukemaan tätä, kun taas siipi viipottaa maata.
        Olen ollut halutun ja kyvytön mihinkään järkevään toimeen.
        Minua on aina kutsuttu puolueelliseksi. Oikein arvioitu.
        Tarkemmin ajatellen - minä en saisi täällä irvailla.
        Pidä lippusi korkealla ja anna ympäri korvia niin, että kipinöi ja soi!
        Ethän sinä nyt itseäsi pienennä mokomista ryppyilyistä!
        Ota tilaa ja viiletä täysin purjein eteenpäin :-)

        Kiitos! Ilman muuta, näinpä kannattaa tehdä! Iloista päivää edelleen!


      • Lemminkäisen.sisar
        huhHuuh kirjoitti:

        No huh huh! Tuo kommentoija ei kertonut itsestään mitään ja jo saman tien tuomitsit hänet monin tavoin! Hän puhui asioista, sinä hyökkäsit persoonaa kohti. Asioita voi punnita ja vertailla suorasukaisestikin. Niin Jeesuskin ja Hänen opetuslapsensakin tekivät. Ihmisten ei tarvitsisi silti mennä persoonaan kohdistuvan haukkumisen linjoille. Olisi paras keskittyä asiasisältöön ja jättää ihmisten persoonat rauhaan.

        Tuota, tuo aiempi kommenttini aamutuimaan on vähän liian vahvaa luettavaa.
        Toivottavasti "TutkailenAsioita" on ollut muissa puuhissa eikä ole ehtinyt lukea.
        Yritän lopettaa kahvin juonnin ja sen myrkkykupin puute antaa kitkerää sävyä...
        Istun tässä aasinmyssy päässä - vähän hävettää.


      • Lemminkäisen.sisar
        uskovaSepil kirjoitti:

        Kiitos! Ilman muuta, näinpä kannattaa tehdä! Iloista päivää edelleen!

        Luin uudestaan kommenttisi tuosta aienpaa 14:58. En ehtinyt huomioida kaikkia asioita. Nyt on taas välitunti, kun täti nykäisi ison party-teltan puutarhaan.
        Oletko sinäkin ollut Jehovan todistajien koulinnassa! Voi, hellan-lettas-sentään;-(
        Ethän sentään saanut piiskaa kuritushuoneessa - vaikutat nuoremmalta.
        Hämmästyin omaa reagointiani - Olin helpottunut, ettet menettänyt USKOASI!
        Taisit löytää sen?
        Olen nähnyt monia lapsia varttuvan nuoriksi todistajaperheissä, jotka tunsin. Harvempi näistä aikuistuaan on jäänyt vanhempiensa uskoon. Murrosiässä jäivät kokoukset, mutta ei se sitä tarkoittanut, että mentiin juomaan ja rymistelemään.
        Moni heistä hankki korkeamman koulutuksen, löysi partnerin ja sai perheen.
        Missä minä itse olen nykyisin? En tosiaankaan tiedä tällä hetkellä.
        Luen jatkuvasti seuran lehdet ja käyn läpi työkirjan viikko-ohjelman. Pidän niistä.
        Olen joka kerta onnellinen, kun vien uuden lehden niitä haluaville. Völistä jopa suututtaa, että menetin luottamukseni seuran johtajiin, enkä kykene menemään kokouksiin, kun ottaa päähän ne fariseukset, jotka tietävät, mitä tapahtuu.
        Kenttätyössä oli aikoinaan se hyvä puoli, että tutustuin kaikenlaisiin ihmisiin ja siten sain kokeiltua myös omia uskomuksiani.
        Minulla ei ollut koskaan tarvetta olla oikeassa, vaan kuuntelin mielelläni toisia.
        Mantrani tuntuu olleen: Hanki tietoa ja kunnioita omaa omaatuntoasi.
        Eihän Jumala kysy meiltä koskaan:"Miksi et ajattele ja toimi kuin tuo tuhti naapurisi? Tai vanhin? Tai joku toinen huudossa oleva?"
        Jumala odottaa meidän toimivan oikein omissa olosuhteissamme, omin sielunvoimimme; kasvavan ajan kanssa ihmisinä.
        Jeesus sai vasta 30-vuotiaana vastuun "lähetystyöstä". Siihen asti Hän nikkaroi.
        Murhetta ja surua Jeesuskin sai kokea omassa perheessään ihmislapsena. Avioliiton ulkopuolella syntyneenä, fariseusten ja kirjanoppineiden halveksimana. Leikkikaverit kuulivat aikuisten supinat ja paheksunnan ja kiusasivat varmasti.
        Sisarpuolet kutsuivat Häntä järkensä menettäneeksi, kun Hän alkoi julistaa koko työnään Jumalan Valtakuntaa ja parantaa sairaita. Mutta ei parantanut isä-puoltaan, joka kai kuoli aika varhain.
        Siinä on meillä hieno Ylipappi, joka on maistanut ihmisenäoloa.
        Mutta minä en ole löytänyt parempaa tilalle.
        Kun aikoinaan aloin purnata luterilaisuutta vastaan niin löysin heti Jehovan todistajien opin itsestään selvänä! Melkein kaiken.
        Mitä siihen Jeesuksen ja Mikaelin väliseen suhteeseen tulee, niin en osaa kuvitella enkelin nimeksi "Jeesus", enkä osaa kuvitella "Ihmisen Poikaa " taivaassa - ihmisenä. Mutta Kuningas ja Ylipappi ja Ihmisen Pojan kaltainen, joka tuotiin Jumalan valtaistuimen eteen taivaassa on totisesti ihminen!
        Ja Jeesuksen nimi, joka merkitsee: "Jehova on pelastus" on paljon sopivampi kuin "Mikael", joka merkitsee:"Kuka on Jumalan Kaltainen/vertainen?"
        Näin on minulla pullat uunissa ja toivon vain, että tämä aikanaan selkiäisi.
        Rakkautta ja uskoa ei itse valita ja säännöstellä. Ne valitsevat sinut!
        Toivon sinulle antoisia hetkiä monenlaisten ystäviesi kanssa.
        Jumalan siunausta ja varjelua teille toimissanne!


      • uskovaSepil
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Luin uudestaan kommenttisi tuosta aienpaa 14:58. En ehtinyt huomioida kaikkia asioita. Nyt on taas välitunti, kun täti nykäisi ison party-teltan puutarhaan.
        Oletko sinäkin ollut Jehovan todistajien koulinnassa! Voi, hellan-lettas-sentään;-(
        Ethän sentään saanut piiskaa kuritushuoneessa - vaikutat nuoremmalta.
        Hämmästyin omaa reagointiani - Olin helpottunut, ettet menettänyt USKOASI!
        Taisit löytää sen?
        Olen nähnyt monia lapsia varttuvan nuoriksi todistajaperheissä, jotka tunsin. Harvempi näistä aikuistuaan on jäänyt vanhempiensa uskoon. Murrosiässä jäivät kokoukset, mutta ei se sitä tarkoittanut, että mentiin juomaan ja rymistelemään.
        Moni heistä hankki korkeamman koulutuksen, löysi partnerin ja sai perheen.
        Missä minä itse olen nykyisin? En tosiaankaan tiedä tällä hetkellä.
        Luen jatkuvasti seuran lehdet ja käyn läpi työkirjan viikko-ohjelman. Pidän niistä.
        Olen joka kerta onnellinen, kun vien uuden lehden niitä haluaville. Völistä jopa suututtaa, että menetin luottamukseni seuran johtajiin, enkä kykene menemään kokouksiin, kun ottaa päähän ne fariseukset, jotka tietävät, mitä tapahtuu.
        Kenttätyössä oli aikoinaan se hyvä puoli, että tutustuin kaikenlaisiin ihmisiin ja siten sain kokeiltua myös omia uskomuksiani.
        Minulla ei ollut koskaan tarvetta olla oikeassa, vaan kuuntelin mielelläni toisia.
        Mantrani tuntuu olleen: Hanki tietoa ja kunnioita omaa omaatuntoasi.
        Eihän Jumala kysy meiltä koskaan:"Miksi et ajattele ja toimi kuin tuo tuhti naapurisi? Tai vanhin? Tai joku toinen huudossa oleva?"
        Jumala odottaa meidän toimivan oikein omissa olosuhteissamme, omin sielunvoimimme; kasvavan ajan kanssa ihmisinä.
        Jeesus sai vasta 30-vuotiaana vastuun "lähetystyöstä". Siihen asti Hän nikkaroi.
        Murhetta ja surua Jeesuskin sai kokea omassa perheessään ihmislapsena. Avioliiton ulkopuolella syntyneenä, fariseusten ja kirjanoppineiden halveksimana. Leikkikaverit kuulivat aikuisten supinat ja paheksunnan ja kiusasivat varmasti.
        Sisarpuolet kutsuivat Häntä järkensä menettäneeksi, kun Hän alkoi julistaa koko työnään Jumalan Valtakuntaa ja parantaa sairaita. Mutta ei parantanut isä-puoltaan, joka kai kuoli aika varhain.
        Siinä on meillä hieno Ylipappi, joka on maistanut ihmisenäoloa.
        Mutta minä en ole löytänyt parempaa tilalle.
        Kun aikoinaan aloin purnata luterilaisuutta vastaan niin löysin heti Jehovan todistajien opin itsestään selvänä! Melkein kaiken.
        Mitä siihen Jeesuksen ja Mikaelin väliseen suhteeseen tulee, niin en osaa kuvitella enkelin nimeksi "Jeesus", enkä osaa kuvitella "Ihmisen Poikaa " taivaassa - ihmisenä. Mutta Kuningas ja Ylipappi ja Ihmisen Pojan kaltainen, joka tuotiin Jumalan valtaistuimen eteen taivaassa on totisesti ihminen!
        Ja Jeesuksen nimi, joka merkitsee: "Jehova on pelastus" on paljon sopivampi kuin "Mikael", joka merkitsee:"Kuka on Jumalan Kaltainen/vertainen?"
        Näin on minulla pullat uunissa ja toivon vain, että tämä aikanaan selkiäisi.
        Rakkautta ja uskoa ei itse valita ja säännöstellä. Ne valitsevat sinut!
        Toivon sinulle antoisia hetkiä monenlaisten ystäviesi kanssa.
        Jumalan siunausta ja varjelua teille toimissanne!

        Oli taas kiinnostavaa lukea ajatuksiasi. Kiitos ja Jumalan varjelusta ja siunauksia elämääsi toivon myös sinulle!


      • Tutkailen asioita:"Mormonit ja Jehovan todistajat, jotka mainitsit, eivät ole kristittyjä. Esim enkeli Mikaelin seuraaminen ei ole kristillisyyttä. Jehovan todistajat -uskonnossa seurataan enkeli Mikael-Valekristusta ja totellaan Hallintoelintä ennemmin kuin Jumalaa ja Jumalan sanaa Raamattua.
        __________________________

        Myös Adventistit uskovat että Jeesus on ylienkeli Mikael !

        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/

        Adventistit ja Jehovat juontuvat "samasta juuresta" !
        http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/


      • TutkailenAsioita
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Tutkailen asioita:"Mormonit ja Jehovan todistajat, jotka mainitsit, eivät ole kristittyjä. Esim enkeli Mikaelin seuraaminen ei ole kristillisyyttä. Jehovan todistajat -uskonnossa seurataan enkeli Mikael-Valekristusta ja totellaan Hallintoelintä ennemmin kuin Jumalaa ja Jumalan sanaa Raamattua.
        __________________________

        Myös Adventistit uskovat että Jeesus on ylienkeli Mikael !

        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/

        Adventistit ja Jehovat juontuvat "samasta juuresta" !
        http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        Käsittääkseni adventistit uskoivat aikoinaan, että Jeesus on enkeli Mikael, mutta he ovat myöhemmin korjanneet tämän näkemyksen. Nykyään he uskovat Jumalasta ja Jeesuksesta kuten kristikunta yleensäkin. Tälläistä olen lukenut.


      • TutkailenAsioita
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Tutkailen asioita:"Mormonit ja Jehovan todistajat, jotka mainitsit, eivät ole kristittyjä. Esim enkeli Mikaelin seuraaminen ei ole kristillisyyttä. Jehovan todistajat -uskonnossa seurataan enkeli Mikael-Valekristusta ja totellaan Hallintoelintä ennemmin kuin Jumalaa ja Jumalan sanaa Raamattua.
        __________________________

        Myös Adventistit uskovat että Jeesus on ylienkeli Mikael !

        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/

        Adventistit ja Jehovat juontuvat "samasta juuresta" !
        http://otakoppi.webnode.fi/news/keita-ovat-adventistit-/

        " Adventtikirkko perustaa oppinsa Raamattuun. Kirkolla ei ole virallista uskontunnustusta, mutta kirkon oppi on löydettävissä kirkon käyttämässä 28 perusopinkohdassa (28 Fundamental Beliefs). Advetistit hyväksyvät protestanttisen kristinuskon perinteiset opit kolmiyhteisestä Jumalasta, Jeesuksen jumaluudesta ja pelastumisesta yksin armosta. Adventismi painottaa erityisesti lopunaikojen ja Jeesuksen toisen tulemisen odotusta."

        Lainaus täältä:

        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=27


    • Itse666

      USAssa uskonnot ovat kova bisnes. Uusia uskontoja muodostetaan siellä varmaan päivittäin sillä uskonnot nauttivat lähes täydellistä suojaa verotukselta ja muutenkin johtajat ovat aika pitkälti lainkouran ulottumattomissa. Skientologian perustaja Hubbard ja mormonismin perustaja Smith varmaankin kummatkin haaveilivat rikkauksista joita perustamansa uskonto heille keräisi. Kummatkin tosin taisivat kuolla melko köyhinä, mutta onhan se lohtu, että heidän seuraajansa ovat saaneet nauttia rikkauksista. Sen vielä lisäisin ettei mormonilähetyssaarnaajat ole suinkaan lähetystyössä vapaaehtoisesti kuin nimellisesti. Jos etenkin nuorimies kieltäytyy lähetystyöstä hänen päivänsä lahkonjäsenenä tulevat olemaan erittäin vaikeat. Miehiltä kysellään ainakin keski-ikään saakka, että missä olit lähetystyössä ja naimisiin menokin on vaikeaa, koska naiset on koulutettu menemään naimisiin vain palanneiden lähetyssaarnaajien kanssa. Mormonilähetyssaarnaajien kanssa kannattaa olla ystävällinen koska eiväthän he itsekään halua olla täällä, mutta kannatta kuitenkin kieltäytyä keskustelusta koska he tulkitsevat sen niin, että olet kiinnostunut kuulemaan lisää. Jos annat osoitteesi tai puh. numerosi he ottavat yhteyttä kunnes liityt kirkkoon tai sanot suoraan ettet ole ollenkaan kiinnostunut. Eli ei kannata näytellä kiinnostunutta jos et ole.
      Skientologia ei Suomessa taida olla saanut jalansijaa koska ihmiset ovat liian köyhiä siihen lahkoon. Heidän kohteet taitavat olla rikkaita ja tyhmiä. Pitäisin skientologiaa yhtenä vaarallisempina lahkoina josta kannattaa pysyä todella kaukana.

      • Lemminkäisen.sisar

        Nämä nuoret lähetystyöntekijä neitoset olivat uskossaan vilpittömiä.
        Toinen oli kasvanut mormonismissa ja toinen USA:sta opetellen kieltä.
        Molemmista huokui puhtaus ja hyväntahtoisuus.
        He tarjosivat mormonien raamatunkäännöstä ilmaisena. Otin sen käteeni ja silmäilin sisältöä ja koska se oli pelkkä Raamattu, otin sen vastaan verratakseni muihin käännöksiini. Aion tosiaan lukea sitä.
        He eivät halunneet ottaa rahaa siitä. Se oli aitoa julistuksen välittämisen halua.
        Oli tuulinen kylmä päivä, joten tarjosin heille kahvit lähikahviossa, että saavat hengähtää ja kerätä voimia. En halunnut käyttää heitä hyväkseni.
        Omaa numeroani en antanut, mutta sain kirkon ositteen ja ajat.
        Mormoneja kohtaa silloin tällöin ja sanoin haluavani ymmärtää heidän ajatusmaailmaa, mutta se ei tarkoita, että voisin uskoa kaiken.


      • Lemminkäisen.sisar
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Nämä nuoret lähetystyöntekijä neitoset olivat uskossaan vilpittömiä.
        Toinen oli kasvanut mormonismissa ja toinen USA:sta opetellen kieltä.
        Molemmista huokui puhtaus ja hyväntahtoisuus.
        He tarjosivat mormonien raamatunkäännöstä ilmaisena. Otin sen käteeni ja silmäilin sisältöä ja koska se oli pelkkä Raamattu, otin sen vastaan verratakseni muihin käännöksiini. Aion tosiaan lukea sitä.
        He eivät halunneet ottaa rahaa siitä. Se oli aitoa julistuksen välittämisen halua.
        Oli tuulinen kylmä päivä, joten tarjosin heille kahvit lähikahviossa, että saavat hengähtää ja kerätä voimia. En halunnut käyttää heitä hyväkseni.
        Omaa numeroani en antanut, mutta sain kirkon ositteen ja ajat.
        Mormoneja kohtaa silloin tällöin ja sanoin haluavani ymmärtää heidän ajatusmaailmaa, mutta se ei tarkoita, että voisin uskoa kaiken.

        Tarkoitan tässä kohtaamiani mormoni- lähetystyöntekijöitä.
        Scientologi mainosti jotain "dianetiikkia"? - kirjaa, joka parantaisi oppimiskykyä ja jota lentäjät käyttivät terästääkseen havaintokykyjään.
        Tietysti menin ansaan ja tilasin pinon kirjoja ja olisin mennyt kursseille, mutta tajusin viime hetkessä sen olevan uskonto omine pappeineen, rituaaleineen, risteineen. Ainoa oikea toisia edistyneempi - tietysti.
        Järkyttävin järjestäytynyt uskonto, joka on saanut kunnon kuristusotteen hallitsijoista vähän joka maassa.
        Olen hankkinut muutaman elämänkokemuksen scientologeista, jotka ovat päässet eroon niistä orjuuttajista. Todella hyviä kirjoja, jotka kuvailevat hierarkian toimintaa sisältä käsin. Monet menettelytavat toistuvat muissa yhteisöissä, työpaikoilla.


      • SamaaLöytyy
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Tarkoitan tässä kohtaamiani mormoni- lähetystyöntekijöitä.
        Scientologi mainosti jotain "dianetiikkia"? - kirjaa, joka parantaisi oppimiskykyä ja jota lentäjät käyttivät terästääkseen havaintokykyjään.
        Tietysti menin ansaan ja tilasin pinon kirjoja ja olisin mennyt kursseille, mutta tajusin viime hetkessä sen olevan uskonto omine pappeineen, rituaaleineen, risteineen. Ainoa oikea toisia edistyneempi - tietysti.
        Järkyttävin järjestäytynyt uskonto, joka on saanut kunnon kuristusotteen hallitsijoista vähän joka maassa.
        Olen hankkinut muutaman elämänkokemuksen scientologeista, jotka ovat päässet eroon niistä orjuuttajista. Todella hyviä kirjoja, jotka kuvailevat hierarkian toimintaa sisältä käsin. Monet menettelytavat toistuvat muissa yhteisöissä, työpaikoilla.

        Mormoni-uskonto ja Jt-uskonto ovat siinä asiassa samanlaisia , että he pitävät omaa kirkkokuntaansa ainoana oikeana Jumalan kanavana ja kaikkia muita kirkkokuntia Paholaisen eksytyksenä ja väärinä.


      • mormoni2
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Nämä nuoret lähetystyöntekijä neitoset olivat uskossaan vilpittömiä.
        Toinen oli kasvanut mormonismissa ja toinen USA:sta opetellen kieltä.
        Molemmista huokui puhtaus ja hyväntahtoisuus.
        He tarjosivat mormonien raamatunkäännöstä ilmaisena. Otin sen käteeni ja silmäilin sisältöä ja koska se oli pelkkä Raamattu, otin sen vastaan verratakseni muihin käännöksiini. Aion tosiaan lukea sitä.
        He eivät halunneet ottaa rahaa siitä. Se oli aitoa julistuksen välittämisen halua.
        Oli tuulinen kylmä päivä, joten tarjosin heille kahvit lähikahviossa, että saavat hengähtää ja kerätä voimia. En halunnut käyttää heitä hyväkseni.
        Omaa numeroani en antanut, mutta sain kirkon ositteen ja ajat.
        Mormoneja kohtaa silloin tällöin ja sanoin haluavani ymmärtää heidän ajatusmaailmaa, mutta se ei tarkoita, että voisin uskoa kaiken.

        Miksi sekoilet? Mormonit eivät jakele omaa raamattukäännöstä, mutta Jehovan todistajat saatavat niin tehdä. Jos keskustelit oikeasti mormonilähetyssaarnaajien kanssa, niin heidän antama kirja oli Mormonin kirja (mikäli mitään kirjaa yleensä sait). Jehovan todistajat taas jakelevat jotain kirjoja, mutta eivät yleensä omaa raamattukäännöstä.


      • olenTutustunut
        mormoni2 kirjoitti:

        Miksi sekoilet? Mormonit eivät jakele omaa raamattukäännöstä, mutta Jehovan todistajat saatavat niin tehdä. Jos keskustelit oikeasti mormonilähetyssaarnaajien kanssa, niin heidän antama kirja oli Mormonin kirja (mikäli mitään kirjaa yleensä sait). Jehovan todistajat taas jakelevat jotain kirjoja, mutta eivät yleensä omaa raamattukäännöstä.

        Minäkin sain nuorena jonkun Mormonin kirjan heidän lähetystyöntekijöiltään. Pidin jo silloin heidän oppiaan outona ja Raamatun kanssa ristiriitaisena.


      • Lemminkäisen.sisar
        mormoni2 kirjoitti:

        Miksi sekoilet? Mormonit eivät jakele omaa raamattukäännöstä, mutta Jehovan todistajat saatavat niin tehdä. Jos keskustelit oikeasti mormonilähetyssaarnaajien kanssa, niin heidän antama kirja oli Mormonin kirja (mikäli mitään kirjaa yleensä sait). Jehovan todistajat taas jakelevat jotain kirjoja, mutta eivät yleensä omaa raamattukäännöstä.

        Kädessäni on "Mormonien kirja - vielä yksi Jeesuksen testamentti"
        Siinä on lainauksia koko Raamatusta, myös apokryfisten kirjojen kaltaisia pikku-kirjeitä, kuten Paavalin kirjeet. Sanaselityksiä takana. Tummansininen kirja, 207 sivua. Se mitä ehdin silmäillä ja mitä silmäilen nyt, on moraalisesti korkeatasoista.
        Markkinoilla on paljon huonompia kirjoja ja palkka-pappien saarnoja ja köydenvetoja, joihin tuhlata aikaansa; olen oikein tyytyväinen tähän teokseen.
        Jos haluaa tietää jotain mormoneista, niin tämä on mainio kirja siihen.
        Nyt sitten vertailemaan Raamatun oppeihin tätä "Jeesuksen viimeistä testamenttia". Mutta samalla näkee 1800-luvun yhteiskunnan toimintaa.
        Ensi kerralla kun tapaan mormoneja, ymmärrän heitä paremmin ja kykenen ilmaisemaan oman eroavan näkemykseni.
        Keskustelimme viimeksi lähinnä Raamatun luvun tärkeydestä, mutta en sanonut sen olevan ainoan tarvittavan oppikirjan nyky-yhteiskunnassa.
        Myös oman omantuntonsa kouluttamisesta ja kunnioittamisesta.
        Siis yleistä rohkaisevaa pientä, sydänten-avausta, kanssaihmiseen tutustumista.


      • Lemminkäisen.sisar
        olenTutustunut kirjoitti:

        Minäkin sain nuorena jonkun Mormonin kirjan heidän lähetystyöntekijöiltään. Pidin jo silloin heidän oppiaan outona ja Raamatun kanssa ristiriitaisena.

        Kaikkihan nämä tuhannet ja sadat Raamattuun perustuvat opit ja lahkot ovat keskenään ristiriitaisia. Vai kutsutaanko sitä "hienosäännöksi"?
        Siksihän he eivät voi saman katon alle kerääntyä yhteiseen palvontaan.
        Kaikilla on omat palkka-pastorinsa, jotka varoittavat toisista lahkoista ja syyllistävät heikentääkseen pelolla helpommin ohjattaviksi.


      • olenTutustunut
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Kaikkihan nämä tuhannet ja sadat Raamattuun perustuvat opit ja lahkot ovat keskenään ristiriitaisia. Vai kutsutaanko sitä "hienosäännöksi"?
        Siksihän he eivät voi saman katon alle kerääntyä yhteiseen palvontaan.
        Kaikilla on omat palkka-pastorinsa, jotka varoittavat toisista lahkoista ja syyllistävät heikentääkseen pelolla helpommin ohjattaviksi.

        Ai miten niin "eivät voi saman katon alle kerääntyä yhteiseen palvontaan"? Kyllähän voivat ja kokoontuvatkin!

        Jatkuvastihan kristikunnan kristityillä on yhteisiä projekteja ja yhteiskristillisiä tilaisuuksia. Aika lähellä meitä on monia yhteiskristillisiä tilaisuuksia, jotka järjestetään säännöllisesti esim kristillisellä koululla (mihinkään tiettyyn kirkkokuntaan sitoutumaton yhteiskristillinen koulu) tai muissa rakennuksissa. Jatkuvasti on kristillisiä opetuskursseja ja hengellisiä tilaisuuksia, joita järjestetään vuoroviikoin tai vuorovuosin vuorotellen myös eri kirkkokuntien tiloissa. Olen käynyt paljon näissä yhteiskristillisissä tilaisuuksissa ja niissä on ollut paljon väkeä eri kirkkokunnista ja mihinkään kirkkokuntaan kuulumatontakin porukkaa.

        On ollut oikein antoisaa eikä mitään epäsopua kävijöiden ja vaihtuvien puhujien ja musikkiesiintyjien eri kirkkokuntataustoista huolimatta. Yhdessä olemme sitten myös laulaneet hengellisiä lauluja, rukoilleet ja keskustelleet monista Raamatun teemoista.Olen tykännyt kovasti!


      • Lemminkäisen.sisar
        olenTutustunut kirjoitti:

        Ai miten niin "eivät voi saman katon alle kerääntyä yhteiseen palvontaan"? Kyllähän voivat ja kokoontuvatkin!

        Jatkuvastihan kristikunnan kristityillä on yhteisiä projekteja ja yhteiskristillisiä tilaisuuksia. Aika lähellä meitä on monia yhteiskristillisiä tilaisuuksia, jotka järjestetään säännöllisesti esim kristillisellä koululla (mihinkään tiettyyn kirkkokuntaan sitoutumaton yhteiskristillinen koulu) tai muissa rakennuksissa. Jatkuvasti on kristillisiä opetuskursseja ja hengellisiä tilaisuuksia, joita järjestetään vuoroviikoin tai vuorovuosin vuorotellen myös eri kirkkokuntien tiloissa. Olen käynyt paljon näissä yhteiskristillisissä tilaisuuksissa ja niissä on ollut paljon väkeä eri kirkkokunnista ja mihinkään kirkkokuntaan kuulumatontakin porukkaa.

        On ollut oikein antoisaa eikä mitään epäsopua kävijöiden ja vaihtuvien puhujien ja musikkiesiintyjien eri kirkkokuntataustoista huolimatta. Yhdessä olemme sitten myös laulaneet hengellisiä lauluja, rukoilleet ja keskustelleet monista Raamatun teemoista.Olen tykännyt kovasti!

        Onko niin? Minä kun olen istunut ikäni todistaja-tynnyrissä silmälaput päässä.
        Sehän kuulostaa valtavan antoisalta ja sinä kuulostat terveeltä, avoimelta, huomiokykyiseltä, avarakatseiselta, myönteiseltä nuorelta.
        Tuollaisia henkeviä, tomeria nuoria kun kuuntelee, niin johan alkaa uskoa parempaan maailmaan :-)
        Älä välitä vanhojen, ruostuneiden saranoiden kitinästä...


      • olenTutustunut
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Onko niin? Minä kun olen istunut ikäni todistaja-tynnyrissä silmälaput päässä.
        Sehän kuulostaa valtavan antoisalta ja sinä kuulostat terveeltä, avoimelta, huomiokykyiseltä, avarakatseiselta, myönteiseltä nuorelta.
        Tuollaisia henkeviä, tomeria nuoria kun kuuntelee, niin johan alkaa uskoa parempaan maailmaan :-)
        Älä välitä vanhojen, ruostuneiden saranoiden kitinästä...

        On kyllä juuri noin kuin kerroin. Itse olen noissa yhteiskristillisissä tilaisuuksissa käynyt siis innolla. Ja antoisaa on ollut.

        Kommenttisi ovat usein kiinnostavia ja joskus tosi räväköitäkin. Ruostuneisuus ei tule niistä mieleen. :)


      • mormoni2
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Kädessäni on "Mormonien kirja - vielä yksi Jeesuksen testamentti"
        Siinä on lainauksia koko Raamatusta, myös apokryfisten kirjojen kaltaisia pikku-kirjeitä, kuten Paavalin kirjeet. Sanaselityksiä takana. Tummansininen kirja, 207 sivua. Se mitä ehdin silmäillä ja mitä silmäilen nyt, on moraalisesti korkeatasoista.
        Markkinoilla on paljon huonompia kirjoja ja palkka-pappien saarnoja ja köydenvetoja, joihin tuhlata aikaansa; olen oikein tyytyväinen tähän teokseen.
        Jos haluaa tietää jotain mormoneista, niin tämä on mainio kirja siihen.
        Nyt sitten vertailemaan Raamatun oppeihin tätä "Jeesuksen viimeistä testamenttia". Mutta samalla näkee 1800-luvun yhteiskunnan toimintaa.
        Ensi kerralla kun tapaan mormoneja, ymmärrän heitä paremmin ja kykenen ilmaisemaan oman eroavan näkemykseni.
        Keskustelimme viimeksi lähinnä Raamatun luvun tärkeydestä, mutta en sanonut sen olevan ainoan tarvittavan oppikirjan nyky-yhteiskunnassa.
        Myös oman omantuntonsa kouluttamisesta ja kunnioittamisesta.
        Siis yleistä rohkaisevaa pientä, sydänten-avausta, kanssaihmiseen tutustumista.

        No, nykyisin voi olla Mormonin kirjan liitteenä otteita Joseph Smithin Raamattuun tekemiä korjauksia. Mutta se ei ole kuitenkaan oma raamattukäännös kuten Jehovan todistajilla on.


      • Lemminkäisen.sisar
        mormoni2 kirjoitti:

        No, nykyisin voi olla Mormonin kirjan liitteenä otteita Joseph Smithin Raamattuun tekemiä korjauksia. Mutta se ei ole kuitenkaan oma raamattukäännös kuten Jehovan todistajilla on.

        Eihän se olekaan. Käytin väärää nimeä siitä, kun se oli hyllyssä.
        En ole myöskään nähnyt vastaavia kirjoja, kuten Nephis, Almas jne.
        Se on todella aivan muuta kuin Raamattu, mutta silmäni löysivät
        viittauksia raamatunkohtiin ja sanaselityksiä.
        Eihän siinä kadulla koko kirjaa tullut tarkistettua hyvässä keskustelussa.


    • uskovaSepil
      • Lemminkäisen.sisar

        Kiitos tästä mainiosta yhteenvedosta!
        Se auttaa saamaan jonkinlaisen näkemyksen nopeasti.
        Silmäilin sitä ylimalkaan ja laitan sen luettavien listaan.
        Hyvää päivänjatkoa sinulle!


      • uskovaSepil
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Kiitos tästä mainiosta yhteenvedosta!
        Se auttaa saamaan jonkinlaisen näkemyksen nopeasti.
        Silmäilin sitä ylimalkaan ja laitan sen luettavien listaan.
        Hyvää päivänjatkoa sinulle!

        Kiitos samoin!


    • Jotainyhteistä

      Miten tää liittyy Jehovan todistajuus aiheeseen? Onko mormoneille ja Jehovan todistajilla sinusta paljon yhteistä? Ainakin kummatkin käy ovelta ovelle hommissa. ja kummatkin on perustettu USA:ssa aikoinaan. Kummatkin lasketaan kristillisperäisiksi uskonnoiksi. Kummassakin on mileenhallintaelementtejä käytössä ja tietoja, jotka kerrotaan vain jäsenille, jos heillekään. Nää jutut tuli mulle mieleen.

      • Jotainyhteistä

        siis mielenhallintamenetelmiä


      • Lemminkäisen.sisar

        Keskusteltuani näiden mormoni-lähetystyöntekijöiden kanssa samaistuin heihin. Mieleeni tuli oma kokoajan-palvelukseni ja pyrkimykseni tavoittaa mahdollisimman moni henkilö jakaakseni heille jotain parempaa tulevaisuudenodotetta kuin nykyinen väkivallan kyllästämä yhteiskunta.
        Samaistuin näiden nuorten naisten naiviin luottamukseen ja itsensä jatkuvaan koulimiseen lähestymällä tuntemattomia ihmisiä omasta pelosta ja riittämättömyyden tunteesta huolimatta.
        Kyllä löysin paljon muutakin yhteistä mormonien ja todistajien välillä.
        Toivoin heille sydämestäni hyvää ja uskon heidän saavan ohjausta oikeaan aikaan.


      • Jotainyhteistä
        Lemminkäisen.sisar kirjoitti:

        Keskusteltuani näiden mormoni-lähetystyöntekijöiden kanssa samaistuin heihin. Mieleeni tuli oma kokoajan-palvelukseni ja pyrkimykseni tavoittaa mahdollisimman moni henkilö jakaakseni heille jotain parempaa tulevaisuudenodotetta kuin nykyinen väkivallan kyllästämä yhteiskunta.
        Samaistuin näiden nuorten naisten naiviin luottamukseen ja itsensä jatkuvaan koulimiseen lähestymällä tuntemattomia ihmisiä omasta pelosta ja riittämättömyyden tunteesta huolimatta.
        Kyllä löysin paljon muutakin yhteistä mormonien ja todistajien välillä.
        Toivoin heille sydämestäni hyvää ja uskon heidän saavan ohjausta oikeaan aikaan.

        Kiinnostavaa! Keneltä uskot mormonien "saavan ohjausta oikeaan aikaan" kuten mainitsit?


      • Lemminkäisen.sisar
        Jotainyhteistä kirjoitti:

        Kiinnostavaa! Keneltä uskot mormonien "saavan ohjausta oikeaan aikaan" kuten mainitsit?

        Psalmi 24:1 " Jehovan on maa ja kaikki mikä siinä on,
        tuottoisa maa ja ne jotka siinä asuvat."
        Rakastan tätä lohduttavaa Psalmia, sillä se sulkee kaikki huomaansa.
        Näen Hyvän Paimenen vähää väliä haalivan niitä eksyneitä lampaita,
        Koukkaavan sillä paimensauvallaan orjantappuroihin takertuneita määkiviä.
        Haalivan sylliinsä rauhoittaen ja pudottavan vihreälle mättäälle makean lähteen ääreen. Siinä on hyvä kyyrötellä hetki miettien - mitäs nyt keksisi?


    • KeskimääräisMatti

      Matti Liljeqvist on kirjoittanut "Torni ja temppeli" -kirjan, vartiotorniuskontoa ja mormonismia käsittelevän kirjan.

      Mormoni-kirkon perusteisiin kuuluu enkelin tuomat jalometallilevyt joissa on jokin uskonnolle tärkeä sanoma, ja levyt on sitten piilotettu jonnekin.
      Mikä sitten lienee ensimmäinen kirjoitus, jossa vartiotorniuskonto sanoo olevansa jehoovansa yhteyskanava ?
      Mormonien kenttätyövelvollisuus loppuu tuossa vähän päälle parikymppisen ikäisenä, vartiotorniuskonnon ei lopu, mutta kuukausityömäärä on hiipunut vähä vähältä aika vähiin vuosikymmenten myötä.

      Eikös Liljeqvist käsittele myös sitä oppien yhtenäisyyttä vartiotorniuskonnossa, että pyramidin mittojen summa tuumissa laskettuna ja muutettuna tuuma = vuosi, päästään vartiotorniuskonnon maailmanlopun vuoteen, joka syntyaikaansa takasi uskonnonharjoittajalle taivaspaikan, vasta Rutherford, itse todistajain perustaja, näki unta että taivas oli täysi. Niin, pyramidin käriki myös osoitti, tietyn tähtikierron aikaan katsottuna, Alcyon -tähdelle, jonne sijoitettiin jehoovan kortteeri, perusteltiin, että kun se on kirkkain tähti niin se on sopivin. Niin, täältä katsottuna, lähempää katsottuna Alcyon on tietysti aurinko sekin. Pyramidi taas on muinaisegyptin pakanauskonnon monumentti, jossa jumalana pidetty faarao on varustettuna tuonelan matkalle. Niin, milloin kirjoitettiin ensi kerran että vartiotorniuskonnon johto on jehovakanava ?

      • Lemminkäisen.sisar

        Olet aivan oikeassa vertailuissasi ja mietiskelyissäsi.
        Niitä pyramidi-mittojen "jumalisuutta" ihastellaan myös päivän New-Age-uskonnoissa. Joten tuntuvat olevan käypää tavaraa Egybtistä asti.
        Ajattelen myöskin yhteiskunnan eroa ja samankaltaisuutta Eedenistä asti. Maanviljelyksessä ahertava Aadam ja lasten kanssa hyörivä Eeva.
        Nooa rakentamassa arkkia ja vaimo keittämässä tervaa. Padan sisältö on tainnut muuttua, mutta nainen on ja pysyy alistetussa asemassa miesten terrorisoidessa.
        Tiedemiehet etsivät kiihkeästi älyllistä elämää taivaankappaleilta ja puolustusvoimilla on omat systeeminsä estääkseen Telluksen valloitus.
        Filmit ovat täynnä kuolleita-eläviä, henkiolentoja, robotteja ja me ihmiset koostumme osittain metalleista, niin että kuoltuamme meistä jää tonnikaupalla palanutta metallia, josta kiistellään, kelle se kuuluu ja mitä sillä tehdään?
        Eihän se Russell-parka voinut mitenkään tyydyttää nykyisen yhteiskunnan ihmisten tarpeita! Samassa liemessä olivat muutkin aloitetut uskontokunnat hänen kanssaan.
        He yrittivät soveltaa Raamatun periaatteita omana aikanaan, kuten epätäydellisinä miehinä pystyivät, kokien samoja henkilökohtaisia heikkouksia ja pettymyksiä, kuten mekin. Samat henkilökohtaiset ongelmat ja vaikeudet kuin meillä on.
        Danielin kirjassa 12:8-10 sanotaan: sanat ovat salatut ja sinetöity lopun aikaan asti.
        Daniel sai näyn, joka ei edes koskenut hänen aikalaisiaan, vaan tulevaisuutta.
        Danielille ei paljastettu salaisuutta, vaan tarkoitus oli, että me ihmiset tutkisimme, etsisimme, puhdistautuisimme, odottaisimme uskossa ja toivossa jatkuvasti.
        Turha nauraa huvittuneesti historian tapahtumia takapeilistä.
        Tuleva sukupolvi nauraa meitä katsoessaan omaan takapeiliinsä.


      • KeskimääräisMatti

        Lemminkäisen.sisar 2.5.2016 14:43

        " Turha nauraa huvittuneesti historian tapahtumia takapeilistä. "

        -Ei se naurata. Mutta se osoittaa osaltaan minkälaisia jauhoja lahkon uskonnoitsijoiden, vartiotornikirjoittajien pussissa on ollut.

        Nykyajan tapahtumat eivät ole sen parempi, verensiirtokiellolla murhaaminen, pedofilian suojelu, perheiden hajottaminen mökötystuomioilla, Raamatun väärentäminen, valehtelu myöskin.


      • Lemminkäisen.sisar
        KeskimääräisMatti kirjoitti:

        Lemminkäisen.sisar 2.5.2016 14:43

        " Turha nauraa huvittuneesti historian tapahtumia takapeilistä. "

        -Ei se naurata. Mutta se osoittaa osaltaan minkälaisia jauhoja lahkon uskonnoitsijoiden, vartiotornikirjoittajien pussissa on ollut.

        Nykyajan tapahtumat eivät ole sen parempi, verensiirtokiellolla murhaaminen, pedofilian suojelu, perheiden hajottaminen mökötystuomioilla, Raamatun väärentäminen, valehtelu myöskin.

        Matti-hyvä, sinulla on Raamattu. Sinulla on suora yhteys Luojaasi, millä nimellä häntä kutsutkin. Sinulla on Jeesuksen tuki Ylipappina, joka on miehenä kokenut, mitä ihminen kokee. Menetyksiä, suruja, pettymyksiä, mitä vielä?
        Oletko perheen isä, joka kärsii perheen rikkoutumisista?
        Kannatko vastuuta lastesi elämästä ja hyvinvoinnista?
        Tunnen myötätuntoa ja ihailua, sillä minä olin liian heikko niihin vastuisiin.
        Synnyin-perheessäni koin, että minä todistajana en ollut ainoa hajoittava vaikutus meidän suuressa perheessämme. Oli muita tekijöitä, jotka aiheuttivat surua.
        En tarkoita puolustaa perheiden hajoitusta. Meidän perheessämme oli eroja.
        Mikään järjestö, seurakunta ei takaa ikuista elämää, vaan suhteesi Jumalaan.
        Roomalaisten 8:18-25 koko maailma huokaa synnytystuskissaan toivossaan.


      • KyökinKaisa

        Tuo Roomalaiskirje voisi olla oma aiheensa.
        Sitä ei pidä sekoittaa tuohon lahko-murheenkryyniin, jonka kryyneistä Matti on vain joitakin, mutta tärkeitä ja eroamiseen riittäviä, ottanut esille.

        Tärkein asia Matilta poissa, aivopesuvaikutus, jolloin lahkolainen urakoi vartiotornin ulkoaoppimista, osaamatta kysyä itseltään niiden maailmanlopun vuosien mieltä, ja että onko Raamatussa lausuttu siitä. On. 5 Moos 18:20-22.
        Urakoida ovityötä. Tehdä sitä tietosuojavaltuutetun lainvastaiseksi henkilörekisteriksi toteamaa tietokantaa ovilla. Tietämättä lainvastaisuudesta, uskoen pomonsa puheita muusta.

        Tuo ihmisen henkisen suuruuden huipentuma, itsenäinen ajattelu, arvostelukyky ja mahdollisuus valintoihin, oikeudellisesti ja moraalisesti on lahkossa lakaistu maton alle aivopesutyöllä.


      • KyökinKaisa

        Kuule, Lemminkäisen.sisar, milloinka vartiotorni opetutti ensimmäisen kerran lahkolaisilla olevansa jehoovan kanava, sitä sinulta on kysytty, kerrotko

        Kuten KeskimääräisMatti 2.5.2016 13:50: Niin, milloin kirjoitettiin ensi kerran että vartiotorniuskonnon johto on jehovakanava ?


      • Lemminkäisen.sisar
        KyökinKaisa kirjoitti:

        Kuule, Lemminkäisen.sisar, milloinka vartiotorni opetutti ensimmäisen kerran lahkolaisilla olevansa jehoovan kanava, sitä sinulta on kysytty, kerrotko

        Kuten KeskimääräisMatti 2.5.2016 13:50: Niin, milloin kirjoitettiin ensi kerran että vartiotorniuskonnon johto on jehovakanava ?

        Niin, siinäpä kysymys! "Vartiotornin" kautta sain oppia joka tapauksessa, että Luojalla on nimi, JHVH, joka tietysti äännetään ja kirjoitetaan eri kielien mukaisesti.
        "Vartiotornin" kautta opin myös, että Jeesus täytti Mooseksen lain ja solmi uuden liiton läsnäolevien opetuslastensa kanssa, lähettäen erimielisen pois.
        Jeesus myös organisoi ja harjoitti Jumalan Valtakunnan julistuksen ja antoi opetuslapsille edun hallita kanssaan kuninkaina ja pappeina. Nämä ovat minulle merkityksellisiä asioita, joita ilman en halua elää, vaikka en itse kuuluisikaan niihin Harmagedonissa elossa säilyviin, joita Ilmestyskirjassa kuvaillaan ylistämässä pelastuksestaan JHVH:ta ja Jeesusta.
        "Vartiotornista" opin, että Jeesuksen opetuslapsi ei tartu miekkaan tappaen toisia. Suomalaisena sodista kärsivänä se on minulle tärkeää.
        "Vartiotornista" opin kunnioittamaan verta JHVH:lle kuuluvana omaisuutena, jossa sielu on ja joka on tarkoitettu pelastamaan vain uhrina alttarilla. Raamatussa on selvä käsky ensin Nooalle, jolle annettiin lupa syödä lihaa, josta veri oli vuodatettu maahan ja peitetty kunnioitukseta sielua kohtaan.
        "Vartiotornin" kautta saan ajankohtaisa aiheita joka viikko luettavakseni.
        Mitä tulee Jehovan kanavana olemiseen, niin en ole vastaavaa löytänyt.
        Jos Jeesus kehoitti Meitä rukoilemaan Jumalalta pyhää henkeä ohjaamaan, auttamaan ja vakuutti meidän saavan sitä, niin mikä minä olen kieltämään ketä tahansa saamasta tätä apua, jota hän pyytää Jeesuksen kautta.
        Kumma juttu, että se, mitä minä uskon vaivaa sinua. Kuka on antanut sinulle tehtäväksi vaatia minua tilille mistään ja varsinkaan uskomisistani?
        En minä sinun kyökkisi toimia häiritse. Voit ihan rauhassa ohittaa nimmarini.
        En pidä VÄÄPELÖINNISTÄSI!


    • KyökinKaisa

      Lemminkäisen.sisar 3.5.2016 12:16

      " Niin, siinäpä kysymys! "Vartiotornin" kautta sain oppia joka tapauksessa, että Luojalla on nimi, JHVH, joka tietysti äännetään ja kirjoitetaan eri kielien mukaisesti. "
      Pyrkiikö sitten vartiotorni salaamaan, että Jeesus ei käyttänyt Jahvea, ei edes Isä meidän rukouksessa, jossa Jumalan nimi pyhitetään. Tämähän viittaa siihen että nimellä ei ole mitään merktitystä sinänsä. (Todistajat on opetettu sanomaan, että Isä meidän on mallirukous. vastaa sinä, että malliksi siis asetettu, ettei nimeä Jehova tarvitse käyttää)
      Raamatun Jumalalla on paljonkin nimiä.
      VT:ssä pääasiassa kolme nimeä, Jahve, Jumala, ja El (Elohim) kuten Pyhä Kolminaisuus, eikö vain. Esim. Sebaot harvemmin. UT:ssä ilmoitetaan Jumalan nimen täyttymys Jeesuksessa, Luoja-Jumala, Liiton-Jumala, herra-Jumala jne.

      "Kumma juttu, että se, mitä minä uskon vaivaa sinua"
      -Sen verran mitä yleensäkin ihmisen joutuminen itsetuhoisuuden valtaan vaivaa.

      " Kuka on antanut sinulle tehtäväksi vaatia minua tilille mistään ja varsinkaan uskomisistani? "
      -Ei kukaan, enkä ole vaatinutkaan. Sinä käytät nyt teokraattista sodankäyntiäsi, yrität johtaa harhaan.
      Minä olen keskustelufoorumilla ja kysyn sinulta vartiotorniuskonnosta koska olet vartiotorniuskonnon edustaja.
      Se on sinusta vastenmielistä eikä kysymistä saisi esiintyä, koska uskontosi ei sitä kestä, ei ole vastauksia.
      Sinä haluat esittää vartiotornin mainoslauseita, ja toivot niden kehumista ja lupausta tulemisesta valtakunnansalille, jotta tulijat aikanaan jatkaisivat olemaan vastaamatta ja esittäisivät vartiotornin mainoslauseita.

      "Raamatussa on selvä käsky ensin Nooalle, jolle annettiin lupa syödä lihaa josta veri oli vuodatettu maahan "
      - Mutta VT:ssä on lupa syödä lihaa verineen, kuten muistat, 3 Moos 17:15. Kuten yleisemmässä muodossa UT:ssa: 1 Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.
      Miksi vartiotorniuskonto vetoaa Raamattuun hyväksymättä, että laki on muuttunut UT:ssa ?

      - Kuule, Lemminkäisen.sisar, milloinka vartiotorni opetutti ensimmäisen kerran lahkolaisille olevansa jehoovan kanava, sitä sinulta on kysytty, kerrotko
      " Mitä tulee Jehovan kanavana olemiseen, niin en ole vastaavaa löytänyt "
      -Mutta asia on tärkeä ajatellen asiayhteyttä jossa KeskimääräisMatti 2.5.2016 13:50 on kysymyksen esittänyt. Sillä tuossa yhteydessä ei väitteellä ole uskottavuudesta rippeitäkään edes apukoululaiselle esitettynä.

      • RomppaisenElviira

        Hyvä Kaisa.
        hatunnostoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe