Usko muuttuu painajaiseksi.

nuorikysyy

Eikö kukaan SRK jäsen tiedä, kuinka vl nuoruus menee pelon ilmapiirissä.
Seuroissa pakonomaisesti käynnit ja nuoruus, yhtä painajaista.
Hirveitä syntiä esim. jääkiekon seuraamisista, joka niin paljon kiinnostaa.

36

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artturioulu

      Ei. Taivaspaikan saaminen on ainoa tavoite ja sen eteen tehdään kaikki mitä voi.

      Ite pelkäsin vanhempia nuorena. Ne huusi aina kun teki jotain syntiä. Nyt tekisi mieli läimäyttää heitä molemmille poskille ja sanoa että herätys kattokaa mitä teitte mulle

      • Eräs_Vl

        Mietippä vähän mitä julkisuuteen kirjoitat avaaja ja muut. Kyllä kai sitä oli nuorena erimielisyyksiäkin. Mutta aikuisena sitä arvostaa että oli koti turvallinen eikä juoppoutta ollut. Vanhemmat ei myöskään eronneet. Elävä usko antaa hyvä kasvu ympäristön ja itsekkin haluan yhä varjeltua uskomassa.


    • Mutta_SRKn

      jöseniähän ovat vain rauhanyhdistykset. Mitä sinä oikein horiset?

    • Jääkiekkoa Suomen pohjoisilla alueilla pelaa lestadiolaiset samalla tavalla kuntan muutkin.

      Erikoisuus on vain se, että heidän vuorot ovat usein illalla 22- 24 välillä ja pikku pennut ovat usein isiensä mukana ja nukkuvat pitkin käytäviä?

      Toinen erikoisuus on se, että usea paikallinen pappi vetää omaa Jengiään ja elää kovasti mukana.

      Lahkon kuvaan kuuluu se, ettei se ole ENÄÄN synti, johon johtajat osallistuvat.

      Mutta tuo väsyminen VL uskoon, se on hätähuuto, johon Jeesus vastaa.

      Lähde meneen ja usko vain Häneen, ei tule tressiä ja pelastut.

      Kes.

      • Hei_Kesi-

        tas! Tuossa sinun viestissäsi on kymmenen (10) kieli- ja/tai lyöntivirhettä. Löydätkö ne?


      • uberliminka

        Onko Kempeleen pelle jämähtänyt teini-ikään? Uudelleenkusettaja ei näe sisäänsä ja rakastaa pahaa. Lahkosaatana olet hyvä pilkkaamisessa.


      • huhuhuuh
        Hei_Kesi- kirjoitti:

        tas! Tuossa sinun viestissäsi on kymmenen (10) kieli- ja/tai lyöntivirhettä. Löydätkö ne?

        Mitä sitten? Oletko niin vässykkä ettet pysty pätemään muulla kuin kielioppi virheillä?

        Nyt äkkiä pois sieltä lestadiolaispiireistä ja avaamaan silmiä maailman kauneudelle!


      • ammattikirjoittaja

        Yhtys sana vihreet on suntia.


      • lätkäfani-ei-vl
        huhuhuuh kirjoitti:

        Mitä sitten? Oletko niin vässykkä ettet pysty pätemään muulla kuin kielioppi virheillä?

        Nyt äkkiä pois sieltä lestadiolaispiireistä ja avaamaan silmiä maailman kauneudelle!

        Olette älykköjä, missä ne kymmenet virheet ovat?

        Virhe on se, ettette tajua tekstin sanomaa, lestapastori Kolmononen vetää täällä jääkiekkojoukkueita ja sarjaa.


      • kärppävaari
        lätkäfani-ei-vl kirjoitti:

        Olette älykköjä, missä ne kymmenet virheet ovat?

        Virhe on se, ettette tajua tekstin sanomaa, lestapastori Kolmononen vetää täällä jääkiekkojoukkueita ja sarjaa.

        Pastori kolmonen, kolmononen, päätä, monesko pappi se on. Helluntalainen heinolasta kritisoi Kukkosen valintaa, liekö nyt nuortunut ja alkanut oikeaa uskoa pilkata jääkiekon avulla. No, onhan melperi pitänyt kärppäpelejäkin syntinä.


    • ghgfjfgj

      Miten vl nuori osaisi kaivata muutakaan jos kerta nuoruus mennyt pumpulissa?
      Ettet vain yritä sanoa, että saatanallisia tekoja tekevät sittenkin salassa?

      • N_Uori

        Just. Meillä n oikein mukavaa JUmalan valtakunnassa. MIksi kaipaisimme muuta?


      • fdgfdgdfg

        Yrität johdatella minua kertomaan sinuulle, miksi elämä voisi tarjota jotain muutakin hauskaa kuin aivopesun!
        Teet syntiä.


    • Kokemusta_monenmoista

      Aloittaja on oikeassa. Olen 36 vuotias mies ja muutama vuosi pääsin pois siitä joukosta jotenkin puolivahingossa. En enää voinut käydä seuroissa. En voinut. En pysty elämään niin kuin opetetaan.

      Olin koko nuoruuden todella ahdistunut uskomisen jäykkyydestä ja siitä miten pitää pienistäkin asioista tulla niin iso synnin tunto että se olisi ns. oikeaa synnitä katumista ja sitten pitää parannuksen askelille käydä. Paranusta sitten pitää pyytää toiselta uskovaiselta eli pyytää syntejä anteeksi.

      Koin huonoa omaa tuntoa koko nuoruuden. Aina oli joitakin syntejä mielessä vaikka olin seuroissa käynyt. kävin tosi aktiivisesti. Minulla on nuorena hyvä ja vilkas ystäväpiiri. Kun menin naimisiin sitten se vaan loppui. Oli vaimo ja lapset.

      Paljon oli hyvää mutta paljon ahdistusta pelkoa. Seuroissa puhuja osaa vetää sen maailmanlopun kortin, kerran seisotaan isän edessä ja ihmiset jaetaan kahteen joukkoon vanhoillislestadiolaiset toiseen muut toiseen. Niin se menee. Ja meidänkin seassaan on mädänneitä kaloja jotka joutuu sinne Helvettiin menevään polkuun. Pienestä pojasta asti tämä on syötetty minulle. Pelkoa siitä tulee.

      • onneliinenjlanlapsi

        Kerra seisottaa isän etessä ja sit isä vettää houssut kinttu ja anttaa selekkään.


      • palstanpanija

        Panit tätäkin palstaa.


      • Mitä_hori-

        set:

        ###
        En pysty elämään niin kuin opetetaan.
        ###

        Mitä siellä sitten opetetaan? Olen kymmeniä vuosia kulkenut Jumalan valtakunnan seuroissa ja ollut aivan sellainen kuin olen. Olen kuullut seroissa, että kaikki synnyt saa uskoa anteeksi. Muuta en ole kuullut enkä ymmärtänyt. Onko minulla jäänyt jokin tärkeä asa - esimerkiksi elämäntapaohje - kuulematta?


      • Kokemusta_monenmoista
        Mitä_hori- kirjoitti:

        set:

        ###
        En pysty elämään niin kuin opetetaan.
        ###

        Mitä siellä sitten opetetaan? Olen kymmeniä vuosia kulkenut Jumalan valtakunnan seuroissa ja ollut aivan sellainen kuin olen. Olen kuullut seroissa, että kaikki synnyt saa uskoa anteeksi. Muuta en ole kuullut enkä ymmärtänyt. Onko minulla jäänyt jokin tärkeä asa - esimerkiksi elämäntapaohje - kuulematta?

        Sinulle:

        Ei vanhoillislestadiolaisille riitä, että käyt seuroissa ja sillä siisti.

        Hoitokokouksia tulee jo juorujen perusteella. Jos joku on esim. innostunut vapaa-ajallaan käymään katsomassa jääkiekko otteluja tai omistaa tv.

        Tv omistamisesta jo heivattu kautta aikojen pois yhteisöstä.

        Koita ny ottaa maalaisjärki käyttöön ja mieti asiaa.

        Elämäntapaohje on se toiselta vl uskova kyttää toisia, sitä puhujatkaan ei suoraan saarnaa vaan toiset VL:t kyylää toisiaan ja sitten tehdään henkistä väkivaltaa. . . Tiedän


      • sjaskajokunen
        Kokemusta_monenmoista kirjoitti:

        Sinulle:

        Ei vanhoillislestadiolaisille riitä, että käyt seuroissa ja sillä siisti.

        Hoitokokouksia tulee jo juorujen perusteella. Jos joku on esim. innostunut vapaa-ajallaan käymään katsomassa jääkiekko otteluja tai omistaa tv.

        Tv omistamisesta jo heivattu kautta aikojen pois yhteisöstä.

        Koita ny ottaa maalaisjärki käyttöön ja mieti asiaa.

        Elämäntapaohje on se toiselta vl uskova kyttää toisia, sitä puhujatkaan ei suoraan saarnaa vaan toiset VL:t kyylää toisiaan ja sitten tehdään henkistä väkivaltaa. . . Tiedän

        Hoitokokoukset ovat yhä edelleen olemassa. Olen itsekin ollut monessa. Milloin viinanjuonnista, juhannusfestivaaleilla olemisesta, jopa suutelemisesta epäuskoisen naisen kanssa. Viimene kokous oli jossa räjähdin ja haistatin kaikille. ei oo kaverien isät enää paljo morjestellu


      • Paiwamies
        Mitä_hori- kirjoitti:

        set:

        ###
        En pysty elämään niin kuin opetetaan.
        ###

        Mitä siellä sitten opetetaan? Olen kymmeniä vuosia kulkenut Jumalan valtakunnan seuroissa ja ollut aivan sellainen kuin olen. Olen kuullut seroissa, että kaikki synnyt saa uskoa anteeksi. Muuta en ole kuullut enkä ymmärtänyt. Onko minulla jäänyt jokin tärkeä asa - esimerkiksi elämäntapaohje - kuulematta?

        Entä jos lukisit vähän Päivämiestä.
        esim tämän.
        http://paivamies.fi/blogit/blogistit/blogisti_opistoblogi/1926/


    • srknedustaja

      Älkää höpöttäkö! Se on turvaa ja rakkautta kun ei päästetä jääkiekko-otteluihin. Maailmallinen musiikki soi, kaljaa juodaan, kiroillaan ja kilpaurheilua.

      Kyllä uskovaisten johtokunta tietää mikä on paras kaikille uskovaisilla. Älkää pelolla ajatelko. Me kävimme kerran katsomassa jääkiekkoa maaottelussa ja ei se uskovaisen paikka ollut. Jouduimme saarnaamaan ottelun jälkeen toisillemme synnit anteeksi.

      • uksomassavelioulusta

        Joo. Veli puhhuu asiata. Ei talavirallit ja muut jääpallot sovi ristillisyytteen. Kyntönäytös pittäänykyjäänkin soarnata synniksi. Herättää irstaita aatoksia tämmönenn kyntäminen. Ja muuttii polokkatukat. Eritenkin tekohamppaat.


      • makkemakkaroo

        Joo, se kyntönäötös hetättelöö viheliäetä aatoksia. Makkarroo myyvään sielläki.
        Makkananpaesto nosttaa kyrsppää, poksauttaa, naesetkin vl ottaa suokkiin makkeeta makkarroo................


      • puijon.sarvi
        makkemakkaroo kirjoitti:

        Joo, se kyntönäötös hetättelöö viheliäetä aatoksia. Makkarroo myyvään sielläki.
        Makkananpaesto nosttaa kyrsppää, poksauttaa, naesetkin vl ottaa suokkiin makkeeta makkarroo................

        Tekosavolaiset vittuun!


      • puhuvaenepolovijärveltä

        No sieltähä myö kaekki...


      • puijonsarvi
        puhuvaenepolovijärveltä kirjoitti:

        No sieltähä myö kaekki...

        Joo, mutta kömmi takasi..tai en oo savolaisista varma, kummasta reiästä tulitte.


    • elävääjulmuutta

      VL ilmassa leijuu koko ajan pelko, kateellisten naapureiden tai tuttujen
      juorut seurakunnalle hyvin pienistäkin asiasta mm. sunnuntaimetsästyksestä.
      Välittömästi kuiskutetaan tästä synnistä jokaiselle ja aletaan karttaman näitä ihmisiä
      keskusteluista . Mieluiten julkisesti on parannus tehtävä pienitäkin asiasynneistä.
      Sellaista on vl yhteisössä.

      • eläväpuhuvainenveli

        Sunnuntaina kannatteekin metästeä että peäsöö pukille eli panolle.


    • Ehdottaja

      "Paljon oli hyvää mutta paljon ahdistusta pelkoa. Seuroissa puhuja osaa vetää sen maailmanlopun kortin - - ."
      Miksi ihminen menee seuroihin kuuntelemaan täyttä roskaa?
      Alkaa voida huonosti ja silti vain yhä uudestaan menee ry:lle?
      Jos yrittää oikein kovasti niin varmasti keksii hauskempaa ajankulua.

      • kavereittentakia

        kaikki kaveritkin on. Seuroissa.


    • metästäväpuhuvainen

      Kärpänpelit ei oo mittää vaa karhunpa kyrpäluut ne jottain onpi.

    • kylkiluukaupunki

      "Seuroissa puhuja osaa vetää sen maailmanlopun kortin - - .""
      Nämä ovat niitä ns. "maatiaissaarnamiehiä", kouluttamattomia teologiaan.
      Lähinnä maanviljelijöitä.
      Tavoitteena on, että mitä enemmän itketetään vanhuksia, sen suuremman
      sulan saa hattuunsa.

      • puhuvainenpienilveilijä

        Mikäs vika meissä puhuvaisissa maanilveilijöissä mykamas on? Sois sun kohal hoirokokkouksen paikka vakavammin puhhhuin. Mummuja ei pie kurmuuttoo. Niitten kolehit on kalliarvoset kotisiionille!


      • 666666448

        Piereskeletkö sinä?


    • pienlistaa

      "Oletko niin vässykkä ettet pysty pätemään ",,,,,,,
      Edellisestä kommentteja.
      - mutta:
      - rahaa kolehtiin
      - talkoot
      - pullaa seuroihin
      - suviseuratalkoot
      - lankkua ja lautaa
      - näkemisentarvetta
      - olemispakko
      - saarnamiesten noste
      - syntilistat
      - maalaamista ulkoseinät
      - remontit ry tiloihin

      jne.

      - onhan nuoruus pilalla vapaa-ajalla..

    • myösaikuisille

      Asia sisältö toisaalta kuuluu kaiken ikäisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe