Lempäälässä ovat asiat tärkeysjärjestyksessä

rahaahan.on

42

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaljaveikotkiitää

      Pussikaljaporukka tarvitseekin aukiota kokoontumispaikaksi ja "taideteosta" joku kökkäre, mikä siihen tuleekin, kusitolpaksi.

      • tulevan.ennakointia

        Työttömyys kasvaa sitä vauhtia.


      • qwåämso

        Lemppälän uusi kunnan johtaja on pistänyt asiat aivan sekaisin ja väärään järjestukseen.Kyllä noille rahoille on parempikin paikka.Eikä tuollaisia tarvittaisi tähän kylään yhtään.Taideteoksia ei tänne tarvita.Kyllä ihmisten kannattaisi tarkkaan miettiä muuttavatko tänne asumaan.Sillä asit on menossa vain huonoon suuntaan kun kunta säästää,mutta turhuuteen laitetaan rahaa.
        Joten se niistä säästöitä.Lempäälä talokin on aivan turha sillä kiinteistöjä on tyhjillään ja lisää tulee tyhjää tilaa.
        Kunnan päättäjät ottakaa järki käteen.


    • Valintanakaljaveikot

      Hyvin oivallettu ja kirjoitettu nimimerkki kaljaveikotkiittää.
      Niin se on että tehdään kaljaveikoille mukavat ympäristöt jatkaa juomistaan, eikä kannata harkita lopettamista, kun kunta niin hyvin huolehtii viihtyvyydestä, että jopa 110 000€ :n uutta taideteostakin ollaan hankkimassa.
      Huomioitavaa on että Lempäälän vetovoimaisuus vetää puoleensa lisää kaljaveikkoja, ja ajaa pois lapsiperheitä.

    • kallistalystiä

      Juopot , sosiaalipummit ja kaljaveikotkin ovat olleet joskus lapsia, ja jokin on mennyt syystä tai toisesta pieleen, joten olisiko ollut jotain tehtävissä ja ennaltaehkäistävissä.
      Verotuloja jää saamatta ja muut heistä koituvat kustannukset päälle, niin kalliiksi tulee. Ennaltaehkäisevä toiminta olisi pelastanut ainakin heistä osan päätymisen sosiaalipummeiksi.

      • tri_mengele

        Sosialismilla ja holhouksella ei ennaltaehkäistä päihteiden väärinkäyttöä, eikä se, että jokin menee elämässä pieleen, ole syy päihderiippuvuuteen. Lapsuusvuosien tiliin ei voi myöskään kaikkea laittaa, toki jos nuorena alkaa toteuttamaan ajatusmallia, että kaikki mihin kosken, muuttuu paskaksi, se varmasti toteutuu.

        Halun pitää lähteä itsestä, liika paapominen vain uhriuttaa ja antaa juopolle omasta mielestään hyvän syyn jatkaa päänsä sotkemista aineilla. Juopolle pitää olla tyly ja sanoa, sinä olet typerä juoppo, ota itseäsi niskasta kiinni, niin se oma ajatustoimintakin voi joskus käynnistyä. Suurin osa juopoista käyttää alkoholia tajuamattaan psyykelääkkeenä ahdistukseen ja pelkotiloihin ym, jolloin ongelmat vain pahenee.


      • KotsujaJakoonJapaljon

        Juopoksi ja sosiaalipummiksi ei tulla vaan se on geeneissä. Kännissä tehty kakara ei ole eikä tule normaaliksi.


      • Lapsienetu
        KotsujaJakoonJapaljon kirjoitti:

        Juopoksi ja sosiaalipummiksi ei tulla vaan se on geeneissä. Kännissä tehty kakara ei ole eikä tule normaaliksi.

        Ei kukaan ole kirjoittanut paamomisesta, vaan lapsilla tulisi olla mahdollisuus turvalliseen lapsuuteen ja välittäviin läsnäoleviin ihmisiin, jotka antavat sopivasti ikähuomioiden vastuuta ja velvollisuuksia.


    • sydänsärkynyt

      Sydäntä särkee, kun näille pikkuisille koululaisille ei jatkossa järjestetä kuljetusta koulumatkoihin kuin vasta yli 5 km.matkoilla.. Kukaan aikuinen ei kulkisi samaa matkaa jokaikinen arkipäivä jokaisena vuodenaikana ja millaisilla keleillä tahansa, jos väittää niin valehtelee.

    • hätähuuto

      Surullinen tapaus tänään Haukiputaalla jossa alakoulua käynyt tyttö kuoli linja-auton tönäistäessä hänen pyöräänsä. Tyttö kuoli tapahtumapaikalle jonkin ajan kuluttua, ja toivoa sopii ettei olisi ollut tajuissaan ja tuskissaan. Tyttö oli kuskin mukaan yllättäen kääntynyt eteen ja se ei ole lainkaan harvinaista lasten käyttäytymistä, ja saattaa olla että hän on horjahtanut syystä tai toisesta auton eteen. Mikä suru ja menetys hänen lähipiirilleen.
      Joten nyt päättäjien tulisi kaikkialla ja etenkin Lempäälässä katsoa peiliin ja laittaa käsi sydämelle, ja tehdä omatuntonsa mukaan päätöksiä koskien kuntansa lapsien turvallisuutta ja puuttua koulureittien riskikysymyksiin ja kuunnella vanhempien ja isovanhempien aitoa ja perusteltua hätää lasten turvallisuuden puolesta.

    • Murheellista

      Ampparin uutisissa oli kuva jossa linja-auto on kokonaan väärällä kaistalla ja kun uutisessa mainittiin molempien kulkeneen samaan suuntaan ja tytön kääntyneen eteen, niin huomioni kiinnittyi siihen ettei tyttö ole voinut tarkoituksella kääntyä eteen mennäkseen vasemmalle, koska siinä ei näytä olevan liittymää mihinkään. Eli horjahtanut tai voidaan kyseenalaistaa kuljettajan kertomusta. Lähimenneisyydessä on monta vastaavaa kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa syy onkin ollut autoilijassa. En nyt syyllistä kuljettajaa, mutta huomioin senkin mahdollisuuden. Ilmavirta kyllä on yksi seikka joka saattaa kaataa pienemmät ja isommatkin koululaiset, mutta mainitussa tapauksessa kirjoitettiin linja-auton tönäisseen tyttöä. Linja-auto on myös voinut yrittää väistää pyöräilijää joten ajautunut vastakkaiselle puolelle.

    • Kuljussa

      Kuvitelkaa liukkaat ja sohjoiset kelit ja matka koululle lähemmäs 5km, siinä on tekemistä aikuisellakin, oli sitten liikkeellä kävellen tai pyörällä. Autotkin liukastelee kuten aikoinaan Kuljussa, jolloin vastaan tullut auto lähti sohjossa luisuun tullen suoraan päin autoani, onneksi silloin säästyttiin loukkaantumisilta, mutta autoihin tuli tuntuvia vaurioita. Materiaalit on aina korvattavissa rahalla, mutta henkilövahingot ei.

    • VaikutusMahdollisuus

      Kyllä se on niin että autoilijoiden piittaamattomuus," kiire", ja holtittomuus on ollut useimmin syynä viimme vuosien koululaisten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa (VALITETTAVASTI). Kaikki olisi ollut vältettävissä, jos huomioitaisiin vielä se olennainen seikka, että lapsi on aina elävä varoittava liikennemerkki, joka pitäisi hälyttää autoilijat. Vastuu tulisi olla autoilijoilla, sillä he tuovat luonnonvastaisesti moottoriajoneuvot liikenteeseen.
      Koska yleisesti tiedossa on paljonkin ikäviä esimerkkejä ja läheltäpiti tapauksia, niin kunnan päättäjien tulisi se asia tunnustaa, että näitä hurjastelevia autoilijoita ei pystytä estämään, ja että syyttömien lapsien tulisi päästä turvallisesti kouluun ja takaisin. Siis hidasteita koulujen läheisyyteen, asuinalueiden kohdille, risteyksiin, sekä pitkille suorille.
      Pienemmät koululaiset eivät ole kypsiä liikkumaan liikenteessä, ja arvioimaan autojen nopeuksia ja vaaroja, he ovat pontaaneja ja eivät pysty hahmottamaan linja-auton takaa tulevia autoja, peruuttavia autoja, auroja ja vastaavia, joten heillä tulisi olla ehdottomasti kuljetus kouluun matkan ollessa yli 3km.
      Isommilla koululaisilla pitäisi olla vastaavasti mahdollisuus käyttää linja-autoa yli kolmen kilometrin koulumatkoilla, ainakin talvikuukausina, jolloin tiet ovat liukkaita ja aurat auraavat teitä ja aiheuttavat omat risknsä, muiden sääongelmien lisäksi.
      PÄÄTTÄJÄT, teidän käsissänne on koululaisten turvallisuus, joten teillä on mahdollisuus vaikuttaa ja päättää asioista, jotta saataisiin lapset mahdollisemman turvallisesti kouluun ja takaisin.

    • HuhHu

      Löysin järistyttäviä kuvia kun googlasin koulukuljetuksista, ja silmiini osui otsikko PELASTAKAA LEMPÄÄLÄN KOULUKULJETUKSET. Suosittelen kaikille ja varsinkin epäileville Tuomaille katsomaan pysäyttäviä kuvia pyörätieltä paikasta josta lapsijoukot päivittäin kulkevat koulumatkansa.
      Kaiken moninaisen liikenteen ja monien työmaakoneiden aiheuttaman vaaran lisäksi alueella näyttää olevan selkeästi rakentamisen, koneiden ja liikenteen aiheuttamaa hengitysteille haitallista pölyä, joka estää lisäksi osin myös näkyvyyttä, joten huh hu, kyllä tälläisessä tapauksessa vastuun lasten terveydestä ja turvallisuudesta olisi kunnalla.
      Jos jotain ikävää matkalla tapahtuisi, niin kuvat kertoisi enemmän kuin sanat, ja syyllisiä ei olisi vaikea löytää. Vaikeampaa olisi todistaa sitten näitä muita terveyshaittoja jotka altistavat sairauksille ja allergioille.

      • pölyäpaljon

        Kyllä se on vaarallinen reitti lasten kulkea.Ja nyt kun siinä on työmaa aita siirretty ihan pyörätien reunaan ja pölyä siinä on tosiaan ilmassa.Kuljen siitä lenkille joka päivä ja ei kovin hyvä paikka ole kulkea aikuisellekkaan se työmaan kohta.Allergiselle tosia huono paikka liikkua sillä pölyä on ilmassa.Eikä se tosiaankaan ole turvallinen reitti pienten lasten kulkea kouluun.


      • HuonostiSuunniteltu
        pölyäpaljon kirjoitti:

        Kyllä se on vaarallinen reitti lasten kulkea.Ja nyt kun siinä on työmaa aita siirretty ihan pyörätien reunaan ja pölyä siinä on tosiaan ilmassa.Kuljen siitä lenkille joka päivä ja ei kovin hyvä paikka ole kulkea aikuisellekkaan se työmaan kohta.Allergiselle tosia huono paikka liikkua sillä pölyä on ilmassa.Eikä se tosiaankaan ole turvallinen reitti pienten lasten kulkea kouluun.

        Ei ole nyt, eikä myöskään tulevaisuudessa, sillä pyörätien ylittävä lukioon menevä kulku aiheuttaa suurta varaa kouluun kulkeville lapsille. Kyseessä ei ole normaali pihatie, vaan lukuisten nuorien käyttämä kulku oppilaitokseen. Vauhtia ei tule puuttumaan ja meno tulee olemaan lapsille vaaraksi. Nuoret ajavat pyörillään tuhatta ja sataa, niin pienemmät jäävät jalkoihin. Lukioikäisillä on jo moottoriajoneuvoja ja vauhdin hurmaa, joten vaarallinen yhtälö, kun isolta asuntoalueelta kulkee suuret lapsimäärät monen ikäistä koululaista Lempoisten kouluun ja kaikkialta lähiseuduilta taas nuoria lukiolaisia uuteen lukioon, ja käytössä on pelkästään yksi kevyenliikenteenväylä, niin ei hyvältä näytä. Jos joku muuta väittää, niin valehtelee itselleen.


      • todellavaarallinen

        Ei tosiaan ole turvallinen sillä.Sillä kuljin eilen päivällä lukion ohi niin siellä oli paljon mopoautoja sekä moottoripyöriä.Kyllä mieleen tuli siinä että miten ne kaikki mahtuu turvallisesti sitten uuden lukion kohdalla liikkumaan niiden monien pienten koululaisten kanssa uudella lukiolla.Sitten tosiaan vielä mukaan pyörällä kulkevat lukioaiset sekä muut koululaiset jotka sinne menee.Sillä Tredulle kulki koululaiset nytkin jo tien leveveydeltä että sai kelloa klinkkuttaa pyörästä aina kun siellä liikkui.Joten kauhulla ajattelen niitä pieneiä koululaisia.
        HERÄTYS PÄÄTTÄJÄT OTTAKAA NYT JÄRKI KÄTEEN.


    • Tyttöparka

      Haukiputaalla tapahtunut onnettomuus johti 10 vuotiaan tytön kuolemaan. Useissa vastaavissa tapauksissa lapsi on ollut 9-11 vuotias, jotka ovat olleet koulumatkalla. Siitä voisi päätellä, että hekin ovat vielä liian nuoria varoakseen tarpeeksi. Paljon sattuu näitä läheltä piti juttuja ja pienempiä onnettomuuksia, ja on ollut onni myötä, ettei ole käynyt pahemmin.. Mutta lähtökohtaisesti tapahtuneet kertoo, että koulukyyditykset tulisi järjestää välttämättä 0-2lk oppilaille, /ja ehkäpä jopa 0- 4lk oppilaille vaarallisimmilla osuuksilla.

    • kylläoletoikeassa

      Todellakin niin, aivan samaa mieltä kuten aamulla klo: 6:23 nimimerkki todellavaarallinen kirjoitti, niin se uuden lukion sijainti tulee olemaan valmistuttuaankin todella suuri uhka lasten turvallisuudelle. Valkeakoskentiessä kiinni oleva kevyenliikenteenväylä kun on ainoa mahdollinen reitti Laasonportin lapsille, ja valitettavasti lukioon menevä ainoa ajoneuvoille soveltuva tie on Valkeakoskentie ja samainen kevyenliikentenväylä kun Laasonportista kulkeville lapsille. Kyllä siinä nyt olisi pakko tehdä joitain kunnon parannuksia turvallisuuteen, sillä kyllä nuo 3- 9lk.oppilaittekin koulumatka vaaraantuu, aina enemmän mitä nuoremmasta kysymys. Samoin nuoremmat lapset ovat ennalta arvaamattomia ja vaarantavat itsensä lisäksi lukiolaiset, ja tunnetusti nuoret eivät osaa ajatella että heille sattuisi jotain ja ottavat turhia riskejä.

    • vastuutapäättäjät

      Keskustasta uuteen lukioon tulisi tehdä uusi kevyenliikenteenväylä ja hidasteita lukion pihaan menevälle kevyenliikenteenväylän ylittävälle osuudelle molemmin puolin, niin ettei pihasta ja pihaan kukaan pystyisi ajamaan vauhdilla, ja parasta olisi jos joutuisi jopa pysähtymään ennen kevyenliikenteenväylää. Nuo kustannukset ei sitten enää paljon paina Lempäälän nykyisten suurellisten investointien budjetissa ja päättäjät olisivat sen velkaa Laasonportin asukkaille, koska alueen tontteja kaupateltaessa kouluksi oli osoitettu toinen koulu 6 km. päästä ja kuljetus oli alueelta kaikille ala-asteen oppilaille.

    • HätäTurvallisuudesta

      Olen sitä mieltä että lukiotyömaa ja itse lukio valmistuttuaan tulee lisäämään huomattavasti liikennettä välittömästi lukion lähellä ja siihen johtavilla kulkureiteillä, joten Laasonportista ja samaisesta suunnasta Lempoisten kouluun kulkevilla oppilailla tulisi koulukyyti järjestyä kunnan toimesta vähintään 0-4lk.oppilaille. Lisäksi turvallisuutta lisätä kuten noita hidasteita lukion lähialueilla ja lukioon menevien risteysten kohdilla. Yhtä reittiä ja siltaa tulee käyttämään yhtäaikaisesti liian suuri määrä ihmisiä, joten myös koulujen välistä yhteistyötä tarvittaisiin lukujärjestyksiä suunniteltaessa, ja niin että koulut alkaisi ja päättyisi hieman eriaikoihin.
      En voi ymmärtää ollenkaan, että kunnan (vastuulliset ?) päättäjät voivat edes harkita 0-2 lk. oppilaiden kulkemista jalkaisin noin pitkältä ja vaaralliselta reitiltä Laasonportin ja lähialueen lapsilta Lempoisten kouluun.

    • ennen_vaarallisempi

      Mistä puhutte? en ymmärrä. Itse pyöräilen pitkin lempäälää ja väylä laasonportilta keskustan kouluille on kevyenliikenteen väylää. Ainakin itse koen sen tosi turvallaiseksi kun vertaan sitä aikaa jolloin noita väyliä ei lempäälässä vielä ollu ja pyörällä ajettiin tien oikeassa reunassa. Tiet oli tuolloin sorateitä ja soraliikenne ämmärististä sekä kelhosta valtavaa.

      Kevyenliikenteen väylillä ei ole tullut mopoja vastaan, säännöt liikennöidä niissä on ja pyörällä ajettava jonossa ei rinnakkain. Jos jalankulkijat tukki väylän on se vain osoitusta suomalaisen piittamattomuudesta toisista, henkistä öykkäröintiä ja sopeutumattomuutta yhteiskunnan sääntöihin.

      Luottakaa lapsiinne hekin luottavat teihin.

      Tiedossani ei ole kuin yksi kuolema pyörilijällä valkeakosken tiellä ja se sattui -60 luvulla, traktori ja kuormaauto kohtasivat ja kohdalla ollut pyöräilijä kaatui kuormaauton eteen jouduttuaan väistämään pehmeälle pientareelle.
      Hän muuten asui laasonportilla (silloinen vattulanmäki) yhdestä niistä vanhoista taloista.

    • MontaVaaraa

      Herää nykyaikaan ! vaikka aika muuttaa muistikuvia, niin kirjoituksessasi mainitsit ihmisten piittaamattomuudeen, ja sen että kuljetaan muista välittämättä, juuri samalla paljastit keskeisen syyn vanehempien huoleen. Näin juuri varsinkin lapset ja nuoriso unohtavat vanhempiensa ja opettajien neuvot, ja aina on myös uhmaajia sekä piittaamattomia.
      Nyt väkimäärät lisääntyy uuden lukion myötä ja alueella vilkastuu, samalla koulukyyditettävien kilometrirajoja nostetaan kolmesta viiteen kilometriin, niin on siinä lisääntyvät ilmeiset vaarat.
      Nyt on lukiotyömaan vuoksi ollut läheltäpititapauksia ja toivotaan että näin myös jatkossa, mutta ei kannattaisi jäädä odottelemaan, ja laittaa päätä pensaaseen.
      Huom! lukiolaiset eivät vielä kulje autoillaan, eikä mopoillaan siellä, ja kun lukio aikanaan valmistuu, he menevät lukion parkkipaikalle poikki kevyenliikenteenväylän. Olisi hienoa jos olisi tulossa lukioon alikulku tai ylikulku kevyenliikenneväylän ali tai yli.

    • eiPalaTotuus

      Kiire, hoppu, sekä piittaamattomuus muista on lisääntynyt ja varsinkin omahyväisyys on kasvanut niin ettei tahdo löytyä yhteisvastuullisuuta edes päättäjiltä. Jos ei koske ""minua "" niin pärjätköön ja itsekkyys kukoistaa. Lapsien ja nuorien ymmärtämätöntä vaaroja aiheuttavaa käytöstä ja toimintaa vielä ymmärtää, mutta en sitä kun ihan aikuisia ihmisiä ikään katsomatta kaahaavat muista piittaamatta. Toisille lapsi liikenteessä on kuin punainen vaate. Edellä mainittujen vuoksi vaara on erityisen suuri kun uuden lukion myötä Laasonportista kulkevien lasten ja lukiolaisten tiet kohtaavat ja liikenne kasvaa huomattavasti entisestään Valkeankoskentien ympäristössä, joka on jo ennestäänkin vilkasta.
      Todella Huono esimerkki nimimerkiltä ennen_vaarallisempi, sillä aika on toinen ja tilanne on muuttunut ja muuttuu edelleen uusien investointien sekä aina suurempien oppilaitosten lisääntyvien oppilasmäärien ruuhkauttaessa väyliä ja risteyksiä. Lempäälän suuret hankkeet lisäävät myös alueilla raskas liikennettä, joilla on edelleen merkittävästi suurentuneet riskit lähialueilla ja ympäristössä, sekä liikenteessä.

    • ennen_vaarallisempi

      Ei kirjoitus ollut mikään esimerkki vaan toteamus siitä, että jalankulku ja pyöräily on seudulla nyt turvallisempaa kuin ennen, jos kevyenliikenteen väylien säännöistä ei piitata ja kuljetaan siten kun itseä huvittaa sadaan nekin vaarallisiksi.

      Edeltäkäsin on turha vouhkata siitä mitä voi sattua, käyttäjät jokainen tahollaan muodostaa sen liikennekulttuurin mihin kaikkien on sopeuduttava. Jos ihminen arvostaa elämää ja lähimmäisiään näkyy se myös liikenne käytöksessä.

      Kevyenliikenteen väyliä ei kehitetä kuin jälkikäteen jos sittenkään. Valkeakoskentie on valtion tie ei kunnan ja he sanelevat ne ehdot joilla liikennettä siinä harjoitetaan, nytkään ei noudateta nopusrajoitusta 60km/h vaan useasti näyttää olevan roimiakin ylinopeuksia ja siitä seuraavia ohituksia.

      Ahtialantien liikenne ei ole sekään mallikelpoista, ylinopeutta ajetaan usein ja sotavallantielle kääntyviä ohitetaan risteysalueella. Sotavallantielle on näköjään saatu asialliset nopeusrajoitusmerkit vaikka siinäkin ajetaan yhä roimia ylinopeuksia, tuo tie on kevyelle liikenteelle tosi vaarallinen juuri kaahareiden takia.

      Laasonportin kouluasiat oli jo kaavaa suunniteltaessa tiedossa, kaavakokouksessa kerrottiin koulun olevan keskuskoulu ja alaaste mahdollisesti ehkä laasonportilla jos oppilaita tarpeeksi ilmaantuu. Mitä politiikassa on jälkikäteen väännetty on hämäränpeitossa ja pysyy.

      • VastuutaPäättäjät

        Jälikäteen jossittelut ei auta, vaan ennaltaehkäisevät toimet on ainoa oikea tapa vähentää onnettomuuksia. Päättäjillä on melkoinen vastuu asemakaavoitetuista alueista ja lukion sijannin vaikutuksista turvallisuuteen. Ei ihme kun Laasonportin asukkaat tuntevat tulleensa rankalla tavalla huijatuksi, sillä tärkeäksi koettu koulu ja siihen liittyvä matka luvatuin kuljetuksineen oli luonnolisesti lapsiperheille tärkein kriteeri asuinaluetta valitessa. Mitä todella tapahtui asemakaavan yhteydessä luvatulle kouluasialle, on hyvä kysymys, joka varmasti herättää kysymyksiä Lempäälän päätösten tekijöiden luotettavuudesta. Lapsia alueella on enemmän kuin olisi voinut ennustaa, joten turvallisuus ja kouluasiat olisi laitettava kuntoon, ja sen kunta olisi velvollinen myös tekemään, muuttaessaan ihmeteltävällä tavalla koulupiirejä ja tehdessään asukkaiden kannalta merkittäviä muutoksia ja uuden lukion varantamaan liveilmiöineen Laasonportin lasten koulumatkan varrelle.
        En halua rutista jälkeenpäin, vaan peräänkuulutan tekoja turvallisuuden parantamiseksi.


    • hjjfjfjf

      Laasonportin vanhemmat ja lasten isovanhemmat on syystä huolissaan lastensa ja lastenlastensa turvallisuudesta, koulumatkan pituudesta ja liikenteen, sekä väkijoukon kasvusta sekä Valkeakoskentiellä, että sen kyljessä kulkevan kevyenliikenteenväylän kasvavista ihmismassoista.
      Vaikka itse noudattaisimme kuinka tarkkaan kaikkia liikennesääntöjä, niin aina löytyy näitä kaahareita ja muista piittaamattomia. Lapset ovat oma lukunsa, ja pienemmillä koululaisille tavallinen liikenne on jo useimmiten haasteellista, sillä neuvot unohtuvat helposti, liikennesääntöjä ei hallita ja vaaraa ei ymmärretä tarpeeksi, joten helposti otetaan riskejä.
      Kun samaan liikenteeseen ja alueeseen liittyvät uuden lukion oppillaat on vaaraelementit suuret, ja silloin ei omaisia lohduta kuka tai ketä oli syyllistynyt ja mihin. Kuntaa kohtaan varmasti ollaan siinätapauksessa katkeria.

    • omakoulu

      Kelhon koululla ei ole mitään mahdollisuuksia ottaa laasonporttilaisia lapsia, ehkä vakavaa perussairautta sairastava voisi ulla kysymykseen, näin ainakin oli ennen.

      Vaatikaa Laasonportille oma alaaste, siirrettävä viipalekoulu, vaikka ei kunnan Byrokratia varmaankaan siihen suostu.

    • hgghj

      Hyvä idea. Epäilen kyllä että menisi läpi, sillä kulut nousisi huomattavasti isommiksi kuin kyyditykset

    • Vaarisaari

      Hyvä idea mutta tuskin menisi päättäjille läpi, kun kustannukset nousisi isommiksi kuin suunniteltu säästö. Säästö kuljetuksista on kuin veteen piirretty viiva, joka ei näkyisi eikä painaisi mitenkään Lempäälän velkataakassa.

    • fyyhhg

      Terveys-, hoiva-,kotiapua ja kuljetusta tarvitsevia pienituloisia eläkeläisiä kuntaan ja lapsiperheet pois.

    • Näinsemenee

      0-2 luokan oppilaiden koulukyyditysten rajan nostaminen 5km:een oli virhearvio, sillä ikävä kyllä sen vaikutukset lopulta ovat nekatiiviset.

      • miten.käytännössä

        Matkaa 4,9 km, kävelee
        Matkaa 5,1 km, kyydillä?


    • hämmästyttää

      Aivan isotkin koululaiset saa kyydityksen koulumatkoilla, jos matkaa koululle on 5km.5m. mutta jos 5vuotias asuu koulusta 5m. vajaat 5km. niin kävelee, oli sää mikä tahansa.
      Näin Lempäälän nykyiset päättäjät on päättänyt. Jokainen voi olla mitä mieltä tahansa siitä onko se oikein. Huom! verotus on vanhemmilla saman prosentin mukaan. Vetäkää siitä.
      Onko kunta tosiaan niin köyhä, huolimatta tutkimustuloksesta, jossa Lempäälään on muuttanut hyvin ansaitsevaa väkeä.

    • kivetkääntämään

      Onko nyt varmasti säästöjen suhteen kaikki kivet käännetty, jotta saataisiin maksettua tuo kallis taideteos, eikä tarttis nuorempien lasten koulukyydeistä sen vuoksi säästää.
      Koulukirjojen kierrättystä lisää ja lomautuksia esim. kunnanjohtajan ja virkamiesten palkkakuluissa tulisi nopeasti rahaa säästöön.

    • pahaltanäyttää

      Tyrmistyttää tämä arvomaailman käänne, lapsi parat joutuvat maksamaan siitä kalliin hinnan.

    • arvonousee

      Taide on hyvin arvostettua ja hyvä sijoitus

    • hjkkvvhgh

      Arvostetaan täällä

    • JärkeäPäätöksiin

      Ilman lapsia ei olisi ihmiskunnalla tulevaisuutta. Se on kohderyhmä johon kannattaisi panostaa entistä enemmän.

    • Päätelkää

      Omaa tarinaansa arvoista kertoo parhaiten, päättäjien tekemät päätökset, säästökohteet, ja verovarojen käyttökohteet.

    • yksmiinusnolla

      Kuntalaiset ovat äänestäneet nykyiset valtuutetut. Toisaalta heille on tullut pettymyksenä monta uudistusta ja turhaksi katsomaansa hanketta. Ylivoimaisesti uudistuksista epäoikeudenmukaisempana pidetään ehdottomasti sitä, että 3-5km matkoilta kouluun meneviltä 5-9 vuotiailta evätään koulukuljetus, joka koetaan sekä säästöiltään yks miinus nollana, ja uhkaksi Lempäälän vetovoimaisuudelle.

    • onsekipeä

      On se köyhä ja kipeä kun pikkuiset koululaiset joutuvat kävelemään koulumatkansa riippumatta siitä että pelkkiin koulumatkoihin voi mennä lähes 10km./pv. Päälle koululiikunta, ja välitunnit , niin on varmaan pakko luopua rakkaista liikuntaharrastuksista huolimatta, että olisi niissä lahjakas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe