vm 2012 TDCI Mondeo takaoven/B-pilarin ääni?

Godienns

Olisko palstan mestari- tai tee-se-itse -mekaanikoilla mitään valistunutta arvausta tällaiseen:

Mikä vikana, kun 2012-mallisessa TDCI-mondeossa on oikeastaan ihan uudesta lähtien esiintynyt vasemmanpuoleisen takaoven etureunan tai B-pilarin tienoilta kummallista tikittelevää ääntä. Ei se mitään kellomaisen säännöllistä tikitystä ole, mutta muuten vaan aika tiheästi esiintyvää nakuttelua. Ääni kuulostaa minusta enemmän muovista kuin metallista lähtevälle, mutta on kuitenkin niin tiheää, että melkein sitä tekis mieli kuvata mieluummin sanalla "kilinä" - mutta kun se taas muistuttaa jotain lasimaista tai pelkästään metallista kilkuttelua, eikä tää sellaistakaan ole. Onpas pirullisen vaikeaa kuvata tollastakin oiretta :).

Välillä ääni pysyy pitkäänkin poissa, ja välillä taas kuuluu ihan koko ajan. On tosi vaikeaa paikantaa kunnolla, mistä kohtaa se ääni oikeasti tulee.

Mistään muulta suunnalta koria tai ovia ei kuulu mitään tollasta, normaalia ajoääniä lukuunottamatta.

Ite arvailen, että oven sisällä on jotain irti/löysällä, niin että se korin täristessä resonoi ja nakuttaa jotain vasten. Mitähän tää vois olla?

Huollossa olen tietenkin tuosta kysellyt, ja kerran väittivätkin jotain osia sieltä rasvanneensa - ääni ehkä hiukan muuttui silloin sävyltään vähän pyöreämmäksi, mutta lakkaamisesta ei tietoakaan.

Uskaltaako sitä takaovea mennä ropaamaan auki, jos nyt ei ole varsinaisesti ruuvimeisseli kädessä syntynyt? Mistä sen saa auki, jos sitä kokeilis?

8

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mondeojeejee

      Noin varmuuden vuoksi vaan kysyn. Tiedät ja kuulet varmaan polttoainelisälämmittimen( Eberi) äänen. Se on juuri kuultavissa olevaa, tiheää nakutusta. Pumppu siellä niksuttaa, kun lisälämmitin on päällä. Ääni tulee hieman epämääräisestä suunnasta.

      Muuten tuollaisen epämääräisen kilinän hakeminen on lähes mahdotonta. Kyseessää voi olla vaikka irtonainen ruuvi, joka jossakin pellin kolossa tärrää.

      • Godienns

        Joo, lämmittimen "nikitys" on tuttu :). Tota mä just pelkäänkin, että jossain pilarin sisällä on joku pudonnut ruuvi tms., jota ei saa mitenkään ulos hajottamatta koko pilaria.


    • Tdcikuski

      Kuuluuko se kierroksilla vai tyhjäkäynnillä?

      Kohteita sillä suunnalla:
      - Turvavyön kiinnistyskohta. Onko automaattinen turvavyön kiristin? Siellä jokin osa pyörii/on päällä.
      - Takaoven lasin nostimen moottori on "päällä"?

      • Godienns

        Sanoisin että kuuluu ajettaessa sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä. Paikallaan ollessa ei kuulu mitään, eli niin pieni värinä ei vaikuta. Tiestä tai pyörivistä renkaista aiheutuva tärinä sitä mun mielestä eniten tuntuisi saavan aikaan.

        Lasinnostimen moottorin aiheuttamassa äänessä kuvittelisin olevan jotain tasaisempaa "rytmiä", jos se esim. hakkais koko ajan johonkin toppariin. Mutta kun tämän nakutuksen tiheyskin vaihtelee.

        Jos nyt jossain korin rakenteen sisällä olis joku ruuvi/mutteri tai pellin murunen sinne pudonneena, niin sitähän ei vissiin saa sieltä mitenkään pois?

        Turvavyön kiristimessä tai korkeuden säädössäkin se vois ehkä olla, tosin jotenkin aavistelen, että se ääni tulis kumminkin jostain alempaa, esim. jostain sen takaoven kaiuttimen tienoilta. Olen kyllä siihenkin korvan kiinni lykännyt, eikä se ääni ihan just siinäkään kyllä ollut :D.


    • uretaanii

      Vaahtokumi suoja jäänyt tehtaalle, sähköliittimen ympäriltä!

    • mundeo

      Jos kuuluu vaan ajettaessa, niin onko renkaissa kapselit? Jos on, niin käytä pois ja testaa.

      • Godienns

        Kesärenkaissa kevytmetallivanteet, mutta ääni kuuluu silloinkin :(.


    • Mondeojeejee

      Ovipahvin saa irti suhteellisen vähällä vaivalla. Katsele avausvivun sisältä muovitulppaa/tai ruuvi kantaa. Veivaa se irti, jolloin saan avausvivun ympärillä olevan muovikehyksen irti. Myös oven kahvan sisällä pitäisi näkyä pienet muovisen peitelevyt. Kampea ne irti, niin löydät ruuvit.

      Tämän lisäksi ovipahvi(muovi) on kiinni jokusella ruuvilla reunoistaan.

      Luultavasti et löydä yhtään mitään tai tule yhtään viisaammaksi, mutta ovipahvin saa kylläkin irti.

      Mitäpä jos opettelit sietämään pientä kilinää, Kuvittele, että se on vain Fordin oma tuulikannel, joka siellä soitteloo sinun iloksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe