Hoitovirhe ja potilaan syrjiminen

epätoivoinen2016

Minulle tehtiin kunnallisen puolen hammaslääkärissä hoitovirhe, jonka seurauksena hampaan hermoon joutui juurentäyttöainetta. Ainakin vaihteen minulle soittaneet virkailijan mukaan kyseessä hoitovirhe. Terveyskeskuksen ylilääkäri sanoi, että hoitavat ja korjaavat virheen ettei minun täydy maksaa heidän virhettään omasta pussistani yksityisellä. Ei olisi ollut siihen varaakaan. Minulle varattiin aika viikon päähän kuulemma terveyskeskuksen parhaalle hammaslääkärille. Nyt minulle varattu hammaslääkäri, joka ei edes virhettä ole tehnyt, on kieltäytynyt hoitamasta minua ja peruutti ajan noin vain. En ole tavannut häntä aikaisemmin. En ole rähjännyt puhelimessa enkä muutenkaan. Voiko lääkäri kieltäytyä hoitamasta potilasta edes mainitsematta syytä? Nyt kuvittelen jo kaikkea kauheata. Onko tilanteeni niin vakava että hän ei näe hoidossani onnistumisen edellytyksiä? Kai minun potilaana olisi oikeus tietää jos tilanteeni on todella vakava. Onko hermo vaurioitunut pysyvästi eikä särky lopu? Kai nyt luulisi et lähettäisivät edes neurologille saamaan hermokipuun jotain lääkettä? Maksani ja vatsa ei anna minun enää syödä särkylääkkeitä. Minulla on myös tulehtunut leukaluu, eikö se voi aiheuttaa verenmyrkytyksen ja jopa kuoleman?. Onko se tulehdus niin paha et hoito lopetettu ja minut on jätetty kuolemaan? Olen ihan masentunut ja paniikissa enkä tiedä mitä tehdä.

23

4031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonoahoitoa

      Onpa kauheaa.. Mene päivystykseen niin saat lausunnon asiasta ja vaadi hoitoa (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän)
      Ja tee heti ilmoitus potilasvakuutuskeskukseen
      Minulle on tapahtunut vastaava vahinko. Tarvitset näyttöä tapahtuneesta, toinen lääkäri toteaa mitä on tapahtunut.

    • epätoivoinen2016

      Kysymys sinulle huonoa hoitoa. Olen saanut yksityislääkäriltä kuvat, joiden perusteella paikka-aine on hermossa ja epäilevät, että kivut johtuvat siitä. Miten asia kohdallasi eteni? Saitko apua?

      • Liian_malttamaton

        Eihän muutamassa tunnissa voi olla vielä saanut apua kun oli yökin välissä.


      • huonoahoitoa

        hei.. nyt vasta ehdin vastata. pahoittelen, jos olet odottanut vastausta.
        minulla meni hampaan läpi bakteereita tappavaa ainetta ja se joutui leukaluuhun ja aiheutti siellä kuolion. Oli todella kipeä. Pahinta oli se, kun lääkärit levittelivät käsiä ja olivat vähän niin kuin "luulet vain ja ainahan juurihoito sattuu." Olin päivystyksessä eikä siitä varsinaista hyötyä ollut mutta sain paperille sen, että hammas oli todella todella kipeä (tai ilmeisesti leukaluu?). Sitten menin yksityiselle hammaslääkärille, jota työkaveri oli suositellut. Hän puhdisti luun kuoliosta ja ajan kanssa kipu lähti ja kaikki tuli kuntoon. Sain korvauksia potilasvahingosta tähän korjaavaan hoitoon. Eli siksi neuvoin, että tarvitset näyttöä, kun tutkivat potilasvahinkoa, se auttaa siihen, että saat apua korjauksen maksamiseen.
        Oli todella kamalaa. Ymmärrän, että kaikkea voi sattua mutta kuten sanottu, kaikista kauheinta oli se käsien levittely ja ettei kukaan halunnut korjata asiaa. Onneksi kyselin töissä ja sitä kautta sain apua.. ei saisi olla hyvän tuurin varassa!


      • Anonyymi

        Paikka aine hermossa ei ole hoitovirhe. Yksityiseltä sektorilta saa monesti epäeettisempää ja huolimattomampaa hoitoa. Bisnes on aina bisnestä. Parhaimmat hammaslääkärit löytyvät sairaaloista ja kunnalta.
        t. läheltä nähnyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikka aine hermossa ei ole hoitovirhe. Yksityiseltä sektorilta saa monesti epäeettisempää ja huolimattomampaa hoitoa. Bisnes on aina bisnestä. Parhaimmat hammaslääkärit löytyvät sairaaloista ja kunnalta.
        t. läheltä nähnyt

        Kyllä nyt on kunnallisen pseudohamppilääkärin lausunto :D Kunnallinen lähes pääsääntöisesti paatunut ammattiinsa ja tekee vain tarvittavan ja senkin vain jos potilas osaa vaatia.
        Ja poikkeus normaaliin on taasen liikahoito ja näin purukalustosi pilattiin kunnallisella.


      • Anonyymi
        huonoahoitoa kirjoitti:

        hei.. nyt vasta ehdin vastata. pahoittelen, jos olet odottanut vastausta.
        minulla meni hampaan läpi bakteereita tappavaa ainetta ja se joutui leukaluuhun ja aiheutti siellä kuolion. Oli todella kipeä. Pahinta oli se, kun lääkärit levittelivät käsiä ja olivat vähän niin kuin "luulet vain ja ainahan juurihoito sattuu." Olin päivystyksessä eikä siitä varsinaista hyötyä ollut mutta sain paperille sen, että hammas oli todella todella kipeä (tai ilmeisesti leukaluu?). Sitten menin yksityiselle hammaslääkärille, jota työkaveri oli suositellut. Hän puhdisti luun kuoliosta ja ajan kanssa kipu lähti ja kaikki tuli kuntoon. Sain korvauksia potilasvahingosta tähän korjaavaan hoitoon. Eli siksi neuvoin, että tarvitset näyttöä, kun tutkivat potilasvahinkoa, se auttaa siihen, että saat apua korjauksen maksamiseen.
        Oli todella kamalaa. Ymmärrän, että kaikkea voi sattua mutta kuten sanottu, kaikista kauheinta oli se käsien levittely ja ettei kukaan halunnut korjata asiaa. Onneksi kyselin töissä ja sitä kautta sain apua.. ei saisi olla hyvän tuurin varassa!

        Nykyaikaa se vastuun ottamattomuus. Palkka kyllä kelpaa. Hyvä että asiasi eteni aktiivisuutesi ansiosta.


    • Sitäköseon

      Sitäkö se on. Se kovin mainostettu se suomalainen....

      Kun on esim. se korkealle arvostettu kollegiaalisuuskin, niin eihän toinen hl. halua löytää kollegan tekemiä "tunarointeja". Taitaa silloin se kolmas osapuoli jäädä hiukan heikommalle huolenpidolle?

    • Hoitoa_vaatimaan

      Olisikohan tuo tarjottu hammaslääkäri todennut tilanteen niin hankalaksi ettei hänen taitonsa riitä hoitoon. Tuo leukaluun tulehduskin pahentaa tilannetta niin paljon että lääkäri ei uskaltanut ottaa sinua hoitoon. Otat vaan yhteyttä ylilääkäriin ja pyydät lähetettä eteenpäin että asia saadaan hoidettua loppuun.

      • Hankalaaa

        Oli varmaankin todennut tilanteen niin hankalaksi, että ei osannut ohjata edes osaavammankaan hammaslääkärin puheille!


      • Oikea_taho
        Hankalaaa kirjoitti:

        Oli varmaankin todennut tilanteen niin hankalaksi, että ei osannut ohjata edes osaavammankaan hammaslääkärin puheille!

        Lähetteen esimerkiksi sairaalan poliklinikalle kirjoittaa alkuperäinen hoitanut hammaslääkäri tai ylilääkäri, ei hoidosta kieltäytynyt hammaslääkäri (ei ollut hänen potilaansa).


      • Vähän_laho
        Oikea_taho kirjoitti:

        Lähetteen esimerkiksi sairaalan poliklinikalle kirjoittaa alkuperäinen hoitanut hammaslääkäri tai ylilääkäri, ei hoidosta kieltäytynyt hammaslääkäri (ei ollut hänen potilaansa).

        ALKUPERÄISTÄHÄN tässä kommentissa tarkoitetaankin! Miksi tuo hoidosta kieltäytynyt tähän otettiin?
        - No, näinhän se käytännössäkin tahtoo mennä!


    • ökjkhbvg

      Kaikkea ei voi hoitaa

      • Anonyymi

        T. Kunnallisen hammasläägär


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        T. Kunnallisen hammasläägär

        Toiset voi ja osaavat hoitaa jopa OIKEIN! Toiset taas vain puuhastelevat ja rahastavat!


    • Umppu1

      Vaikea sanoa kuvauksesi perusteella, mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut. Vaikuttaisi siltä, että juurihoidon yhteydessä juuren kärjen ulkopuolelle on joutunut juurenhoitomateriaalia - jos kyseessä on alahammas, materiaalia on voinut joutua hermokanavaan tai sen läheisyyteen. Tämä on komplikaatio, ei välttämättä hoitovirhe.

      Sinulle on ilmeisesti kirjoitettu lähete erikoissairaanhoitoon, mahdollisesti juurihoitospesialistille. Heillä on tietyt kriteerit, joilla arvioidaan potilaan hoidon tarve ja on mahdollista, että erikoishammaslääkäri on arvioinut, että sinä et ole erikoishoidon tarpeessa. Joko siksi, että asialle ei ole tarpeen tai mahdollista ylipäätään tehdä mitään tai siksi, että tarpeellisen toimenpiteen voi tehdä peruskoulutettu hammaslääkärikin.

      Et maininnut, onko sinulla kipua. Pelkästään se, että juurenhoitomateriaalia on joutunut juuren kärjen ulkopuolelle ei välttämättä ole mikään ongelma, jos siihen ei liity erikseen tulehdusta. Kipu on tietenkin aivan eri asia ja vaatii pikaista hoitoa. Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että et ole saanut riittävästi tietoa hoidostasi. Jätä soittopyyntö sinua hoitaneelle hammaslääkärille ja pyydä selittämään, mitä on tapahtunut, mitä se tarkoittaa ja miten hoitoa jatketaan. Paniikkiin tai masennukseen ei ole syytä.

      • Peruskoulutettupotilas

        Potilas:
        > Onko hermo vaurioitunut pysyvästi eikä särky lopu?....

        Umppu1:
        > Et maininnut, onko sinulla kipua.

        Se on asiantuntijan niiiin vaikea ymmärtää mitä kivuista kärsivä potilas yrittää viestittää! Kun ne kriteeritkin määrää, että potilaan kivut jäävät sivuseikaksi.


    • epätoivoinen2016

      Juurikanava ylioperoitiin, kun juurikanavamittari ei toiminut kunnolla, näytti pari milliä yli. Minusta silloin saisi operoida, jos kanavan pituus epäselvä. Juurihoidon jälkeen paikka tulehtuneeseen hampaaseen, joka oli niin kipeä et se piti puuduttaa. Vaikka tiedettiin et tulehdus, niin mun ymmärtääkseni ei olisi saanut täyttää. Koska luu oli syöpynyt tulehdusnesteen takia, paikka-aine ja juurenhoitonesteet pääsi hermoon. Hammas sattunut siitä asti kovasti. Sykkimistä, puhdasta kipua ja sähkömäisiä iskuja. Tasaista kipua vain laatu vaihtelee. En yiiä viittaako nuo hermovaurioon. Oon syönut särkylääkkeitä pitkään lähes maksimiannoksella ja lääkärin mukaan maksa-arvoja koholla, et ei saisi enää syödä. Järkyttävät kivut, eilenkin teki mieli hypätä parvekkeelta, kun en uskaltanut ottaa lääkettä. Päivystykseen soitettu joka Ilta ja käytykin, mut lähetettä en neurolle saa. Vaan lisää kipulääkettä. Kerran puudutettiin et saisin vähän nukuttua.

      • Nemittarit

        > Juurikanava ylioperoitiin, kun juurikanavamittari ei toiminut kunnolla, näytti pari milliä yli. Minusta silloin saisi operoida, jos kanavan pituus epäselvä. Juurihoidon .....

        Kun ne mittaritkin voivat näyttää mitä sattuu!


    • hampivek

      Auttaskohan hampaan poisto asiaa.

    • Anonyymi

      Minulla kerran viisaudenhampaan poistaminen aiheutti ketjureaktion: poistossa vahingoittui viereinen hammas, sekin poistoon .... monta hammasta piti poistaa tuollaisen hoitovirheen takia.

    • Anonyymi

      Jos monet hampaat vaurioituvat, niin eikös sitten ehdoteta tekareita!
      Ja hyvä hoito jatkuu!

    • Anonyymi

      Niin minkä ikäinen olette. Ei tietenkään saa hoitamatta jättää oli ikä mikä hyvänsä.
      En ole tuollaista kuullutkaan minullekkin kerran tuli hirveä tulehdus suuhun. Hammashoito ja tulehdus ja se tieten vielä leikkasi sieltä. olisi yksityiseltä pitänyt mennä tavalliseen päivystykseen ja olisi kertonut tilanteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3067
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2922
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2105
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1952
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1761
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1502
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1247
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1198
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe