Ford: Kaksi eri automaattilaatikkoa!

kaksi_tomaattia

Mikän on oleellinen ero isompien Fordien kuten Mondeon ja Fiestan automaattilaatikossa, sillä niissä on erilaiset automaatit?

Ps. Aivan hiljattain ( 2016.5 Fordin katalogissa) Ford on lanseerannut Transit Connect-mallista 1.5TDCi 90kw / 120hv koneella olevan version myös automaatilla, joka on sama kuin Fiestan tomaatti. En tiedä tuleeko se saataville Suomessa.

20

15280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokaisellejotakin

      Ford käyttää kahta eri automaattivaihteisto tyyppiä. Ns. perinteinen, mehumaijaksikin kutsuttu momentimuuntimellinen. Tässä huonoja puolia on, hitaahko vaihtotapahtuma nopeissa kiihdytyksissä, häviää myös kiihdytyksessä vastaavaan manuaaliin verrattuna melko reilusti ja kulutus jopa yli litran enemmän sadalla kilometrillä. Jotkut taas pitävät tästä vaihteiston leppoisuudesta. Kaiketi aika kestävä laatikko paljon ajaville, toisaalta jos suorakytkentälaatikkoon tulee remontti esim. 150-200 tkm jälkeen, voi jokainen laskea, paljonko on säästänyt polttoaineissa, jos vaikka 1 ltr menee 100 km matkalla tällä laatikolla enemmän.

      Suorakytkentä vaihteisto. Vaihtamistapahtuma nopea, kulutus vastaavaan manuaaliin ei nouse, kiihtyvyys manuaalin luokkaa. Vaihtaminen joissain laatikoissa joillain vaihteilla voi olla hieman töksähtävä, tai ainakin lähdöt ajoittain. Molemmissa puolensa.

      Meillä on perheessä molemmat laatikot eli DSG7 Passat TDI:ssä ja A6 Focus 125 hv mallissa. DSG7 (suorakytkentävaihteisto) on kolmas tässä perheessä ja niistä jokaisella ajettu keskimäärin 160 tkm, ainakaan noilla kilsoilla ei mitään remontteja, ei edes öljynvaihtoja, koska on kuivakytkimellinen.

      A6 on aika tuoretapaus, vähemmän käytössä, eli siis kauniimman sukupuolen ajossa, ei hän siitä pahaa sanaa ole sanonut ja on hän ajanut noilla perheen DSG vaihteisillakin aika paljon, hän tykkää enemmän omastaan, tosin tarkempaa analysointia häneltä ei saa, se vaan on "jotenkin". Rauhallisempaan ajoon ehkä tuo "mehumaija" on mukavampi ja sitten taas sporttisemmasta pitäville tuo suorakytkentävaihteisto.

      • kaksi_tomaattia

        Myyjän mukaan Fordilla on kaksi eilaista automaattia, mutta alla olevien linkkien mukaan kyseessä on yksi ja sama Power Shift kaikissa malleissa.

        Myyjän mukaan Power Shift mm. Mondeossa ja S-Maxissa ja sitten Fiestassa jokin eri automaattilaatikko.

        Edelleen myyjän mukaan tuo sama laatikko kuin Fiestassa on saatavilla nyttemmin myös Transit Connect 1.5TDCi 90kw / 120hv koneen kanssa.

        "Originally launched in the Ford Focus and C-MAX, the six-speed PowerShift transmission is now also available on the Ford Kuga, Mondeo, S-MAX and Galaxy."

        "With the Ford Mondeo, S-MAX and Galaxy, PowerShift is fitted as standard to the new, advanced 2.0-litre EcoBoost petrol engine. On these three models and on the Ford Kuga Focus and C-MAX, PowerShift can also be specified with the 2.0-litre Duratorq diesel engine, with resulting CO2 emissions as low as 149g/km."

        - http://www.ford.co.uk/experience-ford/AboutFord/News/CompanyNews/2010/PowerShiftTripled

        "The Ford PowerShift is a six-speed dual clutch semi-automatic gearbox produced by the Ford Motor Company.[1] The Ford PowerShift gearboxes are built by Getrag Ford Transmissions, a joint-venture with Getrag.[2] PowerShift improves fuel efficiency by as much as 10 percent when compared to a conventional automatic transmission."

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_PowerShift_transmission

        "Ford Fiesta automatic review"

        - http://www.autoexpress.co.uk/ford/fiesta/85766/ford-fiesta-automatic-review

        "Essai - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 Powershift : citadine VIP"

        - http://www.caradisiac.com/Essai-Ford-Fiesta-1-0-EcoBoost-100-Powershift-citadine-VIP-95585.htm

        Yleisesti ottaen kaiken mitä Power Shiftistä olen lukenut, niin se vaikuttaa kokonaisuudessaan teknisesti kestävältä laatikolta, vaikka joitakin murheita joilalkin on ollutkin.

        Itseä asia kiinnostaa koska seuraavaksi autoksi haluan automaattilaatikollisen ja jokin Fordin malli käytettynä on harkinnassa. Ehkä S-Max sen monipuolisuuden ja korkeamman istuintason vuoksi. Viimeksimainitun ansiosta ei tarvitse aina kömpiä kuopasta ylös johon alan olla hieman kyllästynyt. Muutoin Mondeo-farkku kiinnostaisi.


      • kaksi_tomaattia

        "Meillä on perheessä molemmat laatikot eli DSG7 Passat TDI:ssä ja A6 Focus 125 hv mallissa. DSG7 (suorakytkentävaihteisto) on kolmas tässä perheessä ja niistä jokaisella ajettu keskimäärin 160 tkm, ainakaan noilla kilsoilla ei mitään remontteja, ei edes öljynvaihtoja, koska on kuivakytkimellinen."

        En enää jaksa muistaa missä VW:n DSG-laatikkotyypissä niitä murheita on ollut aina sen maineen pilaamiseen saakka, sillä muistaakseni VW:lläkin on ollut sekä märkä- että kuivakytkimellisiä laatikoita, joista toisessa ongelmia ja toisessa ei niinkään.

        'Uivalle' automaattilaatikolle kyllä teettäisin öljyn- ja suodattimenvaihdot aina 60tkm välein ja käytettynä automattia ostaessa se ei juuri tämän vuoksi saisi olla yli 60tkm ajettu, jotta voi varmistua laatikon hyvästä ylläpidosta.


      • jokaisellejotakin

        Tähän ja tuonne jälkimmäiseen viestiisi vastaus. VW:llä käytössä edelleen molemmat DSG7 kuivakytkin ja DSG6 märkäkytkin, molemmat ovat suorakytkentävaihteistoja, eli toimintatapa sama. Perinteinen "mehumaija" momennin muuntimellinen on taas erilainen, niin kuin aiemmin kirjoitin, näitä ei VW-konsernin autot enää käytä ollenkaan, vaan kaikki on nimenomaan tuota sporttisempaa ja kulutusystävällisempää mallia.


      • kaksi_tomaattia
        jokaisellejotakin kirjoitti:

        Tähän ja tuonne jälkimmäiseen viestiisi vastaus. VW:llä käytössä edelleen molemmat DSG7 kuivakytkin ja DSG6 märkäkytkin, molemmat ovat suorakytkentävaihteistoja, eli toimintatapa sama. Perinteinen "mehumaija" momennin muuntimellinen on taas erilainen, niin kuin aiemmin kirjoitin, näitä ei VW-konsernin autot enää käytä ollenkaan, vaan kaikki on nimenomaan tuota sporttisempaa ja kulutusystävällisempää mallia.

        "VW:llä käytössä edelleen molemmat DSG7 kuivakytkin ja DSG6 märkäkytkin, molemmat ovat suorakytkentävaihteistoja, eli toimintatapa sama."

        Direct-shift gearbox: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

        Automaattilaatikko on todella mielyttävä, mutta sen makaaninen luotettavuus on valintaa tehdessä kaiken A ja O ja käytettynä autoa ostaessa maltilliset kilometrit ja laatkon huoltohistoria.

        WV on nykyisin ja edelleenkin itselleni "korkean pelkokertoimen" auto silloin kun se on automaatilla, vaikka joskus menneisyydessä omistinkin oikein mukavan Audi 100:n tomaatilla, joskaan en tiedä mikä laatikko se oikein oli.

        En tosin ole perillä siitä, että onko nuo ilmeiset rakenteelliset DSG:n valmistusvirheet sittemmin korjattu ja onko uudemmat DSG6:t kestäviä oikein huollettuina tai kumpi on kestävempi, DSG7 vai DSG6.

        ***

        "6-Speed DSG Gearbox Repair"

        - http://multitronic-box.com/our-services/6-speed-dsg-gearbox-repair

        4.1.2014 - "Volkkarin DSG-vaihteiston menetetty maine"

        - http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/304

        16.11.2013 - "Volkswagen-yhtymän DSG-automaattivaihteiston seitsemänvaihteinen versio on tullut ja tulee valmistajalleen huomattavan kalliiksi. Kuusivaihteinenkaan ei ole välttynyt häiriöiltä."

        - http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304

        "Volkswagen Recalling 1.6 Million Cars Globally to Fix DSG Gearboxes"

        - http://www.autoevolution.com/news/volkswagen-recalling-16-million-cars-globally-to-fix-dsg-gearboxes-71053.html

        "Volkswagen – Massive Recall of the Vehicles Because of DSG Box"

        - http://gearheads.org/volkswagen-massive-recall-of-the-vehicles-because-of-dsg-box/

        ***

        Alla hyvä ja melko laaja artikkeli automaateista kaavakuvineen jne., sekä listoineen kuka valmistaa mitäkin.

        09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

        "Double clutch or not"

        "Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

        - http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/


      • ergreg

        Kannattaa välttää noita VAG konsernin DSG laatikoita.
        Kaveri osti 2012 mallin audin ja eikös tämä hajonnut.
        Takuu ei korvaa, ei vakuutus, rahaa meni 7800 euroa.
        Moni kakku päältä kaunis ja siksihän niitä ostetaan. :)


      • kaksi_tomaattia
        ergreg kirjoitti:

        Kannattaa välttää noita VAG konsernin DSG laatikoita.
        Kaveri osti 2012 mallin audin ja eikös tämä hajonnut.
        Takuu ei korvaa, ei vakuutus, rahaa meni 7800 euroa.
        Moni kakku päältä kaunis ja siksihän niitä ostetaan. :)

        Mikä automalli, paljonko ajettu, montako omistajaa ja kumalla laatikolla; DSG7 kuiva vai DSG6 märkä ja jos märkä niin oliko öljynvaihto- ja suodatinhuollot tehty säännöllisesti vai ei (lainkaan)?

        Kuitenkin todella paha paikka kun automaatti hajoaa, siihen menee kohtuullisen käytetyn auton hinta.

        Nyt lukemani perusteella ja ylempänä olevassa linkissä käy ilmi, että tuossa DSG7 kuivalaatikossa on ollut enempi ongelmia kuin neste-automaatissa.

        Edelleenkin lukemani perusteella vaikuttaa siltä, että DSG6 kestää hyvin / mainettaan paremmin, jos sen huollattaa säännöllisesti.

        On kuitenkin täysin järjetöntä ajaa märkä-automaatti 'itsepäisesti' hajalle vain siksi ett'ei siihen teetä säännöllisiä huoltoja, joko joka 60 tkm tai kolmen vuoden välein. En tiedä onko WV noihin sittemmin ohjeistanut huollot.


      • Premiumisti
        ergreg kirjoitti:

        Kannattaa välttää noita VAG konsernin DSG laatikoita.
        Kaveri osti 2012 mallin audin ja eikös tämä hajonnut.
        Takuu ei korvaa, ei vakuutus, rahaa meni 7800 euroa.
        Moni kakku päältä kaunis ja siksihän niitä ostetaan. :)

        Paitsi että siinä sun kaveris Audissa ei edes ole tuota DSG laatikkoa, suorakytkentävaihteisto kyllä.
        Toisekseen, sun kaverisi ei olisi tarvinnut korvata läheskään kokonaan tuota vaihteistoremonttia, ellei sillä sitten ollut ajettu satojatuhansia kilometrejä. Noihin tule tuotevirhevastuu, joka on voimassa, kun normaali takuu loppuu. Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.


      • Takuuonkositä

        Kyllä se on fakta että takuuta on juuri sen verran kuin maahantuoja haluaa antaa. Voit " valittaa" kuluttajariitalautakuntaan jossa istuu autoalan edustajia ja jonka päätökset eivät ole kuin velvoittavia..tarkoittaa ei mitään. Eli
        vaihtoehdoksi jää todellisuudessa vain käräjäoikeus. Oikeustapauksessa taas on kaksi ongelmaa. 1. Kustannukset n 15000€ / oikeusaste 2. Lainsäädäntö on yleiseurooppalaista, eli juurikin vastapuolen vahvasti lonbaamaa. Tästä johtuen takuut voi todellisuudessa jättää hoitamatta jos merkkimaahantuoja niin haluuaa.


    • Siltäväliltävaihteisto

      Osa mehumaijoista pystyy parempaan. Aikoinaan ajelin Volvo 850:lla jossa vaihde luosti ensin ja lukitsi sitten.

      Näille automaateille ilmoitettiin samat kulutus- ja kiihtyvyyslukemat kuin manuaalille. Metkan tuntuinen vaihteisto, tuntui kuin se olisi vaihtanut hyvin usein.

      • kaksi_tomaattia

        Eli nyt taisi se avauksessa kysymäni erokin selvitä. Isommissa Fordeissa märkälaatikko ja sitten Fiesta & Focus & Transit Connect kuivakytkimellä.

        Tuosta herääkin kysymys laatikoiden luonteesta (josta jo edella toinen kommentoikin) ja niiden kestävyydestä.

        ***

        Ford PowerShift transmission

        "The PowerShift gearbox is a joint development between Ford, Getrag and Luk and was first introduced in Europe. Both Volvo and Ford use wet clutches and hydraulic actuation."

        "However, the new PowerShift gearbox used in the Ford Fiesta and Ford Focus uses dry clutches and electric motor/solenoid actuation."

        Applications

        Ford

        Ford Focus - International (2008–present)
        Ford C-MAX (2008–present)
        Ford Mondeo (2008–present)
        Ford Fiesta (2010–present)[6]
        Ford S-MAX (2010–present)
        Ford Galaxy (2010–present)
        Ford Kuga (2010–present)
        Ford Ecosport (2012–present)

        Volvo cars

        Volvo C30 (2008–2012)
        Volvo S40 (2008–2012)
        Volvo V50 (2008–2012)
        Volvo C70 (2009–2013)
        Volvo V70 (2009–present)
        Volvo S80 (2009–present)
        Volvo S60 (2010–present)
        Volvo V60 (2010–present)
        Volvo V40 (2012-present)

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_PowerShift_transmission

        "List of Ford transmissions" from 1950 ->

        - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_transmissions


    • Eläköön_johdonmukaisuus

      "Mikän on oleellinen ero ISOMPIEN Fordien kuten Mondeon ja FIESTAN automaattilaatikossa..."

      • kaksi_tomaattia

        Pahoitteluni aiheuttamastani mielesi pahoituksesta, avauksen teksti, jonka toki tunnustan olevan kiireessä ja hieman väsyneenä virheellisesti laadittu.

        Hyvää päivän jatkoa, toivottavasti mielipaha mene enopeasti ohitse ;-)


    • kaksi_tomaattia

      Juuri huomasin, että onhan tuo Connectiin saatava utomaatti testattu ja saatavilla myös Suomessa.

      "Ford Grand Connect Tourneo on mukava tilakaappi seitsemälle"

      "Ajoautomme konehuoneessa rahisi 1,5-litrainen 120-hevosvoimainen dieselkone."

      "Tämä mylly oli näennäisen pienistä tehoistaan huolimatta joutuisa ja sitkeä, ja kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa kauniisti."

      - http://www.iltalehti.fi/autot/2016041521384090_au.shtml

    • kaksi_tomaattia

      Onko noilla Fordin automaateilla eroa kestävyysmaineensa suhteen: märkäkytkin VS. kuiva?

      Sunnilleen millaisilla kilometreillä on odotettavissa kuivakytkimelliseen levyjen vaihto ja paljonko se kustantaa? Tokihan auton käyttöolosuhteet asiaan jonkin verran vaikuttavat.

      Onko sen suurempaa hintaeroa: merkkiliikkeen tekemänä VS. automaatteihin erikoistuneessa korjaamossa?

    • kaksi_tomaattia

      Täytyy myöntää, että noissa Fordin (-kin) automaateissa ja niiden nimityksissä tahtoo mennä pakka pahasti sekaisin, eikä niiden nimikkeet tee hahmottamista selkeämmäksi. Pitäisi olla taulukko jossa kaikki on listattu toimintaperiaatteineen.

      Miksi Ford ei voi eri nimillä selkeästi erottaa erityyppiset automaatit toisistaan.

      ***

      SelectShift

      "Ford Debuts 6-Speed SelectShift Tranny for EcoBoost" - 19 Feb 2009

      "Ford today introduced a new 6-speed SelectShift automatic transmission that will be exclusively available with the new 3.5-liter EcoBoost V6 engine. In essence, the transmission box is especially manufactured for better performance but also for enhanced fuel economy, one of the main new car attributes during economic recession."

      - http://www.autoevolution.com/news/ford-debuts-6-speed-selectshift-tranny-for-ecoboost-4305.html

      *

      "How does Ford SelectShift Automatic Transmission work?"

      - http://www.maritimeford.com/blog/how-does-ford-selectshift-automatic-transmission-work/

      ***

      DuraShift

      "Durashift is the brand name of a range of Ford automatic and recently manual transmissions."

      Ford Durashift: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Durashift

      "Review of the new Ford Fiesta 1.4 Durashift" -

      "Durashift EST gearbox: a system that takes the effort out of changing gear without depriving the driver of that vital element of control."

      "Durashift EST is different. It's a clutchless manual gearbox that retains all the control, performance, low cost and economy of a manual 'box, along with the convenience and simplicity of an automatic. That's Ford's party line at least."

      - http://www.buyacar.co.uk/cars/ford/ford_fiesta/review_ford_fiesta_1_4_durashift_1028.jhtml

    • Anonyymi

      Vaihdelaatikot pelottavat , Fordkin on koettu ja merkkihuollot eivät edes ottaneet Fordin askia korjattavaksi tai edes autosta irroitettavaksi : Täytyi otattaa irti eräällä moottorikoneistamolla pikään asiasta neuvotellen ja järjestää kuljetus ja työ Saksaan . Yksikään aski ei kestä enää kuten lähes ikuisiksi tehdyt vuosikymmenten takaiset muoviosattomat ( muoviventtiilejä yms ) hyvästä metallista tehdyt , jo 10000- 150000 km välillä tulee ongelmia ja tuhansien Eurojen remontteja , Varovaisella kiihdytyksiä , nopeusvaihteluja ja kärrynvetoa välttävällä kuskilla aski voi kestää joskus ( tosin vain ) 25000 . Siis kertakäyttöisiä kaikki kuten autot muutenkin hinnasta riippumatta , koettu on !

      • Anonyymi

        Oliko noissa kilometrilukemissa oikeita määriä nollia (laita varoiksi standardien mukaiset välilyönnit lukuihin)?


    • Anonyymi

      Hyvä huomio , pahoittelut 100000:sta tuli 10000 ja 250000:sta 25000 ; sitä se kiire teettää , tuli pakollinen äkkilähtö liikenteeseen . Autoista mielipiteeni on kuitenkin yhä tämä , lisään heikkouksien listalle yhä heikommat kitkalevyt moottoritehoon ja tarvittavaan kestoaikaan verrattuna Suomalaisilla autojen hinnoilla mitattuna mutta ehkä muualla saa romuttaa auton nuorempana ilman kipuja . Joo , vaihteet luistaa ja vaihteita katoaa kun pannat ei kestä ja vaihdelaatikon sisälle sijoitettua suodatinta ei saa vaihdettua kun on ajateltu käytettävän auton elinajan samaa , ei ainakaan jos ei koko laatikkoa pureta muusta syystä ja se jo maksaa tuhansia . Joissain laatikoissa sentään saa kanteen asennettua alunperin sinne kuulumattoman sihdin , erilaiset lujemmat pannat ja vaihteiston lauhduttimen / jäähdyttimen letkuun mangneettisuotimen jos vaihteistossa sellainen on myös pelkästä mangneettipropusta on hyötyä . Vaihteistoon kannattaa vaihtaa SIIHEN SOPIVA öljy riittävän usein ( tarkoittaa tarpeettoman usein huoltosuosituksiin verrattuna ) ja valvoa että vaihto tehdään oikealla tavalla ; kuvauksia työstä löytyy netistä yleisesti ja jopa merkkikohtaisestikin . Onpa minullekin yritetty tehdä öljynvaihto automaattivaihteistoon vain auton keulaa ylös nostamalla ja vain proppu auki ruuvaamalla ja peräti öljyn ollessa talvisen kylmää pitkään ulkona seisoneessa autossa ja on kerran aiemmin yritetty " korjata" ylivaihteella pahasti luistava vaihteisto muka ylihintaisella öljynvahdolla kun olisi pitäny tutkia virhekoodit ja epäillä solenoidia , venttiilikannen tai turbiinin vikaa ja vielä enemmän kuluneita pakan levyjä ja muita osia . Suoranaista huoltojen huijausrahastusta siis vaihteistojen ympärillä on .

    • Anonyymi

      Anteeksi , pilkunviilaaja , solenoidi tietenkin kuuluu vaihteen puuttumisen listalle , ei luistamisen . Huomasin itse heti .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe