Toimeentulotuki ja nostot näkyy tiliotteissa

TuhlasinJaKäytinKaiken

Olen täysikäinen 2. asteen opiskelija. Tulona Kelalta nuoren kuntoutusraha ja asumistuki. Menoina vuokra, sähkölasku ja vesilasku. Joinakin kk laskuina lääkkeet/terveyspalvelut.

Sain vimevuoden puolella taanehtavasti tukia (n. 2000€), joita pikkuhiljaa käytin joko suoraan tililtä tai nostin ja käytin käteisenä. Ostin mm kotiini pakollisia juttuja esim. ruokapöydän. Tililläni on ollut max 3000€.

Nyt on rahat loppu eli säästöt käytetty ja sossulle laitan tästä kuusta toimeentulohakemuksen. Ja varmasti jatkossakin.

Jäin ja jään 100-200€ joka kuukausi miinukselle perusrahasta. Olisin siis joka kuukaudelta perjaatteessa saanut toimeentulotukea, mutta en tietenkään sitä hakenut vaan käytin säästöt.

Parin kk tiliotteista näkyy muutamia 100€ nostoja. Nostin käteistä, joilla ostin käytettyjä huonekaluja, vaatteita ja ruokaa... Olen myös ostanut paljon suoraan kortilla. Eli 2 kk sitten rahaa oli tilillä reilusti enemmän kun nyt ollaan nollissa.

Voiko sossu epällä että olen nostanut rahaa säästöön, ja nyt yritän huijata itselleni tilille toimeentulotukea. Todellisuudessa sis kätestä ei enään ole jäljellä, tuhlattu on kaikki. Toki tarpeellisiin ostoksiin, koska mm. elin reilun vuoden ilman sohvaa, keittiönpöytää ja kattolamppua. Tai voiko sossu olla vihainen ''tuhlauksistani''?:D

Pelkään, että nostoihin puututaan enkä saa toimeentulotukea ja maksettua laskuja. Vai pelkäänkö ihan turhaan? Maanantaina toki selviää sosiaalityöntekijältä tämä asia. Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa jotakin tähän asiaan liittyen!

8

3841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9090909009

      Ei parin sadan nostot parin kk aikana mitään merkitse. Eri asia sitten jos olisit nostanut vaikka 5000€ viikkoa ennen kuin haet toimeentulotukea, silloin voivat ehkä kuitteja kysellä että mihin kyseinen summa on käytetty.

    • SossullePataan

      Perusosan käyttö ei kuulu sossulle. Nostan aina käteistä ja kortilla maksan vain tosi harvoin. Eivät ole mitään kyselleet kun varmaan arvaavat millaisen vastauksen saavat.
      "Voiko sossu epällä että olen nostanut rahaa säästöön"
      Voihan ne epäillä vaikka mitä mutta näyttöä ei ole.

      • 0909909009

        Kannattaa kuitenkin huomioida tuossa ero uuden asiakkaan ja pitkäaikaisen asiakkaan välillä. Uuden asiakkaan tulee ensisijaisesti käyttää "kaikki" säästönsä ennen kuin oikeus toimeentulotukeen alkaa. Se että jos on tehnyt juuri ennen hakemuksen jättämistä poikkeuksellisen suuria käteisnostoja (useita tuhansia euroja) eikä pysty antamaan mitään uskottavaa selitystä siihen mihin rahat ovat menneet voi johtaa siihen tulkintaan että kyseinen henkilö on nostanut säästönsä "piiloon" jolloin ne huomioidaan tulona. Toki tuossa on aina paikkakuntaisia eroja ja sillä on väliä miten sen tuhansien eurojen käteisnoston tosittaa. Mutta veikkaisin että esim. 30.4 tehty 10 000 euron nosto vaikuttaa uuden asiakkaan toukokuun toimeentuloukipäätökseen jokaiselle paikkakunnalla, ellei sitten ole kuitteja siitä mihin on tuollaisen summan käyttänyt, siis muutakin kuin käteiskuitti "velkojen poismaksusta".

        Vanhalta, toimeentulotukea jo aiemminkin saaneelta ei rahan menoa seurata, sillä perusosasta saa säästää omalle tilille ja rahaa nostaa käteisenä.


      • Hulttioinen

        Itsellä pienellä paikkakunnalla muutama vuosi sitten tuli n. 5 000 € tilille ollesani toimeentulotuen piirissä. 2 kk en tukea sen jälkeen hakenut, mutta sen jälkeen takki tyhjänä jälleen sossuun. Yksityiskohtainen selostus siitä, miten rahat on palanut etelän lämmössä pikavauhtia (viina, pelit, naiset, mitä noita nyt oli). Tarvittaessa ilmoitin vielä reissussa mukana olleen henkilön olevan valmis todistajaksi rahojen täydellisestä hupenemisesta. Löin vielä virkailijalle edestakaiset lentoliput ja parisenkymmentä matkalta säästynyttä kuittia todisteeksi siitä, että rahat on mennyt ja olen tosiasiallisesti varaton. Virkailija sanoi että tuon rahan olisi kyllä pitänyt riittää pidemmäksi aikaa eikä luvannut myöntävää päätöstä. Homma meni harkittavaksi sossun lautakuntaan, mutta rahat tulivat jälleen siitä eteenpäin normaalisti, koska minulla ei ollut lainkaan käytettävissä olevia tuloja/varallisuutta, paitsi yleinen asumistuki.

        Eli jos saa jonkin veikkausvoiton, perinnön, korvauksia rikoksesta tms. tilille sossun asiakkaana, niin reteesti elämään huolettomasti vähäksi aikaa ja kaikki kuitit yms talteen. Itse olisin voinut olla tarkempi ja säästää kaikki baarikuitit yms. "kirjanpitoon" mahdollista valitusta varten. Nyt ei matkalippujen lisäksi jäänyt kuin vahingossa taskun pohjille kertyneet kuitit.


      • 8plus19

        Heppu oli saanut vakuutuskorvauksen ja lähti kavereiden kanssa Thaimaan lämpöön köllimään ja rahaa tuhlaamaan. Mutta jo Bangkokin kentällä kaverin käteisvarat ryöstettiin (15 000 mk). No ei kun ilmoitus poliisille ja kaverit todistavat. Mutta kuinka ollakaan, varas löytyi eräästä baarista ja hänelle annettiin hiukan toimintarahaa palveluistaan. Kotimaassa taas toimeentulotukea hakemaan ja todisteet rahojen katoamisesta olivat pätevät.


    • KalleMuniansaSorkki

      Aika oudoksi on mennyt pankkien käytännöt kun yrittäessäni maksaa myöhässä olevaa vuokraani 100 € pankissa, niin pankki tallettikin käteisen tililleni ja näin sitten sossu laskee (ehkä) tuon satasen tuloksi, millä kuitenkin maksoin 2 viikkoa myöhässä olevaa vuokraa.

      • sfsfsdf

        Maksa r-kioskilla käteisellä laskut niin ei tule ongelmia.


      • MistäUusiLasku

        R-kioskilla voi maksaa laskun siihen kirjoitetun summan verran. Eli mistä saa laskun summalle josta Kela on jo maksanut asumistuella osan mutta loppuosalle vuokraa pitäisi saada uusi lasku. Voisikohan itse kyhätä laskun, mutta kun se viivakoodi pitäisi saada tehtyä laskuun. Toki voisi pyytää vuokranantajalta uuden laskun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe