Tetrasykliini ei auta?

Näppynaama

Hei!
Olen 14-vuotias tyttö ja olen nyt kärsinyt aknesta reilut kuusi vuotta. Finnejä & mustapäitä alkoi tulla ollessani toisella luokalla ala-asteella ja olen kärsinyt näistä koko sen ajan tähän päivään saakka ja tätä varmasti jatkuu myös vielä pidempään. Aknea minulla esiintyy kasvoissa, selässä ja rintakehässä ja satunnaisesti yksittäisissä paikoissa. Finnit ovat suuria, kipeitä ja sitkeitä. Pääsin kuitenkin ihotautilääkärin vastaanotolle pari kuukautta sitten ja hän määräsi minulle tetrasykliini antibiootti kuurin (kuurin kesto 4kk). En ole varma siitä kuinka kauan aikaa vie että ne alkavat vaikuttaa, mutta kuuristani on nyt melkein puolet mennyt, eikä ole tapahtunut mitään muutosta. Finnejä vain ilmaantuu lisää jopa sellaisiin paikkoihin missä niitä ei ennen ole esiintynyt. Toivoisin että joku voisi kertoa minulle että syönkö tätä kuuria nyt ihan turhaan kun eivät nämä lääkkeet tähänkään mennessä ole auttaneet mitenkään. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

10

1135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhaarasitusta

      Yleensä se kestää ennenkuin auttaa, mutta isoin juttu on se, että tuolla lääkityksellä hoidosta ei tule pysyvää. Eräs tuntemani nuori söi monta tuollaista kuuria ja ihan turhaan.

      • Näppynaama

        Juu no musta tuntuu että mäkin syön tätä ihan turhaan, mutta onneksi mulla on jo toinen lääkitys odottamassa kunhan pääsen näistä nyt ensin eroon!


    • Jagunigaahedialahu

      Alussa läkkeet ei aina välttämättä auta, mutta ne rupee sitten loppupuolella auttamaan. Ite oon kans kärsiny aknesta tosi pitkään, jo tokalta lähtien, ja sain kans just lääkkeet mun akneen. Ei eka vaikuttanu mut sitte ku aikaa kulu nii kyl se sit siitä alko vaikuttaa. Valitettavasti joillekkin ei kaikki lääkkeet aina auta, mutta toivottavasti ainaki sulle auttais :) siinä menee jonkin aikaa mut kyl se siitä rupee paranee .

    • Viisuri

      Täällä kohtalotoveri joka pääsi pahasta aknesta eroon sellaisella valmisteella kuin Roaccuttan. Tämän saa määrätä vain spesialisti eli ihotautilääkäri. Kuuri on pitkä ja sivuvaikutuksena limakalvojen kuivuminen. Kuurin aikana seurataan verikokein maksa-arvoja ja lääkityksen aikana pitää olla hyvä raskaudenehkäisy. Minulla sivuvaikutukset olivat lieviä, helpottuivat lääkityksen aikana. Söin lääkettä muistaakseni i,5 v ja sen jälkeen iho on ollut hyvä, arpiakaan ei juuri näy.

      Minullekin määrättiin ensin tetrasyksliiniä ja erilaisia voiteita, mutta vasta tuo Roaccutan toi pysyvän avun.

      • Viisuri

        Selkeytän: Kuuri kesti 1,5 v.


      • Näppynaama

        Joo kävin ihotautilääkärillä ja se sanoi että saan sitten syksyllä ne kaikista vahvimmat lääkkeet eli sen isotretinoiini kuurin, mutta se ei halunnu määrätä mulle niitä ennen ku kokeilen tätä antibioottia ja sain kans semmosen epiduo rasvan niitten antibioottejen kanssa. Todennäköisesti varaan piahkoin uuden ajan sille samalle lääkärille niin saan ne toiset lääkkeet. Kiitos vastauksestasi, kiva kuulla että toi Roaccutan auttoi sulla, toivottavasti mullakin kunhan nyt ensin saan sen! :)


      • Epiduo
        Näppynaama kirjoitti:

        Joo kävin ihotautilääkärillä ja se sanoi että saan sitten syksyllä ne kaikista vahvimmat lääkkeet eli sen isotretinoiini kuurin, mutta se ei halunnu määrätä mulle niitä ennen ku kokeilen tätä antibioottia ja sain kans semmosen epiduo rasvan niitten antibioottejen kanssa. Todennäköisesti varaan piahkoin uuden ajan sille samalle lääkärille niin saan ne toiset lääkkeet. Kiitos vastauksestasi, kiva kuulla että toi Roaccutan auttoi sulla, toivottavasti mullakin kunhan nyt ensin saan sen! :)

        Mä oon tällä hetkellä kans epiduo kuurilla ! Kuivattaa alussa ihan helvetisti ja iho menee punaseks mut se rupee helpottaa ajan myötä :)


      • Näppynaama

        Joo oon huomannu saman et helpottaa mut silti se kirvelee ihan sikana nii en pysty käyttää joka päivä :D


    • ADSEINL

      Mullakin oli n. vuoden ne tetrasykliini epiduo, ei ollu melkein mitään apua. Nyt oon puoli vuotta syöny roaccutania ja se auttaa tosi hyvin ainaki mulla. Haittavaikutuksia itelläni on ne perus huulien, silmien yms kuivuminen. Monilla kuivuu kans iho.

      Vakavampia oireita on mm. masentuneisuus ym. mielialavaihtelut mitä mullaki on kuurin aikana tullu, mut ne on tosi harvinaisia, alle yhelle tuhannesta tulee mitään psyykkisiä ongelmia. Jos kuitenkin huomaa sellasta, niin pitää kertoa lääkärille nii mietitään voiko lääkitystä vielä jatkaa.

      Roaccutanin alottamista ennen pitää siis lain mukaan olla luotettava ehkäsy, koska jos lääkkeen käytön aikana on raskaana, sikiö todennäkösesti vammautuu. Yleensä käytetään pillereitä ja lisäksi pitää parin kk:n välein käydä labrassa raskaustestissä (ja maksa-) missä seurataan tilannetta.

      Jos suunnittelee roaccutanin alottamista niin kannattaa, on oikeesti tosi tehokas akneen! :)

      • Näppynaama

        Joo soitinki tässä yks päivä mun lääkärille ja kerroin että nää antibiootit ei oo toiminu, mut se pyys mua syömään tän 4kk kuurin kuitenki loppuun ja sano että syyskuussa saan sitten alottaa tolla roaccutanilla :) en malta odottaa, koska oon kärsiny näistä jo niin kauan! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe