Voiko tästä enää nousta?

minustaeijäävarjoa

Hei! Tahtoisin taas vähän avautua jollekin, niinpä avaudun teille, viime avautumisesta onkin jo aikaa..

Olen vasta parikymppinen nainen ja tuntuu että mun elämä on jo lopullisesti pilalla. Aika koomista, eikö? Ikää vasta 20v ja elämä täysin paskana... Vaikka se on myös koomista, niin se aiheuttaa paljon surua ja ahdistusta, katkeruutta...

Voin tässä lyhyesti taas muistuttaa miten minun elämä meni paskaksi: mielenterveysongelmaiset vanhemmat ja alkoholisti isä > kotona usein rauhatonta (riitaa) ja mulla vapaa kasvatus > olin hemmoteltu vähän pilalle > murrosikä alkoi mulla varhain ja rupesin sitten jo ala-asteella kiinostumaan meikkaamisesta, seksikkäästä pukeutumisesta, pojista ja seksistä, seurustelusta... > kuitenkin mun pää oli vielä niin epäkypsä, että lyhyen ajan sisään seurustelusuhteita kertyi jo useita, enkä välittäny vaikka iskin varatun ja olin muutenkin huono ystävä, hain suosiota väärin tavoin, eli puhuin muista seläntakana pahaa, levittelin salaisuuksia... > ylä-asteelle mennessä alkoi rankka kiusaaminen, missä oli paljon henkilöitä mukana, yleisimmät haukkuma nimet oli, huora, ruma, nolo... kiusaamista kesti koko ylä-asteen ja se jätti jälkensä mun henkiseen ja fyysiseen terveyteen.

Stressin takia olen sairastunut muutamaan kiusalliseen sairauteen ja vaikka mielenterveys on pilalla ihan sen haukkumisen ja muunkin väkivallan takia, niin mielenterveyteen on vaikuttanut vakavasti masentavasti myös nuo minun krooniseksi luokitellut sairaudet.

Olen kokeillut hakea vaihtoehtoisista hoitomuodoista apua, koska länsimainen lääketiede ei pysty parantamaan minua, enkä voi myöskään elää näin! Olen pattitilanteessa.

Rankat kokemukset eivät loppuneet siihen kun pääsin ylä-asteelta pois ja koulussa loppui kiusaaminen, vaikka luulin niin et nyt alkais uus parempi alku.. Muutin vähän kauemmas ja rakastuin yhteen poikaan, kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes en pystyny tapaamaan sitä ja se ei jaksanu odottaa että saisin itseni kuntoon ja sai kuulla myös että mulla on huoran maine ja miten vihattu ihminen oon ollu. En koskaan saanu tarkalleen tietää mitä musta oli hälle kerrottu, koska hän ei saanut sanoa ja ei saanut myöskään sanoa, että ketkä minusta niitä juttuja oli kertonu.

Miks joku ihminen tekee tuollasta, jos tietää että se kiusaaminen on hajottanut minua jo aivan helvetisti, olen uuden alun toivossa muuttanut muualle, kertoo minusta sitten jotakin juttuja ja kaikki ei välttämättä ole edes totta, kun mulle ei saanut sanoa mitä on sanottu ja mitkä ovat näiden tyyppien nimet jotka näitä juttuja kertoo!?

Niin sitten kun se jätkä sai kuulla mun menneisyydestä, alkoi myös kohtelemaan mua paskasti, käytti henkistä väkivaltaa ja uhkaili mua myös fyysisellä. Jopa tappamisella.

Enkä minä päässy siitä kusipäästä pitkään aikaan eroon! Olin liian heikko luonne irrottautumaan ja muutenkin rikki jo sen kiusaamisen takia, toivoin vaan et kaikki muuttuis hyväksi ja se jätkä lopettais kohtelemasta mua huonosti... mutta eihän ikinä sellaista tapahtunut.

Masennuin tästä entisestään, mikä johti taas siihen etten jaksanut enää siivota edes asuntoani. Mulla oli viikkojen jätteet asunnossa sisällä ja elin siellä likaisen hajun ja pienten kärpästen keskellä, kunnes jäin kiinni siitä ja lensin kämpästä ulos. Jouduin takaisin asumaan porukoille niihin usein rauhattomiin olosuhteisiin, koska mulla ei ollu muutakaan paikkaa minne mennä, olisin muuten joutunut kadulle.

Taistelin itseni taas porukoilta pois, kauemmas, siinä meni vuosi ja välit lopullisesti myös vanhempiin. Tuntuu että se rikkoi mut myös lopullisesti, alla oli jo muutakin paskaa ja sitten vielä tämä.

Ajatus kuitenkin oli se, että emmä voi pitää enää ihmisiä elämässä jotka tuottaa mulle paskaa oloa, jos meinaan kuntoon vielä jonain päivänä tulla, vaikka ne ois omat vanhemmat!

Mulla ei oo enää ystäviä. Ei vanhempia. Ei poikaystävää. Ei terveyttä. Ei yhtikäs mitään olennaista!

Enkö olekkin aika pohjalla, voiko tästä enää mitenkään selvitä terveiden kirjoihin??

Muhun eniten sattuu niin saatanasti kun ei ole enää äitiä ja isää. Oisin vaan tahtonu tasapainoisen ja onnellisen perheen, ehkä sillon mustakin ois voinu tulla erilainen.. Muhun myös sattuu omat virheeni, jos olisin toiminut toisin, mulla vois edelleen olla missin ulkonäkö, ystäviä, mies ja ehkä jopa lapsikin... elämä ois pääasiassa hauskaa ja onnellista. Sitä kaipaan. Mutta kun menin tekemään virheeni, en kai vaan sitten ole penaalin terävin kynä...

Haluaisin vaan tietää minkä takia mulle on tapahtunu näin paljon kaikkea pahaa. Onko tää kaikki ollu pelkkää sattumaa vai onko tällä kaikella joku suurempi tarkoitus. Kiusaajien mielestä ja niiden jotka on muuten vaan inhonnu minua paljon, niin tämä on karmaa ja olen niin paha ihminen, että saan ansioni mukaan ja se on ihan oikein että koko minun loppuelämä on paskana, ne ei ees haluais et selviäisin.. Ite kuitenkin nään realistisesti asiat niin että olin vaan lapsi tehdessäni virheitä, epäkypsä ja jokseenkin aika paljon hukassa itseni kanssa...

13

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minustaeijäävarjoa

      Tuotahan ne kiusaajat ja minua muuten vaan paljon inhoavat ihmiset eivät tahdo ottaa edes kuuleviin korviinsa, vaan niiden mielestä minun täytyy olla vain paha ihminen ja että kaikki virheet olen tehnyt todella tarkoituksellisesti vaikka oon sillon ollu vaan 11-15v!

      Ja jos mietitään miten vanhaksi ihminen keskimäärin nykyään elää, niin ainakin yli 70-vuotiaaksi, joten 11-15v mun elämä on ollut vasta todella alussa ja kypsyyttäkään ei sillon oo voinu kehittyä kauheesti...

      Tai sit ne peilaa mun virheitä omiinsa. Enhän minä sen ikäsenä oo tuollasta ja tuollasta tehny! jne. Eivät tajua ehkä että ihmiset ovat vaan erilaisia.

      Mutta aivan sama vaikka tajuaisivat nytten, se on jo liian myöhästä, mun elämä on todella sairasta, paskaa, mä oon loukussa itteni, tunteitteni ja kehoni kanssa...

      Monesti mietin itsemurhaa. Mut sit mulla on taas sellasiakin kausia milloin jaksan jatkaa sinnikkäästi yrittämistä.

      Tekis mieli jotenkin syvästi järkyttää mun vanhempia ja kiusaajia, tappaa itsensä, kuolla nuorena ja jättää jokin viesti ja saada tajuamaan ne miten paljon ovat tehneet pahaa mulle... ja että mä en jaksanut enää, ne rikkoi mut ja saavat tuntea omantunnon tuskaa siitä koko loppuelämänsä, kärsiä.

      Mutta jos mun äiti ja isäkään ei oikeasti koskaan minusta välittäny, vaan mut on tehty ehkä siksi että oli vaan kivaa kun oli vauva ja jos kiusaajat ovat pystyneet mulle tekemään niin sairaita asioita, niin eikö se kerro psykopaattisesta luonteesta ja vaikka mä kuolisin, niin sekään ei satuttais niitä...

      Niin vittu, minähän olen aivan merkityksetön sillon!

      Mut jos satuttais, saisin jonkun merkityksen mun kärsimyksille ja tasata tilit.

      Multa on menny ulkonäkö ja kaikki. Hiukset huonokuntoset, psyykelääkkeiden käyttö näkyy naaman pöhöttymisenä, kroppa ei oo timmi, silmien ympärillä violetit renkaat... Välillä juon yksin ollessa paljon alkoholia. Sopisin varmaan erittäin hyvin jonkun narkkarin vaimoksi.

      Kaverikin kuoli huumeiden yliannostukseen 5v sitten, se rikkoi mua myös aivan saatanasti ja mietin vieläkin sitä ihmistä aika ajoin tänä päivänä. Yritän muistaa tarkalleen ne piirteet miltä se näytti, en halua koskaan unohtaa.

      Tuntuu että se minun oikea on kans kuollu ja siks mut halutaan nuorena myös taivaaseen, jos edes sellaista on olemassa. Siellä taivaassa voitais juosta pilvien päällä nuorina ja terveinä yhdessä, olisin onnellisempi kuin koskaan, enkä ikinä tuntis enää kaipuuta tähän pahaan maailmaan takasin. Tämä ihminen on tapettu huumevelkojen takia ja mä varmaan sen takia rakastun tälläsiin onnettomiin ressukoihin, kun oon itekkin sellanen.

      Mä haluaisin olla yhtä kaunis kuin Sara Sieppi, saada miehen, saada pari lasta, elää tervettä ja onnellista elämää, mulla olisi kiva työ. Onko tämä liikaa vaadittu?

      Mun sydän on niin täynnä tuskaa ja vieläkin monesti ajattelen, että kuka haluaa edes tälläistä huoraa? vaikka kukaan ei enää hauku mua edes huoraksi tai välttämättä pidä sellaisena... Mulle on jääny traumoja.

      Silti jaksan vielä taistella. En vaan varmasti loputtomiin, jos mikään ei enää järjesty ennalleen. En vaan pysty elää rampana.

    • Ymmärtäväinen

      Hey! Olisi mukava puhua lidää aiheesta, pistä viestiä minulle: 0449624677.

      • minustaeijäävarjoa

        Miksi ei voida tässä jutella? aika henkilökohtaista ruveta heti numeroon laittamaan viestiä.. Enkä mä tiedä kuuluuko tää aihe muutenkaan tänne palstalle, mut kai tää voi kuulua koska tuossa munkin tekstissä käsitellään seksuaalisuuteen liittyviä asioita. :)


    • kiusatuntukija

      missä päin Suomea seikkailet? Asiat on korjattavissa mikäli olet valmis kovaan työhön itsesi eteen.

      • minustaeijäävarjoa

        Kyllä mä oon ja mä oon monta vuotta koittanu saada jo ihteäni kuntoon, ylä-asteen loppumisen jälkeen siis, onnistumatta... Välillä vaan tuntuu et liian paljon sattunu paskaa ja voimat ehtyy, enkä tiedä mistä saisin niitä tarpeeksi!! :(

        En halua tarkalleen kertoa että missä päin suomea olen nyt, mutta miten ajattelit sit ehdottaa et nää asiat vois korjata?


    • kuisatuntukija

      Kuullostaa siltä että tarvitset jonkun luotettavan tukihenkilön joka opettaa sinut laittamaan ja pitämään korkit kiinni ja preppaa sinut uudelleen kiinni elämään.
      Vielä ei ole myöhäistä,mutta nuorena tehdyt tööröntyöt pilaavat helposti koko loppuelämän.
      Todellakaan en tidä missäpäin Suomea ja minkämoisissa piireissä liikuskelet,mutta niistä huumehörhö/alkkispiireistä on hankala päästä irti,mikäli pyörii vain samoissa ympyröissä.Siellä se terveys vasta kärsiikin-kaikella tapaa...
      Sinulle pitäisi varmasti jonkun hieman kokeneemman opettaa miten eletään ja valmistumaan oikeaan elämään.

      • minustaeijäävarjoa

        Siis kyllä mä osaisin elää, jos minua ei ois pilattu tällä tavalla! Jos mua ei ois kiusattu ja oisin terve, elämäni olisi tällä hetkellä varmasti aika hyvää...

        Ja ei mulla alkoholiongelmaa ole, mutta kun elämä on menny sekasin, kiusaamisen takia jäi opiskelematta ammatti kun ei jaksanu enää sitä kiusaamista nii oli pakko lopettaa koulunkäynti, sit kun terveys on menny huonoks nii ei oo paljoo kiinostanu työelämäänkään lähteä... Oon vaan yksinäinen ja millään ei mitään väliä, nii sama se sillon on paljonko ottaa, mitä ottaa, onko vuorokausi rytmit sekasin jne... Välillä se itsestään huolta pitäminen lipsuu tälläses tilantees!

        Miten nuorena tehdyt tollon työt voi pilata koko loppuelämän, tätä minä en ymmärrä, koska kokemattomana nuorena tekee helposti virheitä ja eiks just sellaset pitäis saada anteeksi..............................................................................


    • kiusatuntukija

      virheitä tekee jokainen ja kyllä ne nuoruudessa tehdyt virheet voi myös saada anteeksi.
      kiusaaminen on vakava asia.joatkuessaan pitkään se muuttaa ihmistä ja suhteita muihin ihmisiin.kun luottamuksen pohja putoaa pois jää vain suuri tyhjyys.

      väittäisin ettei vielä mitään ole lopullisesti pilalla,olet vielä niin nuori.
      mitä taas tulee väittämääsi että olet huora,niin senlaatuinen maine on myös korjattavissa ...

      • minustaeijäävarjoa

        Näinhän se on.

        Toivon että nuori ikäni auttaisi mua vielä parantumaan, mutta kun mulla on krooniseksi luokiteltuja sairauksia niin tiedä auttaako tässä enää mikään muu kuin jokin ihme.

        Realistisesti jos ajattelee, niin mä vedin elämäni ojaan jo siinä 12-vuotiaana tai oikeastaan muut veti, koska ne kohdisti muhun tekemieni virheiden takia hirveän joukko vihan.

        Yritin kestää sitä vihaa suhtautumalla itseeni julkisuuden henkilönä. Koska ihannoin paljon sellaisia niin sanotusti turhan päiväisiä julkkiksia jotka saavat paljon lokaa niskaansa, mutta ei mun terveys kestänyt. Olen liian herkkä. Menin rikki.

        Sen jälkeen mun elämä on ollu alaspäin yhtä syöksykierrettä.

        Kiusaaminen ja huoran maine sai minut masentumaan, stressaantumaan, ahdistumaan, häpeämään itseäni, vääristi suhtautumiseni seksiin...

        Joo ja emmä enää suhteesta hypi toiseen tai iske varattuja, sen verran olen kypsynyt että tiedän jo minkälaisista miehistä tykkään ja haaveilen tasapainoisesta parisuhteesta, lapsista, niin emmä haluais myöskään et kukaan tulee hajottamaan meidän perhettä... Kaikki ei enää pyöri oman navan ympärillä.

        Kun kysyit aikasemmin minkälaisissa piireissä liikun, niin pääasiassa ihan tavallisissa, muutama päihdeongelmainen ystävä on kuitenkin mahtunut elämän varrelle mukaan. Ihmisiä ne vaan on nekin.


    • minustaeijäävarjoa

      Tänäänkin tää aamu tai no päivä, menin eilen klo 5 nukkumaan ja heräsin tänään 14:30, niin on alkanu juomalla lonkeroo... Pitäis saada ihteäni niskasta kiinni, tiedän sen ja vaikka ulkona paistaa aurinko, niin mikään ei saa mua enää yrittämään, mä oon liian väsynyt ja en jaksa tänään.

      Huomenna sitten, koska ke on työkkäri tapaaminen ja sossussa tapaaminen.

      Pakko käydä huomenna myös suihkussa, koska ei viitti rasvaisella tukalla mennä niihin tapaamisiin. Kun on masentunut ja elämänhallinta lähteny käsistä, toivoton olo, välillä jopa hampaiden peseminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta!

    • I feel you... been there done that, kiusattuna elänyt, jo nuoresta väärien ihmisten kanssa, väärässä paikassa väärään aikaan. Mulla oli hyvä koti, mutta kiusaus pilasi silti koulun ja alkuelämän. En tajua, olin silloin ihan kuin muut, tasan samanlainen, mutta kiusattiin, niin vitusti kiusattiin. Yläasteella löysin alkoholin, auttoi tuskaan, sitten vahvemmat aineet, sain kavereita näistä ympyröistä jopa (tahtoivat rahaa, olenhan hyvästä perheestä, pystyin ostamaan heiltä paljon, he tykkäsi myydä). Masentunut olin taatusti koko nuoruuden, olin jo nuorena "tajunnut" etten tule koskaan tyttöystävää saamaan itselleni, se oli asia, joka masensi eniten.

      Muutin pois kotoa, asuin milloin missäkin, maksoin elämäni myymällä sen, mitä en itse käyttänyt, olin jopa amiksessa silti tuohon aikaan. Minusta mitään ammattimiestä koskaan tule, kädetön filosofi olen luonteeltani. Jossain vaiheessa vaan päädyin sitten muuttamaan toiseen maahan (en kerro enempää mihin, jottei tunnisteta) koin heti jotenkin erilaisen tunteen, minua ei syrjitty, olin siellä ihminen. Kaksi kaveria, joiden kanssa muutettiin häipyivät (en edes tiedä toisesta, toinen kasvaa heinää) yksin vieraassa maassa, mutta hyväksyttynä. Olin baarissa töissä, tutustuin muutamiin "normaali-ihmisiin" ja vähitellen aineet ja viinakin jäi vaan pois. Nyt kaikki on ihan jees, sama maailma, mutta kun on duunia ja nyt asuntokin ja mikä parasta olen ihminen muiden joukossa. En nyt halua hehkuttaa, mutta seurustelen ensimmäistä kertaa vakavasti (olen 28).

      Siis tämä tarina nyt oli vain minun, mutta opetus lienee maisemanvaihdos. Sinun täytyy ottaa rohkeasti itseäsi kiinni ja vaihtaa maisemaa, vaikka toiseen maahan (minä vaan ajauduin tänne onnekkaasti). Kunhan pääset kaikesta vanhasta irti ja oikeasti uuteen alkuun. On paikkoja, joissa sinua ei kiusata, sinulla ei ole menneisyyttä. Sinua arvostetaan ihmisenä, jollainen olet juuri nyt.

      • minustaeijäävarjoa

        Olen vaihtanut maisemaa. :)


    • Eräs_typykkä_vain

      En oikein ymmärrä, että miten päädyin tähän keskusteluun, mutta täällä ollaan joten ajattelin kirjoittaa jotain tänne itsekin. Luin sinun viestisi joissa kerroit miten elämäsi on ollut pelkkää alamäkeä ja tuskaa. En itse ole kokenut noin rankkoja asioita, mutta olen itsekin kokenut kovia.

      Minä olen ollut vähän erikoisempi nuori. Koko elämäni ajan minulle on kerrottu kuinka älykäs ja kypsä olen ikäisekseni. Ymmärsin paljon asioita joita muut eivät ymmärtäneet. Alakoulussa minulla oli paljon ystäviä ja minut tunnettiin hauskana ja iloisena ihmisenä. Mutta olen myös todella herkkä ja uskalsin näyttää tunteeni joten itkin usein koulussa aina kun loukkaannuin tai riitelin jonkun kanssa. Silloin sain itkupillin maineen ja monet ystävät jättivät minut ja siirtyivät muihin piireihin.

      Oma alamäkeni alkoi alakoulun loppupuolella kun mummoni ja koirani menehtyi samoihin aikoihin. Sen jälkeen aloin kärsimään ahdistuksesta ja masennuksesta. Yläkoulussa tunsin etten ollut tarpeeksi itsenäinen pärjätäkseni joten numeroni alkoivat pudota.

      Seitsemännen luokan loppupuolella minulle kerrottiin, että kärsin ahdistuskohtauksista ja masennuksesta. Ahdistukseni oli todella vakavaa ja pahentunut vain ikäni myötä. Saatoin menettää näköni, menettää tuntoni, kaatuilla tai alkaa huutamaan suoraa huutoa ilman syytä. Nykyään voin jopa raapia kätenikin verille ilman, että huomaan mitään. Siksi lopetin koulunkäynnin.

      Nyt en ole mennyt puoleentoista vuoteen kouluun. Tulevaisuuden suunnitelmani ovat valtavat ja tiedän, että vaadin itseltäni liikaa. En ole kokenut yhtä vakavia olosuhteita kuin sinä, mutta yritän parhaani mukaan auttaa sinua, vaikka olenkin vasta 15 enkä edes tunne sinua. Itse olen vieläkin alamäessä. En ole ollut yli vuoteen koulussa, olen biseksuaali, vanhempani ovat eronneet, kärsin vakavasta ahdistuksesta, olen perfektionisti, olen ateisti ja minulla ei juurikaan ole ystäviä tai muita läheisiä. Rankkaa on minullakin. Muutama viikko takaperin sain kuitenkin ilmoituksen, että pääsin erääseen mahtavaan sairaalakouluun jossa toivottavasti saan elämäni takaisin raiteilleen.

      Toivon, että sinuakin onni potkaisee ja löydät vielä tarkoituksen elämällesi. Tai oikeastaan uskon niin. Olet vielä nuori ja sinulla on koko loppuelämä aikaa löytää onnellinen loppusi. On ehkä vähän outoa, että 15-vuotias puhuu tällaisia aikuiselle, mutta minähän sanoin, että olen harvinaisen kypsä ja älykäs ikäisekseni :). Anna menneiden mennä ja yritä katsoa maailmaa positiivisemmin. Minä tein itse sen virheen, että kuvittelin, että selviän omista ongelmistani yksin joten en ottanut apua vastaan. Älä tee itse sitä virhettä. Jos sinulla on hyvä ystävä niin avaudu hänelle. Kerro myös tunteistasi vanhemmillesi ehkä he ymmärtävät sinua sittenkin. Minä tiedän itsekin, että millaista on olla alamäessä ja kedehdin niitä jotka vain elävät normaalia elämää ilman huolen häivää. Silloin yritän ajatella, että minulla kutenkin paljon kirjavampi elämä kerrottavanani kuin noilla ääliöillä :D.

      Tiedän etten ole kaikkein parhain lohduttaja, mutta toivon, että luet viestini ja löydät siitä edes vähän voimaa jaksaaksesi jatkaa matkaasi eteenpäin.

      Tässä kohtaa monet tuttuni tunnistaisivat minut välittömästi joten toivotaan ettei kukaan heistä tule lukemaan tätä keskustelua X).

      Ps. Ennen kuin ihmettelet, että mitä 15-vuotias tekee tällaisella sivulla niin kerron sinulle, että olin etsimässä ihmisiä jotka kärsivät samasta vaivasta kuin minä (josta ei sitten sen enempää) enkä löytänyt ketään muilta sivuilta joten etsinpähän sitten tästäkin aihealueesta kanssakulkijoita :D.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe