Ratikka on vanhanaikainen, turkulaisetkin purkivat

kannaksen.gagarin

Tampereella on menossa kumma vaihe, jossa halutaan taantua 1800-lukulaisiin liikenneratkaisuihin. Ilmeisesti nyt tehtäisiin yksi runkolinja ratikasta ja syöttöliikenne radanvarteen hoidettaisiin hevosvetoisilla vankkureilla. No olisihan se nostalgista.

Turkulaiset entisinä pääkaupunkilaisina eivät enää haikaile menneisyyteen. Raitiovaunujärjestelmä on purettu Turusta pois aika päiviä sitten.

Tampereellakin pitäisi alkaa katsomaan tulevaisuuteen. Kasvun rajat ovat tulleet ahtaalla kannaksella vastaan. Tehokkuutta ja edullisempia asumiskuluja tulisi hakea tiivistämällä rakentamista siellä missä on tilaa. Käytännössä esimerkiksi yhdistämällä Hervanta ja Vuores.

Hervantaan saataisiin runsaasti asuntoja myös rakentamalla lukuisten kerrostalojen katoille uusia ja moderneja kattohuoneistoja. Mitä isommaksi uusi kaupunkikeskus saadaan, niin palveluiden parantuessa vähenee paine lähteä vanhaan kannaksen keskustaan. Tarve sisäiselle liikenteelle vähenisi siis luonnollisesti.

Yksinkertaisesti sanottuna: turhuuksia ei tarvita, kun suunnitellaan hyvin.

118

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksiSelitys

      "Tampereella on menossa kumma vaihe, jossa halutaan taantua 1800-lukulaisiin liikenneratkaisuihin."

      Jospa Tampereella halutaan rahastaa mahdollisimman kalliilla liikenneratkaisuilla?

      • weneedspeed

      • hulahoop

      • OnniTuleeTreelle
        hulahoop kirjoitti:

        Joo, se olisi kiva. Lisäisi Tampereen vetovoimaa. Tänne muuttaisi varakasta väkeä sankoin joukoin. Mikä se muuten on?

        Kaikki varakkaat juurikin odottavat, että tulee ratikka. Niin heti muuttavat tänne. Varakkaat himoavat asuntoja Hervannasta Atomikadun rytmitaloista, joissa telkkarit sun sohvakalustot lentelee ikkunoista viikonloppuisin. On viihdettä.

        Toinen varakkaiden himojen kohde on Lentävänniemen homeenmustuttamat elementtikeitaat. Tulee siinä samalla sierätettyä itsensä. Kovempia aikoja varten.

        Siinä Hervannan ja Lentävänniemen välillä ne rikkaat sitten matkustelevat tyylikkäästi ratikalla. Isot rahapussit sylissä. Ratikkaa ymmärtämättömälle rahvaalle vilkutetaan sivistyneesti nenäliinalla ratikan ikkunasta.


      • eufckerumyu
        OnniTuleeTreelle kirjoitti:

        Kaikki varakkaat juurikin odottavat, että tulee ratikka. Niin heti muuttavat tänne. Varakkaat himoavat asuntoja Hervannasta Atomikadun rytmitaloista, joissa telkkarit sun sohvakalustot lentelee ikkunoista viikonloppuisin. On viihdettä.

        Toinen varakkaiden himojen kohde on Lentävänniemen homeenmustuttamat elementtikeitaat. Tulee siinä samalla sierätettyä itsensä. Kovempia aikoja varten.

        Siinä Hervannan ja Lentävänniemen välillä ne rikkaat sitten matkustelevat tyylikkäästi ratikalla. Isot rahapussit sylissä. Ratikkaa ymmärtämättömälle rahvaalle vilkutetaan sivistyneesti nenäliinalla ratikan ikkunasta.

        rikkaat tulee tänne korkeintaan korkeenpaikanleirille. väheksymään paikallisia plebeijejä, kuinkaä niillä menee köntsästi


      • revi_päreitä

        Herra Volta keksi pariston, ja samalla sähkön tuottamisen vuonna 1800. Kannattaisi sammuttaa valot, kun sähkö on niin vanhanaikaista. Suomalaisina tukeudumme tietenkin päreisiin.


      • kaikkiTakaperoiset
        revi_päreitä kirjoitti:

        Herra Volta keksi pariston, ja samalla sähkön tuottamisen vuonna 1800. Kannattaisi sammuttaa valot, kun sähkö on niin vanhanaikaista. Suomalaisina tukeudumme tietenkin päreisiin.

        "Suomalaisina tukeudumme tietenkin päreisiin. "

        Monella vihreällä on tuon älykkyysluokan aaveita. Ratikka tietysti kuuluu niihin.


    • RataMuistio

      Ratikan rakentamisella ei ratkaista seutukunnan liikenneongelmia edes vähän reunalta. Tehdään ylikallis yksi ratikkalinja. Josta kovasti muistutetaan, että se saattaa jopa heikentää liikenteen sujumista sijainnillaan.

      Seutukunnalle saisi tehoa liikenteeseen nykyisen rataverkon melko pienellä täydentämisellä. Lähijunaliikenne toisi tehoa laajalti koko Pirkanmaan alueelle. Pitää muistaa, että on jo kehitteillä ratayhteys Pirkkalan kautta Ylöjärvelle, nk. ohitusrata. Sen yhdistäminen paikallisjunaliikenteeseen toisi samalla lentokentänkin kiskoliikenteen piiriin. Eikä olisi enää puhetta satojen miljoonien haaskaamisesta joutavuuksiin.

    • skädäm-kabow
      • Elysee-areena

        Tuo liittyy siihen jo purettuun ratikkaan. Eivät turkulaiset mitään peeloja ole.


      • turkulaiset.tiedetään
        Elysee-areena kirjoitti:

        Tuo liittyy siihen jo purettuun ratikkaan. Eivät turkulaiset mitään peeloja ole.

        Hermostuivat ratikkaan liian lyhyellä koeajalla


      • skuubi-duubi-duu

      • TurkuunSuperbussit
        skuubi-duubi-duu kirjoitti:

        Siis se vanha ratikkahan lopetettiin jo 1972. Nyt suunnitellaan uutta, aivan kuten Tampereellakin. Ovat yhtä peeloja.
        http://yle.fi/uutiset/raitiovaunut_palaavat_turkuun/6015129

        Turussahan sentään aivan avoimesti tunnustettu, että ratikka on tuplakalliimpi kuin tehokas bussivaihtoehto. Eivät ole vielä päättäneet ratikasta. Siellä on hallinnossa uskallusta sanoa asioita suoraan ja julki. Voi hyvin olla, että päättävät olla ratikkaa rakentamatta. Nk. superbussivaihtoehto siellä houkuttaa kovasti!!!

        Turussa on vielä elossa niitä, jotka muistavat ratikan purkamisen syyt. Ne ovat voimassa yhä. Ratikan vastustuksella on siellä perspektiiviä.


      • TurussaViisaampia
        TurkuunSuperbussit kirjoitti:

        Turussahan sentään aivan avoimesti tunnustettu, että ratikka on tuplakalliimpi kuin tehokas bussivaihtoehto. Eivät ole vielä päättäneet ratikasta. Siellä on hallinnossa uskallusta sanoa asioita suoraan ja julki. Voi hyvin olla, että päättävät olla ratikkaa rakentamatta. Nk. superbussivaihtoehto siellä houkuttaa kovasti!!!

        Turussa on vielä elossa niitä, jotka muistavat ratikan purkamisen syyt. Ne ovat voimassa yhä. Ratikan vastustuksella on siellä perspektiiviä.

        Moni ihmettelee, miten raitiotietä vastustavat äänet pääsevät Turussa paremmin esille. Koska siellä on selvästi vaikeampi vaientaa. Niitä, joilla on muistissa kokemuksia aiemmasta raitiotiestä, on niin paljon. Tuovat mielipiteensä julki joka tapauksessa.

        Tampereella ei ole omakohtaista kokemusta raitiotiestä. Siksi tamperelaisten on helpompi retkahtaa siihen.


    • Turunviisaat

      Lakkauttamista perustelleita laskelmia tehtiin tarkoitushakuisesti. Esimerkiksi raitioteiden kuljettajarahastuksesta ei puhuttu, vaan esitettiin suuri henkilöstötarve perusteena lakkauttaa raitiotiet. Linja-autoliikenteelle ei laskettu infrastruktuurikustannusta, vaikka myöhemmin kaikki raitiotiekadut rakennettiin uudelleen, koska ne eivät kestäneet bussien painoa. Tutustumismatka tehtiin vain kaupunkeihin, jotka olivat lakkauttaneet raitiotien.

      • ratikkaKeeeekoooo

        Olet keksinyt päästäsi nuo. Aivan pötyä!!!!!!


      • Turuntauti

        Totuus kirpaisee.


      • muutamaMuisto

        T:ku: Yksi ratikan purkamisen syistä oli tolkuttoman vaivalloinen ja kallis talvikunnossapito.

        Poistamalla ratikka saatiin enemmän tilaa toimivalle liikenteelle.

        Ratikka kun jäi jumiin, niin sen jälkeen jäi jumiin joka ikinen takaa tuleva ratikka. Ja lopulta alkoi tökkiä kaikki liikenne.


      • bussitJoustavia
        muutamaMuisto kirjoitti:

        T:ku: Yksi ratikan purkamisen syistä oli tolkuttoman vaivalloinen ja kallis talvikunnossapito.

        Poistamalla ratikka saatiin enemmän tilaa toimivalle liikenteelle.

        Ratikka kun jäi jumiin, niin sen jälkeen jäi jumiin joka ikinen takaa tuleva ratikka. Ja lopulta alkoi tökkiä kaikki liikenne.

        Jos bussi jää jumiin, joko muu liikenne voi ohittaa sen tai se siirretään helposti sivuun. Millään muotoa ei voi käydä niin, että yhden auton jäljestä tulevat autot joutuisivat kaikki jonottamaan kunnes "kiskot vapautuvat".


      • kriih-krääh
        bussitJoustavia kirjoitti:

        Jos bussi jää jumiin, joko muu liikenne voi ohittaa sen tai se siirretään helposti sivuun. Millään muotoa ei voi käydä niin, että yhden auton jäljestä tulevat autot joutuisivat kaikki jonottamaan kunnes "kiskot vapautuvat".

        Bussireittejäkin voidaan muutella tarpeen mukaan.


      • bussitRulettaa
        kriih-krääh kirjoitti:

        Bussireittejäkin voidaan muutella tarpeen mukaan.

        Nytkin osa bussilinjoista kiertää esim. lähiöissä koko lähiöalueen. Pääse mummokin ilman liittymäkuljetuksia kotiovelleen. Talvipakkasilla suuri etu.

        Ratikkalinja taas on jäykkä ja huonosti tavoittava. Eilisen juttu.


      • kriih-krääh
        bussitRulettaa kirjoitti:

        Nytkin osa bussilinjoista kiertää esim. lähiöissä koko lähiöalueen. Pääse mummokin ilman liittymäkuljetuksia kotiovelleen. Talvipakkasilla suuri etu.

        Ratikkalinja taas on jäykkä ja huonosti tavoittava. Eilisen juttu.

        Ei mummosta mitään etua ole. Ei tarvitse huomioida mummoa. Se on poistuvaa kamaa.


    • vanhaa

      Ilmeisesti maailmallakin on nostalginen taantumisvimma käynnissä . Laitan tähän muutamia tämän vuosikymmenen rakennetuista ratikoista.
      Pohjois-Afrikassa Marokossa ja Algeriassa
      Oran 2013
      Constantine 2013
      Casablanca 2012
      Rabat–Salé 2011
      Algiers 2011

      Kiinassa
      Qingdao 2016
      Suzhou 2014
      Guangzhou 2014
      Shenyang 2013

      Euroopassa
      Palermo 2015
      Olsztyn 2015
      Besançon 2014
      Edinburgh 2014
      Tours 2013
      Brest 2012
      Le Havre 2012
      Reims 2011

      USA:ssa
      Washington D.C 2016
      Kansas City 2016
      Dallas 2015
      Atlanta 2014
      Salt Lake City 2013

      • Listaajatkaa

        Tampere 2017


      • GoogleTietää

        Tuo Edinburgh onkin oikein hyvä esimerkki kustannusten ja aikataulujen pitävyydestä...


      • Uutta

        Ja luettelemasi kaupungit on kuin kopioita Tampereesta :)
        Esim. Guangzhou on asukasmäärältään lähes samankokoinen, n. 15 miljoonaa asukasta.
        Ilmastokin on lähes samanlainen, tosin Guangzhoussa ei ole lunta, eikä pakkasta.


        Mutta kun tykkää noita kaupunkeja luetella, niin vertailun vuoksi voisit luetella kaupungit, joissa EI ole ratikkaa.
        Kumman luettelon uskot olevan pitempi?

        Annatko jonkun linkin Guangzhoun ratikkaan, kun en siellä ratikkaa nähnyt?
        Hyvin toimiva metro siellä.kyllä on.


    • vanhaa

      http://www.selectron.ch/en/news/newsletter/themen/newsletter-4-2014/Guangzhou-modern-tram.php
      Tuossa jonkinlainen linkki.

      Tuolla listauksella otin vain kantaa ratikan vanhanaikaisuuteen ja laitoin uusia valmistuneita raitiotiejärjestelmiä, en siis yrittänytkään suhteuttaa niitä Tampereeseen. Guangzhoun ratikka on moderni akkukäyttöinen ratikka, eikä siinä ole johtoja eli tavallaan Tampereelle ollaan tekemässä vanhanaikaista ratikkaa.


      Lähempänä Tampereen kaltaista kaupunkia asukasluvun suhteen voisi esimerkkinä käyttää Dijonia, kaupunki 150 000 asukasta ja lähialue 385 000 asukasta. Lunta ei varmasti ole yhtä paljon tai ainakaan yhtä kauan kuin Tampereella.


      Ilmastollisesti Tampereen kokoista ja muotoista kaupunkia ei maailmalta varmaankaan löydy. Voin kyllä yrittää selvittää onko jossain sellaisessa kaupungissa ratikka, jossa on kunnollinen talvi.

      • sdfghjklkjhgfdsfghjkjhg

        Tampereen ratikan pilaa sen suunniteltu vanhanaikaisuus johdinkäyttöisenä ja tuominen autoväylille, sekä suojateille ihmisten ja pyöräilijöiden joukkoon, ajatuskin sellaisesta on mielipuolinen vuonna 2016! Parempaan ja modernimpaan ratkaisuun pitäisi tähdätä, joka ratkaisee keskustan ongelmat, eikä pahenna niitä.


      • säätöbudjetti
        sdfghjklkjhgfdsfghjkjhg kirjoitti:

        Tampereen ratikan pilaa sen suunniteltu vanhanaikaisuus johdinkäyttöisenä ja tuominen autoväylille, sekä suojateille ihmisten ja pyöräilijöiden joukkoon, ajatuskin sellaisesta on mielipuolinen vuonna 2016! Parempaan ja modernimpaan ratkaisuun pitäisi tähdätä, joka ratkaisee keskustan ongelmat, eikä pahenna niitä.

        Ei edes jarrutusenergiaa oteta talteen koska sen tarvitsemat laitteet eivät mahdu budjettiin.


      • NewHeaven
        sdfghjklkjhgfdsfghjkjhg kirjoitti:

        Tampereen ratikan pilaa sen suunniteltu vanhanaikaisuus johdinkäyttöisenä ja tuominen autoväylille, sekä suojateille ihmisten ja pyöräilijöiden joukkoon, ajatuskin sellaisesta on mielipuolinen vuonna 2016! Parempaan ja modernimpaan ratkaisuun pitäisi tähdätä, joka ratkaisee keskustan ongelmat, eikä pahenna niitä.

        Keskustan raiteet tolppien päähän. Bangkokin malliin.. Ei tule niin paljoo ruumiita.


      • esjhodsj
        säätöbudjetti kirjoitti:

        Ei edes jarrutusenergiaa oteta talteen koska sen tarvitsemat laitteet eivät mahdu budjettiin.

        Jarrutusenergian talteenotto on vaunuissa ja ainakin Helsingin uusien ratikoiden jarrutusenergia hyödynnetään vanujen lämmityksessä.

        Energiantalteenotto taitaa olla aika vakiotavaraa uusiin ratikoihihn, sillä myös ainakin skodan ratikoissa otetaan energia talteen jarrutuksissa.


      • mehuajaIlmapalloja
        esjhodsj kirjoitti:

        Jarrutusenergian talteenotto on vaunuissa ja ainakin Helsingin uusien ratikoiden jarrutusenergia hyödynnetään vanujen lämmityksessä.

        Energiantalteenotto taitaa olla aika vakiotavaraa uusiin ratikoihihn, sillä myös ainakin skodan ratikoissa otetaan energia talteen jarrutuksissa.

        Sitten on vielä sellaisia hyviä haltijoita, jotka kulkee taivaanlaen poikki ja jakaa takaisin kaikki ratikkaan kuluneet rahat. Köyhille ensteksi.


      • sjlkösäöld
        esjhodsj kirjoitti:

        Jarrutusenergian talteenotto on vaunuissa ja ainakin Helsingin uusien ratikoiden jarrutusenergia hyödynnetään vanujen lämmityksessä.

        Energiantalteenotto taitaa olla aika vakiotavaraa uusiin ratikoihihn, sillä myös ainakin skodan ratikoissa otetaan energia talteen jarrutuksissa.

        Tästä oli jokin aika sitten kirjoitus lehdessä, jossa todettiin, että jarrutusenergian verkkoonsyöttöä ei tule Tampereen ratikkaan, koska sen tarvitsemat laitteet eivät mahdu budjettiin. Jarrutusenergian käyttäminen esim. vaunujen lämmitykseen ei ole mitään oikeaa talteenottoa. ainakaan kesällä.


      • älänytpaljasta
        sjlkösäöld kirjoitti:

        Tästä oli jokin aika sitten kirjoitus lehdessä, jossa todettiin, että jarrutusenergian verkkoonsyöttöä ei tule Tampereen ratikkaan, koska sen tarvitsemat laitteet eivät mahdu budjettiin. Jarrutusenergian käyttäminen esim. vaunujen lämmitykseen ei ole mitään oikeaa talteenottoa. ainakaan kesällä.

        Olisihan se silti kiva antaa kansan l u u l l a, että mahtuvat budjettiin.


      • kriih-krääh
        älänytpaljasta kirjoitti:

        Olisihan se silti kiva antaa kansan l u u l l a, että mahtuvat budjettiin.

        Juu, lämmittää mieliä kesät-talvet


      • voisin.vilkaista
        sjlkösäöld kirjoitti:

        Tästä oli jokin aika sitten kirjoitus lehdessä, jossa todettiin, että jarrutusenergian verkkoonsyöttöä ei tule Tampereen ratikkaan, koska sen tarvitsemat laitteet eivät mahdu budjettiin. Jarrutusenergian käyttäminen esim. vaunujen lämmitykseen ei ole mitään oikeaa talteenottoa. ainakaan kesällä.

        Muistatko yhtään, missä lehdessä ja ajankohtaa hieman tarkemmin.

        Haluaisin katsoa, kerrotaanko siinä jutussa jotain muuta oleellista (oikeaa tai ainakin virallisempaa) tietoa ratikasta.

        Täältä kommenteista ei oikein tahdo uskoa kanattavia, eikä vastustavia perusteluita, molemmissa yritetään syöttää kaikenlaista puppua


    • yafpsöm

      Salt Lake Cityssä tulee runsaasti lunta joka talvi joten pitäisin sitä suhteellisen vertailukelpoisena kaupunkina.

      Ratikkaa saa vastustaa aivan vapaasti, mutta vastustamisen syiksi ilmasto, kaupungin asukasluku tai vanhanaikaisuus ovat surkeita.

      Nykyistä bussiliikennettä voisi kehittää laittamalla bussikortin lukija jokaiselle ovelle, jolloin etuovesta tarvitsisi tulla vain niiden jotka maksavat käteisellä. Matka-ajat nopeutuisivat lyhyempien pysähdysten ansiosta ja ruuhkaisina aikoina käytetyimmille linjoille olisi mahdollista lisätä busseja, kun bussit eivät enää joutuisi olemaan pysäkeillä yhtä kauan kuin ennen

      • PaluuTotuuteen

        "Ratikkaa saa vastustaa aivan vapaasti, mutta vastustamisen syiksi ilmasto, kaupungin asukasluku tai vanhanaikaisuus ovat surkeita."

        Perusteet?
        Turussa yksi purkamisen syy oli juuri se, että kiskoja ei saatu pidettyä talvella tarpeeksi ajokelpoisina. Ratikalla aivan eri juttu kuin junalla. Ratikan kisko- ja tiealue voi olla lumisateen ja aurausten jäljiltä lumen ja paannejään peitossa. Ratikka ei välttämättä onnistu puskemaan jäätä pois vaan nousee kiskoilta.

        Turussa oli runsaasti tapauksia, jolloin pitkin päivää piti "topparoikan" olla huoltamassa ja putsaamassa koko raidemittaa. Siis aivan eri vaikeusasteessa mennään kuin Tampereella trollikoiden kanssa. Johtimienkin kanssa oli ongelmansa, mutta pohjoisen talvi ja ratikka on onneton yhtälö.


      • eiToimiratikka
        PaluuTotuuteen kirjoitti:

        "Ratikkaa saa vastustaa aivan vapaasti, mutta vastustamisen syiksi ilmasto, kaupungin asukasluku tai vanhanaikaisuus ovat surkeita."

        Perusteet?
        Turussa yksi purkamisen syy oli juuri se, että kiskoja ei saatu pidettyä talvella tarpeeksi ajokelpoisina. Ratikalla aivan eri juttu kuin junalla. Ratikan kisko- ja tiealue voi olla lumisateen ja aurausten jäljiltä lumen ja paannejään peitossa. Ratikka ei välttämättä onnistu puskemaan jäätä pois vaan nousee kiskoilta.

        Turussa oli runsaasti tapauksia, jolloin pitkin päivää piti "topparoikan" olla huoltamassa ja putsaamassa koko raidemittaa. Siis aivan eri vaikeusasteessa mennään kuin Tampereella trollikoiden kanssa. Johtimienkin kanssa oli ongelmansa, mutta pohjoisen talvi ja ratikka on onneton yhtälö.

        Juna puskee neitseellisen lumen pois helposti, ratikalla toinen tilanne, ratikkakiskot urineen tiessä painetaan jäänpeittoon teiden aurauksessa ja autojen kumipyörät tiivistää sen jääksi, siihen jää tiukassa mäessä sileä rautapyörä sutimaan.


      • pohjoinenAngsti
        eiToimiratikka kirjoitti:

        Juna puskee neitseellisen lumen pois helposti, ratikalla toinen tilanne, ratikkakiskot urineen tiessä painetaan jäänpeittoon teiden aurauksessa ja autojen kumipyörät tiivistää sen jääksi, siihen jää tiukassa mäessä sileä rautapyörä sutimaan.

        Näinpä!


      • opiksiMeille
        eiToimiratikka kirjoitti:

        Juna puskee neitseellisen lumen pois helposti, ratikalla toinen tilanne, ratikkakiskot urineen tiessä painetaan jäänpeittoon teiden aurauksessa ja autojen kumipyörät tiivistää sen jääksi, siihen jää tiukassa mäessä sileä rautapyörä sutimaan.

        Turussa meinasivat päättäjät mennä lopuksi puihin. Ja säilyttää ratikan. Mutta meinasi varikkopuolella tulla täyskapina kun siellä olivat realisteja ja tietoisia, mitä sen antiikkikapistuksen pitäminen rahassa ja ajankäytössä tarkoitti.

        Järki voitti. Ratikka poistettiin.


      • Impulsiivinen

        Kun vedotaan Turkuun järkiratkaisuissa alkaa naurattaan.


      • välilläsitäkin
        Impulsiivinen kirjoitti:

        Kun vedotaan Turkuun järkiratkaisuissa alkaa naurattaan.

        Saathan sinä olla siellä rakennusliikkeen konttorissa nauravinasi.


      • kjjhjjg
        eiToimiratikka kirjoitti:

        Juna puskee neitseellisen lumen pois helposti, ratikalla toinen tilanne, ratikkakiskot urineen tiessä painetaan jäänpeittoon teiden aurauksessa ja autojen kumipyörät tiivistää sen jääksi, siihen jää tiukassa mäessä sileä rautapyörä sutimaan.

        Mistä päättelit, että ne ratikan kiskot on tulossa autotielle...?


      • älähänsekota
        kjjhjjg kirjoitti:

        Mistä päättelit, että ne ratikan kiskot on tulossa autotielle...?

        Kysymyksesi ei liity ratikan talviongelmiin mitenkään.


      • kiskot.vievät
        kjjhjjg kirjoitti:

        Mistä päättelit, että ne ratikan kiskot on tulossa autotielle...?

        Nokato, eihän se silloin enää ole autotie, se on rautatie. Ainaskin sillä on teräksiset kiskot, joilla on kullan hinta.


      • klyneoröyhmoew
        kiskot.vievät kirjoitti:

        Nokato, eihän se silloin enää ole autotie, se on rautatie. Ainaskin sillä on teräksiset kiskot, joilla on kullan hinta.

        Ratikan hinta mitä tahansa pöyristyttävää. Sen lisäksi taitaa käydä niin, että ratikkaa pykänneet perusteellisesti pettyvät ratikan käyttöön lopulta.


      • foolatenkoMennään
        klyneoröyhmoew kirjoitti:

        Ratikan hinta mitä tahansa pöyristyttävää. Sen lisäksi taitaa käydä niin, että ratikkaa pykänneet perusteellisesti pettyvät ratikan käyttöön lopulta.

        Tunnelista on juuri uutisoitu, että loppusumma on ainakin luokkaa kaksinkertainen ennakkoarvioihin verraten. Onko ratikan kohdalla tarkoitus "myydä" hanke esittämällä huikean alimittaiset laskelmat. Ja veronmaksaja saa sitten jälkikäteen katsoa, että myöhäistä kun rahat lähti jo!


    • LolLOlLOlLol

      Höyryllä kulkeva ratikka olisi oikea ratkaisu mansen kohdalla. Riittäisi varmaan näille konservatiivisille päättäjille. Sähkövoima on aivan liian modernia tälle sakille..

      • SuperEkologista

        Kyllä hevosvetoinen ratikka on ekologisempi. Käy kauralla ja tuottaa hyvää lannoitetta...


      • vieläeKonimisempi
        SuperEkologista kirjoitti:

        Kyllä hevosvetoinen ratikka on ekologisempi. Käy kauralla ja tuottaa hyvää lannoitetta...

        Lantaa polttamalla voidaan lämmittää talviaikaan matkustamotiloja.


      • tyäväenopistossa
        vieläeKonimisempi kirjoitti:

        Lantaa polttamalla voidaan lämmittää talviaikaan matkustamotiloja.

        Huovuttamalla voisi tehdä kivoja peittoja.


    • siis.kauheeta

      Ratikka on aivan järjetön. Miten siihen muka saa talvella nastarenkaat?

      • vihdonkirahaajaetaa

        Sitähän sitä on kyselty, että miten aiotaan saada se ratikka kipuamaan Hervannan mäkeä talvella? Onko odotettavissa koko mäen mittainen oikaisu? Siinä maanrakennusprojektissa sitä taala palaa.


      • ertyuiopå
        vihdonkirahaajaetaa kirjoitti:

        Sitähän sitä on kyselty, että miten aiotaan saada se ratikka kipuamaan Hervannan mäkeä talvella? Onko odotettavissa koko mäen mittainen oikaisu? Siinä maanrakennusprojektissa sitä taala palaa.

        Pahempi mäki taitaa olla itsenäisyydenkadulla, kun noustaan syvennetystä rautatien alikulkutunnelista TAYS päin, vauhtiakaan siihen ei saa, eikä mäkeä voi loiventaa.


      • Kääks
        ertyuiopå kirjoitti:

        Pahempi mäki taitaa olla itsenäisyydenkadulla, kun noustaan syvennetystä rautatien alikulkutunnelista TAYS päin, vauhtiakaan siihen ei saa, eikä mäkeä voi loiventaa.

        Joo. Se on tosi jyrkkä.


      • juurikin.tätä.se.on
        ertyuiopå kirjoitti:

        Pahempi mäki taitaa olla itsenäisyydenkadulla, kun noustaan syvennetystä rautatien alikulkutunnelista TAYS päin, vauhtiakaan siihen ei saa, eikä mäkeä voi loiventaa.

        Jep. Ratikan reitti muutettiin pois Pispalan valtatieltä, koska härveli ei olisi selvinnyt mäen noususta Hyhkystä kaupunkiin päin.


      • lkjhjhg
        juurikin.tätä.se.on kirjoitti:

        Jep. Ratikan reitti muutettiin pois Pispalan valtatieltä, koska härveli ei olisi selvinnyt mäen noususta Hyhkystä kaupunkiin päin.

        Käykää Helsingissä opintomatkalla tutustumassa, miten ratikka toimii talvella...


      • opiJaOmaksu
        lkjhjhg kirjoitti:

        Käykää Helsingissä opintomatkalla tutustumassa, miten ratikka toimii talvella...

        H:ki ei ollenkaan tahdo avata ratikan kustannuksia erilleen äärimmäisen kannattamattoman julkisen liikennepakettinsa syövereistä. Epäilemättä ratikkaa tuetaan ja huolletaan tanakasti, mutta silti viime talvenakin ratikka ehti otsikoihin kun ei talvikeleissä pelittänyt.


      • kiskojenriesa
        opiJaOmaksu kirjoitti:

        H:ki ei ollenkaan tahdo avata ratikan kustannuksia erilleen äärimmäisen kannattamattoman julkisen liikennepakettinsa syövereistä. Epäilemättä ratikkaa tuetaan ja huolletaan tanakasti, mutta silti viime talvenakin ratikka ehti otsikoihin kun ei talvikeleissä pelittänyt.

        Jokainen lumisade ei ratikkaa kontalleen saa. Mutta kun tulee talven mittaan sopivia keliyhdistelmiä, niin sitten. Ja yksi ratikka kun on jumissa niin on koko linja siihen asti.


      • OliKaikkiJumissa
        kiskojenriesa kirjoitti:

        Jokainen lumisade ei ratikkaa kontalleen saa. Mutta kun tulee talven mittaan sopivia keliyhdistelmiä, niin sitten. Ja yksi ratikka kun on jumissa niin on koko linja siihen asti.

        Ratikka joutui raiteiltaan
        -pysäytti autoliikenteen Töölössä

        http://www.metro.fi/uutiset/a1387818054078

        Talvellahan oli vastaavia uutisia. Mutta en olisi kesältä uskonut.


    • satojamiljoonia

      Menee vähän ristiin tuon ratikkaprojektin kanssa ne temput joita ratikan pohjustamiseksi on tehty. Mm. keskustan liikenteen tärveleminen johtamassa yhä enemmän siihen, että pian ei ole enää syytä monille liikennelinjoille keskustaan. Kun keskustassa pian enää ne, jotka siellä asuvat ja sitten virkamiehiä ehkä tulee. Yrittäjä jos toinenkin pakkaamassa kamppeitaan heti kun kykenee. Kauppa siirtyy automarketteihin, joita on isoja ja yhä isompia tulee.

      • kjhhkjgg

        ...ja yksi suurimmista rakenteilla ratinaan...


      • kuutamollaOllaan
        kjhhkjgg kirjoitti:

        ...ja yksi suurimmista rakenteilla ratinaan...

        Edes Ratinaa ei ratikkalinja tavoita. Parkkitilaa rakennetaan siihen malliin, että rakentajat tietävät, että kumipyörällä tullaan.

        Kun päättäjät esittävät, että liikenne- ja kaavoitusratkaisuilla parannetaan liikennettä ja taloutta, niin olisi tietysti hyvä, että edistystä sitten tapahtuisi jollakin havaittavalla tavalla.


      • JärkiPäätös

        Tampereellakin vihdoin koittaa se aika, kun vanha keskusta saa arvoisensa tarkoituksen ja käytön ns. vanhana kaupunkina, johon ihmiset voivat kokoontua viettämään aikaa, kiertelemään kaupoissa tai yhteisen ajanvieton parissa aivan upeissa interiööreissä ja eksteriööreissä. Kehittyy uudenlaista palvelun kulttuuria ja syntyy sitä paljon kaivattua kaupunkilaista otetta erilaisten alueiden koheesiosta, jota ihmiset odottavat ja tahtovat.
        Samanaikaisesti, kun uusi moderni ja sykkivä keskusta kehittyy ensimmäisessä vaiheessa kannen ja areenan alueelle, sekä kehittyvän Tullintorin alueelle.
        Eikä tämä nyt ole kuitenkin jo tässä vaiheessa selvää, että paluuta menneisyyteen ja sen haasteisiin ei enää ole. Kuka tahtoo pakokaasusta ja katupölystä sinisen ilman, jossa kireät ihmiset yrittävät sujahdella autojen välistä henkensä kaupalla? Se oli 70 -luvun idea ja utopia. Joka hyvin pian huomattiin toimimattomaksi. Jos vain sitä aikaa tahtoo muistaa. Puhdas teknologia ja tehdyt järkiratkaisut ovat tie tulevaisuuteen. Ratkaisut ovat isoja, mutta niiden tekemättä jättäminen ei edesauta asiaa.


      • laskukoneOnKeksitty
        JärkiPäätös kirjoitti:

        Tampereellakin vihdoin koittaa se aika, kun vanha keskusta saa arvoisensa tarkoituksen ja käytön ns. vanhana kaupunkina, johon ihmiset voivat kokoontua viettämään aikaa, kiertelemään kaupoissa tai yhteisen ajanvieton parissa aivan upeissa interiööreissä ja eksteriööreissä. Kehittyy uudenlaista palvelun kulttuuria ja syntyy sitä paljon kaivattua kaupunkilaista otetta erilaisten alueiden koheesiosta, jota ihmiset odottavat ja tahtovat.
        Samanaikaisesti, kun uusi moderni ja sykkivä keskusta kehittyy ensimmäisessä vaiheessa kannen ja areenan alueelle, sekä kehittyvän Tullintorin alueelle.
        Eikä tämä nyt ole kuitenkin jo tässä vaiheessa selvää, että paluuta menneisyyteen ja sen haasteisiin ei enää ole. Kuka tahtoo pakokaasusta ja katupölystä sinisen ilman, jossa kireät ihmiset yrittävät sujahdella autojen välistä henkensä kaupalla? Se oli 70 -luvun idea ja utopia. Joka hyvin pian huomattiin toimimattomaksi. Jos vain sitä aikaa tahtoo muistaa. Puhdas teknologia ja tehdyt järkiratkaisut ovat tie tulevaisuuteen. Ratkaisut ovat isoja, mutta niiden tekemättä jättäminen ei edesauta asiaa.

        Keskustaa on jo etukäteen autioitettu siihen malliin, että eipä keskustaan tulijoilla ole pian muuta ihmeteltävää kuin laudat liikkeiden ovilla.

        Tuossa on ollut jo aktiivista liikennettä keskustasta poispäin ja tyhjentymistä ovat avittaneet muutamat konnkurssit. Nyt liikenne lisääntyy.

        Kun fiaskomainen Hämpin elvyttäminen on saanut jo aivan absurdit muodot. Olemassolevien kahviloiden riemuksi on riepoteltu paikalle ainakin puolenkymmentä toimijaa, jotka tietysti ja väkisin kilpailevat ostoksista ja asiakkaista niiden olemassa olevien toimijoiden kanssa. Jos ihan ilman mitään tax-free-ajatuksia pyöritetään tuollaista pientä kiskaa, niin kannattavuus edellyttää oletetun kertaostoksen perusteella (eri yritysten tuotteiden vuoksi isohko kertaostoshintohjen väli..) 10000-25000 ostosta / vuosi / kiska. Sillä tulisi yrittäjä juuri ja juuri toimeen. Jos yrittäjä ei tule toimeen, hän ehtii kuitenkin ennen kupsahtamistaan häiritä muita yrittäjiä, imuroimalla kauppaa itselleen. Joka tapauksessa suuren määrän. Selvä on, että aiempien kahvila- ja ravintolayrittäjien elinkeino köyhtyy kertaostoksissa kuusinumeroisen määrän, vähintään.

        Nerokasta elävöittämistä.


      • PekkaQ

        Markkinataloudessa olisi kilpailua. Jossa halutuimmat palvelut pärjäisivät. Voittoa tehtäisiin, joko ostamalla tai toimimalla tehokkaasti. Parhaassa tapauksessa tuotteen laatu olisi sellaista, että sitä tultaisiin hakemaan. Ja voitto syntyisi siitä. Muunlaisessa taloudessa, jos jossain on sitä haetaan. Ja, jos on oletus hyvästä (kuten vaikka ilmaisesta muoviämpäristä avajaisten yhteydessä), niin siitä jonotetaan. Ja, jos on voimia jäljellä niin jaksetaan tapellakin siitä paikasta ämpärijonossa.


    • KallisJaTurha

      Millään muotoa Tampereelle ei pidä rakentaa raitiotietä!

    • Mutmuut

      Turun historiaa.........Kaikkein kalleimmaksi osoittautui kaupungin vaatima kadun pitäminen puhtaana lumesta, varsinkin kun kateelliset vastustajat tahallaan levittivät lunta kiskoille....... Tuntuu toistuvan historia. Keksitaan ihmesyitä ratikkaa vastaan.

      • otaNekkua

        Hyvä juttu tosiaan toi lumen levittäminen kiskoille. Oot tainnut asua tähän asti ihan peräkammarissa. Äitis varmaan uskoi kaiken, mitä levitit.


      • Vademecumest

        Juu,täällä on aikaa lukea historiaa. Lukisit sinäkin niin saisit pohjaa omille teeseillesi. Muuten ne ovat tyhjää höpinää,


    • JärkiPäätös

      Ei tässä nyt mistään Turusta tarvise mallia ottaa. Pidetään vaan faktat mielessä. Ja pää kylmänä tekemällä se järkipäätös ratikan rakentamisesta. Vai tahdotaanko Tampereella sama kuin Turussa, jossa kehitys taittui silloin, kun luovuttiin ratikoista.
      Paletti on valmis. Pitää vähän ajatella tulevaisuuden lapsiakin asioissa.

      • faktat.esiin

        Kun näkisi faktoja eikä hatusta vedettyjä arvioita


      • sankkaaManureaa
        faktat.esiin kirjoitti:

        Kun näkisi faktoja eikä hatusta vedettyjä arvioita

        Ratikkafanit vaan toistaa valmiiksi petattua ratikkapropagandaa. Kuka sitä viittii kuunnella.


    • Samatkoirat

      ......raitiotiejärjestelmiä purettiin 1950-luvulta 1970-luvun alkuun ympäri maailmaa ”vanhentuneina” tai ”autoliikennettä haittaavina”. Joissakin Yhdysvaltojen kaupungeissa raitiotie lakkautettiin suoraan autojen ja linja-autojen sekä polttoaineen ja renkaiden kysynnän lisäämiseksi. Raitioteitä vastaan puhuivat autoliikenteen ja linja-autoliikenteen kannattajat.......Näköjään mikään ei muutu,vastustajills sama laulu vuosikymmenestä toiseen.

      • JärkiPäätös

        Ja, ne paikat kuten San Fransisco, jotka ovat säilyttäneet ratikan ovat saaneet siitä melkoisen turistivetonaulan. Joka epäilemättä kävisi myös Tampereelle. Nousu Pispalanharjulle ja Hervantaan voisivat olla samanlaisia kiinnostuksen kohteita, kuin San Fransiscon mäet. Puhumattakaan Lentävänniemen alueelle ulottuvan raiteen luontoarvoista. On vain osattava mainostaa ratikkareitin varrella olevista erilaisista kohteista, niin ihmiset kyllä itse saapuvat paikalle kokemaan, näkemään ja tuntemaan aitoa, rennompaa ja ihmisenkokoisempaa Tamperetta. Sama hyvä maine, joka Tampereella on kotimaassa, voidaan samoin eväin levittää myös globaalimpaankin tietoisuuteen.


      • Tamperekaipaasamaa
        JärkiPäätös kirjoitti:

        Ja, ne paikat kuten San Fransisco, jotka ovat säilyttäneet ratikan ovat saaneet siitä melkoisen turistivetonaulan. Joka epäilemättä kävisi myös Tampereelle. Nousu Pispalanharjulle ja Hervantaan voisivat olla samanlaisia kiinnostuksen kohteita, kuin San Fransiscon mäet. Puhumattakaan Lentävänniemen alueelle ulottuvan raiteen luontoarvoista. On vain osattava mainostaa ratikkareitin varrella olevista erilaisista kohteista, niin ihmiset kyllä itse saapuvat paikalle kokemaan, näkemään ja tuntemaan aitoa, rennompaa ja ihmisenkokoisempaa Tamperetta. Sama hyvä maine, joka Tampereella on kotimaassa, voidaan samoin eväin levittää myös globaalimpaankin tietoisuuteen.

        Tässä nyt taas näitä. Ja ihan kesäkeleiltä.

        -Ratikka joutui raiteiltaan
        -pysäytti autoliikenteen Töölössä

        http://www.metro.fi/uutiset/a1387818054078

        Pysäytti se samalla ratikkaliikenteenkin!

        Vaunu jäi jumiin Mannerheimintien ja Sibeliuksenkadun risteykseen niin, että autot eivät päässeet sitä pitkin keskustaan.


      • OpiksiHistoriasta
        Tamperekaipaasamaa kirjoitti:

        Tässä nyt taas näitä. Ja ihan kesäkeleiltä.

        -Ratikka joutui raiteiltaan
        -pysäytti autoliikenteen Töölössä

        http://www.metro.fi/uutiset/a1387818054078

        Pysäytti se samalla ratikkaliikenteenkin!

        Vaunu jäi jumiin Mannerheimintien ja Sibeliuksenkadun risteykseen niin, että autot eivät päässeet sitä pitkin keskustaan.

        Turussahan ratikka oli talvella julkisen liikenteen huoltoportaalle raskas. Ratikkaa ei kyetty säästämään edes kustannuksia piilottelemalla kun sen aiheuttamia harmeja ei kuitenkaan saatu piiloon. Piti purkaa pois.


      • setuntuuHETI
        Tamperekaipaasamaa kirjoitti:

        Tässä nyt taas näitä. Ja ihan kesäkeleiltä.

        -Ratikka joutui raiteiltaan
        -pysäytti autoliikenteen Töölössä

        http://www.metro.fi/uutiset/a1387818054078

        Pysäytti se samalla ratikkaliikenteenkin!

        Vaunu jäi jumiin Mannerheimintien ja Sibeliuksenkadun risteykseen niin, että autot eivät päässeet sitä pitkin keskustaan.

        "Vaunu jäi jumiin Mannerheimintien ja Sibeliuksenkadun risteykseen niin, että autot eivät päässeet sitä pitkin keskustaan. "

        Hesan keskustan liikennevirrassa päivällä tuollainen tarkoittaa jo jossain kymmenessä minuutissa sitä, että liikenne on tukossa silmän kantamattomiin. Kokemusta.


      • HesassaIloitaan
        setuntuuHETI kirjoitti:

        "Vaunu jäi jumiin Mannerheimintien ja Sibeliuksenkadun risteykseen niin, että autot eivät päässeet sitä pitkin keskustaan. "

        Hesan keskustan liikennevirrassa päivällä tuollainen tarkoittaa jo jossain kymmenessä minuutissa sitä, että liikenne on tukossa silmän kantamattomiin. Kokemusta.

        Aamuruuhkatilanteessa yksi ratikan nuljahdus tarkoittaa, että tuhannet tai kymmenet tuhannet myöhästyvät töistä.


      • vihurimmiäs
        HesassaIloitaan kirjoitti:

        Aamuruuhkatilanteessa yksi ratikan nuljahdus tarkoittaa, että tuhannet tai kymmenet tuhannet myöhästyvät töistä.

        Minäpäs muistan kuuskytluvulla kun onnikkahalleilla vedettiin kovimmilla talvipakkasilla Landrooverilla onnikat käyntiin kaikki. Se on vissiin nuljattava melkosesti isompi kalusto paikalle, jos meininki ratikkaa mihinkään siirtää. Ehtii tulla sumaa


      • TurussaTiedettiin
        vihurimmiäs kirjoitti:

        Minäpäs muistan kuuskytluvulla kun onnikkahalleilla vedettiin kovimmilla talvipakkasilla Landrooverilla onnikat käyntiin kaikki. Se on vissiin nuljattava melkosesti isompi kalusto paikalle, jos meininki ratikkaa mihinkään siirtää. Ehtii tulla sumaa

        Ratikka kun jumittaa raiteilleen niin se pysäyttää takanaan tulevan ratikkaliikenteen. Ohi ei pääse.

        Ratikan linjaussuunnitelmista voi päätellä, että kun ratikka joudutaan rakentamaan ahtaasti, niin ratikan jumittuminen voi useissakin paikoissa pysäyttää myös autoliikenteen. Useissa paikoissa! Varsinkin, jos ratikka on suistunut kiskoilta. Ja ratikan palautusoperaatio kiskoille melko varmasti jumittaa liikennettä.


      • kallismuinaismuisto
        TurussaTiedettiin kirjoitti:

        Ratikka kun jumittaa raiteilleen niin se pysäyttää takanaan tulevan ratikkaliikenteen. Ohi ei pääse.

        Ratikan linjaussuunnitelmista voi päätellä, että kun ratikka joudutaan rakentamaan ahtaasti, niin ratikan jumittuminen voi useissakin paikoissa pysäyttää myös autoliikenteen. Useissa paikoissa! Varsinkin, jos ratikka on suistunut kiskoilta. Ja ratikan palautusoperaatio kiskoille melko varmasti jumittaa liikennettä.

        Niinpä niin. Ratikka on eilisen vehes. 1800-luvun.


      • SF_ennakko
        kallismuinaismuisto kirjoitti:

        Niinpä niin. Ratikka on eilisen vehes. 1800-luvun.

        Helsingin metro pysähtyi keskiviikkoaamuna ukonilman vuoksi.

        Ukonilma tietää metron liikenteenohjaukselle tiukkaa työpäivää, kun junia joudutaan komentelemaan liikkeelle käsipelillä. Kun turvalaite saa häiriön, se pysäyttää automaattisesti junien kulun.

        http://www.metro.fi/uutiset/a1387818105557

        Ratikalla samaa viihdettä?


    • larssönsn

      ja kuinka kalliiksi se tulee kun ihmiset eivät ehdi töihinsä ja kouluihinsa,
      lasku on vuosien mittaan miljaaardeja

      • Eikiitosratikkaa

        "ja kuinka kalliiksi se tulee kun ihmiset eivät ehdi töihinsä ja kouluihinsa,
        lasku on vuosien mittaan miljaaardeja "

        Esim. liikevaihtoa tekevien ihmisten poissaolo töistään on poissa liikevaihdosta. Herkkuhetkellä jumittelun vaikutus liikevaihtoon voi olla kansantaloutta ajatellen iso.

        Liikenteen jumittelemisissa on sitten sekin juttu, että vakavaa sydänkohtausta saavan täytyisi saada sydänlanssi nopeasti. Jos liikenne on umpijumissa, ei se lanssikaan sieltä enää pääse puikkelehtimaan. Helsingissä on paljon sellaisia kapeikkoja, joissa hälytysajoneuvoilla on ollut vaikeuksia. Jos on ratikkakiskot ja ratikka siellä. Loppuu kaikilta väistövara.


      • TaasRatikkatukkeita
        Eikiitosratikkaa kirjoitti:

        "ja kuinka kalliiksi se tulee kun ihmiset eivät ehdi töihinsä ja kouluihinsa,
        lasku on vuosien mittaan miljaaardeja "

        Esim. liikevaihtoa tekevien ihmisten poissaolo töistään on poissa liikevaihdosta. Herkkuhetkellä jumittelun vaikutus liikevaihtoon voi olla kansantaloutta ajatellen iso.

        Liikenteen jumittelemisissa on sitten sekin juttu, että vakavaa sydänkohtausta saavan täytyisi saada sydänlanssi nopeasti. Jos liikenne on umpijumissa, ei se lanssikaan sieltä enää pääse puikkelehtimaan. Helsingissä on paljon sellaisia kapeikkoja, joissa hälytysajoneuvoilla on ollut vaikeuksia. Jos on ratikkakiskot ja ratikka siellä. Loppuu kaikilta väistövara.

        ”Ratikat seisovat samassa jonossa autojen kanssa eivätkä pääse ylös Mannerheimintielle. Jonossa on nähty pahimmillaan kolme ratikkaa.”

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/405270-onko-tassa-alyn-haivaa-ratikat-seisovat-samassa-jonossa-autojen-kanssa

        Ongelmasta siis kärsii sekä ratikka- että autoliikenne, busseineen. Pääsyynä ongelman kertautumiseen jonossa se, ettei ratikka pysty väistämään, vaan pysyy kiskoillaan tilanteesta riippumatta.


      • seonturhajäänne
        TaasRatikkatukkeita kirjoitti:

        ”Ratikat seisovat samassa jonossa autojen kanssa eivätkä pääse ylös Mannerheimintielle. Jonossa on nähty pahimmillaan kolme ratikkaa.”

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/405270-onko-tassa-alyn-haivaa-ratikat-seisovat-samassa-jonossa-autojen-kanssa

        Ongelmasta siis kärsii sekä ratikka- että autoliikenne, busseineen. Pääsyynä ongelman kertautumiseen jonossa se, ettei ratikka pysty väistämään, vaan pysyy kiskoillaan tilanteesta riippumatta.

        Ratikka on niin joustava. Paitsi silloin kun pitäisi joustaa.


    • uikyjhtgrjuyhtgr

      <<Ratikka on vanhanaikainen, turkulaisetkin purkivat<<

      Hyvä turkulaisille.

    • Gjgjjlöö

      Uusi tutkimus osoittaa ratikan ylivoimaa. Ratikan ansiosta maailma muuttuu paremmaksi.

      • kirvesrinta

        "Uusi tutkimus osoittaa ratikan ylivoimaa. Ratikan ansiosta maailma muuttuu paremmaksi"

        Mikä rakennusliike sen tutkimuksen teetti?


    • olet-jämähtänyt

      Turuus ollaankin typeriä, ei missään muualla maailmassa ratikoita pureta vaan kehitetään. Ei raideliikenne ole vanhanaikaista, eivät kai junatkaan. Ja onhan lentoliikennekin kohta jo 100 vanhaa, että kai sinun mielestäsi sekin pitäisi jo lopettaa vanhanaikaisena, huoh.

      • kallisTurhake

        Ehkä ymmärryksesi ei riitä tajuamaan, mutta ratikka ei ole ikänsä vuoksi vanhanaikainen. Vaan vanhanaikaisen tekniikkansa vuoksi. Kiskoihin sidottu. Logistisesti huono. Kehno liikenneratkaisu. Ja ylettömän kallis.

        Ratikka on vastannut liikenteen tarpeisiin mielekkäästi 1800-luvun ympäristöissä. Nykyään ratikka on vain kallis haitake. Joillekin kiva koriste, mutta liian kallis.


      • ilosempi
        kallisTurhake kirjoitti:

        Ehkä ymmärryksesi ei riitä tajuamaan, mutta ratikka ei ole ikänsä vuoksi vanhanaikainen. Vaan vanhanaikaisen tekniikkansa vuoksi. Kiskoihin sidottu. Logistisesti huono. Kehno liikenneratkaisu. Ja ylettömän kallis.

        Ratikka on vastannut liikenteen tarpeisiin mielekkäästi 1800-luvun ympäristöissä. Nykyään ratikka on vain kallis haitake. Joillekin kiva koriste, mutta liian kallis.

        Kelpaisiko ratikka, jos maalattaisiin se sittenkin keltaiseksi?


      • sitselapsitkis
        ilosempi kirjoitti:

        Kelpaisiko ratikka, jos maalattaisiin se sittenkin keltaiseksi?

        nii, tai olisko se, että kylkeen tulis iloitsevan pikkulapsen kuva?

        nii ratikan vastustaja olis sitten varmaa samalla kans lasten vihaaja


      • trendikkäästi

        Lisäksi vielä rasisti ja homofoobikko.


      • Laukaan_himonatsi
        trendikkäästi kirjoitti:

        Lisäksi vielä rasisti ja homofoobikko.

        vietnamilaislasten vihaaja


      • RakasTuberkkeli
        kallisTurhake kirjoitti:

        Ehkä ymmärryksesi ei riitä tajuamaan, mutta ratikka ei ole ikänsä vuoksi vanhanaikainen. Vaan vanhanaikaisen tekniikkansa vuoksi. Kiskoihin sidottu. Logistisesti huono. Kehno liikenneratkaisu. Ja ylettömän kallis.

        Ratikka on vastannut liikenteen tarpeisiin mielekkäästi 1800-luvun ympäristöissä. Nykyään ratikka on vain kallis haitake. Joillekin kiva koriste, mutta liian kallis.

        Hyvä kommentti. Moni saattaa pitää vitsinä tuota huomiota siitä, että jotain vanhaa, kuten ratikkaa, ylläpidetään vain sen koristearvon vuoksi.

        Mutta pohtikaapa, miksi monilla Tampereen kaduilla on edelleen nuppukivet. Ei ole kiva ajaa, ja väittävät busseissa, että olisi jotain fyysistäkin haittaa laitteistolle. Siitä huolimatta niitä pomppuja halutaan, vaikka auto pomppii ja paukkuu, ja matkustajat kokevat sen matkustamista haittaavana tekijänä.

        Pitää olla nuppukiviä ja ratikka. Kas kun ei riksoja, hevoskärryjä ja tuberkuloosia...


    • Sosialihuollolleeiiii

      Tyhymät rakentaa talosa korpeen ja odottavat saavansa palvelut kotiovelleen. Veronmaksajilla ei ole varaa tuhlaukseen. Kaupunkiamme rakennetaan tiiviimmäksi,jotta rahaa riittäisi sosiaalisiin palveluihin. Sairaanhoito,asuminen,vanhukset. Ratikkaan annan mielelläni rahaa,mutta korpikylän asukkaat ovat valintansa tehneet , palvelut kauas karkaa.

      • jlkjhjkhbghjknhb

        <<Kaupunkiamme rakennetaan tiiviimmäksi,jotta rahaa riittäisi sosiaalisiin palveluihin. <<

        Täydellistä pskapuhetta.


      • Säästöjätuloo

        Suomi on kepuvetoinen,turvatakseen asemansa mahtipuolueena maaseutu on sen prioriteetti 1,mutta jopa sekin On joutunut myöntymään. Sipilän hallitus tyhjentää syrjäkylät ,ironista kyllä nimensä mukaisesti keskusta vahvistuu. Tampere täyttyy maalta tulleista ja ne suostu maksamaan syrjäkylien tamperelaisasukkien menoja.


      • KannetaanVettäKaivoon
        jlkjhjkhbghjknhb kirjoitti:

        <<Kaupunkiamme rakennetaan tiiviimmäksi,jotta rahaa riittäisi sosiaalisiin palveluihin. <<

        Täydellistä pskapuhetta.

        Pashaa on, koska oikea vastaus kuuluu:

        "Kaupunkiamme rakennetaan tiiviimmäksi,jotta rahaa riittäisi asuntolainoihin ja asuntokuplan puhaltamiseen vielä suuremaksi."


        Näin sitä kysyntää pidetään tarjontaa korkeammalla. Onneksi tälle on tulossa loppu, koska kotitalouksien tulot eivät kasva, eivätkä työpaikat enää katso kaupunkia, josta esimerkkinä juurikin Tampere. Tampereella on jo korkeampi työttömyys kuin monissa pikkukaupungeissa.


      • Mitäpämuutasitten
        KannetaanVettäKaivoon kirjoitti:

        Pashaa on, koska oikea vastaus kuuluu:

        "Kaupunkiamme rakennetaan tiiviimmäksi,jotta rahaa riittäisi asuntolainoihin ja asuntokuplan puhaltamiseen vielä suuremaksi."


        Näin sitä kysyntää pidetään tarjontaa korkeammalla. Onneksi tälle on tulossa loppu, koska kotitalouksien tulot eivät kasva, eivätkä työpaikat enää katso kaupunkia, josta esimerkkinä juurikin Tampere. Tampereella on jo korkeampi työttömyys kuin monissa pikkukaupungeissa.

        Saattaa olla, että kaupungin johto on sairastunut sellaiseen mammuttitautiin, että siitä ei enää parannuta.

        Ratkaisu on sitten johdon vaihto. Sellaiseen, joka suhtautuu paremmalla kunnioituksella yhteisiin raha-asioihin.


      • VanitatumVanitas
        Mitäpämuutasitten kirjoitti:

        Saattaa olla, että kaupungin johto on sairastunut sellaiseen mammuttitautiin, että siitä ei enää parannuta.

        Ratkaisu on sitten johdon vaihto. Sellaiseen, joka suhtautuu paremmalla kunnioituksella yhteisiin raha-asioihin.

        Näiden mammuttihankkeiden puoltajien mielestä pitäisi vaihtaa kaupungin asukkaat sellaisiin jotka eivät vastusta niitä...


      • kriih-krääh

        Parempia veronmaksajia halutaan. Kummallista, että ne eivät aja ratikalla.


      • kjhjjgg

        Ratikka palvelee myös yksityis autoilijoita... Tehokkaampi julkinen liikenne, vähäntää ruuhkia ja yksityis autojen määrää...


      • kriih-krääh
        kjhjjgg kirjoitti:

        Ratikka palvelee myös yksityis autoilijoita... Tehokkaampi julkinen liikenne, vähäntää ruuhkia ja yksityis autojen määrää...

        Eipä ole ratikkapysäkeillä parkkitiloja yleissuunnitelmassa edes varauksena missään kaavoissakaan


      • kähmyäRatikkapeliä
        kriih-krääh kirjoitti:

        Eipä ole ratikkapysäkeillä parkkitiloja yleissuunnitelmassa edes varauksena missään kaavoissakaan

        Ei ole parkkitiloja?

        Ei niitä sitten ole budjetoitukaan!

        Eli joko ollaan kokonaan ilman parkkitiloja tai sitten kuluihin pumpsahtaa joukko aika kalliita maapohjakauppoja.


      • kriih-krääh
        kähmyäRatikkapeliä kirjoitti:

        Ei ole parkkitiloja?

        Ei niitä sitten ole budjetoitukaan!

        Eli joko ollaan kokonaan ilman parkkitiloja tai sitten kuluihin pumpsahtaa joukko aika kalliita maapohjakauppoja.

        Et kai yllättynyt?


      • mustaMaanantai
        kriih-krääh kirjoitti:

        Et kai yllättynyt?

        Rakennetaan tunneleita, ratikoita, pilvenpiirtäjiä ja yleensä kaikkea äärimmäisen kallista. Samaan aikaan kaupunki tekee pitkäaikaista persnettoa. Joku ratikkaa vänkäävä luulee varmaa yhä, ettei nuo tuhlailemiset tule ikinä maksuun.


    • Nouhätäolders

      Oottako enää edes nyssen kyytissä,vastustajat. Viiminen kyyti tais olla ku vietiin...

      • BussitRules

        Unohtamatta tietenkään sitä, miten kallis hanke on ratikka. Ja tarkoitukseensa sopimaton. Juuri busseja tulisikin suosia.


      • Nyhverön

        justiinsa ,lisää busseja,niillä tämä kaupunki pyörii tappiin asti. Ratikka on turhake,kallis,vanhaatekniikkaa,ruma, vielä vanhempaa tekniikkaa, maksaa rahaa,ei sillä mitään tee, väärin rakennettu.Nyssessä on kaikki mitä tarvitaan.piste


      • nysset.riittää
        Nyhverön kirjoitti:

        justiinsa ,lisää busseja,niillä tämä kaupunki pyörii tappiin asti. Ratikka on turhake,kallis,vanhaatekniikkaa,ruma, vielä vanhempaa tekniikkaa, maksaa rahaa,ei sillä mitään tee, väärin rakennettu.Nyssessä on kaikki mitä tarvitaan.piste

        Nysset kulkee siellä missä tarvitaan, ratikka siellä, minne on voitu laittaa kiskot


      • kilikelloNokalle
        nysset.riittää kirjoitti:

        Nysset kulkee siellä missä tarvitaan, ratikka siellä, minne on voitu laittaa kiskot

        muttakun ne kiskot kilkattaa niin kivasti


      • vähemmäntilaa
        nysset.riittää kirjoitti:

        Nysset kulkee siellä missä tarvitaan, ratikka siellä, minne on voitu laittaa kiskot

        Bussit tarvitsevat jumalattoman leveän autobaanan alleen, kun taas ratikalle riittää kapea raide.


      • Nysset.riittää

        Ratikka tarvitsee jumalattoman pitkän raiteen, jota eivät muut käytä. Nyssen baanaa käyttävät muutkin. Nysse ottaa tilansa vain ollessaan tien päällä, ratikan raide ottaa tilansa aina.


      • TuruuskinTieretäh
        Nysset.riittää kirjoitti:

        Ratikka tarvitsee jumalattoman pitkän raiteen, jota eivät muut käytä. Nyssen baanaa käyttävät muutkin. Nysse ottaa tilansa vain ollessaan tien päällä, ratikan raide ottaa tilansa aina.

        Turkulaisista kun puhutaan, niin eilisessä telkkariohjelmassa Jetro antoi huutia Turun ratikalle oikein kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe