Ennen pyörät

kulkuri77

Kesti pidempään. Minulla oli v.1977 5v.Kulkuri ja se oli minulla 15v käytössä. Kertaakaan ei mennyt kumi puhki.Ainoastaan vaihdevaijeri katkesi. Takaosasta lähti sitten 15v jälkeen joitakin kuulia ulos sieltä missä ketjut on.Joskus saattoi vaihteet hyppiä rattailla.

31

398

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin_da

      15 vuotta pyörällä, jota ei ilmeisesti huollettu ollenkaan, on tosi paljon.

      Nykyisin pyörät tehdään muutaman vuoden käyttöikää ajatellen. Hyvälläkään huollolla niiden ei kuulu kestää kymmentä vuotta. Muuten pyöriä ei myytäisi tarpeeksi pitämään kaikki pyörätehtaat hengissä.

      Ennen oli toista. Minulla on edelleen -77 Kulkuri käytössä. Onhan siihen vaihdettu laakereita, renkaita ja muuta kuluvaa vuosien varrella varmaan repullinen. Mutta runko ja siihen kuuluvat osat ovat alkuperäisiä.

    • 3-7

      pyöriä oli ennenkin kaiken laatuisia. hyvät kestivät ja muistetaan. tänäkin päivänä löytää kyllä hyvän pyörän kohtuulliseen hintaan, vaikka valikoimaa on enemmän. omani tulee varmasti kestämään käyttöä yli kymmenen vuotta.

    • retropyörämies

      Minulla on lenkkipyöränä vuoden -85 Peugeot. Välillä hämmästelee mitä reilu 30 vuotta on tehnyt hyvin pidetylle teräsrunkoiselle pyörälle, ei juuri mitään, pari hassua naarmua, saman verran käytönjälkeä voisi olla muutaman vuoden ikäisessä, kromit loistaa. Tekniikka tietysti on isoisän aikaista mutta sekin toimii ja siinäkin on oma fiiliksensä ja jos kyllästyy voihan sen tekniikan vaihtaa vähän modernimpaan.
      Mainio ajoltaan ja ajan tuolla vielä pitkään.

    • ElinkaariOnLyhyt

      Mä vaihdan maantiepyörän 4 vuoden välein, niin ei tartte samalla ajaa kyllästymiseen asti. Sitten ei ala olla jatkuvaa osien vaihtotarvetta ja siten ala mennä uuden fillarin hintaa siihen vanhan laitteluun, kun menee kiekkoja, napoja ym. Mielummin laitan rahat kokonaan uuteen pyörään kuin että päivitän vanhaa. Lopulta siinä vanhassa olis kaikki palikat uutta, mutta kuitenkin se vanha väsynyt runko. Ei mitään järkeä.
      Rautarungot ruostuivat, alurungot hapettuvat ja hiilikuiturungot tulevat tiensä päähän jotain muuta kautta.

      • nykyrihkamaa

        Tuo on varmaan hyvä taktiikka nykypyörien kanssa.


      • Just_joo
        nykyrihkamaa kirjoitti:

        Tuo on varmaan hyvä taktiikka nykypyörien kanssa.

        Se on myös taktiikka, jota huoltotaidoton vain joutuu noudattamaan...


      • b2Xtoiseen
        Just_joo kirjoitti:

        Se on myös taktiikka, jota huoltotaidoton vain joutuu noudattamaan...

        Kyllä ne osat menee vaihtoon, osaa huoltaa tai ei. Samalla lailla ne kuluu, osaa sitten huoltaa tai ei. Järkevämpää se pyörä on vaihtaa 4 vuoden välein, kuin huoltaa ja korjata vanhaa.


      • Just_joo
        b2Xtoiseen kirjoitti:

        Kyllä ne osat menee vaihtoon, osaa huoltaa tai ei. Samalla lailla ne kuluu, osaa sitten huoltaa tai ei. Järkevämpää se pyörä on vaihtaa 4 vuoden välein, kuin huoltaa ja korjata vanhaa.

        Niinhän se on, jos rahaa on rajattomasti. Ei näytä ikinä vanhanaikaiselta eikä tarvitse liata käsiään.

        Jos pyörää huoltaa, ei ole tarvetta vaihtaa. Huoltoja tehdään nääs siksi, että osien kuluminen pysyy aisoissa ja toiminta kohdallaan. Jos et sattunut tietämään...


      • b2Xtoiseen
        Just_joo kirjoitti:

        Niinhän se on, jos rahaa on rajattomasti. Ei näytä ikinä vanhanaikaiselta eikä tarvitse liata käsiään.

        Jos pyörää huoltaa, ei ole tarvetta vaihtaa. Huoltoja tehdään nääs siksi, että osien kuluminen pysyy aisoissa ja toiminta kohdallaan. Jos et sattunut tietämään...

        No sähän voit ajaa sillä samalla mankelilla vaikka koko loppuelämäsi ajan. Ei se ole minulta pois. Mutta miksi se on sinulta pois, jos minä en halua ajaa samalla pyörällä kauempaa kuin 4 vuotta? On vähän ihmeellistä.


    • vanhatKulkurittakaisin

      Ajelihan Rämökin vanhalla Kulkurilla psykofyysisellä polkupyörämatkalla joka päivä ympäri maailmaa, ennenkuin Odessassa Ukrainassa Kulkuri sai uuden elämän tuntemattoman varkaan toimesta.

      Kun Ukrainssa tulee Kulkuri vastaan, tiedätte, kenen pyörä alunperin oli.

      • VainRottaVarastaa

        Ukrainassakin voi tulla vastaan aika monta Suomesta varastettua pyörää.


      • KorkeammanJohdatusta

        Taisi olla Matille onnenpotku, että 80-luvun Helkama jäi Odessaan. Himalajalle kavuttaessa vietiin niin pyörä kuin mieskin totaalisille äärirajoille. Tuo olisi pian jäänyt tekemättä 80-luvun pyörällä.

        Intialaiset matkailuammattilaiset jaksoivat kannustaa Mattia joka käänteessä selittämällä Not Possible, Not Possible


    • Soffalta_satulaan

      Niinpä... Toista on nykyään, kun on niin monen tasoista pyörää tarjolla.
      On halpaa ja tyyristä - hyvää ja ei ihan niin hyvää ja sitt vielä vähän kehnoakin... Mikä milläkin houkuttimilla tarjolla. Ja kun vielä nykyisiin on lisätty tekniikkaa ja elektroniikkaa runsaammin mukaan, niin siinähän on keiton aineksia jo moneen soppaan.

      No hankin mennä kesänä (-15) uuden, houkuttelevan, (melkein) halpiksen, sellaisen sähköavusteisen, you know. Ajoinkin sillä muutaman kerran totutellakseni moiseen kulkumuotoon vuosikymmenien jälkeen.

      Tänä keväänä jatkoinkin jo tosi innostuneena ajeluitani. Mielessä oma terveyden ja kunnon asteittainen elvyttäminen.

      Vaan kuinkas kävikään...? Akku peijooni ei haluakaan enää latautua avustushommiin. Vaikka se oli mielestäni asianmukaisesti koko talven lämpimässä sisätilassa ja pari kertaa latasinkin sen täyteen. Silloin se siis vielä toimi. Mut ei enää.
      Pyörällä oon ajanut yhteensä ehkä noin 100 km. Tarkkaa matkaa en tiedä, koska sain mittarin vasta pari kk ajeltuani.

      Onneksi on takuu vielä voimassa ...jos vaan tuollaiseen 'partiana' suomalaiseksi hankittuihin pyöriin osia saa. Mutt eiköhän akun ja/tai laturin sentään.

      • lyhytikänen

        Saas nähä, mitä on uuden akun hinta, että kannattaako niitä paljon vaihdella?


      • KallisAkku

        Sähköpyörissä suurin ongelma on akkujen kestävyys. Akkujen kallis hinta voi monelle tulla yllätyksenä, kun uuden akun joutuu hankkimaan. Jos kerran tuhansien eurojen sähköpyörissäkin akun kapasiteetti alkaa hiipumaan jo 5000 ajokilometrin jälkeen, niin mitä se on akun kestävyys näiden halpasähköpyörien osalta.

        Halvoissa Bilteman sähköpyörissä uusi akku maksaa lähes 300€ ja kalliimpiakin 600€ akkuja joihinkin sähköpyöriin.
        Ei ole pyöräily enää halpaa, jos joka vuosi täytyy uusi satojen eurojen akku hankkia, jolloin autolla ajokin muuttuu edullisemmaksi.


      • Takuujuttu

        Ei kai yhden akun tai laturin mhd hajoaminen tarkoita, että kaikki hajoaisivat...?


      • kertakäyttösekundaa
        KallisAkku kirjoitti:

        Sähköpyörissä suurin ongelma on akkujen kestävyys. Akkujen kallis hinta voi monelle tulla yllätyksenä, kun uuden akun joutuu hankkimaan. Jos kerran tuhansien eurojen sähköpyörissäkin akun kapasiteetti alkaa hiipumaan jo 5000 ajokilometrin jälkeen, niin mitä se on akun kestävyys näiden halpasähköpyörien osalta.

        Halvoissa Bilteman sähköpyörissä uusi akku maksaa lähes 300€ ja kalliimpiakin 600€ akkuja joihinkin sähköpyöriin.
        Ei ole pyöräily enää halpaa, jos joka vuosi täytyy uusi satojen eurojen akku hankkia, jolloin autolla ajokin muuttuu edullisemmaksi.

        Taitaa olla paree ku ostaa vaik mopon. Ei se kunto pyöräillessä nouse, jos sillä mennään sähkömoottorin voimin.


      • Soffalta_satulaan

        No niinhän siinä kävi kuin autokorjaamolla joillekin, ett autosta ei löydy minkäänlaista vikaa. Niin mun pyöräni kanssa siis myös. Laittoivat akun lataukseen ja kaikki toimi niinkos pitikin. Akku latautu parissa tunnissa täyteen! ...tietty juu. Mut miks ei mulla kotona? Vaikka kyllä meillä sähköt toimii ja siitäkin rasiasta virtaa tuli ja tulee muihin laitteisiin, kun tsekkasin.
        No joo. Tää oli taas sellanen henkimaailman juttu kait sitten.

        'Testin' seuraava vaihe on taas, kun akku pitää kotona taas ladata.

        No tekivätpä samalla sen ekan pyörähuollon, kun pyörän myyjälle vein. Vaikka enhän minä mitään muutosta havaitse. Ei edes rasva tipu mistään... ;)


      • IlmastoAjattelu
        kertakäyttösekundaa kirjoitti:

        Taitaa olla paree ku ostaa vaik mopon. Ei se kunto pyöräillessä nouse, jos sillä mennään sähkömoottorin voimin.

        Joillekin pyöräily on kuntoilumuoto ja joillekin pyöräily on liikkumisen väline ilman kuntoilutarkoitusta. Joillekin pyöräily on vaihtoehtoinen liikkumismuoto ympäristö ystävällinen sellainen ja pyöräillessä osaltaan vähentää ilmaston kuormitusta polttomoottorikäyttöisen liikkumisvälineen osalta, kun pyöräilee. Suurin osa ajattelee, että eihän sillä ole yhtään mitään merkitystä, jos minä pyöräilen, kun sadat miljoonat kuitenkin ajaa polttomoottorilla.


      • NiinpäTietennii
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        No niinhän siinä kävi kuin autokorjaamolla joillekin, ett autosta ei löydy minkäänlaista vikaa. Niin mun pyöräni kanssa siis myös. Laittoivat akun lataukseen ja kaikki toimi niinkos pitikin. Akku latautu parissa tunnissa täyteen! ...tietty juu. Mut miks ei mulla kotona? Vaikka kyllä meillä sähköt toimii ja siitäkin rasiasta virtaa tuli ja tulee muihin laitteisiin, kun tsekkasin.
        No joo. Tää oli taas sellanen henkimaailman juttu kait sitten.

        'Testin' seuraava vaihe on taas, kun akku pitää kotona taas ladata.

        No tekivätpä samalla sen ekan pyörähuollon, kun pyörän myyjälle vein. Vaikka enhän minä mitään muutosta havaitse. Ei edes rasva tipu mistään... ;)

        Ne sähköpuolen viat on just niitä henkimaailman juttuja. Mä vein joskus muinoin mankan huoltoon, kun sille ei tuntunut pelaaminen maittavan. No ihme ja kumma, niin huollossa se pelas ku enkeli, kun korjausmies lähti vikaa tutkimaan. Pahahan sitä toimivaa oli korjata. Ja kotiin kannettuani se, täsmälleen sama, vika vaivasi jälleen.


    • toistaseoliennen

      Ketterästi polkee vaari,vaarilla on Jaguaari. Eli pitkä-Jallu ajeli kymmeniä vuosia Jaguaarilla.
      Tässä jokin aika sitten näin vielä Jaguaarinsa rungon aivan hyvässä kunnossa.Jallu on muuten ollut mullissa jo liki 45 vuotta,että tällaista.
      Jallu joikin vain ruotsalaista Best-kahvia.Muisti aina sanoa,kun samaan pöytään istuttiin,että poika tämä on sitten ruotsalaista best-kahvia ja kuikisteli pitkää kaulaansa.

    • tonninstiflat

      kyllä tonnin kahen ja siitä ylöspäin kestää tätänykyäkin ...mutta helkamat tunturit ja crescentit alle tonnin versiot on täyttä kuraa ....niitä ei ole tehty pitkäikäisiksi

      • Inflaatiosyönyt

        Maantiepyörät aika kalliita. Semmosia järkihintasia pyöriä, missä hintaa max. 1600 ja osina Shimano 105, niin ei liikaa valikoimissa ole. Pyörästä, missä osat ihan hevonhumppaa, saa maksaa helposti toista tonnia ja se on liikaa. Shimanon pitää olla vähintään se 105, eikä mitään viag... siis tiagraa.
        Kannatan irtautumista EU:sta.


    • ripax

      Minulla on yhtenä pyöränä hybridi OLPRAN vuosimallia 1998. Pyörä oli halpa, joten siihen on vaihdettu kaikki liikkuvat osat laadukkaampiin. Runko on kestänyt ja pyörä kulkee hyvin ja mittarissa on jo 88 560km. Tietenkin olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi pyörä kuin ostaa määräajoin laadukkaita ja kalliita vara-osia. Pyörässä on tuplapistosuoja Marathon renkaat, joilla voi ajaa nastaankin matkan keskeytymättä. Pyörällä on suuri tunnearvo ja se sopii juuri minulle. Olen kirjannut myös kaikkien pyörien kaikki reitit ja kilometrit vuodesta 1984. Neljän eri pyörän kilometrit ovat yhteensä 150 000!

      • ParastaEnnenOliJaMeni

        No sehän siinä just onkin, kun siihen fillariin alkaa mennä ajan mittaan paljon kuluvia osia. Halvemmaksi tulee, kun vaihtaa pyörän uuteen säädyllisin välein. Pyörällä kun alkaa olla sitä tunnearvoa, niin siitä ei raaski luopuakaan.
        Mulla on varastokopissa yks tunnearvo-Kresentti vuosmallia 1999. Ohjainlaakeri pitäis avata ja laittaa, mutta kun on pirulainen mennyt hapettumaan kiinni. Ei siitä enään ajoon ole, mutta olkoot siellä kopissa vähän kuin museoituna. Onhan se mukava muisto siltä ajalta, kun olin nuorempi ja paremmassa kunnossa. 30 vuoden kuluttua sitä mennyttä nuoruutta muistellaan vielä haikeemmin mielin, jos vielä elossa ollaan.


      • narskis

        Hybridi vuosimalli 1998???


    • bike.ben

      Itsellä yksivaihteisena kakkospyöränä tuunattu luultavasti 1950-luvun Crescent. Harmittaa nyt että tuli uusituksi mm.lokasuojat ja ketjunsuojus ja päälle päätteeksi vielä maalatuksi ajopeli postinkeltaiseksi.
      Rungolla lienee ikä . päälle 60vuotta. Noiden aikojen ruotsalaiset pyörät lienevät yleensäkin vahvimpia, mitä on tässä maassa yleisesti myyty.

      • savon...sälli

        Sellainen pyörä tehtiinkin kestämään. Sillä mentiin töihin ja huveihin. Hintaakin oli Tuolloin aikamiehen kuukausipalkan verran, nykyrahassa ehkä 3000 euroa.


    • minäolenminäolen

      Siis keltä se on muka mitään pois, jos maailma hukkuu härpäke paska vuoreen joskus tulevaisuudessa?
      Ei multa ainakaan, ja MINÄ haluan, että MINULLA on uusi polkupyörä muutaman vuoden välein.
      MINULLA on rahaa ostaa 2000e pyörä muutaman vuoden välein, ja MINUN vanhalla pyörällä ei kukaan enää aja, köyhät ei minun vanhaa pyörää saa.
      Olen aina vienyt sen suoraan metalliprässiin, että kukaan ei vaan hyödy MINUN maksamastani omaisuudesta.
      Vaimoni myös noudattaa samaa kaavaa, ja leikkaa kaikki vaatteet rikki ennenkuin vie ne kierrätyslaatikkoon.
      Siinä teille köyhät, MINULLA on oikeus ja varaa myös siihen oikeuteen.

      • röhrööh

        Oletko korottanut itsesi ihan Jumalan asemaan???


      • ÄläNytHullujaHorise

        Älä nyt hyvä ihminen hyvää pyörää prässiin laita. Myy se eteenpäin, niin saat siitä rahaa. Jos fillari on vasta 4 v vanha ja maksoit siitä uutena 2000 ekeä, niin kyllähän sä siitä vielä hyvän hinnan voit pyytää - ellet oo ajanut sillä yli 10000 km vuodessa ja osat ihan sippiin. Ongelmaksi voi nousta se, ettei runkokoko ole oikea sille, joka olisi pyörääsi ostamassa.
        Sano sille akalles, ettei silppua kuteitaan, vaan vie ne joko kirppikselle myyntiin tai UFF:in keräyslootaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe