Mitä tarkoittaa nimellisvirta

Määvaanihmetteren

Hei.

En googlettamallakaan löytänyt tähän tyhjentävää vastausta, eli mikä on nimellisvirta esimerkiksi sähkömoottorista puhuttaessa? Tarkoittaako tämä suurinta sallittua virtaa millä laitetta voi käyttää, laitteen keskimääräistä virrankulutusta vai mitä?

Jos esimerkiksi sähkömoottorin arvokilvessä olisi merkintä 3,8A ja moottori kuluttaisi virtaa vaikkapa 2,2A, niin olisiko tämä hyvä vai huono asia :)? Eli kävisikö moottori "vajaalla", eli ampeereita olisi hyvä saada lisää vai kuuluuko moottorin käyttämä virta ollakin nimellisvirtaa selvästi pienempi?

Kiitos ja kumarrus!

25

12042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusasiat

      Moottori ottaa verkosta nimellisvirran silloin, kun moottorin akselilta otetaan ulos nimellisteho (kW). Eli sallitun jatkuvan kuormituksen enimmäisarvot. Molemmat on merkitty arvokilpeen.
      Jos moottoria ei kuormiteta lainkaan, tai kuormitetaan osateholla, virta on silloin nimellisvirtaa pienempi.
      Jos moottoria ylikuormitetaan, virta nousee silloin nimellisvirtaa suuremmaksi. Ylikuormitus ei saa olla jatkuvaa, koska vaarana on silloin käämityksen kuumentuminen yli sietorajan. Seurauksena silloin on moottorin käämityksen tuhoutuminen.

    • xxxxxxxxfffffff

      Moottoreiden kanssa on aina syytä käyttää moottorisuojakytkintä ja kytkimen virta säädetään moottorin tyyppikilven osoittamaan arvoon. Tämä suojaa moottoria tuhoutumiselta/palamiselta, jos se jää jumiin.

    • Anonyymi

      Miten nimellisvirta sitten lasketaan?

      • Anonyymi

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.


      • Anonyymi

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.

        Moottori ei yleensä käy kuinka lähellä nimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Jos sinä suunnittelet moottoreita vain heittelemällä osat koppaan ja sitten testaat paljonko sieltä ehkä tehoa irtoaa ja kestääkö osat, niin kaikki kunnia sinulle. Kerro vielä firma missä olet niin ei tule vahingossa ostettua mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa :D


    • Anonyymi

      Eiköhän nimellisvirta saada lasketuksi nimellistehosta ?
      Mitähän näin jännää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Ei onnistu sinulta eikä keltään muultakaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinä et pysty sitä laskemaan, mutta älä muita vedä mukaan!

        https://deltaheavyequipment.s3.eu-central-1.amazonaws.com/k03755/ws_k03755_008.jpg

        Tässä moottorin kilvessä on merkitty oleelliset viisi nimellisarvoa, neljän arvon avulla pystyy aina laskemaan yhden puuttuvan arvon. Kokeile vaikka...

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.

        Mitä ihmettä yrität selittää? Selvitä pääsi, ja yritä uusiksi.


    • Anonyymi

      Jokaisessa moottorissa (sähkö) on kierrolsen rajoitus. Muutenhan ne jatkais kiihtymistä kunnes kitka- tai energia rajoittaa.

      Selittäkää välillä miten sähkömotin kierrokset rajataan?

      • Anonyymi

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...


      • Anonyymi

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana

        Epäiletkö että sähköautoissa käytetään tavan VEMmejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Eikö siihen saa taajuusmuuttajaa väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...

        Kierrosluku rpm/min = (60 x verkkovirran taajuus) / magneettiset napaparit . Yleinen teollisuusmoottorin kierrosluku on 3000 rpm/min eli 3000/1. Kahdella napaparilla kierrosluku on puolet tuosta, neljällä taas neljäsosa.

        Taajuusmuuntimilla saadaan sitten muita kuin noita kerrannaisia.


    • Anonyymi

      Ja mitähän seuraavaksi rajoitetaan...?

      • Anonyymi

        Ehkä palstan aktivointia


    • Anonyymi

      "Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa"
      Täällä tarvitsee pyöriä vain palstan / aloitusten aktiivisena pitäjiä !

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe