Jatkuva allergia

Kenkku

Olen kolmekymppinen mieshenkilö, jolla on vaivanaan jatkuvat allergiset oireet, kuten: nenän jatkuva tukkoisuus, ympärivuotinen kuiva nuha (limakalvot jatkuvasti kuin peduiinin sandaali), naaman punoitus ja älytön rasvoitus, hiusten ja ihon mieletön hilseily, jatkuva väsymys, silmät ovat kuivat ja satunnaisesti ihoon tulevat kutiavat näppylät. Kamalinta ehdottomasti on jatkuva uupumus.

Olen oireillut oikeastaan koko elämäni, niin kauas kuin jaksan vain muistaa, mutta nyt viimeisen vuoden aikana oireet ovat jokapäiväisiä, ennen oli edes joskus satunnaisesti hyvä päivä ja olin virtaa täynnä kuin duracell- pupu ja naamani ei punoittanut kuin paloauto.
Nenäni leikattiin ja pari lämpökäsittelyä tehty, mutta ne eivät ole auttaneet hengitysteihin ja sitä kautta yleiseen vointiin. Gluteenin olen nyt jättänyt pari viikkoa sitten, enkä ole huomannut mitään eroa voinnissani, paitsi vatsa on voinut paremmin.

Olen joskus kymmenen vuotta sitten käynyt allergiatesteissä, eikä löytynyt mitään, enkä nyt muista mitä kaikkea he ottivat. Allergialääkkeistäkään ei ole ollut mitään hyötyä, siksi en niitä ole syönytkään moneen vuoteen. Väsyttävät vain lisää.

Onko kenelläkään muulla kokemusta samankaltaisesta vaivasta ja onko apua löytynyt? Olisiko jollakulla ehdottaa jotain spesifistä allergiatestiä?

7

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gluteenitonruokavalio

      Jätä kaikki viljat.

      Jos vika on viljoissa, niin toipuminen voi viedä viikkoja.

      Vika voi myös olla maidossa.

      Syöthän muuten kunnolla?

      Harva syö.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

      Oireesi voivat olla keliakiaa ja sen oireiden poistumiseen kestää aikansa.

      Keliakiatesti olisi hyvä tehdä ensin, vaikka ei siitä mitään hyötyä ole, kun se ateriakorvauskin poistui.

      Diagnoosista on lapsille se etu, että saavat parempaa ruokaa.

    • tettestst

      Ainakin siitepölyjen kohdalla ajan pitäisi tehdä tehtävänsä. Eli helpottavat usein vanhuudessa. Itse olin lapsena astmaattinen ja koko ajan kipeänä, etenkin keväisin pitkään sairaalassa. Siitepölyallergioita ei kuitenkaan löytynyt. Sairastelu loppui nuoreen aikuisuuteen, ja nyt keski-iässä menee sen puoleen hyvin.

      Allergiatesteissä löytyy vain se, mitä osataan etsiä. Pyydä paperit ja katso, mitä on testattu. Voisitko olla allerginen esim. homeelle? Sillehän moni on nykyään altistunut. Nenäsi puolesta et sitä ehkä edes haista. Pyydä uudestaan lähetteet.

      Itse muuten sain yhdessä kämpässä tosi ikävät iho-oireet, ja itse olen sitä mieltä, että syynä oli home. Helpotti muuttaessa.

    • sdsafdgsghdagt

      Vaikuttais äkkiseltään jollekin ruoka-aineallergialle.... mitään "jätä viljat pois ja syö rekkalastillinen D-vitamiinia" -mantroja tähän on turhaa tuputtaa, yksinkertaisesti kokeilee olla viikon-kaksi ilman tiettyjä ruoka-aineita, aloittaa vaikkapa maidolla. Maito ja kaikki maitoproteiinia sisältävä pois pariksi viikoksi, jos ei auta, niin sitten seuraava ruoka-aine. Tuolla konstilla se syyllinen löytyy jossain kohtaa...

    • veriarvot

      Onpa niin monimuotoiset oireet, että voisit tutkituttaa ainakin veresi arvot oikein juurta jaksaen. Tuollaisen kuivumisen syy voi olla myös hormonaalinen eikä ensinkään mitään allergiaa.

    • gluteenitonruokavalio

      Jos on keliakia, niin gluteenia ei saa olla lainkaan.

      Eli olethan varma, että et saa gluteenia mistään?

      Monissa lounaspaikoissa ja laitoruuassa on paljon gluteenia.

      Itse sain aikuisena allergisia oireita eri ruoka-aineista ja siitepölystä.

      Jätin viljat ja kas kummaa, kaikki allegiat parani. Funtionaalisessa lääketieteessä tätä kutsutaan vuotavaksi suoleksi.

      Joku on muuttunut viljoissa tai niiden veljelyssä, kun lapsena ei ollut mitään oireita viljoista.

      Onko sinulta mm. testosteroni tarkastettu ja kilpirauhasen arvot?

    • gluteenitonruokavalio

      Mites noi kilpirauhasen arvot?

      Olisiko vajaatoimintaa?

      Suomessa hoito on huonoa, mutta vaadi

      TSH
      T4V
      T3

      Kilpparifoorumilla on tietoa.

      • Kenkku

        Kiitoksia paljon runsaista vastauksista :) !

        "Mites noi kilpirauhasen arvot?
        Olisiko vajaatoimintaa?"

        Kilpirauhasen arvot pitää käydä ehdottomasti mittauttamassa, ainakin oireet kilppariliiton sivuilla osuvat meikäläiseen osuvasti, ihan jo aineenvaihdunnasta lähtien. Aineenvaihduntani on nykyään heikkoa, vaikka kuntoilen viikossa vähintään kymmenen tuntia, yleensä fillarin selässä tai kuntosalilla. Muutaman painokilon pudottaminen tuntuu nykyään niin hemmetin vaikealta, lähes mahdottomalta. Kunto ei myöskään nouse ollenkaan, vaan jauhaa samassa kokoajan, ihan samallalailla, kun kilpaurheilijana ollessa. Jouduin aina taktikoimaan sen kanssa, että kunto loppuu herkästi, vaikka silloin treenasin ihan eri tuntimääriä, kuin nykyään. Kilpirauhasen vaajatoiminta selittäisi tätä asiaa..


        "Jos on keliakia, niin gluteenia ei saa olla lainkaan.
        Eli olethan varma, että et saa gluteenia mistään?"

        Gluteeni onkin yllättävän haastava asia. Sen välttelemisessä saa olla erittäin tarkkana, ettei vahingossa syö sitä, koska tuntuu, että melkein kaikkialta sitä löytyy. Katselin juuri lihasoppaa tehdessäni, että lihaliemikuutiossakin sitä löytyi.

        Meidän työpaikan ruokapaikassa on yleensä ollut gluteeniton vaihtoehto, joten se helpottaa sitä puolta huomattavasti, koska ei tarvitse raahata omia eväitä mukaan paljoa.

        Lupaan ilmoitella uudestaan ainakin siinä vaiheessa, kun olen käynyt mittauttamassa arvot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe