Yaz ja Yasmin aiheuttaa hiustenlähtöä, varoitus!

Terppanaaa

Samaan kuuluu Yasminelle. Nämä e pillerit on monesti hiustenlähdön taustalla. Jos syötte näitä ja hiukset harventuneet niin vaihtakaa tai lopettakaa.
Englanniksi löytyy paljon tietoa.

9

2723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_enää_ikinä

      Myös Nuvaring sisältää samoja aineita. Omakohtaista kokemusta on - 3 ekaa vuotta ei mitään ongelmia, sitten alkoi tukka pikkuhiljaa harveta. Yksikään lääkäri ei ottanut vakavasti, pelottelivat jopa että jos lopetan sitten ainakin lähtee. Ihotautilääkäri - se ainoa joka suostui edes myöntämään että ongelma oli olemassa - diagnosoi lopulta perinnöllisen hiustenlädön. Aloin syömään spironolaktonia ja masennuin pahasti. Lääke auttoi tukkaan, mutta vain vähän: poninhännän paksuus oli noin kolmannes siitä mitä se oli 7 vuotta sitten. Koko ajan epäilytti kuitenkin nuo hormonit, ja kun masennus vähän hellitti jätin ne pois. Tyhmänä jatkoin kuitenkin spiroa varmuuden vuoksi, mikä johti kuukautisten täydelliseen poisjäämiseen ja hurjaan hiustenlähtöön.

      Lopulta todettiin paha estrogeenivaje - lääkäri oli tosin edelleenkin sitä mieltä ettei hiustenlähtöni voi johtua siitä. Lopetin spiron ja kappas - kuukautiset tuli tasan 32 päivää lopettamisen jälkeen ja ovat tulleet myöhemminkin kellontarkasti kuten ennen hormoniehkäisyä. Hiustenlähtö loppui kuukauden kuluttua ja nyt tukka kasvaa ihan eri tavalla kuin ennen. Ikinä enää koske pitkällä tikullakaan hormoneihin ja lääkäreiden osaamiseen suhtaudun suurella varauksella. Miksi ihmeessä kukaan ei puhu näistä asioista Suomessa kun ainakin englantia puhuvissa maissa tämä on ihan yleistä tietoa!

    • Aloittaja12345

      Olen Sinun kanssasi aivan samaa mieltä, että miksi näitä ei myönnetä tai näistä ei kerrota!! Minulla myös Yasminin syöntiä takana 7 vuotta ja ensimmäiset 4 vuotta sopi hyvin ja sen jälkeen alkoi hiukset harventua. Aluksi vaihdoin merkkiä ja huomasin hiustenlähdön loppumisen 1kk jälkeen...

      Aiheuttiko Spiro sinulle masennuksen vai mikä?
      Söitkö spiroa 3 viikkoa ja viikon tauko periaatteella, että kuukautisten olisi mahdollista tulla? Minullekin lääkäri määräsi spiroa, mutta siinä on aivan samat hormonit tai siis keltarauhashormoni kuin Yasminissa, niin minulle se olisi vain aiheuttanut enemmän hiustenlähtöä ja jäi siksi kaupan hyllylle..

      • ei_enää_ikinä

        Minä söin spiroa ihan jatkuvasti, lääkärin mielestä sen ei olisi pitänyt kuin korkeintaan epäsäännöllistää kiertoa. Ja sitä säännöllistämään sekä tukan tilaa parantamaan hän suosittelikin hormoniehkäisyn jatkamista.... Kyllähän spiron syöminen monesti mietitytti, mutta kun otsalla kasvoi vaan parisenttistä haiventa, on siinä vaiheessa niin epätoivoinen että oli valmis tekemään melkein mitä vaan että tilanne ei ainakaan enää siitä pahenisi.

        Masennus ei siis tullut spirosta vaan ihan vaan tukan harvenemisesta - minua ahdisti niin harva tukkani (koska eihän naiset vaan yleisen mielipiteen mukaan voi kaljuuntua, ei varsinkaan alle viisikymppiset!) että eristäydyin pitkälti kaikista ihmisistä ihan lähimmäisiä lukuunottamatta. Minulle perinnöllinen hiustenlähtö ja lähenevä kaljuuntuminen oli aika kova tuomio alle 30-vuotiaana. Kovasti nyt toivon että diagnoosi olisi väärä, nyt on kulunut puoli vuotta lopettamisesta ja karvaa lähtee tosi vähän - osa tosin edelleen vajaamittaisina mutta eipä tässä auta kun odotella ja toivoa. Jos huono tuuri käy ja hiustenlähtö käynnistyy jossain vaiheessa uudelleen, sitten pitää miettiä uudet konstit, mutta noihin kahteen en kyllä ikinä koske.

        Surullista mielestäni oli se, että hiustenlähtöön ei löytynyt oikeen ketään joka olisi halunnut edes yrittää ymmärtää vaivaa, mutta masennukseen oli kyllä kaikki innolla tuputtamassa vaikka minkälaista pilleriä ja istuntoa. Syötettiin unilääkettä, mielialalääkkeitä ja lihasrelaksantteja. Rahaa paloi valtavasti eikä vointi siitä parantunut. Ketään vaan ei kiinnostanut hoitaa sitä perimmäistä syytä mikä siihen alun alkaen johti... Neljä vuotta elämästä meni ihan hukkaan. Harmittaa ihan vietävästi että koskaan koskin noihin hormoneihin - niin monta vuotta niiden käyttämistä vastustin ja lopulta kuitenkin tyhmänä annoin periksi.

        Miten sinulla muuten kävi hiusten kanssa, palautuivatko lopulta normaaliksi?


    • miettiää_tätä

      Seksihalut ja kyky nauttia seksistä ainakin häviää.
      Myönnytte pelkiksi panopuiksi, kun Yasiminia syötte aikanne. Seksi ei enää yksinkertaisesti kiinnosta, ei kiihota, ei haluta. Helppo on vaan antaa, kun ei ole pelkoa paksuksi tulemisesta. Niin, sikälimikäli yhtään kostutte.
      Niin, ja muutama kilo tulee turvotusta ja läskiäkin.

    • Anonyymi

      Olen aloittaja ja voin vastata, että hiukset palautuivat takaisin vuosien jälkeen. Nyt ne ovat paljon paksummat. Samalla tasolla kuin ennen hormooneita. Eli toivoa on, ne hiukset palautuu hormoneiden jälkeen!

      • Anonyymi

        Mää lopetin n. viikko sitten rubira merkkiset e pillerit, koska mulla oli ennen ku alotin edes syömään e pillereitä niin pitkät paksut hiukset, ja iho hyvässä kunnossa! Ja ku aloin syömään noita niin en keksi muuta syytä sille että mun hiukset yhtäkkiä lähti ohentumaan ja päänahka kuivumaan plus muu iho. Eli epäilen että johtuu nuista e pillereistä mitä söin. Vieläkin lähtee hiuksia ja kuiva päänahka:( että saa nähä helpottuuko.


      • Anonyymi

        Entä sitten vaihdevuosien jälkeen? Saatko hiukset pysymään päässä hormonikorvaushoidolla? Jos suhde hormoneihin on kielteinen, niin vaihdevuodet ovat luonnollinen tila, jossa estrogeenin määrä romahtaa. Hyväksytkö korvaushoidon silti?

        Omalla äidilläni on noin 5 x paksummat hiukset kuin itselläni, eikä hän sairauksiensa vuoksi voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Eli kaikilla hormonien puute ei tiputa hiuksia. Äiti on sairastanut anoreksian nuorena. Sekään ei vienyt häneltä hiuksia. Mummon vielä eläessä meitä kärsi anemiasta kolmen sukupolven naiset yhtä aikaa (ilmeisesti sukurasitus). Minä olin ainoa, jonka hiukset ohentuivat entisestään.

        Itse lähestyn vauhdilla vaihdevuosia, eivätkä hiukseni ole koskaan olleet vahvat (vaikka en ole käyttänyt paljon parjattuja yhdistelmäehkäisypillereitä kuin pari liuskaa nuorena). Tutustun nyt peruukkeihin ja turbaaneihin ja vastaaviin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää lopetin n. viikko sitten rubira merkkiset e pillerit, koska mulla oli ennen ku alotin edes syömään e pillereitä niin pitkät paksut hiukset, ja iho hyvässä kunnossa! Ja ku aloin syömään noita niin en keksi muuta syytä sille että mun hiukset yhtäkkiä lähti ohentumaan ja päänahka kuivumaan plus muu iho. Eli epäilen että johtuu nuista e pillereistä mitä söin. Vieläkin lähtee hiuksia ja kuiva päänahka:( että saa nähä helpottuuko.

        Rubira on samaa kuin Yasmin, eri nimellä vain. Eli todennäköisesti se on hiustenlähtösi taustalla ja hiukset palautuvat, ovatkin ehkä jo palautuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää lopetin n. viikko sitten rubira merkkiset e pillerit, koska mulla oli ennen ku alotin edes syömään e pillereitä niin pitkät paksut hiukset, ja iho hyvässä kunnossa! Ja ku aloin syömään noita niin en keksi muuta syytä sille että mun hiukset yhtäkkiä lähti ohentumaan ja päänahka kuivumaan plus muu iho. Eli epäilen että johtuu nuista e pillereistä mitä söin. Vieläkin lähtee hiuksia ja kuiva päänahka:( että saa nähä helpottuuko.

        Rubira on samaa kuin Yaz ja Yasmin eri nimellä vain. Joten varmasti on hiustenlähtösi taustalla! Toivottavasti lopettaminen auttoi tilanteeseen ja hiukset kasvavat taas kohisten! :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe